Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gewoon een vraag.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Nanna schreef:Ondertussen hult TS zich in stilzwijgen......
Die denkt "lul maar aan, ik wil dit jaar tóch naar Marbella en dat geld moet érgens vandaan komen" :19:
En dat geld mag Sara ophoesten. Wat dat aangaat is de Ridgeback een fijn ras: grote nesten, dure pups. En ach, wat sinussen en epilepsie links en rechts; daar wordt grootmoedig overheen gezien.
Want de mensen van de club zijn zo onaardig. :roll:
Ja en omdat er rotte appels in de club zitten (die ws ook fokken met honden die epilepsie en/of DS hebben) is het gerechtvaardigd om ook met Sara te fokken (die in augustus ofzo pas 2 wordt) :piew: .
En dan durven beweren dat je zoveel van het ras houdt :wall: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

LongFields schreef:Als je hond toch zo'n bult in de nek heeft, ga je er toch mee naar de dierenarts? :19:
Ja uiteraard, ik wel tenminste... ik bedoelde eigenlijk dat ze waarschijnlijk niet weet/wist... dat het vrijwel zeker een DS is. Niet elke DA zal het ook als dusdanig herkennen vrees ik.

Ik probeer nog steeds krampachtig redelijk en beleefd te blijven in de veronderstelling dat dit meer zoden aan de dijk zet dan dat wat ik veel liever zou doen :devil:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nanna schreef:Ondertussen hult TS zich in stilzwijgen......
Die denkt "lul maar aan, ik wil dit jaar tóch naar Marbella en dat geld moet érgens vandaan komen" :19:
En dat geld mag Sara ophoesten. Wat dat aangaat is de Ridgeback een fijn ras: grote nesten, dure pups. En ach, wat sinussen en epilepsie links en rechts; daar wordt grootmoedig overheen gezien.
Want de mensen van de club zijn zo onaardig. :roll:
Maar is het niet zo dat als zij moedwillig dit nest fokt dit alles wetende en er zijn gebreken bij de pups dat zij hiervoor finacieel aansprakelijk gesteld kan worden.
Dat zou de beste manier zijn natuurlijk als er toch gefokt gaat worden en er gaat wat mis want dan pak je af waar het om te doen was de centen. :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Kika schreef:
Als de sinus niet tot aan het ruggenmerg loopt en op tijd weggehaald wordt kan de hond er bij wijze van spreken 100 mee worden.
Operatie is echt nodig en ook nog bij een dierenarts die verstand van DS heeft en hem echt helemaal weghaald. Als de sinus niet in zijn geheel weggehaald wordt kan die verder gaan ontsteken met alle gevolgen van dien. Vele dierenartsen hebben nog nooit een sinus gezien en zullen het ook niet snel herkennen.
Als je niets aan een sinus doet zal het buisje verstopt raken en raakt in de loop van de tijd ontstoken. Dit is voor de hond uiteraard geen prettig gevoel. Ik denk dat iedereen zich wel voor kan stellen hoe het voor de hond is om een sinus te hebben, die tot op het ruggenmerg loopt, de zenuwbanen in en dan gaat ontsteken :jank:
Deze operatie kost uiteraard geld en ik wil nogmaals benadrukken dat het door een dierenarts gedaan moet worden die weet wat ie doet.

De DS is een vervelende afwijking waar prima iets aan gedaan kan worden, maar dan moet ie wel opgemerkt worden.
De DA van Shirley is volgens haar zeggen prima op de hoogte van sinussen, maar wat dit nu is heeft ie vast even over het hoofd gezien :19:
De foto's zijn ondertussen bekeken door iemand die nestinventarisatie doet en een redelijke kijk heeft op DS.....het eerste wat ze zei was dat dit bijna onmiskenbaar DS is :evil:

Dat er fokkers zijn die altijd de perfecte nesten hebben bestaat niet. Helaas eindigd het leven van sommige pups hierdoor al in de werpkist, zonder dat er ook maar aan operatie gedacht wordt. Bij sommige gevallen zal het misschien beter zijn om de pup in te laten slapen, maar dat kan alleen gezien worden op de operatietafel.
Gelukkig is er wel openheid bij een aantal fokkers.

Een pup waar een sinus bij geconstateerd is mag nooit en te nimmer voor de fok gebruikt worden!!
Bedankt voor je uitleg! :ok:
Is zo'n DS bij een volwassen hond altijd een bult, of betekent het in het geval van Sara dat er een ontsteking aanwezig zou kunnen zijn, die dus naar ik begrepen heb ernstige vormen voor de hond zelf zou kunnen aannemen?
Komt DS voor zover jij weet ook bij andere rassen voor, en is er een verwantschap met de kenmerkende ridge bij de RR?
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Als de DS een bult is geworden is die in alle waarschijnlijkheid aan het ontsteken.
Ik verwijs naar stukken op het forum van de RRCN voor de erfekijkheid van de DS.
Bonnie heeft daar vele malen meer verstand van dan ik :ok:
http://www.rrcn.nl/forum/index.php?showtopic=524
Bons
Zeer actief

LongFields schreef:Is zo'n DS bij een volwassen hond altijd een bult, of betekent het in het geval van Sara dat er een ontsteking aanwezig zou kunnen zijn, die dus naar ik begrepen heb ernstige vormen voor de hond zelf zou kunnen aannemen?
Komt DS voor zover jij weet ook bij andere rassen voor, en is er een verwantschap met de kenmerkende ridge bij de RR?
Voor zover ik heb begrepen is de bult een teken van ontsteking en/of opeenhoping van vuil in de tunnel.

Voor zover nu bekend is de DS onlosmakelijk verbonden met de ridge. De ridge vererfd als een dominante mutatie en er wordt momenteel vermoed dat homezygote dragers van de ridge (honden die twee kopietjes van de aanleg voor de ridge hebben voor wie minder in to genetica is) eerder een DS ontwikkelen dan heterozygoten (1 kopietje van de aanleg voor de ridge, deze honden hebben dus ook ene ridge op de rug). Maar de heterozygoot kan er ook een ontwikkelen.

De DS wordt ook regelmatig gevonden bij de Thai Ridgeback.

Er zijn meldingen van DS bij rassen zonder aanleg voor de ridge, blijkbaar geeft dat wat de ridge doet onstaan echter een verhoogd risico want het komt bij andere rassen (en ridgeloze rr?) zelden voor.
Laatst gewijzigd door Bons op 23 feb 2008 12:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

LongFields schreef:
Bedankt voor je uitleg! :ok:
Is zo'n DS bij een volwassen hond altijd een bult, of betekent het in het geval van Sara dat er een ontsteking aanwezig zou kunnen zijn, die dus naar ik begrepen heb ernstige vormen voor de hond zelf zou kunnen aannemen?
Dat laatste vraag ik mij ook af, vooral omdat er dus blijkbaar weinig da's zijn die er verstand van hebben.

Edit:lees al het antwoord :wink:
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Laat ik helder zijn in het wel of niet verstand hebben van een DS bij dierenartsen.
Tot niet al te lange tijd geleden werd deze afwijking door vele fokkers "verzwegen", niet geopereerd en de pups werden ingeslapen.
Wat er niet "is" kan ook niet over geleerd worden.
Nu geven steeds meer fokkers openheid over dit soort problemen en worden de operatie's ook uitgevoerd. Ook is er steeds meer onderzoek naar.
Je moet alleen wel weten waar je naar kijkt en zoeken moet. Niet altijd is een DS snel op te sporen omdat ie ook bv heel smal kan zijn.

Als het idd een DS is wat Sara heeft dan zou dat naar boven gekomen zijn als de "fokkers" van Sara (en goeie vrienden van Shirley) een nestinventarisatie hadden laten uitvoeren. Zelf denk ik dat Shirley nog maar de helft weet van wat ze doet voorkomen en heeft ze de bult als een oppervlakkige ontsteking gezien, die behandeld en ja als de ontsteking dan weer rustig wordt slinkt de bult ook weer.
Shirley weet waarschijnlijk ook niet dat het keer op keer gaat ontsteken en zolang ze dit niet door iemand laat controleren die ECHT verstand van zaken heeft zal Sara hier last van blijven houden met alle gevolgen van dien voor Sara :jank:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Webborn schreef:
malinois schreef::roll: en dit weet ze en toch dit dus gewoon compleet willen negeren? :19:
Ik denk niet dat ze dit weet, want hieraan moet je hond echt geopereerd worden anders kan het fout aflopen. En gek op haar hond is ze wel... toch? Shirley?
maar als je gaat fokken, verdiep je je toch eerst in het ras (volgens mij al VOOR je een hond gaat aanschaffen, maar alla :roll:), en ook in de erfelijke afwijkingen die er in een ras voorkomen? Dan herken je dit toch meteen en weet je ook dat je er nooit mee moet fokken (of zeg ik nu iets heel raars???) :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

tineke schreef: Maar is het niet zo dat als zij moedwillig dit nest fokt dit alles wetende en er zijn gebreken bij de pups dat zij hiervoor finacieel aansprakelijk gesteld kan worden.
Het moeilijke aan primaire (erfelijke) epilepsie is dat het zich pas tussen het eerste en vijfde levensjaar openbaart.
Ik weet niet in hoeverre je dan een fokker nog financieel aansprakelijk kunt stellen. Dat de onderzoeken en controles klauwen met geld kosten is een ding wat zeker is, maar wat nou als een fokker blijft volhouden dat hij/zij nooit eerder erfelijke gebreken heeft kunnen constateren bij ouders en voorouders?!
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:
tineke schreef: Maar is het niet zo dat als zij moedwillig dit nest fokt dit alles wetende en er zijn gebreken bij de pups dat zij hiervoor finacieel aansprakelijk gesteld kan worden.
Het moeilijke aan primaire (erfelijke) epilepsie is dat het zich pas tussen het eerste en vijfde levensjaar openbaart.
Ik weet niet in hoeverre je dan een fokker nog financieel aansprakelijk kunt stellen. Dat de onderzoeken en controles klauwen met geld kosten is een ding wat zeker is, maar wat nou als een fokker blijft volhouden dat hij/zij nooit eerder erfelijke gebreken heeft kunnen constateren bij ouders en voorouders?!
ze heeft het hier toegegeven, er staan foto's met een puntje wat duidt op een afwijking, er wordt door diverse mensen op gewezen... ik vind het nogal wat, als ze daar gewoon niet op reageert en er mee door gaat..... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tineke

MoniqueDM schreef:
Ja dat wordt moeilijk begrijp ik :wink:
Overigens via de mail wordt erop vragen van ds ,ed of ocd niet ingegaan en word erover hd gezegd dat Sara dat niet heeft omdat hun dat kunnen zien aan het lopen en liggen en dat ze daarom daar in ieder geval niet op testen:denken: .
Al met al reden genoeg om als er iets misgaat,wat ik uiteraard niet hoop :wink: ,ze financieel aansprakelijk te stellen.
Al deze feiten wijzen er toch duidelijk op dat als er toch nu nog een nest met Sara wordt gefokt dat de fokster toch wel erg nalatig is.
Al met al hoop ik dat als ze dit allemaal leest alsnog afziet van een nest :wink:
tineke

Inge O schreef:
malinois schreef:
Webborn schreef:
malinois schreef::roll: en dit weet ze en toch dit dus gewoon compleet willen negeren? :19:
Ik denk niet dat ze dit weet, want hieraan moet je hond echt geopereerd worden anders kan het fout aflopen. En gek op haar hond is ze wel... toch? Shirley?
maar als je gaat fokken, verdiep je je toch eerst in het ras (volgens mij al VOOR je een hond gaat aanschaffen, maar alla :roll:), en ook in de erfelijke afwijkingen die er in een ras voorkomen? Dan herken je dit toch meteen en weet je ook dat je er nooit mee moet fokken (of zeg ik nu iets heel raars???) :denken:
ja, je zegt jammer genoeg iets raars als je denkt (hoopt) dat dit voor elke fokker zou gelden :wink: .

voor een groot deel speelt enkel geld een rol en voor een ander groot deel zelfoverschatting : hun hond is altijd de mooiste, de beste en de gezondste, wat er ook loos mee is :roll: .
Ja dat denk ik ook het zal niet alleen geld zijn maar ook het idee dat hun hond het mooiste en allerbeste is .
Dat idee leeft bij veel mensen ,niet in de laatse plaats bij mij :mrgreen: .alhoewel niet iedereen er gelukkig naar handelt.
tineke

Inge O schreef:
tineke schreef: Dat idee leeft bij veel mensen ,niet in de laatse plaats bij mij :mrgreen: .
bij mij ook natuurlijk, alleen ís het bij de mijne ook zo :pffff: :smile: .

:S: :smile: :wink:
Bons
Zeer actief

malinois schreef:maar als je gaat fokken, verdiep je je toch eerst in het ras (volgens mij al VOOR je een hond gaat aanschaffen, maar alla :roll:), en ook in de erfelijke afwijkingen die er in een ras voorkomen? Dan herken je dit toch meteen en weet je ook dat je er nooit mee moet fokken (of zeg ik nu iets heel raars???) :denken:
Maar als je gaat fokken neem je sowieso toch alleen de beste ouderdieren?

Dus niet een teefje dat uit een nest komt waarin epilepsie zit...
Niet een teefje wat niet geröntgend is op HD en ED...
Niet een teefje waarmee niet is geshowd zoals de RV verplicht...
Niet als je geen lid bent van de RV...
Niet als je teefje jonger is dan 2 jaar...
En niet met een reu die nog jonger is en de rest allemaal ook niet heeft...

E.c.t. En aangezien TS dat allemaal al niet weet neem ik ook aan dat ze geen weet heeft van DS :19: wat dat past dan niet zo in het plaatje...

:blah: :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:word erover hd gezegd dat Sara dat niet heeft omdat hun dat kunnen zien aan het lopen en liggen en dat ze daarom daar in ieder geval niet op testen:denken: .
ik heb tijdje geleden een hond gezien, duitse herder, zag je niets aan... met rontgenen bleek dat hij bijna geen heupkoppen meer had :N: :roll:
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Inge O schreef:
tineke schreef: Dat idee leeft bij veel mensen ,niet in de laatse plaats bij mij :mrgreen: .
bij mij ook natuurlijk, alleen ís het bij de mijne ook zo :pffff: :smile: .
Dat kan niet, want die leven hier :pffff: :F:
tineke

malinois schreef:
tineke schreef:word erover hd gezegd dat Sara dat niet heeft omdat hun dat kunnen zien aan het lopen en liggen en dat ze daarom daar in ieder geval niet op testen:denken: .
ik heb tijdje geleden een hond gezien, duitse herder, zag je niets aan... met rontgenen bleek dat hij bijna geen heupkoppen meer had :N: :roll:
Klopt is heel goed mogelijk :wink:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Zit net dat filmpje te kijken, de tranen springen je in de ogen.
Jemig... en dan nog willens en wetens persé een nestje willen waar het risico groot is voor epelepsie...
BAH!!! :kotz:
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Webborn schreef:

E.c.t. En aangezien TS dat allemaal al niet weet neem ik ook aan dat ze geen weet heeft van DS :19: wat dat past dan niet zo in het plaatje...

Ben het in alles met jllie eens, behalve met het lopen van shows. Waarom zou er persee een show gelopen moeten worden voor je met een gezonde combinatie zou mogen fokken? eventueel vanweege de rasstandaard ofzo? Maar een show is behoorlijk subjectief en ik ga er van uit dat iedereen wel weet of hun hond rastypisch is of niet. Daar doet een show niks aan af denk ik.
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Ik hoop echt dat ze geen nest gaat fokken! Maar mocht het toch gebeuren is het denk ik verstandig om martplaats e.d. goed in de gaten te houden en evt. waarschuwingsadvertenties neer te zetten?
Hopelijk komt ze tot inkeer of kan iemand dit tegen houden...
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

flamme schreef:
Webborn schreef:

Ben het in alles met jllie eens, behalve met het lopen van shows. Waarom zou er persee een show gelopen moeten worden voor je met een gezonde combinatie zou mogen fokken? eventueel vanweege de rasstandaard ofzo? Maar een show is behoorlijk subjectief en ik ga er van uit dat iedereen wel weet of hun hond rastypisch is of niet. Daar doet een show niks aan af denk ik.
ligt er een beetje aan wat je met de hond wil, bij de werkhondmechelaar gebeurd het zo goed als niet, maar dan gaat het ook niet om het uiterlijk maar om de werkkwaliteiten... :wink:
Kijk, het zal mij een worst wezen of de hond een enorme witte borstvlek met witte voetjes heeft en 10 cm te groot is, als hij goed werkt :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

flamme schreef:
En de mening van de eigenaar over diens eigen hond is dan wel objectief te noemen? :19:
Ik denk dat de gemiddelde keurmeester objectiever tegenover hem of haar vreemde honden zal staan dan een eigenaar.
Ik zou veel meer waarde hechten aan het oordeel van een rasspecialist voor wat betreft mijn ras dan dat ik mijn eigen oordeel naar waarde hecth.
Op een inventarisatiedag lopen meestal rasspecialisten rond die de honden kunnen keuren op geschiktheid voor de fokkerij, dus persé naar een show is niet eens nodig bij de meeste rassen.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

ja, maar ik vind een inventarisatiedag ook wat anders dan een show. Wat ik van shows heb gezien is dat bepaalde fokker met bepaalde keurmeester zo'n goede band hebben dat automatisch die honden met een U de ring uit gaan. Er wordt ook selectief ingeschreven bij shows. Dus bij de ene keurmeester niet, bij de andere wel. Wat is dan nog "waarheid".

En nee, de mening van menig hondenbezitter is niet objectief. Maar voor een nest heb je als teveneigenaar volgens mij voldoende tijd om te gaan kijken naar een reu die in ieder geval wel aan de standaard voldoet. Die gekeurd is en gezond bevonden. Helaas neemt blijkbaar niet iedere eigenaar daar de verantwoordelijkheid in. Maar ook als reueneigenaar kun je nee zeggen denk ik. En als ik het zo lees, en volgens de geruchten is de teef niet gecontroleerd dan zou ik dus als eigenaar van de reu nee zeggen.
Bons
Zeer actief

flamme schreef:Ben het in alles met jllie eens, behalve met het lopen van shows. Waarom zou er persee een show gelopen moeten worden voor je met een gezonde combinatie zou mogen fokken? eventueel vanweege de rasstandaard ofzo? Maar een show is behoorlijk subjectief en ik ga er van uit dat iedereen wel weet of hun hond rastypisch is of niet. Daar doet een show niks aan af denk ik.
Omdat onze RV 2 x U op een CAC/CACIB show door twee verschillende keurmeesters als een van de voorwaarden voor pup bemiddeling en fokken onder RV vlag heeft gesteld.

Was het maar waar dat iedereen objectief kon oordelen over het rastype volgens standaard van zijn/haar hond. :wink: Liefde maakt blind, en plaatsvervangende broedsigheid dito.
Bons
Zeer actief

flamme schreef:En als ik het zo lees, en volgens de geruchten is de teef niet gecontroleerd dan zou ik dus als eigenaar van de reu nee zeggen.
De eigenaar van de reu die hiermee in zee gaat zegt overal ja tegen, da's namelijk kassa. En dat is er dus niet eentje die verder ooit binnen de club zal dekken.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Webborn schreef:
flamme schreef:En als ik het zo lees, en volgens de geruchten is de teef niet gecontroleerd dan zou ik dus als eigenaar van de reu nee zeggen.
De eigenaar van de reu die hiermee in zee gaat zegt overal ja tegen, da's namelijk kassa. En dat is er dus niet eentje die verder ooit binnen de club zal dekken.
Dat verklaart wat mij betreft ook een hoop. :wink:
Ik vroeg mezelf nl al al waarom de reu eigenaar instemt met een dekking terwijl hij/zij niet eens wist of Sara uberhaupt wel gerontgend was?

Daar zou ik niet mee ingestemd hebben namelijk.
Maar die gast(de reu-eigenaar) denkt dus ook alleen maar aan het dekgeld. :denken:
Net zo min betrokken bij het ras als TS :neenee: .

edit:typfout.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Webborn schreef:
:roll: dan is het duidelijk wat voor een "hondenliefhebbers" het zijn.
Ik kan natuurlijk alleen maar afgaan op dat wat ik hier lees, maar het is wel in en in triest zeg!
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Webborn schreef: Omdat onze RV 2 x U op een CAC/CACIB show door twee verschillende keurmeesters als een van de voorwaarden voor pup bemiddeling en fokken onder RV vlag heeft gesteld.

Was het maar waar dat iedereen objectief kon oordelen over het rastype volgens standaard van zijn/haar hond. :wink: Liefde maakt blind, en plaatsvervangende broedsigheid dito.
ja, dat klopt wel. Liefde maakt vaak blind. Maar goed, moet er altijd onder de vlag van een RV vereniging gefokt worden. Ik mag geen lid worden van de RV en toch vind ik dat ik verantwoord bezig ben :wink:

Maar ja, da's ook subjectief natuurlijk, want iedereen, ook de TS vindt dat ze goed bezig is.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

flamme schreef:
ja, dat klopt wel. Liefde maakt vaak blind. Maar goed, moet er altijd onder de vlag van een RV vereniging gefokt worden. Ik mag geen lid worden van de RV en toch vind ik dat ik verantwoord bezig ben :wink:

Maar ja, da's ook subjectief natuurlijk, want iedereen, ook de TS vindt dat ze goed bezig is.
Nee, ik denk niet dat er altijd onder de vlag van een RV gefokt moet worden, maar ik zie niet in waarom je het niet zou doen als de eisen gewoon normaal zijn, zoals bij mijn ras. Ik conformeer me aan de eisen van mijn RV en heb aanvullend nog een gezondheidsonderzoek gedaan wat niet verplicht is maar waar ik zelf van mening over ben dat het zinvol is (ED-foto's).

Waarom mag jij geen lid worden van de RV? :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”