Nu is dit volgens mij cynisch bedoeld.Nanna schreef:Het valt me wel op dat het vaak hier op het forum de andere kant uit werkt. De mensen die hier zitten hebben veelal honden die niet met andere honden door één deur kunnen of in ieder geval niet los daarbij kunnen.flamme schreef:Ja, dat klopt. het is vaak zo dat andere mensen je vaak aankijken zo vankan jouw hond niet met andere honden spelen.
"Andere mensen" daarentegen hebben zo te horen allemaal honden die übersociaal zijn en met alles en iedereen willen spelen en altijd gezellig op de forummers af komen denderen.
Ik vraag me in gemoede af hoe dat komt
Maar de stelling van de dag luidt:
"Mensen zonder kennis van hondengedrag hebben minder problemen met hun hond, simpelweg omdat ze de problemen niet als probleem herkennen of het mogelijke risico van hun eigen handelen niet zien en daardoor ook geen 'gevoelens van angst of twijfel' overbrengen op hun hond"
Neem bijvoorbeeld:
- De koekjesmoeders die in het park gelukzalig een emmer frolic leegstorten over een schare eigen honden en andermans honden. Of die twee vreemde honden uit een hand laten eten. Dat gaat op de een of andere manier bij dat soort mensen altijd goed, bij mij nooit. Bij mij wordt dat onherroepelijk mot, misschien omdat mijn blik van 'ochjeetjedatkannooitgoedgaan' wordt overgebracht op mijn honden?
- Net bij de dierenarts, alwaar een te drukke hond aan een flex vrijelijk wordt losgelaten op de andere wachtenden 'want hij doet niets'. Mijn honden doen ook niets en zitten aangelijnd onder mijn stoel. Puur die wetenschap (aangelijnd versus aangelijnd in een kleine, onbekende ruimte) doet mij baden van angstzweet en maakt dat ik mijn honden angstvallig weghou van het springding. Wat uiteraard zou maken dat ze dit merken en wel boos zouden worden als het springding onder de bank zou verdwijnen. Dit terwijl Co en Corry met een wit flufding alles prachtig vinden 'ze willen alleen maar spelen, leeeeuuuuk!!!"...en je zult altijd zien dat het goed gaat.
Denk je dat de blik van een geoefend hondenbezitter soms niet in de weg kan zitten? Dat je dingen 'fout kijkt' die ook goed kunnen gaan, puur en alleen omdat je 'teveel weet' en daardoor teveel voor je hond denkt en misschien onbewust dingen overbrengt die je nu juist niet over wilt brengen?