Ik heb Chow-chow's en Jack-Russells gehad en nu herders. Als je ze niet opvoed zijn het allemaal etters, groot of klein.Suuz schreef:Ik denk ook dat niet alles met opvoeding te maken heeft.
Als je kijkt naar een hoop soorten 'grotere' honden, die zijn ook meer bereid om wat voor je te doen, heb ik het idee.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Die kleintjes zijn gewoon entertainers en niet gemaakt om te werken of gehoorzaam te zijn![]()
Ze kunnen het best wel en er zijn altijd overal uitzonderingen natuurlijk maar volgens mij zit het ook gewoon in hun karakter en eigenschappen.
En die eigenschappen moet je ook gewoon waarderen en respecteren zegt Bantam![]()
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
opvoed verschillen kleine en grote honden
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Dit deel ik niet. Het ligt heel erg aan het ras in hoeverre ze baasgericht en/of werkers zijn, maar het hangt niet van de grootte van de hond af.Suuz schreef: Als je kijkt naar een hoop soorten 'grotere' honden, die zijn ook meer bereid om wat voor je te doen, heb ik het idee.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Uiteraard niet, maar volgens mij zitten er wel meer rassen die werkers en/of erg baasgericht qua trainen zijn bij de middenslagjes en grotere honden dan bij de echte kleintjes (dan bedoel ik schoft tot een cm of 30, en een kilo of 6-7). Veel van die echte kleintjes zijn terriers of gezelschapshonden.Zoek stok! schreef:Dit deel ik niet. Het ligt heel erg aan het ras in hoeverre ze baasgericht en/of werkers zijn, maar het hangt niet van de grootte van de hond af.Suuz schreef: Als je kijkt naar een hoop soorten 'grotere' honden, die zijn ook meer bereid om wat voor je te doen, heb ik het idee.
Wat dit precies met de discussie te maken heeft ben ik even kwijt trouwens

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat je een kleinere hond die je van de bank weggromt niet anders behandelt dan een grote hond die dat doet. Toch?

Alleen puur uit 'praktisch' oogpunt doe je bepaalde dingen soms denk ik wel anders bij een heel kleintje dan bij een hele grote hond.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik weet nooit zo goed wat nou kleine en wat middenslag honden zijn. Hier op het forum vinden veel mensen mijn hond namelijk klein. En in die categorie zitten wel degelijk flinke werkers. Jackies vind ik ook wel werkers trouwens, je moet ze eens zien gaan op een agilityveld! Maar gezelschapshonden niet inderdaad.Moos schreef:
Uiteraard niet, maar volgens mij zitten er wel meer rassen die werkers en/of erg baasgericht qua trainen zijn bij de middenslagjes en grotere honden dan bij de echte kleintjes (dan bedoel ik schoft tot een cm of 30, en een kilo of 6-7). Veel van die echte kleintjes zijn terriers of gezelschapshonden.

Linda, Izzie en Bram
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
O, maar met kleine ettertjes maak ik ook zo kortemetten hoorAddy schreef:Ik refereer aan de opmerking dat Carolien zegt dat ze met een kleine hond minder streng zou zijn omdat daar niet zo'n noodzaak in ligt.Zoek stok! schreef:Volgens mij beweert niemand dat kleinere honden niet pittig (kunnen) zijnAddy schreef:Wanneer mag Sammie Hoeisseinie bij je komen logeren, maatje teckel is hij, ik denk zomaar dat je die uitspraak nooit meer herhaaltCaro. schreef:Ik zou met een kleine(re) hond iets 'makkelijker' zijn. Niet dat ik die niet zou opvoeden of dat er geen regels zouden zijn zoals 'niet trekken', maar ik denk dat ik iets minder streng zou zijn omdat puur de echte noodzaak er niet zo is.![]()
In het verleden joeg hij rotties en herders het Hemmeland af en de eigenaren stonden alleen nog maar te stamelen waar is mijn hond nou naartoe
Ik denk dat mensen met die gedachte al de fout ingaan

Ik bedoel gewoon in z'n algemeenheid, bv met het trekken dat de noodzaak er is bij een hond van 40 of 50 kg om dit af te leren en dat het bij een kleintje nu niet zo'n ramp is als hij een keertje trekt.
Natuurlijk niet dat het kleintje z'n goddeloze gang mag gaan

- Moos
- Zeer actief
Dat noem ik middenslagZoek stok! schreef:Ik weet nooit zo goed wat nou kleine en wat middenslag honden zijn. Hier op het forum vinden veel mensen mijn hond namelijk klein. En in die categorie zitten wel degelijk flinke werkers. Jackies vind ik ook wel werkers trouwens, je moet ze eens zien gaan op een agilityveld! Maar gezelschapshonden niet inderdaad.Moos schreef:
Uiteraard niet, maar volgens mij zitten er wel meer rassen die werkers en/of erg baasgericht qua trainen zijn bij de middenslagjes en grotere honden dan bij de echte kleintjes (dan bedoel ik schoft tot een cm of 30, en een kilo of 6-7). Veel van die echte kleintjes zijn terriers of gezelschapshonden.

Ik ken niet alle rassen tot een cm of 30 schoft, en uiteraard zullen er ook werkers tussen zitten qua ras, met een fikse dosis baasgerichtheid. Maar volgens mij vind je die meer bij honden die wat groter zijn.
Suuz die hierover begon heeft shit-tzu's, dus voor het gemak ging er ervanuit dat ze het had over de echte kleintjes van dat formaat

-
- Zeer actief
- Cissy
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ergerde me vroeger altijd groen en geel aan de teckel(s) van mijn ouders of eigenlijk meer aan mijn ouders, ze werdt nooit gecorrigeerd als ze bijvoorbeeld blaffend op mensen af liep op straat af liep te trekken aan de riem als een halvegare.
Ze vloog achter fietsers aan en dan werdt er lachend gezegd hahaha kijk die kleine ...
Puur ergerlijk!
Volgende week gaan wij Jerry ophalen nou geloof maar dat die dezelfde behandeling krijgt hier als de rest niks geen voortrekkerij omdat hij maar klein is.
Dus ook niet tegen iemand opspringen ,geen "hysterische stuiterballen" in huis
Ze vloog achter fietsers aan en dan werdt er lachend gezegd hahaha kijk die kleine ...
Puur ergerlijk!
Volgende week gaan wij Jerry ophalen nou geloof maar dat die dezelfde behandeling krijgt hier als de rest niks geen voortrekkerij omdat hij maar klein is.
Dus ook niet tegen iemand opspringen ,geen "hysterische stuiterballen" in huis

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zoooo herkenbaar dit! Met Tessa is het soort van wel gelukt omdat ik toen ik nog bij m'n ouders woonde iedereen vantevoren hierover gedrild had. Toen verhuisde ik naar een flat, met een berg oude mensen en toen kwam Nikki. En ja, die staat dus tegen iedereen op. En inderdaad, helaas pindakaas, je redt het gewoon niet als anderen ze belonen voor dit gedrag. En bij mijn honden is zelfs een vriendelijk woord van een vreemde al beloning genoeg!Moos schreef:Mijn ervaring is met echt kleine honden dat dat opspringen er zo verdomd lastig uit te krijgen is omdat zelfs als ze eenmaal volwassen zijn niemand meewerkt... ... 2 jaar lang tegen mensen staan roepen "negeer hem!" als hij opsprong. Waarop diezelfde mensen zeiden "oh, vind ik niet erg hoor zo'n kleintje!" en hoppakee, ook nog even een koekje erin.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
In het begin dat Kai hier was, was ik veel te voorzichtig met hem en liet ik hem veel te veel toe, omdat ik langs alle kanten hoorde dat het een gevoelig ras was en dat je ze niet te hard mocht aanpakken, dus ik durfde er niet tegenin te gaan. Hij dacht ook dat hij een stapje hoger in de rangorde stond dan mij hierdoor. Wat dus resulteerde in kleine probleempjes die dreigde groter te worden.
Toen heb ik het roer omgegooid en hem gewoon als hond behandeld, zoals ik met alle honden hier doe. Kai is enorm veranderd en we hebben nu een heel goede band. Hij weet nu ook perfect waar hij staat in de rangorde en dat is helemaal onderaan. Dus in de toekomst wordt elke hond eender welke grootte of ras gewoon als hond behandeld en niet naargelang het ras of grootte.
Toen heb ik het roer omgegooid en hem gewoon als hond behandeld, zoals ik met alle honden hier doe. Kai is enorm veranderd en we hebben nu een heel goede band. Hij weet nu ook perfect waar hij staat in de rangorde en dat is helemaal onderaan. Dus in de toekomst wordt elke hond eender welke grootte of ras gewoon als hond behandeld en niet naargelang het ras of grootte.

-
- Zeer actief
Dit is ook voor mij erg bekend. tommy is nu 4,5 maand en t is echt een ramp om hem t opspringen af te leren. De meeste mensen vinden hem alleen maar leuk, lief en schattig. Ook gaat hij 2x in de week mee met mn werk op de manege, waar iedereen hem aanhaald en ook op laten springen. het liefst pakken ze hem ook nog allemaal op en proppen ze hem vol, maar dit wil ik dit dus helemaal niet.MirandaH schreef:Zoooo herkenbaar dit! Met Tessa is het soort van wel gelukt omdat ik toen ik nog bij m'n ouders woonde iedereen vantevoren hierover gedrild had. Toen verhuisde ik naar een flat, met een berg oude mensen en toen kwam Nikki. En ja, die staat dus tegen iedereen op. En inderdaad, helaas pindakaas, je redt het gewoon niet als anderen ze belonen voor dit gedrag. En bij mijn honden is zelfs een vriendelijk woord van een vreemde al beloning genoeg!Moos schreef:Mijn ervaring is met echt kleine honden dat dat opspringen er zo verdomd lastig uit te krijgen is omdat zelfs als ze eenmaal volwassen zijn niemand meewerkt... ... 2 jaar lang tegen mensen staan roepen "negeer hem!" als hij opsprong. Waarop diezelfde mensen zeiden "oh, vind ik niet erg hoor zo'n kleintje!" en hoppakee, ook nog even een koekje erin.
ben dus erg bang ook een opspringende teckel te krijgen:(
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Eens een ernstig gesprek voeren met de mensen op de manegechant schreef: Dit is ook voor mij erg bekend. tommy is nu 4,5 maand en t is echt een ramp om hem t opspringen af te leren. De meeste mensen vinden hem alleen maar leuk, lief en schattig. Ook gaat hij 2x in de week mee met mn werk op de manege, waar iedereen hem aanhaald en ook op laten springen. het liefst pakken ze hem ook nog allemaal op en proppen ze hem vol, maar dit wil ik dit dus helemaal niet.
ben dus erg bang ook een opspringende teckel te krijgen:(

Teckels zijn erg leuk en inventief

Het scheelt je wel in voer natuurlijk

-
- Zeer actief
[/quote]
Eens een ernstig gesprek voeren met de mensen op de manege
, dus het risico bestaat dat Tommy het zelf anders even gaat regelen om opgepakt en volgestopt te worden.
[/quote]
Haha, kan zn hele maaltijd krijgen daar
T probleem is dat er elke week weer andere mensen zijn en ook veel kinderen lopen. Ik hou hem wel goed in de gaten, als ik het hoekje om gaat, moet hij t ook, of ie t doet is een ander verhaal
Maar als t aan hem lag zou hij inderdaad zelf wel ff de knuffels en de snoepjes regelen
Maar allemaal een beetje off topic dit, sorry!
En on topic: denk dat ik met een grotere hond het afspringen wel beter af zou kunnen leren aangezien de meeste mensen daarvan beter begrijpen dat opspringen niet mag. Verder mag tommy hier trouwens ook niet aan de lijn trekken, enz. Wel mag ie lekker op de bank, maar dat zou een grotere hond ook mogen, hebben een hoekbank, dus ruimte zat
Eens een ernstig gesprek voeren met de mensen op de manege

Haha, kan zn hele maaltijd krijgen daar

T probleem is dat er elke week weer andere mensen zijn en ook veel kinderen lopen. Ik hou hem wel goed in de gaten, als ik het hoekje om gaat, moet hij t ook, of ie t doet is een ander verhaal
Maar als t aan hem lag zou hij inderdaad zelf wel ff de knuffels en de snoepjes regelen

En on topic: denk dat ik met een grotere hond het afspringen wel beter af zou kunnen leren aangezien de meeste mensen daarvan beter begrijpen dat opspringen niet mag. Verder mag tommy hier trouwens ook niet aan de lijn trekken, enz. Wel mag ie lekker op de bank, maar dat zou een grotere hond ook mogen, hebben een hoekbank, dus ruimte zat