Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheid en alvast wat aanrommelen

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Behendigheid en alvast wat aanrommelen

Ongelezen bericht door Caro. »

Als Puchu het leuk vindt, dan wil ik over een paar maanden (als hij een jaar is geweest) behendigheid met hem gaan doen.

Nu wil ik hem alvast wat dingetjes aanleren, gewoon voor de lol, maar stond vanmorgen even met m'n bek vol tanden ivm het commando wat ik eraan moet koppelen :F:

Er was een heel laag muurtje (geen gevaar dus) en daar wilde ik hem netjes overheen laten lopen.
ehhh.... 'hoog!' (ships, dat is vast voor springen) ehhh... 'over' hmmm, klinkt ook niet logisch :denken: :smile:

Kortom: wat voor commando wordt er gebruikt om ergens overheen te lopen en wat voor commando om ergens overheen te springen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik gebruik hoog voor een sprong, schut voor de a-schutting, kat voor de kattenloop en ik denk dat het wip wordt voor de wip. Maar met aanleren gebruik ik nog geen commando's. Eerst aanleren en pas als ze er goed overheen durven of wat dan ook komt het commando :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:Ik gebruik hoog voor een sprong, schut voor de a-schutting, kat voor de kattenloop en ik denk dat het wip wordt voor de wip. Maar met aanleren gebruik ik nog geen commando's. Eerst aanleren en pas als ze er goed overheen durven of wat dan ook komt het commando :ok:
Vanmorgen liep hij bv een paar meter over dat muurtje heen, is het dan niet verstandig om daar iets bij te zeggen zodat hij het gaat koppelen?

Of maakt het niks uit, gewoon lol hebben en dan wel verder zien :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wij gebruiken 'hoog' voor het springen over de latjes, door de band. Voor het lopen over de schutting, kattenloop en wip is het gewoon 'over'.
Tunnel en slurf is 'door' en de tafel is 'tafel'.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

je kunt bij een gewone muur niet iets gebruiken om een naam eraan te koppelen.

bij ons is het:

hoogtesprong = hoog
paaltjes = paaltjes
tunnel = door
band = hoog
wip = wip
kattenloop = kat
schutting = schut
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

bij ons is band, band :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:wat jij wil doen met puchu lijkt nog het meeste op de kattenloop, dus zou je dat woord (kat) er kunnen aan koppelen.

maar, ik ben er zelf van overtuigd (zou gerust eens zo'n proefje willen lopen om het op film te zetten) dat 95% van de honden heel weinig doet met alle woorden die in het vuur van de strijd tegen ze worden geroepen. ik verwed er een heleboel euro's op dat ik met mijn honden een foutloos parcours kan lopen terwijl ik alle toestellen lekker fout benoem :F: .

lichaamstaal is bij behendigheid veel belangrijker (tenzij voor die 5% baasjes met kampioensambities die werkelijk heel heel heel consequent stapje voor stapje op die benamingen trainen) :wink: .
Ik denk ook dat lichaamstaam het belangrijkste is maar als je met vooruitwerken bezig bent of je hebt 2 toestellen dicht bij elkaar staan kan een commando denk ik wel verschil uitmaken (hoop ik, het is iig wel de reden dat ik ze apart benoem)

Maar Jip raced inderdaad ook net zo hard over de kattenloop als ik haar er met een handcommando heen leidt :mrgreen:

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
Lysette schreef:Ik gebruik hoog voor een sprong, schut voor de a-schutting, kat voor de kattenloop en ik denk dat het wip wordt voor de wip. Maar met aanleren gebruik ik nog geen commando's. Eerst aanleren en pas als ze er goed overheen durven of wat dan ook komt het commando :ok:
Vanmorgen liep hij bv een paar meter over dat muurtje heen, is het dan niet verstandig om daar iets bij te zeggen zodat hij het gaat koppelen?

Of maakt het niks uit, gewoon lol hebben en dan wel verder zien :mrgreen:
Ik heb bij Jip hele lange tijd op de behendigheid niks gebruikt. Ze leerde daar eerst ook apart over het middenstuk van de kattenloop lopen en dat ging gewoon met een handgebaar. Vond Jip geeeen probleem (ze wilde het ook best 3 of 4 keer achter elkaar doen :mrgreen: ). Pas nu het echt een kattenloop is heet het "kat".
Je zou wel "over" kunnen leren en dat je dat bijvoorbeeld gebruikt voor ergens overheen lopen en dat je later bij de behendigheid de toestellen apart gaat benoemen. Maar ik denk dat het feit dat hij ergens overheen durft te lopen zeg maar wel het meeste voordeel heeft.

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Lysette schreef: Ik denk ook dat lichaamstaam het belangrijkste is maar als je met vooruitwerken bezig bent of je hebt 2 toestellen dicht bij elkaar staan kan een commando denk ik wel verschil uitmaken (hoop ik, het is iig wel de reden dat ik ze apart benoem)

Maar Jip raced inderdaad ook net zo hard over de kattenloop als ik haar er met een handcommando heen leidt :mrgreen:
Sterker nog, als ik een verkeerd commando geef, maar in lichaamstaal wel aangeef dat toestel te nemen, gaat Bram er zonder twijfel net zo hard overheen :mrgreen:

Toch blijf ik m'n best doen om de woorden er in te krijgen, want je hebt ook van die geintjes dat de ingang tunnel direct naast de oploop kat staat. Maar nog niet in de A is mij verzekerd :wink:

Bij ons in de les zijn er wel honden die duidelijk de woorden kennen trouwens. Die zie je dan bijv. op de schutting afgaan, baasje zegt 'wip' en ja hoor ze draaien naar de wip. Zo knap vind ik dat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Behendigheid en alvast wat aanrommelen

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Caro. schreef: Kortom: wat voor commando wordt er gebruikt om ergens overheen te lopen en wat voor commando om ergens overheen te springen?
Hoog kun je al prima aanleren, maar ik zou met 'over' of 'kat' nog even wachten. Een kattenloop ziet er heel anders uit dan een muur, dus ik vraag me af of je er voordeel van hebt als je dan 'kat' zegt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oké :ok:
Dan ga ik gewoon beginnen met 'hoog' en gekkigheid als over iets heenlopen daar geef ik nog geen commando voor of anders een zelf verzonnen woord.

Ik ben benieuwd :cheer: Het wordt tijd dat hij nieuwe dingen leert, want Puchu verveelt zich snel :F:

Wat voor handcommando geef je bij hoog? Gewoon je hand andersom omhoog doen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

misschien is het handig eerst eens te kijken bij de betreffende hondenschool wat voor commando's zij geven? anders moet je het straks ms weer veranderen?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:misschien is het handig eerst eens te kijken bij de betreffende hondenschool wat voor commando's zij geven? anders moet je het straks ms weer veranderen?
Het duurt nog een paar maanden, want het mag pas vanaf één jaar. Ik heb dus nog niet een school op het oog, moet voorheen nog wel gaan kijken :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

lonneke
Zeer actief
Contacteer:

kom je morgen niet naar de workshop?

dan kun je meedoen
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

lonneke schreef:kom je morgen niet naar de workshop?

dan kun je meedoen
Nee, Puchu is wagenziek (en ik trouwens 'verkouden' ziek :ugh: ). Dus we kunnen helaas niet meekomen.
Ik had het wel erg leuk gevonden :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

lonneke
Zeer actief
Contacteer:

weet je wat ik hoorde als je hond ziek of kwijlt in de auto.

moet je hem een lepel honing geven, dat werkt
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Inge O schreef:wat jij wil doen met puchu lijkt nog het meeste op de kattenloop, dus zou je dat woord (kat) er kunnen aan koppelen.

maar, ik ben er zelf van overtuigd (zou gerust eens zo'n proefje willen lopen om het op film te zetten) dat 95% van de honden heel weinig doet met alle woorden die in het vuur van de strijd tegen ze worden geroepen. ik verwed er een heleboel euro's op dat ik met mijn honden een foutloos parcours kan lopen terwijl ik alle toestellen lekker fout benoem :F: .

lichaamstaal is bij behendigheid veel belangrijker (tenzij voor die 5% baasjes met kampioensambities die werkelijk heel heel heel consequent stapje voor stapje op die benamingen trainen) :wink: .
Ik zou er geen commando aanhangen of alleen over. Een muurtje is immers geen katteloop

Wat je zegt klopt helemaal. Met Pardoes gebruik ik nl nauwelijks toestel commando's. Sterker nog hij herkent veel toestellen niet met commando. Wel gebruik ik richting commando's en zijn naam als hij op moet letten.
Enne hij werkt altijd voor mij uit dus loopt hij volledig op mijn houding. Dit geld ook voor veel mensen met kampioensambities :wink:

Met Harley daarintegen gebruik ik nu in de aanleerfase wel commando's maar probeer deze al steeds meer achterwege te laten. Hij moet maar opletten
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Inge O schreef:
Hutsje schreef:misschien is het handig eerst eens te kijken bij de betreffende hondenschool wat voor commando's zij geven? anders moet je het straks ms weer veranderen?
het zou toch te gek zijn dat je niet zelf mag zeggen wat je wil :denken: ? wie heeft er nou last van of ik 'hoog' zeg of 'spring'?
Niemand :19: Ik heb met één herder bij een club getraind waar ze andere commando's gebruikten als waar ik nu train. Ik gebruik gewoon wat ik gewend ben (is voor thuis en met wandelen met die 2 ook het handigst). Niemand die erover valt hoor, als het uiteindelijke doel maar behaald wordt :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef:
het zou toch te gek zijn dat je niet zelf mag zeggen wat je wil :denken: ? wie heeft er nou last van of ik 'hoog' zeg of 'spring'?
Niemand :19: Ik heb met één herder bij een club getraind waar ze andere commando's gebruikten als waar ik nu train. Ik gebruik gewoon wat ik gewend ben (is voor thuis en met wandelen met die 2 ook het handigst). Niemand die erover valt hoor, als het uiteindelijke doel maar behaald wordt :wink:
daarom, ik weet dat ze bij ipo zo 'gek' zijn om bevelen te verplichten, maar bij agility doen ze gelukkig nog normaal wat dat betreft :wink: .
Dat ken ik ook alleen maar natuurlijk :wink:
Tenminste, het trainen bij een werkgroep met bijbehorende officiële examens. Daar is het dus streng met de commando's en welke commando's.
Afbeelding
A good dog never dies...

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik gebruik wel woordjes voor de toestellen en Lotje kent ze ook allemaal. Als ze vooruit loopt kan ik gewoon zeggen wel toestel ze moet nemen, in plaats van er snel naartoe te lopen. Is wel handig zo. Alleen als de band en tunnel naast elkaar staan is het wat moeilijker, want die toestellen heb ik geen naam gegeven. Een beetje vergeten denk ik, ik gebruik voor allebei 'door'. Ga ik bij Kai toch anders doen :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

alm@ schreef:
Inge O schreef:
bij de IPO heb je verplichte commando's :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Caroline, vorig jaar, met de puzzeltocht van het Rottieforum, zou Pieter toch een zelfgemaakt flyballapp. maken...Weet je nog, en Yla maar piepen, toen Kaya mocht. Maar heeft Pieter het nog gemaakt....????
Door de puzzeltocht van toen, en het geduld van Jos toen, had Yla als 1e door bij behendigheid hoe ze de bal moest laten vliegen..... :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Caro. schreef:
Inge O schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef: het zou toch te gek zijn dat je niet zelf mag zeggen wat je wil :denken: ? wie heeft er nou last van of ik 'hoog' zeg of 'spring'?
daarom, ik weet dat ze bij ipo zo 'gek' zijn om bevelen te verplichten, maar bij agility doen ze gelukkig nog normaal wat dat betreft :wink: .
Tenminste, het trainen bij een werkgroep met bijbehorende officiële examens. Daar is het dus streng met de commando's en welke commando's.
dat is bij ons bij de behendigheid dus ook zo. voor de training maakt het niet zo veel uit maarwelvoor het examen. :19:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

thom schreef:Caroline, vorig jaar, met de puzzeltocht van het Rottieforum, zou Pieter toch een zelfgemaakt flyballapp. maken...Weet je nog, en Yla maar piepen, toen Kaya mocht. Maar heeft Pieter het nog gemaakt....????
Door de puzzeltocht van toen, en het geduld van Jos toen, had Yla als 1e door bij behendigheid hoe ze de bal moest laten vliegen..... :mrgreen: :mrgreen:
Nee, heeft hij niet meer gemaakt. Kaya mag niet meer achter ballen aanrennen en vliegen vanwege de HD :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Bij ons gebruiken we zowel over als kat, schut, wip etc.
Doordat we nieuwe instructeurs hebben gekregen die alle toestellen bij naam wouden aanleren gebruiken sommigen over en anderen kat, schut etc. Volgens mij maakt het niet uit welk naampje eraan geeft. Als je lichaamstaal maar duidelijk is. Soms vergeet ik het parcour en zeg ik over i.p.v. schut en mijn hond begrijpt me dan prima. Volgens mij zijn er zelfs mensen die helemaal niet met stemcommando's werken, maar alleen met handen en lichaamstaal.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Hutsje schreef:
Caro. schreef:
Inge O schreef:
alm@ schreef: Niemand :19: Ik heb met één herder bij een club getraind waar ze andere commando's gebruikten als waar ik nu train. Ik gebruik gewoon wat ik gewend ben (is voor thuis en met wandelen met die 2 ook het handigst). Niemand die erover valt hoor, als het uiteindelijke doel maar behaald wordt :wink:
dat is bij ons bij de behendigheid dus ook zo. voor de training maakt het niet zo veel uit maarwelvoor het examen. :19:
Ik doe ook nergens examen in :wink:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wytske schreef:Bij ons gebruiken we zowel over als kat, schut, wip etc.
Doordat we nieuwe instructeurs hebben gekregen die alle toestellen bij naam wouden aanleren gebruiken sommigen over en anderen kat, schut etc. Volgens mij maakt het niet uit welk naampje eraan geeft. Als je lichaamstaal maar duidelijk is. Soms vergeet ik het parcour en zeg ik over i.p.v. schut en mijn hond begrijpt me dan prima. Volgens mij zijn er zelfs mensen die helemaal niet met stemcommando's werken, maar alleen met handen en lichaamstaal.
Lijkt me heel handig, zo door elkaar..:)
Mijn hond gaat, bij het starten, echt niet over een hoogtesprong als ik 'over'zeg ipv 'hoog'. Heel stom, maar het is zo.
Zolang ik gedurende het parcoers gewoon goede aanwijzingen geef en m niet overhoop loop :N: doet hij het wel prima, dan maakt het niet uit wat ik zeg.
Tenzij we een 'pauze' hebben, doordat ik verkeerd liep, dan moet ik het 1e toestel dat dan komt, wel weer goed benoemen... Eigenwijs beest.. :pffff: :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

alm@ schreef:
Hutsje schreef:
Caro. schreef:
Inge O schreef: daarom, ik weet dat ze bij ipo zo 'gek' zijn om bevelen te verplichten, maar bij agility doen ze gelukkig nog normaal wat dat betreft :wink: .
Ik doe ook nergens examen in :wink:
waarom niet?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”