blondie schreef:Hoe kan haar baas haar aanpakken in de zin van trainen..
Ik ging negeren van slecht gedrag mijn rug toekeren, ze wilde kost wat kost dat lekkere voertje hebben linksom rechtsom..ik gaf t niet tot ze de gewenste houding naast me liet zien en rust had..
Baasje is echter nog niet zo consequent..
Echter is t een springmalloot die meid.. met alle gevolgen van... gister weer een meisje onbwust gehaald in gezicht en mij zaterdag met schram door de broek en een nagel.. ik ben wel wat gewend en keer de rug toe en gister had ik haar bij opspringen effe zacht bij de snoet met een zacht laaaggg.. dat werkt wel.. maar trainen met zon zacht meisje of met een herder die alle commandos kent...
Stel dat de aandacht weg is, tijdens volgen wil ze toch naar dat brokje papier. hoe pak je dan de aandacht terug, ik ben meer van de nEE, Kort rukje aan de riem en aandacht vragen, bij aandacht terug direct belonen
weet niet of je op die manier ook kunt werken met staanders
de baas vind t zo ik zie moeilijk om wat harder of duidelijkeer te zijn naar haar.. ik ken geen staanders, vandaar ook dat ik vraag hoe je bij hun de aandacht weet te trekken...
ze vond de training maar eng.. er werden dingen van haar verwacht terwijl ze liecver speelde met mijn hond en op strand
Je kunt een hond die nog niet veel heeft geleerd niet trainen in een gebied waar andere honden zijn.
De bazin moet eerst aan de hond leren wat er van haar wordt verwacht.
Dus zoals @Moon zegt. Beginnen alsof ze nog een pup is.
Veel aandachtoefeningetjes doen.
En eerst in huis de commando's aanleren, daarna naar buiten in de tuin of in een andere rustige omgeving zonder prikkels en daarna steeds meer prikkels toevoegen.
Bij elke nieuwe trainingsomgeving beginnen bij het begin
Zit er een goede hondenschool in de buurt?
Anders kijken of er een behoorlijke jachttraining in de buurt zit en daar met de hond aan het werk gaan. (misschien nog wel beter

)
Als de bazin op een goede training terecht kan, leert ze het consequent zijn er waarschijnlijk ook wel bij
@Ken hier op het forum heeft een herplaatser DHK (Duitse Staande Korthaar) waar hij in het begin ook best moeite mee had.
Moo doet het nu al echt goed.
Hij kan vast en zeker ook nog wel wat advies geven
En om meer begrip van het verschijnsel "hond" te krijgen kan je haar misschien het boek van Godfried Dols ("Hondentaal van Binnenuit") aanraden. Dan begrijpt ze misschien ook beter waarom ze consequent moet zijn
Rana is een gevoelige hond zoals je weet, maar het springen heb ik er toch wel op een wat hardere manier uit moeten trainen.
Dat is goed gelukt.
In de eerste plaats moet er natuurlijk op gelet worden dat ze nooit geaaid wordt als ze opspringt. (een fout die vaak wordt gemaakt en daar worden honden nog hyperder van

)
Bovendien heb ik het springen bij Rana gestopt door mijn knie op te trekken als ze aan kwam stormen. Géén duw of "schop" met de knie, maar alleen optrekken en de voet naar achteren houden.
Dan komt de hond daar tegenaan en ploft dan vaak op zijn gat.
Dan meteen "zit" zeggen en dat belonen.
De enkele keer dat Rana nog springt doet ze dat nu naast de mensen en niet er tegenaan.
Een beetje hyper is ze af en toe nog wel
Maar daar heb ik op deze manier geen moeite mee, vooral omdat ze daarna meteen gaat zitten
Als de hond tegen kinderen op springt kunnen die als ze klein zijn deze actie nog niet uitvoeren.
Maar als de volwassenen dit eerst zelf traint kan ze de kinderen daarna wel leren om "zit" te zeggen en de hond daarvoor te belonen.
Als het in het gezin goed gaat, is het meestal daarna bij andere mensen ook geen probleem meer
als ze de hond maar niet gaan aaien!!