Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer dekreu ?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

angelo
geregistreerd lid

wanneer dekreu ?

Ongelezen bericht door angelo »

Aan welke vereisten moet een reu voldoen om te mogen dekken ? Moet hij bijvoorbeeld zoveel keer 1u hebben behaald etc.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Dit hangt van het ras en de rasvereniging af, als je via de vereniging fokt. Fok je buiten een rasvereniging, dan mag iedere reu dekken. Ongeacht de kwalificatie en uitslag van gezondheidsonderzoeken. SOmmige fokkers fokken wel buiten de vereniging, maar willen wel dat de honden die ze inzetten voor de fokkerij op ziekten worden onderzocht die binnen dat ras voorkomen.
angelo
geregistreerd lid

Oké, info kun je dus krijgen via de rasvereniging. Is dus niet een vastgestelde eis voor elk ras via de RvB ?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

angelo schreef:Oké, info kun je dus krijgen via de rasvereniging. Is dus niet een vastgestelde eis voor elk ras via de RvB ?
Klopt. Wel is de RvB er al jaren mee bezig om eissen te gaan vaststellen, maar de RvB kennende duurt dat nog wel een flink aantal jaar wanneer dat zo ver is :wink:.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: wanneer dekreu ?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

angelo schreef:Aan welke vereisten moet een reu voldoen om te mogen dekken ? Moet hij bijvoorbeeld zoveel keer 1u hebben behaald etc.
Hoihoi,
Ik heb er wel mijn eigen idee over, hoewel 'de anderen' al de 'correcte' antwoorden gegeven hebben. ;-)
Schoonheidseisen is 1 ding... maar karakter, gezondheid en 'achterliggende lijnen' vind ik even belangrijk. Eigenlijk... belangrijker. Kijk, je zou niet moeten willen fokken met een hond die op shows niet verder komt dan een M ;-) maar om nou te zeggen dat ik alleen maar zou willen fokken met dieren die een kampioen zijn vind ik het andere uiterste ;-)

(En nee.. ik fok (nog) niet, maar probeer me wel in de materie te verdiepen)

Groetjes,
Suzanne
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

maar moeten hun ook niet een gedragstest afleggen?
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Martijn schreef:=
Waarom zou je fokken met een hond die nergens in uitblinkt.
Ik geloof dat de vrager een terveurense herder heeft?
Waarom zou hij daarmee moeten gaan fokken als er hoegenaamd niets bijzonders aan de hond te ontdekken valt.
Om de genetische varieteit binnen het ras te bewaren?

Kees
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Martijn schreef:
Casey schreef:
Martijn schreef:=
Waarom zou je fokken met een hond die nergens in uitblinkt.
Waarom zou hij daarmee moeten gaan fokken als er hoegenaamd niets bijzonders aan de hond te ontdekken valt.
Om de genetische varieteit binnen het ras te bewaren?

Kees
:blah:
Tuurlijk knulletje..... alle diersoorten krijgen op een gegeven moment last van inteelt, muv van honden.... :smile2: :smile2: :smile2:

Slaap jij maar verder rustig door, doen ze bij de FCI ook :cheer:

Kees
angelo
geregistreerd lid

Martijn schreef:
Suzanne123 schreef: Waarom zou je fokken met een hond die nergens in uitblinkt.
Het bijzondere dat iedereen in zijn eigen hond ziet telt natuurlijk niet mee. :wink:
Heb inderdaad een Belg. Heeft nu twee keer 1U gelopen en zodoende dacht ik hoe het eigenlijk zit met de dekreuen. Vandaar ook mijn vraag.
Kijk, ik zit in de paarden en daar kun je dan een goedgekeurde dekhengst hebben. Daarom dacht ik: bestaat er ook zoiets als een goedgekeurde dekreu en waaraan moet die dan voldoen. Heb inmiddels begrepen dat ik daar via de rasvereniging achter kan komen. Bedankt voor jullie reacties allemaal.
~Suzanne~
Zeer actief

Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een hondenshow is niet de enige plaats om te kijken of je hond ergens in uitblinkt :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

angelo schreef:
Heb inderdaad een Belg. Heeft nu twee keer 1U gelopen en zodoende dacht ik hoe het eigenlijk zit met de dekreuen. Vandaar ook mijn vraag.
Kijk, ik zit in de paarden en daar kun je dan een goedgekeurde dekhengst hebben. Daarom dacht ik: bestaat er ook zoiets als een goedgekeurde dekreu en waaraan moet die dan voldoen. Heb inmiddels begrepen dat ik daar via de rasvereniging achter kan komen. Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Als je hond gerontgend is op HD en hiervoor een A heeft gescoord, en hij heeft met goed gevolg de gedragstest van de rasvereniging doorlopen (d.w.z. minimaal geslaagd zijn voor het sociale deel van de test), dan zou hij in dat geval (omdat hij al 2x een U heeft gekregen op show) volgens de eisen van de rasvereniging als dekreu mogen worden ingezet.
Er is bij onze rasvereniging (die van de Belgische Herders) niet zoiets als een dekreuen-lijst. Je zult dus als je zou willen dat je reu voor een dekking gebruikt wordt zelf moeten lobbyen.
angelo
geregistreerd lid

LongFields schreef:
angelo schreef: Als je hond gerontgend is op HD en hiervoor een A heeft gescoord, en hij heeft met goed gevolg de gedragstest van de rasvereniging doorlopen (d.w.z. minimaal geslaagd zijn voor het sociale deel van de test), dan zou hij in dat geval (omdat hij al 2x een U heeft gekregen op show) volgens de eisen van de rasvereniging als dekreu mogen worden ingezet.
Er is bij onze rasvereniging (die van de Belgische Herders) niet zoiets als een dekreuen-lijst. Je zult dus als je zou willen dat je reu voor een dekking gebruikt wordt zelf moeten lobbyen.
Oké. Bedankt voor je reactie. Jij hebt ook Belgen zie ik?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ja, ik heb 2 Laekense, waarvan momenteel 1 met puppies.
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Wij zijn ons ook aan het verdiepen in de diverse regels en voorwaarden omdat we over een paar jaar (misschien) willen gaan fokken.
Bij ons in Duitsland gelden strengere regels als in Nederland. Zo moet je een Zuchtgenehmigung (papiertje wat zegt dat je mag fokken met die hond) aanvragen en dan wordt de hond niet alleen op ogen en heupen getest, maar ook wordt gekeken of het dier wel aan de raskenmerken voldoet.

Wijkt hij/zij daarin af, mag je dus niet fokken met het dier. Ook wordt elke 3 jaar je kennel gecontroleerd of je je honden wel op de juiste manier houdt en verzorgt.
Daarnaast wordt er voor poolhonden (wat wij dus hebben) ook van uit gegaan dat je een werkbrevet haalt met de honden waarmee je wil gaan fokken. Dit is niet vereist, maar wel algemeen geaccepteerd in fokkend Duitsland. Wil je dus niet buiten de boot vallen, moet je ook eerst de nodige afstanden met je hond gewerkt hebben (gecontroleerd door een officieel persoon).
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

Anthraciet schreef:Wij zijn ons ook aan het verdiepen in de diverse regels en voorwaarden omdat we over een paar jaar (misschien) willen gaan fokken.
Bij ons in Duitsland gelden strengere regels als in Nederland. Zo moet je een Zuchtgenehmigung (papiertje wat zegt dat je mag fokken met die hond) aanvragen en dan wordt de hond niet alleen op ogen en heupen getest, maar ook wordt gekeken of het dier wel aan de raskenmerken voldoet.

Wijkt hij/zij daarin af, mag je dus niet fokken met het dier. Ook wordt elke 3 jaar je kennel gecontroleerd of je je honden wel op de juiste manier houdt en verzorgt.
Daarnaast wordt er voor poolhonden (wat wij dus hebben) ook van uit gegaan dat je een werkbrevet haalt met de honden waarmee je wil gaan fokken. Dit is niet vereist, maar wel algemeen geaccepteerd in fokkend Duitsland. Wil je dus niet buiten de boot vallen, moet je ook eerst de nodige afstanden met je hond gewerkt hebben (gecontroleerd door een officieel persoon).
dat vind ik heel goed wat ze daar doen dan.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
~Suzanne~
Zeer actief

Martijn schreef:
Suzanne123 schreef:Snap je wat ik je bedoel te zeggen?
Nee.
Oei, dan wordt het moeilijk uitleggen ;-) maar ik ga een poging wagen.
Het is mijn mening dat een hond, naast uiterlijke eisen moet voldoen aan (vastgestelde) eisen omtrent gedrag, karakter, gezondheid en dergelijke.
Maar, ik wil daarmee niet zeggen dat uitsluitend de hond (reu of teef is mij om het even) gebruikt mag worden voor de fok die EN internationaal kampioen is EN een superkarakter heeft EN supergezond is EN EN EN....
Los van het feit dat zo'n hond waarschijnlijk niet bestaat.
Ik vind dat je uiteraard moet fokken met een dier wat aan de vastgestelde eisen van uiterlijk voldoet, maar dat hoeft in mijn beleving niet in te houden dat het 'dus' een kampioen moet zijn.
Natuurlijk is karakter / gedrag belangrijk. In rassen waarbij een gedragstest verplicht is moet de hond die naturlijk halen, maar ook in andere rassen moet de hond 'van goed gedrag en karakter zijn'.
De honden moeten bij elkaar pasen wat betreft 'lijnen' en qua type.

Het voorbeeld wat ik aanhaalde bedoelde ik letterlijk, en onafhankelijk van welk ras dan ook. Als een hond multikampioen is, maar een slecht karakter heeft, da zou ik die hond liever niet voor de fok inzetten, hoe mooi hij / zij ook is. Dan heb ik 'liever' een hond die supergezond is, een goed karakter heeft en 'gewoon Utjes of ZGtjes' haalt op een show.

Zo hopelijk wat duidelijker? Kan anders iemand anders even ingrijpen en op een andere manier zeggen wat ik bedoel? ;-)

Groetjes,
Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Valerie schreef:Een hondenshow is niet de enige plaats om te kijken of je hond ergens in uitblinkt :wink:
oh! ;-) beetje kort door de bocht, maar dit is wel de essentie van wat ik bedoelde!!

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”