Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

grote hond vs kleine hond en rangorde bepalen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

grote hond vs kleine hond en rangorde bepalen

Ongelezen bericht door C@rmen »

In hoeverre laat je 2 honden van verschillende kalibers de rangorde bepalen? Janus (65 cm) en Spike (25 cm) hebben vanmiddag een behoorlijk conflict gehad aangezien spike beweerde de baas te zijn over janus en janus was het daar duidelijk niet mee eens.Zouden jullie ingrijpen bij 2 honden met zoveel grote/kracht verschil of niet?En zo ja op welk moment grijp je dan in en is het niet juist zo dat als je ingrijpt dat ze dan event. gaan knokken als je er niet bij bent omdat het toch uitgevochten moet worden? :19:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik laat helemaal geen rangorde bepalen. Ik grijp al in vóórdat er een conflict ontstaat.
Ik neem aan dat je het niet hebt over 2 eigen honden?
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Of het goed is of niet, weet ik niet, maar ik grijp in.
Ik heb hier hetzelfde probleem tussen Megan, Collie en Misty, Shih Tzu.

Ik kan dat niet laten gaan, verschil is te groot.
Ik probeer situaties die eventueel spanning kunnen veroorzaken te voorkomen en als ik 'iets' aan zie komen leid ik af door ineens op te staan en iets te gaan doen waardoor de aandacht van elkaar afgeleid is.

Mocht het toch tot fysiek 'geweld' komen, haal ik ze uit elkaar.
Zonder er daar een bij voor te trekken en laat beide duidelijk merken dat er hier niet gevochten word.
Stuur ze allebei een kant op en houd de boel in de gaten tot de spanning weg is.

Inmiddels leer ik dergelijke situaties aardig herkennen en dus gelukkig ook te voorkomen, maar dat vergt wel geduld en tijd.

Ze mogen hier bijna alles, maar ik wil absoluut geen gesodemieter tussen de dames.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

alm@ schreef:Ik laat helemaal geen rangorde bepalen. Ik grijp al in vóórdat er een conflict ontstaat.
Jawel, Spike is sinds kort bij haar komen wonen :wink:

Ik grijp in principe niet in. Kaya en Puchu hebben één serieuze aanvaring gehad toen Puchu een week of 12 was en daarbij heb ik (met moeite) niet ingegrepen alhoewel de strijd dus wel oneerlijk was.
De grens ligt voor mij bij werkelijk bijten, dus bijtwonden.

Wat ik overigens wel doe, is afleiden zodra ik spanning bemerk. Zo benadeel je geen enkele hond.

Het risico van ingrijpen is inderdaad dat ze de boel kunnen uitvechten als jij er niet bij bent.
Maar goed, is het echt een serieus gevecht waarbij doorgegaan wordt, dan heb je weinig keuze.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Caro. schreef:
alm@ schreef:Ik laat helemaal geen rangorde bepalen. Ik grijp al in vóórdat er een conflict ontstaat.
Jawel, Spike is sinds kort bij haar komen wonen :wink:

Ik grijp in principe niet in. Kaya en Puchu hebben één serieuze aanvaring gehad toen Puchu een week of 12 was en daarbij heb ik (met moeite) niet ingegrepen alhoewel de strijd dus wel oneerlijk was.
De grens ligt voor mij bij werkelijk bijten, dus bijtwonden.

Wat ik overigens wel doe, is afleiden zodra ik spanning bemerk. Zo benadeel je geen enkele hond.

Het risico van ingrijpen is inderdaad dat ze de boel kunnen uitvechten als jij er niet bij bent.
Maar goed, is het echt een serieus gevecht waarbij doorgegaan wordt, dan heb je weinig keuze.
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat ik iets gemist had :wink:
Ik zou het ook zo doen. Hopelijk zijn het alleen wat schermutselingen tot de boel duidelijk is en ontstaan er geen serieuze gevechten.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nooit, Freek de zwarte rus was de baas en Manager de lakeland terrier wilde wel eens de strijd aangaan maar heb dat nooit getolereerd, die stopte ook niet terwijl Freek veel groter en sterker was,heel duidelijke regels, zeker wat betrof het eten en kluiven, en het is 2 keer mis gegaan maar toen was ik thuis en kon ik ingrijpen.

Groetjes Els
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

er word hier niet werkelijk iets uitgevochten, bekvechten is een ander verhaal, als ik hier ze iets wil laten uitmaken, dan kan dat vrij vervelende gevolgen hebben... en dan heb ik nog wel honden van voornl. dezelfde groote ;)

dus ik zou ingrijpen.

hoop dat dit geen erg probleem voor je wordt Carmen
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ook hier hebben ze niets uit te vechten, een snauw of grauw mag maar verder wordt er niet geknokt.
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

Op de hondenwei hebben we dat ook aleens voor.er zijn er die zeggen laat maar doen,dat is rangorde bepalen.zelf ben ik er geen voorstander van.maar het is niet gemakkelijk als de andere eigenaar het zover laat komen. :wink:
Weten jullie misschien hoe je daar dan het best op reageerd? :denken:
C@rmen

Spike woont hier sinds afgelopen zondag :wink:
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kawa2 »

is het niet zo dat als je telkens ingrijpt
dat ze dan blijven vechten voor de rangorde
en als je ze het een keer uitlaat vechten dat het dan duidelijk is dat het dan ophoudt :19: (uitzonderingen daargelaten )
Afbeelding
gotcha
Zeer actief

Deze oplossing van kawa2 hebben ze ook al gezegd tegen me.dat ze elke keer het terug willen uitvechten anders. :wink:
C@rmen

yamie schreef:
hoop dat dit geen erg probleem voor je wordt Carmen
Ik denk ( hoop :mrgreen: ) dat het nog wel meevalt. Spike is een beetje snauwerig bij bepaalde dingen.Als ze samen in het halletje staan om de riem om te doen, als we terugkomen van het wandelen, als janus na het eten weer in de woonkamer komt.(janus eet altijd in de schuur en spike eet in de woonkamer) en wanneer mark en ik aan het eten zijn. Het gebeuren tijdens het eten van mark en mij is al opgelost door spike even in de bijkeuken te doen en janus af te leggen op zijn kussen en ze komen pas weer samen als wij klaar zijn met eten en dan is er niets aan de hand.(ze staan dan ook gewoon zonder grommen oid naast elkaar te kijken hoe de vaatwasser word ingepakt )Janus pikte het snauwen eigenlijk wel en taaide dan af maar gister na de wandeling was hij het blijkbaar echt even zat en heeft spike terechtgewezen.Spike werd behoorlijk op de grond geknikkerd en janus stond er heftig herrie maken overheen te hangen.Ik heb (met heeeel veel moeite) niet ingegrepen maar uiteindelijk toen spike piepend op zijn rug op de grond lag janus afgeleid en even de tuin ingebonjourd zodat ik kon kijken of er geen gaatjes waren gemaakt :N: Beide heren mankeerden niets en gisteravond hebben ze allebei bij de eettafel gelegen zonder gesnauw/gegrom, ook tijdens de halsbanden omdoen niets aan de hand en bij thuiskomst van de wandeling hebben ze voor het eerst samen uit de waterbak staan drinken.Op het moment dat ik dit typ liggen beide heren voor het eerst samen tegen elkaar aan bij mij op de bank :I:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind dit een lastig, vooral omdat het de nieuwkomer is die praatje heeft :19:
persoonlijk zou ik het ook niet zover laten komen, en zodra er spanning ontstaat iets verzinnen om ze af te leiden,
maar dat hou je ook niet eeuwig vol, aan de andere kant kan er tijdens spel en dergelijke een heleboel duidelijk worden, zonder dat het echt leijk wordt :19:
C@rmen

gotcha schreef:Op de hondenwei hebben we dat ook aleens voor.er zijn er die zeggen laat maar doen,dat is rangorde bepalen.zelf ben ik er geen voorstander van.maar het is niet gemakkelijk als de andere eigenaar het zover laat komen. :wink:
Weten jullie misschien hoe je daar dan het best op reageerd? :denken:
Hier mogen mijn honden geen rangorde bepalen op de speelwei, zo gauw en spanningen ontstaan roep ik ze bij me en leid ik ze af met een balletje oid. of we wandelen verder.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Mijn honden hebben niets bij andere honden te zoeken, ze vormen geen roedel met ze dus valt er ook geen rangorde te bepalen :19:
C@rmen

S@ndr@ schreef:ik vind dit een lastig, vooral omdat het de nieuwkomer is die praatje heeft :19:
persoonlijk zou ik het ook niet zover laten komen, en zodra er spanning ontstaat iets verzinnen om ze af te leiden,
maar dat hou je ook niet eeuwig vol, aan de andere kant kan er tijdens spel en dergelijke een heleboel duidelijk worden, zonder dat het echt leijk wordt :19:
Nieuwkomer had in zijn vorige huis ook erg veel praatjes.Daar woonde hij met nog een reu (beide gecastreerd) en daar was het vaak ruzie tussen die 2.Daar was spike niet altijd degene die de praatjes had want die ander kon er ook wat van.Spike zat daar absoluut niet op zijn plek en begon te grommen ed. tegen de eigenaren als ze iets van hem verwachten.' savonds moest hij bv altijd naar de bijkeuken om te slapen en had hij geen zin dan begon hij te grommen of haalde hij uit.Idem met het op de bank liggen en eraf sturen.Na een tijd werden de eigenaren angstig voor hem en dat resulteerde in nog meer hap/snapgedrag naar eigenaar.Uiteindelijk kreeg meneer dus altijd zijn zin..Hier heeft hij overigens nog geen enkele keer naar mark of mij gegromd en kunnen we hem makkelijk van de bank sturen of oppakken, hij rolt hier ook regelmatig op zijn rug. :19:
gotcha
Zeer actief

Dank je voor de tip Carmen,ga ik eens proberen. :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zolang er geen gaatjes zijn mochten ze het van mij echt zelfuitzoeken. Tussendoor zijn het maatjes en ergens moet toch nog het een en ander duidelijk worden. Met ingrijpen en bemoeienis loop je in mijn ogen toch de kans dat ze het op een later tijdstip als ze alleen zijn met opgebouwde frustraties gaan uitzoeken. In mijn ogen linker. Als je erbij bent en ze vechten een keer dan zou ik het dus even aankijken. Zodra een van de honden bang wordt voor de ander of contstant getressed overkomt wordt het een ander verhaal. Liggen ze tussendoor zij aan zij op de bank dan is er toch niks aan de hand :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik zou het precies doen zoals Caro, Alma en o.a. Marc schrijven: namelijk het laten gaan (mits er geen bloed begint te vloeien). Voor mij is het gewoon de manier waarop jouw honden (die nog maar net 'samen' zijn) onderling bepalen wat ze aan elkaar hebben.
Toen Silka twee jaar geleden bij ons kwam heb ik het ook laten gaan. Er is de eerste week op wat grauwen en snauwen na, één keer een aanvaring geweest (overigens zonder verwondingen) en daarmee was de kous af.
Ben erg blij dat ik het hen destijds even samen heb laten uitzoeken en ben er ook van overtuigd dat de goede verstandhouding die er nu al twee jaar is, mede daar uit voort is gevloeid.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

zolang t een hoop herrie is, zoeken ze t hier maar fijn uit.
mocht t te lang naar mn zin duren of t is menes, dan grijp ik in. gelukkig nog niet aan de orde geweest.

rochelle had gister een botje en balou wilde die hebben, no way dat hij hem kreeg. zij loopt weg, hij gaat uitdagen.
ik denk dat rochelle nu toch beetje bij beetje hoger komt te staan dan balou.
eerst was t nog dat als balou t botje wilde, t ook afpakte en t kreeg, maar nu niet meer.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik grijp binnen wel in als Blow PB of Oops aanvliegt , omdat ze bang worden van hem. En ook omdat ik weet dat als ze het echt een keer zat worden en omslaan , dat het einde van Blow betekent . Het is wel 75 kilo tegen 19 kilo dat overleefd hij niet.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

jip007 schreef:ik grijp binnen wel in als Blow PB of Oops aanvliegt , omdat ze bang worden van hem. En ook omdat ik weet dat als ze het echt een keer zat worden en omslaan , dat het einde van Blow betekent . Het is wel 75 kilo tegen 19 kilo dat overleefd hij niet.
Als ze echt bang worden, dan is het heel wat anders.
Ik heb dat eventjes hier gehad tijdens Kaya haar 'vreemde momenten', toen wist Puchu duidelijk niet meer wat hij aan haar had. Voor een hond moet het duidelijk zijn waarom hij op zijn donder krijgt en is dat niet duidelijk, dan komt er angst want de ander is onbetrouwbaar.
Gelukkig waren dat hier zeldzame momenten en herstelde zowel Kaya als Puchu hier goed van. Zodra Kaya weer 'normaal' werd, was de hele lichte angst van Puchu gelijk over.

Wat hier weleens irritant is, is dat Kaya tijdens het spelen snel ontploft. Bijna tijdens ieder spel, krijgt Puchu weleens op zijn flikker. Lijkt me helemaal niet gezellig om zo'n vriendinnetje te hebben :F:
Maar heel maf, zodra de correctie weer over is, springt Puchu weer overeind en daagt net zo hard weer uit en gaat het spel gewoon weer verder.
Dat zal er dan allemaal wel bij horen :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
thalina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door thalina »

hier word dus niets uitgevochten mijn 2 teven hebben jammergenoeg een paar keer gevochten.. nou je wilt niet zien wat er dan gebeurd
Het was wel rangorde bepaling want de jongste viel de oudere aan... maar nee uitvechten nooit niet....

Ander ras is misschien anders... maar met zo'n ras als mij echt niet :jank: :jank:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

thalina schreef:hier word dus niets uitgevochten mijn 2 teven hebben jammergenoeg een paar keer gevochten.. nou je wilt niet zien wat er dan gebeurd
Het was wel rangorde bepaling want de jongste viel de oudere aan... maar nee uitvechten nooit niet....

Ander ras is misschien anders... maar met zo'n ras als mij echt niet :jank: :jank:
heej, ook hier :ok:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Ik zou het laten gaan tot ik zie dat het van een korte krachtmeting naar een langer durend gevecht gaat.
dat probeer ik hier ook wel hoor, alleen is de omslag soms heeeeeel snel en dat maakt het wat lastig.. zeker met mijn teven onderling, zodra het geen bekvechten of ff is.. is het hommeles, lees: 4 teven die zich dan in de 'strijd" storten :wink: vandaar dat ik behoorlijk snel er overheen brul. gewoon geen gezeik
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik vind het ook per situatie verschillend:

Reu/reu, teef/teef, reu/teef en daarbij toch het verschil in formaat.

Als de kleintjes hier onderling wat hebben bemoei ik me er echt niet mee, dat kunnen ze prima zelf af.
En toen Megan hier net kwam en zij Bantam het een en ander wilde duidelijk maken, vooral opvoedkundig, dan greep ik ook niet in ondanks het verschil in formaat. (ik lette wel erg op)
Maar omdat hij nog heel jong was en het reu/teef was had ik er gewoon goed vertrouwen in.

Twee teven met zo'n verschil in formaat laat ik niet gaan.
Ook geen gekissebis.
En dat zou ik met 2 reuen dus ook hebben met zo'n verschil in formaat.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

yamie schreef:
Martijn schreef:Ik zou het laten gaan tot ik zie dat het van een korte krachtmeting naar een langer durend gevecht gaat.
dat probeer ik hier ook wel hoor, alleen is de omslag soms heeeeeel snel en dat maakt het wat lastig.. zeker met mijn teven onderling, zodra het geen bekvechten of ff is.. is het hommeles, lees: 4 teven die zich dan in de 'strijd" storten :wink: vandaar dat ik behoorlijk snel er overheen brul. gewoon geen gezeik
Bij jou zou ik ook ingrijpen :mrgreen: Terriers zijn toch meestal niet heel erg van het opgeven en verder is onderwerpen ook niet helemaal hun ding. Dat naast de grootte van je roedeltje zou voor mij ook genoeg reden zijn om stennis meteen de kop in te drukken.
Maar deze twee heren moeten er samen wel uitkomen denk ik. Mannen zijn wat dat betreft toch al wat makkelijker dan vrouwen. Even duwen en schreeuwen en daarna samen een biertje :smile:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier zijn ze dan wel van hetzelfde kaliber, maar ik laat ze het ook wel uitzoeken. Als het te gek wordt trek ik wél m'n mond open.

Met de hond van m'n schoonouders laat ik het ze ook uitzoeken. En dat is wel een kleintje, een JR.
Dat gaat ook prima. Schoonouders zijn gelukkig ook niet zo bang.
De JR geeft zich altijd gewoon over en dan zijn die van mij weer gelukkig en spelen ze weer met elkaar.

Echter Kelly laat ik het niet uitvechten met Daisy en/of Spike. Dan weet ik van tevoren dat het giga mis gaat. Dus dat doen we gewoon niet.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
yamie schreef:
Bij jou zou ik ook ingrijpen :mrgreen: Terriers zijn toch meestal niet heel erg van het opgeven en verder is onderwerpen ook niet helemaal hun ding. Dat naast de grootte van je roedeltje zou voor mij ook genoeg reden zijn om stennis meteen de kop in te drukken.
Maar deze twee heren moeten er samen wel uitkomen denk ik. Mannen zijn wat dat betreft toch al wat makkelijker dan vrouwen. Even duwen en schreeuwen en daarna samen een biertje :smile:
ja ik ben meer van het janken en knijpen.......en dan een biertje :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”