Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moon schreef:Wanneer is het misbruik, welke grens in uren uit te drukken vind ik een beetje moeilijk. Gevoelsmatig bij een uurtje of twee á drie, denk ik (overdag). Dante zat er nooit langer in, alleen al omdat ik het niet fijn vond om hem langer alleen te laten :wink: . Wat ik al zei ik kiende het uit dat hij toch zou gaan slapen en dan ging hij erin met kluifje of kong. Dan ging ik dingen doen elders in huis of boodschappen doen. Soms kwam ik de kamer in en werd hij niet wakker, dan liet ik hem er in om hem niet wakker te maken, dan lag hij misschien wat langer met het deurtje dicht..
Het deurtje ging steeds minder en minder dicht tot ik met een maand of zeven de bench heb opgeruimd.
Maar dat vind ik dus ook geen misbruik, voor de duidelijkheid :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zenda schreef:De mensen blijven een bench gebruiken, dus laten we dan goed advies geven over het gebruik van de bench. Ik denk dat je daar meer mee bereikt dan zeggen dat de bench fout is .
Hulpmiddelen, welke dan ook, zijn niet fout. Het zijn maar artikelen. Ik merk ook niet echt dat veel mensen een bench ijskoud afkeuren.
Er worden alleen (en in mijn ogen terecht) vragen gesteld bij de functie die een bench heeft of kan hebben en de manier waarop een bench wordt gebruikt.
Voor mij persoonlijk valt een bench in de categorie dwangmiddelen, net als andere middelen waarmee je de hond keuzevrijheid ontneemt.
Daar ben ik niet mordicus tegen, maar ik vind wel dat die middelen nooit een vanzelfsprekend karakter mogen krijgen. Daarom ben ik blij dat ze onderwerp van gesprek blijven :ok:
Voor een bench lees ik: de hond opsluiten in een kleine ruimte met beperkte hoogte, dat bedoel ik niet sarcastisch, maar dat is wat het uiteindelijk is.
Een buitenkennel vindt ik bijvoorbeeld alweer wezenlijk anders omdat een hond daarin rechtop kan gaan staan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zenda schreef:Ik ben misschien blond, maar dom ben ik toch niet.
waar gaat dit over........een ieder moet voorzich zelf weten of hij/zij de bench gebruikt.
Ikzelf ben sinds mijn reis naar Costa Rica kritischer gaan kijken naar dieren in een kooi. Hoeveel mensen hebben een konijn,cavia,vogels en papagaaien e.d. in een kooi. Mij hoor je daar niet over klagen. Als iemand dat wil prima, maar ik doe het niet meer. En dan gaan we lopen bekvechten over een bench. Ook ik gebruik de bench, niet vaak misschien 4 keer per jaar. En omdat Joy het als pup heeft aangeleerd vind ze dat prima.
De Bench wordt bij ons gebruikt om medische reden. Ik denk als je een hond de bench aanleerd, dat dit helemaal niet verkeerd is. Als het maar geen hele dagen zijn en de bench niet als straf gebruikt wordt.
De mensen blijven een bench gebruiken, dus laten we dan goed advies geven over het gebruik van de bench. Ik denk dat je daar meer mee bereikt dan zeggen dat de bench fout is .

Ja maar wat bedoe je nou? Omdat dieren in Costa Rica het slecht hebben is het niet erg dat 'wij' honden urenlang in een bench stoppen?
Ik vind dieren in kleine kooitjes nooit fijn ook niet als het om konijnen, cavia's of vogels gaat.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moon schreef:Wanneer is het misbruik, welke grens in uren uit te drukken vind ik een beetje moeilijk. Gevoelsmatig bij een uurtje of twee á drie, denk ik (overdag). Dante zat er nooit langer in, alleen al omdat ik het niet fijn vond om hem langer alleen te laten :wink: . Wat ik al zei ik kiende het uit dat hij toch zou gaan slapen en dan ging hij erin met kluifje of kong. Dan ging ik dingen doen elders in huis of boodschappen doen. Soms kwam ik de kamer in en werd hij niet wakker, dan liet ik hem er in om hem niet wakker te maken, dan lag hij misschien wat langer met het deurtje dicht..
Het deurtje ging steeds minder en minder dicht tot ik met een maand of zeven de bench heb opgeruimd.
Maar dat vind ik dus ook geen misbruik, voor de duidelijkheid :wink:
Nee ik ook niet, zoals ik al eerder zei, je hond leren om alleen in huis te zijn is iets anders dan je hond in een bench stoppen :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:Maar, en ik kan niet genoeg benadrukken dat ik geen ongefundeerde kritiek wil uiten, zou het niet zo kunnen zijn dat het één met het ander te maken heeft? Dat een hond die vrij veel "opgesloten" zit vanzelfsprekend veel energie heeft? Dat rustplicht een soort kip en ei verhaal is?
Ik wil maar zeggen, ook (en misschien wel met name) onder jachthonden komt bovenmatige energiekheid voor maar daar ken ik geen voorbeelden van de noodzaak tot rustplicht.
Daar zit absoluut iets in :wink: Het is niet voor niks dat ik Bram een dag voor een wedstrijd expres weinig prikkels geef en een aantal uur alleen laat. En op een wedstrijddag hem verplicht laat rusten in de auto of in een bench ( :N: :mrgreen: ). Allemaal truukjes om hem tijdens die drie keer dertig seconden wedstrijd zo 'eager' en snel mogelijk te maken en dus zo goed mogelijk te presteren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

tineke schreef:Ze zijn ook onvergelijkbaar mijn punt was meer dat niet iedere drukke pup per definitie in een bench moet :wink:
Ik heb natuurlijk maar een Kooikerhondje :pffff: , maar hij was wel een erg drukke pup. Heb nooit verplicht rust gegeven en hij heeft het allemaal best overleefd :mrgreen: Dat ik het wel zwaar heb gehad, ontken ik overigens niet :wink: Maar ik vond (en vind) dat hij zelf moet leren om rust te pakken, ik wil niet steeds voor hem beslissen wanneer hij wat moet doen op een dag. Maar goed, ik ben sowieso niet zo regelend. Als hij niet wil slapen, dan doet hij dat toch lekker niet. Hij wordt vanzelf een keer moe.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef:Maar, en ik kan niet genoeg benadrukken dat ik geen ongefundeerde kritiek wil uiten, zou het niet zo kunnen zijn dat het één met het ander te maken heeft? Dat een hond die vrij veel "opgesloten" zit vanzelfsprekend veel energie heeft? Dat rustplicht een soort kip en ei verhaal is?
Ik wil maar zeggen, ook (en misschien wel met name) onder jachthonden komt bovenmatige energiekheid voor maar daar ken ik geen voorbeelden van de noodzaak tot rustplicht.
Daar zit absoluut iets in :wink: Het is niet voor niks dat ik Bram een dag voor een wedstrijd expres weinig prikkels geef en een aantal uur alleen laat. En op een wedstrijddag hem verplicht laat rusten in de auto of in een bench ( :N: :mrgreen: ). Allemaal truukjes om hem tijdens die drie keer dertig seconden wedstrijd zo 'eager' en snel mogelijk te maken en dus zo goed mogelijk te presteren.
kun je nagaan wat voor verschil er is in gebruik, ik doe ze er juist in voor de rust met trainen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
tineke schreef:Ze zijn ook onvergelijkbaar mijn punt was meer dat niet iedere drukke pup per definitie in een bench moet :wink:
Ik heb natuurlijk maar een Kooikerhondje :pffff: , maar hij was wel een erg drukke pup. Heb nooit verplicht rust gegeven en hij heeft het allemaal best overleefd :mrgreen: Dat ik het wel zwaar heb gehad, ontken ik overigens niet :wink: Maar ik vond (en vind) dat hij zelf moet leren om rust te pakken, ik wil niet steeds voor hem beslissen wanneer hij wat moet doen op een dag. Maar goed, ik ben sowieso niet zo regelend. Als hij niet wil slapen, dan doet hij dat toch lekker niet. Hij wordt vanzelf een keer moe.
vind jij het gezond dan dat een pup keer op keer letterlijk omvalt om aan zijn rust te komen? ik niet, dus ik laat het niet toe
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
vind jij het gezond dan dat een pup keer op keer letterlijk omvalt om aan zijn rust te komen? ik niet, dus ik laat het niet toe
Nee, ik zit daar echt niet mee. Bram viel regelmatig gewoon om waar hij bezig was. Hij pakte later wel wat hazenslaapjes tussendoor. Blijkbaar had hij geen uren slaap nodig zoals veel andere pups, maar deed even z'n ogen dicht en was daarna alweer up and running. Naarmate hij ouder werd, ging hij langer en meer slapen, maar ook nu is het absoluut geen slaaphond overdag. Hij doet een kort dutje na een flinke wandeling en dan is hij er weer. Ik ben dat gewend en hij kan zich ook prima zelf vermaken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Ik wilde ermee aangeven dat over een cavia in een kooi hoor je niks, terwijl deze ook een grotere terretorium hebben in de natuur dan in een kooi.

En verder heb ik het niet over een kleine bench gehad. Joy haar bench is zo groot dat ze makkelijk kan staan en draaien. ze kan zich zelf helemaal uitstrekken.

En daarom vind ik dat we advies moeten geven, en niet gelijk moeten zeggen dat je ertegen bent. De bench wordt toch wel gebruikt. Laten we dan goed advies geven. Hoe je de bench dus op een verstandige en verantwoordelijke manier kan gebruiken.
Laatst gewijzigd door Zenda op 27 feb 2008 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Zoek stok!
Zeer actief

Zenda schreef:En daarom vind ik dat we advies moeten geven, en niet gelijk moeten zeggen dat je ertegen bent. De bench wordt toch wel gebruikt. Laten we dan goed advies geven. Hoe je de bench dus op een verstandige en verantwoordelijke manier kan gebruiken.
Wie moeten we dan advies geven? :denken: Je zit in een discussietopic waarin de topicsstarter vraagt wat het verschil tussen gebruik en misbruik is....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

Zenda schreef:Joy haar bench is zo groot dat ze makkelijk kan staan en draaien. ze kan zich zelf helemaal uitstrekken.
Jamaar ik bedoel réchtop. Zoals opspringen :cheer:
En ik denk dat je je onterecht aangevallen voelt :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, ik zit daar echt niet mee. Bram viel regelmatig gewoon om waar hij bezig was. Hij pakte later wel wat hazenslaapjes tussendoor. Blijkbaar had hij geen uren slaap nodig zoals veel andere pups, maar deed even z'n ogen dicht en was daarna alweer up and running. Naarmate hij ouder werd, ging hij langer en meer slapen, maar ook nu is het absoluut geen slaaphond overdag. Hij doet een kort dutje na een flinke wandeling en dan is hij er weer. Ik ben dat gewend en hij kan zich ook prima zelf vermaken.
oke, naja ik vind dat dus niet gezond en ik laat het dus niet toe :wink: Daarom de verplichte slaapjes hier...
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Ik voel me niet aangevallen hoor :wink:

Ik vind het alleen jammer dat het weer over de bench gaat.
Het lijkt wel of de bench een taboe is. En zo denk ik er niet over, maar je moet hem wel verstandig gebruiken.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef: Ik heb natuurlijk maar een Kooikerhondje :pffff: , maar hij was wel een erg drukke pup. Heb nooit verplicht rust gegeven en hij heeft het allemaal best overleefd :mrgreen: Dat ik het wel zwaar heb gehad, ontken ik overigens niet :wink: Maar ik vond (en vind) dat hij zelf moet leren om rust te pakken, ik wil niet steeds voor hem beslissen wanneer hij wat moet doen op een dag. Maar goed, ik ben sowieso niet zo regelend. Als hij niet wil slapen, dan doet hij dat toch lekker niet. Hij wordt vanzelf een keer moe.
oke, naja ik vind dat dus niet gezond en ik laat het dus niet toe :wink: Daarom de verplichte slaapjes hier...
Ik vind dat ook niet gezond!! Mij lijkt ook dat Bram zo weinig slaapt omdat hij nooit geleerd is overdag lang te slapen. Weer precies andersom dan honden die af en toe in een bench zitten. Die zijn gewend om af en toe overdag ook langer te slapen. Bram dus duidelijk niet. Rust nemen overdag moet net zo goed ingebouwd worden als wat anders.
Een hond behoort volgens de natuur toch zeker 16 (of was het nu 18?) uur per dag niet actief bezig te zijn en dus gewoon rustig te liggen/slapen. Hele dagen bezig zijn/actief zijn sloopt een hond echt!

Over de bench kunnen we volgens mij ontzettend lang discuseren, maar ik denk dat na 40 pagina's nog iedereen hier hetzelfde over denkt en waar zijn we dus mee bezig?
Ieder zijn eigen manier en iedere hond zijn eigen leefomgeving. Mijn hond is met bench veel gelukkiger als zonder. Maar Bo zou met bench weer ongelukkig zijn. Zo kunnen mensen die nu tegen de bench zijn over een aantal jaren (met andere honden dus) opeens heel anders tegen een bench aan kijken en zo kan het zijn dat ik over een aantal jaren een hond heb die een bench vreselijk vind en dus geen bench heeft.

Heb namelijk een aantal jaren terug met iemand gesproken over de halti/gentle leader enz. Beiden hadden we de mening: ondingen, gaan we nooit en te nimmer aan beginnen. Maar hun hebben nu een andere hond die het trekken maar niet af wil leren en af en toe (op sommige plaatsen) met een halti aan loopt voor eigen veiligheid en voor het gemak van het baasje (dus op wat drukkere plaatsen met veel prikkels en verkeerd).
Daarnaast heb ik vorig jaar een paar weken ermee gelopen omdat ik een beknelde zenuw in mijn hand had en Paco niet kon houden. Ik blijf het nog steeds ondingen vinden, maar toen was hij heel handig en dus zal ik als er ooit weer een blessure is sneller naar dit ding pakken.
Beiden waren we dus negatief en nu gebruikers. Wel niet dagelijks en met veel plezier, maar we zien inmiddels het nuttige wel ervan in.
Zoek stok!
Zeer actief

boxersien schreef: Ik vind dat ook niet gezond!! Mij lijkt ook dat Bram zo weinig slaapt omdat hij nooit geleerd is overdag lang te slapen. Weer precies andersom dan honden die af en toe in een bench zitten. Die zijn gewend om af en toe overdag ook langer te slapen. Bram dus duidelijk niet. Rust nemen overdag moet net zo goed ingebouwd worden als wat anders.
Een hond behoort volgens de natuur toch zeker 16 (of was het nu 18?) uur per dag niet actief bezig te zijn en dus gewoon rustig te liggen/slapen. Hele dagen bezig zijn/actief zijn sloopt een hond echt!
Tsja, ik denk dat er nogal wat verschil is tussen honden. Als ik soms hoor hoeveel de grote rassen slapen, dat is niet te vergelijken met een hond als Bram. Bram ligt overigens vanaf een uur of 7 's avonds te pitten tot de volgende ochtend. Tussendoor alleen een laatste rondje lopen.

Een hond kun je niet vergelijken met een wolf qua dagindeling. Wolven moeten de uren dat ze wakker zijn voorzien in hun levensbehoeften, terwijl Bram z'n bak met eten van mij krijgt.

Bram is inmiddels drie en kerngezond. Dus hij zal toch wel iets goed doen. Overigens slaapt hij inmiddels best eens overdag, maar ik leg hem dat niet op. Ik leg hem overigens ook niet op om wakker te blijven. Hij regelt gewoon zelf z'n slaap-wakker zijn- ritme. Zo ligt hij regelmatig een uur naar buiten te kijken inclusief afkeurende geluiden naar de vogels of hobbelt hij wat rond in de tuin. Hij vindt dat leuk en ik zie niet in wat daar mis mee is. Hij slaapt echt wel als hij dat nodig heeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

boxersien schreef:Ik vind dat ook niet gezond!! Mij lijkt ook dat Bram zo weinig slaapt omdat hij nooit geleerd is overdag lang te slapen.
Geleerd heeft om overdag te slapen??
Een hond "hoort" niet gemiddeld 17 (want dat is het :wink: ) uren per etmaal te slapen, een hond slaapt gewoon gemiddeld 17 uren per etmaal.
Hoe hij dat inricht is afhankelijk van het dagritme, of het gebrek daaraan van de baas. Dat kan een hond prima zelf regelen, dat hoeven wij hem niet te leren vind ik.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef:
boxersien schreef:Ik vind dat ook niet gezond!! Mij lijkt ook dat Bram zo weinig slaapt omdat hij nooit geleerd is overdag lang te slapen.
Een hond "hoort" niet gemiddeld 17 (want dat is het :wink: ) uren per etmaal te slapen, een hond slaapt gewoon gemiddeld 17 uren per etmaal.
Hoe hij dat inricht is afhankelijk van het dagritme, of het gebrek daaraan van de baas. Dat kan een hond prima zelf regelen, dat hoeven wij hem niet te leren vind ik.
Nee, lijkt mij ook niet dat een hond van ons moet leren wanneer en hoeveel hij moet slapen....

Moos sliep echt diep overdag (ook al voordat hij ziek werd, alleen veel minder en korter toen), Saar weinig.
Ze ligt heel veel te liggen, doezelen, maar is dan nog erg allert. Is bezig met achter de katten aanlopen, wat kluiven etc.
Soms slaapt ze echt een uurtje ofzo, maar echt diep slapen doet ze pas vanaf een uur of 18 's avonds.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Zenda schreef:
Ik vind het alleen jammer dat het weer over de bench gaat.
Maar daar is het topic ook mee gestart ge- of misbruik van de bench, logisch dat het dan daar over gaat :wink:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
boxersien

Pak-de-bal schreef:
Hutsje schreef:in de natuur bepalen ze dat ook helemaal zelf, waarom kunnen ze dat nu dan niet?
ik zie het al voor me:

midden in de natuur staan voor wolven ook van die ijzeren hokken :smile:

nee, dit bewijst het wel:
benches zijn er voor mensen gemaakt, die zèlf dan rust willen hebben :roll:
en niet voor de dieren.
ik zie het al voor me:

midden in de natuur staan voor wolven ook van die stenen huizen met kachels :smile:

nee, dit bewijst het wel:
huizen van steen met kachels zijn er voor mensen gemaakt die zélf warmte en een eigen plekje willen hebben :roll:
en niet voor de dieren

Sorry, kon het niet laten :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:een hond slaapt gewoon gemiddeld 17 uren per etmaal.
En dat is dus inderdaad een gemiddelde. Er zijn ook honden die bijna 20 uur per etmaal slapen, en ik denk dat Bram nu zo ongeveer 13 a 14 uur per etmaal slaapt. Hij mag van mij best meer slapen hoor, ik houd hem niet tegen. Maar dit is blijkbaar genoeg voor hem, ook al heeft hij een behoorlijk actief leven.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Het liefst had de da dat Jeda nu ook in de bench ging vanwege haar poot. Ik blijf wel gewoon bij haar slapen en houd haar in de gaten zodat ze geen trappen gaat lopen of op de bank gaat springen. Dit kost iets meer moeite maar ach, ik ga er echt geen bench voor aanschaffen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Moos schreef:
Jaap* schreef:
Nee, lijkt mij ook niet dat een hond van ons moet leren wanneer en hoeveel hij moet slapen....

Moos sliep echt diep overdag (ook al voordat hij ziek werd, alleen veel minder en korter toen), Saar weinig.
Ze ligt heel veel te liggen, doezelen, maar is dan nog erg allert. Is bezig met achter de katten aanlopen, wat kluiven etc.
Soms slaapt ze echt een uurtje ofzo, maar echt diep slapen doet ze pas vanaf een uur of 18 's avonds.
Nou ik maak echt regelmatig mee dat pups echt moeten leren rustig te gaan slapen.
Die willen zo graag overal bij zijn en alles meemaken dat ze gewoon te weinig slapen. Dat zijn honden die later hun rust niet kunnen vinden en hyper zijn.
Natuurlijk zijn er genoeg honden die gewoon gaan slapen als ze moe zijn.
Maar je hebt ook echt pups die maar doorgaan, die moet je dwingen om even rust te nemen door de mogelijk te ontnemen om overal achteraan te zitten.

En volgens mij doen heel veel mensen dat al, niet persee met een bench, maar je zorgt er toch voor dat je pup niet de hele tijd in een drukte van jewelste is. Als de kinderen te druk spelen dan stuur je ze naar boven, omdat puplief nu even moet slapen bijvoorbeeld. Of je neemt hem even op schoot zodat hij niet rond blijft stekkeren. Dat soort dingen.
Pups hebben gewoon veel slaap nodig en soms vinden ze dat ze daar zelf geen tijd voor hebben, dan ben je er als baas om ze toch even rustig te houden.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
boxersien

Jaap* schreef:
Ja, er zijn honden die je moet leren om overdag als de baas er is en er beweging rondom is rust te nemen.
Malinois geeft hier al diverse keren voorbeelden van :ok: en hier nog zo'n boxer vroeger. Boris was ook enorm hyper en kon maar niet rustig zijn als we er waren. We hebben hem echt moeten leren om ook als wij er zijn gewoon te gaan liggen slapen. Dit leek hij helemaal niet te kunnen (toen 3.5 jaar toen we hem kregen). Pas een half jaar/jaar later is hij zijn rust gaan nemen zodra wij ook rust namen en nu is hij een wat oudere hond (8 jaar) en ligt overdag best veel te slapen omdat hij nu zichzelf eraan over kan geven en alles even links kan laten liggen.
Ik ken het nog wel van mijn overbuur jack russell deze kregen ze op 10 maanden leeftijd. Deze heeft ook de eerste maanden hele dagen rond gelopen en viel idd af en toe letterlijk om en kwam na een minuut ofzo weer overeind om verder te gaan en daarna weer om te vallen je zag zijn ogen dichtvallen, wankelen en hup daar ging hij weer. In een mand leggen hielp niets. Even een uur in de bench en deur dicht wel. Dan ging hij heerlijk liggen slapen.

Boris heeft hier zeker het eerste half jaar die 17 uur niet gehaald (de bench kwam pas toen hij hier al langer woonde en vanaf die tijd is hij meer gaan slapen en dan vooral in de bench met open deur, maar hij koos ervoor). We waren al blij als hij sliep van 22.30 uur t/m 06.00 uur langer ging echt niet en dan liep hij weer de rest van de dag.
Overigens heeft hij in die periode ontzettend veel pijn gehad van zijn HD. Gewoon omdat hij geen rust genoeg had en de spieren dus zelden goed ontspanden.
Moos
Zeer actief

Biko schreef:
Nou ik maak echt regelmatig mee dat pups echt moeten leren rustig te gaan slapen.
Die willen zo graag overal bij zijn en alles meemaken dat ze gewoon te weinig slapen. Dat zijn honden die later hun rust niet kunnen vinden en hyper zijn.
Natuurlijk zijn er genoeg honden die gewoon gaan slapen als ze moe zijn.
Maar je hebt ook echt pups die maar doorgaan, die moet je dwingen om even rust te nemen door de mogelijk te ontnemen om overal achteraan te zitten.

En volgens mij doen heel veel mensen dat al, niet persee met een bench, maar je zorgt er toch voor dat je pup niet de hele tijd in een drukte van jewelste is. Als de kinderen te druk spelen dan stuur je ze naar boven, omdat puplief nu even moet slapen bijvoorbeeld. Of je neemt hem even op schoot zodat hij niet rond blijft stekkeren. Dat soort dingen.
Pups hebben gewoon veel slaap nodig en soms vinden ze dat ze daar zelf geen tijd voor hebben, dan ben je er als baas om ze toch even rustig te houden.
Ik heb dat ook wel gehad met Saar, maar dan merkte ik dat ze wakker bleef ook omdat ik niet een uur rustig op de bank bleef zitten.
Om haar rust te laten nemen ging ik dus soms gedwongen een uurtje of wat op de bank, en dan zag je haar na een kwartiertje ofzo ook haar rust vinden.

Ik denk wel dat je sommige pups in moet dammen enzo, eventueel met een bench :wink: , maar dat wij honden moeten leren dat en wanneer ze moeten gaan slapen vind ik wat ver gaan.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Biko schreef:En volgens mij doen heel veel mensen dat al, niet persee met een bench, maar je zorgt er toch voor dat je pup niet de hele tijd in een drukte van jewelste is. Als de kinderen te druk spelen dan stuur je ze naar boven, omdat puplief nu even moet slapen bijvoorbeeld. Of je neemt hem even op schoot zodat hij niet rond blijft stekkeren. Dat soort dingen.
Dat je niet met een pup de hele dag op stap gaat zonder rust te geven, vind ik weer een ander uiterste. Prikkelarme uren had ik absoluut, maar dwingen tot slapen/liggen, nee dat heb ik nooit gedaan. Maar goed, ik hoef ook niet een hond die 'rustig in huis' is wat ik vaak lees. Dat is gewoon een andere insteek, van mij mag Bram gewoon in huis rondrennen met speeltjes, hij gaat z'n gang maar. Als ik er maar niet aldoor bij betrokken word :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
boxersien

Tiny schreef:Het liefst had de da dat Jeda nu ook in de bench ging vanwege haar poot. Ik blijf wel gewoon bij haar slapen en houd haar in de gaten zodat ze geen trappen gaat lopen of op de bank gaat springen. Dit kost iets meer moeite maar ach, ik ga er echt geen bench voor aanschaffen.
Voor zoiets een bench aanschaffen? NEE, zou echt niet mijn ding zijn. Als Jeda nu een hond is die nooit rust neemt zodat de poten regelmatig helemaal ontlast worden en in rusthouding liggen dan wel, maar anders echt niet.
Dat is hetzelfde verhaal als bij Boris. Van de DA mocht hij niet meer los tijdens het wandelen en in de achtertuin. Hij kon dan namelijk gaan rennen en daar kreeg hij weer pijn van enz. En ik? Ik was zo stom te luisteren :boos: . En ja hoor, hond kreeg nog sneller pijn, kon nog minder aan.
En waarom? de bespiering ging weg. Rechtlijnig bewegen en nooit eens lekker uitrennen. Hij werd ook nog eens hyper en ging dat uiten in minder lief gedrag :N:
Daarna lekker eigen plan getrokken. Los laten, maar op letten dat het niet harder dan draven ging. Ook andere medicatie genomen en dit hielp ook heel goed.
Inmiddels rent en vliegt hij vrij in het rond net als alle andere honden. We moeten er alleen op letten dat we veel blijven doen met hem zodat er geen bespiering weg gaat vallen.
Dus nee, idd beter wat extra oppassen en wel lekker laten bewegen als ze zelf rust neemt dan opsluiten zodat de bespiering ook nog eens minder gaat worden (ligt uiteraard aan de lengte van het opsluiten)
Zoek stok!
Zeer actief

boxersien schreef: Ja, er zijn honden die je moet leren om overdag als de baas er is en er beweging rondom is rust te nemen.
Malinois geeft hier al diverse keren voorbeelden van :ok: en hier nog zo'n boxer vroeger. Boris was ook enorm hyper en kon maar niet rustig zijn als we er waren. We hebben hem echt moeten leren om ook als wij er zijn gewoon te gaan liggen slapen. Dit leek hij helemaal niet te kunnen (toen 3.5 jaar toen we hem kregen). Pas een half jaar/jaar later is hij zijn rust gaan nemen zodra wij ook rust namen en nu is hij een wat oudere hond (8 jaar) en ligt overdag best veel te slapen omdat hij nu zichzelf eraan over kan geven en alles even links kan laten liggen.
Ik denk dat het meer te maken heeft met wat je als baas wilt, dan wat je zogenaamd 'moet' leren aan een hond. Veel mensen willen een hond die niet al te druk is in huis en dan zul je inderdaad tijd en moeite moeten steken in het aanleren van rustig zijn als de hond dat niet uit zichzelf doet. Als je het zoals ik prima vindt dat een hond door het huis en de tuin holt, dan hoef je dus niks aan te leren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Ik heb dat ook wel gehad met Saar, maar dan merkte ik dat ze wakker bleef ook omdat ik niet een uur rustig op de bank bleef zitten.
Om haar rust te laten nemen ging ik dus soms gedwongen een uurtje of wat op de bank, en dan zag je haar na een kwartiertje ofzo ook haar rust vinden.
Maar dat is wat ik bedoel met 'prikkelarme' uurtjes. Als ik door het huis blijf denderen, bleef Bram er ook bij om maar niks te missen. Dat doet hij inmiddels trouwens niet meer. Als meneer wil pitten, kan ik rondrennen wat ik wil, hij blijft gewoon pitten :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Ik heb dat ook wel gehad met Saar, maar dan merkte ik dat ze wakker bleef ook omdat ik niet een uur rustig op de bank bleef zitten.
Maar dat is wat ik bedoel met 'prikkelarme' uurtjes. Als ik door het huis blijf denderen, bleef Bram er ook bij om maar niks te missen. Dat doet hij inmiddels trouwens niet meer. Als meneer wil pitten, kan ik rondrennen wat ik wil, hij blijft gewoon pitten :mrgreen:
Ja hahaha ik hoef voor Saar ook allang niet meer zelf te gaan zitten :mrgreen:
Ze ligt nu in de slaapkamer te pitten, en ik zit hier zielig alleen in de huiskamer. Al zal ik nu het hele huis binnenstebuiten keren, ze blijft wel doorpitten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”