Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

moederhond die dominante pup doodbijt

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

bri schreef:
Anna*Poncho schreef:Offtopic: ik zie Bri d'r avatar en foto enorm groot waardoor de tekst helemaal uit beeld verdwijnt... ben ik de enige?
huh?ik zie hier niets vreemds..heb je het nog steeds?ik zal mn avatar wel weer even veranderen..
avatar is nu oké maar de foto in het onderschrift zie ik schermgroot. Vreemd dat ik de enige lijk te zijn...
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

MARC_S schreef:
Joyce schreef:
Remco schreef:In de natuur onder wolven gebeurt het ook. Zodra de puppies hun ogen open worden ze getest door de Alpha reu. De puppies die zich niet onderdanig tonen worden doodgebeten. Deze puppies zijn een gevaar voor de rust in de roedel en vooral ook voor de eigen positie.
Ik ben wel benieuwd uit welk onderzoek dit is gebleken, heb je een link of referentie?
Ik heb wel eens gehoord dat het voorkomt dat een afwijkende pup bij verlaten van het hol soms doodgebeten wordt als deze door een geestelijke afwijking geen deemoedssignalen kan geven. Dat heb ik echter nog nooit gezien of inderdaad in een onderzoek gelezen. Dus alleen van horen zeggen en dat kan dan net zo goed een broodje aap verhaal zijn dus :wink:

Pups die gewoon "dominant" zijn krijgen op hun kop en geen pup die het kan winnen van een volwassen hond en dan dus doorgaat met die grote bek. Eva bleef vandaag Cleo bijten ondanks waarschuwingen. Aangezien mijn hele handen onder de bijtwonden zitten weet ik wat Cleo doormaakt. Ineens was Cleo het echt zat en beet ze Eva in haar nek. Even knijpen met de tanden zeg maar tot ze piep zei. Eva gaf nog steeds een grote mond en is daarna door de zithoek gejaagd met flink wat knauwen in haar billen. Niks aan de hand maar de kleine kijkt nu wel 3 keer uit Cleo door te blijven bijten als die haar grens aangeeft. Meteen daarna werd er weer lief gespeeld en was meteen duidelijk dat uiteindelijk kleine pupjes altijd het onderspit delven. Doodbijten lijkt mij dus bijzonder onnodig in die situaties want een volwassen hond heeft genoeg manieren om een pup uiteindelijk onder de duim te krijgen zonder ze uberhaubt iets aan te doen :wink:
Jij zegt wat ik bedoelde, alleen nam jij er wat meer moeite en tijd voor :wink:
bri
Zeer actief

Ongelezen bericht door bri »

Anna*Poncho schreef:
bri schreef:
Anna*Poncho schreef:Offtopic: ik zie Bri d'r avatar en foto enorm groot waardoor de tekst helemaal uit beeld verdwijnt... ben ik de enige?
huh?ik zie hier niets vreemds..heb je het nog steeds?ik zal mn avatar wel weer even veranderen..
avatar is nu oké maar de foto in het onderschrift zie ik schermgroot. Vreemd dat ik de enige lijk te zijn...
hmm vreemd, ook omdat ik m eerst heb verkleind op photobucket voordat ik m hier heb neergezet..naja, ik hoop dat je de foto mooi vind..hahaha
sorry in ieder geval voor het ongemak
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
bri
Zeer actief

Joyce schreef:
MARC_S schreef:
Joyce schreef:
Remco schreef:In de natuur onder wolven gebeurt het ook. Zodra de puppies hun ogen open worden ze getest door de Alpha reu. De puppies die zich niet onderdanig tonen worden doodgebeten. Deze puppies zijn een gevaar voor de rust in de roedel en vooral ook voor de eigen positie.
Ik ben wel benieuwd uit welk onderzoek dit is gebleken, heb je een link of referentie?
Ik heb wel eens gehoord dat het voorkomt dat een afwijkende pup bij verlaten van het hol soms doodgebeten wordt als deze door een geestelijke afwijking geen deemoedssignalen kan geven. Dat heb ik echter nog nooit gezien of inderdaad in een onderzoek gelezen. Dus alleen van horen zeggen en dat kan dan net zo goed een broodje aap verhaal zijn dus :wink:

Pups die gewoon "dominant" zijn krijgen op hun kop en geen pup die het kan winnen van een volwassen hond en dan dus doorgaat met die grote bek. Eva bleef vandaag Cleo bijten ondanks waarschuwingen. Aangezien mijn hele handen onder de bijtwonden zitten weet ik wat Cleo doormaakt. Ineens was Cleo het echt zat en beet ze Eva in haar nek. Even knijpen met de tanden zeg maar tot ze piep zei. Eva gaf nog steeds een grote mond en is daarna door de zithoek gejaagd met flink wat knauwen in haar billen. Niks aan de hand maar de kleine kijkt nu wel 3 keer uit Cleo door te blijven bijten als die haar grens aangeeft. Meteen daarna werd er weer lief gespeeld en was meteen duidelijk dat uiteindelijk kleine pupjes altijd het onderspit delven. Doodbijten lijkt mij dus bijzonder onnodig in die situaties want een volwassen hond heeft genoeg manieren om een pup uiteindelijk onder de duim te krijgen zonder ze uberhaubt iets aan te doen :wink:
leuke discussie dit. in eerste instantie heb je zo je eigen idee erover (mijn idee was dus al dat moederinstinct zegt dat er iets niet goed is met pup)
maar naarmate de discussie vorderd komen er steeds meer andere feiten bij die heel aannemelijk klinken.
wat ik me afvraag:
zou er bij een roedel wolven in het wild vaker een pup worden doodgebeten dan bij "onze huishonden" of juist minder?
Met oog op doorfokken van bepaalde rassen en menselijke invloeden?
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

bri schreef:
Anna*Poncho schreef:
bri schreef:
hmm vreemd, ook omdat ik m eerst heb verkleind op photobucket voordat ik m hier heb neergezet..naja, ik hoop dat je de foto mooi vind..hahaha
haha ik hoef tenminste niet meer van links naar rechts te scrollen en de foto is zeker het aanzien waard. Sorry voor het offtopic gaan.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

bri schreef:
Joyce schreef:
MARC_S schreef:
Joyce schreef: Ik ben wel benieuwd uit welk onderzoek dit is gebleken, heb je een link of referentie?

leuke discussie dit. in eerste instantie heb je zo je eigen idee erover (mijn idee was dus al dat moederinstinct zegt dat er iets niet goed is met pup)
maar naarmate de discussie vorderd komen er steeds meer andere feiten bij die heel aannemelijk klinken.
wat ik me afvraag:
zou er bij een roedel wolven in het wild vaker een pup worden doodgebeten dan bij "onze huishonden" of juist minder?
Met oog op doorfokken van bepaalde rassen en menselijke invloeden?
In het wild levende roedels wolven zijn vrijwel altijd vader, moeder en een aantal kinderen. Zodra de jonge wolven een jaar of twee zijn verlaten ze het 'gezin' en stichten hun eigen gezin. Ik kan me dus in die situaties niet voorstellen dat ouders hun kinderen zouden doodbijten tenzij er iets heel erg mis is met de pup.

Ik denk dat dit instinct zo sterk is, dat dit ook nog gewoon aanwezig is in de huishonden. Ik vraag me ook echt af hoe vaak het nu gebeurd. Daarnaast is er natuurlijk ook nog verschil tussen het bewust doodbijten van een pup of een pup niet toelaten om te drinken of de pup niet verzorgen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Pups die niet levensvatbaar zijn, of pups die fysieke afwijkingen hebben, worden door moeder honden ook of geëlimineerd of ze laten ze links liggen. Ook een storing in het karakter is een afwijking.

Je hebt ook mensen met psychische afwijkingen die een gevaar vormen voor de maatschappij. Zo'n pup zou een gevaar kunnen vormen voor de roedel.

En zo moet je het denk ik zien.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
bri
Zeer actief

Inge O schreef:
Anna*Poncho schreef:
bri schreef:
Anna*Poncho schreef: avatar is nu oké maar de foto in het onderschrift zie ik schermgroot. Vreemd dat ik de enige lijk te zijn...
haha ik hoef tenminste niet meer van links naar rechts te scrollen en de foto is zeker het aanzien waard. Sorry voor het offtopic gaan.
vreemd, ik heb het hier nog steeds :denken: .
euh...heel vreemd dit, ik zal nog eens checken bij photobucket..
Afbeelding
bri
Zeer actief

bri schreef:
Inge O schreef:
Anna*Poncho schreef:
bri schreef: hmm vreemd, ook omdat ik m eerst heb verkleind op photobucket voordat ik m hier heb neergezet..naja, ik hoop dat je de foto mooi vind..hahaha
nu beter?hopelijk wel, en nogmaals sorry voor het offtopic gaan.. :roll:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

bri schreef:
bri schreef:
Inge O schreef:
Anna*Poncho schreef: haha ik hoef tenminste niet meer van links naar rechts te scrollen en de foto is zeker het aanzien waard. Sorry voor het offtopic gaan.
nu beter?hopelijk wel, en nogmaals sorry voor het offtopic gaan.. :roll:
Off topic: Ja, nu is het goed :ok: .

On topic: weet ik niks bij te dragen, maar ik lees dit met veel belangstelling.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Inge O schreef:
Joyce schreef:
ik denk dat hij refereert naar iets wat eberhard trumler beschreven heeft. in dat geval waren de pups echter 3 weken ipv. 12 dagen (oogjes open) en ik geloof er zelf weinig van dat dit als standaard gedrag moet gezien worden. zal vast wel gebeurd zijn, maar de honden/kruisingen zaten daar ook allemaal in kennelomstandigheden, wat hun gedrag zeker moet beïnvloed hebben.
Ik heb het al een tijd geleden gelezen. Ik zou echt niet meer weten waar. Kanttekeningen bij de studies over wolvengedrag die ik ook eens heb gelezen is dat alle studies zijn gemaakt van roedels in gevangenschap. De in het wild levende roedels schijnen veel minder geweld te gebruiken om de orde te handhaven.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat een moederhond dat inderdaad doet, maar ik ben er zeker niet van overtuigd dat ze dat doet omdat een pup dominant zou zijn, eerder omdat de pup misschien een geestelijke afwijking heeft, of lichamelijk ( iets onwaarschijnlijker ) en daardoor dus sowieso niet kan overleven.

gr Aimée
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Remco schreef:De in het wild levende roedels schijnen veel minder geweld te gebruiken om de orde te handhaven.
Daar is het ook niet nodig denk ik omdat degenen die daar de leiding hebben zo dominant zijn dat ze aan een enkele blik of grom naar een lagere genoeg hebben.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

marian* schreef:
Remco schreef:De in het wild levende roedels schijnen veel minder geweld te gebruiken om de orde te handhaven.
Daar is het ook niet nodig denk ik omdat degenen die daar de leiding hebben zo dominant zijn dat ze aan een enkele blik of grom naar een lagere genoeg hebben.
Toch een kleine bijdrage :wink: .
Ik denk dat het in wilde roedels anders toegaat dan in roedels in gevangenschap omdat wilde roedels (oorspronkelijk) doorgaans uit ouders en kinderen bestaan. Die kennen elkaar van jongs af aan.
Roedels in gevangenschap zijn vaak samengesteld en vaak zijn het niet allemaal familieleden.

Dat heeft, volgens mij niet echt met meer of minder dominantie te maken. Sterker nog, ik zou denken dat in een wilde roedel minder dominantie (nodig) is, dan in een roedel in gevangenschap.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

Het is niet zodra ze de ogen open hebben maar zodra ze voor het eerst uit hun hol/nest komen dan worden ze getest door de alpha reu onderwerpen de pups zich niet worden ze harder aangepakt net zolang zij zich wel onderwerpen.

Ik heb het hier ook gehad met een pup die zich niet wou onderwerpen.
Hij werd hardhandig op zijn plaats gezet hij begreep gelukkig wel wat de moederhond bedoelde :wink:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Djazz
Actief

Ongelezen bericht door Djazz »

Beetje enge discussie dit, gezien de achtergrond van mijn Djazz. Naar wat ik begreep, zijn er broertjes en zusjes van Djazz doodgebeten door de moeder en is Djazz daarom vroegtijdig uit het nest gehaald (met 6 weken). Djazz is echter geen overmatige dominante hond. Is eerder zeer sociaal te noemen.
Vermoedelijk ligt de oorzaak van het doodbijten door moederhond van haar pups, bij de verhuizing terwijl de pups net waren geboren (dus stress?). (helaas weet ik dit niet zeker, gezien ik achteraf veel flarden heb gehoord van Djazz haar verleden)
wees niet bang om langzaam vooruit te gaan...
Afbeelding
grtz Nicolet
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Djazz schreef:Beetje enge discussie dit, gezien de achtergrond van mijn Djazz. Naar wat ik begreep, zijn er broertjes en zusjes van Djazz doodgebeten door de moeder en is Djazz daarom vroegtijdig uit het nest gehaald (met 6 weken). Djazz is echter geen overmatige dominante hond. Is eerder zeer sociaal te noemen.
Vermoedelijk ligt de oorzaak van het doodbijten door moederhond van haar pups, bij de verhuizing terwijl de pups net waren geboren (dus stress?). (helaas weet ik dit niet zeker, gezien ik achteraf veel flarden heb gehoord van Djazz haar verleden)
Bij het nest van Djazz zal wel iets anders hebben gespeeld.
Zoals o.a. jouw idee dat er direct na de geboorte van de pups verhuisd moest worden.
En dat een pup zich niet correct onderwerpt wil niet altijd zeggen dat hij dominant is.
Hij verstaat zijn eigen taal niet is vermoedelijk een betere omschrijving.
Hij deugt dus niet (in een overigens gezond nest bij gezonde ouders).

Het is naar mijn overtuiging trouwens beslist niet de bedoeling dat stevig dominante honden door de moeder of vader worden geelimineerd. :wink:
Dus doodbijten vanwege dominantie, daar geloof ik niet in.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”