Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.
Mijn moeder en een vriendin reden door Westfriesland met de auto. Beiden zijn ze dol op fotograferen, en waren dan ook op pad om mooie foto's te maken van natuur.
Onderweg keken ze uit het raam en zagen een koe die aan het bevallen was. De boer werd gewaarschuwd en die vriendin van mijn moeder sprong over het hek om de koe een handje te helpen.
Nanna, denk jij dat een koe dr hele leven melk kan geven op 1 kalf? En hoe lang denk je dat de draagtijd van een koe is? Dat loopt echt over de 9 weken hoor.
Misschien moet je toch eens verder kijken dan hondjes, dit komt niet erg intelligent over
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Ann Everaert schreef:Heel mooi .....intens gebeuren he !!
Hoe is het nu met mama en kalfje ??
Grtjs Ann en poot v. Lady
Geen idee maar ik neem aan goed.. ik heb mijn moeder maar eventjes gesproken, ze had me deze foto's gemaild.
Ik vond het wel stoer van die vriendin; springt gewoon dat veld in om dat kalf er uit te trekken!
Ze heeft in het verleden ook paarden gefokt dus zal er wel mee te maken hebben
Martijn schreef:Is dat eigenlijk nodig? Dat getrek? Weet iemand dat?
Als 'boeren-kleindochter' weet ik dat geboortehulp plaats vindt in de uitdrijvingsfase van de geboorte, als het al plaats vindt. Bij een snelle bevalling en een gewone kopligging is het niet altijd nodig, bij een stuitligging bijna altijd (anders duurt het te lang).
Bij een een koe die voor het eerst kalft zal er ook eerder hulp geboden moeten worden.
het is niet altijd nodig martijn, ligt aan het ras van de koe en natuurlijk de gesteldheid en grootte van het kalf.
onze koe (staat bij schoonpapa's koetjes) allemaal blonde d'aquitaines bevallen allemaal zonder hulp. is er hulp nodig is het al snel een keizersnee.
2 jaar terug getuige geweest van een bevalling met zo'n trekgeval/ketting. dat heb ik op video staan maar doet me nog pijn als ik eraan denk. dit was bij een boer bij mij om de hoek. na de eerste uitdrijvende wee werden kettingen om de pootjes van het kalf gedaan een ijzeren rek daaraan vast dat tegen de kont van de moederkoe werd gezet en zo zonder op weeen te wachten werd het kalf eruit "getakeld" met de kont van ma als weerstand... ma viel ook om..
dus dan s dit een erg mooie manier.
bah ik wordt misselijk als ik aan toen denk. mijn schoonpa die wij dit vertelden was pislink.
Nee. Een koe kan het over het algemeen prima zelf aan en alleen als duidelijk is dat een kalf (of koe) in nood is zou je moeten trekken.
Sterker nog, trekken als je niet weet of een kalf goed ligt is gevaarlijk.
Daar gaat nu toch niet over gevallen worden he
Had eigenlijk meer als doel foto's te plaatsen van een mooie gebeurtenis.. niet dat handelen van die vriendin ter discussie te stellen.
Ik neem aan dat ze het met de beste bedoelingen gedaan heeft.
Tarz schreef:Daar gaat nu toch niet over gevallen worden he
Had eigenlijk meer als doel foto's te plaatsen van een mooie gebeurtenis.. niet dat handelen van die vriendin ter discussie te stellen.
Tuurlijk heeft ze dat! Het ziet er ook niet echt uit dat de vriendin van je moeder als een gek aan het kalf staat te trekken. Ze heeft wellicht gewoon beetje steun/hulp geboden!
de foto's zijn heel leuk
alleen heb ik dus echt mijn vraagtekens bij het getrek door een wildvreemde aan iemand anders zijn koe
ik zou dat niet snel doen
het is niet altijd nodig martijn, ligt aan het ras van de koe en natuurlijk de gesteldheid en grootte van het kalf.
onze koe (staat bij schoonpapa's koetjes) allemaal blonde d'aquitaines bevallen allemaal zonder hulp. is er hulp nodig is het al snel een keizersnee.
2 jaar terug getuige geweest van een bevalling met zo'n trekgeval/ketting. dat heb ik op video staan maar doet me nog pijn als ik eraan denk. dit was bij een boer bij mij om de hoek. na de eerste uitdrijvende wee werden kettingen om de pootjes van het kalf gedaan een ijzeren rek daaraan vast dat tegen de kont van de moederkoe werd gezet en zo zonder op weeen te wachten werd het kalf eruit "getakeld" met de kont van ma als weerstand... ma viel ook om..
dus dan s dit een erg mooie manier.
bah ik wordt misselijk als ik aan toen denk. mijn schoonpa die wij dit vertelden was pislink.
dat is niet goed voor de koe zo beschadig je haar van binnen .
en nee trekken is niet nodig alleen bij een stuit ligging.
ik zou er ook niet gewoon zomaar aan gaan trekken ok niet als ik al ervaring zou hebben gehad,......
inderdaad maar geef ze de kost die daar larie aan hebben en gewoon doordoen... dat kalf was 11 dagen te laat en inderdaad heel groot en dan is dit makkelijker en goedkoper dan een keizersnee he
onze koeien worden gewoon in de gaten gehouden. lopen het hele jaar buiten en zijn redelijk verwilderd. moeten ook op dag 1 de merken in de oren krijgen anders krijg je ze niet meer te pakken.
maar als er bevallen gaat worden zit schoonpa op de uitkijk en duurt het te lang komt de DA voor een keizersnee simpel.
Wie heeft er hier een koe? Ik zou best een koe willen hebben en heb er ook al een op het oog. Wat kost een koe?
Beetje raar misschien maar ik denk er al jaren over om een keer een dier uit de vlees of melkindustrie weg te kopen en gewoon op pensioen te zetten voor mijn pleziertje Dacht eerst aan 2 varkens maar die kan ik niet verzorgen. Toen dacht ik aan wat schapen, misschien dat ik dat ook wel doe ivm de herdershond op komst, maar een paar dagen geleden met die foto's maken van Cleo zag ik een koe de me erg aansprak. Een hele bleude koe met scheve poten en een ontzettend domme blik in haar ogen. Ik kijk nu elke dag even bij haar en zou haar best willen kopen. Ik neem aan die je die gewoon ergens kan stallen waar ze ook andere koeien hebben tegen pensionkosten oid
MARC_S schreef:Wie heeft er hier een koe? Ik zou best een koe willen hebben en heb er ook al een op het oog. Wat kost een koe?
Beetje raar misschien maar ik denk er al jaren over om een keer een dier uit de vlees of melkindustrie weg te kopen en gewoon op pensioen te zetten voor mijn pleziertje Dacht eerst aan 2 varkens maar die kan ik niet verzorgen. Toen dacht ik aan wat schapen, misschien dat ik dat ook wel doe ivm de herdershond op komst, maar een paar dagen geleden met die foto's maken van Cleo zag ik een koe de me erg aansprak. Een hele bleude koe met scheve poten en een ontzettend domme blik in haar ogen. Ik kijk nu elke dag even bij haar en zou haar best willen kopen. Ik neem aan die je die gewoon ergens kan stallen waar ze ook andere koeien hebben tegen pensionkosten oid
neem een geit, die zijn hard en hebben niet al te veel verzorging nodig, wel goed de hoefjes verzorgen en als je bijvoorbeeld een Toggenburger geit neemt, die een keer laat lammeren kun je dr ook melken en heb j eheerlijke geitenmelk
de foto's zijn heel leuk
alleen heb ik dus echt mijn vraagtekens bij het getrek door een wildvreemde aan iemand anders zijn koe
Ik vind het erg leuke foto's maar als de vriendin van jou moeder bij de boer waar ik jaren gewerkt heb dit deed bij een koe had ze de hooivork in dr kont gekregen
de foto's zijn heel leuk
Ik vind het erg leuke foto's maar als de vriendin van jou moeder bij de boer waar ik jaren gewerkt heb dit deed bij een koe had ze de hooivork in dr kont gekregen
MARC_S schreef:Wie heeft er hier een koe? Ik zou best een koe willen hebben en heb er ook al een op het oog. Wat kost een koe?
dat zeg ik ook al jaren ...ik wil een koe
en dan een lakenvelder die zijn zo mooi
maar een pronkrug ook of een blaarkop
dat zijn rassen die onder de noemer zeldzaam vallen, dikke kans dat je je scheel betaald aan zo'n koetje, maar je zou ook via een stichting kunnen kijken of er iets beschikbaar is
Aberdeen Angus koetjes zijn leuk trouwens, of die makkelijk zijn en voor een leuk prijsje te kopen weet ik niet
Hmmm, je woont niet in de buurt helaas anders konden we misschien collectief ergens wat koeien stallen
Ik heb eigenlijk een Friese Melkkoe op het oog, een zwart witte die nog vol in de productie zit dus die zal ook wel duur zijn
Jaaah, Tim wil ook een stel lakenvelders. Maar ja, dat weiland he? Dat hebben we effe niet. Dus ook geen koeien. (volgens mij kom je dan ook meteen met allerhande vergunningen en milieutoestanden in aanraking. Het beest poept en dat mag niet zomaar)
Laatst gewijzigd door Roelfien op 15 okt 2007 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici. In memoriam Yentie en Toby
De prijzen voor een melkkoe is over het algemeen de slachtprijs.(zo'n 400-600 euro denk ik dan) maar als je een boer treft die echt graag het beste voor zijn dieren wil kun je ook goedkoper uit zijn.Boer jan hier in de buurt wil graag het beste voor zijn oude melkkoeien en zal een oude koe voor weinig weg doen..mits een goed tehuis.Ik ken zo geen boeren die een koe pension-onderdak verlenen Dus gewoon een stal laten bouwen op je eigen terrein, een wei afzetten en dan kun je er ook echt van genieten
Nanna schreef:Mij leek het wel handig om de kalfjes van het voorjaar geboren te laten worden
Dan kunnen ze zodra ze van ma af zijn de wei in en genieten van het zomerweer en het frisse gras. Lijkt me veel goedkoper dan ze opfokken in een stal in de winter. En aangezien bij een boer geld ook voor alles gaan denk ik écht dat de meeste kalfjes in het voorjaar geboren worden
Helaas gaat een melkkoe meteen van mama af en wordt het meteen in een hokje gestopt en vetgemest in een mesterij. Die mesterijen draaien zomer en winter door dus het maakt ze echt niks uit
Vleeskoeien blijven meestal wel bij hun moeder en die worden dus meestal wel in het voorjaar geboren om de door jouw genoemde redenen
Goedkoop opfokken in de wei kan niet bij melkkoeien want dat gras is voor hun moeder die op die manier dagelijks haar geld opbrengt. Of het is voor de vleeskoeien met kalveren die zo goedkoop de zomer doorkomen.
En je zet de koeien helemaal niet buiten, heb je de weilanden het hele seizoen om er gras zo economisch mogelijk af te halen en er kuilgras van te maken wat de koeien dan het hele jaar door weer kunnen eten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici. In memoriam Yentie en Toby
Nanna schreef:Mij leek het wel handig om de kalfjes van het voorjaar geboren te laten worden
Dan kunnen ze zodra ze van ma af zijn de wei in en genieten van het zomerweer en het frisse gras. Lijkt me veel goedkoper dan ze opfokken in een stal in de winter. En aangezien bij een boer geld ook voor alles gaan denk ik écht dat de meeste kalfjes in het voorjaar geboren worden
Helaas gaat een melkkoe meteen van mama af en wordt het meteen in een hokje gestopt en vetgemest in een mesterij. Die mesterijen draaien zomer en winter door dus het maakt ze echt niks uit
Vleeskoeien blijven meestal wel bij hun moeder en die worden dus meestal wel in het voorjaar geboren om de door jouw genoemde redenen
Goedkoop opfokken in de wei kan niet bij melkkoeien want dat gras is voor hun moeder die op die manier dagelijks haar geld opbrengt. Of het is voor de vleeskoeien met kalveren die zo goedkoop de zomer doorkomen.
ja, maar ook melk produceren is goedkoper op gras - nanna's redenering klopt dus als een bus, maarrrrrr dan zou de melkaanvoer naar de melkfabriek zeer ongelijkmatig verdeeld zijn over het jaar (alle koeien op hetzelfde moment op de top van hun lactatie of dalend in melkgift (of droogstaand) en daar hebben die melkbazen natuurlijk wel wat op bedacht : wintermelk wordt duurder betaald dan zomermelk, dan zijn er toch genoeg boeren die ondanks de nadelen voor de wintermelk kiezen.
Ik bedoelde meer de redenatie dat de kalveren van de melkkoeien dan lekker in de wei konden. Dat opfokken is juist duur in de wei. Dat melk produceren in de wei makkelijker is klopt. Maar het opfokken van melkvee is weer duur in de wei als je er ook slachtvee of melkkoeien in kan zetten.