Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stoppen met behendigheid?

Moderator: moderatorteam

saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Stoppen met behendigheid?

Ongelezen bericht door saffie »

Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik wel door moet gaan met behendigheid.

Nadat Saffie een slechte ervaring had met een andere hond (daar heb ik toen een topic over geopend) en heel erg bang was in de les wilde ik misschien al stoppen. Het ging later wel een heel stuk beter maar Saffie was toch nog niet helemaal vrolijk. Ik ben toen gaan trainen in de gevordenengroep, dat mocht, en ik had eigenlijk verwacht dat Saffie het in een groep met andere honden heel snel op zou pakken.
Alleen direct de eerste les toen ik begon in die groep is ze erg geschrokken van de klap die de wip maakte, hoewel ze die al veel vaker heeft genomen, en nu durft ze de wip niet meer op en ook meteen niet meer op de kattenloop. Ik denk dat ze bang is dat die ook gaat klappen want ze wil er meteen weer vanaf. Aangezien de andere honden de toestellen allemaal perfect beheersen heeft het voor mij niet zoveel zin meer om in deze groep verder te gaan en ga ik sowieso met deze groep stoppen.

Volgende week ga ik maar weer terug naar mijn oude groep, en ik hoop maar dat ze daar gewoon weer net zo vrolijk is als in de nieuwe groep nu er een tijd tussen heeft gezeten. Zo niet dan is er nog de optie om in het voorjaar weer helemaal opnieuw te beginnen in een nieuwe beginnersgroep.

Maar ik zit gewoon heel erg te twijfelen of ik eigenlijk wel door moet gaan. De andere toestellen vind Saffie wel heel erg leuk en van een paar toestellen achter elkaar nemen wordt ze helemaal blij en dat kan ze ook best goed (het sturen enzo), alleen die wip en die kattenloop dat zie ik nog niet echt snel gebeuren. Ik ben me heel erg aan het afvragen of ik Saffie er wel een plezier mee doe om door te gaan en haar weer te leren om de wip en de kattenloop te nemen terwijl ze er helemaaal niet overheen wil.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Lastig, waarom haal je de druk niet van de ketel en sla je de komende maanden die toestellen over? Totdat ze weer wat zekerder is en dan kun je altijd nog weer proberen of het lukt. Ik weet niet of die mogelijkheid er is tijdens de les natuurlijk. Kan dat niet, dan zou ik er zelf niet mee doorgaan (zo van wat je schrijft he) en het wellicht volgend jaar weer oppakken oid. Maar jij kunt zelf natuurlijk het beste zien hoeveel stress het haar geeft....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
saffie
Zeer actief

Die mogelijkheid is er wel, ik heb de afgelopen weken ook meer mijn eigen ding gedaan en de kattenloop en wip niet meer geprobeerd omdat ik er zelf ook even geen zin meer in had.
Als ze er nou helemaal niets aan vond was de keuze makkelijk maar het springen en het rennen vind ze geweldig. Tunnel en schutting etc. is ook geen probleem.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

saffie schreef:Die mogelijkheid is er wel, ik heb de afgelopen weken ook meer mijn eigen ding gedaan en de kattenloop en wip niet meer geprobeerd omdat ik er zelf ook even geen zin meer in had.
Als ze er nou helemaal niets aan vond was de keuze makkelijk maar het springen en het rennen vind ze geweldig. Tunnel en schutting etc. is ook geen probleem.
Dan zou ik gewoon op die manier doorgaan en over een paar maanden een paar keer priveles bij een goede trainer nemen om de wip en kattenloop te doen. Dan is er alle tijd zonder druk namelijk. Of er moet tijd zijn in de les om echt individueel een tijdje aan de slag te gaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik zou nog niet stoppen. Geef haar wat tijd
Veel honden hebben een tijdelijke terugslag doordat ze een keer geschrokkken zijn. Een probleem met de wip en katteloop is goed te trainen met veel geduld en weinig druk
Het is wel heel belangrijk dat jullie samen er plezier in blijven houden. Ik zou daarom ook niet te zwaar tillen aan dat ze deze toestellen eng vind. In het begin zou ik even deze toestellen negeren. Is ze weer op haar gemak in deze groep zou ik deze toestellen weer rustig opnieuw aanleren.
Ik zou met je instructeur overleggen hoe zij daar tegen aan kijkt.

Ik weet niet of er op de club waar je traint een mogelijkheid is om de katteloop laag te leggen. Bij het aanleren gebruiken wij vaak de tafel met aan beide zijde de op en afloop. Vaak is dit minder eng voor een hond en heb jezelf meer controle doordat je haar makkelijker aan de riem mee kan nemen. Ze zou zo haar zelfvertrouwen weer een beetje terug kunnen krijgen.
Het is wel heel belangrijk dat je haar blijft belonen.
Ook zou je de tafel bij de wip kunnen gebruiken. Door de uiteinde van de wip op de tafel te laten komen heeft de wip niet zo'n sterk kantelpunt. Vaak doen wij er ook nog schuimrubber onder zodat er ook geen klap komt bij het kantelen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
saffie
Zeer actief

*Anita* schreef:Ik zou nog niet stoppen. Geef haar wat tijd
Veel honden hebben een tijdelijke terugslag doordat ze een keer geschrokkken zijn. Een probleem met de wip en katteloop is goed te trainen met veel geduld en weinig druk
Het is wel heel belangrijk dat jullie samen er plezier in blijven houden. Ik zou daarom ook niet te zwaar tillen aan dat ze deze toestellen eng vind. In het begin zou ik even deze toestellen negeren. Is ze weer op haar gemak in deze groep zou ik deze toestellen weer rustig opnieuw aanleren.
Ik zou met je instructeur overleggen hoe zij daar tegen aan kijkt.

Ik weet niet of er op de club waar je traint een mogelijkheid is om de katteloop laag te leggen. Bij het aanleren gebruiken wij vaak de tafel met aan beide zijde de op en afloop. Vaak is dit minder eng voor een hond en heb jezelf meer controle doordat je haar makkelijker aan de riem mee kan nemen. Ze zou zo haar zelfvertrouwen weer een beetje terug kunnen krijgen.
Het is wel heel belangrijk dat je haar blijft belonen.
Ook zou je de tafel bij de wip kunnen gebruiken. Door de uiteinde van de wip op de tafel te laten komen heeft de wip niet zo'n sterk kantelpunt. Vaak doen wij er ook nog schuimrubber onder zodat er ook geen klap komt bij het kantelen.
De toestellen zijn bij ons ook op die manier aangeleerd, met planken op de tafel en bij de wip eerst ook met een tafel en later met autobanden eronder waarbij er dan steeds een band werd weggehaald als de hond er aan toe was.

Het aanleren was allemaal prima geregeld, maar ik zit er wel een beetje mee hoe ze een hond die de kattenloop eng vind (maar wel zonder problemen de planken naar de tafel neemt) het aanleren. Daar komt dan toch wel enige druk bij kijken, icm heel veel geduld en beloning.
Ik wil niet zeggen dat ik het geen goede manier vind, want ik heb het bij verschillende honden heel goed zien werken, die kwamen er vrij snel achter dat het op de kattenloop niet eng was, maar ik weet niet of ik het wel een prettige manier vind. En dat komt voornamelijk omdat Saffie er zenuwachtig van wordt als er ook andere mensen erg dichtbij komen staan, laat staan vasthouden. Ik wilde het dan ook nog niet op die manier proberen.

Wat ik eigenlijk nodig heb is een kattenloop die op hoogte verstelbaar is in mijn achtertuin :mrgreen:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Vond Saffie de katteloop al eng voordat ze schrok van de klap van de wip?
Afbeelding
saffie
Zeer actief

*Anita* schreef:Vond Saffie de katteloop al eng voordat ze schrok van de klap van de wip?
Dat ze er echt niet meer op wil kwam na de klap van de wip. Bij het aanleren vond ze het best wel spannend maar ze liep er wel gewoon voorzichtig overheen en dat ging na een aantal lessen steeds beter.
De planken naar de tafel deed ze vanaf het begin zonder enige aarzeling.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

saffie schreef:
*Anita* schreef:Vond Saffie de katteloop al eng voordat ze schrok van de klap van de wip?
Dat ze er echt niet meer op wil kwam na de klap van de wip. Bij het aanleren vond ze het best wel spannend maar ze liep er wel gewoon voorzichtig overheen en dat ging na een aantal lessen steeds beter.
De planken naar de tafel deed ze vanaf het begin zonder enige aarzeling.
de reden dat ik dat vraag is omdat ik denk dat Saffie niet het verschil ziet tussen de wip en katteloop.
Ik zou daarom zowiezo de wip een tijdje niet doen tot dat de katteloop goed gaat. Daarnaast zou ik voor de wip en katteloop niet het zelfde commando gebruiken.
Denk je dat je Saffie wel over de katteloop krijgt als je haar alleen mee neemt aan de riem lokkend met lekkers?
Zo ja zou je dat kunnen proberen met heel veel lekkers en na afloop uitbundig belonen.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Als je moeite hebt met de manier van aanleren zou ik zowiezo dit eens bespreken met je instructeur. Zeker als je merkt dat ze zenuwachtig word als er andere mensen haar overnemen. Hier kan de instructeur rekening meehouden en jou uitleggen wat je moet doen
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wip en kattenloop leren wij aan zonder de hond aan te raken. Eerst alleen het middenstuk plat op de grond en daarna heel langzaam omhoog met op en af loop (op het laatst een boogje dat ze wel het raakvlak nemen). De wip begon ook met een platte plank, daarna alleen een ligger van een hindernis en zo langzaam opbouwen qua hoogte en hoever hij doorslaat (tafel erachter zodat de plank niet meteen helemaal omkiept).
Zo is de hond helemaal vrij en hoef je er totaal geen druk op te leggen. Bij de wip waren sommige honden wel onder een beetje onder de indruk maar ze kozen er ook zelf elke keer weer voor om hem te nemen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:de reden dat ik dat vraag is omdat ik denk dat Saffie niet het verschil ziet tussen de wip en katteloop.
Zou heel goed kunnen, dat was bij Bram ook het geval. Alleen pakte het bij hem 'goed' uit, want hij dacht dat de wip de leuke kattenloop was en ging er dus vol enthousiasme overheen. Halverwege dacht hij dan 'shit het is de wip', maar hij maakte het wel af.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Bij mij in de groep zit een golden die ook gigantisch geschrokken was van de wip. Hij durfde de kattenloop en de schutting ook niet meer te nemen.
In het begin de toestellen genegeerd. De les erna elke keer wel de kattenloop proberen maar steeds direct clickeren zodra hij op het raakvlak ging staan. Na een aantal keer alleen de raakvlakken liep hij er per ongeluk helemaal over en heeft hij ongeveer alle koekjes gekregen die de eigenaar bij zich had. Het heeft behoorlijk wat lessen gekost en heel veel geduld en steeds blij zijn met kleine stapjes dat hij nu de schutting en kattenloop weer goed neemt. Ze lstuurde hem dus wel naar de kattenloop en als hij alleen op de raakvlakken ging staan belonen en door lopen naar de volgende hindernis. Er werd dus geen druk opgelegd.
De wip heeft hij nu weer 1 keer gedaan, niet met tafel maar de instructeur hield de wip vast. hij vond het nog wel wat spannend maar geen stress meer.
Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ik denk dat jullie gelijk hebben dat ze het verschil niet ziet tussen de kattenloop en de wip. Ik gebruik verschillende commando's maar die heeft ze nog niet echt gekoppeld aan die twee toestellen.
De instructeur weet dat ik moeite heb met hoe zij het willen oplossen, daar hebben we het uitgebreid over gehad. Dat soort dingen zijn altijd lastig, eigenlijk was er bij alle mensen waar ik bij heb getraind altijd wel iets wat ik anders wilde doen. Maar uiteindelijk doe ik niets waar ik zelf geen goed gevoel bij heb :wink:

Ik denk dat het nog het beste zal werken als ik Saffie met stukjes kaas of worst probeer de kattenloop over te lokken tijdens de pauze, als er geen andere honden of mensen in de buurt zijn. Het nadeel aan de kattenloop vind ik dat hij zo hoog is, of ik zo klein, want ik kan haar daardoor niet echt goed begeleiden mocht ze halverwege besluiten er af te gaan springen.
Met de wip vind ik dat veel makkelijker, bovendien kan ik er gewoon weer wat autobanden onder leggen zodat hij die klap niet maakt.

Maar ik ga eerst maar even die toestellen links laten liggen en alleen een hoop plezier maken met Saffie :ok: Ik moet zelf de lol ook weer even terugvinden. Ik vind behendigheid ontzettend leuk, maar wel met een hond die er plezier in heeft anders vergaat de lol mij ook wel.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

plezier is ook het belangrijkste :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als ze de andere toestellen wle leuk vind zou ik die lekker even blijven doen voorlopig en als ze weer helemala happy de peppy is de wip als eerste weer oefenen met lekkers en als die helemaal weer toppie is pas de kattenloop...die is toch hoger dus moeilijker, en aangezein ze ws het verschil toch niet helemaal merkt en de wip enger vind maar makkelijker is voor jou zal dat wel; goedkomen als ze de wip maar weer neemt...
Maar plezier gaat voorop...
Succes!

Jacqueline
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Zoek stok! schreef:
*Anita* schreef:de reden dat ik dat vraag is omdat ik denk dat Saffie niet het verschil ziet tussen de wip en katteloop.
Zou heel goed kunnen, dat was bij Bram ook het geval. Alleen pakte het bij hem 'goed' uit, want hij dacht dat de wip de leuke kattenloop was en ging er dus vol enthousiasme overheen. Halverwege dacht hij dan 'shit het is de wip', maar hij maakte het wel af.
Dat had Jip laatst ook, alleen vloog die aan het eind nog een beetje door :mrgreen: Keer erop was ze wel wat voorzichtiger maar aangezien zij het leuk vindt om die wip knoerhard naar beneden te laten knallen liep ze nog wel tot het eind :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Onze Rottie was in de 1e cursus behendigheid ook erg geschrokken van de wip. Je kreeg haar er met geen goud ( of beloning) meer overheen.
Geen punt, de wip steeds overgeslagen met andere honden erbij. Na de training, met Yla alleen, de wip op de grond, totdat ze genoeg vertrouwen had in die plank, daarna héél klein wipje van gemaakt, en zo weer vertrouwen teruggewonnen. Nu, een jaar later, neemt ze alles zonder probleem. ( Vanwege haar LPC, hoeft ze niet op de tafel te springen. Maar hoe je er ook voor gaat staan, ze doet het toch...)
Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ik zal even updaten.
Het gaat een stukje beter. Gisteren hebben we weer in de oude groep getraind en Saffie was best wel vrolijk, staartje stond gewoon omhoog. Ze was wel erg blafferig naar die ene hond waar ze eerst panisch voor was, maar dat is eigenlijk een goed teken. Als ze blaft is ze ook niet meer echt bang.

Ik train naast behendigheid nog G&G bij een andere hondenschool. Ik train daar al heel erg lang, zowel gehoorzaamheids als spelletjes en van-alles-wat-cursussen, en aangezien deze trainer zelf een wip heeft konden we die mooi tijdens de les in alle rust oefenen (helaas heeft hij geen kattenloop, dat was helemaal ideaal geweest). De trainer hield de wip tegen zodat die niet klapte en niet te hard naar beneden ging. Saffie heeft die wip daar al heel vaak genomen op die manier en was er dus helemaal niet bang voor.

Eigenlijk dachten we dat het geen zin had omdat ze de angst kennelijk alleen aan de wip van behendigheid gekoppeld had, maar het heeft wel degelijk heel erg geholpen.
Gisteren hebben we tijdens behendigheid op dezelfde manier (wip tegenhouden) geoefend en ging ze er direct alweer vrij makkelijk overheen. En na een paar keer liep ze er opeens uit zichzelf op.
Hoe we de klap en het kiepen later weer gaan opbouwen weet ik nog niet, dat maakt nu ook nog niets uit, de wip is in ieder geval niet meer eng.

Ik heb gisteren ook voor het eerst sinds een tijdje weer echt lekker behendigheid getraind. Bij de paaltjes kregen we er zowaar een beetje snelheid in.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Klinkt goed :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
poohbeer
Actief

Ongelezen bericht door poohbeer »

saffie schreef: Hoe we de klap en het kiepen later weer gaan opbouwen weet ik nog niet, dat maakt nu ook nog niets uit, de wip is in ieder geval niet meer eng.
Steeds ietsje meer saffie de wip zelf laten kiepen en iets minder tegen houden. Krijg je eerst mini klein zacht klapje en zo langzaam verder tot de echte plof. :)
Als ik zie hoe Saffie nu gisteravond al helemaal zelf los over de wip liep (met tegenhouden van de wip) denk ik dat het wel gaat lukken zo.

En Saffie blijft vast altijd naar die grote grijze blaffen, zal Baileys ook doen. Want stel je voor.....straks ploft ze zomaar weer op je :N: En gelijk hebben ze :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”