Soortgelijk verhaal dus.malinois schreef:ik weet zeker dat als deze hond bij een huisgezinnetje gekomen was met weing ervaring, deze hond ook in het asiel of bij de da op tafel was geeindigd. Gelukkig is het hele nest alleen naar africhters gegaan.iones schreef:Dit zijn zeer energieke honden, vaak ook dominant en fel. De asiels kunnen dit bevestigen: daar zitten volop mechelaars. Allemaal van mensen geweest die zichzelf hopeloos overschatten, en dan de hond naar het asiel brachten met het idee dat de hond niet deugde, NOG niet eens inziend dat ze ZELF gefaald hebben.
Ik vind dat erg.Ik weet van enkele mensen die een nestbroertje en zusje hebben dat deze honden hetzelfde type karakter hebben.
Het is heel simpel: je moet de hond houden waar hij voor gefokt is. Mechelaars zijn werkhonden, en je hebt zelfs speciale bloedlijnen met goede werkhonden. Dat zijn geen huishonden voor het doorsnee gezinnetje. Ze zouden er heus wel kunnen functioneren hoor, dat wel! MAAR met deskundige leiding van iemand die zulke honden kent.
Mensen die zulke honden fokken moeten heel erg selectief zijn met waar hun pups terecht komen.
Maar je hebt ook bij dit ras veel broodfokkers en die willen alleen maar geld verdienen. En die belanden dus in het asiel.
harde hand is een ander verhaal. Ik denk dat het vooral gaat om corrigeren op het juiste moment. Timing is bepalend. Je moet daarvoor goed opletten, en vooral volharden. Niet een keer door de vingers zien, of dingen niet opmerken. En duidelijk zijn. En duidelijk zijn gaat hand in hand met timing.Zoek stok! schreef: Toch denk ik dat een gedeelte van het probleem zit in de 'algemene gedachte' dat Mechelaars met harde hand opgevoed moeten worden. Steeds meer en harder corrigeren als het niet gaat zoals je wilt. En dan met een verkeerde timing (want goed corrigeren is erg moeilijk) waardoor de hond er niks meer van begrijpt en zich steeds meer van de baas afkeert. En dan heb je dus echt een probleem met zo'n hond.
Een ras dat echt bij mij zou passen is een poedel. Trouwe honden, intelligent, lekker fel! Makkelijk om op te voeden.
Polleke was dat ook. Maar dat was een bastaardje, vermoedelijk met schipperke erin. En omdat het een bastaardje was, kan ik zo'n hond niet meer vinden.