leuke discussie !
mijn mening; mijn pup is leergierig, jong, en snapt de helft nog niet.
Ik leer hem dingen door te belonen, d.m.v mijn stem, hoge vriendelijke stem (gaat hij gelijk kwispelen) en ook door een welverdiend snoepje, stukje kaas of kattenbrokje ter afwisseling.
Met 'nieuwe' dingen leren straf ik hem niet. bijv. als toen ik hem leerde af gaan, corrigeerde ik hem niet, dan ging ik net zolang door tot hij het wél goed deed en zijn snoepje of iets dergelijks verdiend had.
Met afleren doe ik het anders.
Gezien hij nog flink van het bijten is, zeg ik de eerste keer op een lage toon, nee. Maar meneertje is af en toe te enthousiast dat ie het niet hoort, en dan sluit ik mijn duim en wijsvinger om zijn neus heen, en zeg dan weer nee. Dit accepteerd hij en gaat dan op zijn speeltjes kauwen. Hij snapt het dus goed. Oke, per elke dag wil hij het het liefst vergeten, maar geduld loont zeggen ze, dus we blijven zo doorgaan.
aan fysiek 'straffen' (want corrigeren kan ik dat niet noemen) doe ik niet, dat vind ik ver buiten proportie gaan, geen enkel beest verdiend dat, een mens tevens ook niet, dus waarom een dier wel.
Ik ben ook opgevoed met wel goed niet goed, en ik ben er ook goed uitgekomen.
Ik merk heel erg bij mijn pup dat hij heel erg reageerd op mijn stem, en ook de stemhoogte. mijn moeder praat nogal... uhh liefkozend? Boy, ga maar naar je plaats ja goed zo (voordat ie erin zit) en haar neemt hij dus ook in de maling, zo van snap het wel maar wil je het nog een keertje zeggen?)
Als ik 1x boy plaats zeg, zit ie er al in voor ik kan kijken. Ik heb van mezelf een lagere stem als mijn moeder. Dus met toonhoogte, lichaamstaal etc. bereik ik al super veel met hem.
een correctie is op zijn plaats als ik zeker weet dat hem duidelijk is wat de bedoeling is, bijv. plaats en het na 2x zeggen nog niet doen, of ervoor gaan liggen. dan zeg ik het doordringender om het zo maar te noemen.
alleen met bijten sluit ik mijn vingers om zijn snuit, gewoon omdat hij dit niet aangenaam vind, en dus vanzelf ophoud.
Uiteraard is belonen positiever, voor jou en ook voor de hond, maar een correctie is in mijn ogen in bepaalde situaties nou eenmaal ook nodig..