Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

naaktfactor

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

boxersien

naaktfactor

Ongelezen bericht door boxersien »

ik ben nu wel eens benieuwd. Een bijv. nake Chinese naakthond met een behaarde variant gekruist maakt dat er behaarde en naakte honden komen.
Stel dat je een naakte Chinese naakthond bovenop een boxer zet. Krijg je dan naakte x boxers of is het gen recesief?
Scheelt het ook nog of je die naakte hond kruist met een langharige hond of met een kortharige hond waar in het ras helemaal geen naaktheid voorkomt?

Ps: ik ben helemaal niets van plan in die richting maar liet mijn gedachten er eens over gaan :ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dan krijg je naakte kruisingen naast behaarde. Iedere naakte hond draagt 1 naaktgen. De hondjes met 2 naaktgenen zijn lethaal en sterven in de baarmoeder al. De hondjes zonder naaktgen worden geboren als Puchu van Caroline. Puchu vererft dus niks van naakt.

Iedere kruising met 1 naakte ouder geeft dus naakte hondjes in het nest in een verhouding 25% naakt en de rest behaard. Een naakthond keer een dog geeft een kwart naakte doggenkruisingen dus :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dat mag je niet vinden maar ik zou dat best graag eens zien. duitse herder ofzo :mrgreen:
Afbeelding
boxersien

MARC_S schreef:Dan krijg je naakte kruisingen naast behaarde. Iedere naakte hond draagt 1 naaktgen. De hondjes met 2 naaktgenen zijn lethaal en sterven in de baarmoeder al. De hondjes zonder naaktgen worden geboren als Puchu van Caroline. Puchu vererft dus niks van naakt.

Iedere kruising met 1 naakte ouder geeft dus naakte hondjes in het nest in een verhouding 25% naakt en de rest behaard. Een naakthond keer een dog geeft een kwart naakte doggenkruisingen dus :ok:
bedankt voor je uitleg! Gelukkig maar dat er niet veel mensen zijn die op zo'n idee gaan komen om het uit te voeren. Moet er niet aan denken (half) naakte boxerachtigen. Als ze dan boxer karakters hebben :N: :N: aarm vel :N:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

MARC_S schreef:Dan krijg je naakte kruisingen naast behaarde. Iedere naakte hond draagt 1 naaktgen. De hondjes met 2 naaktgenen zijn lethaal en sterven in de baarmoeder al. De hondjes zonder naaktgen worden geboren als Puchu van Caroline. Puchu vererft dus niks van naakt.

Ik moet er niet aan denken wat een naaktdog voor kledingbudget nodig heeft :smile: Aan de andere kant kun je wel samen gaan shoppen. Kleding voor volwassenen past makkelijk :mrgreen: Of een mini shetlander deken :smile:
Essy

Weet iemand trouwens de plaats van het naaktgen (locus)? Ik ben wel benieuwd of het in de buurt van het merle gen ligt. Ik vraag me af wat een naaktgen in combinatie met een merle en/of harlekijn gen zou doen. of dan alles lethaal is in combinatie met naakt of niet. Ik heb foto's gezien van behaarde naakthonden met gestroomd en met black and tan. Maar met merle of harlekijn kan ik niet vinden. Ook niet met piebald.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Essy schreef:Weet iemand trouwens de plaats van het naaktgen (locus)? Ik ben wel benieuwd of het in de buurt van het merle gen ligt. Ik vraag me af wat een naaktgen in combinatie met een merle en/of harlekijn gen zou doen. of dan alles lethaal is in combinatie met naakt of niet. Ik heb foto's gezien van behaarde naakthonden met gestroomd en met black and tan. Maar met merle of harlekijn kan ik niet vinden. Ook niet met piebald.
Die kleuren zijn er denk ik allemaal hoor. Merle en piebald iig wel. Harlekijn geloof ik niet maar dat weet ik niet zeker.
De plaats van het naaktgen is nog niet bekend.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Willen jullie voortaan wachten met zulke topics tot ik thuis ben ! :devil: :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Full Monty
Zeer actief
Mijn ras(sen): (Harige) Naakthonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Full Monty »

MARC_S schreef:Iedere naakte hond draagt 1 naaktgen. De hondjes met 2 naaktgenen zijn lethaal en sterven in de baarmoeder al.
Dit geldt overigens niet voor de Amerikaanse Haarloze Terrier waarbij het naaktgen recessief is. Haarloos x haarloos geeft dan wel enkel haarloos. De behaarde variant valt onder de Rat terrier.
boxersien

sirene schreef:Willen jullie voortaan wachten met zulke topics tot ik thuis ben ! :devil: :mrgreen:

:oeps:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

MARC_S schreef: Iedere kruising met 1 naakte ouder geeft dus naakte hondjes in het nest in een verhouding 25% naakt en de rest behaard. Een naakthond keer een dog geeft een kwart naakte doggenkruisingen dus :ok:
Dat laatste stukje klopt niet. Als N het dominante gen voor naakt is, en n het recessieve gen voor behaard is een naakthond altijd:
Nn (want NN is inderdaad letaal). Een beharde hond is altijd nn.

Nn x nn geeft:

Nn (=naakt)
Nn (=naakt)
nn (=behaard)
nn (=behaard)

Oftewel, bij een kruising boxer x naakthond krijg je: 50% behaard, 50% naakt.

Twee naakthonden (Nn x Nn) geeft:

NN (=letaal, wordt niet geboren)
Nn (=naakt)
Nn (=naakt)
nn (=behaard)

Oftewel, 66.7 % naakt, 33.3% behaard.

Groetjes,

Kees
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

MARC_S schreef: Iedere kruising met 1 naakte ouder geeft dus naakte hondjes in het nest in een verhouding 25% naakt en de rest behaard. Een naakthond keer een dog geeft een kwart naakte doggenkruisingen dus :ok:
:mrgreen:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Essy schreef:Weet iemand trouwens de plaats van het naaktgen (locus)? Ik ben wel benieuwd of het in de buurt van het merle gen ligt. Ik vraag me af wat een naaktgen in combinatie met een merle en/of harlekijn gen zou doen. of dan alles lethaal is in combinatie met naakt of niet. Ik heb foto's gezien van behaarde naakthonden met gestroomd en met black and tan. Maar met merle of harlekijn kan ik niet vinden. Ook niet met piebald.
Ik heb wel eens een behaarde merle- xoloitzcuintli gezien. Sirene heeft wel eens een foto geplaatst vaneen naakthond die waarschijnlijk merle was, een paar heel gaaf gekleurde haartjes en hele felle ogen. Supermooi.

Dus het kan samen ;)

Kees
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Dat kan toch niet? Als het gen voor naaktheid dominant is, krijg je 50% naakt want:
....N...n
n Nn nn
n Nn nn

Nn = naakt, nn=behaard.

edit: Ik zie dat Kees me voor was :mrgreen:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Casey schreef:Oftewel, bij een kruising boxer x naakthond krijg je: 50% behaard, 50% naakt.
Klopt, was een foutje :mrgreen: Ik was in de war met lethaal toen ik aan naakt dacht.
Afbeelding
Essy

sirene schreef:
Die kleuren zijn er denk ik allemaal hoor. Merle en piebald iig wel. Harlekijn geloof ik niet maar dat weet ik niet zeker.
De plaats van het naaktgen is nog niet bekend.
Heb je daar foto's van, van een piebald en van merle naakthonden. En heb je het dan over de behaarde variant? Of over de naakte? En is een piebald naakte dan helemaal rose met alleen wat kleur aan de kop en eventueel een grote stip aan de zijkant en bij de staart zoals bij doggen ?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”