Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hulp bij opvoeden
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
hulp bij opvoeden
Voor degene die het nog niet weten: ik ben sinds kort in het bezit van een duitse herder van 9 jaar uit het asiel. Boris is bijna de ideale hond, op een paar kleine dingetjes na, en aangezien jullie meer ervaring hebben dan ik, weten jullie misschien nog een paar tips?
1. Tijdens wandelen kan hij nogal gefocust zijn op voorbijgangers, fietsers en vooral andere honden. Zodra hij ze ziet gaat hij haast sluipen en is hij niet meer af te leiden (niet met stem en niet met snoepjes). Wanneer een mens dichterbij komt of langs loopt probeert hij er tegenop te springen en pakt ze soms in hun arm (zonder echt te bijten). Als hij een hond tegenkomt sluipt hij ook zo, maar kwispelt vaak ook en begint dan als een dolle te blaffen, piepen, kwispelen, rondjes te draaien en aan de riem te trekken. Ook hier helpt geen enkele afleiding. Heeft een van jullie dit ook meegemaakt en hoe kun je dit vermijden/oplossen?
2. Ik wil beginnen met clickertrainen. Het klinkt zo makkelijk, maar toch is het moeilijk om een begin te vinden. Wat zijn de basisdingen en hoe moet je beginnen?
1. Tijdens wandelen kan hij nogal gefocust zijn op voorbijgangers, fietsers en vooral andere honden. Zodra hij ze ziet gaat hij haast sluipen en is hij niet meer af te leiden (niet met stem en niet met snoepjes). Wanneer een mens dichterbij komt of langs loopt probeert hij er tegenop te springen en pakt ze soms in hun arm (zonder echt te bijten). Als hij een hond tegenkomt sluipt hij ook zo, maar kwispelt vaak ook en begint dan als een dolle te blaffen, piepen, kwispelen, rondjes te draaien en aan de riem te trekken. Ook hier helpt geen enkele afleiding. Heeft een van jullie dit ook meegemaakt en hoe kun je dit vermijden/oplossen?
2. Ik wil beginnen met clickertrainen. Het klinkt zo makkelijk, maar toch is het moeilijk om een begin te vinden. Wat zijn de basisdingen en hoe moet je beginnen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
dat opspringen moet je voorkomen hoor,je weet niet wat je meemaakt als het een keer fout gaat en ook als je de verkeerde treft die het bijv. echt niet pikt of juist enorm bang is of word.
Zorg dat je hem voor bent,als er mensen of andere honden aan komen,of aan de overkant gaan lopen of laten zitten totdat ze voorbij zijn.
Omdat afleiden niet echt werkt zeg je,zou ik het bovenstaande proberen,juist omdat ie anders dus wel op kan springen.En als ie zit naar jou laten kijken,laat een koekje zien of een piepspeeltje,probeer het in ieder geval.
Ook de tegemoetkomende mensen waarschuwen.
Clickertraining is leuk maar ik zou dus met deze hond(na jouw verhaal) een cursus gaan doen en er een begeleider bij zoeken die je tips kan geven.
succes!
Zorg dat je hem voor bent,als er mensen of andere honden aan komen,of aan de overkant gaan lopen of laten zitten totdat ze voorbij zijn.
Omdat afleiden niet echt werkt zeg je,zou ik het bovenstaande proberen,juist omdat ie anders dus wel op kan springen.En als ie zit naar jou laten kijken,laat een koekje zien of een piepspeeltje,probeer het in ieder geval.
Clickertraining is leuk maar ik zou dus met deze hond(na jouw verhaal) een cursus gaan doen en er een begeleider bij zoeken die je tips kan geven.
succes!
-
- Vaste gebruiker
Ik begin volgende week dinsdag met een cursus. Had al bedacht dat dat wel handig is 
Leg je juist niet meer nadruk op de voorbijganger als je je hond laat zitten? Dan heeft ie alle tijd om de voorbijganger in de gaten te houden, want naar mij kijken doet ie op dat moment niet, ook niet voor een brokje. Tot nu toe kan ik het meestal wel voorkomen, maar ik voel me dr al niet prettig bij als hij gaat 'sluipen'.

Leg je juist niet meer nadruk op de voorbijganger als je je hond laat zitten? Dan heeft ie alle tijd om de voorbijganger in de gaten te houden, want naar mij kijken doet ie op dat moment niet, ook niet voor een brokje. Tot nu toe kan ik het meestal wel voorkomen, maar ik voel me dr al niet prettig bij als hij gaat 'sluipen'.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Je moet beginnen met Boris af te leiden voordat hij niet meer af te leiden valt. Klinkt logisch, maar kan best moeilijk zijn. Eigenlijk moet je afleidende dingen eerder zien dan Boris zodat je al kan beginnen met afleiden voordat zijn aandacht weg is. Probeer eens goed op zijn lichaamshouding te letten, loopt hij de hele tijd scannend rond in de hoop dat hij wat zit, of is hij ontspannen totdat hij iets ziet? Hoe lang tussen het moment waarop hij iets ziet en niet meer af te leiden valt?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
volgens mij is gl alleen om het trekken te voorkomen,als de hond dus opspringt met dat ding om dan trekt ie zichzelf in puin,zou ik dus ook zeer zeker niet zonder begeleiding doen.Rosita Compagner schreef:met een gentle leader kun je mooi zijn kop wegdraaien? Kan hij zich niet meer focussen.
Ik zie heel veel mensen lopen die bij de dsz gewoon even zo'n ding kochten want de slipketting werd in 2en getrokken

Je moet echt gewoon goed op je omgeving letten,niet op je hond,die let wel op jou,let jij op wat je in de verte ziet en probeer het ongewenste gedrag te voorkomen door of het uit de weg te gaan of de hond toch af te leiden,idd nog voordat hij de afleiding van een hond of persoon doorheeft.
als ie voor een brokje niet kijkt probeer dan iets van speelgoed,als het zonder herrie nog niet spannend genoeg is,probeer je iets met een piepertje erin.
Dat sluipen gaat ie pas doen als hij al iets gezien heeft dus jij moet zorgen dat je het eerder gezien hebt.'
sterkte
groetjes eefje
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- JML
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
speeltjes interesseren hem niet zo helaas. Waarschijnlijk omdat hij het gewoon niet kent. Hij heeft altijd alleen in een ren gezeten...
Het omdraaien en weglopen heb ik geprobeerd, dat werkt verbazend goed! Zo'n gl ken ik helemaal niet (mss maar goed ook?)
Hij loopt trouwens niet constant scannend rond. Meestal wandeld ie vrij relaxed en kijkt hij af en toe of ik er nog ben. Hij spot de honden vaak nog eerder dan ik, en vanaf dat moment is hij gefocust. Ik denk dat als ik hem voor die tijd probeer af te leiden, dat ik nooit zolang zijn aandacht vast kan houden.
Het omdraaien en weglopen heb ik geprobeerd, dat werkt verbazend goed! Zo'n gl ken ik helemaal niet (mss maar goed ook?)
Hij loopt trouwens niet constant scannend rond. Meestal wandeld ie vrij relaxed en kijkt hij af en toe of ik er nog ben. Hij spot de honden vaak nog eerder dan ik, en vanaf dat moment is hij gefocust. Ik denk dat als ik hem voor die tijd probeer af te leiden, dat ik nooit zolang zijn aandacht vast kan houden.
Ik heb even mijn antwoord gekopieerd uit het vorige topic.
Als het afleiden niet lukt, is het vaak zo dat je er inderdaad te laat mee begint. Eerder gaan afleiden op grotere afstand.
Mijn hond heeft dat ook gedaan. Bij hem was het geen onzekerheid, maar waaksheid, en het gevoel dat hij de leiding had.
Ik ben hem gaan afleiden als er iemand aan kwam. Dat betekent dus dat je erg goed moet opletten zelf. Als er iemand aan komt lopen, roep ik hem, vraag aandacht van hem, en dan moet hij volgen. Hij loopt dan met zijn neus in mijn hand, omdat ik daar een frolicje in heb.
En als we diegene dan gepasseerd zijn laat ik het frolicje los. Bij passeren moet hij altijd aan de buitenzijde lopen, dus nooit aan de kant waar iemand anders langs loopt. Als hij tussendoor toch ging fixeren op de voorbijganger, dan zei ik "eh, nee", en zorgde ik dat hij weer zijn aandacht bij mij had.Als er nu iemand aan komt dan komt hij al vanzelf naar me toe lopen. Mijn hond deed dit alleen aan de riem, omdat als hij losloopt, hij meestal veel meer afstand houdt met andere mensen, en dan is er dus ook geen probleem. Dus veel trainen op aandacht vasthouden en volgen.
Niet direct te moeilijk maken, maar steeds een beetje opbouwen. En tot die tijd voorkomen dat hij dit nog een keer kan doen, want hoe meer succes hij er mee heeft, hoe vaker hij het gaat doen, en hoe zelfverzekerder hij er in wordt. Dus vooral voorkomen.

Mijn hond heeft dat ook gedaan. Bij hem was het geen onzekerheid, maar waaksheid, en het gevoel dat hij de leiding had.

Ik ben hem gaan afleiden als er iemand aan kwam. Dat betekent dus dat je erg goed moet opletten zelf. Als er iemand aan komt lopen, roep ik hem, vraag aandacht van hem, en dan moet hij volgen. Hij loopt dan met zijn neus in mijn hand, omdat ik daar een frolicje in heb.

Dat kun je trainen. En tot die tijd dat hij het lang genoeg kan, geen kans geven om op te springen en in iemands arm te bijten. Dus uitwijken of omdraaien.Joanne schreef:speeltjes interesseren hem niet zo helaas. Waarschijnlijk omdat hij het gewoon niet kent. Hij heeft altijd alleen in een ren gezeten...
- Joyce
- Zeer actief
Op mijn site staat een stukje over hoe je een motiverend speeltje kan maken:
http://www.honden-gedrag.nl/e107_plugin ... ?content.6
Daarnaast heeft elke hond iets waar hij helemaal gek op is, alleen is het soms even zoeken naar wat dat is. Bij mijn Duitse Herder was het gekookte kipfilet voor haar neus houden.
http://www.honden-gedrag.nl/e107_plugin ... ?content.6
Daarnaast heeft elke hond iets waar hij helemaal gek op is, alleen is het soms even zoeken naar wat dat is. Bij mijn Duitse Herder was het gekookte kipfilet voor haar neus houden.

-
- Vaste gebruiker
wauw wat een geweldige site! Ontzettend leerzaam! Ben gelijk begonnen met aandacht oefeningen.
Mensen of fietsers die langskomen gaat ook al een stuk beter door gewoon de andere kant op te lopen zodra hij gaat sluipen. Met honden een stuk lastiger, zeker als ze tegemoed komen, probeer dan maar de andere kant op te lopen, dan kijkt hij gewoon om... Maar ik geef niet op he
Mensen of fietsers die langskomen gaat ook al een stuk beter door gewoon de andere kant op te lopen zodra hij gaat sluipen. Met honden een stuk lastiger, zeker als ze tegemoed komen, probeer dan maar de andere kant op te lopen, dan kijkt hij gewoon om... Maar ik geef niet op he

- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn hondje wil ook achter fietser, skeelers, trimmers en soms achter auto's aan.
Ik heb hem laten wachten en heb hem wat lekkers gegeven op het moment dat we gepasseerd werden. Sinds kort loop ik wel door maar hou wat lekkers onder z'n neus en laat los als we passeren. Het kost wel tijd.
Maar ik had nog een vraagje, ik beloon hem trots met de stem als hij het goed doet, dus achteraf, maar is dat wel goed? Leg ik er dan niet te veel nadruk op en kan ik beter mij stil houden omdat het normaal moet zijn dat hij door loopt?
Groetjes, Noëlle.
Ik heb hem laten wachten en heb hem wat lekkers gegeven op het moment dat we gepasseerd werden. Sinds kort loop ik wel door maar hou wat lekkers onder z'n neus en laat los als we passeren. Het kost wel tijd.
Maar ik had nog een vraagje, ik beloon hem trots met de stem als hij het goed doet, dus achteraf, maar is dat wel goed? Leg ik er dan niet te veel nadruk op en kan ik beter mij stil houden omdat het normaal moet zijn dat hij door loopt?
Groetjes, Noëlle.
- Elsie
- Actief
eefje+huig schreef:dat opspringen moet je voorkomen hoor,je weet niet wat je meemaakt als het een keer fout gaat en ook als je de verkeerde treft die het bijv. echt niet pikt of juist enorm bang is of word.
Helemaal mee eens. Heb zelf ook een hond die moelijk doet met voorbijkomende honden en als ik hem dan laat zitten en hem afleid werkt dit echt wel. Zelf inderdaad goed de omgeving afspeuren wie of wat er aankomt, dan ben je hem voor.
Succes.
Lydia
succes!

"One happy family"Lestat de Lioncourt (Interview with the vampire)
In het begin niet. In het begin is het niet normaal dat hij gewoon doorloopt. Voor hem is het dan normaal om achter die dingen aan te gaan.Noële schreef:Mijn hondje wil ook achter fietser, skeelers, trimmers en soms achter auto's aan.
Groetjes, Noëlle.
Nu gaat het normaal worden om dat niet te doen en om het snoepje te volgen
zodra dit normaal is dan ga je het snoepje in je hand houden, maar dichterbij je gezicht zodat hij naar je op moet kijken. Daarna belonen. Gaat dit normaal worden dan kan je proberen via aangeleerd commando "kijken" bijv. om hem naar je te laten kijken zonder koekje en als hij het doet daarna belonen. Op een gegeven moment ga je onregelmatig belonen en hem steeds wat meer ruimte geven (je ziet zelf wanneer dat moment is) waarschijnlijk is het gedrag van achterna jagen helemaal voorbij en vestigd de aandacht op jou.
Zo zou ik het zelf aanpakken, zo was ik ook bezig met Biko. Dit ging heel goed. Ik ben alleen nooit toegekomen aan de laatste stap. Ik was nog niet verder dan naar mij laten kijken met speeltje dichterbij mijn gezicht.