Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Rami schreef: Maar rust krijgt een hond ook in een beschut hoekje van de keuken, gang of een afgescheiden ruimte in je huiskamer. In bijv. een lekkere diepe mand, met kussentjes, kleedjes, vetbedje er in. En dan heeft je hond iig wel de mogelijkheid om even te gaan verliggen, poten te strekken, een slokje water te drinken, zich uit te rekken, lekker te rollen.
Voor rust en een beschutte plek heb je echt geen kooi voor nodig.
En als die mogelijkheid er niet is? Onze benedenverdieping is 1 grote open ruimte. En Frenk is zo dolenthousiast dat hij overal bij wil zijn. Enig natuurlijk, maar het is gewoon nog maar een baby (of peuter). En die moeten soms slapen, omdat de opvoeder dat verstandig vindt. Of niet soms?

Ik maakte al eerder die vergelijking en stelde de vraag hoe jullie dat dan doen met een baby en een peuter? Niet naar bed? Niet in de box?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

LongFields schreef:
Moos schreef:
Ik vind dat ook geen steekhoudend argument inderdaad. Ik heb verder geen problemen met honden die af en toe eens een uurtje, of 2 uurtje, in de bench zitten. Maar dat ze het zo leuk vinden is toch heel vaak bewust door de baas zo aangeleerd :19:

Ik kreeg het Moos ook niet aangeleerd. Ook alles uit de kast getrokken, hij heeft het altijd een naar ding gevonden, is er ook nooit uit zichzelf in gaan liggen.
Je geeft met jouw reactie eigenlijk al aan dat dat aanleren en het leuk vinden van de bench van honden waarvan eigenaren hun hond eraan laten wennen helemaal niet zo vanzelfsprekend is, bij Moos (en bijvoorbeeld Bram) is het dus niet gelukt de bench leuk te maken.
Ik vraag me dus ook af (eigenlijk een vraag aan Joyce dus) hoe dat premack-principe precies werkt, want als ik de verhalen van Moos en Bram lees is het dus niet zo standaard dat een hond zoiets vanzelf leuk gaat vinden als hetgene wat niet zo leuk is maar vaak genoeg geassocieerd wordt met iets wat wel leuk is. :19:
Niet iedere hond is hetzelfde en vindt hetzelfde goed/leuk. De ene hond komt wel 'n balletje terug brengen, de ander denk, bekijk het maar. Met de bench is dat volgens mij hetzelfde. Ligt er denk ik ook aan hoe ze bij de fokker hebben gezeten. Bij de fokker van Tirsa zaten de puppen 's nachts en overdag af en toe in 'n puppenren, wel niet helemaal hetzelfde als 'n bench, maar voor 'n pup waarschijnlijk wel. Het zijn alle twee spijlen.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik ben een jaar au pair geweest in Amerika bij een gezin met 5 kinderen. De jongste (jongen van 11 maanden) had een box echt vol met speelgoed maar hij heeft toen ik er kwam nooit meer in gezeten. Hij vond al dat speelgoed ook absoluut niet leuk. Als ik ging schoonmaken kreeg hij z'n eigen kleine bezem en hielp hij op zijn manier mee, geweldig vond hij het. En uiteraard als hij moe was dan ging hij in bed (reiswieg die beneden stond). En zodra hij wakker was en eruit wilde haalde ik hem er ook weer uit. Dat is het verschil met deurtje dicht doen, dan kan de hond er niet meer uit als hij wil.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:
Ik maakte al eerder die vergelijking en stelde de vraag hoe jullie dat dan doen met een baby en een peuter? Niet naar bed? Niet in de box?
Een hond is geen baby. Daarbij gaat de gemiddelde baby, die al kan kruipen of lopen, geen 4, 5, 6 uur op een dag in de box.
Ik ken geen enkele ouder die tegen zijn kind van 1.5 zegt "zo ga jij nou maar eens 5 uur in de box, heeft mama al die tijd de handen vrij".
Dat kan ook met de meeste dreumessen niet, die laten echt wel merken dat ze daar geen 5 uur inkunnen :N: :mrgreen:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Er is ergens een onderzoek naar het Premack principe waaruit blijkt dat als de niet zo leuke gebeurtenis echt heel negatief is, je dit vrijwel niet om kan keren met positieve ervaringen. 100 plussen wegen natuurlijk niet op tegen 1000 minnen en misschien kan je uiteindelijk elke hond wel leren om een bench leuk te vinden, maar de vraag is of je dat wil als je hond aangeeft dat hij het absoluut niet leuk vindt.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Frenk schreef:
Rami schreef: Maar rust krijgt een hond ook in een beschut hoekje van de keuken, gang of een afgescheiden ruimte in je huiskamer. In bijv. een lekkere diepe mand, met kussentjes, kleedjes, vetbedje er in. En dan heeft je hond iig wel de mogelijkheid om even te gaan verliggen, poten te strekken, een slokje water te drinken, zich uit te rekken, lekker te rollen.
En als die mogelijkheid er niet is? Onze benedenverdieping is 1 grote open ruimte. En Frenk is zo dolenthousiast dat hij overal bij wil zijn. Enig natuurlijk, maar het is gewoon nog maar een baby (of peuter). En die moeten soms slapen, omdat de opvoeder dat verstandig vindt. Of niet soms?

Deze zelfde discussie is nu al 10 keer gevoerd in dit topic :mrgreen: Het is heel goed mogelijk om een pup te hebben zonder bench. Als iemand er voor kiest om een bench te gebruiken en dat verantwoord doet, heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar waar ik wel een beetje moe van word, is het zo draaien dat er echt echt echt geen andere mogelijkheid is dan je pup in een kleine kooi te stoppen en dat hij het ook zo geweldig leuk vindt.

Ik snap werkelijk niet wat er moeilijk aan is om te zeggen dat een bench een hulpmiddel is en dat je er gezien je situatie voor hebt gekozen om die in te zetten. Zoals ik al zei: ik gebruik een stoffen bench op wedstrijddagen. Niet omdat het niet anders kan en niet omdat Bram het leuk vindt, maar simpelweg omdat ik dat handig en beter vind.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suuz schreef:Toch kan je een hond ook leren zonder bench tot rust te komen. Bantam was ook een mega drukke pup en die moest soms ook wel even tot rust komen. (is natuurlijk geen belg maar een chinees :pffff: )
dat hoef je bij een mechel niet te doen :19: die gaat door tot hij er letterlijk bij neervalt... die laat zich niet ff op de bank leggen :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het dus persoonlijk geen fijn idee om een kamer hondproof te maken omdat zodra ik de deur achter me dichttrek en daarbij een hond opsluit deze meteen paniekeert. Onze honden hebben er echt een hekel aan om in een kamer opgesloten te worden. Wij hebben echt ruimte genoeg om dat te doen en zelfs een lege kamer. Ik weet zeker dat Eva daarin niet alleen kan zijn itt in de bench.
We laten haar ook alleen als ze los is en dat gaat ook prima. Maar dan blijf ik bang dat ze een kabel van mijn aquarium doorbijt of bv een zwaar voorwerp op zich trekt van een tafel.

Ook ben ik bang dat ze ergens in stikt als ze iets sloopt wat ze niet doet overigens.

En met dat eten, het kan echt niet anders. Ja ik kan gaan brullen in de kamer en de honden in een hoek houden. Maar of dat nou zo leuk is? Dapper en Eva zijn gewoon allebei heel erg op hun eten. Cleo zit al in de slaapkamer en dus is die bench het meest vriendelijk voor Eva. Niet het makkelijkst. Het makkelijkste zou zijn haar in de plee of badkamer op te sluiten. Ik weet echter dat ze dan dus echt niet blij is want daar woont ze normaal gesproken ook niet. Ze wonen in de woonkamer en de mazzel is dat ze daar dus altijd kan zijn. Tijdens eten, slapen en ook als ze even een uurtje alleen moet zijn.

En ze vind het echt geen probleem. Ik zal eens een filmpje maken. Ze ligt ergens te pitten, ik loop naar de bench, doe de deur open en meteen wringt ze zich erdoor en ploft in de bench. Dan slaapt ze daar verder. Waarom dat zo is weet ik verder ook niet. Wel weet ik dat ze er dus op geen enkele manier last van heeft en ook nooit tegen haar zin in wordt opgesloten. Wil ze er eerder uit dan dat ik dat wil dan geef ik haar een staafje en is ze weer helemaal blij. Is dat ding op dan gaat ze er meteen uit.

Misschien dat ze er daarom zo graag ingaat. Ze zit er nooit tegen haar zin in nl. :ok: Ze hoeft er ook niet in. Ze wil erin en van dat feit maken wij gebruik om de boel veilig en comfortabel te houden. Voor de honden, onzelf en bezoek :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suuz schreef:
Ik zal wel wat commentaar krijgen maar ik denk dat er echt verschil zit tussen onze rassen. Jij hebt het over leggen bv.
Ik wens je veel succes met het ergens leggen van een 5 maand oud hyperherdertje met kolder in de kop

Je moet haar ook eerst het 'leggen' of liggen, aanleren natuurlijk :pffff: :mrgreen:

Ik snap het wel en ik denk dat (met name voor Belgische honden dan :smile2: ) de bench bij uitstek geschikt is om ze tot rust te laten komen.
Maar aangezien juist dit soort honden over het algemeen zeer leergierig en slim zijn lijkt het mij dat je het dus ook zonder bench zou kunnen.
nee die maken juist van elke mogelijkheid gebruik om eronderuit te komen en weer verder te gaan tot ze er letterlijk bij neervallen... ik blijf dit ongezond vinden en werk hier dus ook niet aan mee... hier gaat ze dus ook verplicht even een uurtje slapen als pup... en dat gaat prima in de bench... dan krijgen ze ook de rust die ze ook zo nodig hebben en dat krijgen ze niet als je ze verplicht op de bank legt terwijl ze dat toch niet willen en niet gaan slapen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief

Joyce schreef:Ik ben een jaar au pair geweest in Amerika bij een gezin met 5 kinderen. De jongste (jongen van 11 maanden) had een box echt vol met speelgoed maar hij heeft toen ik er kwam nooit meer in gezeten. Hij vond al dat speelgoed ook absoluut niet leuk. Als ik ging schoonmaken kreeg hij z'n eigen kleine bezem en hielp hij op zijn manier mee, geweldig vond hij het. En uiteraard als hij moe was dan ging hij in bed (reiswieg die beneden stond). En zodra hij wakker was en eruit wilde haalde ik hem er ook weer uit. Dat is het verschil met deurtje dicht doen, dan kan de hond er niet meer uit als hij wil.
Weet je, eenieder moet opvoeden zoals hem of haar goeddunkt. Ik geloof echter niet dat je kinderen of huisdieren alleen maar moet laten doen wat zij willen. Opvoeden is soms ook ze iets laten doen waarvan zij zelf (nog) niet inzien wat er verstandig aan is. Het is, naar mijn bescheiden mening, niet meer dan heel erg gezond als zowel een kind als een hond leren om alleen te zijn en zichzelf te vermaken. Je wilt toch geen hond (of kind) die 24/7 jouw aandacht en aanwezigheid nodig heeft?

Dat je ze overigens daarbij beschermt tegen eventuele ongelukken door ze in een controleerbare omgeving te zetten (box of bench) lijkt mij niet meer dan normaal. En naarmate ze groter en zelfstandiger worden neemt de ruimte waarin ze alleen kunnen zijn toe.

En als dat met een volwassen hond niet kan, dan denk ik dat er sprake is van een groter probleem.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Joyce schreef:Is dat soort gedrag bij een jonge hond niet heel erg onnatuurlijk?

Wat dat betreft kan ik me wel weer voorstellen dat je naar onnatuurlijke middelen moet grijpen om de hond tot rust te dwingen.
al mn mechelaars waren zo :19: ik weet niet anders... echt letterlijk erbij neervallen als ze met iets bezig zijn... want rusten gaan ze niet dan...als ze ouder worden wordt dat minder.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ik heb ook niks tegen de bench an sich en ik kan me ook voorstellen dat er pups zijn die zo actief zijn dat je ze af en toe moet beschermen tegen zichzelf en dwingen dat ze rust nemen. De bench kan dan een uitstekend hulpmiddel zijn. Alleen ik denk dat dat soort pups zwaar in de minderheid zijn.

Een bench kan ook handig zijn als je meerdere honden hebt om ze bijvoorbeeld tijdens het eten uit elkaar te houden zodat ze rustig kunnen eten. Een bench kan handig zijn als je veel reist of naar shows gaat zodat de bench zijn veilige plek is waar niemand bij kan komen.

Maar de bench is niet iets waar je je hond uren per dag in op kan sluiten omdat dat jezelf beter uit komt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
LongFields schreef:
Hutsje schreef:
ik ook niet hoor, maar ik kreeg een beetje de indruk dat bijvoorbeeld een laekense pup niet zonder bench kon opgroeien, vandaar mijn vraag :wink: .
Ik kan jouw indruk niet zo goed plaatsen, maar dat ligt vast aan mij.
Ik denk dat iedere hond zonder bench kan opgroeien, of met, als je het gebruik ervan maar op de juiste manier doet. Dat is overigens met alle hulpmiddelen en methodes aangaande honden zo vind ik. Neem een slipketting, stroomband, halti en noem maar op, als je deze verantwoord gebruikt en weet waarmee je bezig bent is er naar mijn mening weinig mis mee. Dat ik zelf bepaalde hulpmiddelen niet zou willen gebruiken is mijn goed recht, evenals ik vind dat het iemands goed recht is om ze juist wel te gebruiken (als dit oordeelkundig gebeurt).
die kreeg ik door dit bericht, maar dat kan ook heel goed aan mij liggen hoor ;). maar goed, bij jou gaat het dus prima zonder. het gaat mij er niet om dat men een bench gebruikt, maar wel dat de indruk gewekt wordt dat het niet anders kan. want dat is dus niet zo. ik snap wel dat het makkelijker is om je hond in een bench te stoppen.
MARC_S schreef:
Suuz schreef:Toch kan je een hond ook leren zonder bench tot rust te komen. Bantam was ook een mega drukke pup en die moest soms ook wel even tot rust komen. (is natuurlijk geen belg maar een chinees :pffff: )
Dan legde ik hem op de bank of gewoon op de grond en dan ging ik bij hem zitten en dan gingen we samen rustig worden. Ok het kost soms wat tijd :mrgreen: maar rustig worden ze ook doordat je dat zelf dan bent of wordt.
Dus daar heb je ook geen bench voor nodig alleen is dat waarschijnlijk wel wat makkelijker.
Niet dat ik het dus afkeur wat jullie doen, begrijp me niet verkeerd :mrgreen:
Ik zal wel wat commentaar krijgen maar ik denk dat er echt verschil zit tussen onze rassen. Jij hebt het over leggen bv. :N: :mrgreen:
Ik wens je veel succes met het ergens leggen van een 5 maand oud hyperherdertje met kolder in de kop :pffff:

Het zijn ook niet de gekke 5 minuten oid. Dat vind ik alleen maar leuk. Het is een hondje dat eigenlijk totaal uitgeput is en dringend moet slapen maar dan barstensvol energie die er volledig ongecontrolleerd uit komt. Ik heb van heel veel eigenaren van Belgjes gehoord dat bijna alle pups dat hebben en dat een bench gewoon heel goed is om daarmee om te gaan. Gezond voor de pup om niet helemaal over de kook te gaan ook :wink:

Dat gebeurd ook niet dagelijks, vooral na een uitje of een hele drukke speelwandeling met de andere honden. Dan begint die bui en die eindigt pas als ze opgesloten zit zonder speelgoed en zonder eten. :ok:

De andere honden zorgen ook dat ze niet kan stoppen. 1 beweging en ze vliegt er weer op af. Hadden we alleen haar dan zou ik evt stokstijf kunnen gaan zitten, alle speelgoed weghalen en dan hopen dat ze ergens gaat liggen. Slaapt ze, dan is het ook meteen over en is ze met geen mogelijkheid meer te activeren, zo vreselijk moe is ze dan. Nu is dat onmogelijk aangezien er altijd wel weer iets is dat haar prikkelt op die momenten. Zelfs Dapper die kwispelt tijdens een droom of een geluidje maakt is genoeg om bovenop hem te knallen en weer van voor af aan te beginnen :smile: :ok:
ja tot op heden hier onmogelijk inderdaad... ik vind het niet gezond dat een pup er letterlijk bij neervalt, ik ga hem niet verplicht vasthouden op de bank met als gevolg dat hij nog geen oog dichtdoet... dus dan is de enige manier... lekker in de bench waar hij heerlijk tot rust kan komen en echt kan slapen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Deze zelfde discussie is nu al 10 keer gevoerd in dit topic :mrgreen: Het is heel goed mogelijk om een pup te hebben zonder bench. Als iemand er voor kiest om een bench te gebruiken en dat verantwoord doet, heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar waar ik wel een beetje moe van word, is het zo draaien dat er echt echt echt geen andere mogelijkheid is dan je pup in een kleine kooi te stoppen en dat hij het ook zo geweldig leuk vindt.

Ik snap werkelijk niet wat er moeilijk aan is om te zeggen dat een bench een hulpmiddel is en dat je er gezien je situatie voor hebt gekozen om die in te zetten. Zoals ik al zei: ik gebruik een stoffen bench op wedstrijddagen. Niet omdat het niet anders kan en niet omdat Bram het leuk vindt, maar simpelweg omdat ik dat handig en beter vind.
Zeg, kun jij dan uitleggen waarom Frenk wel doorslaapt als ik hem in de bench leg en anders bij iedere vin die ik verroer alweer juichend naast me staat? Ik zeg overigens alles zoals het voor mij is. Ik heb bewust gekozen om een bench te gebruiken en ik denk dat honden, en zeer zeker puppies, er enorme baat bij (kunnen) hebben.

edit: quote stond verkeerd
Laatst gewijzigd door Frenk op 03 apr 2008 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
dat hoef je bij een mechel niet te doen :19: die gaat door tot hij er letterlijk bij neervalt... die laat zich niet ff op de bank leggen :19:
Precies, en wat doe je dan als je nog meer honden in huis hebt lopen die er ook helemaal gek van worden? Of allemaal weggaan en de pup alleen laten of de pup even tot rust laten komen op een wel heel positieve manier. Het lijkt wel of ze dan uitgezet wordt zo mak is ze meteen.

Dat werkt ook echt alleen op die momenten. Tijdens de gekke 5 minuten zou ze er meteen weer uit willen. Wil ze spelen, of zou je het buiten met een goede wandeling op kunnen lossen dan wil ze helemaal niet in de bench blijven dus mag ze er meteen weer uit. Alleen als ze in de doodraaimodus zit valt ze ook meteen om om in diepe rust te gaan. Het lichaam vroeg er dan zo om, alleen ze kwam er even niet aan toe zelf :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Joyce schreef:Er is ergens een onderzoek naar het Premack principe waaruit blijkt dat als de niet zo leuke gebeurtenis echt heel negatief is, je dit vrijwel niet om kan keren met positieve ervaringen. 100 plussen wegen natuurlijk niet op tegen 1000 minnen en misschien kan je uiteindelijk elke hond wel leren om een bench leuk te vinden, maar de vraag is of je dat wil als je hond aangeeft dat hij het absoluut niet leuk vindt.
Ik geloof wel dat het uiteindelijk gelukt was hoor, ook bij Bram, maar dan wel bij een andere eigenaar :wink: Ik ging zelf na een tijdje twijfelen over de bench en dat heeft Bram ongetwijfeld aangevoeld. Was ik gewoon stug doorgegaan, dan zal hij uiteindelijk toch wel toegegeven hebben. Een hond past zich aan ontzettend veel dingen aan tenslotte.

Ik geloof wel dat de ene hond het gegeven kooi gewoon prettiger vindt dan de andere. Bram zal niet snel uit zichzelf ergens in wegkruipen met iets boven z'n hoofd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: En dan zegt Fenella dat ze het ook herkent van haar honden en dan krijgt zij weer op haar kop dat ze mij zou steunen.
oeps :N: wil je het ff wat eerder schrijven de volgende keer... nu heb ik het al gedaan :boos: :mrgreen:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Frenk schreef:Weet je, eenieder moet opvoeden zoals hem of haar goeddunkt. Ik geloof echter niet dat je kinderen of huisdieren alleen maar moet laten doen wat zij willen. Opvoeden is soms ook ze iets laten doen waarvan zij zelf (nog) niet inzien wat er verstandig aan is. Het is, naar mijn bescheiden mening, niet meer dan heel erg gezond als zowel een kind als een hond leren om alleen te zijn en zichzelf te vermaken. Je wilt toch geen hond (of kind) die 24/7 jouw aandacht en aanwezigheid nodig heeft?

Dat je ze overigens daarbij beschermt tegen eventuele ongelukken door ze in een controleerbare omgeving te zetten (box of bench) lijkt mij niet meer dan normaal. En naarmate ze groter en zelfstandiger worden neemt de ruimte waarin ze alleen kunnen zijn toe.

En als dat met een volwassen hond niet kan, dan denk ik dat er sprake is van een groter probleem.
Ah, maar dan komt mijn stuk zwart/witter over dan het is of jij interpreteert het verkeerd. Ik zeg namelijk nergens dat mijn honden of mijn vroegere au pair kinderen 24/7 achter mij aan liepen en bezig gehouden moesten worden door mij. Integendeel, ze kunnen zichzelf heel goed vermaken.

Maar ik heb wel een probleem met het in een de box houden van een baby of het in de bench houden van een hond als deze duidelijk aangeeft dit niet te willen. Marc's oplossing van een staafje geven werkt natuurlijk ook. Maar als ze er echt uit willen dan mogen ze er gewoon uit bij mij.

Zou een situatie echt uitdraaien op paniek dan is dat mijn fout, want dan ben ik over de grenzen heen gegaan van wat een hond of kind aan kan. Ik laat ze dan ook echt niet tegen hun zin erin zitten om ze aan te leren dat ze zelfstandig moeten zijn. En eerlijk gezegd denk ik niet dat ze over 10 jaar ineens het nut er van in zullen zien.

Los daarvan moeten natuurlijk kinderen en honden soms tegen zichzelf beschermt worden. Verplichte rust vind ik dus geen probleem, maar ik denk dat een pup na 5 uur in de bench gezeten te hebben toch behoorlijk uitgerust is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:

Deze zelfde discussie is nu al 10 keer gevoerd in dit topic :mrgreen: Het is heel goed mogelijk om een pup te hebben zonder bench. Als iemand er voor kiest om een bench te gebruiken en dat verantwoord doet, heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar waar ik wel een beetje moe van word, is het zo draaien dat er echt echt echt geen andere mogelijkheid is dan je pup in een kleine kooi te stoppen en dat hij het ook zo geweldig leuk vindt.

Maar omdat jou Bram het niet leuk vindt, wil toch niet zeggen dat de rest van de honden het ook niet leuk vinden?

Iedere situatie is verschillend, er wordt ook makkelijk gepraat doe je in de keuken of gang? Ja, dat moet dan maar ook net mogelijk zijn, als ik die had gehad, had ik die genomen. Maar 'n halletje van 1,5 m2 en 'n open keuken dat schiet niet erg op. Hier is het de badkamer geworden. Maar ik zou niet graag 'n pup alleen laten in 'n woonkamer. Niet alleen dat er misschien iets echt kapot wordt gemaakt, maar ook uit veiligheid voor de pup zelf. Hij zal maar eens aan electriciteits kabels gaan knauwen.
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Joyce schreef:Ik ben een jaar au pair geweest in Amerika bij een gezin met 5 kinderen. De jongste (jongen van 11 maanden) had een box echt vol met speelgoed maar hij heeft toen ik er kwam nooit meer in gezeten. Hij vond al dat speelgoed ook absoluut niet leuk. Als ik ging schoonmaken kreeg hij z'n eigen kleine bezem en hielp hij op zijn manier mee, geweldig vond hij het. En uiteraard als hij moe was dan ging hij in bed (reiswieg die beneden stond). En zodra hij wakker was en eruit wilde haalde ik hem er ook weer uit. Dat is het verschil met deurtje dicht doen, dan kan de hond er niet meer uit als hij wil.
Weet je, eenieder moet opvoeden zoals hem of haar goeddunkt. Ik geloof echter niet dat je kinderen of huisdieren alleen maar moet laten doen wat zij willen. Opvoeden is soms ook ze iets laten doen waarvan zij zelf (nog) niet inzien wat er verstandig aan is. Het is, naar mijn bescheiden mening, niet meer dan heel erg gezond als zowel een kind als een hond leren om alleen te zijn en zichzelf te vermaken. Je wilt toch geen hond (of kind) die 24/7 jouw aandacht en aanwezigheid nodig heeft?

Het gaat ook niet om eventjes in de bench, of eventjes in de box, waar mensen problemen mee hebben :wink:

Maar zoals ik al zei gaat de vergelijking met een kind helemaal mank omdat die simpelweg geen 6 uur achter elkaar, in hun eentje, in de box gezet worden.
En net als ik dat voor baby's niet vindt kunnen (en schijnbaar heel veel mensen met mij, want ik ken ze niet, mensen die hun dreumes 6 uur achter elkaar in de box zetten. Nu ken ik ook geen een dreumes die dat over zijn kant zou laten gaan trouwens), vind ik het voor honden ook niet kunnen, zo lang in de bench.
Een uurtje of 2 heb ik helemaal geen moeite mee, met de bench niet en met de box niet :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Het is volgens mij eerder een manier van leven ook.
de africhting? ja idd. en dat kost heel veel tijd, geld en energie...
Het is de vraag of mensen dit er voor over hebben en als je dat niet hebt, prima toch, maar doe dan wel iets met de hond (speuren, agility, gg etc.) want ze hebben het oh zo nodig :ok:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Frenk schreef: Zeg, kun jij dan uitleggen waarom Frenk wel doorslaapt als ik hem in de bench leg en anders bij iedere vin die ik verroer alweer juichend naast me staat? Ik zeg overigens alles zoals het voor mij is. Ik heb bewust gekozen om een bench te gebruiken en ik denk dat honden, en zeer zeker puppies, er enorme baat bij (kunnen) hebben.
En hoe kun jij er zo zeker van zijn dat als je in plaats van een bench gewoon een mand had gebruikt hij niet net zo rustig in die mand was blijven liggen?

De bench is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Joyce schreef:Ik heb ook niks tegen de bench an sich en ik kan me ook voorstellen dat er pups zijn die zo actief zijn dat je ze af en toe moet beschermen tegen zichzelf en dwingen dat ze rust nemen. De bench kan dan een uitstekend hulpmiddel zijn. Alleen ik denk dat dat soort pups zwaar in de minderheid zijn.

Een bench kan ook handig zijn als je meerdere honden hebt om ze bijvoorbeeld tijdens het eten uit elkaar te houden zodat ze rustig kunnen eten. Een bench kan handig zijn als je veel reist of naar shows gaat zodat de bench zijn veilige plek is waar niemand bij kan komen.

Maar de bench is niet iets waar je je hond uren per dag in op kan sluiten omdat dat jezelf beter uit komt.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof ook echt dat mensen zoals Linda die een bench bij wedstrijden gebruikt of Marc die rondom 'etenstijd' de bench gebruikt, dit doen omdat het 't makkelijkst is voor zowel henzelf als de hond en de hond daar niet onder lijdt.
Maar je hond in een bench wegsluiten omdat het alleen in het voordeel van jezelf is (omdat je dan uren van huis weg kunt bijven of niet op je hond hoeft te letten bijv.) vind ik een slechte zaak. Neem dan gewoon geen hond.

Oh en ik vind een hond met een baby/peuter vergelijken helemal niet opgaan. Hoewel... mensen die hun peuters urenlang in een box 'stoppen' zijn mi net zo fout bezig.
Laatst gewijzigd door Rami op 03 apr 2008 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Neeltje schreef: Maar ik zou niet graag 'n pup alleen laten in 'n woonkamer. Niet alleen dat er misschien iets echt kapot wordt gemaakt, maar ook uit veiligheid voor de pup zelf. Hij zal maar eens aan electriciteits kabels gaan knauwen.
Stekkers eruit trekken helpt daar al goed tegen :wink:
Ik heb met puppy Moos, die een flinke sloper en knager was, in een soort bunker gewoond een tijdje. Alles stond hoog, stekkers uit het stopcontact, geen planten in huis, nog geen afstandsbediening of tijdschrift lag er.
Dat moet je ook maar wilen :mrgreen: , en ik snap dat mensen dat niet willen :wink: , en ik kan me ook voorstellen dat een Doggen pup dan gewoon leuk aan je bank begint en dat het dan een heel ander verhaal wordt.
Maar heel vaak kan het toch wel zonder bench, vind ik tenminste.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Zeg, kun jij dan uitleggen waarom Frenk wel doorslaapt als ik hem in de bench leg en anders bij iedere vin die ik verroer alweer juichend naast me staat? Ik zeg overigens alles zoals het voor mij is. Ik heb bewust gekozen om een bench te gebruiken en ik denk dat honden, en zeer zeker puppies, er enorme baat bij (kunnen) hebben.
Daar hebben we het toch aldoor over, dat honden geconditioneerd raken op dingen? Als jij je hond in de bench stopt, weet hij dat hij moet slapen. Verder kan hij toch niks anders in dat ding en hij heeft dat zo aangeleerd.

Je eerdere quote over honden alleen laten doen waar ze zin in hebben, snap ik totaal niet. Omdat ik een pup niet in een bench stop, ben ik dus geen goede baas want ik laat de pup alleen maar doen wat hij of zij zelf wil? Het wordt steeds gekker, nou is je hond in een kooi stoppen ook al goed omdat je dan je macht over de hond laat zien :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:
Rami schreef: Deze zelfde discussie is nu al 10 keer gevoerd in dit topic :mrgreen: Het is heel goed mogelijk om een pup te hebben zonder bench. Als iemand er voor kiest om een bench te gebruiken en dat verantwoord doet, heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar waar ik wel een beetje moe van word, is het zo draaien dat er echt echt echt geen andere mogelijkheid is dan je pup in een kleine kooi te stoppen en dat hij het ook zo geweldig leuk vindt.

Zeg, kun jij dan uitleggen waarom Frenk wel doorslaapt als ik hem in de bench leg en anders bij iedere vin die ik verroer alweer juichend naast me staat? Ik zeg overigens alles zoals het voor mij is. Ik heb bewust gekozen om een bench te gebruiken en ik denk dat honden, en zeer zeker puppies, er enorme baat bij (kunnen) hebben.
Ehm... wil je even de quote fixen. Dat zijn niet mijn woorden maar van Linda/Zoek stok. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Joyce schreef:Ik heb ook niks tegen de bench an sich en ik kan me ook voorstellen dat er pups zijn die zo actief zijn dat je ze af en toe moet beschermen tegen zichzelf en dwingen dat ze rust nemen. De bench kan dan een uitstekend hulpmiddel zijn. Alleen ik denk dat dat soort pups zwaar in de minderheid zijn.
dan heb ik er net 3 getroffen op rij :19:
per ras zal het zeker verschillen, ik zie het hier met mn dobers in vergelijking met mn mechelaars al... maar het zou voor mij een grote verbazing zijn dat de volgende mechelpup het niet doet eigenlijk... ik heb altijd van die hyperpupjes gehad...
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Joyce schreef:Ah, maar dan komt mijn stuk zwart/witter over dan het is of jij interpreteert het verkeerd. Ik zeg namelijk nergens dat mijn honden of mijn vroegere au pair kinderen 24/7 achter mij aan liepen en bezig gehouden moesten worden door mij. Integendeel, ze kunnen zichzelf heel goed vermaken.

Maar ik heb wel een probleem met het in een de box houden van een baby of het in de bench houden van een hond als deze duidelijk aangeeft dit niet te willen. Marc's oplossing van een staafje geven werkt natuurlijk ook. Maar als ze er echt uit willen dan mogen ze er gewoon uit bij mij.

Zou een situatie echt uitdraaien op paniek dan is dat mijn fout, want dan ben ik over de grenzen heen gegaan van wat een hond of kind aan kan. Ik laat ze dan ook echt niet tegen hun zin erin zitten om ze aan te leren dat ze zelfstandig moeten zijn. En eerlijk gezegd denk ik niet dat ze over 10 jaar ineens het nut er van in zullen zien.

Los daarvan moeten natuurlijk kinderen en honden soms tegen zichzelf beschermt worden. Verplichte rust vind ik dus geen probleem, maar ik denk dat een pup na 5 uur in de bench gezeten te hebben toch behoorlijk uitgerust is.
Nou, dan ben ik het een heel eind met je eens. :mrgreen: In de bench houden uit gemakzucht dat is niet ok :neenee:
Echter, net als met alle andere opdrachten/commando's/verzoeken (:wink:). Ik reageer niet op elk piepje.
Ik hoor ook precies wat een piep of blaf is omdat hij bijvoorbeeld moet plassen oid en wat aanstelleritis vulgaris is. Op dat laatste ga ik niet in, want ik ben en blijf de baas. Zodra meneer dat weer gezien heeft, dan mag hij er uiteraard uit. Frenk zal nooit langer dan 3 uur in een bench zitten.

Ik ben overigens wel van plan om hem aan te leren dat hij een uur of 5 'los' alleen thuis moet kunnen zijn, maar daar is hij nu nog te jong voor hoor.
laeken
Zeer actief

Joyce schreef:
Frenk schreef: Zeg, kun jij dan uitleggen waarom Frenk wel doorslaapt als ik hem in de bench leg en anders bij iedere vin die ik verroer alweer juichend naast me staat? Ik zeg overigens alles zoals het voor mij is. Ik heb bewust gekozen om een bench te gebruiken en ik denk dat honden, en zeer zeker puppies, er enorme baat bij (kunnen) hebben.
En hoe kun jij er zo zeker van zijn dat als je in plaats van een bench gewoon een mand had gebruikt hij niet net zo rustig in die mand was blijven liggen?

De bench is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel.
Ik weet dat wel zeker Joyce. Die keren dat ze dus zo druk is, dat waar Suzanne en Fenella ook over spreken, kun je er dus gif op innemen dat er geen rust komt. Ja die komt wel, maar dan valt ze dus letterlijk hijgend op haar zij en dan gaat het lampje uit. Maar daar zit ik dus niet op te wachten. Tot die tijd zet ze het hele huis op zijn kop en bespringt letterlijk de andere honden in hun ligplekken. Die kunnen grommen en grauwen wat ze willen, ze ramt daar doorheen want ze hoort volgens mij niks meer. Daarom ook dat ik echt niet met haar in de houdgreep ga zitten op de bank tot ze rustig is. Zinloos en niet erg goed voor de relatie denk ik. Ik geef ook geen commando's want ze luistert er domweg niet meer naar.
Het zijn echt momenten (helemaal niet vaak) en het heeft niks met te weinig doen te maken. Hoe langer ze weg is geweest, bv de hele avond naar de hondenclub inclusief spelen met honden etc, hoe erger het is.

Als Dapper een scheet laat staat ze er dan al weer bij. Als ik mijn pink beweeg komt ze aangestormd. Slapen gaat dan echt niet lukken. In de bench geeft ze zich echter meteen helemaal over en weg is ze. Na die momenten slaapt ze ook rustig 3-4 uren achter mekaar. Zo moe was ze dan. :wink:

Ik heb zelfs om raad gevraagd omdat ik niet wist hoe ik daarop moest reageren. Toen hoorde ik dus dat dat vrij normaal is voor kleine Eva'tjes en dus was de oplossing enorm voor de hand liggend. Meer wandelen en weer naar buiten om te spelen maakte alles nl veel erger. Ik snapte er ook even niks meer van dus :mrgreen:
Laatst gewijzigd door laeken op 03 apr 2008 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Nou, dan ben ik het een heel eind met je eens. :mrgreen: In de bench houden uit gemakzucht dat is niet ok :neenee:
Echter, net als met alle andere opdrachten/commando's/verzoeken (:wink:). Ik reageer niet op elk piepje.
Ik hoor ook precies wat een piep of blaf is omdat hij bijvoorbeeld moet plassen oid en wat aanstelleritis vulgaris is. Op dat laatste ga ik niet in, want ik ben en blijf de baas. Zodra meneer dat weer gezien heeft, dan mag hij er uiteraard uit. Frenk zal nooit langer dan 3 uur in een bench zitten.

Ik ben overigens wel van plan om hem aan te leren dat hij een uur of 5 'los' alleen thuis moet kunnen zijn, maar daar is hij nu nog te jong voor hoor.
Tja, ik vind het nogal wat om een hond die in een kooi is opgesloten en dan piept omdat hij eruit wil een aansteller te noemen...
Niet praktisch, omdat jij wil dat hij in de bench blijft, oke. En dat je dan niet op piepen reageert omdat je wil dat hij niet leert dat hij door piepen eruit mag, kan ik ook nog (vanuit het oogpunt van de benchgebruiker bekeken) inkomen. :wink:
Maar aanstelleritis omdat hij protesteert tegen opsluiting in een kooi, die hij op dat moment dus niet zo heel leuk vindt blijkbaar; mag ie?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”