http://www.youtube.com/watch?v=YKnSls3zz9A
Ligt het nou aan mij of zie ik spoken als ik denk dat er geen verschil is?

Moderator: moderatorteam
Haha ja je bent een dier aan het conditioneren.Wil de hond schreef:Ik bedoel verschil in de zin van:
Als je zo graag een dier wilt hebben om mee te clickertrainen kun je feitelijk een willekeurig dier nemen want als ik dit schaap zo zie kun je daar net zo leuk mee trainen als met een hond, of een ander dier.
In hoeverre ben je honds, of schaaps of kips, bezig met je hond als je die kondicioneert dmv. een universele trainings-methode die bij elk dier hetzelfde werkt?
ik denk dat conditioneren idd door kan slaan, ik heb zo ook wel honden gezien, die zo spastisch op zoek waren om iets te doen, waar dan maar een click op volgde..Wil de hond schreef:Maar het lijkt bij dat schaap eerder op geobsedeerd worden.
Deze manier van trainen met de clicker doe ik ookyamie schreef:ik denk dat conditioneren idd door kan slaan, ik heb zo ook wel honden gezien, die zo spastisch op zoek waren om iets te doen, waar dan maar een click op volgde..Wil de hond schreef:Maar het lijkt bij dat schaap eerder op geobsedeerd worden.
of een hond die een touch oefening aangeclickerd was, je kon je hand niet meer normaal uitsteken om te aaien of iets aan te wijzen, direct die natte neus erop...
ik zeg niet dat ik de clicker helemaal verkeerd vind, het is ook maar hoe je het gebruikt, maar ik heb er nooit echt wat aan gevonden, ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik krijg er altijd een beetje zo'n idee bij, zo van; tegen een kind: als jij nu braaf mee door de supermarkt loopt en overal afblijft, mag jij daarna een snoepje uitkiezen"
..tja nee, ik zeg dat je ergens af moet blijven en je gedragen. en dan doe je dat gewoon![]()
snap je
ik zeg ook noet dat het niet kan werken of oke is hoor.pablo schreef:Deze manier van trainen met de clicker doe ik ookyamie schreef:ik denk dat conditioneren idd door kan slaan, ik heb zo ook wel honden gezien, die zo spastisch op zoek waren om iets te doen, waar dan maar een click op volgde..Wil de hond schreef:Maar het lijkt bij dat schaap eerder op geobsedeerd worden.
of een hond die een touch oefening aangeclickerd was, je kon je hand niet meer normaal uitsteken om te aaien of iets aan te wijzen, direct die natte neus erop...
ik zeg niet dat ik de clicker helemaal verkeerd vind, het is ook maar hoe je het gebruikt, maar ik heb er nooit echt wat aan gevonden, ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik krijg er altijd een beetje zo'n idee bij, zo van; tegen een kind: als jij nu braaf mee door de supermarkt loopt en overal afblijft, mag jij daarna een snoepje uitkiezen"
..tja nee, ik zeg dat je ergens af moet blijven en je gedragen. en dan doe je dat gewoon![]()
snap je
Maar dat heeft wel tijd nodig
Het is niet zo bij de eerst cursus dat de hond het snapt
Wij gaan er op een speelse manier mee om
gaat het per ongeluk goed dan klikken
En ik merk dag gizmo er erg veel baat bij heeft
Vooral nu met het vuurwerk
Hij is als de dood
Wij geven hem nu bachbloesem druppels al weken lang
Het jaar daar voor was ik niet zo consequent maar hij doet het super
Ook al loopt hij los dan komt hij naar mij toe en lijn ik hem vast
Ook de interval beloning stop je op een gegeven moment mee, op den duur heeft het namelijk ook geen zin meer om je hond op die manier nog een bepaald commando uit te laten voeren, de bekrachtiging van het brokje is namelijk op een bepaald moment gewoon wegWil de hond schreef:En wanneer heeft een hond genoeg mini-brokkies gescoord?
Ik denk echt dat een hond die dmv voer gekonditioneerd is om een scala aan kunstjes te laten zien té zeer in de ban van het pogen méér te verdienen raakt.
Daar komt nog bij dat ik het nooit aantrekkelijk heb gevonden om een hond kunstjes aan te leren. Dat doet in mijn ogen af aan zijn hond-zijn.
Het kan dan wel waar zijn dat de clicker afgebouwd wordt en vervangen wordt door een "kommando", maar de (interval-)beloning blijft natuurlijk deel uit maken van het gebeuren dat "gehoorzamen" wordt genoemd. Of vergis ik me?
Waarom zou ik trouwens iets toepassen dat me in de eerste plaats niet jofel lijkt en dat ik ook nog nooit nodig heb gehad?
Ik zie niet in wat het doen van kunstjes (en ik zie 'zit' 'af' 'volg' enz. ook als kunstjes) afdoet aan het hond zijn? Ik doe veel met Dante en het aanleren van kunstjes is daar een ding van. We zijn samen bezig en hebben er plezier in. Daarnaast doe ik dingen die hopelijk zijn jachtdrift enigszins bevredigen, ook belangrijk, ook leuk.Wil de hond schreef:En wanneer heeft een hond genoeg mini-brokkies gescoord?
Ik denk echt dat een hond die dmv voer gekonditioneerd is om een scala aan kunstjes te laten zien té zeer in de ban van het pogen méér te verdienen raakt.
Daar komt nog bij dat ik het nooit aantrekkelijk heb gevonden om een hond kunstjes aan te leren. Dat doet in mijn ogen af aan zijn hond-zijn.
Het kan dan wel waar zijn dat de clicker afgebouwd wordt en vervangen wordt door een "kommando", maar de (interval-)beloning blijft natuurlijk deel uit maken van het gebeuren dat "gehoorzamen" wordt genoemd. Of vergis ik me?
Waarom zou ik trouwens iets toepassen dat me in de eerste plaats niet jofel lijkt en dat ik ook nog nooit nodig heb gehad?
Het was niet mijn bedoeling schamper over te komen of zo,maar ik zie gewoon het voordeel er niet vanMoon schreef: Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent![]()
Het vereist wat meer van jezelf in een roedel om de rest van de roedel duidelijk te maken met wie je aan de slag gaatyamie schreef:ik vind het lastig om te typen wat ik bedoel, ik heb er gewoon niks mee, misschien ook omdat het in een roedel gewoon niet zo handig werkt, daarbij, zie ik het dus gewoon wat doorslaan, het clickeren, het "vragen van de hond om gewenst gedrag" , ik zie dit dus ook vaak fout gaan.
Dat werkt bij jouw honden dus prima maar bij veel andere honden niet omdat je in weze met je kaas/worstje al te laat bent met je beloning.marian* schreef:Het was niet mijn bedoeling schamper over te komen of zo,maar ik zie gewoon het voordeel er niet vanMoon schreef: Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent![]()
![]()
Ik heb mijn honden alles wat ze kennen en kunnen aangeleerd met een brokje of stukje kaas of wat dan ook;in die tijd was de clicker nog niet zo bekend als nu.Vooral bij Max werkte dat goed want die was en is gek op eten.
Leuk dat er bij de IPO ook gebruik van wordt gemaaktestelle schreef:Dat werkt bij jouw honden dus prima maar bij veel andere honden niet omdat je in weze met je kaas/worstje al te laat bent met je beloning.marian* schreef:Het was niet mijn bedoeling schamper over te komen of zo,maar ik zie gewoon het voordeel er niet vanMoon schreef: Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent![]()
![]()
Ik heb mijn honden alles wat ze kennen en kunnen aangeleerd met een brokje of stukje kaas of wat dan ook;in die tijd was de clicker nog niet zo bekend als nu.Vooral bij Max werkte dat goed want die was en is gek op eten.
Met de clicker kun je enorm goed timen om de hond duidelijk te maken wat je wilt zien.
Bij ons op de herderclub (IPO) zijn er een aantal overgestapt op de clicker en het is verbazingwekkend om de resultaten te zien.
Ik heb het dus zelf ook met Hera gedaan voor het volgen. Ze drong enorm voor, blaffen e.d.Moon schreef:Leuk dat er bij de IPO ook gebruik van wordt gemaaktestelle schreef:Dat werkt bij jouw honden dus prima maar bij veel andere honden niet omdat je in weze met je kaas/worstje al te laat bent met je beloning.marian* schreef:Het was niet mijn bedoeling schamper over te komen of zo,maar ik zie gewoon het voordeel er niet vanMoon schreef: Natuurlijk hoef je het niet toe te passen als je het niet wilt of er niet in gelooft. Maar het is toch jammer om een beetje schamper te doen over een methode die je niet echt goed kent![]()
![]()
Met de clicker kun je enorm goed timen om de hond duidelijk te maken wat je wilt zien.
Bij ons op de herderclub (IPO) zijn er een aantal overgestapt op de clicker en het is verbazingwekkend om de resultaten te zien.. Het lijkt me vaak dat het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' van toepassing is met zoiets als clickertraining (of andere nieuwe uitvindingen). En dat vind ik jammer
![]()
Ik gebruik ook niet constant de clicker. Ik ben net weer begonnen met apporteertraining en het volgen bleek een beetje ingezakt (slordig, Dante liep wat ongeïnteresseerd achter me). Heb de clicker er bij gepakt en zo kon ik snel aan hem duidelijk maken wat ik wilde