Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clickertraining.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Clickertraining.

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Bij het zien van de volgende video vraag ik me af wat het verschil is tussen een geclickerde hond en een geclickerd schaap:

http://www.youtube.com/watch?v=YKnSls3zz9A

Ligt het nou aan mij of zie ik spoken als ik denk dat er geen verschil is? :denken:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

weinig verschil :wink:
Maar als je een Dolfijn kunt clickeren (en daar is het toch mee begonnen?) waarom dan geen schaap :mrgreen:

Het zag er leuk uit trouwens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik bedoel verschil in de zin van:

Als je zo graag een dier wilt hebben om mee te clickertrainen kun je feitelijk een willekeurig dier nemen want als ik dit schaap zo zie kun je daar net zo leuk mee trainen als met een hond, of een ander dier.

In hoeverre ben je honds, of schaaps of kips, bezig met je hond als je die kondicioneert dmv. een universele trainings-methode die bij elk dier hetzelfde werkt?
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 14 dec 2007 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Gaaf!
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
ranetje
Zeer actief

Wil de hond schreef:Ik bedoel verschil in de zin van:

Als je zo graag een dier wilt hebben om mee te clickertrainen kun je feitelijk een willekeurig dier nemen want als ik dit schaap zo zie kun je daar net zo leuk mee trainen als met een hond, of een ander dier.

In hoeverre ben je honds, of schaaps of kips, bezig met je hond als je die kondicioneert dmv. een universele trainings-methode die bij elk dier hetzelfde werkt?
Haha ja je bent een dier aan het conditioneren.
Maakt denk ik niet uit welk dier :wink:

En volgens mij vallen mensen in dit geval ook onder "dier" :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ja maar,

Ik hou niet van gekonditioneerde honden. :wink:
ranetje
Zeer actief

Wil de hond schreef:Ja maar,

Ik hou niet van gekonditioneerde honden. :wink:
:smile:
Laat de clicker dan maar in de dierenwinkel :wink:

Iedereen wordt toch wel geconditioneerd :mrgreen:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Maar het lijkt bij dat schaap eerder op geobsedeerd worden. :?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Wil de hond schreef:Maar het lijkt bij dat schaap eerder op geobsedeerd worden. :?
ik denk dat conditioneren idd door kan slaan, ik heb zo ook wel honden gezien, die zo spastisch op zoek waren om iets te doen, waar dan maar een click op volgde..

of een hond die een touch oefening aangeclickerd was, je kon je hand niet meer normaal uitsteken om te aaien of iets aan te wijzen, direct die natte neus erop...

ik zeg niet dat ik de clicker helemaal verkeerd vind, het is ook maar hoe je het gebruikt, maar ik heb er nooit echt wat aan gevonden, ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik krijg er altijd een beetje zo'n idee bij, zo van; tegen een kind: als jij nu braaf mee door de supermarkt loopt en overal afblijft, mag jij daarna een snoepje uitkiezen"

..tja nee, ik zeg dat je ergens af moet blijven en je gedragen. en dan doe je dat gewoon :pffff:

snap je :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Wil de hond schreef:Maar het lijkt bij dat schaap eerder op geobsedeerd worden. :?
Vind je?
Bij sommige honden zie ik het zelfde :wink:

De baas/trainer van het schaap is misschien ook een beetje geobsedeerd :mrgreen:
Wil iets beslist bewijzen :wink:
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

yamie schreef:
ik denk dat conditioneren idd door kan slaan, ik heb zo ook wel honden gezien, die zo spastisch op zoek waren om iets te doen, waar dan maar een click op volgde..

of een hond die een touch oefening aangeclickerd was, je kon je hand niet meer normaal uitsteken om te aaien of iets aan te wijzen, direct die natte neus erop...

ik zeg niet dat ik de clicker helemaal verkeerd vind, het is ook maar hoe je het gebruikt, maar ik heb er nooit echt wat aan gevonden, ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik krijg er altijd een beetje zo'n idee bij, zo van; tegen een kind: als jij nu braaf mee door de supermarkt loopt en overal afblijft, mag jij daarna een snoepje uitkiezen"

..tja nee, ik zeg dat je ergens af moet blijven en je gedragen. en dan doe je dat gewoon :pffff:

Deze manier van trainen met de clicker doe ik ook
Maar dat heeft wel tijd nodig
Het is niet zo bij de eerst cursus dat de hond het snapt
Wij gaan er op een speelse manier mee om
gaat het per ongeluk goed dan klikken
En ik merk dag gizmo er erg veel baat bij heeft
Vooral nu met het vuurwerk
Hij is als de dood
Wij geven hem nu bachbloesem druppels al weken lang
Het jaar daar voor was ik niet zo consequent maar hij doet het super
Ook al loopt hij los dan komt hij naar mij toe en lijn ik hem vast
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

pablo schreef:
yamie schreef:

Deze manier van trainen met de clicker doe ik ook
Maar dat heeft wel tijd nodig
Het is niet zo bij de eerst cursus dat de hond het snapt
Wij gaan er op een speelse manier mee om
gaat het per ongeluk goed dan klikken
En ik merk dag gizmo er erg veel baat bij heeft
Vooral nu met het vuurwerk
Hij is als de dood
Wij geven hem nu bachbloesem druppels al weken lang
Het jaar daar voor was ik niet zo consequent maar hij doet het super
Ook al loopt hij los dan komt hij naar mij toe en lijn ik hem vast
ik zeg ook noet dat het niet kan werken of oke is hoor.

ik vind het lastig om te typen wat ik bedoel, ik heb er gewoon niks mee, misschien ook omdat het in een roedel gewoon niet zo handig werkt, daarbij, zie ik het dus gewoon wat doorslaan, het clickeren, het "vragen van de hond om gewenst gedrag" , ik zie dit dus ook vaak fout gaan. :wink:
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik vind dit gewoon onnatuurlijk hoor, ik hou daar niet van, steeds dezelfde stomme dingen
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat dit een beetje een doorgeslagen conditionering is;ik zou er in elk geval knettergek van worden :wink:
Heb ook nog nooit het echte voordeel van een clicker t.o.v. een aai over de bol of wat dan ook ingezien.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Als je de hele dag alleen maar bezig bent om nóg meer cashewnoten te kunnen scoren wel, maar dan nog, dat heb je dan helemaal aan jezelf te danken, dat heeft een "hogere macht" niet in je bol gepropt door je bloot te stellen aan een situatie waarin je met je beperkte verstand geen andere kant meer op kunt dan een obsessieve cashewnoten-junk te worden.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik vraag me echt af in hoeverre de critici zich in de methode verdiept hebben :19: Of zelf toegepast? Want ik snap niet wat er mis kan zijn met een methode om snel en doelgericht kunstjes aan te leren op een manier die de hond erg leuk vind? Ik bedoel dit echt niet sarcastisch of zo, maar ik begrijp in alle eerlijkheid de kritiek niet :denken:

Ik zelf heb de ervaring met Dante dat hij dmv de clicker erg snel doorheeft wat ik bedoel. Ik zou zeggen; wat wil je nog meer? Van obsessief gedrag is hier geen sprake hoor. Bovendien gebruik je de clicker (als je het goed doet) alleen tijdens het aanleren van het kunstje. Daarna wordt er een commando aangplakt, hetzij met een gebaar, hetzij met een woord. Dus de clicker komt er dan niet meer aan te pas.

Voor de duidelijkheid; ik ben echt geen 'clickergoeroe' of zo :wink:
Ik vind het gewoon een handige methode zoals er ws heel veel handige methodes zijn..
Gr. Marijke
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

En wanneer heeft een hond genoeg mini-brokkies gescoord?

Ik denk echt dat een hond die dmv voer gekonditioneerd is om een scala aan kunstjes te laten zien té zeer in de ban van het pogen méér te verdienen raakt.

Daar komt nog bij dat ik het nooit aantrekkelijk heb gevonden om een hond kunstjes aan te leren. Dat doet in mijn ogen af aan zijn hond-zijn.

Het kan dan wel waar zijn dat de clicker afgebouwd wordt en vervangen wordt door een "kommando", maar de (interval-)beloning blijft natuurlijk deel uit maken van het gebeuren dat "gehoorzamen" wordt genoemd. Of vergis ik me?

Waarom zou ik trouwens iets toepassen dat me in de eerste plaats niet jofel lijkt en dat ik ook nog nooit nodig heb gehad?
ranetje
Zeer actief

Ik heb geen idee of het ooit anders is gedaan of geprobeerd.
Maar voor zo ver ik weet wordt een hulphond met de clicker getraind.
Dat zijn inderdaad kunstjes die hij normaal gesproken niet zo snel zou uitvoeren.
Maar die kunstjes zijn wel functioneel voor de baas.
En de hond doet het met veel plezier.
Ik vind het knap als je een hond zo kunt trainen dat hij met veel plezier een fijne hulp is voor zijn baas.

Ik heb op zich geen probleem met de clicker :wink:
Ben er zelf misschien niet erg handig in en Rana gaat in de stress als ze het niet snel genoeg begrijpt bij de freestyle.
Daar ben ik dan ook snel mee gestopt.
Voor het shapen van een oefening gebruik ik de clicker wel eens.
Nooit lang, dus waarschijnlijk gaat het daarom daarbij wel goed.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Wil de hond schreef:En wanneer heeft een hond genoeg mini-brokkies gescoord?

Ik denk echt dat een hond die dmv voer gekonditioneerd is om een scala aan kunstjes te laten zien té zeer in de ban van het pogen méér te verdienen raakt.

Daar komt nog bij dat ik het nooit aantrekkelijk heb gevonden om een hond kunstjes aan te leren. Dat doet in mijn ogen af aan zijn hond-zijn.

Het kan dan wel waar zijn dat de clicker afgebouwd wordt en vervangen wordt door een "kommando", maar de (interval-)beloning blijft natuurlijk deel uit maken van het gebeuren dat "gehoorzamen" wordt genoemd. Of vergis ik me?

Waarom zou ik trouwens iets toepassen dat me in de eerste plaats niet jofel lijkt en dat ik ook nog nooit nodig heb gehad?
Ook de interval beloning stop je op een gegeven moment mee, op den duur heeft het namelijk ook geen zin meer om je hond op die manier nog een bepaald commando uit te laten voeren, de bekrachtiging van het brokje is namelijk op een bepaald moment gewoon weg ;)

Maar hoe train jij dan je hond(en) :denken:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het een prima manier om een hond lekker te laten uitvogelen wat je nu precies van hem wil. Loop je in ieder geval niet het risico dat je een hond aan het uitkafferen of straffen bent die geen idee heeft waar je het over hebt. Een hond die je iets aanleert met de clicker wordt niet beschadigd door menselijk ongeduld of verkeerd inzicht tijdens het aanleren. Is het kunstje bekend dan kun je het ook vragen aan de hond en zelfs eisen op den duur.

Prima manier. Als ik hier een koekje en een clicker pak gaat Dapper bijna op zijn kop staan dus ik zou daar heel veel heel bijzondere dingen mee kunnen bereiken. Als er een kunstje echt niet in wil hier dan pakken we zeker de clicker als we willen dat de hond het kan :ok:

Cleo bv kun je niet op haar kop geven want die laat je haar kont zien. Een echte windhond en dus is het respect en de will to please meteen weg. Met overhalen en ook aanleren met een clicker en een koekje doet ze echter alles voor je. Zolang ze het leuk vindt wel te verstaan. :wink:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik ben het eens met beiden. Ik clicker overigens niet.

De alledaagse dingen leer ik ze aan zonder hulpmiddelen. Zonder koekjes en zonder clickers, gewoon met stem, gek doen, prijzen en soms straffen. Ik ken mezelf en ik weet dat een clicker bij mij versloft. Ik ben zelf niet consequent genoeg. Ik hoef ook geen honden die strak luisteren, ik vind het veel leuker om te bekijken hoe ze hun eigen gang gaan. Wat betreft het 'algemene' dagelijkse gedrag laat ik ze vrij; oke, ze kenen 'wacht' en ze weten dat het de bedoeling is dat ze achter mij aan komen. Verder niets. Ze weten precies wat ik tijdens de alledaagse wandelingen van ze wil en dat doen ze. Of wanneer ze op hun plaats moeten blijven.

Dat neemt niet weg dat we af en toe een oefenuurtje doen. En dan met name met Ted. Die is zo voer-obsessief dat ze daar heel veel voor doet: ook het uitvoeren van kunstjes. Ted lijkt er daadwerkelijk lol in te hebben om uit te vogelen wat ik wil, zodat ze daar een koekje voor krijgt. Het is een spelletje; net zoals we zoekspelletjes doen. Ik kan me voorstellen dat een clicker daar ook goed bij zou kunnen helpen.

Ik sprak overigens gisteren iemand die behendigheidstraining voor konijnen doet met SATS...
Moon
Zeer actief

Wil de hond schreef:En wanneer heeft een hond genoeg mini-brokkies gescoord?

Ik zie niet in wat het doen van kunstjes (en ik zie 'zit' 'af' 'volg' enz. ook als kunstjes) afdoet aan het hond zijn? Ik doe veel met Dante en het aanleren van kunstjes is daar een ding van. We zijn samen bezig en hebben er plezier in. Daarnaast doe ik dingen die hopelijk zijn jachtdrift enigszins bevredigen, ook belangrijk, ook leuk.
Nogmaals, alleen bij het aanleren gebruik je de clicker. Daarna kun je interval beloning doen om het ahw vaster 'er in te stampen'. Maar als de oefening beheerst wordt kun je het ook af met een aai of een gesproken beloning.

Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent :19:

En nogmaals beweer ik echt niet dat de clicker 'je van het' is, of 'het ei van Columbus, maar veel oefeningen worden daarmee sneller aangeleerd.
Gr. Marijke
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik ben ook sinds kort begonnen met Baco en het is gewoon heel leuk om te doen, kijken wat je hond gaat verzinnen om de click te krijgen is echt lachen soms.
Ik ga ook weer met mijn papegaaien beginnen , dat heb ik een tijd gedaan vooral om ze aan 'enge 'dingen te laten wennen en dat ging heel goed.

Groetjes Els
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moon schreef: Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent :19:
Het was niet mijn bedoeling schamper over te komen of zo,maar ik zie gewoon het voordeel er niet van :19:
Ik heb mijn honden alles wat ze kennen en kunnen aangeleerd met een brokje of stukje kaas of wat dan ook;in die tijd was de clicker nog niet zo bekend als nu.Vooral bij Max werkte dat goed want die was en is gek op eten.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

yamie schreef:ik vind het lastig om te typen wat ik bedoel, ik heb er gewoon niks mee, misschien ook omdat het in een roedel gewoon niet zo handig werkt, daarbij, zie ik het dus gewoon wat doorslaan, het clickeren, het "vragen van de hond om gewenst gedrag" , ik zie dit dus ook vaak fout gaan. :wink:
Het vereist wat meer van jezelf in een roedel om de rest van de roedel duidelijk te maken met wie je aan de slag gaat :mrgreen: . Ik clicker ook met mijn honden en met name voor de angstige honden zoals Brightstar heb ik er enorm veel aan.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

marian* schreef:
Moon schreef: Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent :19:
Het was niet mijn bedoeling schamper over te komen of zo,maar ik zie gewoon het voordeel er niet van :19:
Ik heb mijn honden alles wat ze kennen en kunnen aangeleerd met een brokje of stukje kaas of wat dan ook;in die tijd was de clicker nog niet zo bekend als nu.Vooral bij Max werkte dat goed want die was en is gek op eten.
Dat werkt bij jouw honden dus prima maar bij veel andere honden niet omdat je in weze met je kaas/worstje al te laat bent met je beloning.

Met de clicker kun je enorm goed timen om de hond duidelijk te maken wat je wilt zien.
Bij ons op de herderclub (IPO) zijn er een aantal overgestapt op de clicker en het is verbazingwekkend om de resultaten te zien.
Moon
Zeer actief

estelle schreef:
marian* schreef:
Dat werkt bij jouw honden dus prima maar bij veel andere honden niet omdat je in weze met je kaas/worstje al te laat bent met je beloning.

Met de clicker kun je enorm goed timen om de hond duidelijk te maken wat je wilt zien.
Bij ons op de herderclub (IPO) zijn er een aantal overgestapt op de clicker en het is verbazingwekkend om de resultaten te zien.
Leuk dat er bij de IPO ook gebruik van wordt gemaakt :wink: . Het lijkt me vaak dat het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' van toepassing is met zoiets als clickertraining (of andere nieuwe uitvindingen). En dat vind ik jammer :19:
Ik gebruik ook niet constant de clicker. Ik ben net weer begonnen met apporteertraining en het volgen bleek een beetje ingezakt (slordig, Dante liep wat ongeïnteresseerd achter me). Heb de clicker er bij gepakt en zo kon ik snel aan hem duidelijk maken wat ik wilde :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik vind klicker training prima, maar alleen steeds die zelfde bewegingen bij dat schaap vond ik onnatuurlijk
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Moon schreef:
estelle schreef:
marian* schreef:

Leuk dat er bij de IPO ook gebruik van wordt gemaakt :wink: . Het lijkt me vaak dat het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' van toepassing is met zoiets als clickertraining (of andere nieuwe uitvindingen). En dat vind ik jammer :19:
Ik gebruik ook niet constant de clicker. Ik ben net weer begonnen met apporteertraining en het volgen bleek een beetje ingezakt (slordig, Dante liep wat ongeïnteresseerd achter me). Heb de clicker er bij gepakt en zo kon ik snel aan hem duidelijk maken wat ik wilde :ok:
Ik heb het dus zelf ook met Hera gedaan voor het volgen. Ze drong enorm voor, blaffen e.d.
Met de clicker leip ze dezelfde training nog super naast me.
Ja het is leuk om te zien dat bij ons op de club de clicker echt 'in' komt maar vooral de oude rotten kijken met argusorgen toe en helaas hoor je dan nog weleens 'pak 'm 1x goed aan, weet ie het ook' ...tsja.

Als je je hond alleen zit of af wilt leren gaat dat prima met een koekje maar als je op trainingsniveau dingen aan wilt gana leren die behoorlijk perfect uitgevoerd moeten worden dan helpt de clicker daar echt geweldig bij.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik gebruik de clicker nu 1 week,en alleen voor hier,en dat gaat heel goed :ok: ................
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”