Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bijvoeding pups

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

ik weet van de fokster van onze springers dat zij het elftal bekeek naar gewicht en dan de minste iedere 2 uur deed bijvoeren. Zij gebruikt niet van die poedermelk maar doet iets met slagroom en eieren.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Ik zou eerst even aankijken hoe ze groeien. Het nest (10 pups) wat wij hebben gehad, groeide de eerste anderhalve week heel goed, zodat bijvoeden niet nodig was. Ik zou het dus even aankijken. Succes in ieder geval!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou ze goed wegen, en als ze na de eerste dag niet aangekomen zijn of als je zeker weet dat sette geen melk genoeg heeft gaan bijvoeden. ik weet niet waarmee je wilt gaan bijvoeden maar als je poeder gebruikt staat dat wel op de verpakking.
Afbeelding
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij honden gaat maar bij mensen is het van wezenlijk belang dat er juist die eerste dag/dagen niet bijgevoed wordt als het niet heel dringend nodig is. Dit om te zorgen dat de borsten zo veel mogelijk produceren. Pupjes die een buikje vol kunstmelk hebben drinken minder moedermelk en stimuleren daardoor minder de melkproductie.
Bij Sette laten drinken, eventueel zelf zorgen dat ze allemaal aan bod komen en dan geregeld wegen om te kijken of ze niet afvallen is denk ik wat ik zou doen bij een nest als dit.
Maar ik kan me voorstellen dat je bij pupjes van een halve kilo iets minder speling hebt dan bij een baby van 7 pond` :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Nono schreef:Ik zou eerst even aankijken hoe ze groeien. Het nest (10 pups) wat wij hebben gehad, groeide de eerste anderhalve week heel goed, zodat bijvoeden niet nodig was. Ik zou het dus even aankijken. Succes in ieder geval!
ik ben de eerste dagen ook geneigd om dat te doen, dan ligt ze er ook nog continu bij - maar eens ze overgaat op 'om het uur voeren en klaar' wordt het moeilijk natuurlijk.

om de twee uur voeren is totaal geen optie - ik moet gewoon ook werken (en dus ook nog een béétje slapen), zo simpel (maar ook stresserend) is het gewoon. de eerste twee weken ben ik wel nooit langer van huis dan een paar uur (4 uur maximaal).

ik had zelf gedacht aan alles zo'n 3 keer per dag bijvoeren, zodat ook de dikkerdjes zich misschien sneller door een kleinerd laten beconcurreren, omdat ze helemaal voldaan zijn :denken: .

ja, de hoeveelheid staat idd op de verpakking, maar die is eigenlijk berekend op een totaal moederloze pup :wink: .
heb je geen vrij dan? ben je niet bang voor doodliggen als ze 4 uur weg bent in het begin?
je weet dan de verhouding en kan dan toch zelf bepalen hoeveel je geeft? dat is helemaal afhankelijk van hoe ze het doen, hoe ze aanzetten en hoeveel melk sette heeft.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Inge O schreef: om de twee uur voeren is totaal geen optie - ik moet gewoon ook werken (en dus ook nog een béétje slapen), zo simpel (maar ook stresserend) is het gewoon. de eerste twee weken ben ik wel nooit langer van huis dan een paar uur (4 uur maximaal).
En na die twee weken? :denken:
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hutsje schreef:
Inge O schreef:
Nono schreef:Ik zou eerst even aankijken hoe ze groeien. Het nest (10 pups) wat wij hebben gehad, groeide de eerste anderhalve week heel goed, zodat bijvoeden niet nodig was. Ik zou het dus even aankijken. Succes in ieder geval!
ik ben de eerste dagen ook geneigd om dat te doen, dan ligt ze er ook nog continu bij - maar eens ze overgaat op 'om het uur voeren en klaar' wordt het moeilijk natuurlijk.

om de twee uur voeren is totaal geen optie - ik moet gewoon ook werken (en dus ook nog een béétje slapen), zo simpel (maar ook stresserend) is het gewoon. de eerste twee weken ben ik wel nooit langer van huis dan een paar uur (4 uur maximaal).

ik had zelf gedacht aan alles zo'n 3 keer per dag bijvoeren, zodat ook de dikkerdjes zich misschien sneller door een kleinerd laten beconcurreren, omdat ze helemaal voldaan zijn :denken: .

ja, de hoeveelheid staat idd op de verpakking, maar die is eigenlijk berekend op een totaal moederloze pup :wink: .
heb je geen vrij dan? ben je niet bang voor doodliggen als ze 4 uur weg bent in het begin?
je weet dan de verhouding en kan dan toch zelf bepalen hoeveel je geeft? dat is helemaal afhankelijk van hoe ze het doen, hoe ze aanzetten en hoeveel melk sette heeft.
ja, ik ben bang voor doodliggen, maar weet je wat het enge is aan doodliggen? dat je het niet kan voorkomen door aanwezig te zijn - terwijl ik dit nu tik kan er eentje onder sette geraakt zijn, als ik pech heb. zelfs als ik erbij slaap kan het gebeuren, moet je mij niet vertellen want zo heb ik het al eens gehad.

wat ik doe om doodliggen te voorkomen houdt verband met de werpkist - aanwezig of afwezig doet verder weinig ter zake, want het vervelende aan een pup die onder zijn moeder terechtkomt is : je hoort hem niet, want hij is meteen de adem afgesneden. is hij dat niet dan zit hij er ook niet gevaarlijk onder :wink: .

*edit : vrij nemen is iets wat je in het onderwijs wel kan vergeten, dat is het heel erg rottige eraan :wink: .
ja, je bent natuurlijk alleen en dat is heel lastig. wij hebben de eerste tijd bij het nest van huts continu gewaakt (pal naast de kist dus), ik ging nog niet eens naar de wc als huts in de werpkist zat. 's nachts waakte een van ons, elke keer als huts bewoog of opstond zaten wij erboven op. en maar tellen, tellen en tellen.
Afbeelding
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

---Mee eens...

Inge O schreef:om de twee uur voeren is totaal geen optie - ik moet gewoon ook werken (en dus ook nog een béétje slapen), zo simpel (maar ook stresserend) is het gewoon. de eerste twee weken ben ik wel nooit langer van huis dan een paar uur (4 uur maximaal).

*edit : vrij nemen is iets wat je in het onderwijs wel kan vergeten, dat is het heel erg rottige eraan :wink: .
---Nog roepen:"Zo simpel is het gewoon"... :cry:
Als ik er alleen voor zou staan en nog eens een baan erbij zou hebben, dan zou ik niet gaan fokken. Zo simpel is dat... :wink:
Heb je dan geen vrienden of familie die tijdelijk bij je kunnen intrekken,vanwege de grootte van het nest !!!???
Hutsje schreef: ja, je bent natuurlijk alleen en dat is heel lastig. wij hebben de eerste tijd bij het nest van huts continu gewaakt (pal naast de kist dus), ik ging nog niet eens naar de wc als huts in de werpkist zat. 's nachts waakte een van ons, elke keer als huts bewoog of opstond zaten wij erboven op. en maar tellen, tellen en tellen.
---AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Mijn moeder heeft dit jaar met de tien pups niet hoeven bijvoeren. Dit is er natuurlijk 1 meer. Het jaar daarvoor hebben we ze in roulatie laten drinken (heel bezorgd...om dat we dachten dat er sommigen niet goed dronken). De kleinste pup mocht ALTIJD bij mama drinken, den anderen wisselden we soms af.
Maar het waren hele dikke en supergezonde puppen, ook die kleine.

Dit jaar dus niet bijgevoerd, wél eerder aan de pap gezet. Nooit meer in groepen laten drinken, ze regelden dat met zn tienen gewoon vanzelf.

Ik zou vooral nu eerst afwachten, wat al gezegd is, en 2 x per dag wegen op vaste tijdstippen (voor zover mogelijk). Realiseren dat het soms lijkt dat ze niet aankomen terwijl de vorige meting net met volle buik was en de nieuwe net na ontlasting/urineren (scheelt een hoop zorgen).
De pups die moeite lijken te hebben met drinken regelmatig even aanleggen (eerst effe een sterke dikke pups laten lurken, dan de zwakkere aan de tepel), natuurlijk wel pas als mama melk geeft, want dat is natuurlijk niet continue. Dan hebben ze het sneller door, en als een sterke pup heeft voorgezogen komt de melk ook makkelijker.

En áls je bijvoert...de dikke kids bijvoeren en de kleintjes bij mama laten! Dat is veel betere en voedzamere melk. De kleintjes dan zo vaak mogelijk aanleggen. Na 2,5e week kunnen ze alweer aan de pap gaan wennen, dus dat scheelt!!

Effe nagezocht...de pups van Saarbriard...geboortegewichten tussen de 500 en 600 gram (dikke puppen!!) . Geboren op (19 en) 20 mei, twee dagen later (ik dacht dat ze in de ochtend gewogen werden), tussende 120 en 170 gram aangekomen, melk in overvloed, op 6 juni (krap 2,5e week oud) aan de pap! Volgens haar log moest ze ze wel af en toe even helpen met het vinden de tepels, maar waren ze allemaal erg tevreden.

Overigens is dat natuurlijk altijd nog het beste bewijs...tevreden puppen zijn rustige puppen!

Als je haar log wilt nalezen :
www.sarabandebriards.nl

onder "logboek C-nest".

Heftig he, zo'n groot nest!! Maar wel heerlijk, al die smakkende en morrelende geluidjes. Ik hoop dat het kleine reutje geen tekenen van ziekte gaat laten zien!!
Laatst gewijzigd door Madelief op 14 feb 2008 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Het nest van Willem is ook bijgeflest met geitenmelk. Iedere 2 uur en eigenlijk op gevoel. Tja hoeveelheden :denken: We zitten dan ik de kist erbij en eerst drinken bij mams en die dan loslaten voeden we bij totdat we ze allemaal gehad hebben en dan na 2 uur weer. Gaat echt op gevoel zeker de eerste dagen. Doodvermoeiend maar lonend, groeiende pups.
Willem eet nu nog een keer per dag een maaltijd geiten melk.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Een kennis van me heeft een paar weken geleden een nest van 11 pups (Laekense) gekregen en bij dit nest is het de eerste dagen niet nodig geweest om bij te flessen. Daarna heeft ze dit wel gedaan, een keer of 5 per dag geloof ik, maar als je wil kan ik dat voor je navragen.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ps. om de twee uur is natuurlijk onzin...het is niet dat ze helemaal geen melk krijgen.

Wel zou ik gewoon de hoeveelheid op de verpakking aanhouden. Het moet namelijk een voeding zijn naast die van mam. En de samanstelling probeert dat te evenaren. Vaak inderdaad berekend op iedere 2 uur voeren. De puppen drinken natuurlijk vaker (maar minder) dus het zal wel iets geconcentreerder zijn.
Ik zou die formule aanhouden, want 1. een pup van die leeftijd kan dat kennelijk goed hebben, en 2. Als ze ook echt verzadigd voelen na zo'n voeding heeft zo'n kleintje meer kans, en dat is tenslotte je doel. Anders moet het gevoerde pupje alleen maar gewoon meer urine maken, als je een lagere concentratie geeft .

Oja, veel fokkers zeiden ons dat het helpen kan om mama zelf wel die puppenmelk te voeren. Geen idee of dat waar is. We hebben het geprobeerd, en de eerste dagen wilde ze dat wel, maar al snel niet meer.

Nogmaals succes!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno is een pup uit een nest van 11 en daar was bijvoeden helemaal niet nodig. Moeders was echt een wandelende melkfabriek. Het enige wat er gedaan is is om de pups om de zoveel tijd te verleggen aan de tepels. Steeds eentje opschuiven zeg maar :mrgreen:

Misschien is het dus niet eens nodig :wink: .

Mocht het wel nodig zijn zou ik het dus op gevoel doen, inderdaad door te voelen met een hand op het buikje.
:pop:
Gollum
Zeer actief

Cocochanel schreef:
---Mee eens...

Inge O schreef:om de twee uur voeren is totaal geen optie - ik moet gewoon ook werken (en dus ook nog een béétje slapen), zo simpel (maar ook stresserend) is het gewoon. de eerste twee weken ben ik wel nooit langer van huis dan een paar uur (4 uur maximaal).

Als ik er alleen voor zou staan en nog eens een baan erbij zou hebben, dan zou ik niet gaan fokken. Zo simpel is dat... :wink:
Heb je dan geen vrienden of familie die tijdelijk bij je kunnen intrekken,vanwege de grootte van het nest !!!???
Hutsje schreef: ja, je bent natuurlijk alleen en dat is heel lastig. wij hebben de eerste tijd bij het nest van huts continu gewaakt (pal naast de kist dus), ik ging nog niet eens naar de wc als huts in de werpkist zat. 's nachts waakte een van ons, elke keer als huts bewoog of opstond zaten wij erboven op. en maar tellen, tellen en tellen.
Ja ik dacht al, ben ik nou de enige die daar vraagtekens over heeft :denken:
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Gollum schreef:
Cocochanel schreef:
---Mee eens...

Ik ben geen fokker maar mijn gevoel zegt dat je doodliggen niet voor 100% kan voorkomen. Ik zou ook niet 24 uur per dag bij de kist gaan zitten. Ik zou 4 uur weg zijn persoonlijk ook wat lang vinden maar ik denk dat Inge meer dan genoeg weet van fokken en dat ze heel goed weet wat ze doet.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:voor de anderen : bedankt voor de info :ok: . ik zit voorlopig idd te denken aan alleen wegen en liefst niet bij te voeren de eerste dagen.

op het ogenblik blijkt het zeker ook nog niet nodig : ze zuigen als stofzuigertjes en slapen als roosjes :slaap: :mrgreen: .
en sette eet heel goed.
dat is alvast een goed bericht, houden zo :ok:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Inge O schreef:voor de anderen : bedankt voor de info :ok: . ik zit voorlopig idd te denken aan alleen wegen en liefst niet bij te voeren de eerste dagen.

op het ogenblik blijkt het zeker ook nog niet nodig : ze zuigen als stofzuigertjes en slapen als roosjes :slaap: :mrgreen: .
en sette eet heel goed.
Fijn, van dat stofzuigen :ok: Hoe is het nu met dat reutje wat het niet zo makkelijk had bij de geboorte?
Gr. Marijke
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik heb ook mijn teefje puppymelk aangeboden, met het idee dat het dan minder van haarzelf kost, maar dat is dus niet wetenschappelijk onderbouwd. Het eerste nest wilde ze het wel, het tweede nest heeft ze het een dag of twee, drie gedronken daarna niet meer.

Veel succes!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
als ik nu iets niet van plan ben is het om me hier te verantwoorden over of ik al dan niet fok en hoe ik fok. doen jullie het vooral hoe jullie het willen, dan doe ik het op mijn manier, OK?

en cocotoestand : je kan je verdere reacties in mijn topic besparen, want ik ga er niet verder op in. je komt hier alleen maar op het forum met negatieve bijdragen en dat is het allerlaatste waar ik nu zit op te wachten.

nog wel dit : als ik zei 'zo simpel is het gewoon', dan bedoelde ik dat even categoriek als het leek : zo doe ik het en daarmee klaar.

overigens zou het wel een beetje van de gekke zijn dat alleen nog werklozen en gepensioneerden een nest mogen hebben, niet?
voor wie goed kan rekenen : als ik 4 uur weg ben (wat overigens zelfs maar een paar dagen is de eerste twee á 3 weken) ben ik nog 20 uur per etmaal thuis, vind ik nu niet meteen een ramp te noemen, zo'n totaal van 12 of 16 uurtjes van huis weg gedurende die eerste weken.
ik heb geen idee of dit ook op mij slaat, (nu zit ik mij ook te verantwoorden) ik bedoelde alleen met mijn post te duiden dat het inderdaad verdomd lastig is als je alleen bent, en dat het met z'n 2-en al heel erg lastig is om er continu bij te zitten. wij hebben dat echter wel gedaan omdat huts een hele zware bevalling heeft gehad en ook nog een keizersnede erachteraan dus we moesten wel. dwz, ik wilde dat zo want ik wilde niet het risico lopen dat ze in haar lompheid (de narcose, eerste nest, zware hond) een pup dood zou liggen. wij hebben zelfs 4 nachten per week iemand gehad die waakte de eerste tijd. want huts had bijna geen melk dus alles moest elke paar uur gevoed worden. misschien te overdreven hoor, hoe wij het deden maar ondanks dat de da zij dat ze het niet allemaal zouden gaan redden hebben ze het wel allemaal gered.
maar goed, hiermee roep ik dus niemand ter verantwoording, mocht dit wel zo overgekomen zijn.
Afbeelding
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Ik weet niet of je wat met kruiden hebt, maar fenegriekzaad kan gebruikt worden om de melkproductie te verhogen.
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

MirandaH schreef:Ik heb ook mijn teefje puppymelk aangeboden, met het idee dat het dan minder van haarzelf kost, maar dat is dus niet wetenschappelijk onderbouwd. Het eerste nest wilde ze het wel, het tweede nest heeft ze het een dag of twee, drie gedronken daarna niet meer.

Veel succes!
Melk wordt niet gemaakt van het eten van de moeder maar van het bloed van de moeder. Het kost de moeder wel energie, maar die kan je beter aanvullen door volwaardige, gezonde voeding dan door puppymelk, lijkt me.
Maar affijn, da's hier niet echt het topic voor.
Inge, ik ben blij dat het goed gaat!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge O schreef:

De fokker van Buffy voedde om en om bij weet ik wel. Legde bijvoorbeeld de kleintjes aan bij ma, voedde dan twee pups met de fles, zijn vrouw en hij ieder een, en legde die dan later pas aan als de kleintjes flink hadden kunnen drinken. Het was wel een hele administratie om het eerlijk te doen zodat ze allemaal ook genoeg moedermelk kregen, de kleintjes, maar zeker ook de grote. Hij hield de gewichten bij na elke voedingsbeurt. Ik weet niet of het bij honden ook zo is dat je voormelk hebt met een wat andere samenstelling dan de melk die later in de voedingsbeurt komt? Dat ondervang je in ieder geval ook met om en om bijvoeren.

Het klonk mij destijds wel doordacht in de oren, en nu nog wel eigenlijk. Het lijkt mij wel een ontzettend gedoe en die mensen waren met de VUT. Het is een heel werk voor jou alleen Inge, hoe je het ook gaat oplossen, heb er veel bewondering voor, volgens mij behoorlijk zwaar als je moet bijvoeden én werken én je moet het alleen zien te klaren.

Edit: ik zie net dat gedoe over alleen en werken, dat had ik niet gelezen toen ik bovenstaande schreef. Ik bedoel het in ieder geval absoluut niet als (verkapte) kritiek, integendeel.

Anne
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb bijgevoerd met Milkodog, ik gaf Solar ook een paar keer per dag hiervan voor de melkaanmaak, even wat ondersteuning kan geen kwaad, ze had genoeg melk maar ze wilde niet 11 pups tegelijk hebben lurken, de eerste paar dagen wel maar steeds minder naarmate ze groeiden,logisch natuurlijk ;)
na een week moest ik ze aanleggen in ploegendienst, eerst 6 en dan de andere 5 gaf ik een fles en de keer erop andersom,
de pups die het minste aankwamen op een dag mochten als eerste drinken en werden wat vaker aangelegd.

Ik voerde eigenlijk enkel bij om solar wat meer te ontlasten, de pups groeiden allemaal goed en solar had genoeg melk, ze werd alleen gek van dat gekriebel van 11 van die muizen ;)
Ik voerde trouwens pas na een paar dagen bij, toen de pups groter en groter werden, Maar zoals ik al zei het was om solar te ontlasten en niet omdat ze niet genoeg bij solar binnenkregen ofzo :wink:

Ik moest Solar ook vaak helpen, want ze zag door de bomen soms het bos niet meer en moest ik haar verplichten rustig te gaan liggen, dan legde ik stuk voor stuk de pups bij haar en dan was het goed.

Ik weet niet hoe het Sette vergaat, maar hier was het ontzettend tijdrovend en soms stressvol werk om het allemaal in goede banen te leiden :roll: er komt heel wat meer bij kijken dan als er gewoon 6 pups geboren worden ,dan kan moeder zelf goed het overzicht houden en zelf behappen.

Solar telde ze wel elke keer , dat was zo schattig :wub:

edit: ik deed het 2-4 keer per dag, afhankelijk van de omstandigheden, hoe solar was en wat de pups aangekomen waren op de dag.

edit2: ter illustratie :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Podenji op 15 feb 2008 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hutsje schreef:
Inge O schreef:
als ik nu iets niet van plan ben is het om me hier te verantwoorden over of ik al dan niet fok en hoe ik fok. doen jullie het vooral hoe jullie het willen, dan doe ik het op mijn manier, OK?

en cocotoestand : je kan je verdere reacties in mijn topic besparen, want ik ga er niet verder op in. je komt hier alleen maar op het forum met negatieve bijdragen en dat is het allerlaatste waar ik nu zit op te wachten.

nog wel dit : als ik zei 'zo simpel is het gewoon', dan bedoelde ik dat even categoriek als het leek : zo doe ik het en daarmee klaar.

overigens zou het wel een beetje van de gekke zijn dat alleen nog werklozen en gepensioneerden een nest mogen hebben, niet?
voor wie goed kan rekenen : als ik 4 uur weg ben (wat overigens zelfs maar een paar dagen is de eerste twee á 3 weken) ben ik nog 20 uur per etmaal thuis, vind ik nu niet meteen een ramp te noemen, zo'n totaal van 12 of 16 uurtjes van huis weg gedurende die eerste weken.
ik heb geen idee of dit ook op mij slaat, (nu zit ik mij ook te verantwoorden) ik bedoelde alleen met mijn post te duiden dat het inderdaad verdomd lastig is als je alleen bent, en dat het met z'n 2-en al heel erg lastig is om er continu bij te zitten. wij hebben dat echter wel gedaan omdat huts een hele zware bevalling heeft gehad en ook nog een keizersnede erachteraan dus we moesten wel. dwz, ik wilde dat zo want ik wilde niet het risico lopen dat ze in haar lompheid (de narcose, eerste nest, zware hond) een pup dood zou liggen. wij hebben zelfs 4 nachten per week iemand gehad die waakte de eerste tijd. want huts had bijna geen melk dus alles moest elke paar uur gevoed worden. misschien te overdreven hoor, hoe wij het deden maar ondanks dat de da zij dat ze het niet allemaal zouden gaan redden hebben ze het wel allemaal gered.
maar goed, hiermee roep ik dus niemand ter verantwoording, mocht dit wel zo overgekomen zijn.
mijn reactie is niet op jou, maar in het algemeen
ik waak ook niet bij moeders en pups, snachts slaap ik en de eerste week ben ik wel wat meer thuis, vind alleen de tijd na de 4 wk belangrijker omdat je dan dingen met ze onderneemt.....
denk alleen dat het scheelt met het ras,
Inge heeft ook een ras dat minder lomp is dan jouw ras (net als dat mijn ras van nature minder lomp is dan jouw ras) waardoor doodliggen toch een heel ander verhaal is
EN
denk ook zeker dat een keizersnede er mee te maken heeft, dan is de teef toch ook anders heb ik het idee (geen ervaring) dan wanneer alles gewoon vanzelf en natuurlijk gaat....
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik kan me aansluiten bij Carmen. Zelf heb ik natuurlijk helemaal geen ervaring (nog?) met een zo groot nest, maar ik ben ook zeker niet 24 uur per dag bij mijn pups geweest na de eerste paar dagen. Doodliggen is iets wat bij mijn ras zelden tot nooit voorkomt.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Ik heb de rescuepups van oktober 2006 gevoederd met melk in poedervorm van Stanvet (de meest complete vervangingsmelk...de duurdere variant dus), te koop bij de DA.

Inderdaad om de 2 uur 3 pups voederen... ik was na 4 dagen uitgeput en heb eindelijk geleerd vlug in t slaap te vallen als ik me in mijn bed leg :mrgreen:
De pups werden elke dag minstens 1x gewogen en gewicht ook mooi bijgehouden op een rooster, net als andere details.

Ik heb er wel alles voor laten staan (en ben ook alleen en dus alleenverdiener), het was dat of ze laten doodgaan...

De eerste week ben ik nog wel teruggegaan naar de moederhond om de 4 uur om het weinige melk dat ze had aan de overblijvers te geven ( moeder had er al 7 gedood door erop te gaan liggen !) op te vangen.
Met de eigenaars geen contact meer...

Ik ben er een stuk armer van geworden, heb 3 bijkomende honden die ik nooit gewild heb en voor wie ik nooit goede families gevonden heb, maar c'est la vie...men moet keuzes maken in t leven...en ze mogen blijven :mrgreen:

Veel succes met je pups ! :ok: Het komt wel goed maar het is toch te overwegen waard om wat hulp aan familie en vrienden te vragen voor als je niet thuis bent...een ongeluk is gauw gebeurd...
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik ging altijd met de fles rond bij de grote nesten , en de echte hongerlappen melden zich dan ook meteen. Wij sliepen om en om bij de puppen , en daardoor toch een pupje gered die onder mams was gekomen. Ik hoorde heel in de verte wat piepen , en ja hoor de dikste reu lag er onder :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef: Ja ik dacht al, ben ik nou de enige die daar vraagtekens over heeft :denken:

Nou, ik heb geen verstand van fokken, maar ik dacht inderdaad dat nestjes fokken alleen voor werklozen of gepensioneerden of mensen die lang vrij nemen was weggelegd :N:
Ik ken je niet zo goed maar je schijnt veel medische kennis over dieren te hebben (en ik schat je in als een intelligent persoon), maar soms sta ik toch gek te kijken van sommige vragen en antwoorden :19:
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Ik zou de pups de 1e week 2 x per dag wegen om te zien of ze aankomen, een dagje gelijk blijven qua gewicht is nog geen ramp, als ze een dag erna nog niet aankomen of minder dan de andere pups, dan bijvoeren met puppymelk. Je kunt ook wisseldiensten invoeren, 5 om 6 of indien er pups wat minder aankomen, die 2x aanleggen.

Wij hadden 12 pups en daarvan heb ik er 2 een dag of 3 bijgevoerd, 2x per dag 100 ml melk per pup. Daarna gingen ze weer gelijk op met de andere pups, dus ik heb niet echt bij hoeven voeren. Omdat het er zo veel waren ben ik met 2,5 week begonnen met 1 dag pap, daarna half om half met smuldier en daarna volledig smuldier, 4x per dag, later ook gecombineerd met 2x brokjes per dag.

Je kunt de melkgift bij Sette stimuleren door Karnemelk, kaas en gekookte eieren te geven.

Succes!!

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gollum schreef:
Cocochanel schreef:
---Mee eens...

ja, de eerste weken is er ook niemand 24/7 bij mijn teefje geweest toen ze bevallen was, dan kan ze alles zelf uitstekend aan... overigens is dit bij de mechelaars heel normaal... wellicht erg verschillend bij de verschillende rassen? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”