Moderator: moderatorteam
Klinkt ook aannemelijk maarInge O schreef:ben ik het mee eenschrico schreef:Mijn idee is dat het niet zozeer de kleur is maar de lijnen die gebruikt zijn.. als chocolabs 'in' zijn en daarom aan de lopende band gefokt worden zal je gewoon minder stabiele honden (angstig, hyperaktief of variaties daarop) krijgen omdat die door het type fokkers gefokt worden die daar helemaal geen belang aan hechten : het is chocokleurig, lijkt op een lab, heeft 4 poten en twee oren : dus, hup, op elkaar ermee
.
bij de hovawarten is er tussen de drie kleuren niet het minste karakterverschil te bespeuren - ze worden dan ook altijd compleet door elkaar gefokt, er zijn dus geen modekleuren en dus geen rages op kleuren met aanverwante broodfokproblemen.
Leg eens uit wat je bedoelt?Suuz schreef:Klinkt ook aannemelijk maarInge O schreef:ben ik het mee eenschrico schreef:Mijn idee is dat het niet zozeer de kleur is maar de lijnen die gebruikt zijn.. als chocolabs 'in' zijn en daarom aan de lopende band gefokt worden zal je gewoon minder stabiele honden (angstig, hyperaktief of variaties daarop) krijgen omdat die door het type fokkers gefokt worden die daar helemaal geen belang aan hechten : het is chocokleurig, lijkt op een lab, heeft 4 poten en twee oren : dus, hup, op elkaar ermee
.
bij de hovawarten is er tussen de drie kleuren niet het minste karakterverschil te bespeuren - ze worden dan ook altijd compleet door elkaar gefokt, er zijn dus geen modekleuren en dus geen rages op kleuren met aanverwante broodfokproblemen.![]()
Hoe zit het dan met de huis tuin en keuken katten?
Daarbij zijn onderzoeken gedaan waarin naarvoren kwam dat kleur invloed had op karakter. Zwart-wit had iets, rood ook en schildpadpoezen hadden ook duidelijk een ander karakter dan anderskleurige poezen. Ik zal kijken of ik dat ergens kan vindenranetje schreef:Leg eens uit wat je bedoelt?Suuz schreef:Klinkt ook aannemelijk maarInge O schreef:ben ik het mee eenschrico schreef:Mijn idee is dat het niet zozeer de kleur is maar de lijnen die gebruikt zijn.. als chocolabs 'in' zijn en daarom aan de lopende band gefokt worden zal je gewoon minder stabiele honden (angstig, hyperaktief of variaties daarop) krijgen omdat die door het type fokkers gefokt worden die daar helemaal geen belang aan hechten : het is chocokleurig, lijkt op een lab, heeft 4 poten en twee oren : dus, hup, op elkaar ermee
.
bij de hovawarten is er tussen de drie kleuren niet het minste karakterverschil te bespeuren - ze worden dan ook altijd compleet door elkaar gefokt, er zijn dus geen modekleuren en dus geen rages op kleuren met aanverwante broodfokproblemen.![]()
Hoe zit het dan met de huis tuin en keuken katten?
Bedankt MarcMARC_S schreef:Ik heb helaas niet meteen tijd dit te lezen maar hier staat het een en ander inclusief bronnen en onderzoeken. Maargoed, ik lees het dus straks pas![]()
http://www.messybeast.com/colour-tempment.htm
Jeetje ik las het topic en dacht in eerste instantie.. neee dat kan toch niet kleurgerelateerd zijn...Nanna schreef:Bij katten is me wel vaker opgevallen dat driekleuren veel fanatieker en feller zijn dan anders gekleurden. Zwartwitten (vooral katers) kwam als meest rustig uit de bus.
Bij honden geloof ik er ook wel in. Heb weleens met een heel bekend poedelfokster staan praten en zij zei dat zwarte poedels veel feller waren dan de andersgekleurden.
Bij de teckel, varieteit langhaar standaard, is de black and tan ook vaak veel feller dan de rode.
Natuurlijk is dat allemaal heel door de bank genomen en zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Nou daar gaan we.....Ik had het wel verwacht.....Dit gaat weer een lekkere discusie worden, want er zijn nu dus alweer mensen die meteen alles en iedereen over één kam gaan scheren. Wat ik erg jammer vind....Geef dan gewoon een voorbeeld van een hond of spreek voorjezelf maar ga niet meteen alle honden over één kam scheren aan de hand van hun kleur.Martin schreef:Ja dat is mij ook wel opgevallen , de brindle types bij, pitbulls , doggen , en ook bij boerboels valt het op dat deze types wel zeer fel zijn ten opzichte van de egale types
Ik dacht dat dat specifiek over de rode Cockers ging, niet over de egaal gekleurde Cocker in het algemeen?Nanna schreef:het "cocker-rage syndrome" kwam (komt?) ook zo goed als alleen voor bij eenkleurigen. De bonten hadden daar véél minder last van.EstherK schreef:Ik heb ook wel eens zoiets gehoord over de cocker spaniel. Een egaal gekleurde spaniel zou veel feller zijn dan een meerkleurige spaniel. In de praktijk is me dat ook wel opgevallen.
Het boeit mij verder ook niet, wat iemand denkt van de kleur hond die ik heb. Maar het is nogal irritant lezen, dat er zoveel mensen zijn die meteen alles en iedereen over één kam scheren, dus ook de kleur van de hond, er is hier immers op honden gebied weinig officieel onderzoek naar gedaan. Maar dat mensen denken dat mijn brindle hond veller is, zal mij echt een worst wezenNanna schreef:Het is toch niet meteen zo dat dat op IEDERE vertegenwoordiger van die kleur van toepassing is, altijd dat meteen op jezelf betrekken, wát een gedoe.russellhussell bende schreef:Nou daar gaan we.....Ik had het wel verwacht.....Dit gaat weer een lekkere discusie worden, want er zijn nu dus alweer mensen die meteen alles en iedereen over één kam gaan scheren. Wat ik erg jammer vind....Geef dan gewoon een voorbeeld van een hond of spreek voorjezelf maar ga niet meteen alle honden over één kam scheren aan de hand van hun kleur.Martin schreef:Ja dat is mij ook wel opgevallen , de brindle types bij, pitbulls , doggen , en ook bij boerboels valt het op dat deze types wel zeer fel zijn ten opzichte van de egale types![]()
Martin, het is heus niet zo, dat elke brindle veller is op andere honden dan een niet brindle. ik heb zelf ook een brindle en die is absoluut niet vel op andere honden....Eerder het tegen over gestelde. En het is ook heus niet zo dat elke bruine lab drukker is dan een anders gekleurde soort genoot. Mijn schoonmoeder heeft er één en die is echt heel erg rustig
![]()
Dus niet elke pitbull, dogachtige, boerboel enz die brindle is, is veller dan zijn soort genoten met een effenkleur.
Het is trouwens niet vel en veller maar fel en feller
Tuurlijk kan dat voorkomen....Net zoals de bruine labjes ook in meerdere gevallen drukker zijn dan z'n andere kleur genootjes. Maar ik denk echt niet dat je kunt zeggen van "ik neem bijv. geen brindle stafford, want die zijn veel feller". Het zal bij brindles misschien meer voorkomen maar het wil niet meteen zeggen dat elke brindle dan meteen fel is. Dat is in ieder geval mijn meningTarz schreef:Daarom heb ik een Dogo Argentinodie zijn wit dus helemaal niet dominant/fel
![]()
Nee even zonder dollen.. ik heb ook weleens gehoord dat o.a bij Staffords de gestroomde feller zouden zijn.
Of het echt zo is weet ik niet.
dat zegt ook niemand... men verteld hun hier ervaring en als die mensen het wel zo hebben gezien en meegemaakt, dan is dat zo.russellhussell bende schreef:Tuurlijk kan dat voorkomen....Net zoals de bruine labjes ook in meerdere gevallen drukker zijn dan z'n andere kleur genootjes. Maar ik denk echt niet dat je kunt zeggen van "ik neem bijv. geen brindle stafford, want die zijn veel feller". Het zal bij brindles misschien meer voorkomen maar het wil niet meteen zeggen dat elke brindle dan meteen fel is. Dat is in ieder geval mijn meningTarz schreef:Daarom heb ik een Dogo Argentinodie zijn wit dus helemaal niet dominant/fel
![]()
Nee even zonder dollen.. ik heb ook weleens gehoord dat o.a bij Staffords de gestroomde feller zouden zijn.
(Zie vet gedrukt) Ik zeg toch ook niet dat dat helemaal niet kan of niet zo is.yamie schreef:dat zegt ook niemand... men verteld hun hier ervaring en als die mensen het wel zo hebben gezien en meegemaakt, dan is dat zo.russellhussell bende schreef:Tuurlijk kan dat voorkomen....Net zoals de bruine labjes ook in meerdere gevallen drukker zijn dan z'n andere kleur genootjes. Maar ik denk echt niet dat je kunt zeggen van "ik neem bijv. geen brindle stafford, want die zijn veel feller". Het zal bij brindles misschien meer voorkomen maar het wil niet meteen zeggen dat elke brindle dan meteen fel is. Dat is in ieder geval mijn meningTarz schreef:Daarom heb ik een Dogo Argentinodie zijn wit dus helemaal niet dominant/fel
![]()
er zijn wel onderzoeken geweest naar gedrag en kleur van een dier, heb ze niet voor je hoor, staan niet uitgebreid op inet, en ik zeg ook niet dat die onderzoeken doorslaggevend zijn of waren.
heb jij zelf meerdere dogachtige gehad? hoeveel ken jij er? en dan heb ik het over rashonden he, niet over een kruising of een mischien toch wel kruising.
Mijn gramatica is inderdaad niet denderendyamie schreef:neee ik ook niet, bleh :N:Nanna schreef:Ik probeerde dat ook al aan te stippen, maar kwam niet door, blijkbaar ;-)Nou houd ik ook niet van vel, zeker niet op de chocolademelk :N:yamie schreef:fel.. feller