Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het verkeerd om te willen fokken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rosita Compagner schreef:Ja Nettie, denk daar maar eens over na :smile: :smile:
:mrgreen:
Ik val af :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Is het verkeerd om te willen fokken?

Ongelezen bericht door nathalie »

yamie schreef:
Rosita Compagner schreef:
nathalietjuh schreef:
Ook is het de bedoeling dat ik af en toe een show ga lopen.
Als blijkt dat de teef goed gezond is en een mooie rasvertegenwoordiger is die iets bij te dragen heeft, zou ik hier dus graag een of twee nestjes mee willen fokken. (als de teef niet gezond is of er niks bij te dragen valt, wordt er niet mee gefokt!!!!) Er wordt dan ook een kennelnaam enz. aangevraagd.

Is het heel fout om zo te denken? Ik bedoel, ik lees weleens: er was eigenlijk bij de aankoop nog geen idee om te fokken, maar ze bleek zo mooi enz....
Wanneer ik zo een paar gegadigden vind voor een Portugese Waterhond dan zou ik overwegen nog een nestje te fokken. Als fokker moet je je handjes dichtknijpen met zo'n aanvraag. Van mij zou je de teef krijgen die ik zelf zou willen houden, misschien met een fokvoorwaardencontractje dat wel.
:mrgreen: :mrgreen: past ook wel in hun rijtje, een PW 'tje :mrgreen:
Sarcastisch bedoeld? :denken:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nathalietjuh schreef:
yamie schreef:
Rosita Compagner schreef:
nathalietjuh schreef:
Ook is het de bedoeling dat ik af en toe een show ga lopen.
Als blijkt dat de teef goed gezond is en een mooie rasvertegenwoordiger is die iets bij te dragen heeft, zou ik hier dus graag een of twee nestjes mee willen fokken. (als de teef niet gezond is of er niks bij te dragen valt, wordt er niet mee gefokt!!!!) Er wordt dan ook een kennelnaam enz. aangevraagd.

Is het heel fout om zo te denken? Ik bedoel, ik lees weleens: er was eigenlijk bij de aankoop nog geen idee om te fokken, maar ze bleek zo mooi enz....
Wanneer ik zo een paar gegadigden vind voor een Portugese Waterhond dan zou ik overwegen nog een nestje te fokken. Als fokker moet je je handjes dichtknijpen met zo'n aanvraag. Van mij zou je de teef krijgen die ik zelf zou willen houden, misschien met een fokvoorwaardencontractje dat wel.
:mrgreen: :mrgreen: past ook wel in hun rijtje, een PW 'tje :mrgreen:
Sarcastisch bedoeld? :denken:
totaal niet :)
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

:ok: Kej! Sorry dat ik dat dacht!
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Rosita Compagner schreef:Lijk mij wel goed.....

Pupeigenaar gezocht:

:ok: niet hele dagen werken
:ok: vers willen voeren
:ok: willen trainen
:ok: ondernemend
:ok: begrip voor gezondheidsonderzoeken
:ok: willen kammen en borstelen
:ok: en geen gepiep over blote billen

waarom eigenlijk niet? Als de gemiddelde marktplaatskoper een lijstje maakt dan doet'ie dat toch ook zo? :pffff:
geinig, ik denk dat ik naar aanleiding van deze tekst nu een uitnodiging voor een fokkersforum in mijn postvak heb :cheer: Ik moet alleen via een rasvereniging fokken zeggen ze, dát wordt nog een probleem.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

nathalietjuh schreef:Dan ga ik toch voor een langhaar. Die fokker die ik ken, fokt langhaar en die teef die ik weleens heb geshowd is een korthaar. Maar ik vind de langharen toch een stuk mooier en "statiger" zeg maar.
En dan het liefst een blue merle of een hele mooie sable!

Als het een weimaraner wordt, dan ga ik wel voor een korthaar, die vind ik dan weer mooier :19:
Van weimaraners weet ik geen fluit, maar de collie is een prachtige hond, vooral natuurlijk de langhaar :mrgreen: (zijn ook rustiger dan de kortharen), maar ik moet je wel waarschuwen: vorig jaar hebben er (voor het eerst in jaren) een aantal fokkers moeten 'leuren' met hun nesten omdat er ineens zoveel nestjes langharen waren. Is uiteindelijk allemaal weer goed gekomen, en ik weet niet of het een tendens is, maar het viel me op. Vroeger stond je rustig anderhalf jaar op de wachtlijst en nu stonden ze zelfs bij de collieopvang op de lijst :19: . En de blue merles zijn een beetje een moderage: iedereen die een collie of sheltie wil hebben, wil een blue merle (liefst een teef) :denken: .
En je moet je goed oriënteren op de lijnen. Er zijn fokkers die de neiging hebben hun honden steeds kleiner te fokken.
Dus kijk eens bij verschillende fokkers en bestudeer hun lijnen en er is een collie- en sheltieforum waar ook fokkers van beide rassen op aanwezig zijn: http://scforum.magical-intentions.com/i ... 43bb29b331.

Overigens om op je vraag terug te komen: het is toch prima om een pup aan te kopen omdat je van plan misschien te gaan fokken? Ik denk dat heel veel fokkers zo begonnen zijn!
Afbeelding
Laurie en Denis
Actief
Mijn ras(sen): Betyar - Magyar Vizsla Draadhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laurie en Denis »

nathalietjuh schreef:Na heel wat foktopics hier te hebben gelezen, heb ik eigenlijk wel een vraag aan o.a. de fokkers (en iedereen die er ook een mening over heeft :wink: )

Ik ga, hopelijk, binnenkort samen wonen. Een van de hondjes neem ik waarschijnlijk mee en de rest wil mijn moeder liever bij haar houden. Heb ik verder geen problemen mee.
Nou komt er dan ook een pup bij (waarschijnlijk een weimaraner of een schotse herder). Dit wordt zowiezo een teefje, omdat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Ook is het de bedoeling dat ik af en toe een show ga lopen.

Allereerst ik heb niet veel verstand van fokken, maar ik denk niet dat het verkeerd is om zo te denken. Het is denk ik wel goed dat je alle overwegingen meeneemt voordat je de beslissing neemt.

Ik zie dat je twijfelt tussen een weimaraner of een schotse herder. Ik denk dat je daar goed over moet nadenken. Ik lees van je dat je niet beroerd bent om shows te gaan lopen. Maar bij de weimaraner, om daar mee te mogen gaan fokken, komt er heel veel meer bij kijken dan alleen het showen. (Er even van uitgaand dat je via de rasvereniging gaat fokken.) De teef waarmee je zou willen gaan fokken moet ook bepaalde jachtresultaten behalen. Dus dat zou er nog bijkomen, je zou bereid moeten zijn om jachtdiploma's te behalen met je hond en dus deze trainingen te volgen. Ik weet niet precies hoeveel en welke diploma's je nodig hebt. Maar ik weet wel dat het meer inhoudt dan alleen showen met de hond.
Groetjes Laurie & Betyar.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
nathalietjuh schreef:Dan ga ik toch voor een langhaar. Die fokker die ik ken, fokt langhaar en die teef die ik weleens heb geshowd is een korthaar. Maar ik vind de langharen toch een stuk mooier en "statiger" zeg maar.
En dan het liefst een blue merle of een hele mooie sable!

Als het een weimaraner wordt, dan ga ik wel voor een korthaar, die vind ik dan weer mooier :19:
Van weimaraners weet ik geen fluit, maar de collie is een prachtige hond, vooral natuurlijk de langhaar :mrgreen: (zijn ook rustiger dan de kortharen), maar ik moet je wel waarschuwen: vorig jaar hebben er (voor het eerst in jaren) een aantal fokkers moeten 'leuren' met hun nesten omdat er ineens zoveel nestjes langharen waren. Is uiteindelijk allemaal weer goed gekomen, en ik weet niet of het een tendens is, maar het viel me op. Vroeger stond je rustig anderhalf jaar op de wachtlijst en nu stonden ze zelfs bij de collieopvang op de lijst :19: . En de blue merles zijn een beetje een moderage: iedereen die een collie of sheltie wil hebben, wil een blue merle (liefst een teef) :denken: .
En je moet je goed oriënteren op de lijnen. Er zijn fokkers die de neiging hebben hun honden steeds kleiner te fokken.
Dus kijk eens bij verschillende fokkers en bestudeer hun lijnen en er is een collie- en sheltieforum waar ook fokkers van beide rassen op aanwezig zijn: http://scforum.magical-intentions.com/i ... 43bb29b331.

Overigens om op je vraag terug te komen: het is toch prima om een pup aan te kopen omdat je van plan misschien te gaan fokken? Ik denk dat heel veel fokkers zo begonnen zijn!
Omdat ik al heel lang "weg" ben van dit ras heb ik me al in verschillende lijnen verdiept. Ook weet ik dat het (in ieder geval) afgelopen jaar moeilijk was om puppen kwijt te raken (was met de bevriende fokker ook het geval) en dat er veel op o.a. de site van de schotse herder vrienden stonden. En er gaat alleen eventeel een nestje komen als er genoeg intresse is in een nestje en als er eventueel ook honden terug genomen kunnen worden. Als ik het doe, wil ik het zo goed mogelijk doen!
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Laurie en Denis schreef:
nathalietjuh schreef:Na heel wat foktopics hier te hebben gelezen, heb ik eigenlijk wel een vraag aan o.a. de fokkers (en iedereen die er ook een mening over heeft :wink: )

Ik ga, hopelijk, binnenkort samen wonen. Een van de hondjes neem ik waarschijnlijk mee en de rest wil mijn moeder liever bij haar houden. Heb ik verder geen problemen mee.
Nou komt er dan ook een pup bij (waarschijnlijk een weimaraner of een schotse herder). Dit wordt zowiezo een teefje, omdat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Ook is het de bedoeling dat ik af en toe een show ga lopen.

Allereerst ik heb niet veel verstand van fokken, maar ik denk niet dat het verkeerd is om zo te denken. Het is denk ik wel goed dat je alle overwegingen meeneemt voordat je de beslissing neemt.

Ik zie dat je twijfelt tussen een weimaraner of een schotse herder. Ik denk dat je daar goed over moet nadenken. Ik lees van je dat je niet beroerd bent om shows te gaan lopen. Maar bij de weimaraner, om daar mee te mogen gaan fokken, komt er heel veel meer bij kijken dan alleen het showen. (Er even van uitgaand dat je via de rasvereniging gaat fokken.) De teef waarmee je zou willen gaan fokken moet ook bepaalde jachtresultaten behalen. Dus dat zou er nog bijkomen, je zou bereid moeten zijn om jachtdiploma's te behalen met je hond en dus deze trainingen te volgen. Ik weet niet precies hoeveel en welke diploma's je nodig hebt. Maar ik weet wel dat het meer inhoudt dan alleen showen met de hond.
Ik weet dat je bij veel jachthonden ook diploma's moet hebben om te "mogen" fokken (via de rasvereniging) en dat is dan ook de enige reden waarom ik twijfel tussen die twee rassen.
Begrijp me niet verkeerd hoor.. Ik wil best cursussen en trainingen doen met honden, maar van jachttraining ben ik, voor zover ik het tot nu toe gehoord en gelezen heb, niet zo kapot van.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

nathalietjuh schreef: maar van jachttraining ben ik, voor zover ik het tot nu toe gehoord en gelezen heb, niet zo kapot van.
Als je een jachthond ziet werken op het gebied waar hij voor gefokt is kijk je je ogen uit (van bewondering) :wink:
Maar als je van jachttraining niet zo kapot bent..............

Neem maar een Schot :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Natuurlijk is het heel mooi om te zien. daar ben ik het helemaal mee eens hoor! Maar de manier waarop het aangeleerd word (ik heb het er vandaag nog met iemand over gehad) vind ik niet zo.. Maar ik kan het mis hebben en daar moet ik me binnenkort nog maar eens in gaan verdiepen!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

nathalietjuh schreef:Natuurlijk is het heel mooi om te zien. daar ben ik het helemaal mee eens hoor! Maar de manier waarop het aangeleerd word (ik heb het er vandaag nog met iemand over gehad) vind ik niet zo.. Maar ik kan het mis hebben en daar moet ik me binnenkort nog maar eens in gaan verdiepen!
:idea:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0

Als je eens een avondje tijd hebt :mrgreen:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Zal van t weekend eens een tijdje komen nemen en misschien alle vooroordelen laten verdwijnen!
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

nathalietjuh schreef:Natuurlijk is het heel mooi om te zien. daar ben ik het helemaal mee eens hoor! Maar de manier waarop het aangeleerd word (ik heb het er vandaag nog met iemand over gehad) vind ik niet zo.. Maar ik kan het mis hebben en daar moet ik me binnenkort nog maar eens in gaan verdiepen!
Ik denk dat je doelt op de harde methoden die er nog steeds (helaas wat mij betreft) door sommige trainers wordt gehanteerd? Dat maakt het soms niet eenvoudig om een goede cursus te vinden, dat ben ik met je eens. Het is dus zaak om kritisch te kijken voor je je opgeeft voor een cursus!
Ik dacht er eerst ook zo over als jij maar ben er helemaal voor gevallen. Het werken met mijn hond blijkt verslavend te werken :mrgreen:
Kom naar dat topic wat Nettie voorstelde en als je geen zin hebt om het helemaal door te spitten, stel daar dan je vragen!

Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen dat je met een werkhond als de Weimaraner als fokker niet zou gaan werken met de hond. Dan maak je er een 'showhond' van, doodzonde van het ras!
Gr. Marijke
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Als ik de rasbeschrijving van de Weimaraner doorlees, is het echt een heel ander soort hond dan de schotse herdershond. Niet alleen qua karakter maar juist ook qua behoeften.
Als je al jaren dol bent op een bepaald ras (en dus veel van weet) en ineens zie je een totaal ander ras wat je aanspreekt, moet je je wel heel erg verdiepen in het laatste ras. En vooral ook heel goed kijken naar wat je zelf leuk vindt en wilt in een hond.
Ik vind bijvoorbeeld windhonden geweldige honden. Prachtige dieren, hartstikke lief... maar ik heb het er een en ander over gelezen en ik ben absoluut niet geschikt voor deze rassen. En dat geldt ook voor de setters (ook zulke prachtige honden). Ik begin er niet aan want ik zou er gek van worden om zulke honden te hebben en zij dus ook van mij :mrgreen: .
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad Moon, dat bedoelde ik! Maar ik ga dus dat topic even doorlezen.

@Lieke: Er zijn zoveel honden die ik best nog weleens zou willen hebben of gewoon heel leuk vind (zowel qua karakter als qua uiterlijk). En zoals ik (volgens mij) al gezegt heb, ga ik me echt wel nog verder verdiepen in het ras.
Met de collies is het ook niet van de ene op de andere dag gekomen dat ik ze geweldig vond. Ik las een boek over Lassie, en ik denk alleen maar goh, wat een mooie hond! (toen was ik 7 ofzo.) Verder niks. Later in de bieb neem in een hondenboek mee (altijd alleen maar dierenboeken :mrgreen: ) en lees ik nog wat meer over de schotse herder. Later kwam internet en dus zoek ik er nog meer over. Toen kwam die fokker bij ons in de buurt wonen en lieten we vaak samen onze honden uit, en toen sloeg de vonk over. Een weimarener heb ik nog niet echt vaak live meegemaakt. ALS het dus een weimarener wordt ga ik niet alleen naar shows, maar zal ik ook via bv. een forum ofzo proberen om "echte" honden mee te maken en niet alleen die knapperds op shows. Ga ik misschien weleens kijken bij een jachttraining (met vriendelijke methodes aub..)

Als ik een hond aan ga schaffen, waarmee ik een keer een nestje wil fokken, wil ik me echt heel erg in het ras verdiepen. Ook wil ik van te voren de regels die de RV stelt goed in me op nemen (die van de schot kan ik zo wel dromen).

Overigens vind ik het totaal niet erg dat jullie zoveel vragen stellen enzo hoor, vind het wel goed!
Ik wil ook niet dat jullie denken dat er nou volgende week ineens een hondje wordt aan geschaft. Eerst een huisje (er zijn niet zoveel leuke huisjes :boos: ) dan daar de boel van in orde en dan maar eens met fokkers gaan praten enzo. En ik vind het ook geen probleem om op een eventuele wachtlijst te komen als ik een goede combinatie op het oog heb.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

nathalietjuh schreef:Inderdaad Moon, dat bedoelde ik! Maar ik ga dus dat topic even doorlezen.

@Lieke: Er zijn zoveel honden die ik best nog weleens zou willen hebben of gewoon heel leuk vind (zowel qua karakter als qua uiterlijk). En zoals ik (volgens mij) al gezegt heb, ga ik me echt wel nog verder verdiepen in het ras.
Met de collies is het ook niet van de ene op de andere dag gekomen dat ik ze geweldig vond. Ik las een boek over Lassie, en ik denk alleen maar goh, wat een mooie hond! (toen was ik 7 ofzo.) Verder niks. Later in de bieb neem in een hondenboek mee (altijd alleen maar dierenboeken :mrgreen: ) en lees ik nog wat meer over de schotse herder. Later kwam internet en dus zoek ik er nog meer over. Toen kwam die fokker bij ons in de buurt wonen en lieten we vaak samen onze honden uit, en toen sloeg de vonk over. Een weimarener heb ik nog niet echt vaak live meegemaakt. ALS het dus een weimarener wordt ga ik niet alleen naar shows, maar zal ik ook via bv. een forum ofzo proberen om "echte" honden mee te maken en niet alleen die knapperds op shows. Ga ik misschien weleens kijken bij een jachttraining (met vriendelijke methodes aub..)

Als ik een hond aan ga schaffen, waarmee ik een keer een nestje wil fokken, wil ik me echt heel erg in het ras verdiepen. Ook wil ik van te voren de regels die de RV stelt goed in me op nemen (die van de schot kan ik zo wel dromen).

Overigens vind ik het totaal niet erg dat jullie zoveel vragen stellen enzo hoor, vind het wel goed!
Ik wil ook niet dat jullie denken dat er nou volgende week ineens een hondje wordt aan geschaft. Eerst een huisje (er zijn niet zoveel leuke huisjes :boos: ) dan daar de boel van in orde en dan maar eens met fokkers gaan praten enzo. En ik vind het ook geen probleem om op een eventuele wachtlijst te komen als ik een goede combinatie op het oog heb.
Het was ook niet als kritiek bedoeld, hoor :wink: . En een goeie colliefokker erbij is nooit slecht, dus wat dat betreft lijkt het mij een hartstikke leuk idee van je. Ik ben alleen heel benieuwd naar jouw ideeën over lijnen en welke fokker(s) je kent. Pb me eens (uit pure nieuwsgierigheid :wink: ).
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

nathalietjuh schreef: Is het heel fout om zo te denken? Ik bedoel, ik lees weleens: er was eigenlijk bij de aankoop nog geen idee om te fokken, maar ze bleek zo mooi enz....
Volgens mij is er helemaal niets mis mee om zo te denken.
Toen wij op de wachtlijst voor onze eerste pup stonden, dachten wij ook zo. De fokker heeft er toen zeker wel rekening mee gehouden en het mooiste teefje van de circa 10 teefjepups (twee nestjes) is naar ons gegaan. Vaak vinden fokkers het juist leuk als er iets met een hondje van hen gedaan wordt, mits dat op een goede manier gebeurd. Of in ieder geval, dat is mijn ervaring bij het kooikerhondje. Als je een pup aanschaft weet je nooit of deze geschikt is voor de fokkerij. Bente bleek inderdaad erg mooi (Ned. kampioen, JW, W, BOB EK, CAC kamp. clubmatch)en had ook goede resultaten op de gezondheidsonderzoeken. Wel let ik nu op meer zaken dan mijn ouders toen zij 16 jaar geleden besloten dat er een hondje kwam. De stamboom pluis ik van te voren heel goed uit en ben zeer selectief geworden waar ik een pup vandaan wilde.
Als Lumi een mooi en gezond kooikerhondje wordt, dan wil ik ook graag één of misschien twee nestjes met haar fokken. Maar dat zien we over een paar jaar wel.

Succes met je keuze en met je zoektocht naar een hondje die bij je past!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”