Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verband kleur en karakter?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

jip007 schreef:De blauwe die we ooit hadden waren idd heel anders , veel zenuwachtiger en niet helemaal te vertrouwen :wink:
Hoe bedoel je?
Toch niet ten opzichte van jullie?
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

greatdane schreef:
jip007 schreef:De blauwe die we ooit hadden waren idd heel anders , veel zenuwachtiger en niet helemaal te vertrouwen :wink:
Hoe bedoel je?
Toch niet ten opzichte van jullie?
nee niet tegen ons , maar als er bezoek was gedroeg hij zich niet echt vriendelijk. Dit gedrag heb ik bij de andere kleuren nog nooit meegemaakt. En hij greep ook de buurhond en beet hem in 1 keer dood :jank:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Voor mijn gevoel zijn black&tan chihuahua's de felste in hun soort
Het valt me steeds weer op
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Bij doggen zie je dt de blauwe wat terughoudender en schuwer zijn dan b.v. de kleurslag gevlekt. Geel een gestroomd zit er volgens mij een beetje tussen in.
Met gevlekt wordt zwart, harlekijn, grijstijger en nek bedoeld. Daar kunnen ook hele lichte honden bijzittten. En die kunnen dan weer doof zijn of afwijkingen aan hun ogen en/of oren hebben waardoor ze zich wellicht anders gedragen. Maar over het algemeen is de hele kleurslag gevlekt 'prettig' gestoord en veel openen naar vreemden.

Maar net wat Whera zegt, ik denk dat het meer uit de lijnen komt dan dat het een biologische oorzaak heeft.
Ik zie ook in bepaalde gevlekte lijnen honden die schuwer en angstiger zijn. En ook zitten er in bepaalde lijnen dominantere honden.

Maar mijn voorkeur blijft altijd naar gevlekt uitgaan. Een blauwe vind ik te afstandelijk en een gele vind ik niet genoeg 'prettig gestoord'.
Essy

russellhussell bende schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef:
yamie schreef:fel.. feller :mrgreen:
Ik probeerde dat ook al aan te stippen, maar kwam niet door, blijkbaar ;-)Nou houd ik ook niet van vel, zeker niet op de chocolademelk :N:
neee ik ook niet, bleh :N:
Mijn gramatica is inderdaad niet denderend :smile:
het EQ van een aantal mensen op dit forum ook niet :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Die discussie loopt ook al jaren bij de collie-eigenaren en -fokkers. De meesten zijn geneigd om de blue merles als het meest temperamentvol en de sables als het zachtaardigst te beschouwen. De tricolours zitten er zo´n beetje tussenin.
Nou heb ik al bijna 25 jaar sables (wel altijd teefjes) en die zijn idd. heel lief en zachtaardig. Nu heb ik een bm die hartstikke eigenwijs, lastig en woest is. Nou is het wel een reu, dus dat kan er mee te maken hebben, maar ik heb wel besloten dat ik nooit meer een bm zal nemen. Hoe verschrikkelijk mooi ik ze ook kan vinden en hoeveel ik ook van hem hou, het is een blijft een lastpak :wink: .
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb een bruine lab uit bruine ouders.
Hij is heel rustig.
Maar er zijn inderdaad veel mensen die zeggen dat die drukker zijn.
Zelfs sommige fokkers zeggen het, en fokken daarom niet met bruin.
Wat er nu waar is, ik weet het niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Martin schreef:Ja dat is mij ook wel opgevallen , de brindle types bij, pitbulls , doggen , en ook bij boerboels valt het op dat deze types wel zeer fel zijn ten opzichte van de egale types
Nou daar gaan we.....Ik had het wel verwacht.....Dit gaat weer een lekkere discusie worden, want er zijn nu dus alweer mensen die meteen alles en iedereen over één kam gaan scheren. Wat ik erg jammer vind....Geef dan gewoon een voorbeeld van een hond of spreek voorjezelf maar ga niet meteen alle honden over één kam scheren aan de hand van hun kleur. :neenee:

Martin, het is heus niet zo, dat elke brindle veller is op andere honden dan een niet brindle. ik heb zelf ook een brindle en die is absoluut niet vel op andere honden....Eerder het tegen over gestelde :mrgreen: . En het is ook heus niet zo dat elke bruine lab drukker is dan een anders gekleurde soort genoot. Mijn schoonmoeder heeft er één en die is echt heel erg rustig :19:

Dus niet elke pitbull, dogachtige, boerboel enz die brindle is, is veller dan zijn soort genoten met een effenkleur. :pffff:
Ik moest meteen lachen toen ik het las.
Mijn teefje is brindle, en super sociaal, ze wil niet eens vechten.
Mijn reu is egaal gekleurd, en laat hij nou net de grijperd zijn van de twee :mrgreen:
:zweep:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Essy schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef: Ik probeerde dat ook al aan te stippen, maar kwam niet door, blijkbaar ;-)Nou houd ik ook niet van vel, zeker niet op de chocolademelk :N:
Het IQ schijnbaar ook niet zo :N: :19: :smile:
:zweep:
*Daantje*

Ongelezen bericht door *Daantje* »

Essy schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef: Ik probeerde dat ook al aan te stippen, maar kwam niet door, blijkbaar ;-)Nou houd ik ook niet van vel, zeker niet op de chocolademelk :N:
Nou met m'n IQ is gelukkig niks mis :smile:
Fiepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Fernando & Roemeense Balto

Ongelezen bericht door Fiepje »

of het bij honden zo is, dat weet ik niet. wel heb ik de ervaring dat het met katten wel zo is, de blauwe katten zijn vaak niet van die lieverdjes, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

thuis hebben we een blauwe htk kat gehad, en die was op zn zachts gezegd gewoon aggresief, bij het asiel merken we het ook, dat die vaak toch wat feller zijn dan gemiddeld :wink:
Afbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Bij honden weet ik het alleen van horen zeggen, daadwerkelijke ervaringen heb ik niet.
Met katten heb ik wel ervaring. Ik heb een driekleurlapje, wat zwaar regeert over de andere katten. Een witte die gewoon rustig is met af en toe een dolle bui en een grijstijger die ook gewoon normaal is.
We hebben ook een zwartwitte gehad die de hele dag zat te chillen. Die maakte zich echt nergens druk om. :mrgreen:
Essy

MARC_S schreef:Op zich kan dat wel aangezien zenuwcellen uit dezelfde basis stammen als het ectoderm waar dus de kleur weer een rol speelt. De huid en de huidskleur/haarkleur hebben in een embryo dus dezelfde basis als de hersenen en de rest van het zenuwstelsel. ook de darmen en de rest van het spijsverteringsstelsel stammen af van die basiscellen.

Een gebrek aan pigment kan neurologische afwijkingen met zich meebrengen. Bij ratten zie je bv dat een bepaalde vorm van witte aftekeningen een neurologisch probleem geeft in de vorm van geen peristaltische bewegingen in de darmen. Gevolg is dat zodra ze vast voedsel eten alles dicht gaat zitten en ze dood gaan.

Bij een bepaalde kleur in honden kan denk ik dan het zenuwstelsel dus ook op een bepaalde manier beinvloed worden wat weer gedragsinvloeden geeft.

Maargoed, dat is wel erg moeilijke materie en daar kun je dus ook niet zomaar uitspraken over doen. Het zou dus best kunnen denk ik omdat het biologisch gezien met mekaar te maken heeft. :wink:
Ik denk dat je megacolon bedoelt bij piebald lethale muizen.
Bij doggen komt ook homozygoot piebald voor, maar die hebben geen spijsverteringsafwijkingen. Ook hebben ze hetzelfde uitbundige karakter als de geheel zwarte en grijstijger doggen uit de kleurslag zwart/wit.
Mij is opgevallen (nee geen wetenschappelijke onderbouwing :mrgreen: ) dat te witte doggen met spijsverteringsstoornissen meestal dubbel merle's met een harlekijn gen zijn. Dus 3x pigmentsverlies zeg maar.

De S allelen lijken in ieder geval bij doggen geen effect op het karakter te hebben. De kleurslag zwart/wit heeft een grote diversiteit aan S allel combinaties. Van SS tot s^i, s^p en s^e combinaties. Van karakter zijn ze allemaal veel uitbundiger en opener dan blauw en geel/gestroomd.

Blauw en geel behoren allemaal SS te zijn (overal kleur). Blauw is wel een dilute 'd' van zwart 'D'. Geel 'k' is in feite ook 'verdund' K allel (K= zwart). En chocolate 'b' is ook een dilute van 'B' (zwart).

Dus voor mijn gevoel lijkt het eerder of de dilute's b, k en d ook een soort dilute van gemoedelijk/openhartig temperament geven. In ieder geval bij doggen.
keessie
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door keessie »

Haha,wat een consideratie.
Ik ben donker[wat haarkleur betreft dan en sinds een paar jaar in mijn eigen kleur teruggeverfd,haha] maar als mens ben ik ook temperamentvol met een hoog IQ en EQ :pffff:

Want we hebben het toch over pigment? Ik weet wel dat Marc het goed heeft dat bepaalde pigmenten[zonder in details te treden] echt te maken heeft met het karakter.
En natuurlijk zit die lijn er dan in :wink:
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Ja ik heb ook weleens zoiets gelezen.
Zou het hetzelfde zijn als dat je eigenlijk alleen maar rode katers hebt en zelden rode poezen.. en dat een lapjes kat meestal een poes is?
Daar is duidelijk verband tussen kleur en geslacht.
Ik kan me voorstellen dat dat zo ook met karakter kan zijn, of karaktereigenschappen.
Een bepaald gen zorgt voor die kleur, misschien gaat zo'n gen dan vaak samen met een ander gen wat dan weer zorgt voor wel of niet hyper zijn ofzo.. in aanleg dan.
Ik ben duidelijk geen bioloog :) Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”