Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond met dodelijke vacht opschepen.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hond met dodelijke vacht opschepen.

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb dat al een hele poos in mijn hoofd zitten gezien alle leed rondom dit onderwerp. Kijk je naar animal planet zie je niks dan zwaar leed rondom doorgroeivachten.
Kijk naar het net geplaatste onderwerp van die gevonden shitzu, ook vreselijk!

Men wil een hond met een doorgroeivacht die alleen maar groeit en groeit en daarnaast ook nog eens kroest. Reden is puur schoonheid. Vroeger bestond dat helemaal niet, ook niet in poedels ed. Gevolg is dat zodra de baas ook maar iets van motivatie verliest door alleen het kammen achterwegen te laten de hond in de dodelijke val van zijn vacht zit. Eerst begint het met pijnen als de hond zijn oksels vol klitten zitten en iedere stap zijn huid oprekt. Vervolgens stikt de huid af en komen er soms maden in als de hond buiten loopt. Uiteindelijk bezwijkt de hond onder kilo's vervilt en vervuilt haar.

Ik haat die vachten aangezien een hond met een normale vacht gewoon stokoud kan worden als hij gevoerd wordt zonder dat hij gekamt of geschoren moet worden.

In het buitenland op straat lopen ook honden met deze doodsvonnissen :19: Een schuwe straathond met een doorgroeivacht kan nooit langer leven dan 1 hooguit 2 jaar. Hij is geboren om een pijnlijke langzame dood te sterven omdat er niemand is hem van die eeuwig doorgroeiende haren te verlossen :boos:

Is het niet eerlijker honden in een haalbare vacht te laten leven? Eentje die niet zo snel klit en wat dikker is? Eentje die niet alleen op show zo geselecteerd wordt?

Natuurlijk is zo'n hondje niet zielig als hij goed bijgehouden wordt. Maar zelfs hier in NL zie ik extreem vaak klittende hondjes met kleine bolletjes in hun vachtjes. Of poedels met allemaal ronde knopjes op hun achterpootjes en een goor plakkerig bruin kontje. Moet er niet aan denken dat die haren in de oksels ook zo vastgegroeid zitten tussen de buik, de ripjes en het pootje :jank: Ga eens lopen als je huid op 3 plaatsen door haar verstrikt zit :devil:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Afbeelding
Laatst gewijzigd door laeken op 10 okt 2007 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Sjeesus... :jank:

De pest met doorgroeivachten is dat je deze ontzettend goed moet verzorgen en dat blijkt in de praktijk voor velen tegen te vallen.
Dat een hond de dupe wordt van onnozelheid van het baasje is natuurlijk triest.
Van mij hoeven die doorgroeivachten niet, om die reden dus...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
laeken
Zeer actief

Annelies schreef:Sjeesus... :jank:

De pest met doorgroeivachten is dat je deze ontzettend goed moet verzorgen en dat blijkt in de praktijk voor velen tegen te vallen.
Kijk alleen al naar hoeveel maltezers en poedels bij oudere mensen zitten. Die worden ziek, kinderen hebben iets anders aan hun hoofd en de hond wordt met 10 kilo matten in het asiel afgeleverd, Een pinsher of ander hondje was in die situatie kerngezond gebleven. :19:
Afbeelding
Ireen
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever, cocker spaniel, kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ireen »

ik zou zelf om die reden dus al geen hond aanschaffen met zo'n vacht. Honden hebben er weinig last van lijkt me mits het idd goed verzorgd wordt, en daar schort het toch wel heel vaak aan.

Als ik kijk naar mijn Flo, die heeft echt geen extreem lange vacht ofzo (heeft sowieso weinig vacht :mrgreen: ), maar toch moet ik die wel een paar keer per week borstelen. Ten eerste omdat hij er anders niet uitziet, ten tweede omdat het gaat klitten, en alles er ook in blijft hangen (incl. poep idd).

Vind ik trouwens met katten netzo. Ik heb een pers hier rondlopen, die ook altijd viezigheid in zijn vacht heeft hangen, als ik die ook een week niet heb geborsteld kan ik wel weer naar de trimster, want dan krijg ik het zelf ook niet meer voor elkaar. En ze heeft er ook echt last van, want ze miauwt net zolang tot ik haar van de knopen verlos, zal bij honden net zo'n pijn doen.
laeken
Zeer actief

Daarom begrijp ik tevens niet dat er zo hysterisch wordt gedaan over het scheren van shitzu's en poedels. Als je ze niet elke dag helemaal uit wil kammen, scheer ze dan alsjelieft omwille van het leven van het hondje zelf. 1 klit of viltstukje in de oksel kan al enorm veel pijn doen. Beter kaal dan niet kammen zou ik zeggen.
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

MARC_S schreef:
Annelies schreef:Sjeesus... :jank:

Kijk alleen al naar hoeveel maltezers en poedels bij oudere mensen zitten. Die worden ziek, kinderen hebben iets anders aan hun hoofd en de hond wordt met 10 kilo matten in het asiel afgeleverd, Een pinsher of ander hondje was in die situatie kerngezond gebleven. :19:
Is zo, Marc... Hoe vaak ik op asielsites gelezen heb dat 'Fluffy' direct bij aankomst van zijn klitvacht werd bevrijd...
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ahnee, wat vreselijk die honden :jank:
Gedverdemme wat moet dat zeer doen zeg..
Alles in het kader van schoonheid..

Ik snap niet wat mensen beesten kunnen aandoen.. Mijn moeder heeft ooit een pers (kat) van een junk opgevangen, beestje zat ook zo onder de klitten :jank: Dat was ontzettend moeilijk en pijnlijk om te scheren, ook omdat tijdens het scheren bleek dat de kat zo mager was dat de vellen erbij hingen.. Gelukkig is ze bij ons een stuk opgeknapt.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Ik heb zo'n kat :jank:
Gevonden op straat. Ik heb ook een tondeuse :pffff: En aangezien mijn kattekoppie nergens naar toe hoeft, scheer ik 'r gewoon regelmatig. :mrgreen:

Vreselijk vind ik het. Eigenlijk zouden ze zulke vachten moeten verbieden in de rasstandaard oid. Dan kan zoiets nooit meer gebeuren.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Ireen
Zeer actief

Nanna schreef:Om het helemaal te verbieden vind ik te ver gaan, alleen omdat een aantal mensen te beroerd is om hun hond uit te kammen?
Ik vind ook dat er een taak ligt voor de fokkers. Als mensen zo'n glamourgeval op de show zien ziet dat er spectaculair uit en dát willen ze natuurlijk ook. Als fokker zou ik verplicht stellen dat ze een dagje mijn honden kwamen borstelen. Zodat ze er góed van doordrongen zijn waar ze aan beginnen.
uhuh, en na zo'n dagje vinden ze het echt nog wel leuk. Maar als de nieuwigheid ervan af is, en de dagelijkse beslommeringen krijgen weer de overhand, dan is in veel gevallen "Fluffy"de eerste die moet inleveren, onder het mom van: ach, een keer niet borstelen kan geen kwaad, 2 keer overslaan kan dan ook nog wel enz.
Annelies
Zeer actief

MARC_S schreef:Daarom begrijp ik tevens niet dat er zo hysterisch wordt gedaan over het scheren van shitzu's en poedels. Als je ze niet elke dag helemaal uit wil kammen, scheer ze dan alsjelieft omwille van het leven van het hondje zelf. 1 klit of viltstukje in de oksel kan al enorm veel pijn doen. Beter kaal dan niet kammen zou ik zeggen.
Noa heeft een ellendig klittende Maltezervacht. Haar houd ik dus kort.
Opmerkingen als -"Zonde, joh!"- over mijn plaatselijke trimkunsten zullen me dus aan m'n reet roesten. Staat haar best leuk, zo'n kort 'koppie' en de happen groeien wel weer aan... :pffff:
Afbeelding
Ireen
Zeer actief

Nanna schreef:
Ireen schreef:
Nanna schreef:Om het helemaal te verbieden vind ik te ver gaan, alleen omdat een aantal mensen te beroerd is om hun hond uit te kammen?
Ik vind ook dat er een taak ligt voor de fokkers. Als mensen zo'n glamourgeval op de show zien ziet dat er spectaculair uit en dát willen ze natuurlijk ook. Als fokker zou ik verplicht stellen dat ze een dagje mijn honden kwamen borstelen. Zodat ze er góed van doordrongen zijn waar ze aan beginnen.
uhuh, en na zo'n dagje vinden ze het echt nog wel leuk. Maar als de nieuwigheid ervan af is, en de dagelijkse beslommeringen krijgen weer de overhand, dan is in veel gevallen "Fluffy"de eerste die moet inleveren, onder het mom van: ach, een keer niet borstelen kan geen kwaad, 2 keer overslaan kan dan ook nog wel enz.
Ik zie hier gerust Fluffy's lopen. En goed, ze kunnen niet allemaal zó door naar de show maar echt matten en vilten ben ik nog niet tegengekomen.
Als je zó gaat redeneren mag je alleen nog maar kortharige rassen fokken.
En ik ken inderdaad ook mensen die zich verkeken op Bobtails of beardies, maar die gaan naar de trimsalon en worden kaalgezet. Niet zoals het hoort, maar voor het dier nog het prettigst als zijn baasje de vachtverzorging teveel is.

Bij deze rassen mag wat mij betreft trouwens zó de helft van die vacht eraf gefokt worden, gewoon terug naar de basics.
ik zeg ook niet dat het altijd zo gaat, he :wink:
Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat mensen niet na een dagje borstelen gelijk denken dat ze dat niet aankunnen. (los van het feit dat er gewoon heel veel fokkers van dit soort rassen zijn die het geen donder interesseert wat er met de honden gebeurt als ze eenmaal verkocht zijn, ik denk dat de serieuze fokkers geschikte kandidaten er ook zonder dagje borstelen wel uithalen).

Ik ben het er wel mee eens dat je ze beter kunt scheren dan laten klitten, en dat de helft van de vacht eraf gefokt mag worden, maar ja....valt onder de categorie "wishful thinking" vrees ik.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Ja is snap het ook niet hoor...
Ik vind het doodzielig.. al die klitten doet hardstikke pijn..
En al dat borstelen.. kan me niet voorstellen dat dat erg fijn is..

Ik begrijp ook echt niet waar het voor nodig is.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Chub

Ongelezen bericht door Chub »

Toen ik Chubby net had heb ik hem helemaal kort geschoren (dit was zeer noodzakelijk)
Afbeelding
Afbeelding

Omdat Chub elke dag mee gaat naar het bos en de paarden hou ik hem zelf redelijk kort geknipt.
Het is inderdaad een aardig werk om de vacht als die langer is netjes en uit de knoop te houden.
Hij mag zich zo vies maken als hij wil, ik borstel hem dagelijks en knip hem regelmatig.
Op die manier heeft hij zelden tot nooit een knoop :ok:

(Al krijg ik ook wel eens commentaar dat ik dus geen poedel had moeten nemen :19: )
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik vind dat als je geen zin hebt om de vacht goed bij te houden, je een andere hond met een wat makkelijker vacht te nemen.
Zou veel leed schelen.

Waarom in godsnaam schaffen die mensen dan zo'n hond aan met een moeilijk te onderhouden vacht?, als je bij voorbaat al weet het zaakje niet bij te gaan houden.

Zielig hoor voor die honden, en je ziet het idd regelmatig op Animal Planet voorbij komen, erg schrijnend... :jank:

wij hebben sinds kort Animal Planet en ik verschiet me kapot als ik zie wat voor leed er voorbij komt, met honden en andere dieren.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Die viltvachten vallen voor mij onder pure dierenmishandeling.
Je weet werkelijk niet wat je ziet als je zo'n vacht in handen krijgt.
Om nog maar niet spreken over de aangekoekte korsten in hun ooghoeken en vilt rond hun geslachtsdelen.
Alleen maar omdat mensen te beroerd zijn om voor zo'n hond te zorgen.

Maar zelfs kort scheren moet regelmatig gebeuren.
Als zo'n hondje mazzel heeft mag ie 2 keer per jaar naar de trimsalon waar hij dan steeds in precies dezelfde staat terugkomt.
Dan is ie voor 1 maand tot 2 'gered' en begint alle ellende weer opnieuw.

Mensen willen niet borstelen, teveel moeite.
Maar regelmatig laten verzorgen kost geld en dat willen ze er ook niet aan besteden.

Dus dan misschien maar stoppen met fokken van dat soort extreme vachten, ja.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn vorige hond, had echt geen lange vacht, het zat er een beetje tussen in, maar het beest had de schurft aan borstelen :N:
dus de beruchte plekken werden gewoon geknipt, en evt geschoren, helaas het was niet anders, moet erbij zeggendat ik errug blij ben met de honden die ik nu heb, geeng gedoe met borstels of kammen.

gewoon afentoe een schuiertje erover, klaar :ok:
Ik zal dus ook nooit een hond nemen met een doorgroei vacht, is aan mij gewoon niet besteed :19:
mik
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mik »

Heyz nee niet helemaal verbieden, dan heb ik geen werk meer :N: :mrgreen:

Nee even eerlijk.

Idd in de trimsalon kom ik ook regelmatig (gelukkig steeds minder) klanten tegen waarvan de hond een viltbaal is. De excusen om niet te kammen zijn vaak " ja maar dat wil ie niet" waarop ik dan op antwoord, Goh heeft hij dan te kiezen of ie gekamt wordt of niet? Die van mij niet hoor heeft hij het even slecht bij mij!!:oohja:

Idd zo'n hond heeft er veel, maar dan ook heel veel last van. Wanneer ik er weer zo een binnen krijg gaat hij kaal!! "ja maar ik wil hem graag lang houden" is dan een wanhopige uitspaak van de eigenaar. Nou dan moet u hem gewoon beter kammen, anders gaat ie de volgende weer net zo kaal als nu!!! Ik ben daar heel rigureus in moet ik zeggen, tis kaal of kammen!!!!

Geleidelijk aan kun je dan dat soort mensen opvoeden.

Is het informeren van de vacht verzorging niet bij de fokker gebeurt dan vind ik het zeker een taak van een trimmer om mensen daarop te wijzen!! Zelfs als ik op straat een hond tegen kom die er vervilt uitziet spreek ik die mensen aan.

Ooooh wat een lievertje is dat. Mag ik hem aaien?? Oei wat een klitten in die vacht!! Dat had die van ons nooit. Gaat u ooit naar een trimmer toe??? Nee!!!??? Aha dat komt mooi uit (terwijl ik mijn kaartje geef) vervolgens krijgen ze nog een hele uitleg wat er nu zo ontzettend verschrikkelijk erg er aan is als zo'n hondje met zo'n vacht moet rond lopen, zoals bewegings moeilijkheden, vachtproblemen en in de zomer vooral oververhitting enz, enz.

Tja sommige vinden het echt niet leuk dat ik ze er hier op aanspreek, maar ik vind het meer dan belachelijk dat ze hun hond zo durven rond te laten lopen. Neem dan een kort haar!! Dan heb je die vacht verzorging niet.

Groetjes Kim
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

maar het beest had de schurft aan borstelen
Dat hoor ik zo vaak maar dat kun je ze toch echt leren vanaf pup af aan.
Een hoop mensen gaan pas borstelen bij de eerste klit en ja, logisch dat zo'n hond het dan niet fijn vind.

Als je ze als pup iedere dag even laat wennen als ze bijvoorbeeld lekker bij je op schoot liggen is er niets aan de hand.
Dan wordt borstelen soms zelfs een heerlijk een op een moment tussen hond en baas.
Leuk zullen sommige het nooit vinden maar er is een verschil tussen het niet leuk vinden en compleet over de zeik gaan.

Bij een herplaatser is het misschien een ander verhaal maar ook die kun je het leren.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Suuz schreef:
Een hoop mensen gaan pas borstelen bij de eerste klit en ja, logisch dat zo'n hond het dan niet fijn vind.

Als je ze als pup iedere dag even laat wennen als ze bijvoorbeeld lekker bij je op schoot liggen is er niets aan de hand.
Dan wordt borstelen soms zelfs een heerlijk een op een moment tussen hond en baas.
Leuk zullen sommige het nooit vinden maar er is een verschil tussen het niet leuk vinden en compleet over de zeik gaan.

Bij een herplaatser is het misschien een ander verhaal maar ook die kun je het leren.
Wij hebben harley van pup af aan en die heeft er ook een schurfthekel aan hoor,die moest ook wel 1-2 keer per week gekamt worden vanwege de klitten ookal is het een ruwhaar met plukvacht.
En nu 3jaar later vind ie het nog steeds vreselijk,hij moet er zo af en toe echt wel aan geloven hoor maar hij kruipt echt ergens in een hoekje als ik met de kam aankom.staart tussen zijn poten en als er gekamt word dan telkens proberen te ontsnappen,nee leuk is anders.
Ik ben dus ook blij dat ik geen poedel ofzo heb,zou een mooie flater slaan vrees ik :N: niet dat ik het zover zou laten komen hoor maar die zou dus ook altijd kort zijn denk ik.

groetjes eefje
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Van mij hoeven die doorgroeivachten ook niet. Ik moet er niet aan denken zelfs. Vachtverzorging op zich heb ik geen moeite mee, maar aan zo´n vacht als op de foto zou ik zelf dus nooit aan beginnen en helemaal niet zoals de honden bij ons leven, in die zin dat ze veel lopen te struinen. Regelmatig borstelen en wat plukken prima, maar zo´n doorgroeivacht, nee bedankt. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik heb 2 van die swiffers en bijde van pup af met de kam gekamt Happy is wel te doen maar Ruby vind het nog steeds niks dus ze wennen niet altijd Ruby heeft dan ook echt ook nog eens een vervelende vacht zeide maltezer haar met een kroes ondervacht heerlijk zo miks maar ja het is wat werk maar ik hou ze lekker kort en klit vrij niet met een scheermachine maar ze krijgen hier halflanghaar coupe door middel van de schaar en kam
zo dat ze fijn gewoon hond kunnen zijn
waarom verbieden er zijn ook kortharige honden die niet goed behandeld woorden waarschijnlijk door de zelfde soort baasjes die ook hun langharige zouden verwaarlozen
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik vind het ook een vorm van ernstige dierenmishandeling als je het niet verzorgd zeker als het zoveel ellende kan veroorzaken bij zo'n diertje.
Voor mij hoeft het dus ook niet.
laeken
Zeer actief

twinkeltje schreef:waarom verbieden er zijn ook kortharige honden die niet goed behandeld woorden waarschijnlijk door de zelfde soort baasjes die ook hun langharige zouden verwaarlozen
Omdat een kortharige hond die een maand in de tuin gezet wordt en alleen nog eten krijgt omdat de hele familie in krisis is door de ziekte van opa niet meteen dramatisch veel pijn ellende door zijn vacht krijgt :19:
Soms wordt een diertje prima verzorgd, alleen niet genoeg gekamt. Wordt meteen een living hel voor een doorgroeivacht-hondje terwijl een andere hond het er prima op zou doen.

Asielen, trimsalons en dierenartsen komen zo ontzettend veel leed tegen rondom die vachten dat ik me toch ernstig afvraag of het wel ethisch verantwoord is om honden bewust op een extreem snel groeiende extreem dunne lange vacht te selecteren. :roll:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

MARC_S schreef:
twinkeltje schreef:waarom verbieden er zijn ook kortharige honden die niet goed behandeld woorden waarschijnlijk door de zelfde soort baasjes die ook hun langharige zouden verwaarlozen
Omdat een kortharige hond die een maand in de tuin gezet wordt en alleen nog eten krijgt omdat de hele familie in krisis is door de ziekte van opa niet meteen dramatisch veel pijn ellende door zijn vacht krijgt :19:
Soms wordt een diertje prima verzorgd, alleen niet genoeg gekamt. Wordt meteen een living hel voor een doorgroeivacht-hondje terwijl een andere hond het er prima op zou doen.

Asielen, trimsalons en dierenartsen komen zo ontzettend veel leed tegen rondom die vachten dat ik me toch ernstig afvraag of het wel ethisch verantwoord is om honden bewust op een extreem snel groeiende extreem dunne lange vacht te selecteren. :roll:
ja ik zie ook het nut niet in van die vachten hoor zou er ook niet zomaar voor kiezen het er in te fokken zeker niet als die arme dingen nog eens met van die papillotten rond moeten lopen en die te strakke strikjes op hun kop ook dat vind ik echt zielig omdat de baasjes zo nodig willen showen kan me niet voor stellen dat die honden dat echt leuk vinden
ze weten niet beter misschien maar leuk nee
Afbeelding
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

maar zo zijn ook niet alle fokkers hoor het is gewoon iets wat teveel voorkomt,helemaal mee eens maar er zijn er ook genoeg die hun hond lekker hond laten zijn met lang of kort haar maar toch voldoende vachtverzorging,dus verbieden gaat denk ik wat ver
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Suuz schreef:

HIer een herplaats st bernard teef die absoluut niet gekamt wenst te worden!! IN de eerste 4 levensjaren was ze kettinghond en dat was dat. Omdat ze een goed gebit heeft en absoluut niet terug deinst om gewoon te bijten als ik kam neem ik voorzorgsmaatregelen. Zo wordt ze veel vaker gekamt dan de rest en haar vacht hou ik ook kort i.v.m. mogelijke klitten. Gelukkig gaat het met de jaren beter en inmiddels heeft ze wel een lange vacht, maar ben ik veel meer bezig.
Voor de zekerheid krijgt ze wel een muilkorf aan als ik haar broek en staart voorzichtig uit borstel (de rest gaat al zonder problemen!). Heel vaak zet ik ze ook vast met de gentle leader en riem aan een haak. Dan kan ze ook niet bij me, maar dat geeft wel meer vrijheid.
Echt helemaal leren zal niet meer lukken, maar het gaat al stukken beter (in heb begin kon ik niets en hing ze haar eigen gewoon op als ik ze vast zette).

Voor klitten hoef je trouwens geen doorgroei vacht te hebben. Een st. bernard heeft niet echt een doorgroei vacht, maar het klit wel heel goed hoor!
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

:N: wat erg voor die hondjes. moet er niet aan denken.

toen we dick kregen had ik er niet zo over nagedacht welk haar type hij moest hebben. maar ben erg blij dat hij kortharig is. kammen vind ik niet zo erg. maar ga graag naar het strand en als je dan thuiskomt is het niet leuk meer vind ik :wink:
met dunya wilde ik ook per se een kortharige :pffff:

vrienden van ons hebben 2shitzu's en die hadden beter een pincher gehad. of een naakthond (maar daar heb je ook veel werk aan :wink: ) want moeders vind het wel duur om elke keer naar de kapper te gaan met de hondjes, ze zegt vaak: volgende week laat ik ze helemaal kort knippen, ze nemen zoveel rotzooi mee in huis. maar dan gebeurt er niks. heb ook al eens gezegd: ik zou zelf een cursus volgen om ze zelf ze kunnen knippen, dan is het minder duur. maar ze snapte de hint niet.

eers hadden ze er een, toen vond ze het haar af en toe al lastig. maar toen kwam er nog een en die is dan hetzelfde.
als ik dan djinny zie, die ziet er geweldig uit, kort, maar niet heel kort en goed verzorgt.

ik weet van mezelf dat elke week 2-3 keer kammen (en dan flink tegen de klitten) dat ik dat beu wordt, en al vlug zou denken: doe het volgende week wel :19: dus daarom zal er hier niet vlug een langhare hond wonen (maar zeg nooit nooit)

de maltezer van mijn schoonouders gaat eens in de 2-3maanden naar de kapper. en elke keer als hij terug komt is het net een pupje :mrgreen:
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb geen verstand van die doorgroeivachten (al geloof ik direct dat ze zeer veel onderhoud nodig hebben), met mijn collies moet ik toch ook regelmatig borstelen, want die kunnen toch ook echt klitten.
Maar ik snap ook niet dat iemand zo'n hond zou willen hebben zonder ze te willen verzorgen. Het hoort er gewoon bij.
Overigens, ik borstel/kam mijn honden elke week, maar ik ontdek ook wel eens een klitje hier of daar. Vooral in de kraag (ze hangen elkaar regelmatig in de kraag met spelen) kunnen er toch klitten inkomen.
Ik probeer een kwartier om die klitten eruit te krijgen, maar lukt het niet dan zet ik er ook rigoreus de schaar erin. De huid (vooral vlak onder de oren) is heel gevoelig en ik ga ze echt niet pesten en pijnigen omdat ze zo nodig mooi moeten zijn.
Dan maar een hap eruit, groeit er vanzelf weer aan :wink: .
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Doorgroei vachten? Elke vacht groeit door :mrgreen:

Waarschijnlijk bedoel je rassen met lang haar, zoals de Shih Tzu, Lhasa Apso, Malteser enz. [ en alle mogelijke kruisingen ]
Die vachten kunnen inderdaad lang worden, maar het is dus echt niet zo, dat als je deze niet zou knippen, ze maar doorgroeien tot miss. wel een meter als een sleepje achter de hond aan.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt, is dat wanneer een hond niet regelmatig gekamt of geborsteld wordt, het losse haar [ dat elke hond elke dag verliest ]gaat vast zitten in de vacht. En dit kan met een heleboel rassen gebeuren, niet alleen de langharige, maar ook de ruwharen en de stokharen.

Stel nu dat jij jouw Laekense dame nooit zou borstelen of plukken, ook zij zou dan op den duur veel last ondervinden van haar vacht, inclusief de klitten :wink:

De fokker heeft hierin een cruciale rol te vervullen......
Maar die service wordt waarschijnlijk niet gegeven bij MP hondjes enz.
Afbeelding

So Sweet :I:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”