Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

afgekeurde knpv-honden herplaatsen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zeg dan dat het niet boeit waarom. als eigenaar geen zin heeft, niet wil of niet kan dan is herplaatsen altijd beter. of dat nu de afkeuring is, een scheiding, de plotseling allergie van een kind van 12 of iets anders.
Afbeelding
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

massam schreef:ik zeg dan dat het niet boeit waarom. als eigenaar geen zin heeft, niet wil of niet kan dan is herplaatsen altijd beter. of dat nu de afkeuring is, een scheiding, de plotseling allergie van een kind van 12 of iets anders.

Hier ben ik het weer eens mee eens. Ik denk dat zodra de eigenaar een reden heeft gevonden tot herplaatsing de hond vaak (niet in alle gevallen) beter af is bij iemand anders.

Waar ik wel mee zou oppassen is met bijvoorbeeld honden die afgekeurd zijn in de knpv sport, dat deze niet bij totaal onervaren mensen komen die totaal geen idee hebben van wat ze in huis halen. Afkeuring op basis van karakter dus in de meeste gevallen. Afkeuring op basis van klinisch onderzoek en lichamelijke ongeschiktheid voor de sport vind ik wat anders en vind ik best herplaatsbaar. De eigenaar wil en kan vaak in zo een gevallen niet verder met de hond, want het doel waarvoor de hond gekocht is kan dan niet gehaald worden en dan is het waarschijnlijk beter dat zo een hond bij mensen komt die hem als huishond willen ipv dat hij wordt gezien als "het afgekeurde sporthondje" en dat de eigenaar er helemaal niks meer mee doet.
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Martijn schreef:
Ella46 schreef:Afkeuring op basis van klinisch onderzoek en lichamelijke ongeschiktheid voor de sport vind ik wat anders en vind ik best herplaatsbaar.
Vind je dat echt wel prima, zo?

Het stuit me persoonlijk echt tegen de borst als mensen een hond nemen met welke specifiek doel dan ook en de hond zelf, als levensgezel, geen waarde heeft en hij dus weg moet als het doel niet bereikt kan worden.

Mag dat dan ook met een hondje waar je geen U-tje mee kunt halen op een show omdat hij een fout oortje heeft?
Of een bordercollie die minder snel is dan je van een bordercollie mag verwachten en dus geen behendigheidskampioen kan worden?
Ik heb liever dat een hond waar men eigenlijk niet blij mee is en liever niet meer in huis heeft herplaatst wordt. Dan komt zo een hond tenminste bij een eigenaar die hem wel graag wil hebben en er tijd en moeite in wil steken. Dat geldt naar mijn gevoel voor alle honden, niet alleen voor knpv/show/wedstrijd ongeschikte honden.
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

De meeste mensen in de KNPV hebben de hond specifiek voor de africhting gekocht. Ze willen actief bezig zijn in de sport, en dat kost heel veel tijd. Als hun hond dan om wat voor reden ook niet geschikt blijkt te zijn, willen ze niet er dan maar iets anders mee gaan doen. Als ze die hond dan zouden houden, komt de hond in ieder geval te kort, want er zal ongetwijfeld een andere africhtingskandidaat komen waar mee gesport gaat worden. Dan blijft er voor de gemiddelde mens niet veel tijd over om actief te zijn op een andere manier met de "afgekeurde" hond. Dat is ook niet eerlijk tegenover de hond.

Ik zie dan liever dan ze zo'n hond goed proberen te herplaatsen dan dat ze de hond verkopen aan een handelaar die ze joost-weet-waarheen doorverkoopt.....

Een hond moet natuurlijk wel herplaatsbaar zijn, maar heus niet alle afgekeurde KNPV honden zijn heel heftige honden hoor. Vraag maar eens aan LongFields, haar inmidels overleden Rex komt uit een bekende africhtingslijn en werd niet geschikt bevonden. Schat van een beest.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tsja, mensen waarbij de sport voorop staat en niet de hond. Die kom je volgens mij bij alle hondensporten tegen. Ook bij agility worden honden herplaatst vanwege onvoldoende geschiktheid. Het gaat volledig tegen mijn gevoel in, maar als iemand een hond niet meer wil, is herplaatsen het beste, wat de reden ook is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Ella46 schreef:
massam schreef:ik zeg dan dat het niet boeit waarom. als eigenaar geen zin heeft, niet wil of niet kan dan is herplaatsen altijd beter. of dat nu de afkeuring is, een scheiding, de plotseling allergie van een kind van 12 of iets anders.

Hier ben ik het weer eens mee eens.
ksssst! :boos: :smile: :mrgreen:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Tsja, mensen waarbij de sport voorop staat en niet de hond. Die kom je volgens mij bij alle hondensporten tegen.
Of waar het uiterlijk voorop staat, kan ook nog.

Het "doel" van de hond is wel dat waardoor we nu, om maar wat te noemen, Laekense herders en Kooikerhondjes hebben :wink: Ik wil daarmee niet zeggen dat ik zelf zo denk over mijn hond(en), maar ik kan me wel voorstellen dat als je zo'n sport zo graag doet, je ervoor kiest om een ander plekje te gaan zoeken voor een in jouw ogen niet geschikte hond. Daarmee kijk je m.i. dan juist wel naar het belang van de hond. Ik vind dat je niet zonder meer kunt concluderen dat iemand niks geeft om z'n hond in zo'n situatie.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

hangt ook beetje van karakter van de hond af. Kan de hond in een (huis)gezin geplaatst worden? Zo ja, liever herplaatsen zolang oude eigenaar maar eerlijk is over karakter van de hond en de reden van herplaatsen.

Het is eerlijker naar de hond toe. Er zullen maar weinig hondensporters zijn die er anders overdenken. Of de hond de hond in een gezin/erfhond op boederij of verpieteren in de kennel, dan is de keus snel gemaakt....je kiest voor de hond dat hij het ergens anders beter heeft.

Ook ik heb de keus moeten maken bij een paar honden, niet om medische redenen, maar niet geschikt voor de sport. Voordat je tot de keus komt gaan er, iig in mijn geval, wat maanden overheen. Je probeert andere manieren van oefenen etc. Als dan na verloop van maanden de keus dan toch gemaakt moet worden, dat het beter is om te herplaatsen, ga je op zoek naar een goed tehuis.

Desi is in de IPO hier in Nederland gekomen, Drago leeft op een boederij in Engeland, Furie (stb mh met ontzettend goede papieren) is fokteef en IPO in Engeland.
Met name Furie doet me nog steeds heel veel pijn, en je mag best weten dat ik de nodige tranen heb gelaten voor en nadat ze wegging.

Moet ik er even bijzeggen dat dit redelijk makkelijke, sociale honden waren die goed plaatsbaar waren.
Laatst gewijzigd door Selena op 17 okt 2007 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Flip
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flip »

Ik heb er niet zoveel moeite mee als mensen een hond willen herplaatsen als deze niet voldoet aan een bepaalde eis.

Maar sommigen vallen over (in mijn ogen) belachelijke dingetjes waar ik dan weer geen begrip voor op kan brengen.
Hij haart zoveel, hij maakt spullen stuk, het duurt zolang voor hij zindelijk is, hij springt tegen visite op etc.

Dingen die je óf aan kunt zien komen, of die je met wat moeite in goede banen kunt leiden.

Maar als je een hond aanschaft om actief mee aan het werk te gaan en dat gewoon niet goed uitpakt doordat de hond lichamelijk niet mee komt dan snap ik dat wel.

Het is ook niet leuk voor een hond om ergens te wonen waar hij slechts "geduld" wordt, maar niet gewaardeerd om wat hij verder te bieden heeft.

Ik zou het niet kunnen, maar ik verlang misschien heel andere dingen van mijn hond.
Groetjes Marjolijn en Flip
Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik kan me er persoonlijk niets bij voorstellen dat ik mijn hond weg zou doen omdat hij niet geschikt zou zijn voor het doel wat ik ermee voor ogen had. Als ik met Saffie om de één of andere reden niet meer zou kunnen trainen zou ik dat verschrikkelijk jammer vinden, want ik heb er zo ontzettend veel plezier in, maar ik moet er niet aan denken dat ik haar dan zou herplaatsen. Ik zou haar echt niet willen missen.
Ik kan er dus eigenlijk niet heel veel begrip voor opbrengen, maar ik ben het er wel mee eens dat het voor de hond beter is om herplaatst te worden als de eigenaar hem niet meer wil.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef:
Zoek stok! schreef:Tsja, mensen waarbij de sport voorop staat en niet de hond. Die kom je volgens mij bij alle hondensporten tegen.
Of waar het uiterlijk voorop staat, kan ook nog.

Het "doel" van de hond is wel dat waardoor we nu, om maar wat te noemen, Laekense herders en Kooikerhondjes hebben :wink: Ik wil daarmee niet zeggen dat ik zelf zo denk over mijn hond(en), maar ik kan me wel voorstellen dat als je zo'n sport zo graag doet, je ervoor kiest om een ander plekje te gaan zoeken voor een in jouw ogen niet geschikte hond. Daarmee kijk je m.i. dan juist wel naar het belang van de hond. Ik vind dat je niet zonder meer kunt concluderen dat iemand niks geeft om z'n hond in zo'n situatie.
Daarom zeg ik ook dat het tegen mijn gevoel ingaat :wink: Bij een schaapsherder die een BC nodig heeft, maar toevallig een niet drijvend exemplaar treft, vind ik het logisch dat hij de hond herplaatst. Maar een BC herplaatsen omdat hij agility niet leuk vindt, is toch anders voor mij. Ik kan niet goed omschrijven waarom, maar het ene is werk en het andere hobby, zoiets.

Mijn volgende hond zoek ik absoluut uit op aanleg voor agility, maar toch kan het gebeuren dat ze er geen zak aan vindt. Dan zoek ik gewoon wat anders...flyball, doggy dance, schapen drijven, obedience...er is vast wel iets wat ze wel leuk vindt.

Want hoe ver ga je dan he. Stel je doet GG en je hebt GG III al gehaald met je hond, maar hij is op wedstrijden niet goed genoeg voor de echte Nederlandse top en dat wil je wel. Gaat de hond dan weg? Of je hond was een top fly baller, maar is nu 9 en het gaat niet zo hard meer....ook weg? Of hij krijgt een rugblessure terwijl je wedstrijden obedience doet...
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Gos schreef: Een hond moet natuurlijk wel herplaatsbaar zijn, maar heus niet alle afgekeurde KNPV honden zijn heel heftige honden hoor. Vraag maar eens aan LongFields, haar inmidels overleden Rex komt uit een bekende africhtingslijn en werd niet geschikt bevonden. Schat van een beest.
Inderdaad hebben wij Rex in huis genomen (was onze eerste eigen hond), zij was 14 maanden oud en was destijds als pup gekocht door de man waar wij hem van hebben overgenomen, en deze man wilde met Rex de africhtingssport in. Hier kwamen wij achteraf pas achter, toen we contact opnamen met de fokker van Rex en hoorden dat de vorige eigenaar van Rex al lang weer een nieuwe pup bij hem had gekocht, voor de sport. :denken:
Wij hebben Rex ruim 13 jaar gehad en er een superfijne en totaal niet neurotische Mechelaar aan gehad. Ik heb met haar t/m diploma GGII behaald en ben 1x vierde geworden op het NK Behendigheid van de FHN (toen dat nog een gloednieuwe en kleine organisatie was hoor :wink: )

Ik ben het met een aantal anderen eens dat een afgekeurde KNPV-hond vaak beter af zal zijn bij mensen die voor de volle 100% voor zo'n hond gaan (en weten waar ze aan beginnen) en die de hond niet zien als een mislukking. Dat zou vaak wel gebeuren als de hond blijft waar hij is denk ik.

Zelf zou ik een hond niet wegdoen als hij niet voldoet aan dat wat ik graag zou willen. Als Nozem niet zo was uitgegroeid als ze heeft gedaan, en niet geschikt zou zijn geweest om mee te fokken, dan was ze echt niet verhuisd zodat ik met een andere wel geschikte teef verder zou kunnen gaan. Dan ga je gewoon iets anders zoeken wat je ook leuk vindt en wat wel geschikt is voor je hond en jezelf.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

LongFields schreef: Zelf zou ik een hond niet wegdoen als hij niet voldoet aan dat wat ik graag zou willen. Als Nozem niet zo was uitgegroeid als ze heeft gedaan, en niet geschikt zou zijn geweest om mee te fokken, dan was ze echt niet verhuisd zodat ik met een andere wel geschikte teef verder zou kunnen gaan. Dan ga je gewoon iets anders zoeken wat je ook leuk vindt en wat wel geschikt is voor je hond en jezelf.
Maar dat komt omdat jij hart voor je honden hebt en ze niet als gebruiksvoorwerpen ziet :ok:
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Ik kan niet goed omschrijven waarom, maar het ene is werk en het andere hobby, zoiets.
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik ben ook niet iemand van de superfanatieke hobbies..... maar sommige mensen wel :wink:
Zoek stok! schreef: Mijn volgende hond zoek ik absoluut uit op aanleg voor agility, maar toch kan het gebeuren dat ze er geen zak aan vindt. Dan zoek ik gewoon wat anders...flyball, doggy dance, schapen drijven, obedience...er is vast wel iets wat ze wel leuk vindt.
Voor mij zou hetzelfde opgaan, omdat ik niet een heel erg sterke voorkeur heb voor een bepaalde tak van hondensport. Maar als je dat nou wel hebt..... Ik zie de meeste mensen die flyball of doggy-dance doen nou ook niet zo gauw pakwerk gaan doen, al zou de hond het leuk vinden :wink:
Zoek stok! schreef: Want hoe ver ga je dan he. Stel je doet GG en je hebt GG III al gehaald met je hond, maar hij is op wedstrijden niet goed genoeg voor de echte Nederlandse top en dat wil je wel. Gaat de hond dan weg? Of je hond was een top fly baller, maar is nu 9 en het gaat niet zo hard meer....ook weg? Of hij krijgt een rugblessure terwijl je wedstrijden obedience doet...
Ik denk dat dat er ook vanaf hangt hoeveel tijd en ruimte je hebt. Hoeveel honden kun je aanhouden? Ik heb deze discussie al vaak gehad met m'n man, die dus wel graag fanatiek traint met z'n hond. Hij is altijd erg gehecht aan z'n honden, want anders kan hij er niet mee trainen. Als een hond tot hogere leeftijd bij hem zou blijven omdat hij er wedstrijden e.d. mee deed, dan zou hij blijven tot het einde. Maar een hond die goed afgericht is en nog in "werk" leeftijd, gunt hij dan liever een goede werkplek gedurende een aantal jaren en daarna z'n pensioen bij de geleider thuis.

Z'n grootste maatje ooit was een hond die heel snel was en al op jonge leeftijd "alles" had gehaald. Als hij over die hond praat, krijgt hij nog haast tranen in z;n ogen, omdat ze zo close waren. Het heeft hem indertijd heel erg veel moeite gekost die hond te verkopen, en ze hebben allebei 2 hele kwaaie weken gehad. Maar die hond heeft een supergeleider gekregen, net zo'n type als Peter, en is uiteindelijk op hoge leeftijd bij die mensen thuis overleden. Als Peter hem dat had willen geven, had hij jarenlang niet kunnen sporten. Ik zou daar persoonlijk niet mee zitten, maar ik ben ook niet zo fanatiek (nergens mee :wink:) als m'n man. Dus ik heb 2 blijfhonden en hij een werkhond, die in principe niet voor altijd bij ons blijft tenzij daar speciale redenen voor zijn. Ik heb daar heus wel eens moeite mee, maar ik begrijp het wel. En ik ben ook realistisch genoeg om er geen 10 thuis te willen hebben, want daarmee zou ik ze allemaal tekort doen.
Laatst gewijzigd door Gos op 17 okt 2007 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
overigens vind ik ook het herplaatsen van een 'uitgefokte' teef daaronder vallen, die voldoet ook plots niet meer aan het ideaal van fokkersbaasje.
Mee eens. :ok:
Daarom heb ik Sjefke gewoon ook nog. :mrgreen:
Geen haar op mijn hoofd die er ooit aan zou denken om haar om die reden weg te doen.
In eerste instantie heb ik ook gewoon honden omdat ik er dol op ben, en daarna komt de rest pas (fokken, showen, sporten of wat dan ook).
Gos
Zeer actief

Inge O schreef:
Gos schreef:Z'n grootste maatje ooit was een hond die heel snel was en al op jonge leeftijd "alles" had gehaald. Als hij over die hond praat, krijgt hij nog haast tranen in z;n ogen, omdat ze zo close waren. Het heeft hem indertijd heel erg veel moeite gekost die hond te verkopen, en ze hebben allebei 2 hele kwaaie weken gehad. Maar die hond heeft een supergeleider gekregen, net zo'n type als Peter, en is uiteindelijk op hoge leeftijd bij die mensen thuis overleden. Als Peter hem dat had willen geven, had hij jarenlang niet kunnen sporten.
deze snap ik dan even niet : als die hond juist wél zo geschikt was en nog zoveel jaren verder kon sporten, waarom kon dat dan niet met jouw man?
Omdat de hond dan op latere leeftijd tekort zou komen. Zijn ex-vrouw hield helemaal niet van honden, dus als huishond mocht hij dan niet. Dat was allemaal ver voor mijn tijd. Het kon dus wel met mijn man, maar niet met zijn toenmalige vrouw.
Laatst gewijzigd door Gos op 17 okt 2007 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

LongFields schreef:
Inge O schreef:
overigens vind ik ook het herplaatsen van een 'uitgefokte' teef daaronder vallen, die voldoet ook plots niet meer aan het ideaal van fokkersbaasje.
Mee eens. :ok:
Daarom heb ik Sjefke gewoon ook nog. :mrgreen:
Geen haar op mijn hoofd die er ooit aan zou denken om haar om die reden weg te doen.
In eerste instantie heb ik ook gewoon honden omdat ik er dol op ben, en daarna komt de rest pas (fokken, showen, sporten of wat dan ook).
ik ken wel fokkers, die teefjes herplaatsen die"uitgefokt"zijn, honden zitten er perfect bij, en deze personen zijn echt wel dol op hun honden.

ik heb 2 keer een hondje herplaatst, beide wel jonge honden, idd niet geschikt voor hetgeen ik ze aangehouden had.
maar goed zo heb ik ook een Ollie, een Bo , een Mégan hier lopen...

soms maak je een keuze, zolang het welzijn van de hond er niet onder lijdt, heb ik daar geen problemen mee.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
Ella46 schreef:Afkeuring op basis van klinisch onderzoek en lichamelijke ongeschiktheid voor de sport vind ik wat anders en vind ik best herplaatsbaar.

Het stuit me persoonlijk echt tegen de borst als mensen een hond nemen met welke specifiek doel dan ook en de hond zelf, als levensgezel, geen waarde heeft en hij dus weg moet als het doel niet bereikt kan worden.

Mag dat dan ook met een hondje waar je geen U-tje mee kunt halen op een show omdat hij een fout oortje heeft?
Of een bordercollie die minder snel is dan je van een bordercollie mag verwachten en dus geen behendigheidskampioen kan worden?
ja maar dat gebeurd wel Martijn....
En dan is het in het belang van het hondje beter dat hij herplaatst wordt. Het ligt er alleen aan wat voor type hond het is, waarom hij afgekeurd is, etc.
Wat moet de hond bij iemand die hem in de weg vind lopen... ik zou het ook niet kunnen hoor.. maar het gebeurd vrij regelmatig. De hond gaat toch wel weg dus daar doe je niets aan....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Ik zie dan liever dan ze zo'n hond goed proberen te herplaatsen dan dat ze de hond verkopen aan een handelaar die ze joost-weet-waarheen doorverkoopt.....
ook daar moet je het kaf van het koren scheiden... ik ken ze ook waar ik nooit een hond naar toe zou brengen maar ook waar ik wel een hond naar toe zou doen.... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

malinois schreef:
Gos schreef:Ik zie dan liever dan ze zo'n hond goed proberen te herplaatsen dan dat ze de hond verkopen aan een handelaar die ze joost-weet-waarheen doorverkoopt.....
ook daar moet je het kaf van het koren scheiden... ik ken ze ook waar ik nooit een hond naar toe zou brengen maar ook waar ik wel een hond naar toe zou doen.... :wink:
Precies! Het gaat erom dat je een goed plekje zoekt voor de hond als je hem/haar om wat voor reden dan ook niet meer kunt houden. En aan zo'n plekje stel je dan eisen, omdat je wilt dan de hond het goed heeft.
Gos
Zeer actief

Martijn schreef: Dat het fijner voor de hond is kan ik in meekomen maar dat het dan niet meer interessant is om te bepalen of een dergelijke baas (die een hond die niet kan werken in de weg vind lopen en er geen tijd meer voor kan opbrengen) nu wel of niet raar bezig is en of je daar als forum aan wil meewerken vind ik daarmee niet afgedaan.
Dat lijkt me een legitieme vraag, maar ik vraag me dan eigenlijk af in welke gevallen je dan wel vindt dat je er als forum aan wilt meewerken. Er komen hier de meest uiteenlopende redenen voor herplaatsing langs op het forum, en met veel daarvan zou je het net zo stellig niet mee eens kunnen zijn.

(dit is trouwens echt als serieuze vraag bedoeld en niet als aanval-op-wat- dan-ook :wink: )
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

als forum bemiddel je bij herplaatsen voor de honden en niet voor de eigenaar (neem ik aan)
persoonlijk neem ik een hond in eerste plaats altijd als huishond, ik denk dat meer mensen dat moeten doen
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Martijn schreef:

Volgens mij is dat aan de orde van de dag. Fokkers die de mooiste reu houden voor de fok, maar waarbij een bal niet indaalt. Dan is er volgens mij niemand die er van opkijkt als dat reutje met een aantal maanden herplaatst wordt als leuke huishond, omdat de fokker toch andere plannen had.

Ik weet niet om welk specifiek geval dit gaat hoor...

Maar op zich vind ik er niet heel veel mis mee, mits de 'handicap' voor het gezin dat de hond opvangt geen problemen oplevert. Als een hond geen werkdrift heeft of te zacht is en daardoor zijn politiehondenschool (weet-ik-het) niet doorkomt, maar verder wel een prima hond is, dan snap ik dat deze hond wordt aangeboden als goede huishond. Idem met showhonden die niet showbaar blijken te zijn, maar waarvan de 'afwijking' niet iets is dat de hond als leuke hond in de weg staat. Andersom kan ik het me ook voorstellen. Heb je een BC die te actief is en meer wil werken dan jij hem kunt bieden, dan vind ik het eerlijker om een passend huis daarvoor te vinden waar dat wel kan. En datzelfde geldt eigenlijk andersom; als een hond minder aankan dan van hem verwacht wordt.

Let wel; de scheidslijn is heel dun. Iemand die een Beagle-pup wegdoet omdat 'ie toch liever een met andere vlekken heeft terwijl dat nergens voor uitmaakt, dat vind ik zot. Of een hobbygehoorzaamheider wiens hond niet de beste wordt in de puppyklas, of... nou ja, dat soort uiterlijkheden of onzindingen.

Maar ik kan me zo voorstellen dat bij sommigen de sport bijna voor de hond gaat. Ik ken genoeg mensen die de behendigheid inrollen, leuk meedoen met hun huishond en vervolgens besluiten voor de top te willen gaan. En daar een hond voor zoeken. En biedt die hond niet wat jij 'verwacht' en kun je daar niet mee leven, dan vind ik het eerlijker voor de hond om een leuk, passend huis te zoeken dan zijn hele leven blijven proberen of een hond die er ook niets aan kan doen altijd te verwijten dat hij niet goed is.

Begrijp me goed, ik zou het zelf nooit kunnen. Maar ik ken genoeg voorbeelden van honden waarbij het wel is gebeurd en helemaal niet in het nadeel van de hond is uitgepakt.
Gos
Zeer actief

Martijn schreef:
Gos schreef:
Martijn schreef: Dat het fijner voor de hond is kan ik in meekomen maar dat het dan niet meer interessant is om te bepalen of een dergelijke baas (die een hond die niet kan werken in de weg vind lopen en er geen tijd meer voor kan opbrengen) nu wel of niet raar bezig is en of je daar als forum aan wil meewerken vind ik daarmee niet afgedaan.
Dat lijkt me een legitieme vraag, maar ik vraag me dan eigenlijk af in welke gevallen je dan wel vindt dat je er als forum aan wilt meewerken. Er komen hier de meest uiteenlopende redenen voor herplaatsing langs op het forum, en met veel daarvan zou je het net zo stellig niet mee eens kunnen zijn.

(dit is trouwens echt als serieuze vraag bedoeld en niet als aanval-op-wat- dan-ook :wink: )
Ben ik stellig? Volgens mij heb ik nog niet eens aangegeven wat ik er van vind. Dat weet ik zelf namelijk nog niet eens, vandaar de vraag.

Ik weet eigenlijk niet of ik vind dat het forum moet gaan bemiddelen en wanneer.
Ok, je hebt gelijk, als ik het nog een keer zou opschrijven, haalde ik het "zou je het net zo stellig niet mee eens kunnen zijn" weg en verving het door: "zou men het helemaal niet mee eens kunnen zijn".
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef:

ja maar dat gebeurd wel Martijn....
En dan is het in het belang van het hondje beter dat hij herplaatst wordt. Het ligt er alleen aan wat voor type hond het is, waarom hij afgekeurd is, etc.

Dat het fijner voor de hond is kan ik in meekomen maar dat het dan niet meer interessant is om te bepalen of een dergelijke baas (die een hond die niet kan werken in de weg vind lopen en er geen tijd meer voor kan opbrengen) nu wel of niet raar bezig is en of je daar als forum aan wil meewerken vind ik daarmee niet afgedaan.
Ik vind van wel. Waarom zou je wel meewerken aan herplaatsingen uit zogenaamde allergie (want dat kun je nooit controleren) en niet uit een herplaatsing uit ongeschiktheid in de sport? Het gaat om de hond, niet om de reden lijkt me toch?
Afbeelding
Ciske

Ongelezen bericht door Ciske »

Binnen de KNPV wordt de hond over het algemeen wat makkelijker weggedaan. Veel honden worden zodra ze gecertificeerd zijn verkocht. Het werkt ook de andere kant op, als een hond niet geschikt is, krijgt ie ook snel een schop. Sommigen vinden dat een hond te snel een schop krijgt, omdat er met tijd en geduld of een andere geleider soms wel wat van te maken is. Kortom, de meningen zijn verdeeld.

Als een geleider zo'n hond dan niet meer wil, moet ie hem zeker herplaatsen, want niets is erger voor een hond dan "over" te zijn of slechts "geduld" te worden.
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef: Daar ben ik het wel mee eens, maar ik ben ook niet iemand van de superfanatieke hobbies..... maar sommige mensen wel :wink:
Ik ben een behoorlijke fanatiekeling hoor :wink:
Gos schreef: Voor mij zou hetzelfde opgaan, omdat ik niet een heel erg sterke voorkeur heb voor een bepaalde tak van hondensport. Maar als je dat nou wel hebt..... Ik zie de meeste mensen die flyball of doggy-dance doen nou ook niet zo gauw pakwerk gaan doen, al zou de hond het leuk vinden :wink:
Euh nee, daar heb je gelijk in. Maar is eigenlijk toch jammer. Er zijn zoveel hondensporten, waarom niet gewoon switchen als het ene geen succes is.
Gos schreef:Ik denk dat dat er ook vanaf hangt hoeveel tijd en ruimte je hebt. Hoeveel honden kun je aanhouden? Ik heb deze discussie al vaak gehad met m'n man, die dus wel graag fanatiek traint met z'n hond. Hij is altijd erg gehecht aan z'n honden, want anders kan hij er niet mee trainen. Als een hond tot hogere leeftijd bij hem zou blijven omdat hij er wedstrijden e.d. mee deed, dan zou hij blijven tot het einde. Maar een hond die goed afgericht is en nog in "werk" leeftijd, gunt hij dan liever een goede werkplek gedurende een aantal jaren en daarna z'n pensioen bij de geleider thuis.
Het is ook allemaal niet zo zwart/wit. Als iemand een goede plek voor z'n hond zoekt, wie ben ik dan om iets te vinden van de reden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Ik denk dat de mensen die alleen een hond aanschaffen om de beste te worden in een sport de verkeerde redenen hebben om een hond aan te schaffen. Het sporten met de hond is in mijn ogen gewoon een leuke activiteit voor hond en baas. Als je presteerd met je hond is dit leuk, maar als het sporten 'slechts' en leuke activiteit blijft is dat ook goed.

Wel denk ik dat het beter is dat de hond herplaatst wordt wanneer zijn eigenaar toch niets meer in hem ziet. Dit is dan gewoon beter voor de hond. Eigenlijk moeten de mensen die zo makkelijk hun hond wegdoen gewoon geen hond nemen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef: Daarom zeg ik ook dat het tegen mijn gevoel ingaat :wink: Bij een schaapsherder die een BC nodig heeft, maar toevallig een niet drijvend exemplaar treft, vind ik het logisch dat hij de hond herplaatst. Maar een BC herplaatsen omdat hij agility niet leuk vindt, is toch anders voor mij. Ik kan niet goed omschrijven waarom, maar het ene is werk en het andere hobby, zoiets.
Even een tegenvraag. Maakt het de hond wat uit of hij wegmoet ivm werk of hobby? Vind hij het erger om herplaatst te worden omdat hij niet voldoende functioneert bij de schaapskudde of grijpt het hem meer aan omdat hij in de agility niet voldoet?
Alles dat ik tot nu toe gelezen heb gaat uit van hoe mensen het zien en beleven. Maar hoe zit dat met de honden?
hmm ik denk dat de hond in eerste instantie niet weet wat m overkomt..
Vaste grond vast thuis ritme regels en routine weg en baas weg..
Dan komt het wennen van hond aan nieuwe baas en de snelheid waarin dat gaat is denk ik toch wel hoe gaat de nieuwe baas met de hond om en begrijpen ze elkaar of leren ze elkaar begrijpen...
toen ik mijn hond kreeg (ook sport hond van 4 jaar) was dit bovenstaande duidelijk te zien, en de sport missen.. ik ben vrij snel behendigheid gaan doen en na een paar maanden "zijn Ipo sport" gaan bekijken en mee gaan trainen..
Je ziet wel waar de hond lol in heeft dan..ik lig nu een paar maandjes stil ivm blessure maar vandaag ben ik weer gaan trainen, het is voor hond en baas toch echt leuk om samen bezig te zijn.. wandelen en strand is leuk.. maar echt moe wordt ie niet, maar als ik vandaag weer zie hoe hij weer vol overgave en zin (was erg heftig trainen moet ik zeggen om een hond die zooooo graag wil in toom te houden..) hij ligt nu moe en voldaan aan me voeten te pitten.. :wink:
maar als ik dat dan zie en op je vraag terugkomende.. een hond die met plezier bepaalde sporten deed en waar buiten wandelingen echt mee gewerkt/gesport werd .. die honden willen wat doen met de baas
Ik denk dat dit soort honden buiten de wandelingen ook wat moeten doen aan appel, behendigheid of een andere vorm van sport.. het zit in ze..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Remco schreef:Ik denk dat de mensen die alleen een hond aanschaffen om de beste te worden in een sport de verkeerde redenen hebben om een hond aan te schaffen. Het sporten met de hond is in mijn ogen gewoon een leuke activiteit voor hond en baas. Als je presteerd met je hond is dit leuk, maar als het sporten 'slechts' en leuke activiteit blijft is dat ook goed.

Wel denk ik dat het beter is dat de hond herplaatst wordt wanneer zijn eigenaar toch niets meer in hem ziet. Dit is dan gewoon beter voor de hond. Eigenlijk moeten de mensen die zo makkelijk hun hond wegdoen gewoon geen hond nemen.
die mensen hebben iets anders voor ogen als jij en ik... die willen presteren.. en dan kun je na een jaartje of 3 gaan stapelen omdat je 10 honden in huis hebt... dat is voor de eigenaar en de hond niets... sport is niet alleen een hobby meer tegenwoordig... :wink:

Overigens is KNPV opleiden voor het werk... dus dat is zeker niet alleen sport... dat is opleiden tot diensthond...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”