Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

behendigheid met angstige hond?

Moderator: moderatorteam

Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

behendigheid met angstige hond?

Ongelezen bericht door Ragyo »

Het lijkt me leuk om behendigheid te gaan doen met Ragyo, ik heb zelf al wat dingetjes met hem geoefend en in het bos springt hij uit zichzelf al in volle vaart over alle boomstammen en sloten heen, dus denk dat hij het ook leuk vindt. Sowieso hij leert snel en graag.
Ik vraag me alleen af of dat gaat omdat ie nogal angstig is aangelegd. Niet tegenover andere honden, hij is heel sociaal, wel tegenover vreemde mensen en plotselinge geluiden. Op straat bijv. kan hij helemaal in paniek schieten als er plots een deur ergens dichtklapt of een kind om de hoek komt rennen ofzo. Dat gaat dan ook nauwelijks over tot we weer thuis zijn.
Ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat op zo'n les, misschien is alleen al de aanwezigheid van andere honden geruststelling genoeg. Iemand ervaring hiermee met een angstige hond?

Verder nog 1 vraag, wat moet je hond al kunnen voor zo'n les? Hij kan natuurlijk zitten en liggen en apporteren enzo maar volgen heb ik hem nog niet geleerd. Kan je dat tijdens de les leren of moet hij dat al kennen? Hierkomen als er een interessant teefje in zicht is gaat ook nog niet altijd vlekkeloos.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Behendigheid kan ook voor een angstig hondje positief uitpakken. Met heel veel geduld kan je hond juist zelfvertrouwen opdoen. Weinig druk en veel plezier is daarbij wel heel belangrijk. (altijd al maar vooral bij een angstig hondje) Ik zou het dan ook zeker proberen. Zou vooraf wel aangeven bij de instructeur dat je hond wat angstig is. Ik zelf heb ook een vrij angstige border collie. Deze was extreem claustrofobisch maar heb hem toch zover gekregen dat hij nu wel de tunnel en slurf ingaat. Sterker nog het is nu een beloningstoestel zo gaaf vind hij het.

Eerlijk gezegt vind ik het nog niet zo belangrijk dat een hond volgt voor behendigheid. Mijn honden volgen in een parcours echt niet. Pardoes loopt nl minimaal 2 meter voor me. Hier komen is trouwens wel handig als de hond dat beheerst. Wat ik mensen wel vaak adviseer is om te kijken of je je hond gek kunt maken op een balletje of een speeltje wat je makkelijk kunt gooien. Het is nl erg fijn als je je hond tijdens training daarmee kunt belonen en motiveren.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Mja binnen is ie gek op z'n flostouw maar als hij buiten een andere hond ziet is dat altijd nog 100x interessanter!

Hierkomen, tsja normaal wel maar als er leuke teefjes in de buurt zijn dan gaan de hormonen nog wel eens boven het baasje :roll:

Het lijkt me ook wel iets waar hij zelfvertrouwen van kan krijgen, en als ie lol heeft vergeet ie misschien ook wel even dat er enge dingen zijn.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Het kan een hond inderdaad wel veel zelfvertrouwen geven.
Caja is ook een heel gevoelig en ook wel onzeker hondje.
Maar met de behendigheid is alles even prachtig.
Zou gewoon een informeren bij hondenscholen in de buurt die behendigheid geven, wat voor eisen ze aan beginnende honden stellen.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ragyo schreef:Mja binnen is ie gek op z'n flostouw maar als hij buiten een andere hond ziet is dat altijd nog 100x interessanter!

Hierkomen, tsja normaal wel maar als er leuke teefjes in de buurt zijn dan gaan de hormonen nog wel eens boven het baasje :roll:

Het lijkt me ook wel iets waar hij zelfvertrouwen van kan krijgen, en als ie lol heeft vergeet ie misschien ook wel even dat er enge dingen zijn.
van die hormonen is herkenbaar voor mij.
Toch kan ook dit meevallen als hij het spelletje leuk vind.
Ik zou gewoon is bij wat hondenscholen gaan kijken en is informeren wat voor eisen hun stellen om behendigheid te kunnen doen.
Er zijn nl hondenscholen die als eis stellen dat je een bepaald gehoorzaamheidsniveau moet hebben
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

mja dan moet ik idd. even informeren want ik heb nooit iets van een cursus met hem gedaan, zijn 1e 7 maanden woonden we nog in Roemenie.

leuk om te lezen dat jullie honden er goed op reageerden!
Laura W
Actief

Ongelezen bericht door Laura W »

Onze Herido is vroeger erg mishandeld geweest en daardoor bang voor vreemde mensen. Dit is in de loop der jaren wel erg verbeterd, maar niet verdwenen. Ik heb ook behendigheid met hem gedaan en hij vond het erg leuk. :ok:

Hij heeft van de hondenschool in het algemeen (we doen ook gehoorzaamheid) ook meer zelfvertrouwen gekregen en liet zich na een tijdje zelfs aaien door sommige mannen, mits ze zich niet opdrongen. Een hele stap voor Do.

Vorig seizoen heb ik met een andere hond behendigheid gedaan en dan merk je wel het verschil. Timo vindt iedereen leuk en aardig, dus bij het aanleren van de toestellen kon men hem rustig even vasthouden of even helpen. Bij Herido konden de instructeurs alleen van een afstand mondeling helpen. Vasthouden e.d. gaf bij hem veel te veel stress. Uiteindelijk hebben we alles geleerd, maar je moet wel rekening houden met wat de hond aankan. sommige dingen moet je net even anders aanpakken dan bij een 'normale' hond.

Ik vind het zelf ook heel belangrijk hoe de vereniging waar je traint en de medewerkers daar met een angstige hond omgaan. Ik heb destijds bewust gezocht naar een hondenschool waar ik het idee had dat ze met veel geduld met de honden omgingen en waar ze op een positieve manier tegen Herido en zijn angsten aankeken.
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Onze Enya was ook erg angstig, schikkerig etc. Maar dat gaat nu al stukken beter ze heeft zoveel lol in de behendigheid dat ze dat alles egwoon vergeet.

Wel moet je je trainer mee hebben, die van ons had al snel in de gaten dat nieuwe toestelen niet geleerd konden worden als hij te dichtbij stond, dus eventueel moest de hulp van mijn vriend ingeschakeld worden. Zoals bijvoorbeeld bij de slurf, tunnel etc. vreemden haar vasthouden, drama en volledige paniek. Nu kent ze alle oefeningen (bahelve de paaltjes) en kan hij zelfs naast een hindernis staan en dan gaat ze gewoon door. Brokjes doen daarin ook wonderen, wij gaven voor de les geen eten. Dus ze had best wel zin in wat en dan worden de vreemdste en engste mensen ineens een stuk leuker als ze van die lekker frolic hebben :wink:

Bij ons hoef je helemaal geen cursus gedaan te hebben om aan de A cursus te beginnen.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Lotje is ook heel angstig. Deuren die dichtslaan, bommetjes, donder, regen, vreemde mensen,ze is echt van vanalles bang. Zo'n 3 jaar geleden (toen ze 8 was) ben ik met haar met agility begonnen en ze is enorm vooruitgegaan. Ze is nog altijd angstig, maar ze herstelt zich veel beter als ze van iets bang is geworden. Het was wel wat moeilijk om de wip aan te leren en nog steeds schrikt ze er soms van, maar ik ben toch blij dat ik toen met agility ben begonnen. Ze is nu bijna 11 jaar en geniet nog steeds van de trainingen. :ok:
Ik heb vooral snoepjes gebruikt om haar te lokken en te overtuigen dat ze niet bang moest zijn van de toestellen. Ze had na 1,5 jaar alle toestellen onder de knie. Ik doe geen wedstrijden met haar omdat zo'n drukte toch wel wat teveel gaat zijn, dus zijn we creatief met agility bezig.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ja Ragyo en zichzelf laten vastpakken, neuh dat zie ik ook niet zo 1 2 3 gebeuren. Hoewel als mensen de 1e paar keer maar rustig zijn naar hem toe dan komt ie al snel uit zichzelf naar ze toe en als hij eenmaal iemand kent en vertrouwt dan klimt ie er het liefst in. Van nature is hij erg aanhalig maar ook slechte ervaringen gehad als pup helaas. Als ie een trainer eenmaal kent zal het ook wel gaan denk ik dan.

En soms verbaast hij me wel, net als laatste keer bij DA bijv., zat ik in de wachtkamer tussen 2 héle bange hondjes en Ragyo maar niet begrijpen dat ze geen interesse hadden om te spelen! Loopt meneer ontspannen kwispelend de behandelkamer binnen, snuft eens aan de assistente, is wel even bang als ze hem oppakt en de spuit erin zetten maar zodra zijn poten weer de grond raken weer normaal en kwispelen enzo. Gek beest :19: maar dat viel dus weer 100% mee.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou goed opletten welke hondenschool je uitzoekt. Dat je niet zo'n 'hoppaaaa door de tunnel jij' trainer krijgt. Ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik zou goed opletten welke hondenschool je uitzoekt. Dat je niet zo'n 'hoppaaaa door de tunnel jij' trainer krijgt. Ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden!
ooeeh nee dat lijkt me ook niks. ik ben ook benieuwd! weet nog niet wanneer het gaat gebeuren, ga eens op mn gemakje zoeken.
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Zoek stok! schreef:Ik zou goed opletten welke hondenschool je uitzoekt. Dat je niet zo'n 'hoppaaaa door de tunnel jij' trainer krijgt. Ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden!
Ja dat lijkt me ook erg belangrijk. Ik zal eerst eens bij een paar hondenscholen gaan kijken bij de behendigheidsles en dan de hondenschool kiezen die het meest positief en geduldig met de honden omgaat.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

ik weet ook niet waar je woont maar misschien weet hier wel iemand een goede hondenschool in je omgeving??????????
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Welke regio zit je misschien dat hier mensen zijn die een geschikte hondenschool voor je weten.

Wij trainen bij Cunos, die zit in Drachten Friesland :wink:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

ik woon in Velp, vlakbij Arnhem. Als iemand iets weet hoor ik het graag!
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”