Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Actief houden bij minder actieve ik?
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Actief houden bij minder actieve ik?
Ik kom nu tijdens behendigheid vooral 1 probleem tegen, dat is dat Jamey heel erg reageert op hoe actief ik ben... Met flauwe wendingen enzo (bijvoorbeeld _ _ 2 sprongen van naar beneden over de eerste, tussendoor en weer van boven naar beneden over de 2e -dat soort dingen trainen we nu vaak op-), waar ik dus even stilval, omdat Jamey het loopwerk moet doen (ik blijf zeg maar aan de bovenkant staan en roep Jamey terug mijn kant op na de eerste sprong), valt Jamey stil omdat ik dan ook dus minder beweeg... De 2e sprong doet ze dan vanuit bijna stilstand, of ze gaat gewoon stilstaan en doet m helemaal niet...
Andere situatie, het sterretje (nou hoop ik toch dat dat een standaard naam is en niet verzonnen op mijn vereniging), sta ik dus in het midden, Jamey moet om me heen lopen en de hoogtesprongen nemen... Maarja, ik sta zo goed als stil en Jamey stopt dus ook... Het lukt me niet om haar actief te houden, behalve met gemopper en armzwaaien, wat ik net afgeleerd had (het armzwaaien dus)...
Mn trainers zeggen dat ik dus in beweging moet blijven (dat snap ik ook nog net gezien het probleem), maar hoe doe je dat in die situaties (en erop lijkende situaties natuurlijk) zonder gelijk over je benen te struikelen, of de hond te storen -en het liefst ook zonder dat het er al te belachelijk uitziet-?
Andere situatie, het sterretje (nou hoop ik toch dat dat een standaard naam is en niet verzonnen op mijn vereniging), sta ik dus in het midden, Jamey moet om me heen lopen en de hoogtesprongen nemen... Maarja, ik sta zo goed als stil en Jamey stopt dus ook... Het lukt me niet om haar actief te houden, behalve met gemopper en armzwaaien, wat ik net afgeleerd had (het armzwaaien dus)...
Mn trainers zeggen dat ik dus in beweging moet blijven (dat snap ik ook nog net gezien het probleem), maar hoe doe je dat in die situaties (en erop lijkende situaties natuurlijk) zonder gelijk over je benen te struikelen, of de hond te storen -en het liefst ook zonder dat het er al te belachelijk uitziet-?

You'll be in my heart... Always...
-
- Zeer actief
- Contacteer:
ik moet ook meerendeels mee lopen want ons toby werkt nog niet zo goed voor me uit.
dus ook ik moet in beweging blijven.
dus ook ik moet in beweging blijven.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo

http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hoi,
Tijdens het sterretje loop jij de binnenbocht en heb je inderdaad geen echte loopruimte. Sommige niet ervaren honden stoppen wanneer de eigenaar ook stopt.
Wat je kunt doen is idd in beweging blijven, gewoon op de plaats dribbelen zodat je hond weet: o baasje is in beweging dus ik ook. Je gaat dan de bewegingen afbouwen en je hond zal dan zelfstandig leren springen en op commando dus zijn werk doen. Ook kun je steeds meer afstand inbouwen en je hond dan leren om voor je uit te gaan werken.
Ikzelf heb dit bij de paaltjes. Ze doet ze wel maar langzaam. Ik sta er dan naast te klappen en op te jutten en dan gaat ze wel sneller.
Veel succes met de behendigheid en bedenk het is een sport voor baas en hond. Niet meer mopperen hoor dat werkt alleen maar averechts.
Groetjes van Esther
Tijdens het sterretje loop jij de binnenbocht en heb je inderdaad geen echte loopruimte. Sommige niet ervaren honden stoppen wanneer de eigenaar ook stopt.
Wat je kunt doen is idd in beweging blijven, gewoon op de plaats dribbelen zodat je hond weet: o baasje is in beweging dus ik ook. Je gaat dan de bewegingen afbouwen en je hond zal dan zelfstandig leren springen en op commando dus zijn werk doen. Ook kun je steeds meer afstand inbouwen en je hond dan leren om voor je uit te gaan werken.
Ikzelf heb dit bij de paaltjes. Ze doet ze wel maar langzaam. Ik sta er dan naast te klappen en op te jutten en dan gaat ze wel sneller.
Veel succes met de behendigheid en bedenk het is een sport voor baas en hond. Niet meer mopperen hoor dat werkt alleen maar averechts.
Groetjes van Esther
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet of het op de vereniging ook kan maar misschien thuis een idee om het sterretje eerst veel groter te maken dat je zelf ook nog meer moet rennen en dan steeds meer afbouwen? (ik roep maar wat hoor
)

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Ik weet niet of Jamey positief reageerd op een balletje of ander speeltje?
Heb met Har nl hetzelfde probleem gehad. Ik heb hem dit aangepakt door in een sterretje op te jutten en zelf inderdaad in beweging te blijven en daarna belonen met een balletje. Ik merk dat ik steeds minder hoef te bewegen omdat hij ondertussen weet dat als hij goed voor me uitwerkt hij een beloning in de vorm van zijn bal krijgt.
Eigenlijk zou je voordat je dit soort oefeningen doet eerst een aantal sprongen achter elkaar moeten zetten met daarachter een tunnel in rechte lijn. Wederom opjutten en haar vooruit sturen. Zelf proberen mee te rennen maar niet voor de hond en wederom belonen met een balletje zodra zij de tunnel uitkomt. Na een aantal keer weet de hond wat de bedoeling is en vertrekt al zodra hij de opstelling al ziet.(laten gaan dan)
Sommige honden moeten leren om onafhankelijk van het tempo van de baas te lopen
Heb met Har nl hetzelfde probleem gehad. Ik heb hem dit aangepakt door in een sterretje op te jutten en zelf inderdaad in beweging te blijven en daarna belonen met een balletje. Ik merk dat ik steeds minder hoef te bewegen omdat hij ondertussen weet dat als hij goed voor me uitwerkt hij een beloning in de vorm van zijn bal krijgt.
Eigenlijk zou je voordat je dit soort oefeningen doet eerst een aantal sprongen achter elkaar moeten zetten met daarachter een tunnel in rechte lijn. Wederom opjutten en haar vooruit sturen. Zelf proberen mee te rennen maar niet voor de hond en wederom belonen met een balletje zodra zij de tunnel uitkomt. Na een aantal keer weet de hond wat de bedoeling is en vertrekt al zodra hij de opstelling al ziet.(laten gaan dan)
Sommige honden moeten leren om onafhankelijk van het tempo van de baas te lopen
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Jacksel
- Zeer actief
Ik wilde hem vorige keer buitenom pakken, maar dat was niet de bedoeling... Balletje is inderdaad grote motivator, maar dan moet ze eerst snappen wat ze ervoor moet doen, anders loopt ze alleen nog maar tegen mij op te springenZoek stok! schreef:Het sterretje kun je ook met een wissel lopen, kun je dat niet eens proberen? Toen Bram nog wat onzekerder was, liep ik heel veel buitenom en maakte ik veel draaien om de snelheid er in te houden.

Ik heb geen hoogtesprongen om thuis te oefenen (en geen tuin), dus kan thuis jammer genoeg niets opzetten... Die tuin is nog niet zo'n probleem, maarja, zonder sprongen kom je niet zover...

- cindy1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dit probleem had ik ook met Rakker.
Je moet sowieso zorgen dat je in beweging blijft, dus meer op je plaats dribbelen dan dat je vooruitkomt. Daarnaast jut ik Rakker op door met mijn hand laag te gaan (naar haar hoogte), dus zelf ook iets door mijn knieën gaan. Is een beetje moeilijk uit te leggen zo
Je gaat dus eigenlijk met je hand op ooghoogte van je hond en zorgt dat je hond achter je hand aangaat (kun je eerst oefenen met een speeltje/koekje). Zo voorkom je ook gelijk dat hij de sprongen te ruim neemt. Zelf blijven bewegen.
Je kunt natuurlijk ook wissels maken in het sterretje, maar daar los je het probleem niet mee op. Ik weet niet hoe snel Jamey is, maar ik het gewoon eens zo proberen als ik met Rakker ook heb gedaan.
Je moet sowieso zorgen dat je in beweging blijft, dus meer op je plaats dribbelen dan dat je vooruitkomt. Daarnaast jut ik Rakker op door met mijn hand laag te gaan (naar haar hoogte), dus zelf ook iets door mijn knieën gaan. Is een beetje moeilijk uit te leggen zo

Je gaat dus eigenlijk met je hand op ooghoogte van je hond en zorgt dat je hond achter je hand aangaat (kun je eerst oefenen met een speeltje/koekje). Zo voorkom je ook gelijk dat hij de sprongen te ruim neemt. Zelf blijven bewegen.
Je kunt natuurlijk ook wissels maken in het sterretje, maar daar los je het probleem niet mee op. Ik weet niet hoe snel Jamey is, maar ik het gewoon eens zo proberen als ik met Rakker ook heb gedaan.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Jacksel
- Zeer actief
Als Jamey wil is ze supersnel en kan ik haar niet bijhouden... Dat was vorig seizoen het grootste probleem... Ze red het dus makkelijk om me heen, daarom zou het sterretje aan de binnenkant handelen naar mijn idee gewoon een optie moeten kunnen zijn, als ik haar actief zou kunnen houden...
Ik ga optie dribbelen uitproberen morgenavond... Snelheid is verder dus niet echt een probleem, we zijn alles aan het opbouwen naar steeds sneller, het gaat alleen mis als ik dus even stilval om wat voor reden dan ook... Een krappe wending die ze om me heen moet lopen gaat dus ook niet goed trouwens, is ook zo'n voorbeeld...
Ik ga optie dribbelen uitproberen morgenavond... Snelheid is verder dus niet echt een probleem, we zijn alles aan het opbouwen naar steeds sneller, het gaat alleen mis als ik dus even stilval om wat voor reden dan ook... Een krappe wending die ze om me heen moet lopen gaat dus ook niet goed trouwens, is ook zo'n voorbeeld...

- *Anita*
- Zeer actief
Je kunt vragen aan degene die je les geeft om het balletje te gooien als het niet zelf lukt.Jacksel schreef:Ik wilde hem vorige keer buitenom pakken, maar dat was niet de bedoeling... Balletje is inderdaad grote motivator, maar dan moet ze eerst snappen wat ze ervoor moet doen, anders loopt ze alleen nog maar tegen mij op te springenZoek stok! schreef:Het sterretje kun je ook met een wissel lopen, kun je dat niet eens proberen? Toen Bram nog wat onzekerder was, liep ik heel veel buitenom en maakte ik veel draaien om de snelheid er in te houden.![]()
Ik heb geen hoogtesprongen om thuis te oefenen (en geen tuin), dus kan thuis jammer genoeg niets opzetten... Die tuin is nog niet zo'n probleem, maarja, zonder sprongen kom je niet zover...
Ik zie hier heel veel motivatie training in.

- cindy1986
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is niemand die zegt hoe je een parcours 'moet' lopen.Zoek stok! schreef:Dit deel ik niet, de truuk is om zo te handelen dat je hond het beste loopt, niet omdat je een parcours 'nou eenmaal zo moet lopen'.cindy1986 schreef: Je kunt natuurlijk ook wissels maken in het sterretje, maar daar los je het probleem niet mee op.
Jacksel geeft aan dat Jamey snel is, dan vind ik het niet slim om te gaan wisselen in een sterretje. Dan kom je namelijk met een snelle hond in de problemen, daarom kun je beter aan de binnenkant blijven.

- Jacksel
- Zeer actief
Met dribbelen deed ze het wel, de keer daarop probeerde ik het even uit en ston ik stil, samen met Jamey :N:
Dribbelen lijkt dus de truc te zijn... Begint trainster opeens dat het de bedoeling is dat ze het doen terwijl wij stil in het midden staan... pfffff ben al blij dat ze het nu lijkt te doen... Nouja, dat zien we zaterdag nog wel vrees ik :N:

Dribbelen lijkt dus de truc te zijn... Begint trainster opeens dat het de bedoeling is dat ze het doen terwijl wij stil in het midden staan... pfffff ben al blij dat ze het nu lijkt te doen... Nouja, dat zien we zaterdag nog wel vrees ik :N:

- cindy1986
- Zeer actief
- Contacteer:
Fijn dat het werktJacksel schreef:Met dribbelen deed ze het wel, de keer daarop probeerde ik het even uit en ston ik stil, samen met Jamey :N:![]()

Wat gek dat de trainster vind dat je stil in het midden moet staan. Sommige honden lopen dan gewoon veel langzamer (of niet), omdat jij als baas dan stilstaat. De ene hond kun je heel makkelijk vanuit stilstand sturen (natuurlijk na veel training) en met de andere hond moet je zelf ook constant in beweging blijven. Ik zou zeker dat dribbelen blijven doen, dat werkt goed voor Jamey. Dat stilstaan komt misschien later wel en misschien ook niet, maar zie ik geen probleem in hoor.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- *Anita*
- Zeer actief
hahaha klopt.Zoek stok! schreef:Jacksel schreef: Begint trainster opeens dat het de bedoeling is dat ze het doen terwijl wij stil in het midden staan...Volgens mij worden er nog steeds geen schoonheidsprijzen uitgedeeld bij agility.
Op zich heeft je trainster wel gelijk maar ik denk dat het de kunst is om zo te lopen dat je hond het beste loopt. En dat je nu nog mee moet dribbelen betekent niet dat dat altijd zo blijft.
Ach ik loop iedere week idioot te doen in het parcour als ik met Har loop.
Hij heeft het spelletje echt leuk moeten leren vinden en valt ook stil als ik stil sta.

- Jacksel
- Zeer actief
Ik vraag me af of we nog echt in de opbouwfase zitten.... In principe lopen we gewoon parcoursjes, alle toestellen, enz... En hier en daar komt er een probleempje omhoog in het lopen van het parcours (waar pak ik het makkelijkste een wissel, maar ook in dit geval hoe houd ik mn hond actief)... Valt dat nog onder de opbouwfase?Inge O schreef:ja hoor, en misschien zou ze nog liever hebben dat jullie gewoon aan de kant van het veld kunnen blijven staan terwijl je hond zelfstandig het parcours looptJacksel schreef:
Dribbelen lijkt dus de truc te zijn... Begint trainster opeens dat het de bedoeling is dat ze het doen terwijl wij stil in het midden staan...?
ik weet het, ik ben erg, maar bij zo'n opmerkingen bij een hond in de opbouwfase zou mijn bloed al meteen gaan koken
.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik moet ook absoluut in beweging blijven. Vorig seizoen liep ik heel veel buitenom mee en maar draaien en doen zodat Bram bleef lopen. Nu Bram meer zelfvertrouwen heeft, sneller loopt en makkelijker van me af gaat, beweeg en draai ik minder. Maar een Border zal hij nooit worden, en dat hoeft ook niet, want dan had ik wel een Border genomen ipv een Kooiker*Anita* schreef:hahaha klopt.Zoek stok! schreef:Jacksel schreef: Begint trainster opeens dat het de bedoeling is dat ze het doen terwijl wij stil in het midden staan...Volgens mij worden er nog steeds geen schoonheidsprijzen uitgedeeld bij agility.
Op zich heeft je trainster wel gelijk maar ik denk dat het de kunst is om zo te lopen dat je hond het beste loopt. En dat je nu nog mee moet dribbelen betekent niet dat dat altijd zo blijft.
Ach ik loop iedere week idioot te doen in het parcour als ik met Har loop.
Hij heeft het spelletje echt leuk moeten leren vinden en valt ook stil als ik stil sta.

Linda, Izzie en Bram
- *Anita*
- Zeer actief
ligt erzaan wat jij onder opbouwfase verstaat.Jacksel schreef:Ik vraag me af of we nog echt in de opbouwfase zitten.... In principe lopen we gewoon parcoursjes, alle toestellen, enz... En hier en daar komt er een probleempje omhoog in het lopen van het parcours (waar pak ik het makkelijkste een wissel, maar ook in dit geval hoe houd ik mn hond actief)... Valt dat nog onder de opbouwfase?Inge O schreef:ja hoor, en misschien zou ze nog liever hebben dat jullie gewoon aan de kant van het veld kunnen blijven staan terwijl je hond zelfstandig het parcours looptJacksel schreef:
Dribbelen lijkt dus de truc te zijn... Begint trainster opeens dat het de bedoeling is dat ze het doen terwijl wij stil in het midden staan...?
ik weet het, ik ben erg, maar bij zo'n opmerkingen bij een hond in de opbouwfase zou mijn bloed al meteen gaan koken
.
Ik vind dat ik met beide honden nog in opbouwfase zit.
Pardoes is dan wel 7 en loopt nu 4 jaar wedstrijden waaronder de laatste twee op C niveau maar dat wil niet zeggen dat ik niets op hoeft te bouwen

Sterker nog er gaan op dit moment dingen bij hem fout die nog nooit een probleem geweest zijn. Hiermee wil ik alleen zeggen dat je zolang je behendigheid blijft leren van elkaar

- *Anita*
- Zeer actief
Het is net alsof je Har beschrijft. :N:Zoek stok! schreef:Ik moet ook absoluut in beweging blijven. Vorig seizoen liep ik heel veel buitenom mee en maar draaien en doen zodat Bram bleef lopen. Nu Bram meer zelfvertrouwen heeft, sneller loopt en makkelijker van me af gaat, beweeg en draai ik minder. Maar een Border zal hij nooit worden, en dat hoeft ook niet, want dan had ik wel een Border genomen ipv een KooikerWat ik lastig van Bram vind, is dat hij al snel aan z'n max zit. Als ik hem niet goed rustig houd voor het trainen, moet ik veel draaien en doen om hem te motiveren. Is het gelukt veel rust te geven, dan schrik ik bijna van zijn snelheid als we een parcours starten en kan ik alle draaien die ik bedacht had wel vergeten. Dat aanpassen aan zijn bui valt me nog zwaar. Ik heb nog teveel de neiging om het parcours op 1 bepaalde manier te willen lopen, wat Bram ook doet...
Ik ben dus wel een border gewend die ik never en nooit zal moeten motiveren. Sterker nog die moet ik eerder in toom houden omdat hij anders helemaal idioot wordt. Heeft me al behoorlijk wat blauwe plekken en kapotte truien gekost