Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rijst bij diarree

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

rijst bij diarree

Ongelezen bericht door EstherK »

Waarom geven sommige mensen hun hond met diarree gekookte rijst te eten? Wat is het nut daarvan?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

rijst heeft ( soms) een stoppende werking, ik geef trouwens nooit rijst, als ik een hond heb, die diaree heeft, dan geef ik hooguit het rijstwater, mijn ervaring is, dat rijst vrij nutteloos is en soms weer andere klachten kan creeeren :wink:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Als je al rijst geeft bij diarree, dan moet je geen snelkookrijst nemen, maar bijvoorbeeld Surinaamse rijst. Snelkookrijst neemt geen vocht meer op, Surinaamse rijst blijft, zeg maar, absorberen.
Bij het koken van de rijst moet je je niet aan de kooktijd houden, maar eigenlijk moet je de rijst veel langer door laten koken tot het een soort van rijstepap wordt. Dan kan het inderdaad soms helpen.

Soms ook niet. Er zijn honden die de rijst niet goed verdragen en de rijst weer uitpoepen zoals ie naar binnen is gegaan, maar rijst kan ook gistingsdiarree veroorzaken. Dit is te herkennen aan geelachtige schuim en een nare geur.

Goed alternatief is in dat geval macaroni of een ander mie-produkt, zoals spagetti, vermicelli, mie-nestjes, enz.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik geef meestal Darm Compositum van de Groene Os of Psyllium Husk, kan beide voor zowel verstopping als diarree worden gegeven.
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Abby »

Ik heb ooit van n dierenarts het advies gekregen om gekookte kip en rijst te voeren bij diarree. Hielp uiteindelijk geen flikker... Bij de kat trouwens wel :denken:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik geef zelf meestal een dagje smuldier pens bij diarree. Mijn theorie is dat die bactieren goed zijn voor de darmen.
Is dat een kloppende theorie? :mrgreen:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik geef nooit rijst bij diarree , gewoon 1/3 van het normale voer met een schep maizena .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik geef mijn honden bijna nooit graanprodukten, laat staan bij diarree.
Rijst kan niet verteerd worden en komt er net zo hard weer uit. Rijstewater werkt wel stoppend. Geslepen rijst zelf heeft echt geen enkel nut. Het is een koolhydraat met zeer weinig voedingswaarde. Hooguit wat vit. B in zilvervliesrijst. Als ik al rijst geef als tafelrest, dan is het meestal biologische zilvervliesrijst.
Meestal geef ik bij diarree de eerste dag venkelwater met wat honing. Venkel brengt de darmen tot rust en honing heeft een immuunversterkende werking en werkt reinigend op de darmen. De tweede dag alleen visbouillon of wat fijngesneden gekookte kip. De derde dag kleine porties lichtverteerbare rauwe voeding als kip, pens of koolvis. Ze zijn er dan zo weer vanaf.
Golden Stanley

EstherK schreef:Ik geef zelf meestal een dagje smuldier pens bij diarree. Mijn theorie is dat die bactieren goed zijn voor de darmen.
Is dat een kloppende theorie? :mrgreen:
Nee, niet echt........maar het is wel licht verteerbaar en lekker voor je hond. En allicht beter dan brok. :mrgreen:
De theorie wordt wel kloppend als je echte vuile pens geeft.

Ter aanvulling; de echte darmbacteriën zitten niet in pens, maar in zuivelproducten als yoghurt, cottage cheese en kefir. In vuile pens vind je gefermenteerde voedselresten die bijdragen aan een makkelijker verteringsproces. Maar het zijn niet de bacteriën die je nabootst uit het darmstelsel.
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden hebben eigenlijk nooit diarree meer sinds ze op rauw staan :mrgreen:
Toen ze nog op brokken zaten, hadden ze wel regelmatig last van diarree, ik gaf ze toen nooit gekookte rijst of gekookte kip, ze wouden niet eens eten als ze diarree hadden en last van hun maag hadden :19:
Ze gaven zelf altijd aan wanneer ze weer wouden eten, en dan kregen ze weer gewoon hun brokken.
annika163
Zeer actief

Ongelezen bericht door annika163 »

een beschuitje wil ook wel goed helpen bij diaree en als ze die dasn droiog niet willen eten eern klein beetje leverpastei op smeren.......
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik geef nooit ander eten bij diarree. Waarom zou je het verteringsstelsel nog meer willen prikkelen door dingen te geven die het niet gewoon is?
Is mijn redenatie hoor, is ook niet onderbouwd :wink: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik krijg van de DA altijd te horen dat ik gekookte rijst met gekookte kip moet geven bij diarree.. Prima, wil ik best doen, maar Boomer die eet echt die rijst niet op hoor.. :19: Die vist de kip eruit en that's it.

Tegenwoordig geef ik m dan maar de kip rauw, of hij vast een dagje. Ligt er ook aan in hoeverre hij er last van heeft, want vaak merk ik verder nix aan m.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

M@rleen schreef:Ik krijg van de DA altijd te horen dat ik gekookte rijst met gekookte kip moet geven bij diarree.. Prima, wil ik best doen, maar Boomer die eet echt die rijst niet op hoor.. :19: Die vist de kip eruit en that's it.

Tegenwoordig geef ik m dan maar de kip rauw, of hij vast een dagje. Ligt er ook aan in hoeverre hij er last van heeft, want vaak merk ik verder nix aan m.
Ik heb dat advies ook ooit van mijn DA gekregen.
Tegenwoordig nooit meer problemen (ssssssssssssssssssssst afkloppen :mrgreen: ) maar bij mijn honden werkte die rijst met kip en een klein stukje van een bouillonblokje prima :ok:

En dat met gewone snelkookrijst, die ik wat langer liet doorkoken en in het kookwater liet afkoelen. Dan werd het vocht wel volledig opgenomen door de rijst :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Golden Stanley

ranetje schreef:
M@rleen schreef:Ik krijg van de DA altijd te horen dat ik gekookte rijst met gekookte kip moet geven bij diarree.. Prima, wil ik best doen, maar Boomer die eet echt die rijst niet op hoor.. :19: Die vist de kip eruit en that's it.

Ik heb dat advies ook ooit van mijn DA gekregen.
Tegenwoordig nooit meer problemen (ssssssssssssssssssssst afkloppen :mrgreen: ) maar bij mijn honden werkte die rijst met kip en een klein stukje van een bouillonblokje prima :ok:

En dat met gewone snelkookrijst, die ik wat langer liet doorkoken en in het kookwater liet afkoelen. Dan werd het vocht wel volledig opgenomen door de rijst :wink:
Kom net van het symposium Darm- en Immuunsysteem en wat 'wij' rauw voerders al langer beweren (vanuit de boeken en ervaring) is dat rijst totaal ongeschikt is voor het stoppen van diarree.
O.a. men. Hill's was als gastspreker uitgenodigd tussen de bende holistische dierenartsen en voedingsgeleerden menselijke voeding en zijn visie was tot mijn verbazing, gebruik geen rijst bij het stoppen van diarree. Het heeft geen enkele voedingswaarde en komt er weer uit zoals het er in ging. Je zou het dan zo moeten verhitten op graden wat voor ons niet haalbaar is om het enigszins verteringsgeschikt te maken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Golden Stanley schreef: Kom net van het symposium Darm- en Immuunsysteem en wat 'wij' rauw voerders al langer beweren (vanuit de boeken en ervaring) is dat rijst totaal ongeschikt is voor het stoppen van diarree.
O.a. men. Hill's was als gastspreker uitgenodigd tussen de bende holistische dierenartsen en voedingsgeleerden menselijke voeding en zijn visie was tot mijn verbazing, gebruik geen rijst bij het stoppen van diarree. Het heeft geen enkele voedingswaarde en komt er weer uit zoals het er in ging. Je zou het dan zo moeten verhitten op graden wat voor ons niet haalbaar is om het enigszins verteringsgeschikt te maken.
Zou je dan die rijstkorrels niet moeten zien zitten in de poep?

Ga je nog een verslag maken voor het forum over het symposium?
Ik vind het wel heel erg interessant :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Golden Stanley

ranetje schreef:
Golden Stanley schreef: Kom net van het symposium Darm- en Immuunsysteem en wat 'wij' rauw voerders al langer beweren (vanuit de boeken en ervaring) is dat rijst totaal ongeschikt is voor het stoppen van diarree.
Zou je dan die rijstkorrels niet moeten zien zitten in de poep?

Ga je nog een verslag maken voor het forum over het symposium?
Ik vind het wel heel erg interessant :ok: :wink:
:mrgreen: Nee, dat is me echt teveel werk.
Krijg nog een samenvatting, wie weet scan ik dat wel in.
Het was heel enevrerend en nuttig voor met name de dierenartsen, waarvan er een wereld vol interessant info open ging.
De holistische groep was ook ruim vertegenwoordigd en heel goed op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen de voedingsindustrie, in tegenstelling tot de reguliere dierenartsen.
Mr. Hill's werd ook bijzondere kritische vragen gesteld, waarvan hij duidelijk moeite had tegenstellingen te geven op een bepaalde vraag van een holistische DA.
Leuk en heftig zo af en toe was ook de discussieronde, waarbij wij als toehoorders ook werden betrokken en reactie konden geven op bepaalde stelling en dat te onderbouwen. Ben erg blij dat ik het heb bijgewoond. Denk dat deze dag een stap in de goeie richting is geweest.

De rijst komt er vaak uit zoals het erin ging, al dan niet ingekapseld met ontlasting. Maar het is op het moment van darmzwakte ook een overbelasting op de enzymen van de pancreas. Vandaar geen rijst.
Dat men. Hill's daarvoor in de plaats soya in de brok heeft verzonnen, werd nogal heftig ontvangen omdat daarvan bekend is dat het allergiën opwekt en bepaalde vormen van kankercellen triggert.

Over de vormen van diarree en vasten had hij het volgende;
Bij kortstondige diarree is de eerste 12 uur vasten het advies met genoeg vocht toediening. Daarna opbouwen met kleine maaltijden verdeeld over de dag, het liefst geen koolhydraten dus ook niet het brokvoer.

Bij langdurige diarree veroorzaakt door andere factoren dan voeding, adviseerde hij niet vasten maar brokvoeding aangepast aan die situatie (hypo-allergene voeding). Daar werd nogal op gereageerd.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Kan je nagaan, ik hoorde vroeger van de dierenartsen ook niet anders dan dat rijst met kip goed was bij diaree. Jarenlang heb ik lopen knoeien met Beertje omdat hij zo snel van de leg was met zijn darmen. En maar kipfilet met rijst gekookt geven....
Ik ben blij dat het nu dus duidelijk is of dat wel of niet goed is. Niet dus.
Wellicht dat de gekookte kip wel handig is, maar rijst moeten we dus weglaten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Golden Stanley

Roelfien schreef:Kan je nagaan, ik hoorde vroeger van de dierenartsen ook niet anders dan dat rijst met kip goed was bij diaree. Jarenlang heb ik lopen knoeien met Beertje omdat hij zo snel van de leg was met zijn darmen. En maar kipfilet met rijst gekookt geven....
Ik ben blij dat het nu dus duidelijk is of dat wel of niet goed is. Niet dus.
Wellicht dat de gekookte kip wel handig is, maar rijst moeten we dus weglaten.
Tja, ik ook hoor. En er zaten vele dierenartsen die nog steeds hetzelfde zouden adviseren. Maar de andere groep was echt falikant tegen en ik vond het erg goed onderbouwd.
Kipfilet was geen probleem en dan met name het vleesvocht ook geven.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Golden Stanley schreef:
Het was heel enevrerend en nuttig voor met name de dierenartsen, waarvan er een wereld vol interessant info open ging.
De holistische groep was ook ruim vertegenwoordigd en heel goed op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen de voedingsindustrie, in tegenstelling tot de reguliere dierenartsen.
.
goed he :ok:
ik hoop echt dat deze d.a doorblijven gaan met aan de weg timmeren!!

Ik denk ook dat ze flink gesteund worden door de belangstelling van hondeneigenaren en het rauwvoer gebeuren.
Gewoon blijven doorgaan met z'n allen :ok:
Afbeelding
Golden Stanley

ien schreef:
Golden Stanley schreef:
.
goed he :ok:
ik hoop echt dat deze d.a doorblijven gaan met aan de weg timmeren!!

Ik denk ook dat ze flink gesteund worden door de belangstelling van hondeneigenaren en het rauwvoer gebeuren.
Gewoon blijven doorgaan met z'n allen :ok:
Dat hoop ik ook, Ien! En het maakt me enorm enthousiast om vooral door te gaan met het organiseren van onze lezing. Het is zo ontzettend belangrijk voor vooral fokkers en hondeneigenaren wat er te vertellen valt.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”