Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipketting

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

janinca2002 schreef:
malinois schreef:
Felix schreef:Ken hier in de buurt van Apeldoorn zo wie zo al een hondenschool waar je zo wie zo al standaard (jaja) met je hond + slipketting moet trainen, anders sluit het allemaal niet meer aan op het gene wat ze je daar pogen bij te brengen ;)
welke dan? :19:
aloysa
die zit niet in apeldoorn, die zit in Klarenbeek... had al zo'n vermoeden want daar ben ik ook geweest op een blauwe maandag :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Biko schreef: Wat ik helemaal erg vind is dat er veel clubs zijn, die vaak vrijwilligers in dienst hebben, die niet zijn bijgeschoold. En je verouderd advies geven. Of het advies is niet volledig. Als het mis gaat, dan weten ze het ook niet meer, want ze staan daar maar 1 zaterdag in de week, en dat twee maal tien weken per jaar.
En dan moet je als baas noodgedwongen op zoek naar iemand die wel kan helpen, maar het kwaad is al geschied.
Clubs drijven nu eenmaal op vrijwilligers, en die mensen doen het vaak uit hobby, dus daar kun je op zich wel het een en ander van verwachten, maar natuurlijk ook geen wonderen ;)
Nee, geen wonderen. Maar er komen daar onervaren baasjes, die leunen op zoiemand, verwachten dat er goed advies van komt. Die denken, dit is een kynologenvereniging (bijvoorbeeld) zij weten het.
Maar vaak weten ze het niet meer, als je hond probleemgedrag gaat vertonen. En herkennen ze daar ook de eerste stappen niet in.
En dat vind ik echt heel jammer, want dat zou een hoop ellende kunnen schelen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Crolleke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Crolleke »

ranetje schreef:
wendy71 schreef:
Crolleke schreef:
Idd! Sommige doen dit ook op eigen houtje. Men moet dit doen onder begeleiding vind ik. Hoeveel honden ik zie lopen op de straat dat zelfs de slipketting foutief is aangebracht en bij correctie de slip blijft hangen. :jank:
Nogmaals, jij hebt een nog jonge hond, kon je het trekken wérkelijk niet afleren met een andere methode?
Daar zet ik nl mijn vraagtekens bij, je hebt afleiden met andere dingen toch maar 2 maanden toegepast? :denken:
2 maanden is mijns inziens niks om te proberen bepaald gedrag om te buigen zonder middellen zoals de slipketting.

ik ben blij dat ik een langere adem heb met mijn reu..
:ok:
Crolleke heeft er kennelijk goede instructies bij gekregen, anders kon de hond nu nog niet aan de gewone halsband lopen.

Ik vind net als Aimee dat het een hulpmiddel is dat effect kan hebben als je er op een goede manier mee omgaat. :wink:
Jah, Wendy, dit bedoel ik niet om te kwetsen, maar vrees dat wij samen elk ons standpunt hebben waarover uren te discussieren valt. Er zijn factoren die mee hebben gespeeld. Dat ik met 2 kleine discushernias zit en op die moment met een geblokt wervelgewricht zat is er 1 van. Zo heeft iedereen wel dingen die meespelen in keuzes.
maranoa
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door maranoa »

Bij mijn eesrte hond moesten we hem kopen voor de cursus.

Nu willen ze de slipketting op de meeste scholen niet meer gebruiken.

Ik had er nog één thuis liggen en iemand van een hondenschool die bij ons logeerde, vroeg of ze hem mocht hebben voor haar kleine museum.

Ik heb hem trouwens nog wel geprobeert te gebruiken bij mijn Noa, maar bij haar werkt niets. Deze dame is altijd iets te veel afgeleid door prikkels in haar omgeving en die zijn hier veel.
Heb nu het boekje van Turid Rugaas gekocht. "Help mijn hond trekt"

Maar persoonlijk vind ik het ook niet gezond voor de hond, laten ze bij de mens eens een ketting omdoen en strak trekken, dan krijg je ook bijna geen adem en men zegt dat ze het trekken dan wel laten, nou mooi niet, ze gaan alleen maar harder trekken, volgens anderen weer om los van de ketting te komen.

Groetjes van Anneke
Bij ons in de Ardennen zijn alle honden van harte welkom in onze Bed & breakfast
http://www.chezmaranoa.be"
Afbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Ik gebruik wel een slipketting bij Xavier nu en straks bij Winter denk ik ook wel. Xavier is aardig op weg om tijdens het trainen een prikker om te krijgen maar dat is weer een andere discussie :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

maranoa schreef:Ik heb hem trouwens nog wel geprobeert te gebruiken bij mijn Noa
Is noa de lab?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
maranoa
Actief
Contacteer:

Ja Noa is mijn lab.
Een vreselijke lieve ramp op 4 poten.

groetjes van Anneke
Bij ons in de Ardennen zijn alle honden van harte welkom in onze Bed & breakfast
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

maranoa schreef:Ja Noa is mijn lab.

groetjes van Anneke
"lieve ramp op 4 poten" :smile:
Corrigeren dmv een slipketting is lang niet in elke situatie effectief. Het hangt nogal van de reden van het trekken af.
Als noa een passievolle lab is, die hoofdzakelijk naar buiten gericht is, dan zal corrigeren wellicht niet veel helpen idd.
Het "probleem" is dan niet het trekken op zich, dat is een symptoom van zijn "naar buiten gericht" zijn (het moeilijk vinden om contact te onderhouden met de baas indien buitenshuis) :wink:
maranoa
Actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
maranoa schreef:Ja Noa is mijn lab.

groetjes van Anneke
"lieve ramp op 4 poten" :smile:
Corrigeren dmv een slipketting is lang niet in elke situatie effectief. Het hangt nogal van de reden van het trekken af.
Als noa een passievolle lab is, die hoofdzakelijk naar buiten gericht is, dan zal corrigeren wellicht niet veel helpen idd.
Het "probleem" is dan niet het trekken op zich, dat is een symptoom van zijn "naar buiten gericht" zijn (het moeilijk vinden om contact te onderhouden met de baas indien buitenshuis) :wink:
Ja je hebt helemaal gelijk, zei is inderdaad nogal naar buitengericht.
Als we in het bos lopen, dan zie je haar altijd omhoog kijken met haar neus in de lucht. Gelukkig houdt ze me altijd wel in de gaten, daar zijn we al vroeg mee begonnen.

Maar vandaag heb ik gezien dat ze als jacht hond heeft gefaald. :smile:
Iets verder in het bos rende zij naar rechts en 2 bomen verder zie ik een ree naar links lopen. Ze heeft het gelukkig niet gezien en geroken. oeps!!!!!

Groetjes van Anneke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

maranoa schreef:Maar vandaag heb ik gezien dat ze als jacht hond heeft gefaald. :smile:
Iets verder in het bos rende zij naar rechts en 2 bomen verder zie ik een ree naar links lopen. Ze heeft het gelukkig niet gezien en geroken. oeps!!!!!

Groetjes van Anneke
Dan heb je net aan de goede kant van de wind gelopen waarschijnlijk :wink:
Voor de meeste jachthonden werkt het oefenen met een lange lijn vaak wel goed trouwens.
Je zoekt dan een ruime plek, een veldje ofzo, en gebruikt een lijn van een meter of 4-5.
Dan ga je lopen en wacht tot noa je voorbij wil lopen, op dat moment maak je een haakse wending en loopt gewoon door. Op een gegeven moment is de lijn "op" en komt noa weer voorbij zeilen, dan maak je weer een wending enzenz. Dat hou je elke dag een paar keer een minuut of 5 vol.
Je moet kriskras gaan lopen en niet heen-en-weer, dat zorgt juist voor frustratie. De lange lijn zorgt er ook voor dat het geen stressbedoening wordt.
Als je verbetering ziet ga je hetzelfde op een andere plek proberen, een parkeerplaats bijvoorbeeld.
Na een tijdje gaat de hond wel een beetje begrijpen dat het leuker is om wat gewoon mee te lopen. Het zal misschien nooit een échte meeloper worden, maar verbetering is wel mogelijk :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maranoa schreef:Maar persoonlijk vind ik het ook niet gezond voor de hond, laten ze bij de mens eens een ketting omdoen en strak trekken, dan krijg je ook bijna geen adem en men zegt dat ze het trekken dan wel laten, nou mooi niet, ze gaan alleen maar harder trekken, volgens anderen weer om los van de ketting te komen.

Groetjes van Anneke
als je hem op deze manier gebruikt, doe je het ook niet goed :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maranoa
Actief
Contacteer:

Jaap bedankt voor de goede tip, ga het proberen met haar, maar ik denk inderdaad dat het nooit een goed meeloper zal worden, mijn vorige lab, was een perfecte hond daarin. Maar gelukkig lijken ze niet allemaal op elkaar, al denk ik soms...... :denken:

Hallo Malinois,

Op de cursus waar ik vroeger zat met de slipketting, dan moest ik toch behoorlijk trekken om ze bij je te houden. Ik ben dan ook geen leraar of lerares, deed toen gewoon wat me geleerd werd.

groetjes van Anneke
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

malinois schreef:
janinca2002 schreef:
malinois schreef:
Felix schreef:Ken hier in de buurt van Apeldoorn zo wie zo al een hondenschool waar je zo wie zo al standaard (jaja) met je hond + slipketting moet trainen, anders sluit het allemaal niet meer aan op het gene wat ze je daar pogen bij te brengen ;)
welke dan? :19:
aloysa
die zit niet in apeldoorn, die zit in Klarenbeek... had al zo'n vermoeden want daar ben ik ook geweest op een blauwe maandag :N:
Goed dat je daar alleen: "op een blauwe maandag" geweest bent, want als je de praktijken hoort, van hoe het er daar aan toe gaat ... Daar lusten de spreekwoordelijke honden geen brood van! ;)

En je hebt gelijk, die zit inderdaad in Klarenbeek ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maranoa schreef:Jaap bedankt voor de goede tip, ga het proberen met haar, maar ik denk inderdaad dat het nooit een goed meeloper zal worden, mijn vorige lab, was een perfecte hond daarin. Maar gelukkig lijken ze niet allemaal op elkaar, al denk ik soms...... :denken:

Hallo Malinois,

Op de cursus waar ik vroeger zat met de slipketting, dan moest ik toch behoorlijk trekken om ze bij je te houden. Ik ben dan ook geen leraar of lerares, deed toen gewoon wat me geleerd werd.

groetjes van Anneke
snap ik wel hoor, maar als je moet blijven trekken en de hond zichzelf dus wurgt en doortrekt gebruik je hem niet goed, het moet een korte krachtige correctie zijn :wink: Daarom is hij ook lastig te gebruiken....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Felix schreef:
malinois schreef:
janinca2002 schreef:
malinois schreef: welke dan? :19:
aloysa
Goed dat je daar alleen: "op een blauwe maandag" geweest bent, want als je de praktijken hoort, van hoe het er daar aan toe gaat ... Daar lusten de spreekwoordelijke honden geen brood van! ;)

En je hebt gelijk, die zit inderdaad in Klarenbeek ;)
weet ik, ik heb er met de hond van mn tante getraint een boef.... nadat de hond alleen buiten moest blijven aan een kort lijntje terwijl iedereen naar binnen moest voor theorie zijn wij er ook weggegaan... (dat was ook idd. de tijd dat zich 3 honden hebben opgehangen :jank: )en de manier van trainen stond mij ook niet aan overigens, ze wilde zo maar de lijn uit mn vingers trekken... maar dat ging dus effe niet door :neenee: ik train niet zij....

Ook heeft zij de mensen bij mij in de buurt geadviseerd om hun miniscuul klein hondje te leren volgen met een koekepan :19:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik had nog wel eens een slipketting om bij mijn honden die los liepen, gewoon voor het gemak, het gedrang in de schuur als je ze allemaal een halsband om moest gespen. En soms grijp ik er om die reden nog wel eens 1. Van 't weekend zelf nog één gebruikt omdat Cento mee mocht naar de dierentuin. Cento loopt dus altijd los. In de dierentuin moet ie aangelijnd zijn. Cento is mijn voormalige diensthond en die is dus niet geleerd om niet te trekken aan een leren halsband.
Als ik die een gewone halsband om doe dan sleept ie me de hele dierentuin door :N: .
Hij is nu bijna 9 jaar oud, loopt verder altijd los dus als die 1 x in de zoveel tijd een slipketting om heeft dan is dat volgens mij geen "hals"misdrijf.

Maar met de koekepan....wat moet ik me daar bij voorstellen :N:
Gr. Aniek

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:Ook heeft zij de mensen bij mij in de buurt geadviseerd om hun miniscuul klein hondje te leren volgen met een koekepan :19:
Najah, het schijnt ook te werken bij mannen, deegroller wil misschien ook wel :19:
Kun je d'r niet eens een filmpje van maken? :smile:
Ben wel benieuwd :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
malinois schreef:Ook heeft zij de mensen bij mij in de buurt geadviseerd om hun miniscuul klein hondje te leren volgen met een koekepan :19:
Najah, het schijnt ook te werken bij mannen, deegroller wil misschien ook wel :19:
Staat al ergens in een ander topic :wink:
Die koekepan is al eerder ter sprake geweest.
Het gaat er om dat, als het hondje voor je uit wil gaan lopen, een koekenpak voor zijn/haar kop wordt gehouden (of er tegenaangeslagen dat weet ik niet meer) zodat hij/zij niet voor je gaat lopen :mrgreen:

Wou je daar een filmpje van zien? :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Ik had nog wel eens een slipketting om bij mijn honden die los liepen, gewoon voor het gemak, het gedrang in de schuur als je ze allemaal een halsband om moest gespen. En soms grijp ik er om die reden nog wel eens 1. Van 't weekend zelf nog één gebruikt omdat Cento mee mocht naar de dierentuin. Cento loopt dus altijd los. In de dierentuin moet ie aangelijnd zijn. Cento is mijn voormalige diensthond en die is dus niet geleerd om niet te trekken aan een leren halsband.
Als ik die een gewone halsband om doe dan sleept ie me de hele dierentuin door :N: .
Hij is nu bijna 9 jaar oud, loopt verder altijd los dus als die 1 x in de zoveel tijd een slipketting om heeft dan is dat volgens mij geen "hals"misdrijf.

Maar met de koekepan....wat moet ik me daar bij voorstellen :N:
Zo'n slipketting kan ook nog eens gevaarlijk zijn, laatst zat er een stabij hier met z'n bek vast in de slipketting van een golden retriever, dus mischien is het toch handiger als je hond toch altijd los loopt, die slip gewoon af te doen ?! :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Het gaat er om dat, als het hondje voor je uit wil gaan lopen, een koekenpak voor zijn/haar kop wordt gehouden (of er tegenaangeslagen dat weet ik niet meer) zodat hij/zij niet voor je gaat lopen :mrgreen:

precies....
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nicolioo »

Die slipketting inderdaad nooit omlaten als je hond losloopt, kan tanden van een andere hond kosten als ze aan het spelen zijn, of hij blijft ergens achter haken.....
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

nicolioo schreef:Die slipketting inderdaad nooit omlaten als je hond losloopt, kan tanden van een andere hond kosten als ze aan het spelen zijn, of hij blijft ergens achter haken.....
Hij speelt niet met andere honden. En als ie ergens achter blijft haken dan maak ik hem los. En in sommige situaties moet ik hem even aan zijn halsband pakken, vandaar dat ie er dan één omheeft.
Laatst had mijn andere hond zichzelf vastgehaakt in de auto aan iets. Was bijna niet los te maken, was een gewone halsband. Sindsdien ligt ie dus gewoon bandloos als er geen toezicht is.

En over dat tanden kosten van andere honden. Ze verliezen hier ook wel eens tanden op het bijten in leer en jute (pakwerk dus) daar hebben ze geen ijzer bij nodig. Als je zover gaat zoeken dan kun je je hond beter voor de zekerheid alleen achter het huis een plasje laten doen en hem dan weer snel in zijn glazen kastje doen :19: .

Vroegûh :wink: was het wel standaard om je hond een slip om te doen en in de dertig jaar dat ik honden heb heb ik nog nooit meegemaakt dat er een hond zijn tanden verloor in de slipketting van een andere hond....
Gr. Aniek

Afbeelding
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nicolioo »

Ik gebruik zelf een slipketting en weet wel waar ik over praat, ik stop ze zeker niet in een glazen kastje ! Maar als ik een hond met een slipketting om zie dan mogen mijn honden daar niet mee spelen en dat noem ik gewoon goed voor je hond zorgen.....
ranetje
Zeer actief

nicolioo schreef:Ik gebruik zelf een slipketting en weet wel waar ik over praat, ik stop ze zeker niet in een glazen kastje ! Maar als ik een hond met een slipketting om zie dan mogen mijn honden daar niet mee spelen en dat noem ik gewoon goed voor je hond zorgen.....
Precies.
Ik heb ook honden gezien waarvan een flink aantal tanden kapot was nadat ze met een hond hadden gespeeld die een ketting om had.
Als mijn hond speelde met een andere hond met ketting haalde ik de ketting van de nek van die hond af en gaf dat ding aan de baas.
Aangezien die baas het spelen van zijn hond belangrijk vond werd dat geaccepteerd :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Van een tenisballetje vlakken de tanden van een hond anders ook aardig af hoor ;)

Maar dit even terzijde :N:

Maar laat m'n hond hier zo wie zo al altijd zonder halsband spelen (slipketting doen we hier niet aan), aangezien ze vaak met een reu speelt, die graag hondjes bij de halsband pakt, en dan op zo'n manier in het voordeel is ;)

Wel graag gelijke kansen he! :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Felix schreef:Van een tenisballetje vlakken de tanden van een hond anders ook aardig af hoor ;)
Afvlakken is wat anders dan breken.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Felix schreef:Van een tenisballetje vlakken de tanden van een hond anders ook aardig af hoor ;)
Afvlakken is wat anders dan breken.
Och, het een gaat wat sneller als de ander, maar ze houden uiteindelijk een rot gebit eraan over :N:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:

mijn sam op de puppycursus: je pakt een tak met zijtakjes, loopt langs je been te ver naar voren: PETS! en zo net zolang tot ie het snapt! :ok:

is goed meneer! oefenen we vast thuis meneer! :smile2: tot ziens meneer! tot nooit meneer!
:cheer:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

massam schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:
mijn sam op de puppycursus: je pakt een tak met zijtakjes, loopt langs je been te ver naar voren: PETS! en zo net zolang tot ie het snapt! :ok:

is goed meneer! oefenen we vast thuis meneer! :smile2: tot ziens meneer! tot nooit meneer!
:cheer:
Ik zag aanvankelijk de humor nog wel in van de koekenpan, maar de soep wordt echt zo heet gegeten als hij wordt opgediend begrijp ik.
Triest.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

jep dit is echt niks aparts...

sams puppencursus is "pas" 5 jaar geleden en ik weet dat deze man nu nog lesgeeft. niet via een club dus alleen hij. waarscghijnlijk nog op dezelfde manier.

lola heeft het alweer heel anders geleerd. koekje, aandacht, richting veranderen en dat is 4 jaar geleden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”