Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

malinois schreef:dit is voor mijn honden lekker leuk spelen :cheer: :cheer:
:ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

malinois schreef:
Addy schreef:
Pak-de-bal schreef:Net als Addy met haar honden, dat zijn ook van die moeilijkers

Vind jij dat dan " een algemeen beeld " hebben van een hondenbezitter? :denken:
Zeg dorpsgek, waar haal jij de wijsheid vandaan dat ik moeilijke honden heb :denken:
:smile2: jij ook al??
ja het is toch te zot voor woorden :pffff:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mickie schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb uit zichzelf nog geen een benchgebruiker zien antwoorden op de discussievraag. Het gaat alleen maar om 'ikke gebruik een bench en wel om deze reden en dat is geen misbruik'. Of heb jij al wel gezegd wat jij misbruik van de bench vindt dan?
Ja :wink:
ja...heb ik gedaan.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Mickie schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb uit zichzelf nog geen een benchgebruiker zien antwoorden op de discussievraag. Het gaat alleen maar om 'ikke gebruik een bench en wel om deze reden en dat is geen misbruik'. Of heb jij al wel gezegd wat jij misbruik van de bench vindt dan?
ja :wink:
Jaap*
Zeer actief

Hahaha, nu moet Linda die 22 pagina's weer doorworstelen :mrgreen: :wink:
Petra1979
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Petra1979 »

Mijn eerste hond Tayko heeft in het begin in de bench gezeten, hij was hier aan gewend bij zijn vorige eigenaar. Ik deed hem in de bench als ik weg ging of als ik naar bed ging. Hij had verschrikkelijke verlatingsangst en hij ging er uit zichzelf inliggen, ook was hij een sloper, en, sorry, maar ik vond het erg frustrerend als ik beneden kwam en de halve tent was gesloopt. Nu nog gaat hij uit zichzelf in de bench liggen terwijl hij er al lang niet meer in hoeft.
Ik heb de bench nu staan voor mijn 2e hondje Whicket. Ook sloopt ze alles wat binnen handbereik ligt. Ze springt in de box van mijn jongste dochter en sloopt haar speelgoed, ook springt ze in de vensterbank en loopt alles ervan af. In de bench heeft ze de kans niet om het spul te slopen. Ook is de bench niet belachelijk klein zoals sommigen beweren. Ze kan languit liggen en heeft loopruimte. Haar mandje is kleiner en ook daar ligt ze prima in! Ik doe haar niet in de gang omdat ze trap kan lopen.. Het vervelende is dat ze wel naar boven kan en niet goed naar beneden, ze struikelt dan en valt van de trap, dit is mij eergsiteren overkomen, dus voor haar eigen veiligheid doe ik haar in de bench.

Groetjes Petra
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jacq1970 schreef:
Mickie schreef:
ja...heb ik gedaan.
ik ook :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef: Ik vind ook dat het gebruik van een bench niet nodig is, shoot me :19: Als anderen dat doen om welke reden dan ook zonder dat de hond uuuuren per dag in zo'n kooi wegkwijnt, prima.
Als je dat (ik vind) er bij zet heb ik daar totaal geen probleem mee. :wink:
Maar beweren dat je zonder bench geen honden kunt houden, gaat mij echt te ver. En dat je als benchgebruiker niet wilt zien dat de bench ook behoorlijk misbruikt wordt door mensen, dat begrijp ik niet....
Dat heb ik in ieder geval nog nooit beweerd :N:
En inzien dat een bench ook misbruikt kan worden? Nou en of!!!!!!!!!!!!!
Heb er zelfs wel eens voor gewaarschuwd :F:
Weet alleen niet meer op welk forum dat toen aan de orde was. :mrgreen:
ranetje schreef:De behoefte van velen om te bewijzen dat benchgebruik niets te maken heeft met eigen gemak, komt doorgaans omdat anderen over elkaar heen struikelen om te vertellen hoe slecht, stressvol, ongezond enz.enz. de bench is en altijd daar direct de mededeling aan verbinden dat de gebruiker DUS gemakzuchtig is en DUS de hond de hele dag in dat ding opsluit.
Dit heb ik al eerder gezegd.
Als je zo wordt aangevallen omdat je een bench wil gebruiken kom je niet meer toe aan nuancering van het item :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jaap* schreef:Hahaha, nu moet Linda die 22 pagina's weer doorworstelen :mrgreen: :wink:
Haha, dat heb ik weer, moet ik m'n grote waffel ook maar houden :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
jacq1970 schreef:
Mickie schreef:
ja...heb ik gedaan.
ik ook :wink:
excuses, ikke nog niet

maar misbruik,
helaas zoals een pup van mij ooit eens heeft gezeten
23 uur per dag in de bench,
zelfs zo erg dat ze hele kromme tenen had

inmiddels zit ze op een ander adresje en is van graat mager naar mooi rank gegaan (dat verschil was 6 kilo) en van kromme tenen naar mooie rechte tenen en nog veel meer verbeteringen,
dus ja DAT vind ik misbruik.....
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

malinois schreef:
Pak-de-bal schreef:
ik heb ze nog niet leuk met elkaar zien spelen bv op een foto.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo roept u maar... wat is het volgende :roll:
Is dit spelen :N: ik zie tanden :eek: dit kan niet hoor dit is geen spelen :neenee:

heb je geen foto dat ze aan het schaken zijn?

:mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

crutz schreef:
excuses, ikke nog niet

maar misbruik,

inmiddels zit ze op een ander adresje en is van graat mager naar mooi rank gegaan (dat verschil was 6 kilo) en van kromme tenen naar mooie rechte tenen en nog veel meer verbeteringen,
Dat is geen misbruik, dat is dierenmishandeling... :(:
Fijn dat de hond herplaatst is.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
crutz schreef:
excuses, ikke nog niet

maar misbruik,

door bench misbruik :evil:
en ondervoeding...
Rami
Zeer actief

crutz schreef:
en ondervoeding...
Toch niet :evil: op mij, hoop ik... :N:
Ik bedoel dat het wat mij betreft nog een graadje erger is dan 'misbruik', een hond dag en nacht opsluiten in kooi is mishandeling. Zware mishandeling.
Afbeelding
Jeannette-Mexx
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jeannette-Mexx »

Ik vind het misbruik maken van een bench- maar zeker ook van een kennel- (ondanks dat hij daar dan rechtop in kan staan) als deze alleen maar gebruikt wordt om geen last te hebben van je hond. Bijv. omdat men het lastig vind om op de hond te letten als er visite is. Of omdat hij in de weg loopt als je ergens mee bezig bent. Of omdat de hond te druk wordt bevonden in het bijzijn van de kinderen. Of omdat men zonodig een hond wil terwijl ze hele dagen werken en toch zonodig een hond willen en bang zijn dat de hond uit verveling gaat slopen.

Nee ik ben niet tegen gebruik van een bench want ik heb er zelf ook één staan. Deze word enkel en alleen (nog) gebruikt voor de nacht en sporadisch een uurtje overdag als de hond niet mee kan i.v.m. doktersbezoek o.i.d.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
crutz schreef:
en ondervoeding...
Ik bedoel dat het wat mij betreft nog een graadje erger is dan 'misbruik', een hond dag en nacht opsluiten in kooi is mishandeling. Zware mishandeling.
nee, niet om jou...kan me alleen nog steeds kwaad maken over wat er toen allemaal gebeurd is....kan er alleen niets mee...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

crutz schreef:
Rami schreef:
crutz schreef:
excuses, ikke nog niet

maar misbruik,

en ondervoeding...
Zo heb ik anderhalf jaar geleden een herplaatsertje in huis genomen, graatmager, een enorme eeltknobbel onder haar kin en zulke verschrikkelijk lange nagels dat het beest niet eens normaal kon lopen.
Normaal gesproken plaats ik deze foto niet, maar dit is een voorbeeld van benchmisbruik:
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:Is dit spelen :N: ik zie tanden :eek: dit kan niet hoor dit is geen spelen :neenee:

heb je geen foto dat ze aan het schaken zijn?

:mrgreen:
't is nog geen picknickweertje geweest :boos: :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
crutz schreef:
en ondervoeding...
ben ik het helemaal mee eens....
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Ach Alma, ik krijg het helemaal koud van die foto. :(:
Lieve, lieve Reina...
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Rami schreef:
Zoek stok! schreef:Pfffff :roll: En zo rolt iedereen weer over PdB heen omdat ze een afwijkende mening heeft. Als je het niet met iemand eens bent, kun je dat toch ook gewoon zeggen en het er daarna bij laten als het antwoord je niet bevalt? Het lijkt toch wel aan een enorme behoefte te voldoen om pagina na pagina zo beledigend mogelijk uit de hoek te komen en oude koe na oude koe uit de sloot te halen.

Ik vind ook dat het gebruik van een bench niet nodig is, shoot me :19: Als anderen dat doen om welke reden dan ook zonder dat de hond uuuuren per dag in zo'n kooi wegkwijnt, prima. Maar beweren dat je zonder bench geen honden kunt houden, gaat mij echt te ver. En dat je als benchgebruiker niet wilt zien dat de bench ook behoorlijk misbruikt wordt door mensen, dat begrijp ik niet....
Mee eens. Ik vond het -tot het heen en weer sneren begon- eigenlijk nog best een aardige discussie.
Mensen die wel een bench gebruiken deden hun zegje, mensen die dat niet doen of willen, ook. Iedereen noemde gewoon zijn of haar redenen, motivatie, argumenten. Inmiddels is het een onleesbaar topic geworden. Onleesbaar door al het gesneer, off-topic geneuzel en veel te lange quotes.
Jammer...
daar ben ik ook mee eens, het lijkt wel of ik niet meer mijn eigen mening en vragen ergens kan neerzetten...
..in welk topic dan ook :roll:

we hebben het er eindeloos nog over gehad en de conclusie was:

"het lost vanzelf wel op" .... nou, dàar heb ik dus nooit in geloofd en dat blijkt hier maar weer uit :roll:

sorry, jongens, ik wilde ook gewoon verder gaan met deze discussie :ok:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Alma wat vreselijk :jank: wat zijn er toch een vreselijke monsters van mensen :devil:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik vind benchmisbruik het zodanig gebruiken van de bench dat de hond er zo in zijn normale behoeftes zo door wordt beperkt dat hij zich door deze tegennatuurlijke dwang niet kan gedragen zoals hij zich zou willen gedragen. Zoiets?

Ik stop mijn honden bijvoorbeeld wel af en toe in een bench. Inderdaad omdat ik dat soms makkelijk vind. En ook omdat ze er zelf rustig van worden, maar indirect is dat natuurlijk mijn eigen gemak. Ik kan maanden met ze trainen tot ze die paar uurtjes dat ik ze alleen laat ook los alleen kunnen zijn, maar ik kan het ook niet doen. Omdat het niets toevoegt, in mijn ogen. Ik kan ze met veel geduld en training leren dat ze bak aan bak kunnen eten, maar ik doe het niet. Omdat het niets toevoegt. Ik kan Ted met veel training gaan leren dat ze buiten de bench ook lekker moet gaan slapen 's nachts, maar ik doe het niet. Omdat het niets toevoegt. Noch voor mij, noch voor mijn honden. Tenminste, zolang ik de indruk, of eigenlijk de overtuiging, heb dat ze de bench geen onprettige plek vinden. Kijk, stak ik Ted nou weg in een hok omdat ze zou slopen, maar zou ze in de bench net zo ongedurig blijven alleen niets stuk kunnen maken; dan werd het wat anders. Echter, zodra ik zie dat ze rustig gaan slapen en in dezelfde houding liggen te snurken als ik thuiskom, vind ik het prima zo. Veel prettiger dan de rondjes Albert Heijn die ik doe en waar ik bij thuiskomst een paniekende Basset in de vensterbank aantref en een luid blaffende Teckel in de kamer in de lucht zit te blaffen. En ik ben de eerste om toe te geven dat de bench bij mij in huis is gekomen uit 'gemak', omdat ik een onverwachte Teckel in de schoot kreeg geworpen, die niet met katten kon, niet goed alleen kon zijn; terwijl ik wel af en toe weg moest omdat ik dingen als studie niet af kon zeggen. Ik ontdekte dat Ted van holletjes hield, maakte een holletje in een bench en that was it. Sja, gemak, inderdaad. Maar wel een prima oplossing. Voor mij...en voor Ted.

Dus eigenlijk zou ik willen stellen dat benchmisbruik aan de orde is als de hond in kwestie zodanig beperkt wordt in zijn natuurlijke gedrag dat het problemen voor het dier oplevert, qua stress of juist verveling, qua lichamelijk ongemak of bewegingsdrang. Voor de ene hond ligt die grens op 10 minuten, voor de ander misschien op 7 uur. Voor mijn honden vind ik gevoelsmatig, overdag, een uurtje of 3 echt de max. Omdat ik dan zelf wiebelig word. Maar als ik naar mijn honden kijk? Dan liggen die op kantoor ook van 8 tot 1 en van half 2 tot 5 non stop te comaslapen.
Jaap*
Zeer actief

Ik denk dat er uiteindelijk helemaal niet zo veel verschil van mening is over het gebruik van de bench, mede omdat het gros van de mensen alhier actief best een genuanceerde en realistische kijk hebben op het houden van honden.
Maar de mens is een vreemd wezen, sommige mensen halen zo veel dieren aan dat ze er niet meer voor kunnen zorgen maar zien zelf geen probleem, andere mensen steken zich tot aan hun kruin in de schulden maar zien zelf geen probleem. Het is de mens eigen om een afwijkende situatie te "normaliseren". Dat is "nodig" om op dezelfde voet door te kunnen blijven leven, todat de waarheid hun inhaalt.
Benchgebruik is daaraan ook onderhevig, het abnormale wordt langzamerhand "gewoon".
Daarom ageer ik tegen benchpromotie als dat op een toon van vanzelfsprekendheid gaat.
Daarom blijf ik het opsluiten noemen, net zoals ik een tt een stroomband blijf noemen, bedoeld om stroomstoten te geven aan de hond. Niet om het fenomeen te bestrijden of omdat ik er geen toepassing voor zie, maar omdat het, naar ik hoop, leidt tot een realistisch besef van wat het is.
Niet anti dus, maar wel kritisch.
Omdat de mensen die verantwoordelijk waren voor Reina en de pup van Crutz vast ook gezegd zouden hebben dat ze niet onverantwoord met benchgebruik omgingen als je ze er naar gevraagd zou hebben.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Jaap* schreef:Daarom ageer ik tegen benchpromotie als dat op een toon van vanzelfsprekendheid gaat.
Daarom blijf ik het opsluiten noemen, net zoals ik een tt een stroomband blijf noemen, bedoeld om stroomstoten te geven aan de hond. Niet om het fenomeen te bestrijden of omdat ik er geen toepassing voor zie, maar omdat het, naar ik hoop, leidt tot een realistisch besef van wat het is.
Zoals zo vaak ben ik het helemaal met Jaap eens, en zeker met deze argumenten.
Wel wil ik het volgende nog aantekenen: ten eerste heb ik altijd de neiging om "advocaat van de duivel" te spelen. Als iedereen tégen het gebruik van een bench is, weet ik argumenten vóór het gebruik. Als iedereen vóór het gebruik van een bench is, weet ik argumenten tégen het gebruik. Want de wereld is niet zwart-wit, en er zijn een heleboel waarheden naast mijn waarheid. Ten tweede zie ik maar een marginaal verschil tussen het gebruik van een bench en alle andere methodes die gebruikt kunnen worden om een hond weg te sluiten als je hem lastig vindt, ter voorkoming van ongewenst gedrag of ter motivatie. Een hond die hele dagen in de gang, (bij)keuken, hal of kennel moet liggen voor het gemak van de baas is echt maar weinig beter af.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
Jaap* schreef:Daarom ageer ik tegen benchpromotie als dat op een toon van vanzelfsprekendheid gaat.
Zoals zo vaak ben ik het helemaal met Jaap eens, en zeker met deze argumenten.
Wel wil ik het volgende nog aantekenen: ten eerste heb ik altijd de neiging om "advocaat van de duivel" te spelen. Als iedereen tégen het gebruik van een bench is, weet ik argumenten vóór het gebruik. Als iedereen vóór het gebruik van een bench is, weet ik argumenten tégen het gebruik. Want de wereld is niet zwart-wit, en er zijn een heleboel waarheden naast mijn waarheid. Ten tweede zie ik maar een marginaal verschil tussen het gebruik van een bench en alle andere methodes die gebruikt kunnen worden om een hond weg te sluiten als je hem lastig vindt, ter voorkoming van ongewenst gedrag of ter motivatie. Een hond die hele dagen in de gang, (bij)keuken, hal of kennel moet liggen voor het gemak van de baas is echt maar weinig beter af.
:ok: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Jaap* schreef:Ik denk dat er uiteindelijk helemaal niet zo veel verschil van mening is over het gebruik van de bench, mede omdat het gros van de mensen alhier actief best een genuanceerde en realistische kijk hebben op het houden van honden.
Maar de mens is een vreemd wezen, sommige mensen halen zo veel dieren aan dat ze er niet meer voor kunnen zorgen maar zien zelf geen probleem, andere mensen steken zich tot aan hun kruin in de schulden maar zien zelf geen probleem. Het is de mens eigen om een afwijkende situatie te "normaliseren". Dat is "nodig" om op dezelfde voet door te kunnen blijven leven, todat de waarheid hun inhaalt.
Benchgebruik is daaraan ook onderhevig, het abnormale wordt langzamerhand "gewoon".
Daarom ageer ik tegen benchpromotie als dat op een toon van vanzelfsprekendheid gaat.
Omdat de mensen die verantwoordelijk waren voor Reina en de pup van Crutz vast ook gezegd zouden hebben dat ze niet onverantwoord met benchgebruik omgingen als je ze er naar gevraagd zou hebben.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn verhaal staat daar ook niet om het ding te promoten, wel waarom ik vind dat ik dat ding zelf verantwoord gebruik en in mijn ogen verantwoord gebruik dus ook mogelijk acht. Ik denk dat de reden dat veel mensen zich hier 'verdedigen' komt vanuit het feit dat de bench vaak geassocieerd wordt met gemakzuchtige hondenbezitters die hun beest te lang laten creperen in een te klein hok. En ik denk dat die hondenbezitters niet op een forum als dit komen, waardoor de benchgebruikers wellicht het gevoel krijgen op een hoop te worden geveegd met die hier niet-aanwezige hondenbezitters die het niet zo nauw nemen met het hondenbezittersschap. Maar je hebt gelijk, het is een hok. En het is opsluiten.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

crutz schreef: maar misbruik,

Misbruik........en nog erger.......mishandeling...........en die persoon promoot een natuurlijke voedingswijze. Dit is pas een natuurlijke omgang met je hond. :denken:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik ben geen voorstander van een bench en zal het ook nooit gebruiken. Heb waarschijnlijk ook een afwijkende mening, maar je hond opsluiten in een te krappe ruimte vind ik echt 3x niks.
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Rossi zit op werkdagen van 07:00 tot 12:30 in de bench.
5,5 uur dus.
en s'nachts slaapt ze er ook nog in.
(ze wil niet bij ons op bed .... LOL)

Ik vind het verschrikkelijk als ik haar achter moet laten als ik moet gaan werken maar het kan niet anders.
:jank:

Ze is 6 maanden en sloopt alles wat ze tegenkomt.
Als ik de was even naar boven breng staat ze al aan de trap te knagen.
De kabels van de luidsprekers zijn ook al overleden, de planten heb ik weggedaan en schoenen moeten in de gang blijven anders kost het je je veters.

Ik vind het levensgevaarlijk om haar los te laten in huis als er niemand thuis is. Ik heb een open keuken dus dat gaat ook niet lukken.
Ik heb een buitenkennel en daar kan ze van de zomer in als het mooi weer is. Maar voor nu moet ze in de bench.
Over een paar maanden probeer ik het wel weer los, maar nu durf ik dat gewoon niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”