de reu is een harlekijn en de teef ook..
mag dat?
de pups zijn inmiddels geboren en zijn zwart-wit, zwart en wit..
maar witte duitse doggen zijn toch niet 'gewenst'?
ik ben een leek hoor..dus vandaar ook mijn vragen.
Moderator: moderatorteam
Harlekijn x harlekijn mag wel. Er hier op het forum zelfs een jaartje terug een nestje van geweest.boxersien schreef:Bij harlekijn x harlekijn krijg je op de witte doggen na geen afwijkingen en te maken met de letale factor?
Ik dacht dat dit net zo was dan tijger teckel x tijger teckel of naakte varianten samen kruisen
Ja die ja, 20 pagina's ruzie en discussie over dit onderwerpRoelfien schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... doggennest
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... doggennest
Deze topics volgens mij.
Het was in dit geval ook niet zo'n handige keuze want er zitten 3 witte pups in het nest.brandy schreef:het enige wat mij gewoon opviel is dat het een erkende fokker is met kennelnaam en al (niet dat dat tegenwoordig nog garantie geeft) maar dan trekt het wel meer de aandacht..
ik snap niet dat zo'n fokker bewust zo'n ouder-keuze maakt..
Het is niet wenselijk maar dat wil niet zeggen dat het niet mag of dat je bij voorbaat weet wat er in het nest aan kleur zit.brandy schreef:het enige wat mij gewoon opviel is dat het een erkende fokker is met kennelnaam en al (niet dat dat tegenwoordig nog garantie geeft) maar dan trekt het wel meer de aandacht..
ik snap niet dat zo'n fokker bewust zo'n ouder-keuze maakt..
En de kans is heel groot dat het daar niet zo best mee zal gaan. Als ze al niet volledig doof zijn hebben ze andere dubbel merle problemen als het tegenzit. Hoeft niet perse, maar de kans is vrij groot bij volledig witte doggen.brandy schreef: maar dan nog, er zitten wel 3 geheel witte pups in, zover te zien op de foto's.
Okee, de combi is toegestaan.chrico schreef:Fokken brengt toch altijd risico's mee, helemaal als er op kleur gefokt gaat/moet worden.
De drie pups zijn behoorlijk wit maar bij 1 zie ik aan de zijkant een zwarte vlek, de ander een grijze vlek op de kop en een stip op de staart en de derde alleen een stip.
Je vraag was of de combi mocht en daar is het antwoord ja op.

En vaak ook andere erfelijke afwijkingen hebben.Jacqueline. schreef: En witte doggen zijn niet gewenst ondat ze in veel gevallen doof zijn.
Dit zal absoluut ook meespelen bij een aantal fokkers, maar meestal wordt voor gevlekt x gevlekt gekozen, omdat dan de kans op een mooi gevlekte pup het grootst is. (En een mooi gevlekte dog doet het beter op de shows.)MARC_S schreef:Verder ben ik bang dat dit gedaan wordt omdat er prijsverschillen zijn tussen de kleuren en omdat doggen op het moment zover ik begrepen heb niet goed in de markt liggen. Wit met blauwe ogen en niet doof zal ergens wel heel goed in de markt liggen, vind dat zelf ook mooi moet ik bekennen. Harlekijn is het duurst zover ik weet, dan mantel en dan zwart in een zwart-wit combinatie. Bij mantel hangt het dan ook nog van de kwaliteit van het wit af. Slechte aftekening is goedkoper.
Zolang er geen zwart op het hoofd zit, is de kans op doofheid aanwezig.chrico schreef:
De drie pups zijn behoorlijk wit maar bij 1 zie ik aan de zijkant een zwarte vlek, de ander een grijze vlek op de kop en een stip op de staart en de derde alleen een stip.
en nog veel meer andere ellende. Voor zo'n pup mag je voor mijn gevoel niet eens geld vragen. Dat wordt voor de pupkoper een lange lijdensweg.Scooby schreef:Zolang er geen zwart op het hoofd zit, is de kans op doofheid aanwezig.chrico schreef:
Ik denk dat de fokkers die er serieus mee bezig zijn, geen twee harlekijnen kruisen omdat dat meer opbrengt. Wel om meer kans te hebben dat er een perfect getekende harlekijn tussen zit om mee te showen of mee verder te fokken. Daarnaast eventueel dat het meer gewaardeerd wordt en de vraag naar harlekijnen groter is dan naar zwart.MARC_S schreef:Verder ben ik bang dat dit gedaan wordt omdat er prijsverschillen zijn tussen de kleuren en omdat doggen op het moment zover ik begrepen heb niet goed in de markt liggen. Wit met blauwe ogen en niet doof zal ergens wel heel goed in de markt liggen, vind dat zelf ook mooi moet ik bekennen. Harlekijn is het duurst zover ik weet, dan mantel en dan zwart in een zwart-wit combinatie. Bij mantel hangt het dan ook nog van de kwaliteit van het wit af. Slechte aftekening is goedkoper.
Op die manier gaat een fokker denk ik zelf sneller gekke combinaties maken zoals deze op marktplaats.
Ik zeg absoluut niet dat elke fokker dat voor het geld doet voor ik mensen op mijn dak krijg. Kan ook gewoon de combinatie of de lijnen zijn. Maar de prijsverschillen en de dalende vraag zullen het verwacht ik wel in de hand werken. Ik zie op het moment vrijwel alleen harlekijnen-pups.
Nee, behoren tot verschillende kleurgroepen.ponne schreef:Mag een bruine wel met een harlekijn gekruist worden??
Brandy, daar krijg jij toch een pupje van???
Ik heb er totaal geen verstand van, van Doggen, vandaar mijn vraag
Ik ben dan wel benieuwd van welke fokker dit is, want dit is dus geen toegestane kleurkruising.ponne schreef:Mag een bruine wel met een harlekijn gekruist worden??
Brandy, daar krijg jij toch een pupje van???
Je mag binnen je kleurgroep fokken.ponne schreef:Mag je wel met twee blauwe of twee bruine fokken?
Is het zo dat je alleen niet met twee Harlekijns mag fokken? Of begrijp ik het nu helemaal niet?
Bruin is dus eigenlijk geel.ponne schreef:Mag je wel met twee blauwe of twee bruine fokken?
Is het zo dat je alleen niet met twee Harlekijns mag fokken? Of begrijp ik het nu helemaal niet?
Dan mag toch alles? Ook een gele dog x dogo argentino. Geen stamboom is lekker zelf weten wat je doet.brandy schreef:de teef is idd geel en de reu is een harlekijn..
ik wist niet dat deze kleurcombi niet mocht..
wat is er niet goed aan dan?
krijg je dan dezelfde problemen als met een harlekijn x harlekijn kruising of gaat het puur om de kleurencombi.. dat dat niet toegestaan is.
(er zit geen stamboom bij dit nest en ik heb geen navraag gedaan of deze kleurcombi wel of niet mocht :N: )
@scooby: het is geen fokker als in fokker, dit is meer een eenmalig nestje-fokker.
een stamboom is voor mij niet iets, wat er verplicht bij hoort om een pup te kopen maar dat is mijn mening.MARC_S schreef:Dan mag toch alles? Ook een gele dog x dogo argentino. Geen stamboom is lekker zelf weten wat je doet.brandy schreef:de teef is idd geel en de reu is een harlekijn..
ik wist niet dat deze kleurcombi niet mocht..
wat is er niet goed aan dan?
krijg je dan dezelfde problemen als met een harlekijn x harlekijn kruising of gaat het puur om de kleurencombi.. dat dat niet toegestaan is.
(er zit geen stamboom bij dit nest en ik heb geen navraag gedaan of deze kleurcombi wel of niet mocht :N: )
@scooby: het is geen fokker als in fokker, dit is meer een eenmalig nestje-fokker.
Geel x harlekijn geeft overigens op geen enkele manier problemen dus voor de pups maakt het niet uit. Volgens mij worden dan wel veel pups geel mogelijk geel harlekijn wat absoluut een nek is in de doggenwereld. Maargoed, er zijn wel meer nekjes geboren uit wel toegestane combinaties met stamboomDeze hebben toch geen stamboom dus ze mogen alle kleuren hebben. Ze zijn zelf niet eens erkend.