Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hulp organisaties dieren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

hulp organisaties dieren

Ongelezen bericht door yamie »

zoals de meesten natuurlijk wel weten en gevolgd hebben, het verhaal van de honden in cadiz, dit is natuurlijk niet de enige plek in spanje waar zulk soort ellende plaats vind., veel mensen zijn het er mee en over eens dat er daar iig iets moet gebeuren, dat de "overheid"daar ook iet smoet doen enz.

nou werd ik vanochtend gebeld door stichting Aap, of ik donateur wilde worden enz. ik heb niks tegen deze stichting, in tegen deel, maar ze vertelde me dus, dat er in spanje ( ik weet niet precies waar) met hulp van de overheid, een reservaat gebouwd word voor chimpanchees... tuurlijk wens ik de apen ook een veilig en goed leven, maar ik had ook zoiets van..... uh ja.. maar is het niet eerst ook tijd dat spanje iets doet aan hun eigen problematiek? de mistanden die daar zijn op dierengebied ( honden, paarden, stieren enz) hoe moeilijk het schijnbaar is om een veilige goede, gesubsidieerde plek te krijgen daarvoor? ik heb dit dus ook tegen de telefoon mevr. gezegd.

het verschuiven van problemen in diverse landen, naar andere landen, en tuurlijk snap ik dat ook hoor, net zoals ik snap dat er honden ( en andere dieren) naar hier komen, dat er ook vanuit elders dieren zijn die ergens onderdak zoeken en dat daar mensen voor staan.

maar net zoals dat ik dus vind dat er geen bussen vol honden van waar dan ook hier naar toe moeten komen, maar dat er daar een oplossing moet komen, vind ik dus ook, zolang er in spanje nog zo'n probleem is met inheemse dieren, zulke misstanden, en er weinig tot geen bereidheid is om dit op te lossen of aan de kaak te stellen, er ook geen reservaten/plekken.stukken land voor uitheemse dieren beschikbaar gesteld moeten worden..van deels overheidsgelden..

of denk ik wat krom?
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

ik ben het met je eens in deze

(popcorn erbij? :pop: )
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

het is gwoon krom.
of zal er de gedachte achetrzitten dat zo,n reservaat geld in het laatje brengt?
dat verdienen ze toch zo terug aan bezoekers etdetera.
dat verdienen ze niet terug als ze wat voor de andere problematiek zouden doen.
Voor die apen kunnen ze een mooi park maken, kassa.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Re: hulp organisaties dieren

Ongelezen bericht door Zoie »

yamie schreef: het verschuiven van problemen in diverse landen, naar andere landen, en tuurlijk snap ik dat ook hoor, net zoals ik snap dat er honden ( en andere dieren) naar hier komen, dat er ook vanuit elders dieren zijn die ergens onderdak zoeken en dat daar mensen voor staan.

maar net zoals dat ik dus vind dat er geen bussen vol honden van waar dan ook hier naar toe moeten komen, maar dat er daar een oplossing moet komen, vind ik dus ook, zolang er in spanje nog zo'n probleem is met inheemse dieren, zulke misstanden, en er weinig tot geen bereidheid is om dit op te lossen of aan de kaak te stellen, er ook geen reservaten/plekken.stukken land voor uitheemse dieren beschikbaar gesteld moeten worden..van deels overheidsgelden..

of denk ik wat krom?
tsja, ik weet het eigenlijk niet.Tuurlijk vind ook ik dat in de eerste plaats spanje verantwoordelijk is voor zijn eigen dieren, maar waarom zouden we ons b.v. drukker maken om het gesleep met spaanse honden dan om het gesleep met nederlandse varkens door europa vanuit het standpunt van dierenwelzijn bekeken ?

Je zou ook anders kunnen redeneren: misschien helpt de opvang van uitheemse dieren wel de spanjolen anders over de ellende van hun eigen dieren te gaan denken. Bij ons werkt dat toch ook zo een beetje: we denken door onze honden ook na over het dierenwelzijn iha. Tuurlijk, gaat allemaal met kleine stapjes, maar waarom een positieve ontwikkeling op een deelgebied frustreren omdat er op een ander gebied nog zoveel niet klopt ?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Re: hulp organisaties dieren

Zoie schreef:
yamie schreef: het verschuiven van problemen in diverse landen, naar andere landen, en tuurlijk snap ik dat ook hoor, net zoals ik snap dat er honden ( en andere dieren) naar hier komen, dat er ook vanuit elders dieren zijn die ergens onderdak zoeken en dat daar mensen voor staan.

of denk ik wat krom?
tsja, ik weet het eigenlijk niet.Tuurlijk vind ook ik dat in de eerste plaats spanje verantwoordelijk is voor zijn eigen dieren, maar waarom zouden we ons b.v. drukker maken om het gesleep met spaanse honden dan om het gesleep met nederlandse varkens door europa vanuit het standpunt van dierenwelzijn bekeken ?

Je zou ook anders kunnen redeneren: misschien helpt de opvang van uitheemse dieren wel de spanjolen anders over de ellende van hun eigen dieren te gaan denken. Bij ons werkt dat toch ook zo een beetje: we denken door onze honden ook na over het dierenwelzijn iha. Tuurlijk, gaat allemaal met kleine stapjes, maar waarom een positieve ontwikkeling op een deelgebied frustreren omdat er op een ander gebied nog zoveel niet klopt ?
tja dat weet ik dus niet, zo voelde het iig... ik heb het ook in het discussie forum gezet omdat ik er meerdere meningen over wil horen
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Van een paar spaanse kennissen van mij, weet ik dat er heel, heel, heel langzaam een kentering komt in het denken. En die kennissen komen niet uit de hondenwereld. :wink:

Maar op zich vind ik het ook wel krom, dat "wij" in Spanje een reservaat gaan bouwen voor afgedankte laboratoriumaapjes, terwijl "onze" dierenbescherming niet eens iets wil/kan doen voor een verwaarloosde hond.

Ook ik ben het niet eens met honderden honden hierheen halen, want daarmee los je de problematiek niet op, sterker nog in mijn optiek, vererger je daarmee de ellende. De Spanjolen hebben dan zoiets van; Goh, da's makkelijk, Laten we nog een nestje extra fokken." (Of zoiets)

Beter is het, volgens mij, of een forse boycot van de toeristenindustrie ter plaatse, of een adoptie op afstand te doen, waardoor de lokale dierenbeschermers iets kunnen doen aan voorlichting.
Ook zouden er geen honden uit de dodingsstations "gered" moeten worden, omdat dat in mijn ogen, dweilen met de kraan open is. En dan bedoel ik niet dat die perrera's allemaal maar zo dr gangetje moeten gaan, maar ik vind dat er eens een keertje gestopt moet worden met dat hoge zieligheidsgehalte. Daar worden mensen op een gegeven moment moe van. En dat helpt de goede zaak ook niet.

Ik snap je dus helemaal Noor :wink:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Ik denk als Stichting aap iets opent in Spanje dat het juist wel goed is, zo ziet de bevolking die er misschien ook wel gaan werken dat het omgaan met dieren ook anders kan. Er zijn genoeg voorbeelden waar het er alleen maar beter is op geworden. Zoals de oerang oetangs in Indonesie.
Daat heeft de bevolking ook meer begrip gekregen voor de apen, en de rest volgt dan wel.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zenda schreef:Ik denk als Stichting aap iets opent in Spanje dat het juist wel goed is, zo ziet de bevolking die er misschien ook wel gaan werken dat het omgaan met dieren ook anders kan. Er zijn genoeg voorbeelden waar het er alleen maar beter is op geworden. Zoals de oerang oetangs in Indonesie.
Daat heeft de bevolking ook meer begrip gekregen voor de apen, en de rest volgt dan wel.
nee hoor die illusie heb ik niet
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Ik vind dat ieder gered dierenleven telt.
Iedereen die wil helpen zoekt zijn eigen manier, voor de één is dat het stierenvechten in Spanje, voor de ander een beer in Rusland, voor een derde het karakoellammetje in Afghanistan, dat uit de buik van de nog levende moeder wordt gesneden omdat dan het bont het mooist is.
Voor degene die er moe van is, komen er wel anderen in de plaats.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Kenai schreef: Voor degene die er moe van is, komen er wel anderen in de plaats.
Dat geloof ik niet zo, op een gegeven moment houdt het een keertje op. Je kunt je geld maar 1x uitgeven.

En met al die reclame's; zelfs ik word er af en toe spuugzat van. :wink:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Mir@n schreef: Maar op zich vind ik het ook wel krom, dat "wij" in Spanje een reservaat gaan bouwen voor afgedankte laboratoriumaapjes, terwijl "onze" dierenbescherming niet eens iets wil/kan doen voor een verwaarloosde hond.
Maar een klein essentieel onderdeeltje van dit verhaal ontbreekt: wij bouwen een apen reservaat in Spanje voor onze (Nederlandse) chimpansees. Die van het RIVM zijn geweest en nu apart van andere apenkolonies opgevangen moeten worden omdat zij mogelijk HIV besmet zijn. De Nederlandse regering en stichting AAP hebben gekozen voor opvang in Spanje omdat de extra verwarming die in Nederland nodig zou zijn te kostbaar zou worden (we willen er niet meer geld aan uitgeven).

Het gaat dus om een Nederlands en niet om een Spaans probleem.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Vindt persoonlijk dat het gros van zulke organisatie's nogal op: "het gevoel" spelen, iets wat mij persoonlijk nogal tegen de borst stuit :wink:

Dus als standaard antwoord, krijgen zulke organisatie's hier uberhaupt al nul op het rekest :pffff:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk dat stichting Aap juist wel 1 van de stichtingen is die echt wat proberen teveranderen...in Borneo bij de apenm eilanden gebeurt ook veel goeds, en tuurlijk mag je als toerist daar beperkt van mee genieten na betaling maar zo hou je ook weer mensen aan het werk en kan je een stukje voorlichting geven... plus mensen willen natuurlijk graag zien waar "ons" geld heen gaat.
Het reservaat in SPanje vind ik ook zoiets... al is Spanje wel meer omstreden doordat veel dierenleed wordt veroorzaakt uit naam van de cultuur en met het volle verstand ( zover dat mogelijk is dan he) maar je moet wel ergens beginnen.
In Spanje is er nog gebied waar zo een apenbos gemaakt kan worden en zolang er goede mensen zich ermee bezig houden kan het best iets heel moois worden...en dat je als toerist daar mag kijken ( beperkt overigens) tegen betaling is op zich niets mis mee..dat kan weer gebruikt worden voor onderhoudt en educatie ed.
Hier in nederland gaan we ook massaal naar de dierentuin, vogelparken etc waar we tegen betaling dieren in een kooi of afgezet gebied gaan bekijken dus waarom zouden we het daar niet doen.
En inderdaad er zijn zoveel probelemen maar je moet wel ergens beginnen denk ik...en dan fingers crossed dat als er 1 project slaagt dat er meerdere volgen.

En in nederland is er heel veel verborgen dierenleed ja..alleen in nederlnad is het volgens de maatstaaf niet zo dus komen alleen de extreme gevallen in het nieuws....de rest wil de gemiddelde nederlander toch niet horen?

Jacqueline
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

kitty2 schreef:ik ben het met je eens in deze

(popcorn erbij? :pop: )
Ik ook, mag ik nu ook popcorn? wel zout dan he?
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Felix schreef:Vindt persoonlijk dat het gros van zulke organisatie's nogal op: "het gevoel" spelen, iets wat mij persoonlijk nogal tegen de borst stuit :wink:

Dus als standaard antwoord, krijgen zulke organisatie's hier uberhaupt al nul op het rekest :pffff:
Maar dat gaat dan ten koste van de goeie organisaties, en dat is jammer. Er zijn immers ook zat organisaties die gewoon op een serieuze manier proberen om dierenleed ergens ter wereld te verminderen *en* de mentaliteit van plaatselijke bevolkingen te beïnvloeden, zodat er stukje bij beetje een structurele verbetering komt in de leefomstandigheden van dieren. Mooi voorbeeld vind ik het Brooke Hospital voor paarden, die mensen richten zich echt op de plaatselijke bevolking, bieden behalve hulp aan de dieren ook kennis aan de eigenaars van die paarden, en dan zie je toch - zij het kleine - verbeteringen die blijvend zijn.

En wat ik belangrijk vind is dat juist 'beginnende' dierenbeschermers in achterlijke landen best wel wat steun kunnen gebruiken. Als ik een tientje stuur naar de Nederlandse DB is dat peanuts. Stuur ik een tientje naar een groep mensen in Verwegistan die zwerfhonden opvangt en zwerfkatten castreert, kan er meer met dat tientje gedaan worden, en is het weer even een extra stimulans om door te gaan.

Ik heb een kat uit Libanon, en veel mensen vinden het ACHTERLIJK. Want de Nederlandse asielen zitten ook vol met katten. En dat is ook zo, maar Pindapoes weet helemaal niks van grenzen, en de mensen die Pinda hebben gevonden en opgevangen kunnen door die paar centen van mij weer effe verder met opbouwen van de dierenbescherming in een land waar dierenbescherming nog in de kinderschoenen staat. En ik heb er gewoon een ontzettend leuke kat aan. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Was het ook daadwerkelijk SPAANSE overheidssteun of Nederlandse/internationale?

Verder heb ik er eigenlijk geen probleem mee. Stichting AAP doet mijns inziens fantastisch werk en heeft een plek nodig om alle afgedankte apen onder te brengen. Die lokatie is er gewoon niet in Nederland of in de ons omringende landen. Te weinig plek, verkeerde landschap, verkeerde klimaat... ik vind het dan alleen maar te waarderen dat ze over de grenzen kijken en daar hun plek zoeken waar de mogelijkheden wél zijn.

En als het hun gelukt is wel Spaanse overheden te overtuigen geld uit te trekken voor dieren werkt dat denk ik eerder positief dan negatief. Goed voorbeeld doet goed volgen... hoop ik dan. Ik denk niet dat ze het zullen presteren te zeggen dat er in Zuid Spanje geen geld is voor hondjes omdat er elders in Spanje een apenreservaat gebouwd wordt.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”