Heb gisteren net bij KK1 cursus gehoord wat er allemaal aan gedragsproblemen kunnen zijn als de moederhond zelf niet de pups goed kan begeleiden.
Zo wordt terughoudendheid vaak verweten aan het ras. maar schijnbaar is dit meestal het gevolg van een moederhond die terughoudend is naar vreemden. Elke keer als er puppie kopers komen dan duikt de moederhond weg. De pups nemen binnen de 8 weken (vraag me niet vanaf welke week) dit gedrag al over en omdat dit er al zo vroeg in zit blijft dit gedrag er vaak ook in.
De enigste optie om dit probleem te verhelpen is dus als er vreemden worden verwacht de moederhond al weg te stoppen. Dan kunnen de pups zelf contact maken zonder een slecht voorbeeld
Mij lijkt dat een blinde hond/bijna blinde hond uit Spanje die nog lang niet gewend is aan NL ook niet vrolijk overal op af gaat. De baas moet dus ook daar heel goed rekening mee houden. Als het hondje ergens bang van is dan moet die situatie niet komen op het moment dat zij bij de pups is.
Ligt eraan hoe het karakter is van het hondje, maar alleen dit gaat al veel werk kosten. Daarnaast heb je dan nog alle andere dingen die je moet leren. Bovendien is het aanbod van nesten heel groot en de kans is reeel dat je er geen kan plaatsen. Ook zijn er maar weinig mensen te vinden die een pup willen kopen die een grote kans heeft op blind worden op vroege leeftijd en waar niemand van kan zeggen hoe groot hij/zij wordt.
Dit alles afgewogen bij elkaar: ik zou het zelf niet op kunnen brengen. Heb sowieso geen 8 weken enorm veel tijd en daarnaast zou ik het ook niet aandurven vanwege alle problemen die de pups kunnen hebben.
In feite help jij ongeveer 5 mensen/gezinnen (ligt aan nestgrootte uiteraard) aan een mogelijk snel blinde hond met wie weet welke problemen en afwijkingen nog meer.
Durft je zus dit risico aan? Ik zou het idee niet kunnen verdragen dat iemand een zieke hond heeft van een nest wat bij mij is geboren en waar ik zelf de mogelijkheid had om het weg te laten halen.
Het blijft altijd moeilijk zo'n beslissing, maar ik hoop dat ze er goed over na denkt en niet later spijt krijgt van welke beslissing dan ook!!

Sterkte voor haar!