Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onder water ruiken, kan dat ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

onder water ruiken, kan dat ?

Ongelezen bericht door Zoie »

Er wordt beweerd dat honden zelfs onder water kunnen ruiken. Vandaag heb ik daar een fraai staaltje van gezien.

Sien was met haar kapotte balletje het water in gelopen om af te koelen, en liet haar balletje los. Ik zeg tegen haar: die zinkt zo. Sien hapt ernaar, en idd, het balletje verdwijnt voor haar neus in het water. Zoeken, om zich heen kijken enz. Op een gegeven moment vond ik het zielig worden, dus ik roep haar, gooi een ander balletje weg, ze haalt het op, en loopt weer het water in om het balletje te zoeken alsof ze nog steeds niet kon geloven dat die zomaar in het niets was opgelost. Op een gegeven moement zie ik haar met haar kop onder water gaan, weer boven komen, en nu weer met haar kop onder water, en verdomd, ze heeft het balletje in haar bek :mrgreen: :mrgreen:

Het was nogal ondiep, maar ik had wel het idee dat ze heel gericht naar de bal hapte, en dat vind ik toch vreemd.

Wat denken jullie, toeval, of idd goed geroken ?
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik denk dat als ze onder water ruiken hun neus zou vollopen dus dat lijkt me onmogelijk.
Wel zou ze misschien het balletje boven water hebben geroken en zo de locatie hebben kunnen bepalen :19: ze is tenslotte wel erg slim :ok:

Deze man schijnt ook te kunnen ruiken wat zich onder water bevind.

http://www.geheugenvanalmere.nl/article-582-nl.html
Laatst gewijzigd door tineke op 03 mar 2008 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoie
Zeer actief

tineke schreef:Ik denk dat als ze onder water ruiken hun neus zou vollopen dus dat lijkt me onmogelijk.
er zijn dieren die het kunnen, heb ik net snel op het internet gevonden. Een bepaald soort mollen blaast luchtbellen die ze weer inademenen, of zoiets :mrgreen: :mrgreen: op die manier kunnen ze echt een spoor volgen. Maar het lijkt me idd niet dat een hond dat kan.
Wel zou ze misschien het balletje boven water hebben geroken en zo de locatie hebben kunnen bepalen :19: ze is tenslotte wel erg slim :ok:
ja, dat kan, ze gebruiken honden ook in het reddingswerk daarvoor. Maar dan de plaats, ze moet toch heel precies gemikt hebben zou je zeggen om echt in een bal te happen. Ongeveer is niet goed genoeg.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het lijkt me inderdaad dat ze boven water de bal onder water heeft geroken. Wel knap he, die neuzen van honden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik weet ook zeker dat ze kunnen ruiken onder water!
Hier gooi ik wel eens vlees of snoepjes in water die zinken en dat wordt gewoon opgedoken terwijl je ze dus ziet speuren boven het water.
Icha en Qhilla kunnen zelfs heel diep duiken om iets op te duiken!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zoie
Zeer actief

sirene schreef:Ik weet ook zeker dat ze kunnen ruiken onder water!
Hier gooi ik wel eens vlees of snoepjes in water die zinken en dat wordt gewoon opgedoken terwijl je ze dus ziet speuren boven het water.
Icha en Qhilla kunnen zelfs heel diep duiken om iets op te duiken!
dat ze het kunnen ruiken kan ik nog wel min of meer begrijpen, maar dat ze dan precies de plaats weten vind ik zo opmerkelijk. Een snoepje vind ik nog opmerkelijker dan een bal. Probeer maar eens iets terug te vinden wat je net voor je neus in het water heb laten vallen.
Afbeelding
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Gister was ik op het Erkemederstrand, en had ik ook wat brokjes in het water gegooid, wel in het ondiepe natuurlijk. Quapa die moest ff een paar keer onder water met haar neus, maar had ze ook te pakken hoor :mrgreen: Fijn vond ze het niet, dat haar neus blijkbaar een beetje vol liep :smile:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Hier ruiken ze een snoepje onder water niet, ze moeten het snoepje net al toevallig zien.
The Countess
Actief

Ongelezen bericht door The Countess »

Er zijn toch ook honden die speciaal getraind zijn op het opsporen van lijken onder water?
Afbeelding

groetjes van Yvonne
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

The Countess schreef:Er zijn toch ook honden die speciaal getraind zijn op het opsporen van lijken onder water?
Dat heeft meer met de geur van doen, die blijft in / bij een vochtige omgevint beter hangen, is het echter een graadje of 30 buiten met een lage lucht vochtigheid, dan zijn de geursporen zo verdwenen ;)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

die van mij duikt ook zijn bal op als hij die bewust laat vallen..
Op strand was ik ook stomverbaasd, het was donker, zijn blok lag in zee.. maar hij dacht dat ik niet gegooid had en kon dus het blok niet zien of ruiken, dat ding dreef niet zee in maar is terug in een zwin gekomen, hij bleef zoeken en in een lijn inene rende hij naar het blok een eind verderop, ik had niet verwacht dat het blok teruggevonden werd.. maar dus toch.. goede neuzen hebben die honden!
al gebruikt die van mij ook zijn poten om te voelen waar de bal ligt.. :mrgreen:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik denk wel dat honden op een bepaalde manier onder water kunnen ruiken. Dat van die tennisballetjes in het water herken ik wel van de hond van mijn vriendin. Of dat ruiken of visualiseren is, ik denk beiden maar ze haalt ze er wel altijd uit in ondiep water. Stanley heeft dat ook met tennisballen en sinds kort ook dummies. Hij maakt er een sport van om gezonken tennisballetjes die ergens tussen het riet zijn gezonken naar boven te halen. En het lukt hem ook nog. Whooper had in het begin dat we hem hadden iets 'geroken' wat naar later bleek op minstens een meter diep in de Lek zat verstopt. Speciale kooien met aasvoer om ratten te vangen. En het water stond op dat moment reuzehoog. Ik denk dat honden wat dat betreft meer kunnen dan bekend is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:normaal 'ruiken' dat kan theoretisch niet (toch niet een hond, laat ik die vreemde mollen even buiten beschouwing :mrgreen: ), maar proeven misschien wel? via het orgaan van jacobson :denken: ?

maar, je zei dat het ondiep was - ben je wel zeker dat sien de bal niet kon zien?
Ik heb echt voorbeelden gezien waarvan ik zeker weet dat ze het niet konden zien. Bovendien kijken ze ook meestal helemaal niet. Als ik hier snoepjes in helder water in het badje gooi kijken ze gewoon waar het snoepje ligt. In dieper of donker water snuffelen ze echt boven de waterlijn zonder in het water te kijken.
Als ze het met het orgaan van Jacobsen zouden doen, zou je dat dan niet moeten zien aan hun mond ? Ze gaan dan toch altijd klappertanden of met een hun lipjes "flapperen".
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef: maar, je zei dat het ondiep was - ben je wel zeker dat sien de bal niet kon zien?
nou, ik kan daar de bodem niet zien, maar het zou kunnen dat de bal is gaan zweven en even aan de oppervlakte is gekomen. Ik kan me niet meer voor de geest halen of ze de tweede keer diep heeft gedoken, maar ik geloof wel dat ze kopje onder ging.

Maar er worden in dit topic andere voorbeelden gegeven die ik wel erg frappant vind.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:normaal 'ruiken' dat kan theoretisch niet (toch niet een hond, laat ik die vreemde mollen even buiten beschouwing :mrgreen: ), maar proeven misschien wel? via het orgaan van jacobson :denken: ?

maar, je zei dat het ondiep was - ben je wel zeker dat sien de bal niet kon zien?
Oh, jij bedoeld proeven onder water met dat orgaaantje, en boven water ruiken ze. Daar kan ik wel inkomen hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Wat kan een hond nog meer heel goed, juustem .. heel goed horen, dus wat zegt een tennisballetje als hij te water raakt: -PLONS- .. Dus dan kan een hond heel goed inschatten van waar dat balletje valt, en hem er weer eruit vissen ;)
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

sirene schreef:Bovendien kijken ze ook meestal helemaal niet. Als ik hier snoepjes in helder water in het badje gooi kijken ze gewoon waar het snoepje ligt.
Even een klein zijsprongetje van mijn kant :mrgreen: Wat ik altijd heel opvallend vind is dat Bowie eigenlijk weinig of zeer slecht kijkt met haar ogen. Als objecten heel dicht bij haar liggen die ze echt móet zien gaat ze toch op haar reukvermogen af. Ze doet meer op haar reukvermogen dan op zicht.

maar kan nu niet zeggen dat ik echt vergelijkingsmateriaal heb. Pas als je zelf een hond hebt die je dag en nacht meemaakt, vallen dat soort dingen je op :wink:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ben net in een boek bezig 'de psychologie van honden' (schrijver weet ik ff niet, boek zit nog ergens in een doos :mrgreen: ) waarin ook het reukorgaan van honden word behandeld. Daarin staat dat honden wel degelijk door water heen kunnen ruiken (tot een bepaalde diepte).
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Gollum schreef:Ik ben net in een boek bezig 'de psychologie van honden' (schrijver weet ik ff niet, boek zit nog ergens in een doos :mrgreen: ) waarin ook het reukorgaan van honden word behandeld. Daarin staat dat honden wel degelijk door water heen kunnen ruiken (tot een bepaalde diepte).
Lezen: het ging er volgens mij erom, of ze onder water konden ruiken, dat ze door water heen ruiken is weer een andere tak van sport ;)
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Felix schreef: Lezen: het ging er volgens mij erom, of ze onder water konden ruiken, dat ze door water heen ruiken is weer een andere tak van sport ;)
Vindje het jammer dat jij geen zinnig antwoord kan geven jongen :mrgreen:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

ze kijken onder water :mrgreen:
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

honden ruiken bijna een miljoen keer beter dan mensen en zijn goed in staat om geuren op te vangen die van onder water naar boven komen, maar onder water ruiken, neen dat denk ik niet, ze sluiten hun neus af onder water geloof ik.
Reddingshonden op het water, gebruiken hun reukzin om bv. drenkelingen op bovengenoemde manier op te sporen
de reukhersenen van de hond nemen ongeveer 10% van de hondenhersenen in beslag en dat is aardig wat in vergelijking met een mens die maar 1% gebruikt
Zoie
Zeer actief

Essy schreef:

ze kijken onder water :mrgreen:
boeiend filmpje, ik denk dat je gelijk hebt
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Felix schreef:
Gollum schreef:Ik ben net in een boek bezig 'de psychologie van honden' (schrijver weet ik ff niet, boek zit nog ergens in een doos :mrgreen: ) waarin ook het reukorgaan van honden word behandeld. Daarin staat dat honden wel degelijk door water heen kunnen ruiken (tot een bepaalde diepte).
Lezen: het ging er volgens mij erom, of ze onder water konden ruiken, dat ze door water heen ruiken is weer een andere tak van sport ;)
:moon:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”