Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

herpes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

herpes

Ongelezen bericht door little-wolf »

las net in t topic over de warmte in de werpkist dat die ivm t herpesvirus hoog gehouden wordt.
ik ben ff op herpes gaan zoeken en las t volgende:

De pups kunnen op verschillende manieren besmet worden. Allereerst al in de baarmoeder via de placenta.Het virus maakt dan echter niet zo'n grote kans om schade aan te richten omdat het virus het liefst groeit bij temperaturen beneden de normale lichaamstemperatuur van de teef (38 graden).

theoretisch zou t betekenen dat je t minimaal 38C moet hebben in de kist, maar dat lijkt me een beetje veel.

of begrijp ik t verkeerd?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

zoals het daar staat wel ja.

ik zal even voor je kijken maar in mijn documentatie staat tussen de 26 en 29 graden.

ik heb het de eerste week op 27 gehouden en toen heel langzaam de lamp hoger gehangen
Afbeelding
brandy

Ongelezen bericht door brandy »

wat kan er gebeuren als de temperatuur toch lager is dan??

wat doet zo'n herpesvirus en hoe ziet dat eruit?
wat zijn de symptomen?
little-wolf
Zeer actief

ik snapte t verkeerd, je moet t zo doen dat t lichaams temp rond de 38C komt

Momenteel is er geen effectieve behandeling voor een CHV infectie. Een voorzorgsmaatregel is om de nesttemperatuur zodanig omhoog te brengen dat de lichaamstemperatuur van de puppies ongeveer 38,5 ˚C blijft.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

In geval van besmettingen bij pasgeborenen zien we dat de meeste pups bij het begin van de infectie 1 week oud zijn. Bij deze leeftijd leidt dit tot de dood binnen een aantal dagen. De pups hebben het veelal in het begin heel goed gedaan, ze groeien goed en zijn veelal de zwaarste. Dan stoppen ze plotseling met drinken en vertonen lusteloosheid. Verschijnselen van luchtwegproblemen zoals met open bek ademen, benauwdheid, speekselen, en waterige neusuitvloeiing kunnen optreden. Ook braken en zachte grijsgele of groene ontlasting kunnen zich voordoen. Typisch is uiteindelijk het doordringend en continu geschreeuw , soms gepaard gaande met fietsbewegingen en sterrekijken. Bij aanraking is de buik pijnlijk. Als pups ouder dan 2 à 3 weken zijn en dan geïnfecteerd worden heeft dit grotendeels geen fatale afloop meer. Luchtwegproblemen, zenuwverschijnselen, blindheid en doofheid kunnen wel optreden. Op nog latere leeftijd geschiedt de infectie net als bij de volwassen honden meestal zonder dat men er iets aan merkt.

wat temperatuur betreft: zoek het maar uit! :19: ik heb een beetje gegoogled en ik kom alles tegen tussen de 21 en 35 graden :19:

feit is dat hoe kouder hoe meer kans het virus krijgt en te warm=uitdroging.
Afbeelding
brandy

Ongelezen bericht door brandy »

wow...da's best pittig zeg :eek:
little-wolf
Zeer actief

massam schreef: wat temperatuur betreft: zoek het maar uit! :19: ik heb een beetje gegoogled en ik kom alles tegen tussen de 21 en 35 graden :19:

feit is dat hoe kouder hoe meer kans het virus krijgt en te warm=uitdroging.
beetje zelf aftasten dus.
ik hoop dat kip t al gehad heeft en geen las van zal krijgen en niks meer door zal geven aan de toekomstige pups.
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Je moet zorgen dat de pupjes de eerste week niet "onderkoelt" raken, en onderkoelt staat heftig, maar een pupje van een paar dagen kan soms/vaak nog niet goed zichzelf op temperatuur houden, door de leefomgeving goed warm te houden help je de pup om goed zijn lichaamstemperatuur te behouden. Dan heb je grote kans dat het virus niets doet.
Is de leefomgeving van de pup te koud en lukt het de pup niet om z'n eigen temperatuur op 38 graden te houden dan kan het virus toeslaan.
Elly
Afbeelding
little action
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door little action »

Er is tegenwoordig ook een vacinatie van Eurican speciaal voor herpes
Ik gebruik hem bij mijn honden als ze gedekt worden
Oke het is misschien wel een dure enting
Maar als ik het voorkomen kan graag zelfs
Ik heb ook een nest verloren aan herpes
Groeide als kool en zo opeens was het afgelopen
Echt niet leuk dat gun je niemand
Dus ik ent tegenwoordig
Groetjes little action
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

little action schreef:Er is tegenwoordig ook een vacinatie van Eurican speciaal voor herpes
Dus ik ent tegenwoordig
Ik heb begrepen dat deze enting, net zoals bijvoorbeeld een kennelhoes-enting of de griepspuit bij mensen, geen garantie geeft dat het virus zich niet openbaart. Dus ik vraag me af hoe zinvol zo'n enting is.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

LongFields schreef:
little action schreef:Er is tegenwoordig ook een vacinatie van Eurican speciaal voor herpes
Dus ik ent tegenwoordig
Ik heb begrepen dat deze enting, net zoals bijvoorbeeld een kennelhoes-enting of de griepspuit bij mensen, geen garantie geeft dat het virus zich niet openbaart. Dus ik vraag me af hoe zinvol zo'n enting is.
Kwestie van kansrekening denk ik? Als de enting 50% bescherming geeft en maar 1% risico geeft op cpmplicaties (noem maar iets hoor, geen idee hoe de cijfers liggen) dan is het dus aan te raden.

Groetjes,

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”