Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tijger teckels

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

tijger teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

ik had een vraagje
ouders van een kind wat ibj ons bij de scouting sit
hebben teckelpuppies :I:
nou heeft moeders een wit streepje
op de borst zitten en in sommige van de pups is dat overgegaan
volgens mij maar 2 van de 5

de fokster die dacht dat er totaal GEEN wit in mog zitten
ik zei dat als moeder een streepje wit heeft
en de vader black and tan is

dan is het geen probleem
maar als ze allebei (moeder EN vader)wit hebben dan is het niet goed :neenee:

maar nou komt mijn vraag
stel, uit het nest van nanna (ik noem maar een voorbeeld)
(vader tijger en moeder balck and tan)
komt ook 1 black and tan puppie uit

mag je die dan weer wel kruisen met een getijgerde
of moet je een paar generaties wachten :denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Een wit streepje op de borst heeft niets te maken met getijgerd zijn ;-)
Het is op de show ook niet echt een probleem (mits niet te groot). Liever geen wit streepje, natuurlijk ;-)

Een black and tan uit een nest met getijgerde nestbroers en zusters kan probleemloos gedekt worden door een getijgerde.
Als je tijger wilt fokken hoef je alleen maar te kijken naar wat je aan honden voor je hebt staan, voorouders zijn dan qua kleur totaal onbelangrijk. Tijger is niet recessief (ook niet dominant trouwens) en kan dus ook beslist niet meereizen door de generaties heen om plots weer op te duiken.
Het is heel simpel: om tijgerpups te krijgen MOET één van de ouders tijger zijn. Uit twee niet-tijgers zul je voor 100% nooit tijgers kunnen fokken.
Domme vraag misschien Nanna :wink:
Waar komt die eerste tijgerteckel dan vandaan? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kawa2
Zeer actief

meschien door er een ander ras heen te laten kruisen ????

en dan heb ik ook nog een vraagje

als zo'n wit streepje op de borst niet al getijgerd doorgaat
(wat zijn de eisen om je hondje getijgerd te mogen noemen???)

mag je die dan wel kruisen met een getijgerde ??
in de hoop dat je dan bv hondjes krijgt
zoals jagger en tabbert
of krijg je die alleen maar door 2 echte tijgers te kruisen ??/ (wat niet goed is)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ranetje schreef:
Nanna schreef:Een wit streepje op de borst heeft niets te maken met getijgerd zijn ;-)
Het is op de show ook niet echt een probleem (mits niet te groot). Liever geen wit streepje, natuurlijk ;-)

Een black and tan uit een nest met getijgerde nestbroers en zusters kan probleemloos gedekt worden door een getijgerde.
Als je tijger wilt fokken hoef je alleen maar te kijken naar wat je aan honden voor je hebt staan, voorouders zijn dan qua kleur totaal onbelangrijk. Tijger is niet recessief (ook niet dominant trouwens) en kan dus ook beslist niet meereizen door de generaties heen om plots weer op te duiken.
Het is heel simpel: om tijgerpups te krijgen MOET één van de ouders tijger zijn. Uit twee niet-tijgers zul je voor 100% nooit tijgers kunnen fokken.
wou je een kip of een ei? :wink:

denk ik hoor. alles is er ooit ineens geweest toch? :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

massam schreef:
ranetje schreef:

wou je een kip of een ei? :wink:

denk ik hoor. alles is er ooit ineens geweest toch? :19:
Natuurlijk :wink:
Maar als de genetische verandering heeft plaatsgevonden, zit het gen in de honden.
Dan denk ik zomaar dat twee honden die niet getijgerd zijn, maar wel uit een nest met tijgertjes komen dat gen door zouden kunnen geven? :denken:

Ik kan me niet voorstellen dat dat niet het geval is, maar misschien denk ik te simpel :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

oh ik heb geen idee. zou je inderdaad wel denken dat er nog een keer een mutatie kan plaatsvinden. maar hoe of wat weet ik niet :wink:
Afbeelding
Tessa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tessa »

Nanna schreef:
kawa2 schreef:meschien door er een ander ras heen te laten kruisen ????

zoals jagger en tabbert
of krijg je die alleen maar door 2 echte tijgers te kruisen ??/ (wat niet goed is)
De eis om je hond getijgerd te mogen noemen is dat ie dat ís... :denken:
Bij sommige teckels is het erg moeilijk te zien, zéker bij de roodtijgers.
Een teckel met een wit streepje op de borst is niet DUS een getijgerde. Als je die kruist met een tijger krijg je 50% tijgerpups en 50% gewone.
En geen teckels zoals Jagger.
Om dat te fokken moet je echt twee tijgers aan elkaar paren, en zoals we inmiddels weten is dat hoogst ongewenst.
Heb geen verstand van teckels (dat blijkt wel uit mijn volgende vraag :mrgreen: ) Waarom mogen twee getijgerde teckels niet aan elkaar gepaard worden?
Pootje van Amos en Juna
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Nanna schreef:Tijger is niet recessief (ook niet dominant trouwens) en kan dus ook beslist niet meereizen door de generaties heen om plots weer op te duiken.
Als het niet dominant is en niet recessief, wat is het dan? Een beetje er tussenin? :wink:

Uit je verhaal (om tijger te krijgen moet één ouder tijger zijn) begrijp ik dat tijger dus dominant moet zijn. En dat verbaast me dan weer totaal niet want de streepjes bij de Hollandse Herder zijn ook dominant over geel :wink:

Kees
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ehm, ik weet niet welk gen bij de teckels de tijger vererfd (ik dacht dat het mogelijk de merle factor is, omdat het kleurpatroon erg lijkt op de merle bij oa collies) maar voor zover is het 'streepjespatroon' bij de hollandse herder is de brindle factor.

Ik heb geleerd e (br) maar ik hoorde dat er in de recente hondenwereld een stuk staat over brindle waaruit zou blijken dat het geen E-gen is dat dit veroorzaakt, maar een 'nieuwe' namelijk K.

En hoe bedoel je dominant over geel? Alle Hollandse Herders zijn toch gestroomd?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Tessa schreef:
Nanna schreef:
kawa2 schreef:meschien door er een ander ras heen te laten kruisen ????

zoals jagger en tabbert
De eis om je hond getijgerd te mogen noemen is dat ie dat ís... :denken:
Bij sommige teckels is het erg moeilijk te zien, zéker bij de roodtijgers.
Een teckel met een wit streepje op de borst is niet DUS een getijgerde. Als je die kruist met een tijger krijg je 50% tijgerpups en 50% gewone.
En geen teckels zoals Jagger.
Om dat te fokken moet je echt twee tijgers aan elkaar paren, en zoals we inmiddels weten is dat hoogst ongewenst.
Heb geen verstand van teckels (dat blijkt wel uit mijn volgende vraag :mrgreen: ) Waarom mogen twee getijgerde teckels niet aan elkaar gepaard worden?
als je tijger x tijger doet krijg je last van de lethale factor. Vele pups zullen al dood zijn bij de geboorte, of zijn blind/ doof e.d. maar ook zullen ze nooit zo oud worden en snel ziek.
Je hebt een aantal hondjes die wat ouder kunnen worden, maar dit is maar een heel klein deel.
Hetzelfde verhaal eigenlijk als dat je twee ongbehaarde chinese naakthonden kruist volgens mij :wink:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Tijger en merle worden bepaald door het M-gen, dat onvolledig dominant is. In zuivere vorm veroorzaakt het sublethaal wit. In combinatie met een m-gen geeft het een tussenvorm: de tijger of merle hond. Een mm-hond heeft dus geen mogelijkheid om het merle of tijger door te geven. Ook al zijn zijn (voor0ouders tijger of merle. Maar gepaard aan een getijgerde/merle (Mm) partner kan een deel van de jongen het gen bezitten en dus getijgerd zijn.
Ehm, ik weet niet welk gen bij de teckels de tijger vererfd (ik dacht dat het mogelijk de merle factor is, omdat het kleurpatroon erg lijkt op de merle bij oa collies) maar voor zover is het 'streepjespatroon' bij de hollandse herder is de brindle factor.

Ik heb geleerd e (br) maar ik hoorde dat er in de recente hondenwereld een stuk staat over brindle waaruit zou blijken dat het geen E-gen is dat dit veroorzaakt, maar een 'nieuwe' namelijk K.

En hoe bedoel je dominant over geel? Alle Hollandse Herders zijn toch gestroomd?
Er is een aantal jaren geleden bij de langhaar een Tervueren ingekruist (+ 20 jaar geleden?). Af en toe komen er nog gele pups in een nest langharen.
En ik denk dat je het bij de stamboomloze xHH die in de KNPV-fokkerij gebruikt worden wel vaker zal zien.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:
Tessa schreef: Heb geen verstand van teckels (dat blijkt wel uit mijn volgende vraag :mrgreen: ) Waarom mogen twee getijgerde teckels niet aan elkaar gepaard worden?
Als een pup van beide ouders het gen voor tijger krijgt, heb je dikke kans op dove, blinde en anderszins gehandicapte pups.
Dit geldt voor álle rassen waar de merle kleur in voorkomt (collies, corgi's, beauceron, border collie, aussie, noem maar op).
Merle x merle is hoogst onverstandig.
Dus als ik het goed begrijp, is de tijgerfactor bij teckels hetzelfde als de blue merle-factor bij collies?
Ik heb altijd begrepen dat de bm-factor recessief is en bij collies is de kruising bm alleen toegestaan bij tricolours. Nooit bij andere bm (om de door jou al genoemde redenen) maar ook niet met sable. Omdat de sablekleur dominant is en het recessieve bm-gen ongemerkt overgeërfd kan worden waardoor het niet meer opspoorbaar is en uiteindelijk toch bij andere honden met de bm-factor terecht kan komen.
De tricolour is de enige kleur die met collies van beide kleuren mag worden gekruist.
(Ik heb verder geen verstand van fokken, dus misschien heb ik het nu helemaal mis! :wink: )
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

lieke schreef: Dus als ik het goed begrijp, is de tijgerfactor bij teckels hetzelfde als de blue merle-factor bij collies?
Ik heb altijd begrepen dat de bm-factor recessief is en bij collies is de kruising bm alleen toegestaan bij tricolours. Nooit bij andere bm (om de door jou al genoemde redenen) maar ook niet met sable. Omdat de sablekleur dominant is en het recessieve bm-gen ongemerkt overgeërfd kan worden waardoor het niet meer opspoorbaar is en uiteindelijk toch bij andere honden met de bm-factor terecht kan komen.
De tricolour is de enige kleur die met collies van beide kleuren mag worden gekruist.
(Ik heb verder geen verstand van fokken, dus misschien heb ik het nu helemaal mis! :wink: )
Ja, dat gevoel heb ik ook, als ik het zo lees ;-)
En om het leuker te maken.. bij shelties doen we er dan nog Black/white bij (zwart met witte accenten) en Bi/blue (Bluemerle zonder tan) bij. Biblue mag worden gekruisd 'alsof het een bluemerle is' en Black/white mag met alles, ook met elkaar, alsof het een tri is..

En hoewel het niet mag ;-) vind ik stiekum de sablemerles (die er dan ook uitzien als Bluemerles maar dan 'sable' ipv 'grijs', dus niet de salbemerles die eruit zien als sable) heel erg mooi!!!

Groetjes,
Suzanne
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Nanna, even een vraagje voor jou.

Je weet dat ik nu veel meer afweet van tijgerxtijger dan toen ik Jagger kreeg.
Gelukkig is hij helemaal gezond, maar ik las net dat deze honden vaak niet oud worden.
Is dat echt zo, voor zover jij weet?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Bij collies mag blue merle niet met sable gekruist worden omdat je dan kans hebt op sable-merles. Als zo'n hond volwassen is zie je amper nog dat het een merle is en bestaat het gevaar dat er merles aan elkaar gekoppeld gaan worden. Dus héél verstandig van de Collieclub dat ze dit verbieden.
Ik wilde dat het bij teckels ook zo was, maar daar mag roodtijger gewoon gefokt worden. :19:
Maar dat betekent dus dat de tijgerfactor eigenlijk hetzelfde is als de bm-factor?

En dan nog een vraag: bij de amerikaanse collie is de witkleur wel toegestaan (i.t.t. de Engelse collie). En daar zie je ook wel eens van die sneeuwwitte collie met een sable-, tri- of bm-hoofd.
Ik vind ze prachtig, maar dit is verboden in de Engelse lijn. Wat maakt de amerikaanse lijn anders? En hebben zij geen probleem met afwijkingen/handicaps als doof/blind en/of doodgeboren pups en steriliteit bij overlevende honden?
Ik heb het wel eens aan een colliefokker gevraagd maar kreeg nooit een duidelijk antwoord. :19:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef:
Nanna schreef:Bij collies mag blue merle niet met sable gekruist worden omdat je dan kans hebt op sable-merles. Als zo'n hond volwassen is zie je amper nog dat het een merle is en bestaat het gevaar dat er merles aan elkaar gekoppeld gaan worden. Dus héél verstandig van de Collieclub dat ze dit verbieden.
Ik wilde dat het bij teckels ook zo was, maar daar mag roodtijger gewoon gefokt worden. :19:
Maar dat betekent dus dat de tijgerfactor eigenlijk hetzelfde is als de bm-factor?

En dan nog een vraag: bij de amerikaanse collie is de witkleur wel toegestaan (i.t.t. de Engelse collie). En daar zie je ook wel eens van die sneeuwwitte collie met een sable-, tri- of bm-hoofd.
Ik vind ze prachtig, maar dit is verboden in de Engelse lijn. Wat maakt de amerikaanse lijn anders? En hebben zij geen probleem met afwijkingen/handicaps als doof/blind en/of doodgeboren pups en steriliteit bij overlevende honden?
Ik heb het wel eens aan een colliefokker gevraagd maar kreeg nooit een duidelijk antwoord. :19:
Tijger is hetzelfde als merle, genetisch gezien. Alleen heet het bij ieder ras weer anders ;-)
Bij de Beauceron noemen ze het weer Arlequin.
Volgens mij zijn die witte Collies zéker geen double merles maar zit daar op de één of andere manier een piebald factor in.
Ik zal es snuffen op het internet.
Bedankt Nanna, al gebruik je nu weer een term waar ik in de hondenwereld nog nooit van heb gehoord :N: - piebald- (in het engels is betekent het kaal :mrgreen: ).
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt Nanna voor de informatie! Ik vond het artikel erg interessant!
Afbeelding
kawa2
Zeer actief

dan heb ik ook nog een vraagje aan jufrouw nanna :mrgreen:

dat tijger x tijger geen goede hondjes oplevert dat weet ik

maar hoe krijgen ze in amerika dat dan wel voor elkaar
is dat gewoon wel tijger x tijger en daar de beste pups uit zoeken
en die ook weer kruisen met tijger of hoe zit dat dan weel :denken: :denken:

of kijken ze daar niet naar de gezondheid

wat leuke voorbeeldjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik weet natuurlijk niet of dit WEL gezonde honden zijn maar daar gaan we maar ff vanuit
Afbeelding
kawa2
Zeer actief

Nanna schreef:

Dat krijgen ze in Amerika ook niet voor elkaar.
Gewoon een kwestie van tijger x tijger en alles wat niet deugt aan pups wordt kapotgeslagen tegen de muur.

ok bedankt voor je zo duidelijke verwoording :mrgreen:
Afbeelding
Ari@ne

Nanna schreef:

Gewoon een kwestie van tijger x tijger en alles wat niet deugt aan pups wordt kapotgeslagen tegen de muur.
Is dat echt zo :jank: .

Ik ga ervan uit dat mijn Jagger heel oud wordt.
Het hele nest was roodtijger, zoals Boudewijn, met Jagger en een vrijwel helemaal witte pup als uitzondering.
Die hele witte is doof, dat wist je geloof ik al, en Jagger alleen maar Oostindisch doof :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef:
Ari@ne schreef:
Nanna schreef:

Ik weet niet of ze worden doodgeslagen tegen de muur, maar dat ze "weggemoffeld" worden is wel zeker.
Ik had n.a.v dit topic even zitten googlen naar plaatjes van de verschillende kleuren Collies, en daar kwam ik ook deze site tegen:
http://www.snovali.com/other/colors.htm

waarop dit dus staat:

Also known as the "Defective White" due to the frequency of health problems related to this color. These problems can range from deafness and/or blindness to more serious internal problems. A Double Merle can ONLY be produced by breeding two Merles together. A healthy Double Merle of good quality can be a valuable addition to a breeding program, although a breeder should not set out to produce one unless they are prepared to either provide a permanent home for a defective puppy, or have a severely defective puppy humanely put down.

Kortom, wegmoffelen hoeft niet eens, gewoon 'netjes' in laten slapen, of een thuis bieden aan een zieke, bewust gefokte, pup :19: :roll:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Nanna schreef:
Casey schreef:
Nanna schreef:Tijger is niet recessief (ook niet dominant trouwens) en kan dus ook beslist niet meereizen door de generaties heen om plots weer op te duiken.
Als het niet dominant is en niet recessief, wat is het dan? Een beetje er tussenin? :wink:

Uit je verhaal (om tijger te krijgen moet één ouder tijger zijn) begrijp ik dat tijger dus dominant moet zijn. En dat verbaast me dan weer totaal niet want de streepjes bij de Hollandse Herder zijn ook dominant over geel :wink:

Kees
Nee, tijger is niet dominant. Ook niet recessief ;-)
Als het dominant zou zijn zouden álle pups van een tijgerouder getijgerd zijn, en dat is niet zo. En als het recessief zou zijn zou het "verborgen" in een ouderdier kunnen zitten, is ook niet zo.
Het is puur zo dat als je een tijger kruist met een niet tijger de pups 50% kans hebben om getijgerd te zijn. Om tijgerpups te krijgen MOET één van beide ouders getijgerd zijn, anders krijg je nooit tijgerpups.
Je beschrijving geeft precies aan hoe een dominant gen vererft... Voorbeeldje:
T geeft tijgerpups, t geeft niet-tijgerpus. TT bestaat niet want dat is ongewenst, dus als je een tijger (Tt) kruist met een niet-tijger (tt) heb je de volgende opties:

T t
---------------
t | Tt tt
t | Tt tt

Oftewel, 50% tijger, 50% niet-tijger. Het klopt dat tijger zich niet kan verstoppen, want al heeft een hond maar 1 T, dan komt het tijger wel tot uiting, omdat dit dominant is over niet-tijger.

Dat een gen dominant is betekent dus NIET dat alle pups automatisch datzelfde fenotype krijgen! Zelfs als je twee tijgers met elkaar kruist kan 25% van de pups juist geen tijger zijn:

T t
---------------
T | TT Tt
t | Tt tt

Dus:
25% TT (ongewenst als ik het goed begrijp)
50% Tt (tijger)
25% tt (niet-tijger)

Dit is bijvoorbeeld hoe merle vererft. TT is ongewenst, want vaak dove hondjes. Dus worden merle alleen gekruist met niet-merle, waaruit je dan dus 50% merle en 50% niet merle krijgt.

Groetjes,

Kees
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Nanna schreef:
Ari@ne schreef:
Nanna schreef: Dat krijgen ze in Amerika ook niet voor elkaar.
Ik weet niet of ze worden doodgeslagen tegen de muur, maar dat ze "weggemoffeld" worden is wel zeker.
Ik had n.a.v dit topic even zitten googlen naar plaatjes van de verschillende kleuren Collies, en daar kwam ik ook deze site tegen:

waarop dit dus staat:

Also known as the "Defective White" due to the frequency of health problems related to this color. These problems can range from deafness and/or blindness to more serious internal problems. A Double Merle can ONLY be produced by breeding two Merles together. A healthy Double Merle of good quality can be a valuable addition to a breeding program, although a breeder should not set out to produce one unless they are prepared to either provide a permanent home for a defective puppy, or have a severely defective puppy humanely put down.

Kortom, wegmoffelen hoeft niet eens, gewoon 'netjes' in laten slapen, of een thuis bieden aan een zieke, bewust gefokte, pup :19: :roll:
Bedankt voor deze link!
Ik heb het doorgelezen, en hoewel ik sommige collies (zoals de witte collies) erg mooi vind, ben ik erg blij dat een hoop van deze kruisingen door de Collie Vereniging in Nederland (en ook in de rest van Europa!) absoluut verboden zijn.
Lijkt me wel beter voor de gezondheid van het ras!
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
Moos schreef:Ik had n.a.v dit topic even zitten googlen naar plaatjes van de verschillende kleuren Collies, en daar kwam ik ook deze site tegen:

waarop dit dus staat:

Ja, maar dan heb je het over witte Collies die ontstaan uit het paren van een merle aan een merle.
De witte collie die in de USA gefokt wordt ontstaat NIET uit de fok van enkel merles en is m.i. net zo gezond of ongezond als de normaal gekleurde Collie.
juist :ok:

wat ik gewoon soms niet snap, is dat mensen, fokkers, proberen met voorbeelden te komen, dat het toch echt wel kan.. terwijl het gewoon bewezen is, dat het een enorm risico is een een weldenkende fokker die combi gewoon niet aangaat, dat risico niet neemt, fokken op de normale manier is al risico genoeg.

ik heb de shelties en collies gezien uit merle X merle, die dus wel levensvatbaar waren... en ja er zat wat tussen wat oud zou kunnen worden, maar de dove en blinde honden... gewoon triest als je bewust zo;n risico gaat nemen, heeft ook niks meer te maken met goed fokken
lieke
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Nanna schreef:
Moos schreef:Ik had n.a.v dit topic even zitten googlen naar plaatjes van de verschillende kleuren Collies, en daar kwam ik ook deze site tegen:

waarop dit dus staat:

Ja, maar dan heb je het over witte Collies die ontstaan uit het paren van een merle aan een merle.
De witte collie die in de USA gefokt wordt ontstaat NIET uit de fok van enkel merles en is m.i. net zo gezond of ongezond als de normaal gekleurde Collie.

wat ik gewoon soms niet snap, is dat mensen, fokkers, proberen met voorbeelden te komen, dat het toch echt wel kan.. terwijl het gewoon bewezen is, dat het een enorm risico is een een weldenkende fokker die combi gewoon niet aangaat, dat risico niet neemt, fokken op de normale manier is al risico genoeg.

ik heb de shelties en collies gezien uit merle X merle, die dus wel levensvatbaar waren... en ja er zat wat tussen wat oud zou kunnen worden, maar de dove en blinde honden... gewoon triest als je bewust zo;n risico gaat nemen, heeft ook niks meer te maken met goed fokken
Ik snap dat ook niet! En volgens mij zijn dat ook geen fokkers die in de reguliere fokkerswereld rondlopen (kunnen ze tenslotte ook niet mee showen).
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat de puppies die niet blind/doof of doodgeboren zijn, steriel zijn. Dus voor de fok heb je er niet eens wat aan.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Inderdaad, zoals Kees al zegt...de merle-factor is wel degelijk dominant! (met een MAAR)

Dat er maar de helft tijgers uitkomen komt omdat je nooit homozygoot Merle hebt (behalve dan in amerika en bij andere eigenwijze fokkers).

Het is zoals hij zegt maar dan noemen we het gen M. een Tijger heeft het genotype Mm, waarbij de M zorgt voor de tijgertekening.

mm is de gewone kleuring. Kruis je die twee krijg je inderdaad twee soorten pups: mm en Mm, helft tijger, helft gewoon.

als je twee tijgers zou kruisen krijg je een 1/4 gewoon mm, 2/4 tijger Mm, en 1/4 (soms lethale, maar vrijwel altijd schadelijke) white merle MM.

Wat overigens wél betekent dat Nanna gelijk heeft, dat het niet "alleen maar" of anders gezegd "volledig" dominant is, want dan zouden de Mn en MM genotypes hetzelfde fenotype (lees:uiterlijk) geven. Allebei zelfde hoeveelheid merle, etc.
En dat is dus niet zo. Het vererft dus intermediair dominant. Wel overrulend, maar pas schadelijk in dubbele versie.

een simpel voorbeeld van volledig dominant is zwart over fauve. (Niet elk zwart is eender, maar dat terzijde)

BB is homozygoot zwart
Bb is heterozygoot zwart, maar niet minder intens dan BB
bb is fauve.

Zou dat ook intemediair vererven, zou je verwachten dat Bb een soort grijs zou geven, of valer zwart en dat is dus niet het geval.

Dat je soms toch ziet dat het zwart minder mooi is uit een fauve x zwart kruising, heeft meer te maken met de hoeveelheid pigment, en dat wordt weer anders gereguleerd! Heeft dus niets met Bb te maken.

groetjes
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

lieke schreef:
yamie schreef:
Nanna schreef:

waarop dit dus staat:

Ik snap dat ook niet! En volgens mij zijn dat ook geen fokkers die in de reguliere fokkerswereld rondlopen (kunnen ze tenslotte ook niet mee showen).
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat de puppies die niet blind/doof of doodgeboren zijn, steriel zijn. Dus voor de fok heb je er niet eens wat aan.
mwoh, vergeet het maar dat het geen fokkers zijn die in de reguliere fok en show wereld mee lopen en nee steriel zijn ze echt niet altijd.

ik weet van een hond,dat het uit een combi is die zeer risico vol is, en die is toch echt ned kamp. alleen staat er op de boom iets anders dus..

( ik praat wel over wat jaren terug hoor, dus geen honden die nu in de pic staan :wink: )
Ari@ne

Maar wat ik dan nog steeds niet snap is dat er op de boom van Jagger de kleur Wittijger staat, en geen NEK :denken:
Ari@ne

Nanna schreef:
Ari@ne schreef:Maar wat ik dan nog steeds niet snap is dat er op de boom van Jagger de kleur Wittijger staat, en geen NEK :denken:
Chippers vullen meestal in wat de fokker ze opdraagt in te vullen, zéker als het over onbekende kleuren gaat. :19:
De chipper die hier kwam wist ook niet wat tijger was en wilde daarna zilvertijger invullen. Dat is een kleur die niet eens bestaat....
Ik zou het op moeten zoeken, maar volgens mij staat er bij de kleur van Jagger's moeder ook zilvertijger. Dat was nog vóór het chip-tijdperk.
Ari@ne

Nanna schreef:
Ari@ne schreef:
Nanna schreef:
Ari@ne schreef:Maar wat ik dan nog steeds niet snap is dat er op de boom van Jagger de kleur Wittijger staat, en geen NEK :denken:
Chippers vullen meestal in wat de fokker ze opdraagt in te vullen, zéker als het over onbekende kleuren gaat. :19:
De chipper die hier kwam wist ook niet wat tijger was en wilde daarna zilvertijger invullen. Dat is een kleur die niet eens bestaat....
Ik zou het op moeten zoeken, maar volgens mij staat er bij de kleur van Jagger's moeder ook zilvertijger. Dat was nog vóór het chip-tijdperk.
Ik bedoel maar :wink:
Er zijn maar drie kleuren tijgerteckels: zwarttijger, chocoladetijger en roodtijger. De kleur die genoemd wordt vóór het woord tijger is altijd de grondkleur van de hond. Ik heb nog nooit een zilveren teckel ontmoet ;-)
Bij mij staat er anders eentje in de vensterbank, en ik heb er een paar van kristal zelfs :pffff: :wink: .

Boudewijn is roodtijger, dus dat klopt dan gelukkig :mrgreen: .

Bedankt weer :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”