Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoe vaak dekken met een teef
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik weet niet of je met al die rassen in je onderschrift fokt, maar met de cane corso en de maremmer zit je vaak met 1 nest al op zo een beetje 10 pups, als die teven elk maar 2 of 3 pups werpen per nest en dat 5 nesten, dan zet ik mijn vraagtekens bij de vruchtbaarheid van die lijn,chiaro schreef:Als ik met mijn teefje, in 5 nesten 10 puppen op de wereld zet, is dat toch niet absurd veel?
volgens mij heb je mijn argumenten overigens niet begrepen.
Laatst gewijzigd door Podenji op 27 nov 2007 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- chiaro
- Actief
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Mijn chi's 2, mijn CC's 8.massam schreef:nee, maar hoeveel rassen werpen gemiddeld maar 2 pups?
bij mijn ras ligt het rond de 5 en podenji haar ras podenco poept er gemiddeld 10 uit ofzo.. nanna's ras weer maar 3.
Wat betreft de nazaten, je gebruikt neem ik aan toch wel verschillende reuen, of doe je herhalingsnesten?
Er zijn verschillende uitvalshoeken hoe je het kan bekijken. Een teef die meerdere puppen op de wereld heeft gezet (met verschillende reuen) geeft op die manier ook weer diversiteit, en als je met meedere puppen uit zo'n teef verder gaat, geef je ook weer diversiteit. Immers geen enkele pup heeft dezelfde genen als haar (half)broers en (half)zussen. Anders zou je spreken over een eeneiige tweeliing en dat komt maar heel weinig voor bij honden.
Groetjes
José
Chiaro E Tondo Cane Corso Italiano
>
José
>- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
het gaat dus niet enkel om de diversiteit op die manier dat jij het nu zegt, nogmaals lees mn "pleidooi" maar eens overchiaro schreef:Mijn chi's 2, mijn CC's 8.massam schreef:nee, maar hoeveel rassen werpen gemiddeld maar 2 pups?
bij mijn ras ligt het rond de 5 en podenji haar ras podenco poept er gemiddeld 10 uit ofzo.. nanna's ras weer maar 3.
Wat betreft de nazaten, je gebruikt neem ik aan toch wel verschillende reuen, of doe je herhalingsnesten?
Er zijn verschillende uitvalshoeken hoe je het kan bekijken. Een teef die meerdere puppen op de wereld heeft gezet (met verschillende reuen) geeft op die manier ook weer diversiteit, en als je met meedere puppen uit zo'n teef verder gaat, geef je ook weer diversiteit. Immers geen enkele pup heeft dezelfde genen als haar (half)broers en (half)zussen. Anders zou je spreken over een eeneiige tweeliing en dat komt maar heel weinig voor bij honden.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ehhh 8 gemiddeldmassam schreef:nee, maar hoeveel rassen werpen gemiddeld maar 2 pups?
- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Met de Maremma fok ik niet, heb er eentje voor het plezier. Misschien krijgt ze ooit een nestje, maar dat weet ik nog helemaal niet.Podenji schreef:ik weet niet of je met al die rassen in je onderschrift fokt, maar met de cane corso en de maremmer zit je vaak met 1 nest al op zo een beetje 10 pups, als die teven elk maar 2 of 3 pups werpen per nest en dat 5 nesten, dan zet ik mijn vraagtekens bij de vruchtbaarheid van die lijn,chiaro schreef:Als ik met mijn teefje, in 5 nesten 10 puppen op de wereld zet, is dat toch niet absurd veel?
volgens mij heb je mijn argumenten overigens niet begrepen.
Het gemiddelde van de CC is echt 8 puppen, er zijn grote nesten bij en ook kleintjes. Dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken, maar kan bijvoorbeeld ook aan de reu liggen, of aan het tijdstip van dekken.
De chi's zitten op een gemiddelde van 2.
Verder ben ik het met Nanna eens, ze verwoord het beter dan ik.
Groetjes
José
>
José
>- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
chiaro schreef: Als ik met mijn teefje, in 5 nesten 10 puppen op de wereld zet, is dat toch niet absurd veel?
5 x 8 = 40 pupschiaro schreef:Het gemiddelde van de CC is echt 8 puppen,
dus als jij 5 nesten met je CC fokt kom jij echt wel over de 40 pups heen.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
als de reu minder vruchtbaar is kan dat , maar dat klopt weer niet met wat chiaro zegtmassam schreef:wil iemand aan mij uitleggen hoe de reu invloed kan hebben aan kleine nesten? langzame zwemmertjes snap ik. verder niet(dus uberhaubt aan de grootte van een nest)
oftewel: hoe kan dat aan de reu liggen als het niets met vruchtbaarheid te maken heeft
- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Nee maar wel met de bouw van de hond, kun je je voorstellen een chi van 3 kilo die 10 puppies neerlegt van 100 gram, of een CC van 50 kilo die er 10 neer legt van 400 gram?Inge O schreef::N: dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken? nee, het is louter toeval dat chi's kleinere nesten krijgen dan CC's?chiaro schreef:Het gemiddelde van de CC is echt 8 puppen, er zijn grote nesten bij en ook kleintjes. Dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken, maar kan bijvoorbeeld ook aan de reu liggen, of aan het tijdstip van dekken.
Groetjes
José
>
José
>- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Een reu kan minder kwaliteit sperma hebben en daar krijg je kleinere nesten door. Daarnaast kan je door iets te vroeg of te laten dekken ook kleinere nesten krijgen. Ligt niet aan de reu, maar aan de teef.Podenji schreef:als de reu minder vruchtbaar is kan dat , maar dat klopt weer niet met wat chiaro zegtmassam schreef:wil iemand aan mij uitleggen hoe de reu invloed kan hebben aan kleine nesten? langzame zwemmertjes snap ik. verder niet(dus uberhaubt aan de grootte van een nest)
oftewel: hoe kan dat aan de reu liggen als het niets met vruchtbaarheid te maken heeft
Verder kan het een erfelijke kwestie zijn.
Ik ken teefjes die bij de ene reu 2 puppen geven en bij de andere 8.
Groetjes
José
>
José
>- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Er zijn zaken die een tijdelijke invloed kunnen hebben op de kwaliteit van het sperma, bijvoorbeeld AB.Inge O schreef:een bijna onvruchtbare reu zou eventueel wel een kleiner nest kunnen veroorzaken (als je nog geluk hebt) of geen nest (als je pech hebt ). er zijn dan wel zwemmertjes, maar zo weinig dat er geen of maar enkele de meet halenmassam schreef:wil iemand aan mij uitleggen hoe de reu invloed kan hebben aan kleine nesten? langzame zwemmertjes snap ik. verder niet(dus uberhaubt aan de grootte van een nest)
.
maar dat zijn natuurlijk de uitzonderingen op de regel.
Daarom doet een da ook altijd een telling voor hij sperma opslaat voor een KI.
Groetjes
José
>
José
>- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dat komt toch ook doordat pups van kleine rassen in verhouding groter zijn dan pups van grote rassen.Inge O schreef::N: dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken? nee, het is louter toeval dat chi's kleinere nesten krijgen dan CC's?chiaro schreef:Het gemiddelde van de CC is echt 8 puppen, er zijn grote nesten bij en ook kleintjes. Dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken, maar kan bijvoorbeeld ook aan de reu liggen, of aan het tijdstip van dekken.
maar dan nog, als je grote hond die gemiddeld 8 pups moet kunnen krijgen 5 nesten heeft gehad van 2-3 pups, dan mag je wel degelijk je vraagtekens zetten bij de vruchtbaarheid van die teef, als je elke keer verschillende reuen hebt gebruikt helemaal. mischien ligt het aan beiden, mischien produceren die reuen bij andere teven ook geen grote nesten, dan heb je m.i. al een vruchtbaarheidsprobleem in het ras.
helemaal bij rassen waar genoeg diversiteit in bloedlijnen aanwezig is, zodat je dat ook kan onderzoeken zonder concessies te hoeven doen aan andere belangrijke aspecten binnen je ras/fokkerij
maar door al die factoren te negeren in de fokkerij creeëer je op een gegeven moment dus problemen wel binnen een ras.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dus??? vruchtbaarheidchiaro schreef:
Een reu kan minder kwaliteit sperma hebben en daar krijg je kleinere nesten door. Daarnaast kan je door iets te vroeg of te laten dekken ook kleinere nesten krijgen. Ligt niet aan de reu, maar aan de teef.
Verder kan het een erfelijke kwestie zijn.
Chiaro, wat denk jij eigenlijk dat vruchtbaarheid betekent/ inhoud?
- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Hoe bedoel je? Vruchtbaarheid kan wisselen. Als een reu AB heeft gehad kan dat invloed hebben op zijn vruchtbaarheid, en dat is niet erfelijk.
Verlies van fertiliteit en vertiliteit kan na veel intelen (vaak naar meerdere generaties achter elkaar) problemen geven. Maar als een hond bij het ene nest wel grote nesten geeft/op de wereld zet, en het andere nest niet, hoeft dat absoluut niet erfelijk te zijn.
Niet alles is erfelijk. Hihihi, ik ben ook niet vruchtbaar, maar dat is absoluut niet erfelijk
Verlies van fertiliteit en vertiliteit kan na veel intelen (vaak naar meerdere generaties achter elkaar) problemen geven. Maar als een hond bij het ene nest wel grote nesten geeft/op de wereld zet, en het andere nest niet, hoeft dat absoluut niet erfelijk te zijn.
Niet alles is erfelijk. Hihihi, ik ben ook niet vruchtbaar, maar dat is absoluut niet erfelijk
Groetjes
José
>
José
>- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Hier ben ik het niet met je eens. Gemiddeld komen er bij iedere loopsheid zo'n 40 eicellen vrij om bevrucht te worden.Inge O schreef:ja, natuurlijk, daarom heeft de natuur ervoor gezorgd dat ze een lagere vruchtbaarheid hebben (minder eicellen produceren per loopsheid).Podenji schreef:dat komt toch ook doordat pups van kleine rassen in verhouding groter zijn dan pups van grote rassen.Inge O schreef::N: dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken? nee, het is louter toeval dat chi's kleinere nesten krijgen dan CC's?chiaro schreef:Het gemiddelde van de CC is echt 8 puppen, er zijn grote nesten bij en ook kleintjes. Dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken, maar kan bijvoorbeeld ook aan de reu liggen, of aan het tijdstip van dekken.
Groetjes
José
>
José
>- chiaro
- Actief
- Contacteer:
euhh, en wat mag vertiliteit zijnInge O schreef:maar het blijft nog altijd vruchtbaarheid, toch? en dat was wat je hoger ontkende.chiaro schreef:Hoe bedoel je? Vruchtbaarheid kan wisselen. Als een reu AB heeft gehad kan dat invloed hebben op zijn vruchtbaarheid, en dat is niet erfelijk.
Verlies van fertiliteit en vertiliteit
oops beiden verkeerd
Groetjes
José
>
José
>- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
fertiliteit = vruchtbaarheidchiaro schreef:
oops beiden verkeerdfitaliteit of vertiliteit, of was het nou vitaliteit en fertiliteit
vitaliteit = levendig
maar om terug te komen op het onderwerp, wat ik je probeer duidelijk te maken en wat Inge net nog zegt, is dat je dat eerst ontkent
betreft 5 nesten per teef, wat draagt het daadwerkelijk bij aan een ras om zoveel met 1 teef te fokken
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
- chiaro
- Actief
- Contacteer:
Podenji schreef:fertiliteit = vruchtbaarheidchiaro schreef:
oops beiden verkeerdfitaliteit of vertiliteit, of was het nou vitaliteit en fertiliteit
vitaliteit = levendig
maar om terug te komen op het onderwerp, wat ik je probeer duidelijk te maken en wat Inge net nog zegt, is dat je dat eerst ontkent![]()
betreft 5 nesten per teef, wat draagt het daadwerkelijk bij aan een ras om zoveel met 1 teef te fokkenje kan m.i beter een teef van het 1e of 2e nest van die teef houden om daarmee verder te gaan fokken, dan bouw je in elk geval de lijn uit. 5 nesten per teef vind ik sneller in de buurt komen van vermeerderen dan dat het daadwerkelijk bijdraagt aan het ras zelf.
denk niet dat we hier uit komen, ieder een eigen mening, en dat moet kunnen. We kunnen OH-en wat we willen, maar (en dat is heel moo) we staan voor wat we zeggen. Misschien beter om eens gezellig in het echie te bomen
Groetjes
José
>
José
>-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Jep dat bedoelde ik inderdaadScooby schreef:Ik denk dat je nu de reu bedoelt waar ik op doel? Voor zover ik weet, draagt hij geen erfelijke afwijking met zich mee, gelukkig.Sylvia schreef:Scooby schreef:Dat is helaas niet alleen binnen jullie ras het geval...Sylvia schreef:Helaas kennen wij dus binnen ons ras een reu die heel veel gebruikt is, en daar spreken we niet meer over 25/30 puppen maar een veelvoudig maal van dit.Ik ken alleen de Weimaraner natuurlijk heel goed.
Droeg deze reu een erfelijk afwijking mee?
Groetjes Sylvia

- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Okej , maar waar ligt het volgens jou dan aan dat teefjes van kleinere rassen vaak kleinere nestjes werpen??chiaro schreef:Hier ben ik het niet met je eens. Gemiddeld komen er bij iedere loopsheid zo'n 40 eicellen vrij om bevrucht te worden.Inge O schreef:ja, natuurlijk, daarom heeft de natuur ervoor gezorgd dat ze een lagere vruchtbaarheid hebben (minder eicellen produceren per loopsheid).Podenji schreef:dat komt toch ook doordat pups van kleine rassen in verhouding groter zijn dan pups van grote rassen.Inge O schreef: :N: dat heeft niets met de vruchtbaarheid te maken? nee, het is louter toeval dat chi's kleinere nesten krijgen dan CC's?
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
-
suus&co
schiet me net nog een vraag te binnen, die mij eigenlijk wel behoorlijk bezighoudt..
Wat als er fokkers meerdere malen een teef drachtig laten worden, met als argument dat de fokbasis zo smal is?
Edit: ik ben zelf geen fokker, wel een hondenliefhebber. En ik zie een teef het liefst max. 2 maal drachtig. Ook mijn visie is: liever kwaliteit, dan kwantiteit
Wat als er fokkers meerdere malen een teef drachtig laten worden, met als argument dat de fokbasis zo smal is?
Edit: ik ben zelf geen fokker, wel een hondenliefhebber. En ik zie een teef het liefst max. 2 maal drachtig. Ook mijn visie is: liever kwaliteit, dan kwantiteit
-
suus&co
dat lijkt mij dus ook. Tuurlijk zal het op zeer kort termijn de basis "uitbreiden"... maar dan in de zin van de hoeveelheid honden wat er van dat ras op de wereld wordt gezet.(wat me tegen staat)
Maar als je op langer termijn kijkt, krijg je honden die allemaal wel erg nabije familie gaan worden van elkaar, waardoor je dus een ras kapot fokt.
Ben benieuwd naar meerderen visies
Maar als je op langer termijn kijkt, krijg je honden die allemaal wel erg nabije familie gaan worden van elkaar, waardoor je dus een ras kapot fokt.
Ben benieuwd naar meerderen visies