Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Diensthond Robin loopt steekwonden op

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Wat vinden jullie dan van honden die explosieven zoeken in oorlogsgebieden, kan dat dan ook niet? :denken:

In de meeste gevallen hebben politiehonden en hun geleider juist een hele goede band met elkaar en die agent zal echt wel weten wat hij deed op dat moment.
Natuurlijk gaat het mij ook aan het hart dat die hond neergestoken is nadat hij een commando van zijn baas juist heeft opgevolgd, maar dit is wel de realiteit--> politiehonden kunnen in deze situati verzeild raken, hoe naar ook,... :19:

Wil overigens niet zeggen dat ik geen hondenliefhebber ben :wink:
Afbeelding
Ciske

Ongelezen bericht door Ciske »

Pak-de-bal schreef:ik vind de eerste reacties , erg vreemd van jullie , eerlijk gezegd

Reacties in de krant waren:

dat het dierenmishandeling was, :boos: en dat ze een dier daar niet voor moeten gebruiken ( als schild!!)
dat het een oude hond was , 7 jaar, en misschien tòch al an zijn pensioen zou zijn,
en daarom maar dit risico genomen :boos:

het valt mij tegen, dat hondenliefhebbers gewoon kunnen zeggen:
ach, het hoort bij het vak ! :eek:
Leeftijd is zeker geen overweging geweest om de hond in te zetten!! Als het meezit kan de hond nog wel 2 jaar werken.

Deze hond is voor dit werk opgeleid. Het is vervelend dat de hond gewond is geraakt, maar deze hond heeft zijn werk (vind ik) goed gedaan. Ik heb begrepen dat de hond weer aan het werk is.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Pak-de-bal schreef:ik vind de eerste reacties , erg vreemd van jullie , eerlijk gezegd

dat het dierenmishandeling was, :boos: en dat ze een dier daar niet voor moeten gebruiken ( als schild!!)
dat het een oude hond was , 7 jaar, en misschien tòch al an zijn pensioen zou zijn,

Van mij hoeft het hele vak niet. Maar als het normaal wordt gevonden dat een of andere reltroela uit een ander topic wordt gepakt door de diensthond omdat ze te dicht in de buurt komt *risico van het vak*, dan vind ik het ook een vakriscio als een diensthond te dicht in de buurt komt van een crimineel en schade oploopt.

Het jammere is dat diensthonden niet echt weloverwogen kunnen kiezen voor hun vak, of per geval kunnen inschatten wat de mogelijke gevolgen daarvan zijn. En daarom hoeft van mij het hele vak niet. Denk ik.

Maar daarover verschillen de meningen :wink:
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Carma schreef:Wat vinden jullie dan van honden die explosieven zoeken in oorlogsgebieden, kan dat dan ook niet? :denken: In de meeste gevallen hebben politiehonden en hun geleider juist een hele goede band met elkaar en die agent zal echt wel weten wat hij deed op dat moment.
Natuurlijk gaat het mij ook aan het hart dat die hond neergestoken is nadat hij een commando van zijn baas juist heeft opgevolgd, maar dit is wel de realiteit--> politiehonden kunnen in deze situati verzeild raken, hoe naar ook,... :19:

Wil overigens niet zeggen dat ik geen hondenliefhebber ben :wink:
Zoiets wilde ik ook typen..
Alle werkhonden thuis in hun mandje laten liggen, want ze kunnen gewond raken. Een speurhond die overlevende zoekt kan zich bezeren in het puin...
maar... dan ook geen behendigheid ed. meer doen, want ook daar kan iets mis gaan :19:

*bukt alvast voor al het gal dat nu vast gespuwd zal worden :N:
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Qal »

Wat is eigenlijk het alternatief volgens de mensen die liever geen hond ingezet zien worden bij dit soort escalaties? :denken:

Hebben jullie dan liever agenten die direct met hun dienstwapen gaan staan zwaaien? :wink:
faya
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Diensthond Robin loopt steekwonden op

Ongelezen bericht door faya »

Cleo schreef:
Ik vind dit niet acceptabel ; hondengeleider wist wat de risico's voor de hond had en toch zette z/h deze hond in.

die honden die worden getraind om in dit soort gevallen op te treden, denk je werkelijk dat die vent er zelf tussen zou springen?
ik vind het ook niet goed hoor, van mij hadden ze die vent neer mogen knallen, maar ik vind wel een erg domme reactie en dan nog als of jij met peperspray in je ogen en een hond aan je lijf rustig zou blijven?
Afbeelding
faya
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Diensthond Robin loopt steekwonden op

Ongelezen bericht door faya »

bianca.sbt schreef:
Cleo schreef:Desondanks liet Robin hem niet los en hierdoor konden de agenten de man overmeesteren en het mes afpakken.
Knap van zo een hond hoor! ik zou het hem niet na doen.
daar worden ze voor getraind, wat denk je als ze met die stonk in hun hand staan op tv zie je altijd dat ze hem niet raken maar denk je dat dat werkelijk altijd zo gaat?
die soort honden worden geleerd om andere dingen te negeren en alleen bezig te zijn met wat ze horen te doen.
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Nanna schreef:
Het jammere is dat diensthonden niet echt weloverwogen kunnen kiezen voor hun vak
Zijn er honden die dat wel kunnen dan? Een teckel kiest ook niet weloverwogen voor het bestaan van jachthond maar kan net zo makkelijk klem komen te zitten in een konijnenpijp en overlijden.
Tóch denk ik dat zo'n teckel véél blijer is dan de teckel die de hele dag op het hoogpolig tapijt met de cv voluit aan ligt te wachten op de baas die na een dag fulltime werken es thuiskomt en doodmoe in zijn stoel valt.

Ik geloof niet dat er een diensthond is die klaagt over zijn baan. Die zijn veel te blij dat ze mogen werken met hun baas, dat ze mogen doen waarvoor ze gefokt zijn.
En van "risico" heeft een hond nog nooit gehoord.
Tsja, daar heb je gelijk in. Toch ben ik er nog steeds niet over uit wat ik vind van het inzetten van honden als wapen, voor de mens. Ethisch overwogen dan, want inderdaad, de hond zelf zal het een worst wezen. Graag zelfs :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Lars schreef:Wat is eigenlijk het alternatief volgens de mensen die liever geen hond ingezet zien worden bij dit soort escalaties? :denken:

Hebben jullie dan liever agenten die direct met hun dienstwapen gaan staan zwaaien? :wink:
D'r zijn van die fijne elektrieke apparaatjes die je op iemand af kunt schieten. Die zijn d'r speciaal voor bedoeld geloof ik, maar die hebben onze dienders vast niet :19:
Zelf was ik misschien wel op de idee gekomen om die vent tegen z'n harses te slaan met een stuk hout wat net wat langer was dan dat mes :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Lars schreef:Wat is eigenlijk het alternatief volgens de mensen die liever geen hond ingezet zien worden bij dit soort escalaties? :denken:

er zijn toch meer agenten zònder een hond, dan met? :denken:

hoe hebben die het in al die jaren opgelost , dan? :denken:

en trouwens, met een mes zwaaien naar een agent toe, is nog erger dan een agent met een pistool in de hand. :roll:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Schieten.

en dan uiteraard niet gelijk voor de kop knallen, maar bijvoorbeeld een schot in het been om iemand uit te schakelen

En blijkbaar konden ze in deze situatie zo dichtbij komen dat een bus pepperspray, wapenstok of bestorming waarschijnlijk ook had gewerkt.

Waarom een ander levend wezen bewust gevaar laten lopen vanwege onze eigen beperkingen(terwijl het eigenlijk nog niet eens beperkingen zijn, want de mens heeft wapens die 10000 keer sterker zijn dan een hond)?
Nu pak je het andere uiterste :19:

Als je het mij vraagt, mag de politie in bedreigende situaties echt wel sneller overgaan tot harde maatregelen. Misschien dat ald ie idioten het dan wel eens leren. :19:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ze gebruikte de hond niet als schild maar als wapen. Ze laten deze honden niet zomaar aanvallen en denken daar bij na, maar het kan fout gaan. Als ze met hun wapenstok kwamen ipv de hond is het ook niet gezegt dat het goed gaat.
Politie honden werken vaak vanaf hun 3e tot 10e jaar.
Hoe stom het ook klinkt het is inderdaad voor de hond ook gewoon zijn werk. Als je ziet hoeveel plezier hun honden in hun werk hebben kan ik het geen dierenmishandeling noemen.
De agenten zijn vaak zelf de baas van de hond en houden de hond thuis als gezinshond, dus het lijkt mij sterk dat ze de hond "zomaar" hebben laten aanvallen.
Vaak is het makkelijk om als buitenstaander te oordelen over wat ze zouden moeten doen.
Pak-de-bal

Poppetje schreef:Ze gebruikte de hond niet als schild maar als wapen.
daarom waren de reacties , dat het dierenmishandeling is, omdat je een levend wezen als een wapen gaat gebruiken.

Bij de Slag bij Waterloo zijn duizenden paarden omgekomen, omdat ze óok gebruikt werden als "wapens" of als "vervoermiddel" :jank:

maar daarna is men er tot de conclusie gekomen, dat dat dierenmishandeling was ,
en de vlogende oorlogen is dat dan ook niet meer gebeurd,

Daar zijn we nu in discussie over: moeten die honden als schild of als wapen worden gebuikt, of mag dat eigenlijk niet?

Ik zeg dus van niet, laten ze lekker maar hun pistool gaan gebruiken
daar zijn die dingen voor en het is geen levend wezen !

je kan toch wel in de arm schieten, daar hebben ze schietlessen voor gehad, toch?
Jaap*
Zeer actief

Ik ben ook van mening dat de hond z'n langste tijd heeft gehad in de vorm van afschrikking of wapen. Er zijn alternatieven voorhanden.
Ik vindt het argument "dat is nu eenmaal z'n werk" ook niet sterk trouwens.
Zo kun je ook zeggen dat de proefdierhond maar gewoon z'n werk doet.
De speurende taken zie ik niet 123 verdwijnen.
Poppetje
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Poppetje schreef:Ze gebruikte de hond niet als schild maar als wapen.
daarom waren de reacties , dat het dierenmishandeling is, omdat je een levend wezen als een wapen gaat gebruiken.

Bij de Slag bij Waterloo zijn duizenden paarden omgekomen, omdat ze óok gebruikt werden als "wapens" of als "vervoermiddel" :jank:

maar daarna is men er tot de conclusie gekomen, dat dat dierenmishandeling was ,
en de vlogende oorlogen is dat dan ook niet meer gebeurd,

Daar zijn we nu in discussie over: moeten die honden als schild worden gebuikt, of mag dat eigenlijk niet?

Ik zeg dus van niet, laten ze lekker maar hun pistool gaan gebruiken
daar zijn die dingen voor en het is geen levend wezen !
Als schild moeten ze zeker niet gebruikt worden. Maar dat gebeurt in mijn ogen ook niet. Deze honden krijgen jarenlange trainingen om in deze situaties in te kunnen grijpen. Dat het een keer misgaat is natuurlijk vreselijk het is en blijft gewoon een hond. Maar er moet ook wel nagegaan worden dat ze niet "zomaar" een hond inzetten en ook niet zomaar een hond gebruiken als ze ook andere middelen hebben.

Dierenmishandeling...nee, deze honden worden hiervoor getraind en worden niet zomaar ingezet. De mensen die met deze honden trainen hebben ze vaak ook thuis als huishond en kennen hun honden door en door en laten ze niet zomaar iets doen.
Verkeerd gehandeld...misschien wel maar achteraf is dat altijd makkelijk te zeggen.
Pak-de-bal

Poppetje schreef:Dierenmishandeling...nee, deze honden worden hiervoor getraind en worden niet zomaar ingezet.
die paarden bij de Slag bij Waterloo waren ook zo goed getriaind, maar moesten het wel met de dood bekopen.

als je een situatie hebt , dat de crimineel het mes in de linker hand heeft en de hond is er op getraind steeds de rechterhand aan te vallen, wat doe je dan? :denken:

zeg je dan tegen de hond: nee, ik was verkeerd , het moet de andere hand zijn,
maar dan ben je al te laat, toch? :19:

Terwijl met schieten : gaat dàt veel sneller en vlugger :ok:
Verkeerd gehandeld...misschien wel maar achteraf is dat altijd makkelijk te zeggen.
waarom is dat achteraf zo?
De agenten zijn toch hopelijk oók goed getraind, of niet soms? :smile:
Poppetje
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Poppetje schreef:Dierenmishandeling...nee, deze honden worden hiervoor getraind en worden niet zomaar ingezet.
die paarden bij de Slag bij Waterloo waren ook zo goed getriaind, maar moesten het wel met de dood bekopen.

als je een situatie hebt , dat de crimineel het mes in de linker hand heeft en de hond is er op getraind steeds de rechterhand aan te vallen, wat doe je dan? :denken:

zeg je dan tegen de hond: nee, ik was verkeerd , het moet de andere hand zijn,
maar dan ben je al te laat, toch? :19:

Terwijl met schieten : gaat dàt veel sneller en vlugger :ok:
waarom is dat achteraf zo?
De agenten zijn toch hopelijk oók goed getraind, of niet soms? :smile:
Ze zetten een snuffelhond niet in bij zulke gevallen. Om je voorbeeldje van rechter linkerhand een beetje te verduidelijken. Een hond wordt gebruikt waarvoor hij is/wordt getraind.

Zou jij graag willen dat ze voortaan overal voor gaan moeten schieten? Zo`n geval zoals dit heb je vaker, veel vaker. Moeten ze dan altijd maar gaan schieten? Ik denk dat we dan al snel uitkomen op zoiets als je in amerika ziet. Niets proberen gewoon schieten.

Dus als jij ergens voor geleerd heb maak jij ook geen fouten meer? Of denk jij later ook niet terug "wat als?".

Misschien is het leuk om een keer zo`n training bij te wonen? Zien hoe deze honden getraind worden, wat ze leren en hoe ze het leren?
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Ik vind het inzetten van de hond logisch in deze situatie. Dit is precies waar ze voor bedoeld zijn.

De discussie moet dan eigenlijk ook zijn: zou de politie honden moeten gebruiken. Ik vind het een lastig vraagstuk, en ik weet het gewoon niet.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pak-de-bal schreef:die paarden bij de Slag bij Waterloo waren ook zo goed getriaind, maar moesten het wel met de dood bekopen.
De Slag bij Waterloo :eek:
Ik krijg geluiden door van "Het weeshuis van de hits. Het weeshuis van de hits".
Ik hoor ook de jaartallen, maar verder dan een wilde gok kom ik niet. "1600, Slag bij Waterloo" :19:

En verder. Ik neem met mijn honden ook bewust risico's. Daar vragen mijn honden ook niet om, dat beslis ik voor ze. Als ik behendigheid met ze zou doen, dan loop ik ook de kans op pijnlijke blessures.
Het leven is 1 groot risico. En een hond heeft daar weinig zeggenschap in. En als ze het met de dood moeten bekopen, dan denk ik niet dat ze later - als de baas doodgaat - vol wrok aan de hemelpoort staan.
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Marion. schreef:Ik hoor ook de jaartallen, maar verder dan een wilde gok kom ik niet. "1600, Slag bij Waterloo" :19: .
:neenee: 18 juni 1815 :pffff:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marion. schreef:"1600, Slag bij Waterloo" :19:
Fouttttttt :mrgreen:
1600>>>Slag bij Nieuwpoort :pffff: :smile:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tja, dat hoort bij het vak. Een agent zal heus z'n hond niet inzetten als hij weet dat het zeker niet goed gaat... Maar hier zijn ze speciaal voor opgeleid. Ik heb liever dat een agent met een hond werkt dan meteen voor elk wissewasje zn pistool trekt.
En de hond heeft er niet voor gekozen, nee, de jouwe ook niet om de kans te lopen om onder een auto te komen :19:
De mijne loopt ook kans op blessures met de sport (zie mn oudste dober het levende bewijs), dan maar in een glazen kastje zetten en niks meer mee doen?
Een dienshond kost enorm veel geld, dat gooien ze echt niet bij bosjes weg hoor door zomaar een hond te sturen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:er zijn toch meer agenten zònder een hond, dan met? :denken:

hoe hebben die het in al die jaren opgelost , dan? :denken:
wat denk je van hondengeleiders op te roepen indien nodig... weet je weleens hoe zoiets werkt????
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Schieten kwam niet eens bij mij op toen ik het artikel las en een topic hierover opende.

Ja, ik geloof meteen dat de meeste diensthonden plezier aan hun werk beleven. Maar wanneer eventueel ten koste van de hond? Deze hond heeft het overleefd. Stel dat de mes-graaiende 'heer' de hond wel had dood gestoken? Hoe waren de reakties dan geweest?
Crimineel heb ik ook voorbij zien komen. Dat staat niet in het persbericht wat ik heb gelezen :19:
In dit geval was de politie zo dichtbij. Waar was de wapenstok? Ze konden immers de persoon ook met pepperspray bespuiten? Of was het van zover af dat de pepperspray zijn werk niet kon doen?

Ik kijk hier soms bij 'africhting' en zie filmpjes voorbij komen (meestal in scene gezet), waarbij ik echt het gevoel krijg: Geweldige samenwerking tussen hond en baas!.......En de pakwerker :wink:
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

pdb, die vergelijking met de slag bij Waterloo slaat nergens op...
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

de man was geen crimineel,hij liep alleen te zwaaien met een mes,meer niet en daar ga je dan als agent niet een kogel doorheen jagen,dat moet je nl verantwoorden,of het wel goed was om te schieten,zoniet kun je bureauwerk gaan doen,leuk hoor.
Die hond is dan dus een uitstekend alternatief!

en hij is niet dood,laten we aub niet gaan speculeren wat er zou gebeuren als........ook dan zou het trouwens zijn werk zijn......

groetjes eefje
Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh

Ongelezen bericht door Qal »

Jaap* schreef:D'r zijn van die fijne elektrieke apparaatjes die je op iemand af kunt schieten. Die zijn d'r speciaal voor bedoeld geloof ik, maar die hebben onze dienders vast niet :19:
Tasers bedoel je? :denken: Volgens mij worden die inderdaad niet gebruikt omdat het effect van mens tot mens verschilt. :wink:
Nanna schreef:Het is zo makkelijk zeggen: schiet maar in zijn arm....dat moet je wel lukken, voor hetzelfde geld raak je hem vol in zijn porum en zijn de poppen aan het dansen.
Dan is de hond een betere oplossing.
Ik snap die "schiet maar gewoon" reacties ook niet, ik weet zelf hoe lastig het al kan zijn om vanaf 12 meter een stilhangend doelwit met een doorsnede van pak em beet 10 cm te raken met een doorsnee dienstpistool laat staan dat je dat onder die omstandigheden moet doen. :19:
Het werkt net even anders als men van films gewend is. :mrgreen:

Lijkt mij dat de agenten gewoon goed gehandeld hebben, eerst waarschuwen, pepperspray, met schild insluiten en tenslotte hond erop af. Heel vervelend dat de hond nu gewond raakt maar anders was het de agent geweest. :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Was een waarschuwingsschot geen optie?

Het lijkt mij dat de gemiddelde messenzwaaier daar een stuk rustiger van wordt.
Jaap*
Zeer actief

Lars schreef:
Jaap* schreef:D'r zijn van die fijne elektrieke apparaatjes die je op iemand af kunt schieten. Die zijn d'r speciaal voor bedoeld geloof ik, maar die hebben onze dienders vast niet :19:
Tasers bedoel je? :denken: Volgens mij worden die inderdaad niet gebruikt omdat het effect van mens tot mens verschilt. :wink:
Ja, precies, die bedoel ik :ok:
Nouja, hoe dan ook zie ik het fenomeen politiehond binnen enkele decennia verdwijnen vanwege het voortschrijden der technologie.
Of dat nou jammer is of niet weet ik eigenlijk niet, ik vindt het geen fijne taak voor een hond maar kan mij heel goed voorstellen dat de eerste de beste geleider daar heel anders over denkt :wink:
Voor speuren zie ik niet snel een alternatief.
En je hebt helemaal gelijk over het schieten hoor, het bekt wel lekker maar is geen realistisch scenario natuurlijk :wink:
Aan de andere kant zijn de verhalen over politiehonden die bij wijze van spreken 's avonds de dag nog even lekker doornemen met de hele familie op de bank onder het genot van een bakje knabbelfrolics ook niet helemaal realistisch :mrgreen:
Pak-de-bal

eefje+huig schreef:de man was geen crimineel,hij liep alleen te zwaaien met een mes,meer niet
oh, dan valt het toch wel mee, toch? :denken:

gewoon zwaaien met een mes naar iemand toe...? Nou dat doe ik dagelijks, hoor :wink:

ja, we zijn het kennerlijk al zo gewend in onze maatschappij, dat we dit al heel gewoon gaan vinden. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”