Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vanaf vanavond ga ik beginnen met hardlopen. Ik heb een beginnersschema gevonden voor totale leken op het gebied van rennen en als het goed is kan ik over tien weken 20 minuten hardlopen. Ik heb heel bewust voor dit schema gekozen omdat ik wel wandelconditie heb maar totaal geen hardloopconditie :N: rustig aan dus
Ik wil Vegas meenemen maar nu vraag ik me een aantal dingen af. Vegas heeft een goede conditie maar hij loopt nooit meer los. Als ik hem nu meeneem met hardlopen gaat zijn conditie natuurlijk ook omhoog. Nu vraag ik me af of hij dan nog wel voldoening gaat halen uit de aangelijnde wandelingen. Nu wordt hij van een flinke wandeling lekker rustig thuis maar blijft dat zo als zijn conditie nog verder verbeterd? Met andere woorden: Heb ik straks een stuiterbal in huis? En haalt hij nog wel voldoening uit de aangelijnde wandelingen?
Tijdens het hardlopen wordt er niet gesnuffeld Daarvoor en daarna wandel ik minimaal 20 minuten met hem zodat hij kan plassen/poepen/snuffen. Tijdens een aangelijnde wandeling mag hij naar hartelust snuffelen uiteraard maar ik vraag me nu af of hij daar dan nog wel voldoening uit gaat halen
Ik zou me vooraf niet te veel zorgen maken, je merkt vanzelf hoe het gaat.
Mijn vader vond het erg leuk toen er een hond kwam. Kon hij die meenemen met hardlopen, als die oud genoeg zou zijn.
Een paar keer is ze meegeweest. Ze vond er echter helemaal niets aan, en op het moment dat mijn vader haar riep met hardloopkleding aan weigerde ze om te komen en ging in de mand liggen .
Renske schreef:Ik zou me vooraf niet te veel zorgen maken, je merkt vanzelf hoe het gaat.
Mijn vader vond het erg leuk toen er een hond kwam. Kon hij die meenemen met hardlopen, als die oud genoeg zou zijn.
Een paar keer is ze meegeweest. Ze vond er echter helemaal niets aan, en op het moment dat mijn vader haar riep met hardloopkleding aan weigerde ze om te komen en ging in de mand liggen .
hahaha, da's hier onvoorstelbaar. Als Dré met zijn hardloopkleding aan naar beneden komt en begint met rekken/strekken, dan sleept Myra de hardloopschoenen al de kamer in. Dat rekken/strekken vindt ze grote onzin, pure tijdverspilling in haar ogen.
Myra heeft een topconditie, maar kan ook wel eens een dagje ( door omstandigheden) met minder uitlaatrondes. Ze is dan geen stuiterbal ofzo.
Succes met lopen, mocht je vragen hebben over eventuele schema's, Dré heeft zich daar aardig in verdiept.
Excuses voor de verwarring: Vegas gaat sowieso mee hoor
Ik vroeg me alleen af of hij niet te houden is als ik een keer een dag niet kan, maar zo te lezen valt dat hartstikke mee en ik merk vanzelf wel hoe het gaat.
Zonder Vegas vind ik er geen klap aan, het is juist leuk om dit samen te doen Ook omdat het zo goed te combineren is met het uitlaten. Ik heb vrijdag al een dag uit het schema gedaan en Vegas reageerde eigenlijk hetzelfde als fietsen: Kop omhoog en gaaannnnn
He Reini leuk dat je gaat hardlopen! Ik wil ook beginnen (samen met Kenzo trouwens, dus leuk om dit topic te volgen), maar ik vroeg me af waar je dat hardloopschema vandaan hebt? Ik moet ook echt helemaal bij het begin beginnen en kon nou niet echt iets vinden
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Het verschilt denk ik heel erg per hond, dus gewoon kijken hoe het gaat. Met Bram een dag 'niks' doen, is een drama. Hij stuitert dan inderdaad de kamer rond. Maar volgens mij is dat eerder uitzondering dan regel als ik andere ervaringen beluister
Demi schreef:He Reini leuk dat je gaat hardlopen! Ik wil ook beginnen (samen met Kenzo trouwens, dus leuk om dit topic te volgen), maar ik vroeg me af waar je dat hardloopschema vandaan hebt? Ik moet ook echt helemaal bij het begin beginnen en kon nou niet echt iets vinden
Ik heb me (gratis) aangemeld bij www.hardloopschema.nl
Je kan daar verschillende schema's kiezen, ik heb gekozen voor een beginnersschema in een heel rustig tempo. De eerste dag moet ik bijvoorbeeld 5 x 1 minuut hardlopen in heel rustig tempo (je zou theoretisch nog moeten kunnen eten en drinken) en tussendoor 2 minuten wandelen. Zo wordt dat dan steeds verder uitgebreid met veel afwisseling tussendoor. Bij dit schema loop je ook gemiddeld maar drie keer in de week
Ik heb die 5 x 1 minuut vrijdag al even gedaan omdat ik dacht dat het schema misschien iets te makkelijk was maar, nee hoor.... mijn tong hing na een minuut al op mijn knieën Prima schema dus
Zoek stok! schreef:Het verschilt denk ik heel erg per hond, dus gewoon kijken hoe het gaat. Met Bram een dag 'niks' doen, is een drama. Hij stuitert dan inderdaad de kamer rond. Maar volgens mij is dat eerder uitzondering dan regel als ik andere ervaringen beluister
Hardloop ze
Ik denk eigenlijk haast niet dat Vegas' conditie van dit eerste hardloopschema dramatisch zal verbeteren dus dan kan ik de verandering mooi bijhouden Vegas is nu al helemaal geen stuiter hond (of je zou een week niks moeten doen maar dat is nog nooit voorgekomen, een dag of twee ziek zijn gaat goed) dus dat zal toch niet ineens zo drastisch veranderen.
pooh schreef:
nou hop hop naar Mediamarkt, de Ipodjes zijn weer in de aanbieding
Maar het programma zit echt goed in elkaar, en het is nog afgewisseld met leuke muziek ook.
Mijn portomonnee doet deze maand niet aan hop, hop. Die protesteerde al toen ik leuke hardloopschoenen en broek ging halen Ik loop ook echt zo gigantisch achter met dat soort dingen, Ipod, mp3.. dat heb ik allemaal niet. Ik ga wel die aanbieding even bekijken, kijken kan geen kwaad toch?
pooh schreef:
nou hop hop naar Mediamarkt, de Ipodjes zijn weer in de aanbieding
Maar het programma zit echt goed in elkaar, en het is nog afgewisseld met leuke muziek ook.
Mijn portomonnee doet deze maand niet aan hop, hop. Die protesteerde al toen ik leuke hardloopschoenen en broek ging halen Ik loop ook echt zo gigantisch achter met dat soort dingen, Ipod, mp3.. dat heb ik allemaal niet. Ik ga wel die aanbieding even bekijken, kijken kan geen kwaad toch?
Hier spreekt mama Muis Je moet geen leuke hardloopschoenen kopen, maar goede en met goede bedoel ik schoenen die bij jouw voeten en looptechniek passen.
Nu wil ik niet echt reclame gaan maken, maar bij pk-running http://www.pkrun.nl Krijg je erg goed advies.
Renske schreef:Ik zou me vooraf niet te veel zorgen maken, je merkt vanzelf hoe het gaat.
hahaha, da's hier onvoorstelbaar. Als Dré met zijn hardloopkleding aan naar beneden komt en begint met rekken/strekken, dan sleept Myra de hardloopschoenen al de kamer in. Dat rekken/strekken vindt ze grote onzin, pure tijdverspilling in haar ogen.
Best wel offtopic maar vooraf rekken en strekken is ook pure tijdsverspilling. Het is zelfs heel slecht om koude spieren te gaan rekken en strekken. Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan en uit geen één onderzoek is een positief effect van vooraf stretchen gekomen. Het werkt zelfs blessures in de hand.
Een goede rustige warming up waarmee je ongeveer dezelfde bewegingen maakt als de sport die je gaat uitoefenen is vele malen beter.
Achteraf stretchen kan fijn zijn maar is bij de meeste sporten niet nodig. Het is niet zo dat je beter je afvalstoffen uitscheidt of dat het anti spierpijn werkt.
Het heeft vooral een psychologisch effect. Alleen bij sporten waarbij een zeer grote lenigheid gewenst is, is stretchen noodzakelijk en voor dat effcet moet er lang en veel gerekt worden.
Misschien een leuke tip: kijk eens of er in de buurt ook Start to Run clinics worden gegeven, hier leer je de beginselen van de loopsport en kun je het opbouwen olv een trainer. De meeste clinics duren een week of 12 en het motiveert enorm om in een groep te lopen.
Wij nemen onze honden ook vaak mee te hardlopen, heb er een speciale gordel voor waaraan ik mijn hond kan vastklikken zodat ik de handen vrij heb. Overigens vind ik persoonlijk de combinatie lopen met muziek EN hond niet prettig, zeker niet als je de kans hebt om verkeer, fietsers of andere wandelaars tegen te komen. Hier gaat of de hond, of de IPOD mee .
Muis.. schreef:
Hier spreekt mama Muis Je moet geen leuke hardloopschoenen kopen, maar goede en met goede bedoel ik schoenen die bij jouw voeten en looptechniek passen.
Nu wil ik niet echt reclame gaan maken, maar bij pk-running http://www.pkrun.nl Krijg je erg goed advies.
Ik heb hardloopschoenen van Nike gekocht. Ik wilde er niet teveel geld aan uitgeven want ik wil eerst kijken of ik het echt leuk blijf vinden. Ik ken mezelf namelijk, ik kan ergens heel enthousiast aan beginnen.. om net zo enthousiast weer af te haken Als ik het echt leuk blijf vinden en door blijf gaan, dan koop ik echt goede hardloopschoenen na een goed advies Volgens de mevrouw in de sportwinkel waar ik ben geweest waren deze voor mij in ieder geval prima om mee te beginnen.
Chiki schreef:Misschien een leuke tip: kijk eens of er in de buurt ook Start to Run clinics worden gegeven, hier leer je de beginselen van de loopsport en kun je het opbouwen olv een trainer. De meeste clinics duren een week of 12 en het motiveert enorm om in een groep te lopen.
Wij nemen onze honden ook vaak mee te hardlopen, heb er een speciale gordel voor waaraan ik mijn hond kan vastklikken zodat ik de handen vrij heb. Overigens vind ik persoonlijk de combinatie lopen met muziek EN hond niet prettig, zeker niet als je de kans hebt om verkeer, fietsers of andere wandelaars tegen te komen. Hier gaat of de hond, of de IPOD mee .
In groepsverband wordt voor mij te lastig te combineren met mijn werk. Ik kan nu op eigen houtje gaan en dat werkt voor mij het beste hoewel ik het wel fijn zou vinden om wat begeleiding te krijgen maar ik begin met zo'n rustig schema dat er volgens mij weinig mis kan gaan. Vegas moet mij maar motiveren
sirene schreef:
Best wel offtopic maar vooraf rekken en strekken is ook pure tijdsverspilling. Het is zelfs heel slecht om koude spieren te gaan rekken en strekken. Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan en uit geen één onderzoek is een positief effect van vooraf stretchen gekomen. Het werkt zelfs blessures in de hand.
Een goede rustige warming up waarmee je ongeveer dezelfde bewegingen maakt als de sport die je gaat uitoefenen is vele malen beter.
Achteraf stretchen kan fijn zijn maar is bij de meeste sporten niet nodig. Het is niet zo dat je beter je afvalstoffen uitscheidt of dat het anti spierpijn werkt.
Het heeft vooral een psychologisch effect. Alleen bij sporten waarbij een zeer grote lenigheid gewenst is, is stretchen noodzakelijk en voor dat effcet moet er lang en veel gerekt worden.
Helemaal niet offtopic toch Ik heb ook weleens ergens gelezen dat rekken en strekken niet nodig is bij deze vorm van hardlopen dus het enige wat ik aan warming up doe is het wandelen langzaam opbouwen naar een iets steviger tempo dan gewoon wandeltempo. Na een minuut of 15 begin ik dan met hardlopen en zo sluit ik (omgekeerd) ook weer af. Zo heeft Vegas ook een half uur om te plassen/poepen.
pooh schreef:Hoe is het gegaan vanavond zo samen rennend met Vegas?
Hartstikke goed en leuk Het ging zelfs een stuk beter dan vrijdag want ik hield het nu prima vol (vooral de middelste twee minuten) en Vegas vind het ook helemaal leuk dat rennen . Ik denk wel dat mijn rentempo harder is dan de bedoeling want je mag geen pijn in je benen krijgen maar dat krijg ik toch echt wel
Vandaag geen training en morgen weer wel. Dat komt ook mooi uit want voor vanavond heb ik een trainingsveld bij een hondenschool afgehuurd om met Vegas doggydance te trainen
Ik vind het heel leuk om te hardlopen, samen met Ameno, maar ik verslof altijd in de winter. Te koud, regen, allemaal zielige excuses om lekker warm op de bank te blijven zitten
Maarrrrrrrr eind februari begin ik wel weer. (zoals ieder jaar) Ik kom dus ook nooit verder dan max 10 km omdat ik dan de training weer staak
Het hardlopen gaat nog steeds hartstikke goed en Vegas en ik hebben ongelooflijk veel lol tijdens het rennen Af en toe krijgt hij de kolder in zijn kop en dan stuitert hij van links en naar rechts
Het schema gaat heel rustig omhoog waardoor ik het prima volhou
Wij gaan dus lekker door!