Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheid in combinatie met africhting?

Moderator: moderatorteam

jidde

Behendigheid in combinatie met africhting?

Ongelezen bericht door jidde »

Het lijkt mij ontzettend leuk om met Tuana behendigheid te gaan doen. Zij heeft het met 10 maanden gedaan en ze vond het super. Aangezien mijn zus met haar de africhting is ingegaan, is het behendigheid ook gestopt.
Nu begint het toch eigenlijk wel te kriebelen dat ik met Tuana behendigheid kan doen!
Alleen is mijn vraag of het wel te combineren is met de africhting? Ze traint 2x in de week het VH programma, geeft het geen hinder als ik daarnaast met haar 1x in de week behendigheid doe?
Mijn zus traint dan africhting en ik behendigheid, kan dat ook gewoon? Ik verwacht zelf eigenlijkj geen probleem, omdat er toch een verschil is tussen beide sporten. Maar toch gaat de africhting voor en wil ik niet dat dat eronder gaat lijden.
Kortom, zijn er misschien zelfs mensen met ervaring? Africhting is in brabant, behendigheid is in de buurt doen :wink:
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

ligt eraan werkt ze van je af?

want dat is altijd makkelijk.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd naar de antwoorden. Wie weet komen wij ook ooit voor die beslissing te staan en ik kan zo uit mijn hoofd niet inschatten of dat mekaar in de weg loopt. Wat ik wel al begrepen heb is dat wij geen GG moeten gaan doen als we ooit iets met africhting willen doen.

Nu willen we zelf sowieso niks doen tot een maandje of 10-12 en dus zal de aanleg wel enigszins duidelijk worden tegen die tijd. Maar een goede vraag :ok:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

MARC_S schreef:Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd naar de antwoorden. Wie weet komen wij ook ooit voor die beslissing te staan en ik kan zo uit mijn hoofd niet inschatten of dat mekaar in de weg loopt. Wat ik wel al begrepen heb is dat wij geen GG moeten gaan doen als we ooit iets met africhting willen doen.

Nu willen we zelf sowieso niks doen tot een maandje of 10-12 en dus zal de aanleg wel enigszins duidelijk worden tegen die tijd. Maar een goede vraag :ok:
GG en IPO hoeven elkaar niet te bijten hoor!
zie deze pagina van de DH Joy vom Grubenländer Schupo met GG3, IPO3 en dit jaar kampioen zoekhondne bij de KNPV. En ze is vast niet de enige. Ook zijn er DH (en vast ook wel andere rassen) met IPO of VH en KNPV-certificaten. Dat zijn er wel erg weinig, maar ook omdat de eig. meestal voor een programma kiezen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

hmm ik begon met behendigheid, de hond was Ipo getraind.. dat ging heel goed in het begin, maar wat ik merkte is dat er bij behendigheid meer op lol en leuk getraind werd, wat goed is, maar het enthousiaste belonen na de tunnel bv daardoor werd mijn hond overenthousias en hapte in me mouwen, was goed op te lossen door met balbeloning te werken overigens
In de Ipo is het appel strakker, toen ik dus zelf ook de Ipo ging doen, vonden ze me bij behendigheid wat te strikt voor m, maar lullig gezegd, teveel vrijheid blijheid werkte niet echt bij mijn hond.. hij werd wat te "vrij" :wink:
ook moet je rekening houden met verschil in commando's, bij behendigheid de schutting bijvoorbeeld.. dan moet je "Schut"zeggen, de hond moet alle vlakken raken..
Bij Ipo krijgt de hond voor de Schutting "Hoog" en "Apport" de bedoeling dan is zo snel mogelijk over de schutting te gaan en het blok te apporteren.
Vooruit is ook zo'n woord..Bij de ipo is het wegsturen van de hond van de geleider af, bij behendigheid doorgaan naar het volgende object
Ik ben ook gestopt met de behendigheid (achteraf gezien ook maar goed, want hij blijkt een rugprobleem te hebben en springen is niet bepaald goed voor m..)

Maar ik lees op een ander forum dat er meerdere mensen beide sporten beoefenen met hun hond dus t kan wel..
jidde

enige is natuurlijk dat Tuana nog in opleiding is, en ik vermoed dat de andere al een 1 erop hebben staan :N: Ik wil de behendigheid echt puur voor de lol erbij doen, want ze beleeft gigantisch veel plezier in de africhting. (en eerlijk, dat is nou eenmaal noodzakelijk)
anders moet k nog een jaar wachten (en dan weer een jaar) voordat ik behendigheid kan doen.

Marc, opzich snap ik wel dat GG en africhting niet samen gaan. De bergen snoep die er doorheen gaan bij GG (koekje volgen, ipv dat de hond normaal volgt) is wel een opvallend iets. In de africhting is een scheve zit niet goed en bij GG is elke zit volgens mij al goed :mrgreen: In verleden heb ik getraind met Tuana voor GH (gehoorzame huishond van de DB) en dat is zo anders dan echt africhting :wink:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

jidde schreef:enige is natuurlijk dat Tuana nog in opleiding is, en ik vermoed dat de andere al een 1 erop hebben staan :N: Ik wil de behendigheid echt puur voor de lol erbij doen, want ze beleeft gigantisch veel plezier in de africhting. (en eerlijk, dat is nou eenmaal noodzakelijk)
anders moet k nog een jaar wachten (en dan weer een jaar) voordat ik behendigheid kan doen.

Marc, opzich snap ik wel dat GG en africhting niet samen gaan. De bergen snoep die er doorheen gaan bij GG (koekje volgen, ipv dat de hond normaal volgt) is wel een opvallend iets. In de africhting is een scheve zit niet goed en bij GG is elke zit volgens mij al goed :mrgreen: In verleden heb ik getraind met Tuana voor GH (gehoorzame huishond van de DB) en dat is zo anders dan echt africhting :wink:
Daar vergis je je toch wel in. bij de officiele GG-eaxamens wordt elke scheve of trage zit, elk extra commando buiten de toegestane wel degelijk bestraft! Ik denk dat daar geen verschil in zit.
Kun je in de VDH-blaadjes niets vinden over de Behendigheidshonden, of zij ook IPO getraind zijn?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

jidde schreef:Marc, opzich snap ik wel dat GG en africhting niet samen gaan. De bergen snoep die er doorheen gaan bij GG (koekje volgen, ipv dat de hond normaal volgt) is wel een opvallend iets. In de africhting is een scheve zit niet goed en bij GG is elke zit volgens mij al goed :mrgreen: In verleden heb ik getraind met Tuana voor GH (gehoorzame huishond van de DB) en dat is zo anders dan echt africhting :wink:
Volgesn mij heb je een beetje een verkeerd beeld van GG (is wat anders dan GH he!). Tijdens GG wedstrijden en examens zijn koekjes en speeltjes niet toegestaan. En scheef zitten wordt absoluut wel afgestraft in puntenaftrek. Vanaf het moment dat je het veld opgaat totdat je het veld af gaat telt alles wat je doet. En alles moet strak.

Van wat ik ervan lees, heb je alleen bij de raakvlakken een probleem qua combinatie agility/africhting. Want bij agility moet de hond inderdaad in de raakvlakken komen bij onder andere de schutting, en bij africhting niet begrijp ik.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

jidde schreef: Marc, opzich snap ik wel dat GG en africhting niet samen gaan. De bergen snoep die er doorheen gaan bij GG (koekje volgen, ipv dat de hond normaal volgt) is wel een opvallend iets. In de africhting is een scheve zit niet goed en bij GG is elke zit volgens mij al goed :mrgreen: In verleden heb ik getraind met Tuana voor GH (gehoorzame huishond van de DB) en dat is zo anders dan echt africhting :wink:
Dit zijn de eisen bij de G&G :wink:
http://www.xs4all.nl/~fiksvan5/frame_training.htm
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb een tijdlang zowel VZH (en de beginselen van IPO) en behendigheid getraind met Marouck en het was goed te doen.
Ze werd beloond met bal of bijtrol.
Zeker als 2 verschillende mensen het trainen hoeft het volgens mij helemaal geen punt te zijn. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Het bijt elkaar niet hoor. Met Rock is IPO en behendigheid gedaan en dat ging prima samen. Alleen heb ik nooit wedstrijden gedaan, 't was puur voor het bezig zijn met hem. Hij is nu bijna 7 en in januari ga ik G&G met hem doen, lijkt mij geweldig :ok:
Met Reina 'pruts' ik nog een beetje met van alles wat. Groot stuk appél, stukje behendigheid. Hoe zekerder zij wordt, hoe meer eruit komt :ok: Met haar wil ik in januari ook G&G gaan doen, het is een uurtje per week, dat moet ze gemakkelijk erbij kunnen doen.
Afbeelding
jidde

Fijn om deze berichten te lezen :cheer: Mijn zus vind het geen probleem, dat wordt dus behendigheid doen met Tuana :cheer:
Hopelijk hoef ik alleen geen GG of iets te doen, aangezien ik dat zonde vind. ze heeft immers al der VZH (en in juni staat der aankeuring gepland, dus voor die tijd nog UV en VH1 :N: )
Ik wil graag zo snel mogelijk beginnen, alleen zit ik wel met der loopsheid die zal rond 1 januari zijn namelijk. en waarschijnlijk mag je bij zulke verenigingen niet doortrainen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

jidde schreef:Fijn om deze berichten te lezen :cheer: Mijn zus vind het geen probleem, dat wordt dus behendigheid doen met Tuana :cheer:
Hopelijk hoef ik alleen geen GG of iets te doen, aangezien ik dat zonde vind. ze heeft immers al der VZH (en in juni staat der aankeuring gepland, dus voor die tijd nog UV en VH1 :N: )
Ik wil graag zo snel mogelijk beginnen, alleen zit ik wel met der loopsheid die zal rond 1 januari zijn namelijk. en waarschijnlijk mag je bij zulke verenigingen niet doortrainen.
Weet je al waar je naartoe gaat?
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

MARC_S schreef:Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd naar de antwoorden. Wie weet komen wij ook ooit voor die beslissing te staan en ik kan zo uit mijn hoofd niet inschatten of dat mekaar in de weg loopt. Wat ik wel al begrepen heb is dat wij geen GG moeten gaan doen als we ooit iets met africhting willen doen.

Waarom geen G&G ?
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
jidde schreef:Marc, opzich snap ik wel dat GG en africhting niet samen gaan. De bergen snoep die er doorheen gaan bij GG (koekje volgen, ipv dat de hond normaal volgt) is wel een opvallend iets. In de africhting is een scheve zit niet goed en bij GG is elke zit volgens mij al goed :mrgreen: In verleden heb ik getraind met Tuana voor GH (gehoorzame huishond van de DB) en dat is zo anders dan echt africhting :wink:
Volgesn mij heb je een beetje een verkeerd beeld van GG (is wat anders dan GH he!). Tijdens GG wedstrijden en examens zijn koekjes en speeltjes niet toegestaan. En scheef zitten wordt absoluut wel afgestraft in puntenaftrek. Vanaf het moment dat je het veld opgaat totdat je het veld af gaat telt alles wat je doet. En alles moet strak.

Van wat ik ervan lees, heb je alleen bij de raakvlakken een probleem qua combinatie agility/africhting. Want bij agility moet de hond inderdaad in de raakvlakken komen bij onder andere de schutting, en bij africhting niet begrijp ik.
Ik heb al mijn honden ook het zg raakvlak geleerd ondanks dat ik enkel ipo doe. Het scheelt namelijk nogal wat blessure kansen als je honden de hele A schutting gebruiken iplv van 180 cm vooruit te springen zoals beertje deed. Dat was prima op te lossen door van het onderste deel een raakvlak te maken en dat te clickeren
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Mocht je de IPO in gaan zou ik zeker wel een paar dingen eerder gaan doen. Waaronder het speuren. Daar begin ik mee met 8 weken en daar heb ik tot nu toe een hoop profijt van gehad.
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

misschien zeggen ze wel dat je meteen in kunt stromen omdat je het al hebt gehaald.

dat zou helemaal mooi zijn.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ragverp schreef:

Waarom geen G&G ?
ik heb een aantal honden gezien bij een vorige vereniging die eerst EG gedaan hadden. De honden is dus veel afgeleerd wat ze juist bij IPO nodig hadden. De brutaliteit was compleet verdwenen, van mij mag een hond dus best brutaal zijn zeker als jonge pup/jonge hond, afnemen kan altijd nog. Daarnaast wordt vaak 'beter' gezegd als de hond netjes naast zit, in de IPO is het gewoon 'zit' en geen 'beter' daarna... moet in 1 x goed zijn...
Ik heb zelf ook EG gelopen met onze oudste dober en ik zou het zeker niet weer doen als ik wist dat ik africhting ging doen met de hond. Ik vind het een totaal andere manier van trainen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef: e brutaliteit was compleet verdwenen, van mij mag een hond dus best brutaal zijn zeker als jonge pup/jonge hond, afnemen kan altijd nog. Daarnaast wordt vaak 'beter' gezegd als de hond netjes naast zit, in de IPO is het gewoon 'zit' en geen 'beter' daarna... moet in 1 x goed zijn...
Grappig dat je dat zegt. Mijn huidige GG trainster zit namelijk ook erg op dat 'brutale'. In plaats van Bram in te dammen, laat ze mij hem steeds meer uitdagen tot wat ze bij andere trainers brutaal gedrag zouden vinden. Zij geeft les in obedience, GG en ook het appel gedeelte van IPO. Achteraf had ik Bram veel minder in moeten dammen de afgelopen jaren in de training, maar de spirit komt nu echt weer terug.

En dat 'beter' mag ik niet zeggen hoor, gewoon in 1 keer goed :wink: Ligt dus ook aan de hondenschool/trainer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef: e brutaliteit was compleet verdwenen, van mij mag een hond dus best brutaal zijn zeker als jonge pup/jonge hond, afnemen kan altijd nog. Daarnaast wordt vaak 'beter' gezegd als de hond netjes naast zit, in de IPO is het gewoon 'zit' en geen 'beter' daarna... moet in 1 x goed zijn...
Grappig dat je dat zegt. Mijn huidige GG trainster zit namelijk ook erg op dat 'brutale'. In plaats van Bram in te dammen, laat ze mij hem steeds meer uitdagen tot wat ze bij andere trainers brutaal gedrag zouden vinden. Zij geeft les in obedience, GG en ook het appel gedeelte van IPO. Achteraf had ik Bram veel minder in moeten dammen de afgelopen jaren in de training, maar de spirit komt nu echt weer terug.

En dat 'beter' mag ik niet zeggen hoor, gewoon in 1 keer goed :wink: Ligt dus ook aan de hondenschool/trainer.
ja precies, misschien dat het ook bij haar door haar IPO achtergrond komt hoor... maar dat viel me gewoon erg op, ik heb overigens ergens anders EG gedaan dan die mensen waar ik het over had, maar het was dus hetzelfde beeld. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik heb ook tijdje met Hera VH en GG getraind. tegelijk en dus ik bij beide sporten de geleider.
Op zich ging het prima. Je kunt tenslotte zelf bepalen of jij vind dat de hond goed strak naast moet zitten of dat je tevreden bent met een scheve zit.
Dat ik strenger was en dat ik wilde dat Hera alles erg strak deed werd niet moeilijk over gedaan in tegendeel 'Jongens, kijk zo hoort het!' was het vaak.
Ik heb er juist wel wat aan gehad met Hera. Bepaalde oefeningen sluipen er bij de GG lijkt het wel makkelijker in als bij de VH.

Voorbeeldje met het sta commando. Ik kreeg het er maar niet in. Wel uit stilstand e.d. maar uit lopen niet.
Bij de GG doe je veel oefeningen 'even' tussendoor, je volgt een stuk en ineens moeten ze staan of ineens moetne ze zitten e.d. Binnen 2 weken kon Hera staan. Hoe dat nou precies werkt weet ik niet.

Het nadeel van de GG vond ik het lange wachten op elkaar. Vooral als er honden bij je in de groep zitten die over een apporteeroefening ene kwartier doen en jij in 2 tellen klaar bent. Ik ging dan vaak even stukje volgen, vonden ze prima. Alleen Hera werd er te onrustig van, te blafferig, pieperig e.d.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”