Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipketting

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Crolleke
Vaste gebruiker

Slipketting

Ongelezen bericht door Crolleke »

Ik wil eens graag weten wat jullie van de slipketting vinden. Een hulpmiddel? Of een totale schande?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Voor een jonge hond zoals die van jou vind ik het in ieder geval niks.

Anne
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Om een hulpmiddel bij het trainen van je hond te gebruiken is geen schande, echter een hulpmiddel dien je aan en weer af te leren ;)

De slipketting is echter wel een achterhaalde trainingsmethode, maar dat is geloof ik weer een ander punt van discussie! :wink:
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Als hulpmiddel, en je moet de slipketting ook op de juiste manier gebruiken. En ik vind het geen schande, ik heb hem zelf ook gebruikt. Het was voor korte duur, en het heeft gewerkt.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Pas als je al het andere hebt geprobeerd en iets niet lukt wat niet je eigen fout is, en dan ligt het er nog aan wat voor soort hond het is, maar ikzelf zou hem never nooit willen gebruiken, ik blijf het ondingen vinden.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Persoonlijk zou ik het nooit gebruiken bij mijn hond ik ben overtuigd van andere (in mijn optiek betere) methodes.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wij zijn de tijd van machtsmiddelen toch te boven? Tegenwoordig zien we een geestelijke uitdaging in het ombuigen van ongewenst gedrag naar gewenst gedrag via (dier)vriendelijke methoden.
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Typ bij de zoekfunctie eens slipketting in :wink:
Crolleke
Vaste gebruiker

Leane schreef:Typ bij de zoekfunctie eens slipketting in :wink:
Oh jammaar, ik ben op de hoogte hoor, over de slipketting. Op de gehoorzaamheidstraining heb ik hem gebruikt (was verboden voor 6 maanden), ze vonden het daar echt nodig. Ze hebben me er leren omgaan.Gonzo trok ongelooflijk hard aan de leiband. Hij is heel sterk, hij heeft me 2 keer gewoon omver kunnen trekken. Ik moet wel zeggen dat de slipketting geholpen heeft om het harde trekken af te leren. Met veel meer trots zeg ik dat ik nu weer een gewone halsband kan gebruiken. Gonzo trekt (bijna) niet meer en we oefenen volop het "dicht volgen". Ik ben heel blij dat het nu gaat zonder slip en hem niet lang heb moeten gebruiken. Ik was eerst heel erg tegen slipkettingen, maar geloof nu dat het een hulpmiddel kan zijn. Maar als het zonder kan, of je kan het afbouwen ben ik van mening dat het beter zonder is.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

onnodig en allang achterhaald. Ik vind het ook heel jammer dat er nog hondenscholen zijn die het nodig vinden om hem standaard te gebruiken.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Crolleke schreef:
Oh jammaar, ik ben op de hoogte hoor, over de slipketting. Op de gehoorzaamheidstraining heb ik hem gebruikt (was verboden voor 6 maanden), ze vonden het daar echt nodig. Ze hebben me er leren omgaan.Gonzo trok ongelooflijk hard aan de leiband. Hij is heel sterk, hij heeft me 2 keer gewoon omver kunnen trekken. Ik moet wel zeggen dat de slipketting geholpen heeft om het harde trekken af te leren. Met veel meer trots zeg ik dat ik nu weer een gewone halsband kan gebruiken. Gonzo trekt (bijna) niet meer en we oefenen volop het "dicht volgen". Ik ben heel blij dat het nu gaat zonder slip en hem niet lang heb moeten gebruiken. Ik was eerst heel erg tegen slipkettingen, maar geloof nu dat het een hulpmiddel kan zijn. Maar als het zonder kan, of je kan het afbouwen ben ik van mening dat het beter zonder is.
Was de slipketting de enige manier om hem dat af te leren? :denken:
Het is tenslotte een vrij jonge hond..
Welke andere manieren heb je nog meer geprobeerd en nog belangrijker hóelang heb je dat volgehouden>
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Als de slipketting goed gebruikt wordt, dan werkt hij ook goed. Dan werkt het eigenlijk net als de clicker, maar dan precies anderom. Je timing moet goed zijn en dan geef je en negatieve bekrachtiger aan het gedrag van die seconde.

Groot nadeel vind ik: het is een negatieve bekrachtiger en heeft als je hem verkeerd gebruikt ook heel nare concequenties.
Je kan makkelijk op het verkeerde trainen en daarmee wil ik zeggen, als de hond trekt als hij een andere hond ziet en jij corrigeert hem dan, dan krijgt de hond telkens pijn in zijn nek bij het zien van een andere hond.
Je creeert hiermee, zonder dat je het wil, hond-hond agressie.
Een eerst zo enthousiaste labrador zou door het telkens corrigeren als hij naar andere mensen wil, agressie naar mensen kunnen gaan vertonen. De hond gaat denken dat die mensen hem telkens pijn doen in zijn nek.
Dan werkt een slipketting ook nog heel goed als je hond aangelijnt is, maar is de hond los, dan ben je je 'kracht' kwijt.

Daarnaast hebben we tegenwoordig ook positieve trainingsmethoden, daarmee kun je ook fouten maken, maar de concequenties daarvan zijn meer te overzien.

Ik heb zelf met zowel slipketting als clicker getraind en ik geef de absolute voorkeur aan de clicker.
Ik straf wel, maar op een andere manier.
Ik vind zelf dat de band met mijn hond beter is geworden door het trainen met de clicker. Doordat we op een positieve manier met elkaar bezig waren kregen we het samen ook veel leuker.

Ook vind ik dat je pas mag straffen als een hond weet welk gedrag er van hem in die situatie wordt verwacht.
Als een hond niet beter weet dan dat trekken normaal is en je hebt hem niet leren volgen in die situatie, dan heb je naar mijn mening ook geen recht om te straffen, maar moet je de hond eerst leren wat van hem verwacht wordt.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef:onnodig en allang achterhaald. Ik vind het ook heel jammer dat er nog hondenscholen zijn die het nodig vinden om hem standaard te gebruiken.
Niet helemaal mee eens, maar ik vind het in dit geval wel een beetje triest omdat het nog zo'n jonge hond, en daarbij vraag ik me af of dit probleem niet op een andere mannier is op te lossen. :ok:

Edit: ik zie nu dat je het woordje standaard gebruikt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Je moet het per hond(individu) gebruiken, al dan niet.
Liever niet is mijn beleving maar dat is niet altijd reeel.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Biko schreef: Je timing moet goed zijn
Sorry Biko dat ik dit er even uit pik( de rest van je verhaal klinkt goed), maar wat je hier boven schrijft daar gaat het juist vaak fout, vooral wanneer mensen niet weten hoe te handelen mbt een slipketting.
Ze rukken maar wat aan en hebben geen idee hoe zo'n ketting werkelijk te gebruiken en dan maak je meer kapot dan goed.
Veel mensen weten simpelweg niet zo,n ding te gebruiken

:19: en dat is mijn "bezwaar" om het zo maar eens te zeggen. :wink:
Afbeelding
Biko
Zeer actief

wendy71 schreef:
Biko schreef: Je timing moet goed zijn
Sorry Biko dat ik dit er even uit pik( de rest van je verhaal klinkt goed), maar wat je hier boven schrijft daar gaat het juist vaak fout, vooral wanneer mensen niet weten hoe te handelen mbt een slipketting.
Ze rukken maar wat aan en hebben geen idee hoe zo'n ketting werkelijk te gebruiken en dan maak je meer kapot dan goed.
Veel mensen weten simpelweg niet zo,n ding te gebruiken

:19: en dat is mijn "bezwaar" om het zo maar eens te zeggen. :wink:
Ja dat ben ik dus helemaal met je eens. Als de timing van de mensen goed zou zijn, dan waren de problemen die ontstaan uit de slipketting een stuk minder groot.
Maar heel veel mensen kunnen niet goed timen en hebben daar echt oefening in nodig.
En dan heb ik liever ook dat het niet goed lukt om de zit aan te leren met de clicker omdat niet goed getimed wordt (en de hond allang weer is gaan staan :wink: ), dan met een slipketting.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Crolleke
Vaste gebruiker

wendy71 schreef:
Crolleke schreef:
Welke andere manieren heb je nog meer geprobeerd en nog belangrijker hóelang heb je dat volgehouden>
Koekjes tijdens wandelen, speeltjes tijdens wandelen, praten tijdens wandelen, stuk stappen en als Gonzo trok blijven staan, stappen en telkens andere richting uitgaan als hij trok,... dat hebben we 2 maanden volgehouden, enkele malen per dag. Weet je, Gonzo bleef gewoon trekken. Hij hijgde, zijn ogen vuurrood omdat hij geen adem kreeg (aan de gewone leiband), tong uit zijn bek met veel geluid, en zelfs braakneigingen van het trekken. Ik begrijp dat velen tegen een slipketting zijn, maar dat Gonzo tijdens wandelingen geen lucht meer kreeg vond ik nog erger voor zijn gezondheid dan een kleine maand een slipketting gebruiken en dat hij nu aan een gewone leiband flink meestapt zonder "het naar lucht happen". Het is voor mij comfortabeler nu en voor Gonzo zeker. Hij mag nu nog meer mee gaan wandelen dan vroeger en we kunnen er nu beide van genieten. Oké, een gentle leader was ook nog een optie, maar aangezien dat er in de hondenschool veel gewandeld wordt, maar ook veel oefeningen gedaan worden, was dit niet erg praktisch. Het is trouwens ook verboden daar.
Ja, Gonzo was inderdaad net 6 maanden, hij is/was vrij jong, het heeft me ook pijn gedaan om het te gebruiken, maar ik moest kiezen tussen de korte pijn of het blijven trekken en zonder adem zitten.
Ik weet dat er mensen zijn die het niet eens zijn met mij, maar ik vind dat het persoonlijk een goede oplossing is geweest.
Biko
Zeer actief

Crolleke schreef:
wendy71 schreef:
Crolleke schreef:
Koekjes tijdens wandelen, speeltjes tijdens wandelen, praten tijdens wandelen, stuk stappen en als Gonzo trok blijven staan, stappen en telkens andere richting uitgaan als hij trok,... dat hebben we 2 maanden volgehouden, enkele malen per dag. Weet je, Gonzo bleef gewoon trekken. Hij hijgde, zijn ogen vuurrood omdat hij geen adem kreeg (aan de gewone leiband), tong uit zijn bek met veel geluid, en zelfs braakneigingen van het trekken. Ik begrijp dat velen tegen een slipketting zijn, maar dat Gonzo tijdens wandelingen geen lucht meer kreeg vond ik nog erger voor zijn gezondheid dan een kleine maand een slipketting gebruiken en dat hij nu aan een gewone leiband flink meestapt zonder "het naar lucht happen". Het is voor mij comfortabeler nu en voor Gonzo zeker. Hij mag nu nog meer mee gaan wandelen dan vroeger en we kunnen er nu beide van genieten. Oké, een gentle leader was ook nog een optie, maar aangezien dat er in de hondenschool veel gewandeld wordt, maar ook veel oefeningen gedaan worden, was dit niet erg praktisch. Het is trouwens ook verboden daar.
Ja, Gonzo was inderdaad net 6 maanden, hij is/was vrij jong, het heeft me ook pijn gedaan om het te gebruiken, maar ik moest kiezen tussen de korte pijn of het blijven trekken en zonder adem zitten.
Ik weet dat er mensen zijn die het niet eens zijn met mij, maar ik vind dat het persoonlijk een goede oplossing is geweest.
Ik denk dat het hem daarin zit, waarom de andere methoden niet gewerkt hebben en deze wel.
Als je stilstaat bij het trekken en je gebruikt dat als methode, dan moet je voortaan altijd stil staan als hij trekt. Echt altijd. Als je tijdens je trainingssessies stopt, maar daarbuiten hem laat trekken, dan ben je variabel aan het belonen en dat versterkt het gedrag!

De slipketting heb je, neem ik aan, iedere uitlaatbeurt en iedere wandeling om gehad. De correctie was er altijd als hij trok. Hij had geen succes meer en het gedrag nam af. Logisch. En dat is in dit geval het ´voordeel´ van de slipketting, je vervangt de halsband en dus gebruik je hem altijd.
Overigens zijn er daardoor ook honden die dwars door de slipketting heen blijven trekken, omdat de correctie niet altijd of niet goed wordt toegepast.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben al persoonlijk iets langer dan 2 maanden doorgegaan om mijn reu het trekken aan de riem zoveel mogelijk te doen afnemen...
Vaak gaat het goed maar vooral als ie andere honden spot heb ik ook de grootste moeite om zijn aandacht bij mij te houden..
toch lukt me dit zonder de slipketting te gebruiken.(stem, koekje oid, speeltje eventueel).
Zo zie je maar weer ieder heeft een eigen manier om met zijn/haar hond om te gaan.
Ik blijf erbij dat je dat hem ook op een andere manier kan leren dat trekken aan de riem niet loont. :ok:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Even een algemene opmerking tussendoor: Ik word kotsziek van die hondenscholen die de slipketting simpelweg verplicht stellen, zelfs voor zeer jonge honden. :kotz:

Vaak al tijdens puppiecursus notabebe! :devil:
Ik heb het zelf gehoord hier in brabant, echt triest vind ik dat.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het een handig hulpmiddel, wat veel effect kan hebben, als je er op een goede manier mee omgaat :wink: Niet iedere hond is er geschikt voor, en ook niet iedere eigenaar.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Aimee schreef:Ik vind het een handig hulpmiddel, wat veel effect kan hebben, als je er op een goede manier mee omgaat :wink: Niet iedere hond is er geschikt voor, en ook niet iedere eigenaar.
Helemaal mee eens Aimee. :wink:
Afbeelding
Crolleke
Vaste gebruiker

wendy71 schreef:
Aimee schreef:Ik vind het een handig hulpmiddel, wat veel effect kan hebben, als je er op een goede manier mee omgaat :wink: Niet iedere hond is er geschikt voor, en ook niet iedere eigenaar.
Idd! Sommige doen dit ook op eigen houtje. Men moet dit doen onder begeleiding vind ik. Hoeveel honden ik zie lopen op de straat dat zelfs de slipketting foutief is aangebracht en bij correctie de slip blijft hangen. :jank:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Crolleke schreef:
Idd! Sommige doen dit ook op eigen houtje. Men moet dit doen onder begeleiding vind ik. Hoeveel honden ik zie lopen op de straat dat zelfs de slipketting foutief is aangebracht en bij correctie de slip blijft hangen. :jank:
Nogmaals, jij hebt een nog jonge hond, kon je het trekken wérkelijk niet afleren met een andere methode?
Daar zet ik nl mijn vraagtekens bij, je hebt afleiden met andere dingen toch maar 2 maanden toegepast? :denken:
2 maanden is mijns inziens niks om te proberen bepaald gedrag om te buigen zonder middellen zoals de slipketting.

ik ben blij dat ik een langere adem heb met mijn reu..
:ok:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

wendy71 schreef:Even een algemene opmerking tussendoor: Ik word kotsziek van die hondenscholen die de slipketting simpelweg verplicht stellen, zelfs voor zeer jonge honden. :kotz:

Vaak al tijdens puppiecursus notabebe! :devil:
Ik heb het zelf gehoord hier in brabant, echt triest vind ik dat.
:denken: Dit is precies waar ik net al op doelde met mijn standaard ;)

En alsnog vind ik het onnodig en achterhaald dat is het ook. Het kan prima werken dat hoor je me niet zeggen maar er zijn hondvriendelijkere manieren om een hond te trainen.

Daarmee zeg ik niet dat ik iedereen de rug toe keer die wel gebruik maakt van een slipketting hoor :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

wendy71 schreef:
Crolleke schreef:
Nogmaals, jij hebt een nog jonge hond, kon je het trekken wérkelijk niet afleren met een andere methode?
Daar zet ik nl mijn vraagtekens bij, je hebt afleiden met andere dingen toch maar 2 maanden toegepast? :denken:
2 maanden is mijns inziens niks om te proberen bepaald gedrag om te buigen zonder middellen zoals de slipketting.

ik ben blij dat ik een langere adem heb met mijn reu..
:ok:
Crolleke heeft er kennelijk goede instructies bij gekregen, anders kon de hond nu nog niet aan de gewone halsband lopen.

Ik vind net als Aimee dat het een hulpmiddel is dat effect kan hebben als je er op een goede manier mee omgaat. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Biko
Zeer actief

Crolleke schreef:
wendy71 schreef:
Wat ik helemaal erg vind is dat er veel clubs zijn, die vaak vrijwilligers in dienst hebben, die niet zijn bijgeschoold. En je verouderd advies geven. Of het advies is niet volledig. Als het mis gaat, dan weten ze het ook niet meer, want ze staan daar maar 1 zaterdag in de week, en dat twee maal tien weken per jaar.
En dan moet je als baas noodgedwongen op zoek naar iemand die wel kan helpen, maar het kwaad is al geschied.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

wendy71 schreef:
corason del perro schreef:onnodig en allang achterhaald. Ik vind het ook heel jammer dat er nog hondenscholen zijn die het nodig vinden om hem standaard te gebruiken.
Niet helemaal mee eens, maar ik vind het in dit geval wel een beetje triest omdat het nog zo'n jonge hond, en daarbij vraag ik me af of dit probleem niet op een andere mannier is op te lossen. :ok:

Edit: ik zie nu dat je het woordje standaard gebruikt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Je moet het per hond(individu) gebruiken, al dan niet.
Liever niet is mijn beleving maar dat is niet altijd reeel.
Ken hier in de buurt van Apeldoorn zo wie zo al een hondenschool waar je zo wie zo al standaard (jaja) met je hond + slipketting moet trainen, anders sluit het allemaal niet meer aan op het gene wat ze je daar pogen bij te brengen ;)

En het gerucht gaat, dat er tijdens een theorie les twee honden elkaar hebben opgehangen aan die slipketting ... dus, you do the math ;)
Biko schreef: Wat ik helemaal erg vind is dat er veel clubs zijn, die vaak vrijwilligers in dienst hebben, die niet zijn bijgeschoold. En je verouderd advies geven. Of het advies is niet volledig. Als het mis gaat, dan weten ze het ook niet meer, want ze staan daar maar 1 zaterdag in de week, en dat twee maal tien weken per jaar.
En dan moet je als baas noodgedwongen op zoek naar iemand die wel kan helpen, maar het kwaad is al geschied.
Clubs drijven nu eenmaal op vrijwilligers, en die mensen doen het vaak uit hobby, dus daar kun je op zich wel het een en ander van verwachten, maar natuurlijk ook geen wonderen ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Felix schreef:Ken hier in de buurt van Apeldoorn zo wie zo al een hondenschool waar je zo wie zo al standaard (jaja) met je hond + slipketting moet trainen, anders sluit het allemaal niet meer aan op het gene wat ze je daar pogen bij te brengen ;)
welke dan? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Op een goede manier gebruikt kan het een goed hulpmiddel zijn, persoonlijk gebruik ik liever een prikker omdat ik dat beter vind voor wat betreft het strottehoofd.....
Daarnaast moet het idd. weer afgebouwd kunnen worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

malinois schreef:
Felix schreef:Ken hier in de buurt van Apeldoorn zo wie zo al een hondenschool waar je zo wie zo al standaard (jaja) met je hond + slipketting moet trainen, anders sluit het allemaal niet meer aan op het gene wat ze je daar pogen bij te brengen ;)
welke dan? :19:
aloysa
Jan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”