Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer vind je iemand een foute fokker?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Maan schreef:Dan had je namelijk kunnen lezen dat mijn hond in dit geval onder 11 VERSCHILLENDE keurmeesters 11keer een Uitmuntend heeft gehaald. En misschien geloof je het niet maar ik heb zeker niet wekelijks 11 VERSCHILLENDE keurmeesters hier op de koffie.
als het verschillende keurmeesters waren , waarom schrijf je dan , dat je je inschrijf-geld niet ging spenderen aan die dag, dat je wist dat er een àndere keurmeester is,
die je hond tòch geen goede punten zou geven?? :denken:

dat stukje snap ik dan niet.

dan geef je dat toch toe?
op de koffie is onzin, je begrijpt best wel wat ik bedoel.
steekpenningen is ook onzin

als ik zéker wist , dat ik een mooie hond zou hebben, dan zou het mij niets uitmaken, wìe de keurmesster zou zijn.
dàt moet eigenlijk dus niet uit kunnen maken, toch? :denken:
Maan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maan »

Pak-de-bal schreef:
Maan schreef:Dan had je namelijk kunnen lezen dat mijn hond in dit geval onder 11 VERSCHILLENDE keurmeesters 11keer een Uitmuntend heeft gehaald. En misschien geloof je het niet maar ik heb zeker niet wekelijks 11 VERSCHILLENDE keurmeesters hier op de koffie.
als het verschillende keurmeesters waren , waarom schrijf je dan , dat je je inschrijf-geld niet ging spenderen aan die dag, dat je wist dat er een àndere keurmeester is,
die je hond tòch geen goede punten zou geven?? :denken:

dat stukje snap ik dan niet.

dan geef je dat toch toe?
op de koffie is onzin, je begrijpt best wel wat ik bedoel.
steekpenningen is ook onzin
Wat geef ik toe? In mijn ogen geef ik alleen maar toe dat ik niet onder een keurmeester inschrijf als ik heel zeker weet dat die niet van mijn type hond houdt. Heeft niets met mijzelf te maken en niets met vriendjespolitiek. Ik reis zo ongeveer heel europa door met mijn honden en zie dan ook veel keurmeesters en hun manier van keuren. Iedereen heeft een eigen smaak en eigen ideen over hoe een hond eruit moet zien binnen de grenzen van de rasstandaard. Als ik dan zie dat een keurmeester van zwartgevlekte lange honden houdt zou ik wel gek zijn om 125 euro uit te gaan geven om met mijn bruingevlekte kortere hond daarheen te gaan. Waar en hoe zie jij vriendjespolitiek hierin?

Daarom vraag ik ook wat je lievelingskleur is ...Ik hou van blauw en als jij daar toevallig ook van houdt en ik kom je tegen in mijn blauwe outfit denk je al snel: Goh, gezellig. Kom ik je tegen in mijn groene pak terwijl jij een hekel hebt aan groen (of het minder mooi vind) denk je dat niet.

En zo heb ik die 12e keurmeester even voorbij laten gaan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ze is gewoon zo dom.. daar doe je niks aan :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

crutz schreef:
Yuka schreef:
Kenai schreef:Vaak zijn dit mensen die veel prijzen wegslepen op shows en daarom ook
veel mensen aantrekken voor hun pups.....
Moet een RV daar niet iets aan doen?
En hoe is het mogelijk dat deze mensen welkom zijn in het bestuur van een rasvereniging?
Ik vind dit een moeilijke kwestie, misschien heb ik het gewoon wel hartstikke mis denk ik dan.
En zijn die honden volmaakt gelukkig?
Kan dat ook?
Kun je 10+ honden hebben en die een goed en verantwoord hondenleven bieden?En hoe ziet zo'n leven er dan uit?
Nou door als fokker je honden in een gastgezin te plaatsen :-)
Zo krijgen ze toch een goed honden leven met alles wat daar bij hoort.
helaas niet als je een inschattingsfout maakt mbt de plaatsing
maar dat gelukkig kunnen herstellen.... :wink:
Zo'n inschattingsfoutje loopt hier ook rond.
De schade is onherstelbaar, al heb ik de scherpe kantjes daarvan afgekregen.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Toch is het vreemd dat er zo'n verschil bestaat tussen keurmeesters als het op beoordelen aankomt.
Een keurmeester moet toch een hond beoordelen aan de hand van de rasstandaard, daar hoort een persoonlijke smaak of voorkeur toch niet bij ?
Of is de rasstandaard zo wazig dat de persoonlijke smaak van een keurmeester het verschil kan maken tussen een G en een U ?
Chucky&Kyra
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Chucky&Kyra »

Ik vind een fokker niet goed bezig als ze zich een fokker noemen die alle soorten ras- honden heel het jaar beschikbaar hebben :denken:

Als ze een teefje helemaal uitputten door ze zonder rustpauze het ene nest na het andere te laten krijgen

Heel vaak van ras veranderen omdat daar op het moment vraag naar is ,dus popi en lekker verdienen weer omdat ze in zijn

Als ze hun honden niet laten testen op erfelijke aandoeningen

Ik vind het belangrijk als de moeder een schone warme en rustige omgeving heeft (liefst in huis)

Vind het belangrijk dat de fokker de pups verkoopt aan mensen waarvan ze er zo goed als zeker van kunnen zijn dat ze goed voor de pup gaan zorgen ,en niet de pup aan jan en alleman verkopen om maar van de pups af te komen

Vind het fout als een fokker die je vertrouwd je een pup verkoopt waarvan die weet dat er een erfelijke aandoening in de genen zit zonder je daarover in te lichten
Afbeelding
Maan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maan »

bullenmama schreef:Toch is het vreemd dat er zo'n verschil bestaat tussen keurmeesters als het op beoordelen aankomt.
Een keurmeester moet toch een hond beoordelen aan de hand van de rasstandaard, daar hoort een persoonlijke smaak of voorkeur toch niet bij ?
Of is de rasstandaard zo wazig dat de persoonlijke smaak van een keurmeester het verschil kan maken tussen een G en een U ?
Even aan de hand van een voorbeeldje:

Lichaam
De borst moet ruim en diep zijn, de lendenen sterk gespierd en licht gewelfd. De rug is krachtig en recht. De ribben moeten goed gewelfd zijn en de schoft goed gevormd
.

Dit komt uit de rasstandaard van een erkend ras in Nederland. Welke doet er in het voorbeeld even niet toe.

Ruim en diep...Hoe ruim is dat en hoe diep? Is dat tot de ellebogen, onder de ellebogen of boven de ellebogen? Wat is ruim?

Lenden sterk gespierd en licht gewelfd. Hoeveel is licht gewelfd? Wat is sterk gespierd? Is een beetje voldoende of moeten er echt dikke hammen op die billen zitten?

Schoft goed gevormd? Wat is goed gevormd?

En zo kun je veel onderdelen uit een standaard onder de loep nemen. Als je het ras erbij hebt dan weet je zo ongeveer wel hoe het eruit moet zien maar dan nog blijft het vrij interpreteerbaar. En ik vind dat dat ook goed is. Er mogen meerdere types binnen een ras zijn, dat houdt het ras spannend en levendig en meestal ook genetisch divers. Maar je ziet dat persoonlijke voorkeur van een keurmeester wel degelijk een grote rol kan spelen. En ook dat mag vind ik.

Feit blijft wel dat een geweldige hond ook bij alle keurmeesters als zodanig beoordeeld hoort te worden. Men wordt uiteindelijk geacht een goede hond te kunnen herkennen als keurmeester zijnde. Wanneer een hond de ene keer een U krijgt en de volgende keer een G zal er ongetwijfeld een goede reden voor zijn of een van de keurmeesters heeft een keer zitten slapen. Ook dat kan.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een kampioenshond met een M werd beoordeeld. Reden daarvoor was een knobbel in de staart die er niet hoorde. De keurmeester wist niet dat de hond een keer met de staart tussen de deur was gekomen en men kreeg dat ook niet aan de beste man uitgelegd. (was nog in de tijd dat dierenartsverklaringen niet zo in zwang waren).

Maar ook een ervaren handler kan net dat verschil maken tussen de beoordelingen. Een Zeer goede hond die klote wordt geshowd zal vaak tegen een G aan lopen. Als diezelfde hond in goede handler handen komt kan het wel eens zijn dat de hond tijdens een hele goede dag met een U wordt beloond. Het ligt er maar net aan of de fout weggeshowd kan worden. Het is aan de keurmeester om die fout dan toch te herkennen en te ontdekken.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

bullenmama schreef:Toch is het vreemd dat er zo'n verschil bestaat tussen keurmeesters als het op beoordelen aankomt.
Een rasstandaard kan behoorlijk wazig zijn waardoor persoonlijke smaak van de keurmeester zeker het verschil kan maken tussen een G of een U. Zo heb je keurmeesters die omwille van de populariteit alle exposanten een U geeft en je hebt keurmeesters die de kwalificatie wel daarvoor gebruiken waar die voor uitgevonden is.
Voorbeeldje van verschil tussen keurmeesters is bij ons ras b.v. dat een engelse keurmeester enkel naar de stand van het gebit kijkt en dus de hond een U kan geven terwijl hij p1 t/m 3 mist en een duitse keurmeester die het ontbreken van 1 p1tje nog niet tolereerd en afstraft met Zg of G.
Daarbij blijft iedere show een momentopname, als je een hond hebt die het van z'n gangwerk moet hebben en hij heeft die dag gewoon geen zin en loopt niet goed, tja, dan heb je pech gehad en win je niks en met veel pech krijg je nog een Zg ook.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

malinois schreef:
Podenji schreef:
malinois schreef:Waarom willen fokkers dan alleen bij bepaalde keurmeesters showen? Als de hond zo goed en mooi is moet dat toch bij alle keurmeesters gelijk zijn?
keurmeesters hebben elk ook hun eigen interpretatie van de rasstandaard :wink:
maar dat zou dan toch niet moeten? Je hebt toch 1 rasstandaard en daar moet iedere keurmeester toch naar beoordelen? Dat vond en vind ik nog steeds altijd zo raar.
vergelijk het akm´s....bij de 1 draai je een u´tje bij de ander (z)g, die hebben ook allemaal een iets ander beeld hoe afd. a/b/c eruit moet zien :wink:
Cor is bv niet te vergelijken met Fred :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”