@Massam: Kracht is zeker ook van belang naast formaat.
Engelse Staffords zijn vaak *grote* honden in een kleine verpakking!
Ken er ook een aantal en ik vind ze super.

Mijn honden zijn en groot en krachtig.

Moderator: moderatorteam
Hoe jij het beschrijft dat de kinderen weten hoe ze de hond onder controle moeten hebben of dat natuurlijke overwicht hebben, en een beetje dieren/hondenkennis..Suzanne123 schreef:Hm....
Ik zou daar graag het volgende aan toe willen voegen...
als een jong kind met een eh... pompom.. een Boomertje loopt te wandelen zou dat moeten kunnen toch?
Nee, denk ik dan... want dat jong kind mag dan volledig vertrouwd zijn met Boomer, maar niet met de 'enge heddur' (sorry, ik bedoel het als voorbeeld!) die op Boomer afrent. Het jonge kind zal dan niet weten wat te doen en wordt omver gedenderd door 'de andere hond'.
In mijn beleving mag een kind pas een hond uitlaten als het de lichamelijke en geestelijke 'overmacht' heeft op de hond en op de meest voorkomende situaties met andere honden (van gemiddeld formaat en gemiddeld gedrag).
Ook ik leg het af tegen een Mastiff die mij omver wil lopen, dus dan zou ik ook Merlijn niet meer uit mogen latenmaar dat is niet wat k bedoel..
Dus, in geen geval mag een kind met een hond lopen die hij zelf geen baas kan zijn. En volgens mij... volgens mij ligt dat wettelijk ook problematisch...
ALS namelijk die ouders hun jonge kind bewust met de hond laten lopen, terwijl ze weten / moeten weten / behoren te weten dat het kind de hond geen baas kan, dan zal bij een incident er mogelijk een probleem zijn met de dekking op de verzekering... en moeten die ouders dus uit eigen zak een eventuele schade betalen.
Mocht je ooit met een dergelijk incident te maken krijgen zorg er dan voor dat op papier staat wie / welke leeftijd de hond uitliet en maak er bij het melden van de schade ook beslist aantekening van dat je denkt dat dit dus zo niet kan.
Groetjes,
Suzanne
Ik had zelf als kind (8 à 10 jaar oud) ook een paar uitlaathonden uit de straat, waaronder een boxer en een paar kleine kruisingen. Er is nooit wat voorgevallen, maar ik denk ook dat de mensen zich toen (30-35 jaar geleden) niet zo bewust waren van de risico's of ze schouderophalend afdeden.eternal schreef:Ik dnek dat het nu allemaal heel anders is.
Wat ik al zij kinderen van een bepaalde leeftijd zouden sara niet uit mogen laten.
Maar als ik kijk naar vroeger toen ik een jaartje of 14 was had ik 5 uitlaat honden. Waaronder een pitbull M.Herder een stafford en dan twee kruisingen. Waaronder eentje kruising Pit X York.![]()
En dan was ik dus 13 a 14 jr. Dat zou ik bijvoorbeeld nu niet toe laten als ik zelf kinderen zou hebben. Ben nu bijna 28 dus 14 jr geleden was dit.
Volgens mij zijn er nu meer honden. Ook het soort honden dat je ziet is onderhevig aan modes en verandert dus. Vroegah (en dan bedoel ik dus in mijn kinderjaren) waren er in mijn omgeving geen Bull- en Staffordshire terriers, geen of weinig Goldens en Labradors, maar bijvoorbeeld wél veel herders, boxers, ierse setters, pinschers en teckels. Ook niet allemaal lieverdjes hoor. In die tijd werd ik al fietsend door een herder besprongen en gebeten. Mijn vader was erbij en was weliswaar boos op de eigenaar van de herder, maar er werd geen halszaak van gemaakt. Men accepteerde denk ik eerder dat het wel eens fout kan gaan tussen hond en mens en dat je moet oppassen met vreemde honden.Palmuk schreef:Op een of andere manier heb ik toch het gevoel dat ook het soort honden dat je op straat ziet verandert. Toen ik een jaar of 8 was liep ik ook alleen met onze hond en heb daar nooit een probleem in gezien. Maar volgens mij waren er toen dus ook veel minder honden die agressie vertoonden. Ik kan me goed herinneren dat we vaak op veldjes stonden en daar met meerdere baasjes en honden met balletjes aan het spelen waren en problemen waren er eigenlijk zelden. Dit geldt in ieder geval voor onze eigen hond, maar een paar jaar later ook voor de grote hond van mijn tante (reu DHxDog, maar een superlief beest, je kon zo de bal letterlijk uit zijn mond wringen). Dus mogelijk was ik me minder bewust van de gevaren, of het was toen ook anders. Pas op dit forum heb ik geleerd hoeveel problematische honden er eigenlijk zijn. Hier in de buurt zijn er trouwens ook maar 2 'probleemhonden', maar die zijn dan ook bedoeld als waakhond.
Ik denk niet dat er minder honden waren toen hoor. Tenminste niet waar ik woonde: Jaren '70 nieuwbouwwijk aan de rand van een groot park. Er waren dus zelfs veel honden, maar inderdaad zag je daar vooral het type gezelschapshond. Een rottweiler om maar eens wat te noemen was daar in ieder geval zeldzaam. Wel weer veel retrievers, maar ik heb het idee dat die toen ook nog meer voldeden aan het idee van superlieve hond. Wat wel echt van belang was trouwens, is dat er in het park nagenoeg geen verkeer was. Het enige moment dat ons hondje onhandelbaar was, was bij onweer. Maar doordat er geen verkeer was was het ergste wat kon gebeuren dat ze als een speer naar huis ging en ze piepend voor de deur stond.Burnie schreef:Volgens mij zijn er nu meer honden. Ook het soort honden dat je ziet is onderhevig aan modes en verandert dus. Vroegah (en dan bedoel ik dus in mijn kinderjaren) waren er in mijn omgeving geen Bull- en Staffordshire terriers, geen of weinig Goldens en Labradors, maar bijvoorbeeld wél veel herders, boxers, ierse setters, pinschers en teckels. Ook niet allemaal lieverdjes hoor.
jazeker, dat is wat je noemt: de trends volgenBurnie schreef:Vroegah (en dan bedoel ik dus in mijn kinderjaren) waren er in mijn omgeving geen Bull- en Staffordshire terriers, geen of weinig Goldens en Labradors, maar bijvoorbeeld wél veel herders, boxers, ierse setters, pinschers en teckels. Ook niet allemaal lieverdjes hoor. In die tijd werd ik al fietsend door een herder besprongen en gebeten.
Nee mijn hond was niet aangelijnd, stond voor me (ballen is bij mij vaak ook stukje trainen op appel op een speelse manier) en op dat moment dat ik kind t veld opgetrokken zag worden en half struikelend en daarna dus lijn los liet... geloof me dan ga ik niet ballen ... de bal had ik in me hand, hond kwam niet voor de bal maar wilde spelen met mijn hond.. en sprong dus enthousiast op naar m..gotcha schreef:Vraagje,was jou hond aangelijnd?![]()
De andere hond was meer geintresseerd in het balletje volgens mij.
Op de hondenwei kom je dit ook vaak tegen.
Kinderen kunnen niet altijd alle situaties onder controle hebben,maar veel volwassene ook niet hoor!
Je kunt de situatie nu ook niet meer vergelijken met vroeger.Minder honden,en vroeger werdt er echt niet meer zoveel rond het hondsgedrag gepraat.Leefden ook meer buitenshuis in een hok.
blondie schreef: Ik vind toch dat kinderen die niet de honden onder controle hebben, of onderling hondengedrag niet herkennen niet met honden op uit mogen worden gestuurd...
Hoe denken jullie daarover?
Helemaal mee eens.Suzanne123 schreef:Hm....
Ik zou daar graag het volgende aan toe willen voegen...
als een jong kind met een eh... pompom.. een Boomertje loopt te wandelen zou dat moeten kunnen toch?
Nee, denk ik dan... want dat jong kind mag dan volledig vertrouwd zijn met Boomer, maar niet met de 'enge heddur' (sorry, ik bedoel het als voorbeeld!) die op Boomer afrent. Het jonge kind zal dan niet weten wat te doen en wordt omver gedenderd door 'de andere hond'.
In mijn beleving mag een kind pas een hond uitlaten als het de lichamelijke en geestelijke 'overmacht' heeft op de hond en op de meest voorkomende situaties met andere honden (van gemiddeld formaat en gemiddeld gedrag).
Ook ik leg het af tegen een Mastiff die mij omver wil lopen, dus dan zou ik ook Merlijn niet meer uit mogen latenmaar dat is niet wat k bedoel..
Dus, in geen geval mag een kind met een hond lopen die hij zelf geen baas kan zijn. En volgens mij... volgens mij ligt dat wettelijk ook problematisch...
ALS namelijk die ouders hun jonge kind bewust met de hond laten lopen, terwijl ze weten / moeten weten / behoren te weten dat het kind de hond geen baas kan, dan zal bij een incident er mogelijk een probleem zijn met de dekking op de verzekering... en moeten die ouders dus uit eigen zak een eventuele schade betalen.
Mocht je ooit met een dergelijk incident te maken krijgen zorg er dan voor dat op papier staat wie / welke leeftijd de hond uitliet en maak er bij het melden van de schade ook beslist aantekening van dat je denkt dat dit dus zo niet kan.
Groetjes,
Suzanne
Wat jij hierboven beweert is denk ik meer uitzondering dan regel.slomehippie schreef:Een kind van 12 is prima in staat hondengedrag te begrijpen.