Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:Ik heb twee hardlopende :mrgreen: staande honden die elke dag een paar uur los door de natuur lopen en die ik nooit kwijt ben.Ze mogen van mij NIET stropen, het liefste wat ze ook eigenlijk doen is snuffelen, sporen nalopen, en dat mogen ze volop, zolang ze maar in de buurt blijven.
Tomas kwam laatst helaas de huiskamer inlopen met een wild konijntje in de bek wat hij in onze tuin gevangen had maar dat is gelukkig uitzonderlijk.
En............................hoe heb jij dat onder controle gekregen? :?:
Daar ben ik heel benieuwd naar :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Je bent mij net voor ik ben ook erg benieuwd hoe je dat voor
elkaar krijgt.
Vita kan erg netjes volgen maar als zij vrij mag is ze vrij :cheer:
en neemt dan ook behoorlijk ruimte.
Ze kijkt wel af en toe joehoe waar ben jij oke dan ben ik weer weg :denken:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Marie-Josée schreef:Ik heb twee hardlopende :mrgreen: staande honden die elke dag een paar uur los door de natuur lopen en die ik nooit kwijt ben.Ze mogen van mij NIET stropen, het liefste wat ze ook eigenlijk doen is snuffelen, sporen nalopen, en dat mogen ze volop, zolang ze maar in de buurt blijven.
Tomas kwam laatst helaas de huiskamer inlopen met een wild konijntje in de bek wat hij in onze tuin gevangen had maar dat is gelukkig uitzonderlijk.
Hoi Marie-Josee, lang geleden!
En vertel ons nu eens jouw geheim :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eigenlijk is er niets te vertellen :wink: Ik heb gewoon toen ze pup waren, zodanig getraind dat ze heel erg op mij gericht waren.Vooral bij Bruno was dat een uitdaging toen de cursusleider tegen me zei dat ik hem heel vaak kwijt zou zijn.Zodoende lopen ze nooit echt ver uit de buurt maar natuurlijk lopen ze wel in een flinke cirkel om me heen, en àls ze een konijn betrappen nemen ze toch gauw even de kans waar, maar aangezien ze mij dan uit het oog verliezen komen ze nog veel sneller terug, (helluuuuuuuuuuuup waar is het vrouwtje) zònder konijn.Ik heb ze niet echt streng (genoeg) opgevoed dus misschien een dosis geluk? Ik kom vaak mensen tegen die zeggen; oh, jachthonden, die kun je zeker nooit loslaten? Nou....echt wel.
Maar omdat ik ze nooit echt voldoende onder appèl heb zal ik ze alleen daar loslaten waar geen wegen in de buurt zijn.
Overigens ken ik mensen die jachtcursussen gevolgd hebben, met hun hond daadwerkelijk gaan jagen maar ze toch niet los durven laten tijdens wandelingen dus ik denk dat het moeilijk blijft; tis wat je van een hond verwacht.Herdermensen zullen de haren te berge rijzen vrees ik :mrgreen:
De west Siberische laika die we hebben gehad was ook een jachthond maar die had een enorm groot bereik, die liep echt te ver weg naar mijn zin.
Zowel langhaar Tomas als heidewachtel Bruno komen van "bejaagde"ouders en Bruno had in zijn gloriejaren een enorme eigenzinnigheid en jachtpassie maar ook een enorme will to please, en Tomas was in het nest het hondje wat teveel bevestiging zocht bij de baas om geschikt te zijn voor fanatieke jagers en dat kwam ons wel goed uit.Zodoende :mrgreen:
Moon
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Eigenlijk is er niets te vertellen :wink: Ik heb gewoon toen ze pup waren, zodanig getraind dat ze heel erg op mij gericht waren.Vooral bij Bruno was dat een uitdaging toen de cursusleider tegen me zei dat ik hem heel vaak kwijt zou zijn.Zodoende lopen ze nooit echt ver uit de buurt maar natuurlijk lopen ze wel in een flinke cirkel om me heen, en àls ze een konijn betrappen nemen ze toch gauw even de kans waar, maar aangezien ze mij dan uit het oog verliezen komen ze nog veel sneller terug, (helluuuuuuuuuuuup waar is het vrouwtje) zònder konijn.Ik heb ze niet echt streng (genoeg) opgevoed dus misschien een dosis geluk? Ik kom vaak mensen tegen die zeggen; oh, jachthonden, die kun je zeker nooit loslaten? Nou....echt wel.
Maar omdat ik ze nooit echt voldoende onder appèl heb zal ik ze alleen daar loslaten waar geen wegen in de buurt zijn.
Overigens ken ik mensen die jachtcursussen gevolgd hebben, met hun hond daadwerkelijk gaan jagen maar ze toch niet los durven laten tijdens wandelingen dus ik denk dat het moeilijk blijft; tis wat je van een hond verwacht.Herdermensen zullen de haren te berge rijzen vrees ik :mrgreen:
De west Siberische laika die we hebben gehad was ook een jachthond maar die had een enorm groot bereik, die liep echt te ver weg naar mijn zin.
Zowel langhaar Tomas als heidewachtel Bruno komen van "bejaagde"ouders en Bruno had in zijn gloriejaren een enorme eigenzinnigheid en jachtpassie maar ook een enorme will to please, en Tomas was in het nest het hondje wat teveel bevestiging zocht bij de baas om geschikt te zijn voor fanatieke jagers en dat kwam ons wel goed uit.Zodoende :mrgreen:
Nouuuu wat een teleurstelling; we dachten (koninklijk meervoud :wink: ) nu hèt recept te horen :wink: . Maar zonder dollen; met Dante valt het nu ook reuze mee hoor. Onder de drie jaar was het :N: :N:
Bijv. vanmiddag in het park, achter een konijn aan, na een paar minuten komt hij dan terug, ahw schouderophalend, van 'ik kan hem toch niet pakken, wat zal ik me druk maken :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Moon schreef:[Nouuuu wat een teleurstelling; we dachten (koninklijk meervoud :wink: ) nu hèt recept te horen :wink: . Maar zonder dollen; met Dante valt het nu ook reuze mee hoor. Onder de drie jaar was het :N: :N:
Bijv. vanmiddag in het park, achter een konijn aan, na een paar minuten komt hij dan terug, ahw schouderophalend, van 'ik kan hem toch niet pakken, wat zal ik me druk maken :wink:
Juist, dat bedoel ik, ze leren ook van hun eigen ervaringen.Er is me ooit gezegd dat ik geduld moest hebben tot ze een jaar of 3 waren, en dat ze met 5 jaar pas "klaar"waren.Dat klopt redelijk :blah: (hopelijk ontneem ik nu niemand de moed :mrgreen: )
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marie-Josée schreef:
Moon schreef:Nouuuu wat een teleurstelling; we dachten (koninklijk meervoud :wink: ) nu hèt recept te horen :wink: . Maar zonder dollen; met Dante valt het nu ook reuze mee hoor. Onder de drie jaar was het :N: :N:
Juist, dat bedoel ik, ze leren ook van hun eigen ervaringen.Er is me ooit gezegd dat ik geduld moest hebben tot ze een jaar of 3 waren, en dat ze met 5 jaar pas "klaar"waren.Dat klopt redelijk :blah: (hopelijk ontneem ik nu niemand de moed :mrgreen: )
Felix is al een hele tijd echt prima te hanteren onaangelijnd, natuurlijk moet je ogen op stokjes hebben maar hij is goed te sturen. Frustrerend genoeg kan ik ook niet goed onder woorden brengen en/of herleiden hoe dat nou eigelijk precies is gelukt :oeps:
Leeftijd speelt wel een hele grote rol denk ik ook.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief

Jaap* schreef:
Marie-Josée schreef:
Moon schreef:Nouuuu wat een teleurstelling; we dachten (koninklijk meervoud :wink: ) nu hèt recept te horen :wink: . Maar zonder dollen; met Dante valt het nu ook reuze mee hoor. Onder de drie jaar was het :N: :N:
Felix is al een hele tijd echt prima te hanteren onaangelijnd, natuurlijk moet je ogen op stokjes hebben maar hij is goed te sturen. Frustrerend genoeg kan ik ook niet goed onder woorden brengen en/of herleiden hoe dat nou eigelijk precies is gelukt :oeps:
Ja, ik geloof ook dat leeftijd een grote rol speelt (of míjn grote opvoed/train-talenten natuurlijk :N: ). Grapje natuurlijk; het is een wonder hoe goed Dante er nog uitgerold is. En wat dat sturen betreft (mits geen wild in de neus) ik kan Dante nu letterlijk sturen met armgebaren op afstand! Hahaha, geweldig vind ik dat! Maar dat kunnen jullie ongetwijfeld ook :pffff: Maar ík ben als een kind zo blij :cheer: als het weer lukt :mrgreen:

Overigens speelt aanwezigheid van jachtpassie natuurlijk ook een grote rol. Dante's beste vriend is een Vizsla, ze schelen ong. 9 mnd. Toen de Vizsla wat ouder werd zei ik 'wacht maar tot zijn jachtinstinct ontwaakt'. Maar die ontwaakte niet :shock: . Ja, zo kan ik het ook :boos: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef: Frustrerend genoeg kan ik ook niet goed onder woorden brengen en/of herleiden hoe dat nou eigelijk precies is gelukt :oeps:
dan heb ik een goed idee : je neemt gewoon opnieuw een (tweede) hond en schrijft het allemaal netjes op :cheer: :mrgreen: .
Nou die rol zou ik maar wát graag op me nemen :ok: :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef: Frustrerend genoeg kan ik ook niet goed onder woorden brengen en/of herleiden hoe dat nou eigelijk precies is gelukt :oeps:
dan heb ik een goed idee : je neemt gewoon opnieuw een (tweede) hond en schrijft het allemaal netjes op :cheer: :mrgreen: .
Hmm, tja, deze is idd wel bijna af :idea: :wink:
Jaap*
Zeer actief

Moon schreef:En wat dat sturen betreft (mits geen wild in de neus) ik kan Dante nu letterlijk sturen met armgebaren op afstand! Hahaha, geweldig vind ik dat!
Wil je dan nu eindelijk eens ophouden met te verkondigen dat zulks allemaal ondanks jou is gelukt? :smile: :ok: :wink:
Een staande of lopende hond goed leren dirigeren, daar mag je best heel trots op zijn, da's veel werk :ok:
Ben ik ook namelijk :pffff: :wink:
Marie-Josée
Erelid

Dat herken ik zo goed van Bruno!!!! :mrgreen: Ik zou zo graag willen zeggen dat het allemaal dankzij de opvoeding is maar er zijn een hoop dingen die hij vanzelf ging doen of juist laten toen hij eenmaal volwassen was.
Bij Tomas is het allemaal geen kunst, die is zo leergierig en snel onder de indruk dat ik het soms betreur dat ik niet meer met hem doe, het enige wat ik er tot mijn grote spijt niet uitkrijg is het uitvallen naar reuen.Dat is echter weer een gevolg van zijn o zo tere hondenziel, hij is te vaak als pup aangevallen en zijn angst kan zo groot zijn dat hij door het lint gaat.
Hopelijk wordt dat ook minder met het ouder worden.
Marie-Josée
Erelid

Jaap* schreef:Een staande of lopende hond goed leren dirigeren, daar mag je best heel trots op zijn, da's veel werk :ok:
Die hou ik erin :wink: :ok: :cheer:
Jaap*
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Dat herken ik zo goed van Bruno!!!! :mrgreen: Ik zou zo graag willen zeggen dat het allemaal dankzij de opvoeding is maar er zijn een hoop dingen die hij vanzelf ging doen of juist laten toen hij eenmaal volwassen was.
Bij Tomas is het allemaal geen kunst, die is zo leergierig en snel onder de indruk dat ik het soms betreur dat ik niet meer met hem doe, het enige wat ik er tot mijn grote spijt niet uitkrijg is het uitvallen naar reuen.Dat is echter weer een gevolg van zijn o zo tere hondenziel, hij is te vaak als pup aangevallen en zijn angst kan zo groot zijn dat hij door het lint gaat.
Hopelijk wordt dat ook minder met het ouder worden.
Felix is wereldkampioen langs de waterkant sneupen, als er water is gaat hij meteen (en echt serieus) aan het werk, zoekenzoekenzoeken. Het is alleen nu geen probleem meer omdat hij 98% luistert naar de fluit, maar ook naar een zinnetje als "neenee, dat doen we nu niet", ook vanuit voorstaan of aantrekken :19:
Dan mompel ik daar een "kom maar jong" achteraan en dan loopt ie lekker een stukje mee tot ik hem weer vrij geef. D'r is geen aardigheid meer aan zo :mrgreen: :wink:
Nijnen, hazen enzo geeft hij niet veel meer om, op de één of andere manier heeft dat ook iets te maken met het arriveren van een kat in huis. Dat heeft z'n nieuwsgierigheid naar zulk formaat hardlopers wat doen tanen lijkt het wel :19:
Marie-Josée
Erelid

Jaap* schreef:Felix is wereldkampioen langs de waterkant sneupen, als er water is gaat hij meteen (en echt serieus) aan het werk, zoekenzoekenzoeken. Het is alleen nu geen probleem meer omdat hij 98% luistert naar de fluit, maar ook naar een zinnetje als "neenee, dat doen we nu niet", ook vanuit voorstaan of aantrekken :19:
Dan mompel ik daar een "kom maar jong" achteraan en dan loopt ie lekker een stukje mee tot ik hem weer vrij geef. D'r is geen aardigheid meer aan zo :mrgreen: :wink:
Nijnen, hazen enzo geeft hij niet veel meer om, op de één of andere manier heeft dat ook iets te maken met het arriveren van een kat in huis. Dat heeft z'n nieuwsgierigheid naar zulk formaat hardlopers wat doen tanen lijkt het wel :19:
Je hebt gelijk, die is te braaf aan het worden, tijd voor een pup :mrgreen:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Liefhebbers... hoe ga je om met een staander die eigenlijk weinig appel heeft geleerd, nooit echt gecorrigeerd is op haar gedrag, nu ca anderhalf is en waar je mee wilt gaan trainen
Hoe kun je het aanleren van volgen, zit aan de voet ed aan leren
Aandacht vasthouden.. meisje is zo veel lol en vrijheid gewend dat aandacht ook zeer moeilijk is,, zelfs met hond die af moest blijven tijdens haar training.. die werd ook speels besprongen door de hond
hoe kun je dat bij een staander aanpakken>
Ik ben een volwassen herder gewend, ik ben daar kort en duidelijk in , maar hij kent de commandos dus bij negeren van commando kun je duidelijker optreden
Bij een meid die alles nog moet leren.. en zo afgeleid is..
zijn er tips? Hoe houd je haar laag en rustig.. ik poogde dat met snoepje.. rustig langs me heen en als ze naast me zat kreeg ze de beloning, maar ze was zo gewend dat zit voor de baas zitten was en koekje krijgen was.. zeer moeilijk trainen dus met hyper madam :wink:
ranetje
Zeer actief

Dat aanleren bij een oudere (maar nog wel jonge!) Staande Hond die nog niets gewend is, doe je op dezelfde manier als je het aanleert bij een pup.
Je moet alleen een veel langere adem hebben :mrgreen:

Ik wil niemand zijn illusies ontnemen :wink: maar.................... :mrgreen:

Ik heb mijn eerste Teckel na wat startproblemen heel goed kunnen opvoeden.
Hij was altijd in de buurt.
Zelfs als er een ree over stak kon ik hem met het grootste gemak terugroepen.
Dus ik kon een Teckel goed gehoorzaam krijgen :pffff:

Nummer twee bleek van een totaal ander kaliber :N:
Een heerlijke hond in huis, maar buiten?
Lijntje er af was oortjes dicht :roll:
Geen vat op te krijgen. Dus daar gingen mijn illusies :mrgreen:

De volgende was weer beter te hanteren :ok:
Hoewel echt niet zo volledig als de eerste.

Ik bedoel maar........................
Karakter, jachtpassie
Echt per hond verschillend.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Dat aanleren bij een oudere (maar nog wel jonge!) Staande Hond die nog niets gewend is, doe je op dezelfde manier als je het aanleert bij een pup.
Je moet alleen een veel langere adem hebben :mrgreen:

Ik wil niemand zijn illusies ontnemen :wink: maar.................... :mrgreen:

Ik heb mijn eerste Teckel na wat startproblemen heel goed kunnen opvoeden.
Hij was altijd in de buurt.
Zelfs als er een ree over stak kon ik hem met het grootste gemak terugroepen.
Dus ik kon een Teckel goed gehoorzaam krijgen :pffff:

Nummer twee bleek van een totaal ander kaliber :N:
Een heerlijke hond in huis, maar buiten?
Lijntje er af was oortjes dicht :roll:
Geen vat op te krijgen. Dus daar gingen mijn illusies :mrgreen:

De volgende was weer beter te hanteren :ok:
Hoewel echt niet zo volledig als de eerste.

Ik bedoel maar........................
Karakter, jachtpassie
Echt per hond verschillend.
Hoe kan haar baas haar aanpakken in de zin van trainen..
Ik ging negeren van slecht gedrag mijn rug toekeren, ze wilde kost wat kost dat lekkere voertje hebben linksom rechtsom..ik gaf t niet tot ze de gewenste houding naast me liet zien en rust had..
Baasje is echter nog niet zo consequent..
Echter is t een springmalloot die meid.. met alle gevolgen van... gister weer een meisje onbwust gehaald in gezicht en mij zaterdag met schram door de broek en een nagel.. ik ben wel wat gewend en keer de rug toe en gister had ik haar bij opspringen effe zacht bij de snoet met een zacht laaaggg.. dat werkt wel.. maar trainen met zon zacht meisje of met een herder die alle commandos kent...
Stel dat de aandacht weg is, tijdens volgen wil ze toch naar dat brokje papier. hoe pak je dan de aandacht terug, ik ben meer van de nEE, Kort rukje aan de riem en aandacht vragen, bij aandacht terug direct belonen
weet niet of je op die manier ook kunt werken met staanders
de baas vind t zo ik zie moeilijk om wat harder of duidelijkeer te zijn naar haar.. ik ken geen staanders, vandaar ook dat ik vraag hoe je bij hun de aandacht weet te trekken...
ze vond de training maar eng.. er werden dingen van haar verwacht terwijl ze liecver speelde met mijn hond en op strand
Jaap*
Zeer actief

Morgen verder :mrgreen:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moon schreef:En wat dat sturen betreft (mits geen wild in de neus) ik kan Dante nu letterlijk sturen met armgebaren op afstand! Hahaha, geweldig vind ik dat!
Wil je dan nu eindelijk eens ophouden met te verkondigen dat zulks allemaal ondanks jou is gelukt? :smile: :ok: :wink:
Een staande of lopende hond goed leren dirigeren, daar mag je best heel trots op zijn, da's veel werk :ok:
Ben ik ook namelijk :pffff: :wink:
Natuurlijk hebben we heel hard gewerkt. Maar als je eens wist wat ik heb lopen tobben :roll: Ik heb Dante van pup af aan en dat zou makkelijker moeten zijn dan een herplaatser trainen. En zoals ik vaker geschreven heb tot een maand of zeven zat er echt opbouw en strategie in de training. Maar daarna :roll: Ik ben ik weet niet hoevaak (van ellende) maar weer overnieuw begonnen! Dus maar weer hier oefeningen aan de lange lijn, andere snoepjes, NILIF, mijn god ik weet het zelfs allemaal niet meer... Ondertussen maar boeken lezen, struinen naar informatie, en tips die me handig leken inpassen in de training.. Er was dus echt geen sprake van een planmatige, doelmatige training! Een ervaren trainer zou er ernstig zijn hoofd over schudden :N:
En dirigeren is een al te groot woord; ik kan hem nu van afstand een paadje links of rechts in sturen en vanuit de zitfluit laten apporteren. Maar daar ben ik idd trots op :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

blondie schreef:Liefhebbers... hoe ga je om met een staander die eigenlijk weinig appel heeft geleerd, nooit echt gecorrigeerd is op haar gedrag, nu ca anderhalf is en waar je mee wilt gaan trainen
Hoe kun je het aanleren van volgen, zit aan de voet ed aan leren
Aandacht vasthouden.. meisje is zo veel lol en vrijheid gewend dat aandacht ook zeer moeilijk is,, zelfs met hond die af moest blijven tijdens haar training.. die werd ook speels besprongen door de hond
hoe kun je dat bij een staander aanpakken>
Ik ben een volwassen herder gewend, ik ben daar kort en duidelijk in , maar hij kent de commandos dus bij negeren van commando kun je duidelijker optreden
Bij een meid die alles nog moet leren.. en zo afgeleid is..
zijn er tips? Hoe houd je haar laag en rustig.. ik poogde dat met snoepje.. rustig langs me heen en als ze naast me zat kreeg ze de beloning, maar ze was zo gewend dat zit voor de baas zitten was en koekje krijgen was.. zeer moeilijk trainen dus met hyper madam :wink:
Ik zou denk ik bij het begin beginnen, alsof het een pup is. Dus aandacht aanleren, eerst in huis en beginnen met seconden (snoepje onder je kin, enz. je kent die oefening wel?). Ook is het misschien een idee om voer niet meer in de bak te geven en op bepaalde tijden maar haar het eten te laten verdienen bij de training; honger=aandacht? Daarnaast veel spelletjes om haar moe te maken; jaagspelletjes, speurspelletjes zodat ze haar 'jacht-ei' een beetje kwijt kan (dat lijkt me heel belangrijk bij een hondje zoals zij).
Dat zijn zo'n beetje de dingen die me als eerste te binnen schieten.

En het allerbelangrijkste CONSEQUENT zijn :wink: Want een keer het er maar bij laten zitten, maakt dat ze heviger wordt in haar gedrag, denk ik :roll:
Gr. Marijke
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Blondie;
Een staande hond die nog niets geleerd heeft inderdaad aanpakken als een pup, speels, rustig, met veel geduld en net zo goed consequent als bij een herder.Voor commando's die ze al kent en die je anders aan wil leren gebruik je dan liever een ander woord.
Meestal zijn ze erg gevoelig voor aandacht dus die aandacht gebruik je dan als beloning.De hemel inprijzen en een knuffel werken soms beter dan een koekje.Tomas is gek van piepspeeltjes dus die had ik ook altijd bij me.Die verstopte ik in mijn zak en drukte erop om zijn aandacht te krijgen.Train niet met een uitgeruste hond, dat scheelt ook een hoop, laat haar gewoon even lekker dollen en als ze wat uitgeraasd is begin je met de oefeningen.Negatief gedrag negeren is inderdaad een goede aanpak :ok:
ranetje
Zeer actief

blondie schreef:Hoe kan haar baas haar aanpakken in de zin van trainen..
Ik ging negeren van slecht gedrag mijn rug toekeren, ze wilde kost wat kost dat lekkere voertje hebben linksom rechtsom..ik gaf t niet tot ze de gewenste houding naast me liet zien en rust had..
Baasje is echter nog niet zo consequent..
Echter is t een springmalloot die meid.. met alle gevolgen van... gister weer een meisje onbwust gehaald in gezicht en mij zaterdag met schram door de broek en een nagel.. ik ben wel wat gewend en keer de rug toe en gister had ik haar bij opspringen effe zacht bij de snoet met een zacht laaaggg.. dat werkt wel.. maar trainen met zon zacht meisje of met een herder die alle commandos kent...
Stel dat de aandacht weg is, tijdens volgen wil ze toch naar dat brokje papier. hoe pak je dan de aandacht terug, ik ben meer van de nEE, Kort rukje aan de riem en aandacht vragen, bij aandacht terug direct belonen
weet niet of je op die manier ook kunt werken met staanders
de baas vind t zo ik zie moeilijk om wat harder of duidelijkeer te zijn naar haar.. ik ken geen staanders, vandaar ook dat ik vraag hoe je bij hun de aandacht weet te trekken...
ze vond de training maar eng.. er werden dingen van haar verwacht terwijl ze liecver speelde met mijn hond en op strand
Je kunt een hond die nog niet veel heeft geleerd niet trainen in een gebied waar andere honden zijn.
De bazin moet eerst aan de hond leren wat er van haar wordt verwacht.
Dus zoals @Moon zegt. Beginnen alsof ze nog een pup is.
Veel aandachtoefeningetjes doen.
En eerst in huis de commando's aanleren, daarna naar buiten in de tuin of in een andere rustige omgeving zonder prikkels en daarna steeds meer prikkels toevoegen.
Bij elke nieuwe trainingsomgeving beginnen bij het begin :ok:
Zit er een goede hondenschool in de buurt?
Anders kijken of er een behoorlijke jachttraining in de buurt zit en daar met de hond aan het werk gaan. (misschien nog wel beter :wink: )

Als de bazin op een goede training terecht kan, leert ze het consequent zijn er waarschijnlijk ook wel bij :mrgreen:

@Ken hier op het forum heeft een herplaatser DHK (Duitse Staande Korthaar) waar hij in het begin ook best moeite mee had.
Moo doet het nu al echt goed.
Hij kan vast en zeker ook nog wel wat advies geven :ok:

En om meer begrip van het verschijnsel "hond" te krijgen kan je haar misschien het boek van Godfried Dols ("Hondentaal van Binnenuit") aanraden. Dan begrijpt ze misschien ook beter waarom ze consequent moet zijn :wink:

Rana is een gevoelige hond zoals je weet, maar het springen heb ik er toch wel op een wat hardere manier uit moeten trainen.
Dat is goed gelukt.
In de eerste plaats moet er natuurlijk op gelet worden dat ze nooit geaaid wordt als ze opspringt. (een fout die vaak wordt gemaakt en daar worden honden nog hyperder van :mrgreen: )
Bovendien heb ik het springen bij Rana gestopt door mijn knie op te trekken als ze aan kwam stormen. Géén duw of "schop" met de knie, maar alleen optrekken en de voet naar achteren houden.
Dan komt de hond daar tegenaan en ploft dan vaak op zijn gat.
Dan meteen "zit" zeggen en dat belonen.
De enkele keer dat Rana nog springt doet ze dat nu naast de mensen en niet er tegenaan.
Een beetje hyper is ze af en toe nog wel :wink:
Maar daar heb ik op deze manier geen moeite mee, vooral omdat ze daarna meteen gaat zitten :ok:

Als de hond tegen kinderen op springt kunnen die als ze klein zijn deze actie nog niet uitvoeren.
Maar als de volwassenen dit eerst zelf traint kan ze de kinderen daarna wel leren om "zit" te zeggen en de hond daarvoor te belonen.
Als het in het gezin goed gaat, is het meestal daarna bij andere mensen ook geen probleem meer als ze de hond maar niet gaan aaien!!
Afbeelding
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Moon schreef:
Rosa schreef:Haha :mrgreen: allemaal wel erg goed bedoeld maar kan me goed voorstellen ook erg frustrerend!
Rosa; hoe zit het met jouw 'jachthondplannen'? Hebben deze 15 pagina's nog iets bijgedragen :mrgreen: ?
Deze 14, 15, enz. pagina's dragen zeker bij omdat ik steeds meer kennis hierdoor krijg wat het eventueel inhoud om een jachthond te hebben. Ik blijf het erg leuke honden vinden met een fijn karakter en vrijwel allemaal mooi uiterlijk maar op dit moment weet ik niet of een jachthond bij mij zou passen. Als ik nu kijk naar de top 3 qua voorkeur honden dan ga ik toch het meeste richting de tervuerense herder, ik kan er erg van genieten om met een baasgerichte hond lekker te trainen en een die evt. ook los door de wijk mee kan. Ik heb toch een "deukje" opgelopen qua jachtinstinct van Pongo waardoor ik niet zomaar voor een jachthond zou gaan. Voordat we echt definitief beslissen gaat er zeker nog wat tijd overheen en ik wil dan ook nog een keer naar een wandeling o.i.d. van de andere betreffende rassen (heidewachtel en welsh springer spaniel). Op dit moment heb ik nog niet de rust en de tijd voor een pup dus dat wordt denk ik op z'n vroegst eind volgend jaar. We kunnen dus nog rustig nadenken en ons verder verdiepen :mrgreen:
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
ranetje
Zeer actief

Rosa schreef:Voordat we echt definitief beslissen gaat er zeker nog wat tijd overheen en ik wil dan ook nog een keer naar een wandeling o.i.d. van de andere betreffende rassen (heidewachtel en welsh springer spaniel). Op dit moment heb ik nog niet de rust en de tijd voor een pup dus dat wordt denk ik op z'n vroegst eind volgend jaar. We kunnen dus nog rustig nadenken en ons verder verdiepen :mrgreen:
Goed dat je er rustig de tijd voor neemt om alles goed te onderzoeken :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

bedankt voor de reacties op mijn vraag
de baas is sinds kort naar jachttraining gegaan, maar kreeg dus advies om te gaan trainen met haar zonder dat hij veel tips kreeg
Grappig dat jullie ook zeggen thuis ook oefenen, die tip gaf ik m ook mee..
En hij vroeg juist om met mij en mijn hond te oefenen omdat :roll: eh de mijne qua appel goed is.. ik trainde en liep ook met m maar hij moet idd consequent blijven naar haar toe :mrgreen:
En niet vlakbij strand gaan oefenen.. :wink:
Als ik m weer spreek verwijs ik m naar dit topic!
ranetje
Zeer actief

blondie schreef:bedankt voor de reacties op mijn vraag
de baas is sinds kort naar jachttraining gegaan, maar kreeg dus advies om te gaan trainen met haar zonder dat hij veel tips kreeg
Grappig dat jullie ook zeggen thuis ook oefenen, die tip gaf ik m ook mee..
En hij vroeg juist om met mij en mijn hond te oefenen omdat :roll: eh de mijne qua appel goed is.. ik trainde en liep ook met m maar hij moet idd consequent blijven naar haar toe :mrgreen:
En niet vlakbij strand gaan oefenen.. :wink:
Als ik m weer spreek verwijs ik m naar dit topic!
:ok:
Dan is hij wel een avondje zoet met 17 pagina's :mrgreen: :smile:
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Hallo Ranetje en Marijke zou nog iets laten weten over de dag met Paul de Vos.
Beetje druk geweest ( Il Trotto hij komt nu echt snel ) dus nu even tijd om
ervoor te gaan zitten.

Een avond theorie les gekregen met name hoe een hond bepaalde dingen
ervaart, beter ruiken dan mensen uiteraard hoe honden zien( kleuren) en
bv markeerapport vanuit hun lagere positie.

Een dag praktijk dat is best moeilijk met tien honden waarvan het niveau
sterk verschilt. Eend ophalen uit dichte dekking maar een aantal honden hadden nog geen ervaring met wild apporteren.

:denken:

De oplossing van Paul, stop de eend in een rolladenetje en stop er een bal
bij :smile2: dat werkte geweldig.

Markeerapport op het land op zicht en apport uit water op gehoor.
We hebben ook soort drijfjacht nagebootst met twee honden achter een
wildscherm. De drijvers moesten een hoop kabaal maken en er werden
schoten gelost met een alarmpistool, erg leuk om de verbaasde blikken te zien van nietsvermoedende mensen die langswandelden :smile: De honden moesten dan daarna een eend en een vos die op het veld neergelegd waren opzoeken en apporteren. Voor Vita bleef de vos liggen die had ze snel gevonden maar die ging ze echt niet oppakken :neenee: In ieder geval een erg leuke dag . Ik denk dat zoiets voor Dante ook heel leuk is.
ranetje
Zeer actief

Klinkt in ieder geval hartstikke leuk :ok:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

bydevries schreef:Hallo Ranetje en Marijke zou nog iets laten weten over de dag met Paul de Vos.
Beetje druk geweest ( Il Trotto hij komt nu echt snel ) dus nu even tijd om
ervoor te gaan zitten.

Een avond theorie les gekregen met name hoe een hond bepaalde dingen
ervaart, beter ruiken dan mensen uiteraard hoe honden zien( kleuren) en
bv markeerapport vanuit hun lagere positie.

Een dag praktijk dat is best moeilijk met tien honden waarvan het niveau
sterk verschilt. Eend ophalen uit dichte dekking maar een aantal honden hadden nog geen ervaring met wild apporteren.

:denken:

De oplossing van Paul, stop de eend in een rolladenetje en stop er een bal
bij :smile2: dat werkte geweldig.

Markeerapport op het land op zicht en apport uit water op gehoor.
We hebben ook soort drijfjacht nagebootst met twee honden achter een
wildscherm. De drijvers moesten een hoop kabaal maken en er werden
schoten gelost met een alarmpistool, erg leuk om de verbaasde blikken te zien van nietsvermoedende mensen die langswandelden :smile: De honden moesten dan daarna een eend en een vos die op het veld neergelegd waren opzoeken en apporteren. Voor Vita bleef de vos liggen die had ze snel gevonden maar die ging ze echt niet oppakken :neenee: In ieder geval een erg leuke dag . Ik denk dat zoiets voor Dante ook heel leuk is.
Het lijkt me helemaal geweldig zo'n dag :ok:
Zeker ook om het verhaal van Paul Vos te horen! Ik denk alleen dat dit soort dingen er voor Dante niet meer in zit. Dat dat veel te inspannend is allemaal. A.s zaterdag weer voor het eerst in jaren naar cursus (apporteersport) . De lessen duren anderhalf uur; ik ben heel benieuwd hoe hij dát 'trekt'. Ik ben daar ook wel wat onzeker in; vind het vaak moeilijk om te zien of Dante vermoeid raakt. Meestal merk je dat pas naderhand en dan is het al gebeurd :19: Ik ben iig erg voorzichtig met hem, ben veel te blij dat het zo goed gaat :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”