Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef in contact met meerdere reuen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

PHILA
Vaste gebruiker

Teef in contact met meerdere reuen

Ongelezen bericht door PHILA »

Is er, n.a.v. onderstaand "verslagje" van een reu-eigenaar, wel of niet gegronde reden om aan de afstamming van evt. geboren pups te twijfelen?

Vanmiddag is *** bij ons geweest.
Het was de bedoeling dat +++ zou gaan dekken. +++ was direct geinterresserd in *** en klom er bijna direct bovenop.
Alleen was *** waarschijnlijk wat nauw, dus ze piepte vrij snel en dan gooide ze +++ er weer af met haar achterwerk. +++ heeft het heel vaak geprobeerd, maar het lukte niet.
We hebben ze ook goed vastgehouden.
Maar misschien mede door +++'s onervarenheid is het dus niet gelukt.

Er was vantevoren al met ... overlegd dat ### ook mocht. Dit ging ook erg moeizaam in het begin, omdat *** het eigenlijk te veel pijn deed, maar na een poosje hebben ze 20 minuten gekoppeld gestaan, dus hopelijk kunnen wij ook weer aftellen.
Groetjes, Marian

en natuurlijk de "Veluws Markizaat Markiesjes" & BC Szuka!

Afbeelding

http://www.hetmarkiesje.nl
Nu ook: http://www.webdogs.nl
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

is *** nu wel of niet door +++ gedekt of alleen door ### ?

als ze niet door +++ gedekt is en enkel door ### lijkt me niet dat er getwijfeld hoeft te worden aan de afstamming van de toekomstige pups.

ze zeggen dat de teef erg nauw was en dat ze de reu eraf gooide, is er dan wel penentratie geweest en wellicht een zaadlozing of niet?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
PHILA
Vaste gebruiker

Podenji schreef:is *** nu wel of niet door +++ gedekt of alleen door ### ?

als ze niet door +++ gedekt is en enkel door ### lijkt me niet dat er getwijfeld hoeft te worden aan de afstamming van de toekomstige pups.

ze zeggen dat de teef erg nauw was en dat ze de reu eraf gooide, is er dan wel penentratie geweest en wellicht een zaadlozing of niet?
Dat is nu juist de vraag; zowel de reu-eigenaar als de teef-eigenaar "denken" dat de 1e reu (+++) niet gedekt heeft...
Overigens zijn beide eigenaren onervaren (de reu-eigenaar heeft 1 keer een dekking meegemaakt en de teef-eigenaar helemaal niet).
Groetjes, Marian

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sja ik acht de kans erg klein , maar ik was er niet bij dus weet niet wat er precies gebeurt is, misschien moeten ze maar een DNA test laten doen als de pups er zijn dan weten ze het zeker, en hoe lullig het ook zal zijn als het zo is dat ze 2 vaders blijken te hebben, ook de consequenties ervan, dan is iedereen wel eerlijk :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dit moet je lezen als je dronken bent joh! dan gaan de #+*'tjes voor je ogen dansen! :smile:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:dit moet je lezen als je dronken bent joh! dan gaan de #+*'tjes voor je ogen dansen! :smile:
&*(#%@%%^^&&&@
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Teef in contact met meerdere reuen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

PHILA schreef:Is er, n.a.v. onderstaand "verslagje" van een reu-eigenaar, wel of niet gegronde reden om aan de afstamming van evt. geboren pups te twijfelen?

Vanmiddag is *** bij ons geweest.
Het was de bedoeling dat +++ zou gaan dekken. +++ was direct geinterresserd in *** en klom er bijna direct bovenop.
Alleen was *** waarschijnlijk wat nauw, dus ze piepte vrij snel en dan gooide ze +++ er weer af met haar achterwerk. +++ heeft het heel vaak geprobeerd, maar het lukte niet.
We hebben ze ook goed vastgehouden.
Maar misschien mede door +++'s onervarenheid is het dus niet gelukt.

Er was vantevoren al met ... overlegd dat ### ook mocht. Dit ging ook erg moeizaam in het begin, omdat *** het eigenlijk te veel pijn deed, maar na een poosje hebben ze 20 minuten gekoppeld gestaan, dus hopelijk kunnen wij ook weer aftellen.
In mijn (simpele) beleving kan het zo zijn dat beide reuen toch succesvol zijn geweest, dus ja, in mijn beleving kan er aan de afstamming worden getwijfeld. Jammer dat er geen ervarener persoon bij was om het geheel te begeiden. Ik zou zeker een afstammingsonderzoek ZELF aanvragen als ik de teef-eigenaar was. Dan kunnen ze me in ieder geval nooit onzorgvuldigheid verwijten (hoewel.. er een tweede reu oplaten is zowiezo geen handig idee lijkt me). Ik begrijp dat het gaat om een hond met stamboom en JUIST dan zou ik niet het risico willen lopen dat er pups rondlopen straks waarvan men denkt dat die afstamd van hond 1, terwijl het 2 moet zijn (of andersom)... zeker als daar ooit verder mee gefokt gaat worden!

Suzanne
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Als beide honden een zaadlozing hebben gehad, kan het volgens mij zelfs zo zijn dat de teef pups krijgt die verschillende vaders hebben.
Bij verwilderde katten gebeurt dit ook, een poes laat zich achter elkaar dekken door verschillende katers, en de kittens hebben dan vaak allemaal verschillende vaders.
:zweep:
chiaro
Actief
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door chiaro »

Yep kan
Groetjes
José
Chiaro E Tondo Cane Corso Italiano
Afbeelding>
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Verstand heb ik er niet van.
Ik vind het alleen zelf een rare keuze om het dan meteen te proberen met een andere reu. Zeker als je niet 100% zeker kunt zeggen dat er geen zaadlozing is geweest bij de eerste reu.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Heb al meerdere keren gehoort van puppen uit dekkingen die de naam dekking niet mochten dragen. De reu heeft er alleen maar heel even op gezeten, wordt er dan gezegd, er heeft geen dekking plaatst gevonden! Echetr na 9 wk wel een nestje met puppies :19:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Een zaadlozing is zo gepiept (nog sneller dan wij met onze ogen knipperen). Koppeling is niet verplicht.

En een teef kan van meerdere reuen zaad opnemen dus is het mogelijk dat er een nest komt van bijv 2 vaders.

Ik weet niet hoelang geleden de dekking was, maar ik zou misschien wel op zeker willen spelen en een morning after halen.
Als het om een stamboom nestje gaat, zou ik er echt grote problemen mee hebben als er 2 vaders blijken te zijn.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

valt dit onder zorgvuldig fokken
fietsje
Actief
Mijn ras(sen): langhaar kaninchen en dwerg teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door fietsje »

valt dit onder zorgvuldig fokken
nee dat lijkt me niet... Het is volgens mij heel goed mogelijk dat beide reuen een zaadlozing hebben gehad..Maar moeilijk om er echt iets over te zeggen als je er niet bij bent geweest.Ik zou zelf dit risico niet willen lopen
PHILA
Vaste gebruiker

Nu mijn dillema... :roll:

Maak ik hiervan een melding bij de RvB ("procedure twijfel afstamming")?

Het betreft een ras met een (zeer) kleine populatie en het zal vrijwel zeker zijn dat er met de "pups" uit dit nest (verder) gefokt zal worden (inzet voor de fok wordt gepropageerd door de RV).

Het zal mij niet in dank afgenomen worden (zowel door eigenaren reu en teef als door FAC van RV) - ze vinden mij altijd al een "zeikerd"...

Uiteraard vind ik zo'n procedure vervelend voor de eigenaren (m.i. is dit een resultaat van "onkundigheid/ontwetendheid") die (waarschijnlijk) niet goed geïnformeerd/begeleid zijn in dit geval, maar aan de andere kant kan ik ook niet "mijn kop in het zand steken" en wil ik eigenlijk handelen in het belang van het ras.
Groetjes, Marian

Afbeelding

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

PHILA schreef:
Het zal mij niet in dank afgenomen worden (zowel door eigenaren reu en teef als door FAC van RV) - ze vinden mij altijd al een "zeikerd"...
Was jij erbij of weet je hier toevallig vanaf? Ik denk wel dat ik het zou melden als ik erbij was geweest, anders niet, kan ik immers niks bewijzen.

Overigens denk ik dat zulke dingen echt wel vaker voorkomen, ik heb soms zo mijn twijfel als ik zie dat bij een fokker de hele tijd de reuen en de teven door elkaar lopen :roll:

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”