Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe ben je erin gerold?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bri
Zeer actief

hoe ben je erin gerold?

Ongelezen bericht door bri »

Aan alle fokkers:

Hoe ben je ooit begonnen met het fokken van je hondenras?
Ben je er in gerold via je ouders? Ben je over gehaald na aanschaf van je eerste hond?

En hoe oud was je/ moet je zijn/ toen je begon?
Is alle begin moeilijk en heb je veel tegenslagen gekend?

Ik ben wel heel erg benieuwd.. :mrgreen:
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

meerdere dingen.

nadat ik sam kreeg ben ik idolaat van het fenomeen hond geworden en erin gedoken.

toen ik voor een tweede ging wilde ik een mooi standaard teefje aangezien sam tot een andere en dus niet de huidige standaard behoord.

ondertussen leer je het wereldje kennen en werd ik heel verdrietig van het fokgebeuren binnen mijn ras (natuurlijk niet van alles maar mijn od wat veel rommel zeg) en wilde ik me daarvoor gaan inzetten.

toen lola voor mij zo goed als perfect uitgroeide heb ik mijn kennelnaam aangevraagd en ben ik hard gaan werken om die verantwoordelijke meedenkende fokker te worden die ik zo mis. en volgens mij lukt mij dat! :ok:
Afbeelding
bri
Zeer actief

knap van je!! :ok:
en erg leuk om te lezen dat je je ging inzetten voor je ras nadat je je eerste hond aanschafte!!
hoe lang ben je er nu mee bezig? en neemt het al je tijd in beslag?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik ben begin 2005 echt met het fokken begonnen (het leren, lezen etc ervoor. fokkers bezoeken etc), heb eind 2005 mijn kennelnaam gekregen en op 29 juli 2007 is mijn eerste nestje geboren (niet heel actueel maar www.ccstaff.nl staan foto's van de pupsels bij pups>dagboek)

waarschijnlijk doe ik over 2 jaar ofzo nog 1 nestje met lotje waarvoor ik al aan het rondkijken ben voor een geschikte man voor mijn meisje :mrgreen: en daar wil ik dan als ik tevreden ben een teefje van houden waarschijnlijk
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik was al jonge meid al wel geintereseerd in het fenomeen hond, maar nog niet zozeer ook fokken, showen enz.

toen ik een jaar of 14 was, had ik een goede kennis die fokte en showde, daar kwam ik veel, ik kreeg 11 jaar geleden mijn eerste eigen hond van mijn ex, een kruising, ook toen was ik al wel erg gecharmeerd van de JR, alleen die kwam er niet in, dat wilde hij niet haha.

maar goed, dat bleef kriebelen, ondertussen nog steeds contact met die kennis, ik ging wel mee naar shows, paste op haar honden enz. zo kreeg ik al het 1 en ander mee.

toen heb ik 8 jaar geleden mijn 1e Jr gekocht, vrij kort daarna leerde ik mensen kennen , die een fok en show "kennel"hadden, daar ben ik bij ingetrokken :mrgreen: zo heb ik een boel geleerd en gezien, uiteindelijk zelf met mijn Sam een nestje gefokt, dat beviel wel... toen heb ik mijn kennelnaam aangevraagd .. en zo is ut gelopen :wink:

en tja tegenslagen? ja die heb ik wel gehad en zal ik nog steeds wel eens hebben, dat hoort er ( helaas) ook bij :wink:
bri
Zeer actief

tja, tegen slagen moet je ook kunnen incasseren..
Maar je hebt wel geluk gehad met de mensen die je hebt leren kennen...!
en ben je er nu dagelijks mee bezig? of heb je nog genoeg tijd over om daarnaast te werken etc (maw, hoeveel van je tijd neemt het in beslag?)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

bij mij neemt het op moment van dekking en kraamtijd natuurlijk heel veel tijd in beslag. maar nu bijvoorbeeld helemaal niet. natuurlijk blijf je lezen en mensen spreken maar verder nu helemaal niets.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Echt een fokker ben ik niet :wink:.
Toen ik 11 was wilden mijn ouders een 'huishond'. Na ongeveer een jaar op de wachtlijst kwam onze Bente. Mijn ouders hadden al aangegeven dat ze als dit hondje goed genoeg zou zijn wel een nestje mocht krijgen. De fokker gaf over Bente direct al aan dat dit een kampioenshondje zou worden :wink:. Zodoende twee nestje met Bente gefokt (eigenlijk mijn ouders) en doordat Bente zo mooi was redelijk wat met haar geshowed. Beetle werd meer 'mijn' hond, daar dus ook twee nestjes mee gehad. Van de vier nestjes heeft de fokker van Bente de eerste keer de reu uitgezocht, bij de andere drie nestjes ik.
Momenteel heb ik dus weer een pup. Als dit hondje goed genoeg is, dan mag ze ook één of misschien zelfs twee keer een nestje krijgen. We zien wel.
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

In 1993 zijn we lid van de rasvereniging geworden en hebben we onze eerste rashond, Golden Retriever Kyra gekocht. Onze tweede golden kwam in 1998. Een half jaar na aanschaf van haar, leerden we fokkers kennen die een kennel hadden en hun honden showden en zo af en toe een nest fokten. Hier werd onze interesse gewekt. We hebben veel gepraat over het fokken en zij hebben al hun ervaringen met ons gedeeld.

Bowy hebben we laten onderzoeken (HD en ogen) toen ze een jaar of 2 was. Alles was goed en toen kriebelde het om een nestje te fokken. De fokkers waar wij mee bevriend zijn geraakt hebben ons toen geholpen, met allerlei dingen op het gebied van fokken. Ik heb bevallingen bij hun honden mee gemaakt en kon met al mijn vragen bij hun terecht. En met hulp van hun, fokten we in 2001 ons eerste nest.

Door de jaren heen, is ons roedeltje uitgebreid naar 6 golden retrievers en fokken we af en toe een nestje.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wij hebben in 1991 onze eerste Belgische Herder in huis gekregen, dat was onze eerste hond samen, een Mechelaar.
In 1993 kwam er een tweede hond bij, en wilde ik wel een Belg maar geen tweede Mechelaar. Zodoende kwam onze eerste Laekense in huis, die helaas maar 5 jaar oud is geworden en aan een hartstilstand is overleden.

In 1999 wilden we toch weer graag een tweede hond erbij en stond ik eerst ingeschreven bij de fokker waar onze eerste Laekense ook vandaan kwam, maar dat teefje bleef leeg. Toen kocht ik heel toevallig de Onze Hond en zag (nog toevalliger) een advertentie van een nest Laekense pups in België staan. Wij daar naartoe gereden na een telefoontje en het verhaal dat er nog precies 1 teefje over was (wij wilden weer een teefje).
Zo is Sjefke bij ons gekomen, en met haar ben ik voor het eerst in mijn leven op een show geweest, de jonge hondendag van de rasvereniging.
Tot mijn grote verbazing werd ze daar direct de beste van het ras en reserve best van alle 4 de Belgen-variëteiten.
De keurmeesters waren lyrisch van haar en vroegen me of ik met haar wilde gaan fokken. Daar had ik op dat moment nog totaal niet over nagedacht, maar daardoor werd wel mijn interesse al gewekt.
Ik ben me de jaren erna in het fokken gaan verdiepen, heb een aantal ervaren fokkers leren kennen die me goed wegwijs hebben gemaakt.
Ik heb de benodigde gezondheidsonderzoeken laten doen, een kennelnaam aangevraagd en toen alles in orde was om te mogen gaan fokken, heb ik een reu uitgezocht (die in Denemarken zat) en is in 2004 mijn eerste nest geboren. Daarvan is 1 pup bij ons gebleven, Nozem.
Met Sjefke heb ik nog 2 x een dekking gedaan, de eerste keer is ze helaas leeg gebleven en de keer erna heeft ze maar 1 pup overgehouden (er werden er toen 2 geboren waarvan 1 niet levensvatbaar).
Afgelopen oktober heb ik het eerste nest pups van Nozem mogen verwelkomen, en is de volgende generatie van mijn kennelnaam LongFields een feit geworden. Nozem voldeed voor ik ging fokken uiteraard ook aan de eisen van de rasvereniging, anders had ik het niet gedaan.
Van het eerstvolgende nest van haar, wat zo rond voorjaar 2009 gepland staat zoals het er nu naar uit ziet, houden we weer een teefje aan om als ze daarvoor geschikt zal blijken, mee verder te fokken.
bri
Zeer actief

LongFields schreef:Wij hebben in 1991 onze eerste Belgische Herder in huis gekregen, dat was onze eerste hond samen, een Mechelaar.
In 1993 kwam er een tweede hond bij, en wilde ik wel een Belg maar geen tweede Mechelaar. Zodoende kwam onze eerste Laekense in huis, die helaas maar 5 jaar oud is geworden en aan een hartstilstand is overleden.

In 1999 wilden we toch weer graag een tweede hond erbij en stond ik eerst ingeschreven bij de fokker waar onze eerste Laekense ook vandaan kwam, maar dat teefje bleef leeg. Toen kocht ik heel toevallig de Onze Hond en zag (nog toevalliger) een advertentie van een nest Laekense pups in België staan. Wij daar naartoe gereden na een telefoontje en het verhaal dat er nog precies 1 teefje over was (wij wilden weer een teefje).
Zo is Sjefke bij ons gekomen, en met haar ben ik voor het eerst in mijn leven op een show geweest, de jonge hondendag van de rasvereniging.
Tot mijn grote verbazing werd ze daar direct de beste van het ras en reserve best van alle 4 de Belgen-variëteiten.
De keurmeesters waren lyrisch van haar en vroegen me of ik met haar wilde gaan fokken. Daar had ik op dat moment nog totaal niet over nagedacht, maar daardoor werd wel mijn interesse al gewekt.
Ik ben me de jaren erna in het fokken gaan verdiepen, heb een aantal ervaren fokkers leren kennen die me goed wegwijs hebben gemaakt.
Ik heb de benodigde gezondheidsonderzoeken laten doen, een kennelnaam aangevraagd en toen alles in orde was om te mogen gaan fokken, heb ik een reu uitgezocht (die in Denemarken zat) en is in 2004 mijn eerste nest geboren. Daarvan is 1 pup bij ons gebleven, Nozem.
Met Sjefke heb ik nog 2 x een dekking gedaan, de eerste keer is ze helaas leeg gebleven en de keer erna heeft ze maar 1 pup overgehouden (er werden er toen 2 geboren waarvan 1 niet levensvatbaar).
Afgelopen oktober heb ik het eerste nest pups van Nozem mogen verwelkomen, en is de volgende generatie van mijn kennelnaam LongFields een feit geworden. Nozem voldeed voor ik ging fokken uiteraard ook aan de eisen van de rasvereniging, anders had ik het niet gedaan.
Van het eerstvolgende nest van haar, wat zo rond voorjaar 2009 gepland staat zoals het er nu naar uit ziet, houden we weer een teefje aan om als ze daarvoor geschikt zal blijken, mee verder te fokken.

je foto's zijn altijd erg leuk en ik geniet er altijd van, de verhalen van je laatste nestje heb ik altijd met belangstelling bijgehouden.
ik had al eens op je site gekeken, en daar min of meer gelezen hoe je bent begonnen met de laekense.
Toch wel bijzonder dat je eigenlijk door toeval een heel goede hond wist te krijgen waar de keurmeesters zo lyrisch van waren, zonder dat je er ooit bij stil had gestaan om met haar te gaan fokken...
op welke manier ben je je gaan verdiepen in het fokken? heb je er meerdere cursussen (raar woord :denken: ) oid voor gevolgd?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

bri schreef: je foto's zijn altijd erg leuk en ik geniet er altijd van, de verhalen van je laatste nestje heb ik altijd met belangstelling bijgehouden.
ik had al eens op je site gekeken, en daar min of meer gelezen hoe je bent begonnen met de laekense.
Toch wel bijzonder dat je eigenlijk door toeval een heel goede hond wist te krijgen waar de keurmeesters zo lyrisch van waren, zonder dat je er ooit bij stil had gestaan om met haar te gaan fokken...
op welke manier ben je je gaan verdiepen in het fokken? heb je er meerdere cursussen (raar woord :denken: ) oid voor gevolgd?
Dank je wel.
Het is inderdaad puur toeval geweest dat ik een hondje kreeg wat later heel representatief voor het ras zou blijken te zijn(want keuze was er niet meer, de andere mensen hadden haar ook allemaal laten zitten). Ik vond haar gewoon leuk en wilde dolgraag een Laekense pup waarbij het uiterlijk voor mij helemaal niet belangrijk was verder.

Ik heb met name heel veel gelezen (zoals het boek van Naaktgeboren over de geboorte van de hond en alles wat daar bij hoort) en op Internet gezocht, ben lid geworden van dit forum en een hondenfokkersforum en heb op beide fora ook veel nagevraagd en opgezocht. Verder heb ik heel veel informatie gekregen van enkele fokkers, die me ook tijdens de eerste bevalling van Sjefke telefonisch hebben bijgestaan met adviezen en geruststelling.
De cursus KK1 staat bij mij nog steeds op het lijstje om te gaan doen maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Hoewel ik nog wel een kennelnaam heb (nog nooit overgezet naar mjin huidige adres) fok ik al jaren niet meer en heb in mijn hele leven slechts 5 nestjes gefokt.
Als 13 jarige reed ik paard bij iemand, die ook cockers fokte, hoewel niet echt verantwoord, wel met stamboom. Ze had toen ze jonger was wel serieus gefokt en had nog steeds een abonnement op de Hondenwereld (al haar ingebonden jaargangen uit de 50-er jaren heb ik inmiddels geërfd). Mijn belangstelling om iets meer te doen met honden werd daardoor gewekt. ik nam ook een abo (in 1969) en wij kregen een overplaatsertje van haar. niet geschikt om mee te fokken of te showen, hoewel ik dat eenmalig op een clubmatch heb gedaan. Gewoon voor het gevoel.
Als 17-jarige vakantiewerk gedaan in een bekende Dandie Dinmont Terier kennel, later daar ook nog een maand of 10 intern gewerkt. Ook een 2 weekjes geholpen bij een particulier die af en toe een nest Groenendaelers had (zeer verantwoord fokster) Inmiddels had ik mijn eerste Duitse herder. Er een DH bijgekocht en daar een nestje mee gefokt.
Door omstandigheden moesten de DH herplaatst worden (de eerste ging naar de terrierkennel) en toen kwam mijn eerste Corgi. In 1984 kwam er een teefje en daar heb ik 2x een nest mee gefokt.
Er mocht toen geen herder komen van mijn ex en dus kwam er een Labrador. Een geweldige hond qua karakter, een echte Labrador. Daar ook 2 nesten mee gefokt. Zomer 94 en Winter 95. Dat waren mijn laatste fokprodukten, helaas.
Sinds mijn scheiding 11 jaar geleden ben ik niet meer in de gelegenheid te fokken en mogelijk is Rico ook voorlopig mijn laatste hond (tot mijn pensioen).
Ik heb nog af en toe contact met iemand die in 1976 een DH van mij had, ook heb ik nog af en toe (middels vakantie- Kerstkaarten) contact met mensen die in 1985 een Corgi kochten en (anderen) in 1995 een Labrador.
bri
Zeer actief

Elmar schreef: mogelijk is Rico ook voorlopig mijn laatste hond (tot mijn pensioen).

leuk om te lezen Elly, dat je al zo vroeg erg actief was met honden!
Maarre, dat Rico mogelijk je laatste hond wordt, dat geloof je toch niet? :wink:
Ik ken dat van mijn ouders: " nee, hierna geen hond meer, we willen reizen en nog zoveel meer dingen doen, dus niet meer gebonden zijn.."blabla)
Maar ondertussen loopt er alweer een pyreneese herder pup rond..
Eenmaal een hond, altijd een hond toch?
Anders is het zo stil in huis, en zijn de wandelingen zo saai... :mrgreen:
Afbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Nog even een vraagje, hoe zijn jullie aan jullie kennelnaam gekomen ?
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

bri schreef:
Elmar schreef: mogelijk is Rico ook voorlopig mijn laatste hond (tot mijn pensioen).

leuk om te lezen Elly, dat je al zo vroeg erg actief was met honden!
Maarre, dat Rico mogelijk je laatste hond wordt, dat geloof je toch niet? :wink:
Ik ken dat van mijn ouders: " nee, hierna geen hond meer, we willen reizen en nog zoveel meer dingen doen, dus niet meer gebonden zijn.."blabla)
Maar ondertussen loopt er alweer een pyreneese herder pup rond..
Eenmaal een hond, altijd een hond toch?
Anders is het zo stil in huis, en zijn de wandelingen zo saai... :mrgreen:
Ik werk de laatste 4 jaar weer hele dagen en kan tussen de middag niet meer naar huis (werktijden waren inmiddels gewijzigd, heb ik geen invloed op). woensdagmiddag ben ik wel vrij. Rico is daar langzaam ingegroeid, maar ik wil dat niet meer met een volgende hond. Hoe jammer dat ook is. Minder werken is geen optie met een zeer slecht betaalde baan.
Of het moet een herplaatser zijn, die dat al gewend is en dan blij is dat ik in ieder geval elke avond en in het weekend thuis ben.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Leane schreef:Nog even een vraagje, hoe zijn jullie aan jullie kennelnaam gekomen ?
Mijn kennelnaam is de engelse verbastering van de achternamen van Eric en van mij. :wink:
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

ik noem mezelf geen fokker.
hoewel ik in april hopelijk rochelle kan laten dekken.

rochelle is gekomen als huishond, maar ze bleek wel erg mooi te zijn. dat hoorde ik hier op t forum als in mn omegeving.
en doordat ik enthosiaste vrienden heb die een dandiekennel hebben, ben ik eens meegegaan neer show met kip.
een show om nooit te vergeten. ondanks ik t bestierf van de zenuwen en vergat na het rondlopen in de ring om kip nog voor de km in stand te zetten, werd ze 1e uit de klasse en daarna beste teef!! :cheer:
ja, dan kriebelt het wel om verder te gaan :mrgreen:
ze is vaak genoeg geplaatst.
en je beleeft nog wel es avonturen opweg naar show :mrgreen:
alleen de openklasse is moeilijker. veel honden altijd en goede concurentie.
maar afgelope winner werden we voor t eerst in de openklasse geplaatst!

de kennelnaam komt van een band hammerfall.
hier op t forum liep een topic over muziek. ik hou niet van rock, en iemand plaatste een link van een rockband, alleen een supermooi rustig nummer.
en toen ik de titel zag was het van JA dat moet mn kennelnaam worden.
ik was al bezig geweest met verzinnen, maar t viel niet mee.

op de site van t fci gekeken of de naam nog vrij was.
zover ik kon zien dus wel.
nadat kip de magtest had gehaald meteen aanvraag gedaan van de kennelnaam. phoe, was wel spannend. je weet bijna zeker dat t hem word, mar toch. er zal maar iemand bezwaar maken ofzo...
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Mijn eerste kennelnaam was een naam die typisch iets was voor Duitse Herders, gebaseerd op de plek waar ik de hondenhokken had (tussen 4 populieren door mijn vader gebouwd), dus: v.d vier Pappeln. Later heb ik de Corgi's en het eerste nest met de labrador zonder kennelnaam gefokt. Mijn huidige naam is gebaseerd op de oorsprong van de naam van mijn woonplaats, (wel een beetje vergezocht). Het was de 5e naam van mijn lijstje. Toen was mijn inspiratie ook een beetje op :mrgreen:
elfje21
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door elfje21 »

massam schreef:ik ben begin 2005 echt met het fokken begonnen (het leren, lezen etc ervoor. fokkers bezoeken etc), heb eind 2005 mijn kennelnaam gekregen en op 29 juli 2007 is mijn eerste nestje geboren (niet heel actueel maar www.ccstaff.nl staan foto's van de pupsels bij pups>dagboek)

waarschijnlijk doe ik over 2 jaar ofzo nog 1 nestje met lotje waarvoor ik al aan het rondkijken ben voor een geschikte man voor mijn meisje :mrgreen: en daar wil ik dan als ik tevreden ben een teefje van houden waarschijnlijk
hoi ik heb eff je site bekeken ziet er tot nu toe leuk uit!
hoeveel honden heb je? en waar zit je.. ik vind stafford ook erg leuke honden heb je nou de amstaff of andere staffords?
veel liefs elfrida
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Leane schreef:Nog even een vraagje, hoe zijn jullie aan jullie kennelnaam gekomen ?
Mijn vader (in 1992 was ik 12 :mrgreen: ), vond het wel leuk om iets met het huis te doen én met een fries accent. Aangezien er allemaal Kasseien in de Oprit zitten, werd het fan 'e Kasseien Oprit.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

mijn kennelnaam is aboriginals ( plaats van jacht, plaats van veel kreken zoiets) en aangezien australië het land van ontwikkeling is van de Jack, vond ik dat wel mooi, ik probeer ook meestal abo namen in de pup namen te verwerken.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”