Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verband kleur en karakter?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Bij poedels hoor je het wel regelmatig. Zwarte zijn het pittigst, Bruine de clowns, abricoos wat argwanender en witte heel zacht. Ik weet het eerlijk gezegd niet :19: Jip is wel heel lief maar ja, of dat dan weer in de kleur zit? :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of de kleuren door mekaar gefokt worden.
Bij doggen heb ik wel eens gehoord dat blauwe uit zwart of was het andersom :denken: feller waren.
Ook dat van die chocolabjes heb ik wel eens gehoord. :wink:

Het zou natuurlijk best kunnen. :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Van de choco Labradors heb ik geregeld voorbeelden gezien.
Maar daar zie ik ook verschil tussen de choco's die uit twee choco ouders komen en de choco's uit een "gemengd gekleurd" ouderpaar.
Die laatste zijn voor zover ik heb meegemaakt minder stuiterballen dan de eerste.

Geen idee of dat door de kleur op zich komt.
Misschien speelt bij de kleur nog een ander "gen" mee?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

Op zich kan dat wel aangezien zenuwcellen uit dezelfde basis stammen als het ectoderm waar dus de kleur weer een rol speelt. De huid en de huidskleur/haarkleur hebben in een embryo dus dezelfde basis als de hersenen en de rest van het zenuwstelsel. ook de darmen en de rest van het spijsverteringsstelsel stammen af van die basiscellen.

Een gebrek aan pigment kan neurologische afwijkingen met zich meebrengen. Bij ratten zie je bv dat een bepaalde vorm van witte aftekeningen een neurologisch probleem geeft in de vorm van geen peristaltische bewegingen in de darmen. Gevolg is dat zodra ze vast voedsel eten alles dicht gaat zitten en ze dood gaan.

Bij een bepaalde kleur in honden kan denk ik dan het zenuwstelsel dus ook op een bepaalde manier beinvloed worden wat weer gedragsinvloeden geeft.

Maargoed, dat is wel erg moeilijke materie en daar kun je dus ook niet zomaar uitspraken over doen. Het zou dus best kunnen denk ik omdat het biologisch gezien met mekaar te maken heeft. :wink:
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen :blah: :pffff: :mrgreen: maar ik geloof dat het wel degelijk verschil maakt.

Wat Lysette schrijft over de poedels is zeer herkenbaar, ik heb er heel veel verschillende een langere periode van dichtbij meegemaakt en wat zij schrijft ging inderdaad wel op.

Ook bij de Collies zie ik duidelijk een verschil in gedrag, of beter gezegd, temperament.
En ook bij katten, wat Nanna, schrijft is voor mij heel herkenbaar.

Er zijn overal en altijd uitzonderingen maar ik geloof zeker wel dat het mogelijk is.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Mijn idee is dat het niet zozeer de kleur is maar de lijnen die gebruikt zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Inge O schreef:
chrico schreef:Mijn idee is dat het niet zozeer de kleur is maar de lijnen die gebruikt zijn.
ben ik het mee eens :wink: . als chocolabs 'in' zijn en daarom aan de lopende band gefokt worden zal je gewoon minder stabiele honden (angstig, hyperaktief of variaties daarop) krijgen omdat die door het type fokkers gefokt worden die daar helemaal geen belang aan hechten : het is chocokleurig, lijkt op een lab, heeft 4 poten en twee oren : dus, hup, op elkaar ermee :roll: .

bij de hovawarten is er tussen de drie kleuren niet het minste karakterverschil te bespeuren - ze worden dan ook altijd compleet door elkaar gefokt, er zijn dus geen modekleuren en dus geen rages op kleuren met aanverwante broodfokproblemen.
Klinkt ook aannemelijk maar :mrgreen:
Hoe zit het dan met de huis tuin en keuken katten?
ranetje
Zeer actief

Suuz schreef:
Inge O schreef:
chrico schreef:Mijn idee is dat het niet zozeer de kleur is maar de lijnen die gebruikt zijn.
ben ik het mee eens :wink: . als chocolabs 'in' zijn en daarom aan de lopende band gefokt worden zal je gewoon minder stabiele honden (angstig, hyperaktief of variaties daarop) krijgen omdat die door het type fokkers gefokt worden die daar helemaal geen belang aan hechten : het is chocokleurig, lijkt op een lab, heeft 4 poten en twee oren : dus, hup, op elkaar ermee :roll: .

bij de hovawarten is er tussen de drie kleuren niet het minste karakterverschil te bespeuren - ze worden dan ook altijd compleet door elkaar gefokt, er zijn dus geen modekleuren en dus geen rages op kleuren met aanverwante broodfokproblemen.
Leg eens uit wat je bedoelt? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:
Suuz schreef:
Inge O schreef:

Leg eens uit wat je bedoelt? :wink:
Daarbij zijn onderzoeken gedaan waarin naarvoren kwam dat kleur invloed had op karakter. Zwart-wit had iets, rood ook en schildpadpoezen hadden ook duidelijk een ander karakter dan anderskleurige poezen. Ik zal kijken of ik dat ergens kan vinden :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb helaas niet meteen tijd dit te lezen maar hier staat het een en ander inclusief bronnen en onderzoeken. Maargoed, ik lees het dus straks pas :mrgreen:

http://www.messybeast.com/colour-tempment.htm
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja, hoe en waarom weet ik niet precies, maar ik heb zeker wel verschillen gezien, meer male, bv tussen rode en grizzle/tan lakelands, uit éénzelfde nest dus ook, zelfde als tussen tri en blue-merle schotse herders, en niet 1 keer, nee veel vaker, de rooie bij de lakies over het algemeen wat pittiger, de blue-merles wat drukker ( en soms ook wat gevoeliger)

bij de jack zie ik het niet zo, wel dat er gezegd word dat de twee kleuren en dan vooral de ruwharen met veel australisch bloed, wat softer zijn, maar goed, dat is dan dus wel door bepaalde lijnen, in de australische lijnen komt nou eenmaal veel minder tri en glad voor...
ranetje
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik heb helaas niet meteen tijd dit te lezen maar hier staat het een en ander inclusief bronnen en onderzoeken. Maargoed, ik lees het dus straks pas :mrgreen:

http://www.messybeast.com/colour-tempment.htm
Bedankt Marc :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:Bij katten is me wel vaker opgevallen dat driekleuren veel fanatieker en feller zijn dan anders gekleurden. Zwartwitten (vooral katers) kwam als meest rustig uit de bus.

Bij honden geloof ik er ook wel in. Heb weleens met een heel bekend poedelfokster staan praten en zij zei dat zwarte poedels veel feller waren dan de andersgekleurden.
Bij de teckel, varieteit langhaar standaard, is de black and tan ook vaak veel feller dan de rode.
Natuurlijk is dat allemaal heel door de bank genomen en zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Jeetje ik las het topic en dacht in eerste instantie.. neee dat kan toch niet kleurgerelateerd zijn...
Maar met deze katten opmerking... ja mij zwartwitte kater is rustiger en minder fel dan mijn tijgertje.. beiden uit het zelfde nest..
En over katten hoor ik ook wel dat lapjes katten weleens feller zijn dan de anders gekleurden..
bij honden durf ik daar geen oordeel over te geven hoor.. ik ken zwarte herders die heel amicaal en enthousiast zijn... ik ken grouwe die daar wat minder enthousiast op reageren.. :roll: ik ken choco lab teefjes die dolenthousiast zijn maar ook leuk.. golden puppies die zo zijn maar dan met lichte vacht.. donkere choco .. ik ga geen rassen meer noemen, en "blanke" die beiden zelfde dominantie tonen.. lijkt me niet kleur gebonden zit meer in karakter en hoe bazen daarop inspelen.. zo denk ik een beetje
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Ja dat is mij ook wel opgevallen , de brindle types bij, pitbulls , doggen , en ook bij boerboels valt het op dat deze types wel zeer fel zijn ten opzichte van de egale types
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik heb ook wel eens zoiets gehoord over de cocker spaniel. Een egaal gekleurde spaniel zou veel feller zijn dan een meerkleurige spaniel. In de praktijk is me dat ook wel opgevallen.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

bij doggen is dat toch ook zo? ware het niet dat die kleurslagen als aparte rassen gezien worden, het was van oorsprong toch hetzelfde ras neem ik aan.

Bij basenjis zegt men ook dat er verschil in de kleurslagen zit in karakter, zelf zie ik dat niet zo.

ik weet wel dat "men'zegt dat bij de podencos ibicenco de ruwharen wat zachter en "gehoorzamer" zijn dan de gladharen, maar of dat in de praktijk ook zo is geen idee, en hoor het bij meer rassen dat de ruwharige variant "zachter"van karakter zou zijn, of het zo is geen idee dus ;) maar goed dat is vachtsoort en niet vachtkleur :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Bij de doggen merk je dat er verschillen zijn in kleurslagen maar ik zie het dus niet kleurgerelateerd maar erin gefokt en gehouden gedrag.
Wat je overigens merkt is dat er nu weer meer op gedrag gelet word dan voorheen, misschien toeval maar het valt me wel op.

Als ik kijk naar mijn mening over blauw heb ik die in de loop der tijd toch herzien.
Vroeger was de blauw best dominant/agressief. Ik zei altijd, ik vind de blauwe gniepers. De laatste jaren ben ik er toch op terug gekomen want ik heb er nu een groot aantal meegemaakt waarbij dit er toch echt wel uitgefokt is en vind ze veel en veel milder geworden dan voorheen.

Vandaar dat ik zei, het ligt niet zozeer aan de kleur maar wel aan de lijnen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
*Daantje*

Ongelezen bericht door *Daantje* »

Martin schreef:Ja dat is mij ook wel opgevallen , de brindle types bij, pitbulls , doggen , en ook bij boerboels valt het op dat deze types wel zeer fel zijn ten opzichte van de egale types
Nou daar gaan we.....Ik had het wel verwacht.....Dit gaat weer een lekkere discusie worden, want er zijn nu dus alweer mensen die meteen alles en iedereen over één kam gaan scheren. Wat ik erg jammer vind....Geef dan gewoon een voorbeeld van een hond of spreek voorjezelf maar ga niet meteen alle honden over één kam scheren aan de hand van hun kleur. :neenee:

Martin, het is heus niet zo, dat elke brindle veller is op andere honden dan een niet brindle. ik heb zelf ook een brindle en die is absoluut niet vel op andere honden....Eerder het tegen over gestelde :mrgreen: . En het is ook heus niet zo dat elke bruine lab drukker is dan een anders gekleurde soort genoot. Mijn schoonmoeder heeft er één en die is echt heel erg rustig :19:

Dus niet elke pitbull, dogachtige, boerboel enz die brindle is, is veller dan zijn soort genoten met een effenkleur. :pffff:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Nanna schreef:
EstherK schreef:Ik heb ook wel eens zoiets gehoord over de cocker spaniel. Een egaal gekleurde spaniel zou veel feller zijn dan een meerkleurige spaniel. In de praktijk is me dat ook wel opgevallen.
het "cocker-rage syndrome" kwam (komt?) ook zo goed als alleen voor bij eenkleurigen. De bonten hadden daar véél minder last van.
Ik dacht dat dat specifiek over de rode Cockers ging, niet over de egaal gekleurde Cocker in het algemeen?

Qua katten:
Mijn zwarte katten:
loyal, suspicious of strangers
good-natured
stubborn, friendly, sociable

Nou...amen. Dat herken ik heel erg.

Mijn tabby:
equable
good-natured
Languid, home-loving, good pets.

Klopt ook als een bus...

Wel viel me op dat donkere dieren (hier thuis tenminste), altijd feller zijn. We hadden een zwart & een wit konijn..de zwarte was véél feller
We hebben een donkerder en een bijna geheel witte Jack Russel: de donkere is een stuk feller
Idem met de lichte en donkere cavia...

Het kan toeval zijn hoor, de dieren worden hier allemaal hetzelfde behandeld, maar toch blijken die donkertjes hier de felsten te zijn.
*Daantje*

Nanna schreef:
russellhussell bende schreef:
Martin schreef:Ja dat is mij ook wel opgevallen , de brindle types bij, pitbulls , doggen , en ook bij boerboels valt het op dat deze types wel zeer fel zijn ten opzichte van de egale types
Nou daar gaan we.....Ik had het wel verwacht.....Dit gaat weer een lekkere discusie worden, want er zijn nu dus alweer mensen die meteen alles en iedereen over één kam gaan scheren. Wat ik erg jammer vind....Geef dan gewoon een voorbeeld van een hond of spreek voorjezelf maar ga niet meteen alle honden over één kam scheren aan de hand van hun kleur. :neenee:

Martin, het is heus niet zo, dat elke brindle veller is op andere honden dan een niet brindle. ik heb zelf ook een brindle en die is absoluut niet vel op andere honden....Eerder het tegen over gestelde :mrgreen: . En het is ook heus niet zo dat elke bruine lab drukker is dan een anders gekleurde soort genoot. Mijn schoonmoeder heeft er één en die is echt heel erg rustig :19:

Dus niet elke pitbull, dogachtige, boerboel enz die brindle is, is veller dan zijn soort genoten met een effenkleur. :pffff:
Het is toch niet meteen zo dat dat op IEDERE vertegenwoordiger van die kleur van toepassing is, altijd dat meteen op jezelf betrekken, wát een gedoe.
Het is trouwens niet vel en veller maar fel en feller ;-)
Het boeit mij verder ook niet, wat iemand denkt van de kleur hond die ik heb. Maar het is nogal irritant lezen, dat er zoveel mensen zijn die meteen alles en iedereen over één kam scheren, dus ook de kleur van de hond, er is hier immers op honden gebied weinig officieel onderzoek naar gedaan. Maar dat mensen denken dat mijn brindle hond veller is, zal mij echt een worst wezen :pffff: :blah: :blah: :blah:
nicole12
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nicole12 »

ik heb een blauwe duitse dog die ook wel bekend staan om hun felle karakter.
Terwijl lex dus echt een zacht karakter heeft en niet dominant is en een ontzettende knuffelkont.
Natuurlijk heb ik daar ook mazzel mee gehad,maar ieder dier heeft een eigen karakter denk ik en dat wordt deels erfelijk bepaald en deels door de omgeving.
De kleur heeft daar naar mijn idee niks mee te maken.
Afbeelding
Lex (DD) Noa(GR) Dusty (YT)
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Hier een zwart uit blauwe dog die dus wel behoorlijk fel/dominant is.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Daarom heb ik een Dogo Argentino :mrgreen: die zijn wit dus helemaal niet dominant/fel :pffff:

Nee even zonder dollen.. ik heb ook weleens gehoord dat o.a bij Staffords de gestroomde feller zouden zijn.
Of het echt zo is weet ik niet.
Groetjes Rob
*Daantje*

Tarz schreef:Daarom heb ik een Dogo Argentino :mrgreen: die zijn wit dus helemaal niet dominant/fel :pffff:

Nee even zonder dollen.. ik heb ook weleens gehoord dat o.a bij Staffords de gestroomde feller zouden zijn.
Tuurlijk kan dat voorkomen....Net zoals de bruine labjes ook in meerdere gevallen drukker zijn dan z'n andere kleur genootjes. Maar ik denk echt niet dat je kunt zeggen van "ik neem bijv. geen brindle stafford, want die zijn veel feller". Het zal bij brindles misschien meer voorkomen maar het wil niet meteen zeggen dat elke brindle dan meteen fel is. Dat is in ieder geval mijn mening :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Tarz schreef:Daarom heb ik een Dogo Argentino :mrgreen: die zijn wit dus helemaal niet dominant/fel :pffff:

Tuurlijk kan dat voorkomen....Net zoals de bruine labjes ook in meerdere gevallen drukker zijn dan z'n andere kleur genootjes. Maar ik denk echt niet dat je kunt zeggen van "ik neem bijv. geen brindle stafford, want die zijn veel feller". Het zal bij brindles misschien meer voorkomen maar het wil niet meteen zeggen dat elke brindle dan meteen fel is. Dat is in ieder geval mijn mening :wink:
dat zegt ook niemand... men verteld hun hier ervaring en als die mensen het wel zo hebben gezien en meegemaakt, dan is dat zo.

er zijn wel onderzoeken geweest naar gedrag en kleur van een dier, heb ze niet voor je hoor, staan niet uitgebreid op inet, en ik zeg ook niet dat die onderzoeken doorslaggevend zijn of waren.

heb jij zelf meerdere dogachtige gehad? hoeveel ken jij er? en dan heb ik het over rashonden he, niet over een kruising of een mischien toch wel kruising.
*Daantje*

yamie schreef:

dat zegt ook niemand... men verteld hun hier ervaring en als die mensen het wel zo hebben gezien en meegemaakt, dan is dat zo.

er zijn wel onderzoeken geweest naar gedrag en kleur van een dier, heb ze niet voor je hoor, staan niet uitgebreid op inet, en ik zeg ook niet dat die onderzoeken doorslaggevend zijn of waren.

heb jij zelf meerdere dogachtige gehad? hoeveel ken jij er? en dan heb ik het over rashonden he, niet over een kruising of een mischien toch wel kruising.
(Zie vet gedrukt) Ik zeg toch ook niet dat dat helemaal niet kan of niet zo is.
Ik reageerde op de eerste pagina alleen op martin, want die laat het zo overkomen alsof iedere brindle veller is...En dat is dus niet zo. Dat er brindle's zijn die veller zijn dan andere kleur genootjes dat zal best, je hoort mij ook niet zeggen, dat dat niet zo is. Je meot ze alleen niet allemaal over één kam scheren.

En ja, ik ken inderdaad véél meer dogachtigen waavan er ook een paar brindle zijn en die zijn ook niet veller dan een andere hond bijv. zou zijn.
Zo ken ik ook meerdere bruine labjes, waarbij het met de drukte ook behoorlijk mee valt...Die zijn naar mijn mening ook niet drukker dan andere soortgenootjes met een andere kleur.

Maar ik blijf erbij, het zal in sommige gevallen misschien zo zijn dat de kleur mee speelt bij velheid, drukheid enz. maar ik vind het dus niet fair als je dan meteen alle honden over één kam scheert. Waar ik bij Martin dus wel de indruk van kreeg, toen ik zijn stukje las. En daar stoorde ik me een beetje aan.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

fel.. feller :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
yamie schreef:fel.. feller :mrgreen:
Ik probeerde dat ook al aan te stippen, maar kwam niet door, blijkbaar ;-)Nou houd ik ook niet van vel, zeker niet op de chocolademelk :N:
neee ik ook niet, bleh :N:
*Daantje*

yamie schreef:
Nanna schreef:
yamie schreef:fel.. feller :mrgreen:
Ik probeerde dat ook al aan te stippen, maar kwam niet door, blijkbaar ;-)Nou houd ik ook niet van vel, zeker niet op de chocolademelk :N:
neee ik ook niet, bleh :N:
Mijn gramatica is inderdaad niet denderend :smile:

Ik hou ook niet van een vel op mijn choco :wink:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

al de gevlekte die we hebben gehad zijn duidelijk anders qwa karakter dan de zwarte gele en blauwe , Eagle weer net zo. De blauwe die we ooit hadden waren idd heel anders , veel zenuwachtiger en niet helemaal te vertrouwen :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”