Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
financieel vraagje aan fokkers
Moderator: moderatorteam
-
bri
- Zeer actief
financieel vraagje aan fokkers
In hoeverre kom je eigenaren financieel tegemoet als er wat mis blijkt te zijn met een pup die ze bij jou hebben gekocht?
(waarmee en hoeveel vergoed je?)
(waarmee en hoeveel vergoed je?)
De weg is lang als je blijft struikelen
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Kan allen maar spreken als koper. Als we een pup zouden hebben met een erfelijke afwijking. HD of PRA spreek ik dan over dan krijgen we of het aankoopbedrag terug van de hond, of we mogen uit het eerst volgende nest een andere pup kiezen. HD moet dan gecontroleerd zijn voordat de hond 2 jaar is. PRA voor de hond 3 jaar is. Andere erfelijke ziekten hebben we geen afspraken over gemaakt maar we hebben 1 keer de pech gehad een hond te verliezen aan een ziekte waarvan dus niet aangetoont is dat hij erfelijk was en toen hebben we de volgende pup voor de helft van de aankoopsom gekocht.
-
Flip
- Zeer actief
dit is misschien een domme vraag; maar wat heb je er aan als je een pup uit het volgende nest krijgt wanneer je huidige hond een ziekte of aandoening heeft?
Moet je de huidige hond dan inruilen, of mag je die houden als je een nieuw pupje uitzoekt?
Heeft het te maken met dat mensen graag willen werken of sporten met de hond, en dat die aandoening dat belemmert?
En je met een nieuw hondje zeg maar die kans wel krijgt?
Dit is zeker niet aanvallend bedoelt, gewoon nieuwsgierigheid.
Moet je de huidige hond dan inruilen, of mag je die houden als je een nieuw pupje uitzoekt?
Heeft het te maken met dat mensen graag willen werken of sporten met de hond, en dat die aandoening dat belemmert?
Dit is zeker niet aanvallend bedoelt, gewoon nieuwsgierigheid.
Groetjes Marjolijn en Flip

-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Flip schreef:dit is misschien een domme vraag; maar wat heb je er aan als je een pup uit het volgende nest krijgt wanneer je huidige hond een ziekte of aandoening heeft?
eigenlijk niks, daarom hebben wij de keuze.
Nee, we hoeven de andere hond niet terug te geven maar de medische kosten zijn dan verder ook voor onze rekening
gaat er de fokker ook om dat ze weet dat er aan de lijnen iets mankeerd en deze dus uit kan sluiten voor verdere nestenDit is zeker niet aanvallend bedoelt, gewoon nieuwsgierigheid.
-
Flip
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
sorry maar ik neem aan dat de ouderdieren van je hond zoizo getest zijn? ik weet ook niet wat voor ras je hebt natuurlijkflamme schreef:Kan allen maar spreken als koper. Als we een pup zouden hebben met een erfelijke afwijking. HD of PRA spreek ik dan over dan krijgen we of het aankoopbedrag terug van de hond, of we mogen uit het eerst volgende nest een andere pup kiezen. HD moet dan gecontroleerd zijn voordat de hond 2 jaar is. PRA voor de hond 3 jaar is. Andere erfelijke ziekten hebben we geen afspraken over gemaakt maar we hebben 1 keer de pech gehad een hond te verliezen aan een ziekte waarvan dus niet aangetoont is dat hij erfelijk was en toen hebben we de volgende pup voor de helft van de aankoopsom gekocht.
ik test mijn basenjis op HD en PRA/Cataract alvorens te gaan fokken , ik fok enkel met honden die er vrij van zijn, dan heb ik er alles aan gedaan om het te voorkomen, blijken ze dan later door andere omstandigheden wel HD te hebben gekregen dan ben ik er niet verantwoordelijk voor.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- D@@ntje76
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij hebben het nu dat de MDR1 heel erg in opkomst is, maar dit zijn dingen die nog niet bekend waren toen we Mike kochten.
De fokster wist er toen ook nog niets van, nu blijkt Mike drager te zijn en dit is helemaal niet ernstig, als je maar weet hoe ermee om te gaan.
We mogen wel met hem fokken, maar alleen met een teefje die vrij is, plus dat je erop moet letten dat bepaalde medicijnen gevaarlijk kunnen zijn.
Zou het echter om iets gaan wat de fokker van te voren kan weten, zeg maar HD omdat de ouders niet getest zijn, dan is de fokker in principe gewoon aansprakelijk, maar dat ligt ook aan je contract geloof ik...
De fokster wist er toen ook nog niets van, nu blijkt Mike drager te zijn en dit is helemaal niet ernstig, als je maar weet hoe ermee om te gaan.
We mogen wel met hem fokken, maar alleen met een teefje die vrij is, plus dat je erop moet letten dat bepaalde medicijnen gevaarlijk kunnen zijn.
Zou het echter om iets gaan wat de fokker van te voren kan weten, zeg maar HD omdat de ouders niet getest zijn, dan is de fokker in principe gewoon aansprakelijk, maar dat ligt ook aan je contract geloof ik...
- labberdebab
- Actief
- Contacteer:
Tis niet standaard zo dat als jouw hondjes HD/Ed vrij zijn de pups dit ook zijn...Want deels is nog altijd erfelijk en deels ook verantwoordelijke voeding, beweging etc etc. Ik ken zat honden waarbij de ouders HD en ED vrij zijn, de eigenaren er super voorzichtig mee zijn en de hondjes toch een van deze aandoeningen heeft, hoe doe je dit dan?Podenji schreef:sorry maar ik neem aan dat de ouderdieren van je hond zoizo getest zijn? ik weet ook niet wat voor ras je hebt natuurlijkflamme schreef:Kan allen maar spreken als koper. Als we een pup zouden hebben met een erfelijke afwijking. HD of PRA spreek ik dan over dan krijgen we of het aankoopbedrag terug van de hond, of we mogen uit het eerst volgende nest een andere pup kiezen. HD moet dan gecontroleerd zijn voordat de hond 2 jaar is. PRA voor de hond 3 jaar is. Andere erfelijke ziekten hebben we geen afspraken over gemaakt maar we hebben 1 keer de pech gehad een hond te verliezen aan een ziekte waarvan dus niet aangetoont is dat hij erfelijk was en toen hebben we de volgende pup voor de helft van de aankoopsom gekocht.![]()
ik test mijn basenjis op HD en PRA/Cataract alvorens te gaan fokken , ik fok enkel met honden die er vrij van zijn, dan heb ik er alles aan gedaan om het te voorkomen, blijken ze dan later door andere omstandigheden wel HD te hebben gekregen dan ben ik er niet verantwoordelijk voor.
Ik weet dat bij onze rasvereniging de fokkers een koopcontract hebben, deze teken je en idd als de pup een van deze aandoeningen heeft dat je dan het aankoopbedrag terug krijgt...
-
jilton
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
HOho, ik werk dus niet met dat koopcontract, zoals zovele Labrador fokkers. Daarbij ben ik het ook niet eens met dat contract van de NLV, want daarin staat o.a. niet gemeld dat de koper verantwoord met de hond moet omgaan.labberdebab schreef: Tis niet standaard zo dat als jouw hondjes HD/Ed vrij zijn de pups dit ook zijn...Want deels is nog altijd erfelijk en deels ook verantwoordelijke voeding, beweging etc etc. Ik ken zat honden waarbij de ouders HD en ED vrij zijn, de eigenaren er super voorzichtig mee zijn en de hondjes toch een van deze aandoeningen heeft, hoe doe je dit dan?
Ik weet dat bij onze rasvereniging de fokkers een koopcontract hebben, deze teken je en idd als de pup een van deze aandoeningen heeft dat je dan het aankoopbedrag terug krijgt...
Als ik een contract zou gaan gebruiken, is dat het contract van de RvB.
Ik ken ook fokkers die in een contract schrijven dat ze niet aansprakelijk zijn voor evt erfelijke aandoeningen. Zij hebben hun best gedaan (bijv. HD a honden gebruikt) dat is het erfelijke deel, en de koper heeft verder de zorgen ivm voeding en beweging.
Daarbij zou ik dus niet zonder slag of stoot de pupprijs terug geven. Ik zou sowieso een second opinion vragen bij een dierenarts die ik vertrouw. Het kan wel zijn dat die hond is aangereden of een trap van een paard heeft gehad, dan ben ik als fokker toch niet verantwoordelijk voor de uiteindelijke aandoening.
Maar als uiteindelijk blijkt dat ik wel verantwoordelijk ben en dat het een erfelijke aandoening is (die ik had kunnen weten) dan zal ik ook de eerste zijn die de prijs terugbetaald.
Maar nogmaals, ik blijf erbij dat je als fokker niet maar ALTIJD en voor ALLES aansprakelijk bent en blijft.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als er 6 mnd na de aankoop een erfelijke afwijking naar bovenkomt, dan ben ik als fokker verantwoordelijk, iig tot de hoogte van het aankoopbedrag.
nou weet ik ook wel, dat bepaalde aandoeningen pas op latere leeftijd naar boven kunnen komen, maar je moet in je contract ergens een grens trekken. daarbij, net zoals podenji al zegt, de ouderdieren zijn getest, daar weet ik van hoe en wat.. dat dat geen garanties geeft snap ik ook, maar meer kan ik ook niet doen natuurlijk. er is ook nog zoiets als, verantwoordelijkheid van de koper, die kopen een levend dier, en helaas met levende dieren kan weleens iets mis zijn, dat kan bij mij ook gebeuren en dat is kut, maar zo is het gewoon.
ik heb dus een koopovereenkomst, maar je moet natuurlijk ook gevallen apart bekijken ( niet dat ik gevallen heb gehad hoor
) er is iig altijd , met overleg en normaal contact een boel mogelijk bij mij.
ik ken wel verhalen.. en elke keer valt het me dan weer op, dat mensen de fokker weten te vinden als er een probleem is, en dan word ook verwacht dat de fokker dat direct of zeer snel "oplost" , dat die mensen in de jaren voordat nooit iets gedaan hebben met tips of adviezen van de fokker? of uberhaupt contact hebben gehouden? tja das een kleinigheid.. ze weten het vaak altijd beter, het is hun hond, gekocht is gekocht bladiebla.. maar als puntje bij paaltje komt, slepen we de fokker er aan de haren bij. zo....( dit gaat natuurlijk zeker niet altijd op, ik heb het alleen iets te vaak gehoord
)
nou weet ik ook wel, dat bepaalde aandoeningen pas op latere leeftijd naar boven kunnen komen, maar je moet in je contract ergens een grens trekken. daarbij, net zoals podenji al zegt, de ouderdieren zijn getest, daar weet ik van hoe en wat.. dat dat geen garanties geeft snap ik ook, maar meer kan ik ook niet doen natuurlijk. er is ook nog zoiets als, verantwoordelijkheid van de koper, die kopen een levend dier, en helaas met levende dieren kan weleens iets mis zijn, dat kan bij mij ook gebeuren en dat is kut, maar zo is het gewoon.
ik heb dus een koopovereenkomst, maar je moet natuurlijk ook gevallen apart bekijken ( niet dat ik gevallen heb gehad hoor
ik ken wel verhalen.. en elke keer valt het me dan weer op, dat mensen de fokker weten te vinden als er een probleem is, en dan word ook verwacht dat de fokker dat direct of zeer snel "oplost" , dat die mensen in de jaren voordat nooit iets gedaan hebben met tips of adviezen van de fokker? of uberhaupt contact hebben gehouden? tja das een kleinigheid.. ze weten het vaak altijd beter, het is hun hond, gekocht is gekocht bladiebla.. maar als puntje bij paaltje komt, slepen we de fokker er aan de haren bij. zo....( dit gaat natuurlijk zeker niet altijd op, ik heb het alleen iets te vaak gehoord
Laatst gewijzigd door yamie op 22 nov 2007 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zeg iklabberdebab schreef:Tis niet standaard zo dat als jouw hondjes HD/Ed vrij zijn de pups dit ook zijn...Want deels is nog altijd erfelijk en deels ook verantwoordelijke voeding, beweging etc etc. Ik ken zat honden waarbij de ouders HD en ED vrij zijn, de eigenaren er super voorzichtig mee zijn en de hondjes toch een van deze aandoeningen heeft, hoe doe je dit dan?
Ik heb gelukkig niet in de situatie gezeten dat dit aan de hand was met een van mijn pups, maar als het ooit zover komt dan komen de pupkopers en ik er wel uit, daar staat niets over op papier omdat het risico heel klein is en ik vind dat de pupkopers zich bewust moeten zijn van het risico en dan ook hun eigen verantwoordelijkheid hierin nemen.
e.e.a is gewoon helemaal afhankelijk van de situatie ( wat hebben de mensen zelf gedaan, de leeftijd van de hond etc. )
de mensen kopen een levend wezen en moeten daar dus ook bij stilstaan dat het diertje ziek kan worden, de verantwoordelijkheid daarvoor ligt lang niet altijd bij de fokker, helemaal niet als er geen reden is tot aannemen dat het "door de fokker"komt. ( om het maar even zo te zeggen, je snapt het denk ik wel )
daarbij fok ik geen rassen waarbij erg grote risicos op deze aandoeningen is.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Volgens mij openbaren de meeste erfelijke aandoeningen zich juist pas na die leeftijd?yamie schreef:als er 4 mnd na de aankoop een erfelijke afwijking naar bovenkomt, dan ben ik als fokker verantwoordelijk, iig tot de hoogte van het aankoopbedrag.
nou weet ik ook wel, dat bepaalde aandoeningen pas op latere leeftijd naar boven kunnen komen, maar je moet in je contract ergens een grens trekken.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
jilton
- Actief
- Contacteer:
In het contract van de NLV staat geloof ik tot 16 maanden en hetcontract van de RvB 12 maanden.Scooby schreef:Volgens mij openbaren de meeste erfelijke aandoeningen zich juist pas na die leeftijd?yamie schreef:als er 4 mnd na de aankoop een erfelijke afwijking naar bovenkomt, dan ben ik als fokker verantwoordelijk, iig tot de hoogte van het aankoopbedrag.
nou weet ik ook wel, dat bepaalde aandoeningen pas op latere leeftijd naar boven kunnen komen, maar je moet in je contract ergens een grens trekken.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nou, bij mijn ras, is bv PL iets wat op 7/8 mnd al wel zichtbaar kan zijn hoorScooby schreef:Volgens mij openbaren de meeste erfelijke aandoeningen zich juist pas na die leeftijd?yamie schreef:als er 4 mnd na de aankoop een erfelijke afwijking naar bovenkomt, dan ben ik als fokker verantwoordelijk, iig tot de hoogte van het aankoopbedrag.
oogaandoeningen idd niet ( allemaal) maar ja... er zijn er die pas na het 6e levensjaar naar boven komen
daarom zei ik, je moet ergens een grens trekken, maar dat wil niet zeggen dat ik na die 6 mnd, zwaai en ze veel geluk wens hoor haha
oh edit, ik maak een foutje
Laatst gewijzigd door yamie op 22 nov 2007 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind dat echt onzin, nogmaals als pupkoper heb je ook verantwoordelijkheden en als je als fokker aan als fokker hoor je je pupkopers op erfelijke aandoeningen die voor kunnen komen in het ras te wijzen, je laat merken dat je aan je verplichtingen om dit te voorkomen hebt gedaan ( lijnonderzoek, individuele gezondheidsonderzoeken, een goede start aan de pups gegeven etc. )labberdebab schreef:Ik weet dat bij onze rasvereniging de fokkers een koopcontract hebben, deze teken je en idd als de pup een van deze aandoeningen heeft dat je dan het aankoopbedrag terug krijgt...
de pupkopers beslissen aan de hand hiervan zelf hoe groot het "risico"is en of ze het "risico"willen lopen , ze weten ervan dat het kan gebeuren en het is lullig als het gebeurt maar so be it, het zijn levende wezens en de fokker heeft al aan al zijn verplichtingen en verantwoordelijkheden gedaan.
edit: en dat betekent niet dat de fokker zijn handen er maar van af moet trekken als de pup de deur uit is, helemaal niet , elke situatie is gewoon anders en kan je naar behoren oplossen als je tenminste als fokker en pupkoper redelijk en fatsoenlijk blijft.
-
bri
- Zeer actief
het lijkt me ook wel moeilijk als fokker om te beslissen wanneer je wel en niet een deel vergoedt voor gemaakte onkosten.
Ik neem aan dat de meeste fokkers ouders gebruiken die verschillende medische keuringen hebben gehad en waarvaan de meeste erfelijke ziektens zijn uitgesloten bij de ouders. Garantie heb je natuurlijk nooit, voeding en pech spelen ook een rol.
Wat Jamie zei kan ik me wel in vinden, dat je iig tot het aankoopbedrag vergoedt.
Wat ik dus zo gek vind is dat er vaak wordt vermeld in een contract dat je een nieuwe pup uit mag kiezen uit het eerstvolgende nest als je hondje bv HDc blijkt te hebben ofzo.
Wat doe je dan met die eerste hond?Maar gewoon weg doen ofzo?
Ik neem aan dat de meeste fokkers ouders gebruiken die verschillende medische keuringen hebben gehad en waarvaan de meeste erfelijke ziektens zijn uitgesloten bij de ouders. Garantie heb je natuurlijk nooit, voeding en pech spelen ook een rol.
Wat Jamie zei kan ik me wel in vinden, dat je iig tot het aankoopbedrag vergoedt.
Wat ik dus zo gek vind is dat er vaak wordt vermeld in een contract dat je een nieuwe pup uit mag kiezen uit het eerstvolgende nest als je hondje bv HDc blijkt te hebben ofzo.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
bij "ons"in het contract staat:bri schreef:het lijkt me ook wel moeilijk als fokker om te beslissen wanneer je wel en niet een deel vergoedt voor gemaakte onkosten.
6.a. De verkoper verplicht zich, indien de betreffende hond binnen zes maanden na aflevering als gevolg van een aangeboren afwijking of een verborgen gebrek, medische behandeling nodig heeft de kosten te dragen tot ten hoogste een bedrag gelijk aan de aanschafprijs van de pup.
b. De verkoper verplicht zich indien de betreffende hond binnen zes maanden na aflevering overlijdt of moet worden geëuthaniseerd, als gevolg van een aangeboren afwijking of een verborgen gebrek, de koper de koopsom terug te betalen. Partijen kunnen afspreken dat binnen een termijn van 18 maanden een vervangende pup van gelijk ras en geslacht door de verkoper wordt geleverd
dus, in het geval van overlijden .. kan er afgesproken worden dat er een andere pup is, nou zeg ik er bij mijn pupkopers wel altijd bij, dat dat hier soms gewoon geen optie is, omdat ik niet persé elk jaar een nest fok..
-
bri
- Zeer actief
yamie schreef:bij "ons"in het contract staat:bri schreef:het lijkt me ook wel moeilijk als fokker om te beslissen wanneer je wel en niet een deel vergoedt voor gemaakte onkosten.
6.a. De verkoper verplicht zich, indien de betreffende hond binnen zes maanden na aflevering als gevolg van een aangeboren afwijking of een verborgen gebrek, medische behandeling nodig heeft de kosten te dragen tot ten hoogste een bedrag gelijk aan de aanschafprijs van de pup.
b. De verkoper verplicht zich indien de betreffende hond binnen zes maanden na aflevering overlijdt of moet worden geëuthaniseerd, als gevolg van een aangeboren afwijking of een verborgen gebrek, de koper de koopsom terug te betalen. Partijen kunnen afspreken dat binnen een termijn van 18 maanden een vervangende pup van gelijk ras en geslacht door de verkoper wordt geleverd
dus, in het geval van overlijden .. kan er afgesproken worden dat er een andere pup is, nou zeg ik er bij mijn pupkopers wel altijd bij, dat dat hier soms gewoon geen optie is, omdat ik niet persé elk jaar een nest fok..
stel dat een eigenaar zich meldt met een bepaalde erfelijke afwijking. de rekening van de da bedraagt 800 euro, hij of zij heeft 750 euro voor de pup betaalt,
betekent het dan dat je 750 neertelt en de eigenaar maar 50? en komt het überhaupt wel eens voor dat je als fokker voor zo'n onkosten plaatje komt te staan?
(beetje krom om het zo op te schrijven,)
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
het zal best wel eens voorkomen ja, ik heb het nog niet meegemaakt, maar idd.. stel dat er iets is met een door mij gefokt hondje, waarvan de kosten oplopen tot boven het aankoopbedrag, dan is alles erboven in principe voor de eigenaar..bri schreef:yamie schreef:bij "ons"in het contract staat:bri schreef:het lijkt me ook wel moeilijk als fokker om te beslissen wanneer je wel en niet een deel vergoedt voor gemaakte onkosten.
stel dat een eigenaar zich meldt met een bepaalde erfelijke afwijking. de rekening van de da bedraagt 800 euro, hij of zij heeft 750 euro voor de pup betaalt,
betekent het dan dat je 750 neertelt en de eigenaar maar 50? en komt het überhaupt wel eens voor dat je als fokker voor zo'n onkosten plaatje komt te staan?
(beetje krom om het zo op te schrijven,)
- labberdebab
- Actief
- Contacteer:
er zijn uiteraard altijd uitzonderingen daargelaten. Ik zeg ook niet dat jij altijd voor alles aansprakelijk blijft maar er zitten altijd wel degelijk ook erfelijke factoren aan de andere kant. Je schrijft :" die ik had kunnen weten" tussen aanhalingstekens...Je kunt nooit iets met zekerheid zeggen erfelijkheidsfactoren kunnen erg ver weg zitten en pas vele generaties later eruit komen.jilton schreef:HOho, ik werk dus niet met dat koopcontract, zoals zovele Labrador fokkers. Daarbij ben ik het ook niet eens met dat contract van de NLV, want daarin staat o.a. niet gemeld dat de koper verantwoord met de hond moet omgaan.labberdebab schreef: Tis niet standaard zo dat als jouw hondjes HD/Ed vrij zijn de pups dit ook zijn...Want deels is nog altijd erfelijk en deels ook verantwoordelijke voeding, beweging etc etc. Ik ken zat honden waarbij de ouders HD en ED vrij zijn, de eigenaren er super voorzichtig mee zijn en de hondjes toch een van deze aandoeningen heeft, hoe doe je dit dan?
Als ik een contract zou gaan gebruiken, is dat het contract van de RvB.
Ik ken ook fokkers die in een contract schrijven dat ze niet aansprakelijk zijn voor evt erfelijke aandoeningen. Zij hebben hun best gedaan (bijv. HD a honden gebruikt) dat is het erfelijke deel, en de koper heeft verder de zorgen ivm voeding en beweging.
Daarbij zou ik dus niet zonder slag of stoot de pupprijs terug geven. Ik zou sowieso een second opinion vragen bij een dierenarts die ik vertrouw. Het kan wel zijn dat die hond is aangereden of een trap van een paard heeft gehad, dan ben ik als fokker toch niet verantwoordelijk voor de uiteindelijke aandoening.
Maar als uiteindelijk blijkt dat ik wel verantwoordelijk ben en dat het een erfelijke aandoening is (die ik had kunnen weten) dan zal ik ook de eerste zijn die de prijs terugbetaald.
Maar nogmaals, ik blijf erbij dat je als fokker niet maar ALTIJD en voor ALLES aansprakelijk bent en blijft.
Maar wat ik steeds vaker tegenkom is dat als er dus iets aan HD en ED aan de hand blijkt bepaalde fokkers erg makkelijk zeggen ja je zult er wel te hard mee omgesprongen zijn. Dat vind ik jammer.
Ik zeg dus niet dat jij of andere hier dit doen!!
-
jilton
- Actief
- Contacteer:
Waarom ik het tussen haakjes heb gezet omdat ik daarmee o.a. de erfelijke oogziektes bedoel, zoals met de Optigentest aangetoond kan worden.labberdebab schreef: er zijn uiteraard altijd uitzonderingen daargelaten. Ik zeg ook niet dat jij altijd voor alles aansprakelijk blijft maar er zitten altijd wel degelijk ook erfelijke factoren aan de andere kant. Je schrijft :" die ik had kunnen weten" tussen aanhalingstekens...Je kunt nooit iets met zekerheid zeggen erfelijkheidsfactoren kunnen erg ver weg zitten en pas vele generaties later eruit komen.
Maar wat ik steeds vaker tegenkom is dat als er dus iets aan HD en ED aan de hand blijkt bepaalde fokkers erg makkelijk zeggen ja je zult er wel te hard mee omgesprongen zijn. Dat vind ik jammer.
Ik zeg dus niet dat jij of andere hier dit doen!!
- starfleet
- Erelid
Ik ken het alleen als koper. Als Buffy een erfelijke aandoening of aangeboren afwijking had gehad dan had ik het geld teruggekregen als de aandoening zich voordeed vó´r het tweede levensjaar. Of de medische kosten vergoedt tot het aankoopbedrag. Ik vind twee jaar een lange tijd, maar zo staat het in het contract.
Ik heb een pup gehad met een aangeboren afwijking, niet 100% aantoonbaar erfelijk, die de fokker niet had kunnen voorzien, maar ook daar is hij dan wel verantwoordelijk voor volgens het contract. De pup was niet in orde bleek later maar met 8 weken was dat absoluut niet te zien. Het is keurig opgelost verder, zo hoort het ook.
Ik begrijp dus niet goed dat er fokkers zijn die een pup met een aangeboren afwijking die ze niet hadden voorzien niet vergoeden. De koper heeft een hondje gekocht dat niet goed was, ook al wist de fokker dat niet. Ik vind dat je dan de dierenartskosten tot het aankoopbedrag zou moeten vergoeden en in geval dat de afwijking niet verenigbaar is met het leven, het hele bedrag terug. Over de tijd kun je dan discussieren. 6 maanden vind ik te kort, twee jaar wel erg lang, Ik zou denk ik kiezen voor een jaar.
Anne
Ik heb een pup gehad met een aangeboren afwijking, niet 100% aantoonbaar erfelijk, die de fokker niet had kunnen voorzien, maar ook daar is hij dan wel verantwoordelijk voor volgens het contract. De pup was niet in orde bleek later maar met 8 weken was dat absoluut niet te zien. Het is keurig opgelost verder, zo hoort het ook.
Ik begrijp dus niet goed dat er fokkers zijn die een pup met een aangeboren afwijking die ze niet hadden voorzien niet vergoeden. De koper heeft een hondje gekocht dat niet goed was, ook al wist de fokker dat niet. Ik vind dat je dan de dierenartskosten tot het aankoopbedrag zou moeten vergoeden en in geval dat de afwijking niet verenigbaar is met het leven, het hele bedrag terug. Over de tijd kun je dan discussieren. 6 maanden vind ik te kort, twee jaar wel erg lang, Ik zou denk ik kiezen voor een jaar.
Anne
- chiaro
- Actief
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
DAt is makkelijkPodenji schreef:sorry maar ik neem aan dat de ouderdieren van je hond zoizo getest zijn? ik weet ook niet wat voor ras je hebt natuurlijkflamme schreef:Kan allen maar spreken als koper. Als we een pup zouden hebben met een erfelijke afwijking. HD of PRA spreek ik dan over dan krijgen we of het aankoopbedrag terug van de hond, of we mogen uit het eerst volgende nest een andere pup kiezen. HD moet dan gecontroleerd zijn voordat de hond 2 jaar is. PRA voor de hond 3 jaar is. Andere erfelijke ziekten hebben we geen afspraken over gemaakt maar we hebben 1 keer de pech gehad een hond te verliezen aan een ziekte waarvan dus niet aangetoont is dat hij erfelijk was en toen hebben we de volgende pup voor de helft van de aankoopsom gekocht.![]()
Groetjes
José
Chiaro E Tondo Cane Corso Italiano
>
José
Chiaro E Tondo Cane Corso Italiano
>-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind dit altijd heel dubbel en moeilijk. Aan de ene kant heb ik zoiets van waarom moet je als eigenaar van een "nieuwe hond", dat is het in feite, al voor 1200 euro aan reparaties doen als blijkt dat er iets mis mee is? Klopt niet helemaal natuurlijk.
Maar van de andere kant is het ook wel erg wrang als een fokker alles goed doet en toch na een paar maanden 4 pups heeft gefokt met een afwijking. Dan zou die fokker dus ineens bijna 5000 euro moeten lappen waarvan ik me kan voorstellen dat ze dat helemaal niet hebben liggen
Het jammere is ook dat alleen goede fokkers zichzelf verplichten tot vergoedingen en dat mensen die hondjes kopen die veel kans lopen op gebreken weer geen poot hebben om op te staan omdat de fokkers in Polen wonen
Voor mij is het dus moeilijk. Van de ene kant zie ik prima in dat ik zelf geen zin heb om HD operaties te betalen aan mijn bij wijze van spreken 10 maanden oude ambull, maar van de andere kant vind ik het ook wel heel rot voor een fokker als je met geteste ouderdieren een nest van HD honden blijkt te hebben gefokt.
Ergens koop je als koper ook gewoon een hond. Het is een dier en je kan zelf ook bepalen of je wel risico's wil lopen. Koop je een DH dan heb je kans op HD. Koop je een JR dan kan die patella hebben. Risico van het ras denk ik dan ergens. Maargoed, wederom, meteen 1000 euro bij de koopsom binnen een paar maanden is ook niet helemaal eerlijk.
Het is en blijft een nieuw product voor de wet.
Maar van de andere kant is het ook wel erg wrang als een fokker alles goed doet en toch na een paar maanden 4 pups heeft gefokt met een afwijking. Dan zou die fokker dus ineens bijna 5000 euro moeten lappen waarvan ik me kan voorstellen dat ze dat helemaal niet hebben liggen
Het jammere is ook dat alleen goede fokkers zichzelf verplichten tot vergoedingen en dat mensen die hondjes kopen die veel kans lopen op gebreken weer geen poot hebben om op te staan omdat de fokkers in Polen wonen
Voor mij is het dus moeilijk. Van de ene kant zie ik prima in dat ik zelf geen zin heb om HD operaties te betalen aan mijn bij wijze van spreken 10 maanden oude ambull, maar van de andere kant vind ik het ook wel heel rot voor een fokker als je met geteste ouderdieren een nest van HD honden blijkt te hebben gefokt.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Addy
Het zal je wel verbazen maar in deze ben ik het helemaal met je eensPodenji schreef:ik vind dat echt onzin, nogmaals als pupkoper heb je ook verantwoordelijkheden en als je als fokker aan als fokker hoor je je pupkopers op erfelijke aandoeningen die voor kunnen komen in het ras te wijzen, je laat merken dat je aan je verplichtingen om dit te voorkomen hebt gedaan ( lijnonderzoek, individuele gezondheidsonderzoeken, een goede start aan de pups gegeven etc. )labberdebab schreef:Ik weet dat bij onze rasvereniging de fokkers een koopcontract hebben, deze teken je en idd als de pup een van deze aandoeningen heeft dat je dan het aankoopbedrag terug krijgt...
de pupkopers beslissen aan de hand hiervan zelf hoe groot het "risico"is en of ze het "risico"willen lopen , ze weten ervan dat het kan gebeuren en het is lullig als het gebeurt maar so be it, het zijn levende wezens en de fokker heeft al aan al zijn verplichtingen en verantwoordelijkheden gedaan.
edit: en dat betekent niet dat de fokker zijn handen er maar van af moet trekken als de pup de deur uit is, helemaal niet , elke situatie is gewoon anders en kan je naar behoren oplossen als je tenminste als fokker en pupkoper redelijk en fatsoenlijk blijft.
Voor het gemak wordt ook vergeten dat dieren levende wezens zijn en die kunnen ziek worden. Ik vind het anders als de fokker daadwerkelijk onderzoeken heeft nagelaten maar dan de domme pupkoper die er in trapt en zich klaarblijkelijk niet verdiept heeft in de aanschaf van een pup. Je bent beiden verantwoordelijk voor een goede gang van zaken rondom puppemans maar nogmaals, ieder dier kan ziek worden en wat mankeren en om dat maar allemaal terug te schuiven naar de fokker vind ik klinkklare onzin
-
Bullenmama
Als je een ras fokt waar bepaalde erfelijke afwijkingen vaak voorkomen, dan kan je de koper niet opzadelen met de kosten die eraan verbonden zijn mocht die erfelijke afwijking bij de hond te voorschijn komen.
Ook al weet de pupkoper dat er in dat ras bepaalde erfelijke afwijkingen zijn, dan blijven de kosten voor de fokker vind ik.
De fokker kiést ervoor dat ras te fokken en moet mijns inziens dan ook het risico van een financiele domper nemen.
Even een rare vergelijking : Stel, je bent gek van een bepaald merk auto, en je koopt er een. Het is bekent dat bij dat merk auto de versnellingsbak snel stuk gaat. Dat weet de verkoper die bewust kiest dat merk auto te verkopen, en jij als koper weet dat ook.
En ja hoor, na 8 maanden gaat de versnellingsbak stuk. Moet je dan als koper zeggen : ja, ik wist dat dit vaak voorkomt, mijn risico.
Ik vind van niet. Dat moet binnen de garantie vallen.
Ook al weet de pupkoper dat er in dat ras bepaalde erfelijke afwijkingen zijn, dan blijven de kosten voor de fokker vind ik.
De fokker kiést ervoor dat ras te fokken en moet mijns inziens dan ook het risico van een financiele domper nemen.
Even een rare vergelijking : Stel, je bent gek van een bepaald merk auto, en je koopt er een. Het is bekent dat bij dat merk auto de versnellingsbak snel stuk gaat. Dat weet de verkoper die bewust kiest dat merk auto te verkopen, en jij als koper weet dat ook.
En ja hoor, na 8 maanden gaat de versnellingsbak stuk. Moet je dan als koper zeggen : ja, ik wist dat dit vaak voorkomt, mijn risico.
-
Addy
gelul, de koper kiest ervoor te kopen en is zich heel goed ervan bewust wat de mankementen kunnen zijn, dan niet achteraf gaan lopen klagen.Bullenmama schreef:Als je een ras fokt waar bepaalde erfelijke afwijkingen vaak voorkomen, dan kan je de koper niet opzadelen met de kosten die eraan verbonden zijn mocht die erfelijke afwijking bij de hond te voorschijn komen.
Koop dan een hond waar je die problemen niet meer krijgt
- starfleet
- Erelid
Als je t.v. kapot is heb je toch ook recht op een nieuwe of je geld terug of hij wordt gratis gerepareerd?Addy schreef: gelul, de koper kiest ervoor te kopen en is zich heel goed ervan bewust wat de mankementen kunnen zijn, dan niet achteraf gaan lopen klagen.
Koop dan een hond waar je die problemen niet meer krijgt
Je kan ook een hondje met een aangeboren longafwijking hebben (noem maar wat) die helemaal niet zo in het ras voorkomt maar toevallig in de baarmoeder is ontstaan (ik noem maar wat). Dan heb je als koper volgens het contract wat ik heb ook recht op vergoeding van de kosten, dat vind ik ook normaal. Als fokker verkoop je duur je pup en als die niet in orde is, dan hoor je te vergoeden. Moet volgens mij ook volgens de wet in ieder geval binnen de zes maanden toch??
Anne