Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

duitse dog, harlekijn x harlekijn, mag dat?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

brandy

duitse dog, harlekijn x harlekijn, mag dat?

Ongelezen bericht door brandy »

op MP staat een advertentie van een nestje duitse doggen.

de reu is een harlekijn en de teef ook..
mag dat?

de pups zijn inmiddels geboren en zijn zwart-wit, zwart en wit..

maar witte duitse doggen zijn toch niet 'gewenst'?

ik ben een leek hoor..dus vandaar ook mijn vragen. :ok:
Laatst gewijzigd door brandy op 11 jan 2008 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacqueline.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jacqueline. »

Ik heb ff ega gevraagt
Volgens hem mag het in nederland wel maar in duitsland niet meer.
Of er moet ondertussen wat aan de regels veranderd zijn.
En witte doggen zijn niet gewenst ondat ze in veel gevallen doof zijn.
Afbeelding
22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Bij harlekijn x harlekijn krijg je op de witte doggen na geen afwijkingen en te maken met de letale factor?
Ik dacht dat dit net zo was dan tijger teckel x tijger teckel of naakte varianten samen kruisen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

boxersien schreef:Bij harlekijn x harlekijn krijg je op de witte doggen na geen afwijkingen en te maken met de letale factor?
Ik dacht dat dit net zo was dan tijger teckel x tijger teckel of naakte varianten samen kruisen
Harlekijn x harlekijn mag wel. Er hier op het forum zelfs een jaartje terug een nestje van geweest.
Er is inderdaad meer kans op witte doggen.

Je haalt de lethale en sublethale factor door elkaar.
Lethaal is dodelijk. Deze pups (bv homozygoot naakt) worden nooit geboren en worden al in de baarmoeder geresorbeerd.
Sublethaal zoals bij dubbel merle wordt wel geboren en is bijvoorbeeld blind en steriel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind persoonlijk harlekijn x harlekijn echt niet kunnen. In geval van het nest op het forum is dat prima afgelopen maar heel vaak zitten er gewoon een aantal witte pups in vaak doof en ook regelmatig met mismaakte ogen. Die worden dan ingeslapen of veroorzaken evt problemen bij de nieuwe eigenaar. Soms gaat het verder ook prima om even een slag om de arm te houden maar mijn ding is het dus absoluut niet.

Er zijn hier al heel veel discussies over geweest maar de zoekfunctie is kapot.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

Verder ben ik bang dat dit gedaan wordt omdat er prijsverschillen zijn tussen de kleuren en omdat doggen op het moment zover ik begrepen heb niet goed in de markt liggen. Wit met blauwe ogen en niet doof zal ergens wel heel goed in de markt liggen, vind dat zelf ook mooi moet ik bekennen. Harlekijn is het duurst zover ik weet, dan mantel en dan zwart in een zwart-wit combinatie. Bij mantel hangt het dan ook nog van de kwaliteit van het wit af. Slechte aftekening is goedkoper.

Op die manier gaat een fokker denk ik zelf sneller gekke combinaties maken zoals deze op marktplaats.

Ik zeg absoluut niet dat elke fokker dat voor het geld doet voor ik mensen op mijn dak krijg. Kan ook gewoon de combinatie of de lijnen zijn. Maar de prijsverschillen en de dalende vraag zullen het verwacht ik wel in de hand werken. Ik zie op het moment vrijwel alleen harlekijnen-pups. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ja die ja, 20 pagina's ruzie en discussie over dit onderwerp :mrgreen: :smile:

Om te voorkomen dat dat weer gebeurd houd ik dus hier duidelijk een slag om de arm tijdens het verkondigen van mijn persoonlijke mening hierover :mrgreen:
Afbeelding
brandy

het enige wat mij gewoon opviel is dat het een erkende fokker is met kennelnaam en al (niet dat dat tegenwoordig nog garantie geeft :19: ) maar dan trekt het wel meer de aandacht..

ik snap niet dat zo'n fokker bewust zo'n ouder-keuze maakt.. :denken:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

brandy schreef:het enige wat mij gewoon opviel is dat het een erkende fokker is met kennelnaam en al (niet dat dat tegenwoordig nog garantie geeft :19: ) maar dan trekt het wel meer de aandacht..

Het was in dit geval ook niet zo'n handige keuze want er zitten 3 witte pups in het nest.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

brandy schreef:het enige wat mij gewoon opviel is dat het een erkende fokker is met kennelnaam en al (niet dat dat tegenwoordig nog garantie geeft :19: ) maar dan trekt het wel meer de aandacht..

Het is niet wenselijk maar dat wil niet zeggen dat het niet mag of dat je bij voorbaat weet wat er in het nest aan kleur zit.
Zijn het goeddoorkleurde harlekijnen dan word er wel vaker een keuze gemaakt. is de moeder grotendeels wit dan kies je over het algemeen geen harlekijn uit als dekreu.
Je loopt een risico maar soms als pa zoveel voordelen heeft dan neem je dat risico.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
brandy

ik heb beide topics doorgespit die over dat witte doggennest ging en ik kan er nu al helemaal met mijn verstand niet bij dat ze die keuze gemaakt hebben, zelfs tot 2x toe!

bij het nest wat nu op MP staat, (komt uit ruinen) is de moeder wel met vrij veel zwart..en volgens mij is foto3 de dekreu, ook met genoeg zwart..

maar dan nog, er zitten wel 3 geheel witte pups in, zover te zien op de foto's.
laeken
Zeer actief

brandy schreef: maar dan nog, er zitten wel 3 geheel witte pups in, zover te zien op de foto's.
En de kans is heel groot dat het daar niet zo best mee zal gaan. Als ze al niet volledig doof zijn hebben ze andere dubbel merle problemen als het tegenzit. Hoeft niet perse, maar de kans is vrij groot bij volledig witte doggen.

Mijn idee is dus ook dat wat de toegevoegde waarde ook is van die reu, het is en blijft over de rug van de pups. Wat is dan de toevoeging nog vraag je je af :wink: Het ging toch om een goed nest en het toevoegen van iets in bepaalde puppen ten koste van andere maakt in mijn ogen netto niks goed.

Gezien ze op marktplaats staan en de prachtige eigenschappen van die topreu net zo goed in die witte pups terug kunnen komen vind ik het maar niks zelf.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Fokken brengt toch altijd risico's mee, helemaal als er op kleur gefokt gaat/moet worden.

De drie pups zijn behoorlijk wit maar bij 1 zie ik aan de zijkant een zwarte vlek, de ander een grijze vlek op de kop en een stip op de staart en de derde alleen een stip.

Je vraag was of de combi mocht en daar is het antwoord ja op.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

chrico schreef:Fokken brengt toch altijd risico's mee, helemaal als er op kleur gefokt gaat/moet worden.

De drie pups zijn behoorlijk wit maar bij 1 zie ik aan de zijkant een zwarte vlek, de ander een grijze vlek op de kop en een stip op de staart en de derde alleen een stip.

Je vraag was of de combi mocht en daar is het antwoord ja op.
Okee, de combi is toegestaan.
Blijft de vraag bestaan of je als fokker moet willen dat er een behoorlijke kans bestaat op witte( eventueel niet gezonde) pups, als je besluit als fokker zijnde deze combi te nemen.
Maar ja, als het mag...
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Jacqueline. schreef: En witte doggen zijn niet gewenst ondat ze in veel gevallen doof zijn.
En vaak ook andere erfelijke afwijkingen hebben.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Verder ben ik bang dat dit gedaan wordt omdat er prijsverschillen zijn tussen de kleuren en omdat doggen op het moment zover ik begrepen heb niet goed in de markt liggen. Wit met blauwe ogen en niet doof zal ergens wel heel goed in de markt liggen, vind dat zelf ook mooi moet ik bekennen. Harlekijn is het duurst zover ik weet, dan mantel en dan zwart in een zwart-wit combinatie. Bij mantel hangt het dan ook nog van de kwaliteit van het wit af. Slechte aftekening is goedkoper.
Dit zal absoluut ook meespelen bij een aantal fokkers, maar meestal wordt voor gevlekt x gevlekt gekozen, omdat dan de kans op een mooi gevlekte pup het grootst is. (En een mooi gevlekte dog doet het beter op de shows.)

Voor zover ik weet, liggen witte doggen helemaal niet goed in de markt. Juist, omdat ze vaak doof zijn. En zie een dove doggenreu maar eens bij de juiste mensen te plaatsen als fokker!
De prijzen tussen een zwarte pup uit zwart/wit of een zwarte pup uit blauw varieeren niet zoveel, hoor. Zwarte pups zijn doorgaans iets duurder dan blauwe of gele pups, ongeacht waar ze uit komen.
Prijsverschillen tussen mantelpups aan de hand van de tekening ken ik niet.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
Zolang er geen zwart op het hoofd zit, is de kans op doofheid aanwezig.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Scooby schreef:
chrico schreef:
Zolang er geen zwart op het hoofd zit, is de kans op doofheid aanwezig.
en nog veel meer andere ellende. Voor zo'n pup mag je voor mijn gevoel niet eens geld vragen. Dat wordt voor de pupkoper een lange lijdensweg.
Ik heb nog nooit zo'n witte pup gezien die oud is geworden. De witte die ik van internet ken, zijn voor ze 3 of 4 jaar waren allemaal al overleden. En meestal nog veel eerder.

Als je twee harlekijnen kruist, is het risico niet bij elke harlekijn even groot.
Maar zelfs ervaren fokkers weten dat vaak niet. Ook wordt er nog genetisch onderzoek naar gedaan.
Waar je van uit kunt gaan is dat wanneer een (of beide harlekijnen) een volledig wit front heeft en/of roze aan de lippen en/of blauwe ogen, dat het een ramp wordt.

Ook bij harlekijnen die dat niet hebben blijft het toch een risico, maar het percentage is wel minder.
Laatst gewijzigd door Essy op 15 jan 2008 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

MARC_S schreef:Verder ben ik bang dat dit gedaan wordt omdat er prijsverschillen zijn tussen de kleuren en omdat doggen op het moment zover ik begrepen heb niet goed in de markt liggen. Wit met blauwe ogen en niet doof zal ergens wel heel goed in de markt liggen, vind dat zelf ook mooi moet ik bekennen. Harlekijn is het duurst zover ik weet, dan mantel en dan zwart in een zwart-wit combinatie. Bij mantel hangt het dan ook nog van de kwaliteit van het wit af. Slechte aftekening is goedkoper.

Op die manier gaat een fokker denk ik zelf sneller gekke combinaties maken zoals deze op marktplaats.

Ik zeg absoluut niet dat elke fokker dat voor het geld doet voor ik mensen op mijn dak krijg. Kan ook gewoon de combinatie of de lijnen zijn. Maar de prijsverschillen en de dalende vraag zullen het verwacht ik wel in de hand werken. Ik zie op het moment vrijwel alleen harlekijnen-pups. :19:
Ik denk dat de fokkers die er serieus mee bezig zijn, geen twee harlekijnen kruisen omdat dat meer opbrengt. Wel om meer kans te hebben dat er een perfect getekende harlekijn tussen zit om mee te showen of mee verder te fokken. Daarnaast eventueel dat het meer gewaardeerd wordt en de vraag naar harlekijnen groter is dan naar zwart.
Ik had zelf eerst een zwarte zoon van de reu die ik gebruikt heb op het oog. Tot ik er achter kwam dat de vader nog in leven was. Dat was voor mij de ultieme dog. Plus dat ik aan een harlekijn kon zien of hij wel of niet gesticheld kon vererven. En dat kon ik aan die zwarte niet zien.

Mensen die er niet met kennis van zaken bezig zijn hebben hebben misschien andere beweegredenen. Ik ben eens mensen in de dierenwinkel tegengekomen waarvan kennissen een bijna volledig wit nest hadden gefokt. prachtig vonden ze het :jank:. De moeder was overigens al een dove witte dog :19:
Pupkopers zonder verstand van genetica zien alleen een schattige witte pup. Die krijgen er ook gegarandeerd niet het verhaal bij te horen dat het waarschijnlijk een lange lijdensweg wordt voor de pup en dat de medische kosten hoogstwaarschijnlijk torenhoog zullen worden. Die fokkers weten dat zelf waarschijnlijk niet eens.
Laatst gewijzigd door Essy op 15 jan 2008 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ponne
Zeer actief

Ongelezen bericht door ponne »

Mag een bruine wel met een harlekijn gekruist worden??
Brandy, daar krijg jij toch een pupje van???
Ik heb er totaal geen verstand van, van Doggen, vandaar mijn vraag :wink:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ponne schreef:Mag een bruine wel met een harlekijn gekruist worden??
Ik heb er totaal geen verstand van, van Doggen, vandaar mijn vraag :wink:
Nee, behoren tot verschillende kleurgroepen.
Er zijn drie groepen:
Geel + gestroomd
Blauw (en zwart uit blauw)
Zwart/Zwart-wit.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ponne schreef:Mag een bruine wel met een harlekijn gekruist worden??
Ik ben dan wel benieuwd van welke fokker dit is, want dit is dus geen toegestane kleurkruising.
ponne
Zeer actief

Mag je wel met twee blauwe of twee bruine fokken?
Is het zo dat je alleen niet met twee Harlekijns mag fokken? Of begrijp ik het nu helemaal niet?
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ponne schreef:Mag je wel met twee blauwe of twee bruine fokken?
Is het zo dat je alleen niet met twee Harlekijns mag fokken? Of begrijp ik het nu helemaal niet?
Je mag binnen je kleurgroep fokken.
Dus bruin x bruin (eigenlijk geel x geel)
Blauw x Blauw en zwart/zwart-wit x zwart/zwart-wit
Harlekijn x Harlekijn mag dus wel maar is om andere redenen niet zo verstandig.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ponne schreef:Mag je wel met twee blauwe of twee bruine fokken?
Bruin is dus eigenlijk geel. :wink:
In Nederland mogen twee harlekijnen wel met elkaar gekruist worden, in Duitsland bijvoorbeeld niet. In Nederland mogen alle kruisingen binnen één kleurvarieteit gedaan worden (geel x geel, geel x gestroomd, gestroomd x gestroomd, blauw x blauw, zwart x zwart, zwart/wit x zwart, zwart/wit x zwart/wit en bij uitzondering zwart-uit-blauw x blauw, maar dat is eigenlijk ook een kleurkruising die eerst aangevraagd moet worden).
ponne
Zeer actief

Poeh hé wat een regels, maarja, als je goed en netjes wilt fokken, kan je, je maar beter aan de voorschriften houden toch?! :wink:
brandy

de teef is idd geel en de reu is een harlekijn..

ik wist niet dat deze kleurcombi niet mocht..
wat is er niet goed aan dan?
krijg je dan dezelfde problemen als met een harlekijn x harlekijn kruising of gaat het puur om de kleurencombi.. dat dat niet toegestaan is.

(er zit geen stamboom bij dit nest en ik heb geen navraag gedaan of deze kleurcombi wel of niet mocht :N: )

@scooby: het is geen fokker als in fokker, dit is meer een eenmalig nestje-fokker.
laeken
Zeer actief

brandy schreef:de teef is idd geel en de reu is een harlekijn..

krijg je dan dezelfde problemen als met een harlekijn x harlekijn kruising of gaat het puur om de kleurencombi.. dat dat niet toegestaan is.

(er zit geen stamboom bij dit nest en ik heb geen navraag gedaan of deze kleurcombi wel of niet mocht :N: )

@scooby: het is geen fokker als in fokker, dit is meer een eenmalig nestje-fokker.
Dan mag toch alles? Ook een gele dog x dogo argentino. Geen stamboom is lekker zelf weten wat je doet.

Geel x harlekijn geeft overigens op geen enkele manier problemen dus voor de pups maakt het niet uit. Volgens mij worden dan wel veel pups geel mogelijk geel harlekijn wat absoluut een nek is in de doggenwereld. Maargoed, er zijn wel meer nekjes geboren uit wel toegestane combinaties met stamboom :ok: Deze hebben toch geen stamboom dus ze mogen alle kleuren hebben. Ze zijn zelf niet eens erkend. :wink:
Afbeelding
brandy

MARC_S schreef:
brandy schreef:de teef is idd geel en de reu is een harlekijn..

Dan mag toch alles? Ook een gele dog x dogo argentino. Geen stamboom is lekker zelf weten wat je doet.

Geel x harlekijn geeft overigens op geen enkele manier problemen dus voor de pups maakt het niet uit. Volgens mij worden dan wel veel pups geel mogelijk geel harlekijn wat absoluut een nek is in de doggenwereld. Maargoed, er zijn wel meer nekjes geboren uit wel toegestane combinaties met stamboom :ok: Deze hebben toch geen stamboom dus ze mogen alle kleuren hebben. Ze zijn zelf niet eens erkend. :wink:
een stamboom is voor mij niet iets, wat er verplicht bij hoort om een pup te kopen maar dat is mijn mening.
Laatst gewijzigd door brandy op 14 jan 2008 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”