Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het verkeerd om te willen fokken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Is het verkeerd om te willen fokken?

Ongelezen bericht door nathalie »

Na heel wat foktopics hier te hebben gelezen, heb ik eigenlijk wel een vraag aan o.a. de fokkers (en iedereen die er ook een mening over heeft :wink: )

Ik ga, hopelijk, binnenkort samen wonen. Een van de hondjes neem ik waarschijnlijk mee en de rest wil mijn moeder liever bij haar houden. Heb ik verder geen problemen mee.
Nou komt er dan ook een pup bij (waarschijnlijk een weimaraner of een schotse herder). Dit wordt zowiezo een teefje, omdat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Ook is het de bedoeling dat ik af en toe een show ga lopen.
Als blijkt dat de teef goed gezond is en een mooie rasvertegenwoordiger is die iets bij te dragen heeft, zou ik hier dus graag een of twee nestjes mee willen fokken. (als de teef niet gezond is of er niks bij te dragen valt, wordt er niet mee gefokt!!!!) Er wordt dan ook een kennelnaam enz. aangevraagd.

Is het heel fout om zo te denken? Ik bedoel, ik lees weleens: er was eigenlijk bij de aankoop nog geen idee om te fokken, maar ze bleek zo mooi enz....
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Tuurlijk kan je een teefje wel uitzoeken met het idee om ermee te fokken. Als het maar met het idee is, en niet met de overtuiging...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Dat vind ik wel een hele mooie zin van Jamey:

Als het maar met het idee is en niet met de overtuiging. :ok:

al denk ik dat dat wel heel moeilijk is.
Afbeelding
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Wij zitten op dit moment in een soortgelijke situatie.
Ik zelf heb nu sinds meer dan 15 jaar Alaska Malamutes, waarvan de laatste 8 jaar samen met mijn man.

Sinds een paar jaar denken wij eraan om een kennel te beginnen en af en toe een nestje te fokken, mits het teefje daarvoor geschikt blijkt te zijn (zowel uiterlijk als innerlijk) en we een goede partner voor haar kunnen vinden, zodat het ook iets bijdraagt aan de verbetering c.q. instandhouding van het originele ras.
Daarom hebben we nu bij een goede fokker een teefje gereserveerd en er ook direct bij gezegd dat dit onze insteek is. Wel hebben we er ook direct bij gevraagd hoeveelste keuze we in dit nest zouden hebben, juist ómdat we er mee zouden willen gaan fokken. Dan wil je wel een pupje kunnen kiezen die in jouw optiek en met de nodige achtergrondinformatie het beste voldoet aan de rasstandaard en wat je belangrijk acht in een lijn.
Als je dan laatste keuze hebt, wordt die kans wel heel erg klein...
Gelukkig wilden ze ons daarbij behulpzaam zijn, aangezien de andere reserveerders 'gewoon' voor een huishond gaan.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge O schreef:nee, ik vind het helemaal niet fout om zo te denken - fokken is niet iets wat alleen is voorbehouden voor een speciale elite :wink: .
als het hondje alles (bewezen) in huis heeft om gezonde, stabiele pupjes op de wereld te zetten (die liefst ook nog mooi zijn, maar dat is voor mij niet het eerste uitgangspunt) en jij kan er de tijd en energie in stoppen om een passende reu uit te zoeken en het nestje (en de daarmee gepaard gaande drukte) op een goede manier te begeleiden, dan zijn jouw pups evenveel of even weinig waard als die van elke andere fokker :wink: .
daar ben ik het mee eens.

daaraan wil ik toevoegen dat je geen enkele twijfel mag hebben. achter al je beslissingen moet je helemaal staan!
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Is het verkeerd om te willen fokken?

Ongelezen bericht door starfleet »

nathalietjuh schreef:
Is het heel fout om zo te denken? Ik bedoel, ik lees weleens: er was eigenlijk bij de aankoop nog geen idee om te fokken, maar ze bleek zo mooi enz....
Ik vind het niet fout, ik heb ook zo gedacht. Buffy is te groot en te terughoudend, maar ik heb altijd gezegd dat als ik een hond zou hebben die een bijdrage aan het ras zou leveren dat ik dan wel een nestje er mee had willen fokken. Ik heb Buffy er niet op uitgezocht, maar ook dat vind ik niet verkeerd als je dat wel doet. Ik vind het gek dat mensen die niks met de hond willen doen, toch de eerste keus willen en de mooiste en meest veelbelovende pup. Als fokker zou ik dat zonde vinden en die pup dus willen geven aan iemand die er wel eventueel mee wil fokken.

Anne
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Zoals ik al aangaf, als het teefje gezond is en iets toe te voegen heeft aan een ras. Ik kan me, hoe moeilijk het ook zal zijn, echt wel overtuigen dat het met een bepaalde hond geen zin heeft om te fokken, hoe graag ik het ook zou willen!
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

jep hier ook.

zou ik een bepaalde pup zo geweldig vinden dat ik denk dat ik daar nog wat mee zou willen hou ik hem zelf of geef ik hem aan iemand (mijn vader ofzo, heel dichtbij in ieder geval) zodat ik die nog bij me kan houden. voor de rest is elke pupkoper even belangrijk
Afbeelding
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Ik heb wel eens gehoord van een fokker die pupkopers die wilden gaan showen ed. expres 1 van de mindere pups toegewezen kregen....puur om de concurrentie :roll:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Nou... Dan kan je met een gerust hart zeggen dat je trots bent om de door jou gefokte nakomelingen :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Inge O schreef:
dat vind ik toch weer heel moeilijk. dat zou dus inhouden dat iemand ergens een jaar op een wachtlijst kan staan maar omdat er plots tijden na hem iemand opduikt die fokplannen heeft mag hij dan zijn keuze toch niet eerder maken dan die 'fokker'?
Dat is ook niet eerlijk, ik had in gedachten de situatie die er bijvoorbeeld is vaak bij kooikers die via de vereniging bemiddeld worden. Dan staat iedereen even lang op de lijst, ze zijn eigenlijk gelijktijdig aan de beurt en staan even lang op de lijst. Dan heb je dus echt mensen ertussen die willen per se de eerste keus en vooral het mooiste hondje terwijl het een huishond wordt, dat begrijp ik niet goed.

Anne
M@scha
Zeer actief

een huishond is net zo belangrijk voor de eigenaren als een hond met een nevenfunctie hoor :ok: natuurlijk wil je het liefste, mooiste en leukste pupje uit een nest hebben! dat wil ik ook!
Afbeelding
starfleet
Erelid

massam schreef:een huishond is net zo belangrijk voor de eigenaren als een hond met een nevenfunctie hoor :ok: natuurlijk wil je het liefste, mooiste en leukste pupje uit een nest hebben! dat wil ik ook!

liefste, mooiste en leukste gaat gelukkig lang niet altijd samen :wink: Het lijkt mij logisch dat je als fokker het heel leuk vindt een door jou gefokte pup nog eens terug te zien op shows, eventueel dat er nakomelingen komen. Het mooiste pupje uit het nest hoeft voor mij niet als ik er verder geen plannen mee heb en er kan er toch maar een eerste keus hebben.

Anne
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik vind het niet verkeerd. Iedereen heeft idealen waarvoor hij een hond aan schaft. Je schaft geen bepaalde hond aan (neem ik aan) omdat het een hond is. Je neemt een hond omdat je het ras mooi vind, de kleur, de uitstraling, de werklust of juist de rust, het lange haar of juist het korte en een hond die veelzijdig is in de sport of juist rustig op de bank ligt of een hond die goed jaagt of idd een hond die goed is voor de show en fok.
Dat die idealen niet altijd uitkomen dat is jammer, maar verkeerd om een hond te nemen met een bepaald beeld in je achterhoofd? Nee, want dat heeft iedereen, maar ieder persoonlijk heeft weer wat anders en iedereen heeft ook de kans dat het ideaal niet klopt met de werkelijkheid of het nu voor show, fok, werkhond of huishond is. :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
massam schreef:een huishond is net zo belangrijk voor de eigenaren als een hond met een nevenfunctie hoor :ok: natuurlijk wil je het liefste, mooiste en leukste pupje uit een nest hebben! dat wil ik ook!
vind ik dus ook - hoewel 'mooi' niet voor iedereen 'mooi volgens de standaard' hoeft te betekenen. ik ben er van overtuigd dat nummertje 11 hier hoog zal scoren, terwijl hij volgens de standaard waarschijnlijk net te donker zal blijven, maar het is maar wat je zelf mooi vindt hè.
omgekeerd zou het ook best kunnen dat mensen helemaal vallen voor een typje die het helemaal heeft volgens de standaard - tja, als dat toevallig ook hun voorkeur heeft (en het karaktertje past bij hen) dan zal dat hun pupje worden, ook al doen ze er niks mee qua shows en zo :wink: .
Ik heb er altijd een beetje moeite mee dat mensen denken dat als je niet de eerste keus hebt uit een nest (of tweede), dat je dan met een kneus opgescheept komt te zitten. Je merkt aan reacties best vaak dat men alleen genoegen zou nemen met eerste keus lijkt wel.
Wat Inge zegt is ook gewoon zo, niet iedereen valt voor de pup die het meest aan de standaard voldoet. En niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen van zijn of haar pup.
Toen ik Sjefke kreeg was zij de enige uit het nest en dus mijn enige keus.
Ik heb haar nooit als "het overblijvertje" gezien, heb nooit gesnapt waarom zij er nog zat en gezien haar superfijne karakter, goede gezondheid en behaalde showresultaten kun je eerder spreken van "lest best" dan van een overblijvertje. :wink:

Ik denk als je je pupkopers goed selecteert en je pups verkoopt aan mensen met verschillende wensen en gezinssituaties (en niet alleen aan fokkers bijvoorbeeld), dan kun je iedere pupkoper net zo blij maken, of ze nou eerste of laatste keus hebben.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Bovendien, de eerste keus van de een is niet meteen ook de eerste keus van de ander :wink: En zelfs het mooiste pupje in het nest hoeft niet op te drogen als de mooiste volwassen hond....
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

alles kan dus dit ook, maar bedenk wel:

jullie gaan nèt pas samenwonen , en alles is dan nog heel erg nieuw voor je,

want misschien hebben jullie sàmen hele andere plannen
wat zegt je vriend hierover?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik vind dat niet fout, sluit me dus ook aan bij eerdere antwoorden.

wat ik me wel af vraag, en dat is echt gewoon een vraag :mrgreen: is in hoeverre je eerdere "fok" activiteiten aansluiten bij nu je vraag, ik bedoel, je hebt toch ook een reu als dekreu gebruikt ( of gebruiken jullie nog steeds)

ik lees verder op jou site weinig info over hem zelf ( onderzoeken, stamboom, shows enz) en ook als eigenaar van een reu ben je verantwoordelijk voor verantwoorde fokcombi's :wink:
Laatst gewijzigd door yamie op 27 feb 2008 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Diezel wordt al een hele tijd niet meer gebruikt.. Dat was fout van ons toen en dat zien we in!

Mijn vriend vind het goed dat ik straks een nestje wil gaan fokken af en toe.
En over het "nieuwe" van samenwonen. Eerst moet er nog een huis komen, dan moeten we nog op "fokkertour" (langs gaan bij fokkers en praten...), dan komt de pup en dan moet die nog uitgroeien en zichzelf bewijzen op shows! Het is dus niet zo dat we morgen samen gaan wonen en dat er overmorgen een hond is die 2 maanden later een nest heeft. En zoals ik al zei: Alles moet gewoon goed zijn.. Heupen, ellebogen, eventueel oogjes, gedrag, karakter en het tijdstip van het misschien te komen nest.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nathalietjuh schreef:Diezel wordt al een hele tijd niet meer gebruikt.. Dat was fout van ons toen en dat zien we in!

Mijn vriend vind het goed dat ik straks een nestje wil gaan fokken af en toe.
En over het "nieuwe" van samenwonen. Eerst moet er nog een huis komen, dan moeten we nog op "fokkertour" (langs gaan bij fokkers en praten...), dan komt de pup en dan moet die nog uitgroeien en zichzelf bewijzen op shows! Het is dus niet zo dat we morgen samen gaan wonen en dat er overmorgen een hond is die 2 maanden later een nest heeft. En zoals ik al zei: Alles moet gewoon goed zijn.. Heupen, ellebogen, eventueel oogjes, gedrag, karakter en het tijdstip van het misschien te komen nest.
oke ;)

nou ja, dan als je in de toekomst op een andere manier tegen fokken aankijkt en het dus zo ziet zoals je hier ook naar voren doet komen nu, lijkt me er niks mis mee..

wat voor mij dan wel wat uitmaakt, of het nu nog even duurt of niet, als je nog niet echt weet welk ras, dan vind ik het erover denken om dan later wel te fokken, wel wat vroeg, ga daar eerst eens goed over nadenken, dan kun je ook ( ook waar je geen pup haalt) het ras en de honden bekijken, op shows gerichter kijken, mailen met fokkers enz.

ik vind nl je twee raskeuzes behoorlijk uit elkaar liggen ;)
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Ik wist dat dat ging komen.. Ik weet dat ze erg uit elkaar liggen, zowel qua uiterlijk als "algemeen karakter". Shows bezoek ik al en informatie ben ik ook al volop aan het zoeken over de Weimaraner. Ik heb me al helemaal verdiept in de schotse collie als ras, ken een fokker, heb weleens een korthaar teefje geshowd... Nou kwam ik laatst een weimaraner tegen met wandelen en ik was op slag verliefd.. Nou maakt liefde blind, ik weet het!

Qua opvoeding en gedrag maakt het mij niet uit met welk ras ik te maken heb. Ik heb nu (thuis dus) ook vier honden die qua karakter en gedrag totaal verschillend zijn. en ik heb een opleiding gedragstherapie gedaan, dus opvoeden moet ook wel lukken he :mrgreen:

Maar ik snap je punt helemaal.. En ALS het gaat gebeuren wordt dit ook helemaal goed doordacht, zodanig dat er totaal geen twijfel meer is!
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nathalietjuh schreef:Ik wist dat dat ging komen.. Ik weet dat ze erg uit elkaar liggen, zowel qua uiterlijk als "algemeen karakter". Shows bezoek ik al en informatie ben ik ook al volop aan het zoeken over de Weimaraner. Ik heb me al helemaal verdiept in de schotse collie als ras, ken een fokker, heb weleens een korthaar teefje geshowd... Nou kwam ik laatst een weimaraner tegen met wandelen en ik was op slag verliefd.. Nou maakt liefde blind, ik weet het!

Qua opvoeding en gedrag maakt het mij niet uit met welk ras ik te maken heb. Ik heb nu (thuis dus) ook vier honden die qua karakter en gedrag totaal verschillend zijn. en ik heb een opleiding gedragstherapie gedaan, dus opvoeden moet ook wel lukken he :mrgreen:

Maar ik snap je punt helemaal.. En ALS het gaat gebeuren wordt dit ook helemaal goed doordacht, zodanig dat er totaal geen twijfel meer is!
nou dan is het toch prima;) dan hoop ik dat je tzt een mooie pup teef vind, waar je dan hopelijk weer verder mee kunt :ok:
( Ik ben zelf ook wat bekend met de schotse herder, langhaar, jaren bij een fokker geleefd, gaat je voorkeur dan uit naar kort of lang?)
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Dan ga ik toch voor een langhaar. Die fokker die ik ken, fokt langhaar en die teef die ik weleens heb geshowd is een korthaar. Maar ik vind de langharen toch een stuk mooier en "statiger" zeg maar.
En dan het liefst een blue merle of een hele mooie sable!

Als het een weimaraner wordt, dan ga ik wel voor een korthaar, die vind ik dan weer mooier :19:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

nathalietjuh schreef:
Ook is het de bedoeling dat ik af en toe een show ga lopen.
Als blijkt dat de teef goed gezond is en een mooie rasvertegenwoordiger is die iets bij te dragen heeft, zou ik hier dus graag een of twee nestjes mee willen fokken. (als de teef niet gezond is of er niks bij te dragen valt, wordt er niet mee gefokt!!!!) Er wordt dan ook een kennelnaam enz. aangevraagd.

Wanneer ik zo een paar gegadigden vind voor een Portugese Waterhond dan zou ik overwegen nog een nestje te fokken. Als fokker moet je je handjes dichtknijpen met zo'n aanvraag. Van mij zou je de teef krijgen die ik zelf zou willen houden, misschien met een fokvoorwaardencontractje dat wel.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
nathalietjuh schreef:
Ook is het de bedoeling dat ik af en toe een show ga lopen.

Wanneer ik zo een paar gegadigden vind voor een Portugese Waterhond dan zou ik overwegen nog een nestje te fokken. Als fokker moet je je handjes dichtknijpen met zo'n aanvraag. Van mij zou je de teef krijgen die ik zelf zou willen houden, misschien met een fokvoorwaardencontractje dat wel.
:mrgreen: :mrgreen: past ook wel in hun rijtje, een PW 'tje :mrgreen:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Mooi, binnen 3 maanden ga ik beslissen of ik ga dekken in augustus of castreren in mei/juni. Wel wil ik ook nog 3 LEUKE huishondeigenaren én iemand die iets met een reu wil doen op show- en fokgebied. Ik kan namelijk niks aanhouden als ik nu nog een nest fok.

:mrgreen: :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Mooi, binnen 3 maanden ga ik beslissen of ik ga dekken in augustus of castreren in mei/juni. Wel wil ik ook nog 3 LEUKE huishondeigenaren én iemand die iets met een reu wil doen op show- en fokgebied. Ik kan namelijk niks aanhouden als ik nu nog een nest fok.

:mrgreen: :mrgreen:
hahhaa, zullen we hier een apart hoekje voor aanvragen :mrgreen:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Lijk mij wel goed.....

Pupeigenaar gezocht:

:ok: niet hele dagen werken
:ok: vers willen voeren
:ok: willen trainen
:ok: ondernemend
:ok: begrip voor gezondheidsonderzoeken
:ok: willen kammen en borstelen
:ok: en geen gepiep over blote billen

waarom eigenlijk niet? Als de gemiddelde marktplaatskoper een lijstje maakt dan doet'ie dat toch ook zo? :pffff:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rosita Compagner schreef:Lijk mij wel goed.....

Pupeigenaar gezocht:

:ok: niet hele dagen werken
:ok: vers willen voeren
:ok: willen trainen
:ok: ondernemend
:ok: begrip voor gezondheidsonderzoeken
:ok: willen kammen en borstelen
:ok: en geen gepiep over blote billen

waarom eigenlijk niet? Als de gemiddelde marktplaatskoper een lijstje maakt dan doet'ie dat toch ook zo? :pffff:
:denken: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ja Nettie, denk daar maar eens over na :smile: :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”