Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekhonden weer toestaan ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Trekhonden weer toestaan ?

Ongelezen bericht door sirene »

Nou, deze discussie is zeker nog nooit geweest.
Af en toe lijkt het me zo gaaf of met mijn honden met een karretje rond te rijden. Ik weet zeker dat 4 van mijn honden dat hartstikke leuk zouden vinden.
De trekhonden zijn niet eens zo lang geleden afgeschaft (1961) maar is die wet nog wel nodig ?
Ik denk dat er niemand meer is die de hond voor zijn melkwagen zal spannen de hele dag :denken: ofwel de hond op een andere manier zal uitbuiten. Maar er zullen wel een heleboel honden zijn die het leuk vinden en er op vooruit zullen gaan. Dan denk ik aan de Berner Sennen hier in het park, uitdijend en vol energie of een Rottie die alleen ballen loopt te apporteren...
Denken jullie daar ook wel eens aan of is dit mijn idiote fantasie ? (ja ik zie mezelf al over het strand racen hoor met 4 nakers voor de kar :mrgreen: )
Denken jullie dat het kwaad zou kunnen als de wet weer afgeschaft zou worden ?
Is het zielig voor honden om zèg 4x per week (ipv naast de fiets ofzo) voor een kar te lopen voor een uurtje ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

bedoel je zoiets :ok:

Afbeelding
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Oja gaaf! Ik ben jaloers! :ok: :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik ben het mee je eens hoor, veel honden zullen het gewéldig vinden :ok:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maar de wet is er nog steeds, maar sommige dingen worden gedoogd (zei m'n vriendin die bij de politie werkt) maar hoe of wat precies dat weet ik niet. Dit was in ieder geval i.v.m. de sledehonden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind dat het gewoon weer moet kunnen, denk dat die kerels van mij het geweldig zouden vinden :cheer: :cheer: , en ik ook ,want dan zou ik ze wel samenuit kunnen laten :smile: :smile:
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

ik heb het ooit gezien op het strand...
de hond trok het karretje met hun spullen vooruit en toen ze alles op zijn plek hadden gezet gingen ze met zijn alle de zee in..

zag er echt kei leuk uit.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wet of niet hier ga ik regelmatig met de honden pullen, laat ze een autoband voortrekken en span ze in. Op dit moment heb ik zo'n step besteld waar ze lekker met zijn 3en voor gaan lopen :ok:

Afbeelding
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

pammetje schreef:bedoel je zoiets :ok:

Afbeelding
Wat gaaf dat karretje!!!
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Denk niet dat iemand er problemen mee zou hebben.
Soms kan ik hier niet eens mee fietsen, dan draven ze zo hard dat als ik mee fiets ze over gaan in galop, dus dan trekken ze me heel eventjes voort (met zijn 2'en)
Zijn geen goede honden om voor een karretje te spannen, maar een aantal honden die een niet te zwaar iemand (bijv. een kind) voort trekken in een wagentje, tja waarom niet..
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat Cleo het echt helemaal te gek zou vinden. Wordt wel een dodenrit want je gaat hoe dan ook ergens op knallen als zij ervoor zit denk ik :N:
Als ik met haar fiets en ik trap niet dan ga ik zo snoeihard dat ik altijd de rem een beetje in moet trappen.

Denk dat ik er wettelijk met Cleo ook wel mee wegkom als ik zeg dat ze een alaskan husky is :mrgreen: Of moeten ze dan ook een stamboom hebben?
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Nanna schreef:Ik denk dat als je je honden voor je kar spant je alleen maar leuk commentaar krijgt. Ik zie geen mensen hun mobiel trekken om de politie te bellen, vanwege "die wet".
Die kènt trouwens niemand ;-)
Jaren geleden was ik op een Doggendag.
De bekers werden gesponsord door een voerleverancier die zelf ook Duitse Doggen fokte. En bij wijze van gimmick had die twee van zijn doggen voor een fietskarretje gespannen waar een zak voer en de jongste dochter (een jaar of 2,5) zaten. Zo werd een ererondje door de ring gelopen...

Bij het verlaten van de ring werd de voerleverancier aangehouden door een inspecteur van de Dierenbescherming (toendertijd nog standaard aanwezig op ieder hondenshow) die een fikse boete met waarschuwing uitdeelde voor het gebruik van trek honden. :eek:

Jaren later was er een clubmatch van de KC.
Binnen de KC was een grote groep Sennehonden fokkers actief en deze zou een show verzorgen.
In de show liepen twee Berner Sennenhonden in tuig voor een traditionele melkkar begeleidt door baas in folkloristisch kostuum.
Je raad het wel: ook hier een inspecteur van de dierenbescherming, deze keer geen boete. Maar wel een ernstige waarschuwing.
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Het kan nog wel eens tegenvallen met negatief commentaar. Toen ik vroegah.. mijn uitlaat husky voor mijn fiets spande (Een getrainde husky) kreeg ik idioot veel commentaar dat het zielig zou zijn. Wel door mensen zonder honden maar dan nog...
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

De eerste 200 meter op de fiets wordt ik voortgetrokken, maar ik ben daarmee in overtreding begrijp ik :eek:
Nou, die kuthond betaalt die boete zelf maar! :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Jaap* schreef:De eerste 200 meter op de fiets wordt ik voortgetrokken, maar ik ben daarmee in overtreding begrijp ik :eek:
dan ben ik heel de weg in overtreding
baukje trekt nooit
maar aan de fiets mag ze het van me
en doet ze het ook
heerlijk met wind tegen
en een gode training voor haar
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Neeltje schreef:Maar de wet is er nog steeds, maar sommige dingen worden gedoogd (zei m'n vriendin die bij de politie werkt) maar hoe of wat precies dat weet ik niet. Dit was in ieder geval i.v.m. de sledehonden.

Sledehonden worden niet alleen gedoogd, er is een onderdeel in die wet die zegt dat de erkende sledehondenrassen wel voor treksport gebruikt mogen worden. Wij trainen dan ook regelmatig (als het koud genoeg is, lees onder 10 graden) met de honden en ze vinden het geweldig.

Overigens mag je in Duitsland ook met andere rassen werken, daar is dat anders geregeld. Dus woon je in de buurt van de grens, zou je dat ook nog kunnen overwegen :wink:
Afbeelding
Anthraciet
Actief

Brigitte schreef:Wet of niet hier ga ik regelmatig met de honden pullen, laat ze een autoband voortrekken en span ze in. Op dit moment heb ik zo'n step besteld waar ze lekker met zijn 3en voor gaan lopen :ok:

Afbeelding
Dit harnas lijkt mij alleen veeeeel te groot voor deze hond, normaliter zou het uiteinde van het harnas vlak achter zijn achterwerk moeten zitten.
Nou is dat bij het trekken van een autoband niet zo'n probleem, maar als je er echt mee zou willen werken, zou ik zeker naar een ander harnas uitkijken, want deze zit te losjes :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

bij trekhonden misschien. maar bij het pullen zoals alano hier doet ken ik het niet anders al met een tuig van de grootte zoals alano hier laat zien
Afbeelding
Neeltje

Anthraciet schreef:
Neeltje schreef:Maar de wet is er nog steeds, maar sommige dingen worden gedoogd (zei m'n vriendin die bij de politie werkt) maar hoe of wat precies dat weet ik niet. Dit was in ieder geval i.v.m. de sledehonden.

Sledehonden worden niet alleen gedoogd, er is een onderdeel in die wet die zegt dat de erkende sledehondenrassen wel voor treksport gebruikt mogen worden. Wij trainen dan ook regelmatig (als het koud genoeg is, lees onder 10 graden) met de honden en ze vinden het geweldig.

Overigens mag je in Duitsland ook met andere rassen werken, daar is dat anders geregeld. Dus woon je in de buurt van de grens, zou je dat ook nog kunnen overwegen :wink:
Kan zijn dat m'n geheugen me ietwat in de steek laat. Dit komt ook uit een ver verleden.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Heel leuk tot een of andere idioot ontdekt dat je geld kunt verdienen met ritjes met de hondenkar over het strand. Had je vroeger de ponny ritjes over het strand of in pretparken. Dit is makkelijk te vervangen voor een ritje met de honden kar. Wilt u hem huren voor een uurtje of twee mag ook meer zijn hoor?

Net als in Drente de huifkarren aan elke tourist met of zonder ervaring met paarden wordt mee gegeven als ze maar betalen, zo gaat dat dan ook met honden.

Als je iets weer toe wilt laten weet dan dat er altijd mensen zijn die daar misbruik van maken.
Afbeelding
gevni havanezers
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik denk dat Xena het geweldig zou vinden, maar dan natuurlijk wel hele kleine gewichtjes. Misschien toch eens het proberen waard. :denken: Zou goed zijn om voort te trekken voor een zeer gespierde hond van 5,5 kg?
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier krijg ik best commentaar als ik met de honden bezig ben, hoewel mensen het ook leuk vinden om te zien. Ben een paar keer aangehouden en vanwege de poolhondenwet kwam ik er onderuit. Mijn honden werken regelmatig en van de krulstaarten word het geaccepteerd tot een bepaalde hoogte maar heb met Scar en Milk altijd een hoop gezeik gehad.
Moet eerlijk zijn en vind dat maar goed ook want je zet niet zomaar een hond voor een kar, daar gaat best een training aan vooraf en je moet weten wat je doet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Neeltje

blacky schreef:Heel leuk tot een of andere idioot ontdekt dat je geld kunt verdienen met ritjes met de hondenkar over het strand. Had je vroeger de ponny ritjes over het strand of in pretparken. Dit is makkelijk te vervangen voor een ritje met de honden kar. Wilt u hem huren voor een uurtje of twee mag ook meer zijn hoor?

Net als in Drente de huifkarren aan elke tourist met of zonder ervaring met paarden wordt mee gegeven als ze maar betalen, zo gaat dat dan ook met honden.

Als je iets weer toe wilt laten weet dan dat er altijd mensen zijn die daar misbruik van maken.
Daarom moet de wet ook blijven en hopelijk worden sommige dingen gedoogd. 'n Lichte kar met iets leuks erin ok, maar zo gauw het mensen (ook kinderen) worden zeg ik nee.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Anthraciet schreef:
Brigitte schreef:Wet of niet hier ga ik regelmatig met de honden pullen, laat ze een autoband voortrekken en span ze in. Op dit moment heb ik zo'n step besteld waar ze lekker met zijn 3en voor gaan lopen :ok:

Afbeelding
Dit harnas lijkt mij alleen veeeeel te groot voor deze hond, normaliter zou het uiteinde van het harnas vlak achter zijn achterwerk moeten zitten.
Nou is dat bij het trekken van een autoband niet zo'n probleem, maar als je er echt mee zou willen werken, zou ik zeker naar een ander harnas uitkijken, want deze zit te losjes :wink:
Het tuig is speciaal op maat gemaakt voor hem :wink: dit is een pulltuig zoals er gebruikt wordt hij het weightpull of dragsledding wat wij dus doen met de honden :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Anthraciet
Actief

massam schreef:bij trekhonden misschien. maar bij het pullen zoals alano hier doet ken ik het niet anders al met een tuig van de grootte zoals alano hier laat zien
Dat kan zijn, ik ben met pullen niet echt bekend.
Heb wel eens foto's van Amerikaanse Malamutes gezien en dan hadden ze (dacht ik) een gewoon werkharnas aan. Maar kan ook best zijn dat voor andere rassen andere harnassen gebruikt worden.
Het leek me alleen vrij wijd om het lichaam zitten en dat lijkt me niet praktisch :denken:
Afbeelding
Anthraciet
Actief

Brigitte schreef: Het tuig is speciaal op maat gemaakt voor hem :wink: dit is een pulltuig zoals er gebruikt wordt hij het weightpull of dragsledding wat wij dus doen met de honden :wink: [/img]

Ok, leuk te zien dat daar dus zulke verschillen in zitten! :mrgreen:
Het leek me makkelijker kracht te zetten als het harnas wat meer aansluit, maar blijkbaar is dat bij weightpulling dus toch anders als bij slede-trekken.... of is het rastypisch dat dit harnas zo wijd hoort te zitten?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Anthraciet schreef:
Brigitte schreef: Het tuig is speciaal op maat gemaakt voor hem :wink: dit is een pulltuig zoals er gebruikt wordt hij het weightpull of dragsledding wat wij dus doen met de honden :wink: [/img]

Ok, leuk te zien dat daar dus zulke verschillen in zitten! :mrgreen:
Het leek me makkelijker kracht te zetten als het harnas wat meer aansluit, maar blijkbaar is dat bij weightpulling dus toch anders als bij slede-trekken.... of is het rastypisch dat dit harnas zo wijd hoort te zitten?
nee want alano en tank zijn al verschillende rassen en staffies gebruiken dezelfde tuigen om te pullen :mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Dan neem je toch sledehonden? Er zijn ook sleden met wieltjes en speciale tuigen voor de fiets dus daarmee kun je je alle kanten op laten trekken :mrgreen:
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Wordt er nog zo streng gekeken naar die wet? Ik ken toch diverse rassen waarmee bv. dragsledding of weightpull mee wordt gedaan en waar dat iig gedoogd wordt/lijkt te worden.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Jaap* schreef:De eerste 200 meter op de fiets wordt ik voortgetrokken, maar ik ben daarmee in overtreding begrijp ik :eek:
ik ook :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”