hmm ik begon met behendigheid, de hond was Ipo getraind.. dat ging heel goed in het begin, maar wat ik merkte is dat er bij behendigheid meer op lol en leuk getraind werd, wat goed is, maar het enthousiaste belonen na de tunnel bv daardoor werd mijn hond overenthousias en hapte in me mouwen, was goed op te lossen door met balbeloning te werken overigens
In de Ipo is het appel strakker, toen ik dus zelf ook de Ipo ging doen, vonden ze me bij behendigheid wat te strikt voor m, maar lullig gezegd, teveel vrijheid blijheid werkte niet echt bij mijn hond.. hij werd wat te "vrij"
ook moet je rekening houden met verschil in commando's, bij behendigheid de schutting bijvoorbeeld.. dan moet je "Schut"zeggen, de hond moet alle vlakken raken..
Bij Ipo krijgt de hond voor de Schutting "Hoog" en "Apport" de bedoeling dan is zo snel mogelijk over de schutting te gaan en het blok te apporteren.
Vooruit is ook zo'n woord..Bij de ipo is het wegsturen van de hond van de geleider af, bij behendigheid doorgaan naar het volgende object
Ik ben ook gestopt met de behendigheid (achteraf gezien ook maar goed, want hij blijkt een rugprobleem te hebben en springen is niet bepaald goed voor m..)
Maar ik lees op een ander forum dat er meerdere mensen beide sporten beoefenen met hun hond dus t kan wel..