Hier ben ik het niet mee eens. Als een pup van mij een erfelijk afwijking heeft en ik hou daar tegenover iedereen mijn mond over dicht, dan weet verder ook niemand dat. Hoe zou zo'n a.s. volgende pupkoper dan moeten weten dat mijn lijnen behept zijn met die erfelijke afwijking?massam schreef:ok als alle goedbedoelde adviezen niet werken heb ik een voorbeeld voor je. misschien dat dat helpt.
stel ik koop een pup.. deze blijkt epileptie te hebben. na onderzoek blijkt het niet in de lijn te zitten zover gezien kan worden. erg rot maar helaas. ik zoek de fokker op, we hebben het erover. fokker gaat pupkopers inlichten etc.
krijg ik diezelfde pup, krijgt die epileptie en kom ik erachter dat het gewoon bekend was zoals in dit geval? dan is het voor de hond nog steeds jammer maar helaas (in de vorm van we zorgen voor de hond en leven lekker met hond verder) maar dan is de fokker die mij vertelde dat het ok was pik! dan kwam je bij mij op de koffie!
een goede pupkoper weet dit al voordat ie bij jou een pup koopt dus die zul je al niet krijgen. dan krijg je dus allemaal mensen die niets goed uitgezocht hebben en die ook nog link worden als het uitkomt.
leuk joh!![]()
komop meid. als je wil fokken doe het dan goed en word niet de zoveelste fukker.
er és gewoon iets mis met het nest van je hond. dat is niet erg maar zeker niet fokwaardig dus doe dat dan ook niet!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gewoon een vraag.
Moderator: moderatorteam
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
als ik een pup bij jou koop vraag ik aan jou de ouders van de pup en zal ik al gaan uitzoeken wat ik kan over nest broers en zussen etc.Angelique25 schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Als een pup van mij een erfelijk afwijking heeft en ik hou daar tegenover iedereen mijn mond over dicht, dan weet verder ook niemand dat. Hoe zou zo'n a.s. volgende pupkoper dan moeten weten dat mijn lijnen behept zijn met die erfelijke afwijking?massam schreef:ok als alle goedbedoelde adviezen niet werken heb ik een voorbeeld voor je. misschien dat dat helpt.
stel ik koop een pup.. deze blijkt epileptie te hebben. na onderzoek blijkt het niet in de lijn te zitten zover gezien kan worden. erg rot maar helaas. ik zoek de fokker op, we hebben het erover. fokker gaat pupkopers inlichten etc.
krijg ik diezelfde pup, krijgt die epileptie en kom ik erachter dat het gewoon bekend was zoals in dit geval? dan is het voor de hond nog steeds jammer maar helaas (in de vorm van we zorgen voor de hond en leven lekker met hond verder) maar dan is de fokker die mij vertelde dat het ok was pik! dan kwam je bij mij op de koffie!
een goede pupkoper weet dit al voordat ie bij jou een pup koopt dus die zul je al niet krijgen. dan krijg je dus allemaal mensen die niets goed uitgezocht hebben en die ook nog link worden als het uitkomt.
leuk joh!![]()
komop meid. als je wil fokken doe het dan goed en word niet de zoveelste fukker.
er és gewoon iets mis met het nest van je hond. dat is niet erg maar zeker niet fokwaardig dus doe dat dan ook niet!
misschien minder dan een fokker maar zeker wel onderzoek doen. dat bedoel ik

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
het gaat er ook in eerste instantie niet om of de pup daadwerkelijk de afwijking heeft. maar als ik een pup zoek en ik zie dat nest broers en zussen van een van de ouders epileptie hebben of misschien hebben dan ga ik al ernstig twijfelen. neem ik dan toch die pup mag ik niet zeuren als het daadwerkelijk zo is.

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Aangezien al onze berichten over epilepsie en de adviezen om daar vooral niet mee te fokken aan dovemans-oren zijn gericht, plaats ik hier, met toestemming van de eigenaresse van deze Tervuerense Herder, een filmpje van een epileptische toeval.
Het begin van de toeval staat er net niet op. De hond ligt dus al in de toeval als het filmpje start.
Let wel: dit is een milde toeval voor deze hond! De toevallen zijn meestal heftiger en dan ligt hij ook gewoon de halve woonkamer door te stuiteren.
De eigenaresse oogt vrij rustig. Dit is een stukje ervaring wat ze heeft en daarnaast is het voor de hond ook beter om ogenschijnlijk rustig te blijven.
Ik kan wel vertellen dat zij na een stuk of vijf toevallen op één dag zeker niet meer zo rustig is als op dit filmpje te zien is.
Ik hoop van harte dat er door het plaatsen van dit filmpje ogen geopend worden.

Het begin van de toeval staat er net niet op. De hond ligt dus al in de toeval als het filmpje start.
Let wel: dit is een milde toeval voor deze hond! De toevallen zijn meestal heftiger en dan ligt hij ook gewoon de halve woonkamer door te stuiteren.
De eigenaresse oogt vrij rustig. Dit is een stukje ervaring wat ze heeft en daarnaast is het voor de hond ook beter om ogenschijnlijk rustig te blijven.
Ik kan wel vertellen dat zij na een stuk of vijf toevallen op één dag zeker niet meer zo rustig is als op dit filmpje te zien is.
Ik hoop van harte dat er door het plaatsen van dit filmpje ogen geopend worden.

Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- CKS
- Zeer actief
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Juist!Mickie schreef:Mijn hart breekt bij het zien van dat filmpje![]()
Misdadig gewoon als je pups hier willens en wetens mee opzadelt
Wat ook niet onbelangrijk is, is dat deze hond iedere 12 dagen op één tot anderhalve dag 4 tot 7 van deze (en meestal nog heftigere) toevallen krijgt.
Tijdens de post-ictale fase (herstelfase) na zo'n toeval is de hond voor lange tijd gedesorriënteerd, tijdelijk blind, schrikachtig en loopt vervolgens een hele nacht te ijsberen om maar niet te hoeven slapen..., hij voelt waarschijnlijk dat er tijdens het slapen nieuwe toevallen door kunnen breken. In zo'n nacht doe je zelf ook geen oog dicht, dat moge duidelijk zijn.
De toeval op het filmpje is dus zeker niet het enige wat bij epilepsie hoort, daar hoor nog een heel relaas bij.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
chrico
- Zeer actief
- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
GVD mijn hart breekt echt als ik dit zie
Tis idd al erg genoeg als blijkt dat je hond dit heeft, maar dat iemand de bereidheid heeft om moedwillig de kans te hebben dit de wereld in helpen gaat mijn verstand te boven.
Shirley je weet dat ik alles, maar er ook alles aan zal doen om te proberen dat je niet gaat fokken met Sara, geloof niet dat ik veel verder hierover uit hoef te wijden.
Tis idd al erg genoeg als blijkt dat je hond dit heeft, maar dat iemand de bereidheid heeft om moedwillig de kans te hebben dit de wereld in helpen gaat mijn verstand te boven.
Shirley je weet dat ik alles, maar er ook alles aan zal doen om te proberen dat je niet gaat fokken met Sara, geloof niet dat ik veel verder hierover uit hoef te wijden.
- boemerang
- Zeer actief
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik dacht voorbereid te zijn op het filmpje, ik heb veel mensen met epilepsie gezien.. Maar dit..
Eternal; hoe kun je dit een hond aandoen, hoe kun je willens en wetens pups op de wereld zetten met dit risico?
Je weet het zelf ook wel ergens, anders was je dit topic nooit zo gestart..
Kun je nog slapen na dit filmpje, in de wetenschap dat er straks misschien wel 10 van zulke honden rondstuiteren door jouw toedoen?
Eternal; hoe kun je dit een hond aandoen, hoe kun je willens en wetens pups op de wereld zetten met dit risico?
Je weet het zelf ook wel ergens, anders was je dit topic nooit zo gestart..
Kun je nog slapen na dit filmpje, in de wetenschap dat er straks misschien wel 10 van zulke honden rondstuiteren door jouw toedoen?
Laatst gewijzigd door Gollum op 22 feb 2008 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- peggy en vinnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Oké en dan zeg ik tegen jou dat moeder natuurlijk top is, zo ook vaders, wat de eigenaar zal bevestigen en de pupmensen weet je niet te vinden, of ik geef je voor de goede vorm wat adressen waar je gezonde pups van mij mag gaan bekijken. Dat doe je dan allemaal en ondertussen weet je nog steeds niks van die ene pup met die erfelijke rotafwijking.massam schreef:als ik een pup bij jou koop vraag ik aan jou de ouders van de pup en zal ik al gaan uitzoeken wat ik kan over nest broers en zussen etc.Angelique25 schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Als een pup van mij een erfelijk afwijking heeft en ik hou daar tegenover iedereen mijn mond over dicht, dan weet verder ook niemand dat. Hoe zou zo'n a.s. volgende pupkoper dan moeten weten dat mijn lijnen behept zijn met die erfelijke afwijking?massam schreef:ok als alle goedbedoelde adviezen niet werken heb ik een voorbeeld voor je. misschien dat dat helpt.
leuk joh!![]()
misschien minder dan een fokker maar zeker wel onderzoek doen. dat bedoel ik
Maar een fokker is vaak al niet veel beter af hoor. Ja, de officiële dingetjes weet je natuurlijk, maar voor de rest ben je echt afhankelijk van wat men kwijt wil en dat is (op een paar uitzonderingen na) in de regel niet veel.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk wel zeker te weten dat dat uiterlijke schijn is omdat de ervaring je leert dat helemaal niemand er iets aan heeft als je op dat moment in paniek gaat. Maar ondertussen zal haar hart weer in honderduizend stukken liggenCasey schreef:wow...... knap van de eigenaaresse om zo kalm te blijven!
Kees
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik spreek uit ervaring en ik kan dit volmondig beamenAngelique25 schreef:Ik denk wel zeker te weten dat dat uiterlijke schijn is omdat de ervaring je leert dat helemaal niemand er iets aan heeft als je op dat moment in paniek gaat. Maar ondertussen zal haar hart weer in honderduizend stukken liggenCasey schreef:wow...... knap van de eigenaaresse om zo kalm te blijven!
Kees

-
Anouschka
- Vaste gebruiker
Dat heb je helemaal goed ! Ik vind het verschrikkelijk. Faolin heeft tot nu toe ongeveer 130 aanvallen gehad sinds het begin van zijn epilepsie. En nog steeds breekt mijn hart als ik mijn ventje zo zie ploeteren. Maar voor Faolin wil ik sterk blijven, want als hij uit de aanval komt heeft hij heel veel steun nodig. Die zoekt hij dan ook echt en dan wil ik sterk zijn. Maar het doet me verschrikkelijk veel pijn...Angelique25 schreef:Ik denk wel zeker te weten dat dat uiterlijke schijn is omdat de ervaring je leert dat helemaal niemand er iets aan heeft als je op dat moment in paniek gaat. Maar ondertussen zal haar hart weer in honderduizend stukken liggenCasey schreef:wow...... knap van de eigenaaresse om zo kalm te blijven!
Kees
Groetjes van Anouschka en Faolin

-
Anna*
-
MoniqueDM
- Zeer actief
In dit topic: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight= staat hetzelfde filmpje en alle antwoorden op jouw vragenAnna*Poncho schreef:Even over die hond met epilepsie: krijgt hij daar medicijnen voor (lijkt me wel?) en helpen die niet of niet genoeg? En: is het nog wel dierwaardig om deze hond te laten leven?
Edit: lees het antwoord hierop al in het andere topic

- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat het verschrikkelijk is weet ik helaas ook uit ervaring. Mijn hond heeft het niet zo erg als die van jou, maar het gevoel is hetzelfde.Anouschka schreef:Dat heb je helemaal goed ! Ik vind het verschrikkelijk. Faolin heeft tot nu toe ongeveer 130 aanvallen gehad sinds het begin van zijn epilepsie. En nog steeds breekt mijn hart als ik mijn ventje zo zie ploeteren. Maar voor Faolin wil ik sterk blijven, want als hij uit de aanval komt heeft hij heel veel steun nodig. Die zoekt hij dan ook echt en dan wil ik sterk zijn. Maar het doet me verschrikkelijk veel pijn...Angelique25 schreef:Ik denk wel zeker te weten dat dat uiterlijke schijn is omdat de ervaring je leert dat helemaal niemand er iets aan heeft als je op dat moment in paniek gaat. Maar ondertussen zal haar hart weer in honderduizend stukken liggenCasey schreef:wow...... knap van de eigenaaresse om zo kalm te blijven!
Kees
Ik heb groots respect voor je dat je dit filmpje op het I-net hebt geplaatst waarschijnlijk wetende dat je vaak tegen de reactie van "waarom laat je 'm niet inslapen" aanloopt en dat je tig keer in de verdediging moet schieten om te vertellen waarom je dat niet doet.
Ik hoop van harte dat jouw filmpje sommige mensen die van epilepsie zeggen "ach er zijn wel ergere dingen" de ogen een stukje zal openen en wellicht waakzamer zullen worden ten aanzien van deze aandoening.
Heel veel sterkte verder!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De border collie van mijn werkgever heeft ook epilepsie. De eerste keer dat hij een aanval kreeg was mijn werkgever op vakantie en was de hond bij mij op kantoor. Ik had wel eens eerder epilepsie gezien bij een hond, maar als je onvoorbereid bent is het bij de eerste keer net alsof de hond doodgaat en ieder moment zijn laatste adem uit kan blazen. Echt hartverscheurend, en iets wat je niemand toewenst, al zeker de hond zelf niet.
Shirley, denk alsjeblieft aan het filmpje van Faolin en probeer je in te denken hoe je het zelf zou vinden als jouw geliefde hond dit soort aanvallen zou moeten meemaken, en jij dus ook.
Wees in hemelsnaam verstandig en zet je fokplannen met Sara uit je hoofd.
Shirley, denk alsjeblieft aan het filmpje van Faolin en probeer je in te denken hoe je het zelf zou vinden als jouw geliefde hond dit soort aanvallen zou moeten meemaken, en jij dus ook.
Wees in hemelsnaam verstandig en zet je fokplannen met Sara uit je hoofd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
en dus.... kun jij dat ook wel?eternal schreef:en dat heb je dus mooi mis. Je moet eens kijken bijde club. Welke fokkers nog steeds fokkebn met honden die dit door geven.Webborn schreef:Een goedgekeurde kan ze niet gebruiken, een reu die fokt volgens de normen van de RV mag haar teef niet dekken. Op zijn best vind ze dus een reu die via de achterdeur fokt maar wel HD en ED geröntgend is.Podenji schreef:het is goed dat ze ACE niet meer kan gebruiken voor de dekking, maar ze zal heus wel een andere reu vinden en als ze geen goedgekeurde vindt dan wel een andere , met alle gevolgen van dien
Maar gezien de 3 gevallen van epilepsie in het nest waar Sara uit komt maakt het eigenlijk niet meer uit wie er wel mee in zee wil... Niemand die van honden houdt zou fokken met een hond uit een dergelijk nest.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Patrol
- Zeer actief
Ik ben niet zo'n actieve schrijver op het forum, maar lees wel veel mee. Het zoveelste topic over het aangeklooi van mensen met dieren gaat mij weer enorm aan het hart. Waarom? Ik fok niet, heb ook niet de behoefte om dat te doen, maar kan zo enorm kwaad worden over de domheid van dit soort mensen. Onwetenheid kan je het immers in dit geval absoluut niet noemen.
Wat is het probleem om te 'snappen' dat je op deze manier niet moet fokken? Hoe ingewikkeld is dat voor sommige mensen om dat te snappen? Als je toch enig gevoel en dierenliefde hebt, de kennis over 'goed' fokken ook hebt, dan kan je toch alleen maar de conclusie trekken dat je het niet moet doen........
Ik snap het echt niet.....
Wat is het probleem om te 'snappen' dat je op deze manier niet moet fokken? Hoe ingewikkeld is dat voor sommige mensen om dat te snappen? Als je toch enig gevoel en dierenliefde hebt, de kennis over 'goed' fokken ook hebt, dan kan je toch alleen maar de conclusie trekken dat je het niet moet doen........
Ik snap het echt niet.....

- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
- Aantal honden: 2
En dan nog iets...
Het heeft er alle schijn van dat Sara een Dermoid Sinus heeft die is gaan ontsteken...
Laat dit a.u.b nakijken want als de DS doorbreekt naar binnen toe kan ze er aan sterven!
Waarschijnlijk hoef ik niet te vertellen dat dragers van DS niet geschikt zijn voor de fokkerij.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=38Q4BTGD

http://www.mijnalbum.nl/Foto=BQW8NRG7
Hm die bovenste twee doen het niet hier maar via de links eronder kom je er ook... Let op de stip in de nek bij de twee foto's als pup.

Let op de bult in de nek op de plaats waar op die andere foto's die stip zat.
Het heeft er alle schijn van dat Sara een Dermoid Sinus heeft die is gaan ontsteken...
Laat dit a.u.b nakijken want als de DS doorbreekt naar binnen toe kan ze er aan sterven!
Waarschijnlijk hoef ik niet te vertellen dat dragers van DS niet geschikt zijn voor de fokkerij.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=38Q4BTGD
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BQW8NRG7
Hm die bovenste twee doen het niet hier maar via de links eronder kom je er ook... Let op de stip in de nek bij de twee foto's als pup.

Let op de bult in de nek op de plaats waar op die andere foto's die stip zat.
Laatst gewijzigd door Bons op 23 feb 2008 11:37, 7 keer totaal gewijzigd.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- Patrol
- Zeer actief
Kun jij aan deze leek 'kort' uitleggen wat dat is?Webborn schreef:En dan nog iets...

- Bons
- Zeer actief
De Dermoid Sinus (Dermoid = huid, Sinus =opening/tunneltje) is een aangeboren, erfelijke afwijking bij de Rhodesian Ridgeback.
Bij pups met een DS gaat er tijdens de embryonale ontwikkeling iets mis, waardoor er een opening blijft bestaan in de huid, die als het ware een tunneltje vormt naar beneden, soms tot aan het ruggenmerg.
Dat tunneltje is bekleed met opperhuid en er groeit ook haar in waardoor er snel verstoppingen en ontstekingen kunnen ontstaan.
Niet altijd lopen ze zo diep door, soms zit er alleen een "dipje" in de huid en soms zit de DS vast op een spier onder de huid.
De DS komt vrijwel uitsluitend voor op de middenlijn, de denkbeeldige lijn tussen neuspunt en staartpunt.

Hier een pup met een DS
Bij Sara ziet het er op die twee foto's die hier niet werken exact zo uit.
Op de twee foto's waar ze wat ouder is zie je als je goed kijkt op deze plaats een bult
Als je de plek scheert vind je een kleine opening, de ingang van de tunnel
Bij pups met een DS gaat er tijdens de embryonale ontwikkeling iets mis, waardoor er een opening blijft bestaan in de huid, die als het ware een tunneltje vormt naar beneden, soms tot aan het ruggenmerg.
Dat tunneltje is bekleed met opperhuid en er groeit ook haar in waardoor er snel verstoppingen en ontstekingen kunnen ontstaan.
Niet altijd lopen ze zo diep door, soms zit er alleen een "dipje" in de huid en soms zit de DS vast op een spier onder de huid.
De DS komt vrijwel uitsluitend voor op de middenlijn, de denkbeeldige lijn tussen neuspunt en staartpunt.

Hier een pup met een DS
Bij Sara ziet het er op die twee foto's die hier niet werken exact zo uit.
Op de twee foto's waar ze wat ouder is zie je als je goed kijkt op deze plaats een bult
Als je de plek scheert vind je een kleine opening, de ingang van de tunnel
Laatst gewijzigd door Bons op 23 feb 2008 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Brigitte30
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Bons
- Zeer actief
Ik denk niet dat ze dit weet, want hieraan moet je hond echt geopereerd worden anders kan het fout aflopen. En gek op haar hond is ze wel... toch? Shirley?malinois schreef:en dit weet ze en toch dit dus gewoon compleet willen negeren?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als je hond toch zo'n bult in de nek heeft, ga je er toch mee naar de dierenarts?Webborn schreef:Ik denk niet dat ze dit weet, want hieraan moet je hond echt geopereerd worden anders kan het fout aflopen. En gek op haar hond is ze wel... toch? Shirley?malinois schreef:en dit weet ze en toch dit dus gewoon compleet willen negeren?
Hoe kan het fout aflopen bij een hond met deze aandoening? En is na een operatie dat gevaar helemaal tot nul gereduceerd?
- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
Als de sinus niet tot aan het ruggenmerg loopt en op tijd weggehaald wordt kan de hond er bij wijze van spreken 100 mee worden.LongFields schreef:Als je hond toch zo'n bult in de nek heeft, ga je er toch mee naar de dierenarts?Webborn schreef:Ik denk niet dat ze dit weet, want hieraan moet je hond echt geopereerd worden anders kan het fout aflopen. En gek op haar hond is ze wel... toch? Shirley?malinois schreef:en dit weet ze en toch dit dus gewoon compleet willen negeren?
![]()
Hoe kan het fout aflopen bij een hond met deze aandoening? En is na een operatie dat gevaar helemaal tot nul gereduceerd?
Operatie is echt nodig en ook nog bij een dierenarts die verstand van DS heeft en hem echt helemaal weghaald. Als de sinus niet in zijn geheel weggehaald wordt kan die verder gaan ontsteken met alle gevolgen van dien. Vele dierenartsen hebben nog nooit een sinus gezien en zullen het ook niet snel herkennen.
Als je niets aan een sinus doet zal het buisje verstopt raken en raakt in de loop van de tijd ontstoken. Dit is voor de hond uiteraard geen prettig gevoel. Ik denk dat iedereen zich wel voor kan stellen hoe het voor de hond is om een sinus te hebben, die tot op het ruggenmerg loopt, de zenuwbanen in en dan gaat ontsteken
Deze operatie kost uiteraard geld en ik wil nogmaals benadrukken dat het door een dierenarts gedaan moet worden die weet wat ie doet.
De DS is een vervelende afwijking waar prima iets aan gedaan kan worden, maar dan moet ie wel opgemerkt worden.
De DA van Shirley is volgens haar zeggen prima op de hoogte van sinussen, maar wat dit nu is heeft ie vast even over het hoofd gezien
De foto's zijn ondertussen bekeken door iemand die nestinventarisatie doet en een redelijke kijk heeft op DS.....het eerste wat ze zei was dat dit bijna onmiskenbaar DS is
Dat er fokkers zijn die altijd de perfecte nesten hebben bestaat niet. Helaas eindigd het leven van sommige pups hierdoor al in de werpkist, zonder dat er ook maar aan operatie gedacht wordt. Bij sommige gevallen zal het misschien beter zijn om de pup in te laten slapen, maar dat kan alleen gezien worden op de operatietafel.
Gelukkig is er wel openheid bij een aantal fokkers.
Een pup waar een sinus bij geconstateerd is mag nooit en te nimmer voor de fok gebruikt worden!!