Ik zie dit wel bij meer rassen hoorLongFields schreef:het is bij herdershonden echt de kunst om ze op een goede manier bezig te houden, zonder dat ze verveeld raken en daardoor de interesse in de baas verliezen. Nu zul je zeggen dat dat bij andere rassen ook zo is, maar bij herders is het in mijn beleving en uit mijn ervaringen gezien toch wel anders. Waar andere pups in mijn puppygroepje echt lang nodig hadden om iets te snappen, had Nozem destijds al na 2x iets gewoon door, en zat ze zich de rest van de tijd dat de andere baasjes nog heel hard bezig waren met hun pups gewoon te vervelen.
Als je als baasje dan niet heel inventief bent en buiten de groep om zelf met je hond aan de slag blijft, gaat je herder heel snel andere dingen zoeken om het toch maar leuk te vinden, en lijken ze soms helemaal niet meer geïnteresseerd in wat je nu eigenlijk aan het doen was.

Bij o.a. zelfstandige rassen moet je in mijn ogen altijd inventief zijn om interessant te zijn en te blijven voor de hond. Anders zorgen ze er zelf wel voor dat ze het leuk hebben