boxersien schreef:ik begin zelf werkelijk te twijfelen aan het feit of dominantie wel bestaat. Wij hebben dus getraind vanuit het principe geen dominantie, geen roedel en geen rangorde hebben honden. Dit vind ik zelf moeilijk (staat ook nog een discussie over) om aan te nemen, maar als ik me er steeds meer bij stil ga laten staan dan zitten daar toch zeker wel punten in!
Er bestaat wel degelijk rangorde.. ik heb dan 1 hond maar kom ook vaak groepjes tegen die ik ken.. bijvoorbeeld 1 oude stabij teef die zeer fief is die samen oploopt met de hond van mijn tante een kooiker teef van vier..
Stabij is altijd wat afstandig naar Finn toe, maar wil mij graag begroeten, Finn loopt altijd voor mij dus moet ze daar eerst langs... dat gebeurd altijd rustig en op een of andere manier weet Finn dit die doet dus geen stap in haar richting om lichamelijk te snuffen of te begroeten..
de kooiker loopt erachter, maar die is wel blij Finn te zien, al steld ze zich zeer onderdanig op.. altijd is de stabij de eerste die me begroet daarna mag toos, dus wel rangorde bepaling.. en misschien nog een klein beetje mijn reu waar ze toch eerst voorzichtig langslopen alvorens de spurt naar mij te trekken..

daarna lopen ze met z'n drieen gezamelijk op..
Ik had op strand afgesproken met duitse staander teef en baas. op strand kwamen we rottie castraat reu tegen, goede kennis van mijn hond.. was dus even leuk begroeten maar de teef was dolenthousiast.. de rottie kon haar niet en was niet echt gecharmeerd, dat uitte hij door zich tegen mij aan te vlijen, Finn mijn hond ging inene een paar meter voor ons zitten..
In het midden dus de staander teef stond weer voor hem nl
ze nam de spurt op de rottie en toen eh tackelde hij haar even.. en gaf een grauw.. in onze ogen al gauw de gedachte dat hij haar aan wilde vallen, maar ze werd rustig en bleef bij de rottie weg..
Ik denk dat Finn tussen deze twee bemiddelde.. op een of andere manier, in het begin de eerste ontmoeting met haar moest hij niets van haar hebben omdat ze zo onstuimig was..nadat hij haar een paar keer even heeft toegesproken is ze naar hem toe rustiger geworden.. de rottie is ook jong, 3 jaar geloof ik..maar heeft hd dus kan ook niet heel veel hebben zeker niet als hij al een flinke wandeling erop heeft zitten..
Ik denk dus dat een bepaalde vorm van overwicht toch wel een goed iets is.. en het is een verschil of je een vaste roedel hebt of af en toe in een roedeltje loopt.. ik geloof er ook nl in dat als je vaak met bepaalde honden loopt er 1 is die de boel stabiliseert, maar ook corrigeert daar waar nodig
of dat nou dominantie is daar ben ik nog niet over uit