maar viel hij er ook letterlijk bij neer dan? ik vind dat dus niet gezondZoek stok! schreef:Als je nog even terugdenkt naar drie jaar geleden toen ik Bram kreeg, kun je je vast ook nog wel herinneren dat ik doodmoe was omdat Bram maar niet ophield als pup. Hij sliep bijna nooit, en als hij sliep, was dat een kwartiertje en daarna hing de krokodil weer in m'n broekspijp. Toch heb ik hem nooit time-outs in de bench gegeven, maar er gewoon mee leren leven. Als ik er achteraf op terug kijk, gaat het maar om een aantal maanden en daarna ging hij meer rust zoeken. Ik heb ook niet het gevoel dat het ongezond voor hem is geweest om hem niet te dwingen tot rust. Hoe ik het zou doen als ik weer zo'n druk monstertje zou krijgen (zal toch niet :N:MARC_S schreef:Ze moet hoe dan ook slapen om weer "normaal" te worden.) in relatie tot Bram, weet ik niet. Ik denk dat ik Bram dan zo nu en dan op een andere kamer zet oid. Ik kan het ook niet voorspellen omdat ik gewoonweg niet weet hoe het dan loopt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Benchgebruik of benchmisbruik ?
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
In de situaties van Crutz, Marc en Fenella kan ik me er heel goed iets bij voorstellen. Ik heb ook nooit pups van die rassen en met die werkdrift gehad, dus kan het niet beoordelen, maar ik geloof ze direct als ze zeggen dat hun pups doorgaan tot ze omvallen en dan misschien nog wel weer doorgaan.
Maar voor het gros van de pups en de huis-tuin-keuken honden (klinkt vervelender dan dat ik het bedoel) denk ik niet dat dat zo is.
Maar voor het gros van de pups en de huis-tuin-keuken honden (klinkt vervelender dan dat ik het bedoel) denk ik niet dat dat zo is.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Misschien heeft het met Frenk te maken? Die heeft de neiging om heel commanderend te blaffen als hij iets wil. (en dat voor zo'n kleine opdonderNeeltje schreef:Natuurlijk heeft 'n hond baat bij duidelijkheid, maar langer in 'n bench zitten dan noodzakelijk is denk ik voor 'n pup geen duidelijkheid. Waarom niet het deurtje weer openzetten als hij slaapt zodat hij eruit kan als hij wakker wordt? Of zelf goed in de gaten houden wanneer hij wakker wordt en zo gauw je 1 oog ziet knipperen er naar toe gaan en eruit halen?
Tirsa heeft er echt geen minuut langer in gezeten dan strikt noodzakelijk. Uitgeslapen en wakker, feest, gaan we plasje doen en elkaar begroeten. Het lijkt me beter om het gejank voor te zijn in dit soort situaties.
Hij jankt nooit en als hij dat wel zou doen, dan zou ik me enorm schuldig voelen en hem meteen uit de bench halen uiteraard. Dan heeft het veel te lang geduurd. Ik zou mezelf dat enorm kwalijk nemen!
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kijk, dit is de situatie. Die bench staat daar waar het gezellig is. Eva is daar gewoon graag. De deur zit nu dicht omdat ik niet wil dat ze erin gaat zitten als ik dat niet nodig vind. Er ligt een deken op omdat ze het fijn vind in haar "holletje"
Eva wil dus 100 keer liever in haar gezellige zithoek zitten met de andere honden dan alleen in de slaapkamer
In of naast de bench is haar om het even.

Eva wil dus 100 keer liever in haar gezellige zithoek zitten met de andere honden dan alleen in de slaapkamer

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Kan ik me overigens heel goed voorstellen. Is toch veel leuker dan alleen in een kamerMARC_S schreef:Kijk, dit is de situatie. Die bench staat daar waar het gezellig is. Eva is daar gewoon graag. De deur zit nu dicht omdat ik niet wil dat ze erin gaat zitten als ik dat niet nodig vind. Er ligt een deken op omdat ze het fijn vind in haar "holletje"
Eva wil dus 100 keer liever in haar gezellige zithoek zitten met de andere honden dan alleen in de slaapkamerIn of naast de bench is haar om het even.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Hoe bedoel je? Een Bullmastiff en Kooikerhondje kun je omdat ze zo makkelijk zijn zonder bench opvoeden en een Laekense niet? Is dat waar het nou weer om draaitMARC_S schreef:Kijk, en daar val ik dan weer over. Misschien is het ene ras makkelijker dan het andere? Verder vind ik het dus ook een beetje vaag om nu zo te reageren als je zelf de benchtraining niet voor elkaar kreegHutsje schreef:nou, die heb ik dan ookZoek stok! schreef:En daarnaast erger ik me een pietsieaan argumenten dat de bench vooral zo onmisbaar en leuk is voor de hond zelf. Maar goed, dat is blijkbaar mijn tik
. Ja nu zeg je dat het ergerlijk is. Maar wat als Bram nu erg graag in de bench zou gaan? Stel dat het wel gelukt was om hem dat aan te leren? En hij het niet erg vond dat hij in de stoffen bench moest op training? Jij gebruikt notabene zelf een bench Linda.
Stof of metaal, binnen of buiten, puntje bij het paaltje is dat allemaal 1 pot nat. Jij je redenen en ik dus ook.
En met betrekking tot mezelf: ik gebruik de bench op wedstrijddagen voor mijn eigen gemak. Leuk vindt Bram het niet, hij legt zich er inmiddels wel bij neer. En tsja, niet het hele leven is leuk he.

Linda, Izzie en Bram
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Volgens mij is er ook niemand die problemen heeft met hoe jullie de bench gebruiken voor Eva.MARC_S schreef:Kijk, dit is de situatie. Die bench staat daar waar het gezellig is. Eva is daar gewoon graag. De deur zit nu dicht omdat ik niet wil dat ze erin gaat zitten als ik dat niet nodig vind. Er ligt een deken op omdat ze het fijn vind in haar "holletje"
Eva wil dus 100 keer liever in haar gezellige zithoek zitten met de andere honden dan alleen in de slaapkamerIn of naast de bench is haar om het even.
Hihi, hoewel de bank er ook best gezellig uit ziet
- Zoek stok!
- Zeer actief
Als je bedoelt met letterlijk erbij neervallen dat hij doodop bijv. met een speeltje in z'n bek op de grond in slaap viel, dan is het antwoord ja. En hij is nog steeds kerngezond hoormalinois schreef: maar viel hij er ook letterlijk bij neer dan? ik vind dat dus niet gezond

Linda, Izzie en Bram
-
laeken
- Zeer actief
Als fenella, Suzanne, Crutz en ik nu zeggen dat wij dat zo ervaren bij een Belgische herder, wie ben jij dan om mij daar steeds op aan te vallen? Weet jij het beter met 1 ervaring en een totaal ander ras?Zoek stok! schreef:Hoe bedoel je? Een Bullmastiff en Kooikerhondje kun je omdat ze zo makkelijk zijn zonder bench opvoeden en een Laekense niet? Is dat waar het nou weer om draaitMARC_S schreef:Kijk, en daar val ik dan weer over. Misschien is het ene ras makkelijker dan het andere? Verder vind ik het dus ook een beetje vaag om nu zo te reageren als je zelf de benchtraining niet voor elkaar kreegHutsje schreef:nou, die heb ik dan ookZoek stok! schreef:En daarnaast erger ik me een pietsieaan argumenten dat de bench vooral zo onmisbaar en leuk is voor de hond zelf. Maar goed, dat is blijkbaar mijn tik
. Ja nu zeg je dat het ergerlijk is. Maar wat als Bram nu erg graag in de bench zou gaan? Stel dat het wel gelukt was om hem dat aan te leren? En hij het niet erg vond dat hij in de stoffen bench moest op training? Jij gebruikt notabene zelf een bench Linda.
Stof of metaal, binnen of buiten, puntje bij het paaltje is dat allemaal 1 pot nat. Jij je redenen en ik dus ook.
Nogmaals, ik vind een bench op zich helemaal niet ergerlijk, dat staat er ook helemaal niet. Wat ik ergerlijk vind, is dat mensen er maar op doorgaan dat de hond het zo leuk vindt. Net zoiets als dat ik bij castratie zonder medische noodzaak de kriebels krijg als mensen zeggen dat het zoveel beter en leuker voor de reu is om zonder ballen door het leven te gaan. Prima als je het doet, maar draai het nou niet zo dat het voor de hond is.
En met betrekking tot mezelf: ik gebruik de bench op wedstrijddagen voor mijn eigen gemak. Leuk vindt Bram het niet, hij legt zich er inmiddels wel bij neer. En tsja, niet het hele leven is leuk he.
ga Fennella en Crutz dan maar uitleggen hoe het zit. Zij hebben immers veel meer van die honden dan ik. Ik heb er maar 1 en praat alleen over wat ik zie en merk.
Nogmaals, er zit hier geen hondje tegen haar zin in die bench. Als ik dat ding niet nodig had geacht of niet meer wil hebben dan doe ik hem toch gewoon weg? Wat is het punt?
Ik geef alleen aan dat jij steeds valt over wat ik zeg omdat je eigen benchtraining mislukt is. Als het hier mislukt was, zoals Moos terecht aangaf, dan had ik dat ding ook niet gehad.
En weet je wat ook nog best frappant is, Bram moet tegen zijn zin in de bench en dat is dus iets wat ik weer nooit zou doen. Hoe vindt je die dan?
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ja, logisch!MARC_S schreef:Kijk, dit is de situatie. Die bench staat daar waar het gezellig is. Eva is daar gewoon graag. De deur zit nu dicht omdat ik niet wil dat ze erin gaat zitten als ik dat niet nodig vind. Er ligt een deken op omdat ze het fijn vind in haar "holletje"
Maar 's nachts of overdag als er niemand thuis is, gaat ze dan ook in de bench? Want dan vind ik het toch wel een erg beperkte ruimte. En op die momenten is er ook geen gezelligheid om haar heen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Maar ik heb toch ook nergens kritiek op jullie gebruik van de bench? Ik heb het idee dat jij dat wel uit mijn zinnen leest. Eerlijk is eerlijk, ik heb wel even met m'n wenkbrauwen gefronsd toen jullie aangaven de bench te gebruiken gezien de heftige discussies die vooral Martijn gevoerd heeft mbt de bench. Maar goed, na een paar minuten was ik daar wel weer van hersteld hoorMARC_S schreef: Hier heeft Eva geen probleem met de bench maar Dapper en Cleo absoluut wel met weggesloten worden in de slaapkamer. Dus hier is de bench de vriendelijkste oplossing

Linda, Izzie en Bram
-
laeken
- Zeer actief
Nee hoor, snachts staat er precies zo'n bench direct aan mijn bed. Liefst zouden alle honden daar liggen maar Eva geniet van dat privilege. Als we weggaan gaat ze er wel in, dan liggen de andere twee op die rode bank en heeft Eva een flink bot. Ze is max 2,5 uur alleen en dat hooguit 2 keer in de week. Daar moet ze maar mee leren leven want dat is niks in mijn ogen.Rami schreef:Ja, logisch!MARC_S schreef:Kijk, dit is de situatie. Die bench staat daar waar het gezellig is. Eva is daar gewoon graag. De deur zit nu dicht omdat ik niet wil dat ze erin gaat zitten als ik dat niet nodig vind. Er ligt een deken op omdat ze het fijn vind in haar "holletje"
![]()
Maar 's nachts of overdag als er niemand thuis is, gaat ze dan ook in de bench? Want dan vind ik het toch wel een erg beperkte ruimte. En op die momenten is er ook geen gezelligheid om haar heen.
-
laeken
- Zeer actief
Het ging mij erom dat je zei, gaat het daar weer om? Dat een Belgische herder anders is dan een kooiker en een bullmastiff. Dan zeg ik dus, schijnbaar, want de mensen met een Belgische herder delen mijn ervaring daarin. Ik ben ook lid op fora en lijsten over Belgen en ik zal je zeggen, er ging een wereld voor me open. Dat ondanks dat ik al meerdere honden heb gehad en gehouden. Dus ja, ik denk dat als die mensen iets zeggen, ik dat ook gewoon mag aannemen van ze. Zeker als ik het ook zo ervaar.Zoek stok! schreef:Maar ik heb toch ook nergens kritiek op jullie gebruik van de bench? Ik heb het idee dat jij dat wel uit mijn zinnen leest. Eerlijk is eerlijk, ik heb wel even met m'n wenkbrauwen gefronsd toen jullie aangaven de bench te gebruiken gezien de heftige discussies die vooral Martijn gevoerd heeft mbt de bench. Maar goed, na een paar minuten was ik daar wel weer van hersteld hoorMARC_S schreef: Hier heeft Eva geen probleem met de bench maar Dapper en Cleo absoluut wel met weggesloten worden in de slaapkamer. Dus hier is de bench de vriendelijkste oplossing
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het zegt iets over mijn eerlijkheid, want ik geloof er geen biet van dat alle andere honden het zo geweldig in de bench vinden, direct vanaf het begin. Anders was er namelijk niet zoiets als benchtraining en zou jij niet zo je best hebben gedaan de bench leuk te vinden.MARC_S schreef:En weet je wat ook nog best frappant is, Bram moet tegen zijn zin in de bench en dat is dus iets wat ik weer nooit zou doen. Hoe vindt je die dan?
Ik snap ook niet zo goed wat je nou wilt horen met je argumenten en foto. Iedereen heeft al gezegd geen probleem te hebben met hoe jullie de bench gebruiken, wat wil je nog meer?

Linda, Izzie en Bram
-
Neeltje
Daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Hier is de bench zonder problemen gegaan tot aan het eind, ergens bij d'r eerste jaar, weet het niet meer precies. Sindsdien staat-ie op zolder te staan. Hier heeft hij als hulp bij opvoeding goed gewerkt. En zal ik het bij m'n volgende pup weer gebruiken.crutz schreef:met een puppy ren kan je een deel van de kamer af zetten (of hoe ik hem gebruikte de doorgang naar een andere kamer zodat ze wel heel de woonkamer had, maar niet door het huis kon "dwalen" als ik even naar de keuken of WC liep....) dus gewoon veel meer ruimte dan alleen in een bench/vari kennel en anders dan een deur dicht omdat ze je in de gaten kunnen houden, maar dat werkte hier dus niet....Neeltje schreef:tirsa was dan niet groot maar had met 2 dagen al door hoe ze de hordeur opkreeg. Gewoon met je koppie tegenaan bonken. Ben bang dat de puppyren tegen de vlakte had gelegen. Maar wat is nu zo anders aan 'n puppyren, behalve dat er geen 'dak' op zit?malinois schreef:ik ging al standaard van grover geschut uit (zie mn reactie) want een puppyren had ik hier ook niet hoeven te proberen :N:crutz schreef:waar wil je het dan mee afzetten, met een puppy ren? .
verder gebruik ik de puppy ren bij een nest om een deel van de tuin af te zetten zodat ze niet zomaar bij de andere honden tussen de spijlen door de kennels in konden (oke, heb smalle spijlen (5cm) maar een pup past makkelijk ergens tussendoor) en zodat ze niet in iniminie hoekjes uit mn tuin konden ontsnappen naar de buren...maar zodat ze wel buiten niet alleen de kennel met nachthok samen met mams maar ook nog de buitenruimte met zandbak hadden...waardoor hun speel oppervlakte ruim 2x zo groot werd en ze voor het begin zindelijk worden de grond/aarde konden gebruiken en zo niets op de stenen deden...
-
Neeltje
Hier is niks aan 'benchtraining' gedaan. Gewoon lekker in de bench, ''s nachts er een dikke deken overheen zodat ze 'n beschermt holletje had en madammeke lag heerlijk te knorren. Niks hoeven aan te leren hier.Zoek stok! schreef:Het zegt iets over mijn eerlijkheid, want ik geloof er geen biet van dat alle andere honden het zo geweldig in de bench vinden, direct vanaf het begin. Anders was er namelijk niet zoiets als benchtraining en zou jij niet zo je best hebben gedaan de bench leuk te vinden.MARC_S schreef:En weet je wat ook nog best frappant is, Bram moet tegen zijn zin in de bench en dat is dus iets wat ik weer nooit zou doen. Hoe vindt je die dan?
Ik snap ook niet zo goed wat je nou wilt horen met je argumenten en foto. Iedereen heeft al gezegd geen probleem te hebben met hoe jullie de bench gebruiken, wat wil je nog meer?
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik vind het vreemd om elke keer het ras erbij te halen en te verwijzen naar andere herdereigenaren. Voor zover ik weet, heeft Malinois bijv. Mechelaars uit werklijnen en dat vind ik dan weer wat anders dan jullie Laekense. Niet minder, niet meer, maar wel anders.MARC_S schreef: Het ging mij erom dat je zei, gaat het daar weer om? Dat een Belgische herder anders is dan een kooiker en een bullmastiff. Dan zeg ik dus, schijnbaar, want de mensen met een Belgische herder delen mijn ervaring daarin. Ik ben ook lid op fora en lijsten over Belgen en ik zal je zeggen, er ging een wereld voor me open. Dat ondanks dat ik al meerdere honden heb gehad en gehouden. Dus ja, ik denk dat als die mensen iets zeggen, ik dat ook gewoon mag aannemen van ze. Zeker als ik het ook zo ervaar.
In de africhtingswereld is het heel gebruikelijk om benches en kennels te gebruiken, dat heeft absoluut te maken met het soort honden, maar ook met cultuur. Bij Borders is het bijv. een stuk minder gebruikelijk en dat zijn toch ook geen kalme hondjes.

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
heb ze hier dus ook in een bench / vari kennel (als je goed hebt gelezen) want afzetten werkt dus niet....Neeltje schreef:Daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Hier is de bench zonder problemen gegaan tot aan het eind, ergens bij d'r eerste jaar, weet het niet meer precies. Sindsdien staat-ie op zolder te staan. Hier heeft hij als hulp bij opvoeding goed gewerkt. En zal ik het bij m'n volgende pup weer gebruiken.crutz schreef:met een puppy ren kan je een deel van de kamer af zetten (of hoe ik hem gebruikte de doorgang naar een andere kamer zodat ze wel heel de woonkamer had, maar niet door het huis kon "dwalen" als ik even naar de keuken of WC liep....) dus gewoon veel meer ruimte dan alleen in een bench/vari kennel en anders dan een deur dicht omdat ze je in de gaten kunnen houden, maar dat werkte hier dus niet....Neeltje schreef:tirsa was dan niet groot maar had met 2 dagen al door hoe ze de hordeur opkreeg. Gewoon met je koppie tegenaan bonken. Ben bang dat de puppyren tegen de vlakte had gelegen. Maar wat is nu zo anders aan 'n puppyren, behalve dat er geen 'dak' op zit?malinois schreef: ik ging al standaard van grover geschut uit (zie mn reactie) want een puppyren had ik hier ook niet hoeven te proberen :N:
verder gebruik ik de puppy ren bij een nest om een deel van de tuin af te zetten zodat ze niet zomaar bij de andere honden tussen de spijlen door de kennels in konden (oke, heb smalle spijlen (5cm) maar een pup past makkelijk ergens tussendoor) en zodat ze niet in iniminie hoekjes uit mn tuin konden ontsnappen naar de buren...maar zodat ze wel buiten niet alleen de kennel met nachthok samen met mams maar ook nog de buitenruimte met zandbak hadden...waardoor hun speel oppervlakte ruim 2x zo groot werd en ze voor het begin zindelijk worden de grond/aarde konden gebruiken en zo niets op de stenen deden...
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
met kennelpanelen met een bovenkant bijvoorbeeld. daar komt echt geen hond doorheencrutz schreef:
waar wil je het dan mee afzetten, met een puppy ren?
ik zeg niet meteen dat je je hele kamer moet afzetten fenella, jij bent echt iemand van uitersten he? en als je dat niet kan omdat je teveel honden hebt dan heb je ms teveel honden? ik zei al eerder, jij kiest ervoor om je honden in een bench te doen, maar er zijn echt alternatieven

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
daarom hier ook bij voorkeur in de kennels, alleen als opbouw daarnaartoe ook regelmatig binnen in de bench...dan verhuisd de bench naar buiten (afgedekt) om ze aan de omgevingsgeluiden te laten wennen (wil geen ruzie met de buren) maar dan dus met vertrouwde ruimte (=vari kennel) naar nieuwe omgeving (=buiten) en als dat goed gaat de kennel in....Hutsje schreef:met kennelpanelen met een bovenkant bijvoorbeeld. daar komt echt geen hond doorheencrutz schreef:
waar wil je het dan mee afzetten, met een puppy ren?. dan heeft een hond gewoon meer ruimte dan in een bench en die kan je ook prikkelvrij maken door er iets voor te hangen.
en de bench in als ze loops zijn om onvoorziene dekkingen (door kennelpanelen heen, of teven die tussen bovenkant kennelpaneel en dak door kruipen, Umi dat ooit bijna zien doen, sindsdien dus jammer maar helaas, als de kennels aan elkaar grenzen zoals nu (in Rotterdam had ik 2 losse blokken van kennels, dus 1 voor de teven en 1 voor de reuen en kon dat niet voorkomen) de teef in de vari kennel rond de dekrijpe dagen...) te voorkomen
-
laeken
- Zeer actief
Zoek stok! schreef: Ik vind het vreemd om elke keer het ras erbij te halen en te verwijzen naar andere herdereigenaren. Voor zover ik weet, heeft Malinois bijv. Mechelaars uit werklijnen en dat vind ik dan weer wat anders dan jullie Laekense. Niet minder, niet meer, maar wel anders.
Die andere eigenaren kwamen hier vanzelf hun mening geven zover ik me herinner. Wat is eigenlijk volgens jou precies het verschil tussen onze hond en bv de honden van Fenella? Ben gewoon eens benieuwd daarnaar. Ik bedoel, weet je dat eigenlijk wel? Werklijnen bestaan overigens niet bij laekense.
Hoe kun je dit nu glashard gaan zeggen? Je weet er helemaal niks vanaf en zegt gewoon dat het cultuur is dat Fenella en Crutz benches gebruiken. En weer ga ik er tegenin. Een bordercollie is wel degelijk een andere hond dan een mechelaar.In de africhtingswereld is het heel gebruikelijk om benches en kennels te gebruiken, dat heeft absoluut te maken met het soort honden, maar ook met cultuur. Bij Borders is het bijv. een stuk minder gebruikelijk en dat zijn toch ook geen kalme hondjes.
Uit mechelaars kunnen ook tervurens geboren worden en uit laekense ook mechelaars.
-
laeken
- Zeer actief
Ik heb ook geen benchtraining gedaan, ze ging er gelijk makkelijk in en sliep er meteen in als een roosjeNeeltje schreef:Hier is niks aan 'benchtraining' gedaan. Gewoon lekker in de bench, ''s nachts er een dikke deken overheen zodat ze 'n beschermt holletje had en madammeke lag heerlijk te knorren. Niks hoeven aan te leren hier.Zoek stok! schreef:Het zegt iets over mijn eerlijkheid, want ik geloof er geen biet van dat alle andere honden het zo geweldig in de bench vinden, direct vanaf het begin. Anders was er namelijk niet zoiets als benchtraining en zou jij niet zo je best hebben gedaan de bench leuk te vinden.MARC_S schreef:En weet je wat ook nog best frappant is, Bram moet tegen zijn zin in de bench en dat is dus iets wat ik weer nooit zou doen. Hoe vindt je die dan?
- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Dat zei ik alleen om even te laten zien dat wel degelijk andere dingen heeft om op te kauwen, anders krijg ik zometeen verwijten dat mijn hond niks anders heeft om te kauwen dan de meubels.Ik zou het hele huis wel vol met "speelgoed" kunnen leggen maar daar kijkt felix verder niet naar om, die heeft vooral behoefte aan activiteiten samen met ons. Overingens niet om flauw te doen hoor, ik wil alleen maar aangeven dat je niet klaar bent met het aanbieden van speelgoed. Die artikelen op zich betekeken namelijk niet veel voor je hond.
En we gaan 3 keer per dag 40 minuten wandelen.
Ze is 6 maanden oud dus dat lijkt me voldoende.
en dan thuis nog trekspelletjes etc.

- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
en achter in elkgeval Sjefke zit "Duvetorre" en je kan er gif op innemen dat daar ook werklijnenbloed mechel achter zitMARC_S schreef:Zoek stok! schreef: Ik vind het vreemd om elke keer het ras erbij te halen en te verwijzen naar andere herdereigenaren. Voor zover ik weet, heeft Malinois bijv. Mechelaars uit werklijnen en dat vind ik dan weer wat anders dan jullie Laekense. Niet minder, niet meer, maar wel anders.
Die andere eigenaren kwamen hier vanzelf hun mening geven zover ik me herinner. Wat is eigenlijk volgens jou precies het verschil tussen onze hond en bv de honden van Fenella? Ben gewoon eens benieuwd daarnaar. Ik bedoel, weet je dat eigenlijk wel? Werklijnen bestaan overigens niet bij laekense.
nogal dat een bordercollie een ander type hond is dan een mechel, denk vooral dat een groot deel van het verschil hem zit in de basis, herders zijn het beide, maar bij de border ligt de nadruk op het hoeden en bij de belg meer op waken/beschermen....Hoe kun je dit nu glashard gaan zeggen? Je weet er helemaal niks vanaf en zegt gewoon dat het cultuur is dat Fenella en Crutz benches gebruiken. En weer ga ik er tegenin. Een bordercollie is wel degelijk een andere hond dan een mechelaar.In de africhtingswereld is het heel gebruikelijk om benches en kennels te gebruiken, dat heeft absoluut te maken met het soort honden, maar ook met cultuur. Bij Borders is het bijv. een stuk minder gebruikelijk en dat zijn toch ook geen kalme hondjes.
Uit mechelaars kunnen ook tervurens geboren worden en uit laekense ook mechelaars.Uit een tervuren kan ook een groenendaeler geboren worden. Een zwarte mechel heeft altijd een groenendaeler als voorouder. Grappig he?
Dat terwijl dat ook werklijnen kunnen zijn. Zo duidelijk is het dus allemaal niet.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het zal wel Marc. Eerder in dit topic schrijf je hoe je de bench zo leuk mogelijk hebt gemaakt en ook het woord benchtraining neem je zelf in de mond:MARC_S schreef: Ik heb ook geen benchtraining gedaan, ze ging er gelijk makkelijk in en sliep er meteen in als een roosjeIk weet eerlijk gezegd niet eens hoe je benchtraining geeft aan een pup. Gewoon erin en als ze het fijn vinden ben je meteen klaar zoals hier het geval was
Je wilt blijkbaar inderdaad horen dat jij zo'n bijzonder ras hebt dat je echt niet anders kon dan je eerdere mening over de bench overboord te zetten. Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: ben je dan nu van mening dat een bench alleen goed is voor Belgische herders of geldt het voor alle rassen? Je maakt namelijk steeds zo'n onderscheid tussen de ene rasgroep en alle andere...MARC_S schreef: Verder vind ik het dus ook een beetje vaag om nu zo te reageren als je zelf de benchtraining niet voor elkaar kreeg

Linda, Izzie en Bram
-
laeken
- Zeer actief
Excuse me? Daar zeg ik dat jij het niet voor elkaar kreeg. Nogmaals, ik heb helemaal niks getraind en ik heb ook geen idee hoe je dat zou moeten doen. Geloof je het niet dan? Denk je dat ik met koekjes in de bench ben gaan liggen ofzo? Ze moest daar vanaf de eerste nacht in en heeft daar nooit een probleem mee gehad.Zoek stok! schreef:Het zal wel Marc. Eerder in dit topic schrijf je hoe je de bench zo leuk mogelijk hebt gemaakt en ook het woord benchtraining neem je zelf in de mond:MARC_S schreef: Ik heb ook geen benchtraining gedaan, ze ging er gelijk makkelijk in en sliep er meteen in als een roosjeIk weet eerlijk gezegd niet eens hoe je benchtraining geeft aan een pup. Gewoon erin en als ze het fijn vinden ben je meteen klaar zoals hier het geval was
MARC_S schreef: Verder vind ik het dus ook een beetje vaag om nu zo te reageren als je zelf de benchtraining niet voor elkaar kreeg
Verder maak ik alles zo leuk als ik kan voor de honden, logisch lijkt me. Maar dat heeft niks met training te maken.
Ik wil helemaal niks. Ik mag van jou andere eigenaren van Belgen er niet bijhalen wat ik niet eens doe. Ik heb dan ineens geen werklijn dus dat is niet te vergelijken etc. Zie bericht Crutz hierboven notabene. Verder deed de pa van Eva IPO, maargoed, geeft niksJe wilt blijkbaar inderdaad horen dat jij zo'n bijzonder ras hebt dat je echt niet anders kon dan je eerdere mening over de bench overboord te zetten. Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: ben je dan nu van mening dat een bench alleen goed is voor Belgische herders of geldt het voor alle rassen? Je maakt namelijk steeds zo'n onderscheid tussen de ene rasgroep en alle andere...
Sorry, maar er is wel degelijk verschil tussen rassen. Als nu alle mensen met een Belg herkennen wat ik schrijf, en allemaal mensen zonder Belg zeggen dat ze geen bench hebben gebruikt omdat ze dat probleem niet hadden, mag ik dan tenminste iets concluderen? Er zijn vast tientallen andere oplossingen maar voor ons was het deze. Als wij niet 2 andere honden hadden en een veel betere mogelijkheid dan hadden we die bench misschien ook wel niet. Alleen geef ik aan wat MIJN reden was om toch een bench in huis te nemen. De intro van de pup en wat was het gruwelijk handig dat ze het zo fijn vond, want ze bleek er op meer vlakken handig in te kunnen. Fijn, makkelijk en simpel. Meer zit er niet aan dit verhaal.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik weet wat ik zie. En ik zie dat er verschil in heftigheid is in gedrag als je een Mechelaar vergelijkt met een Laekense. Overigens is het verschil dat ik zie ook nog ingegeven door wat africhters over de verschillende herdersoorten zeggen.MARC_S schreef:Die andere eigenaren kwamen hier vanzelf hun mening geven zover ik me herinner. Wat is eigenlijk volgens jou precies het verschil tussen onze hond en bv de honden van Fenella? Ben gewoon eens benieuwd daarnaar. Ik bedoel, weet je dat eigenlijk wel?
Ja, een Border is een andere hond dan een Mechelaar, zo blond ben ik nou ook weer niet. Maar jij geeft aan dat een bench noodzakelijk is om een hond als de jouwe rust te geven. Dus maak ik even een uitstapje naar een ander druk en werklustig ras waar een andere cultuur heerst. En dat er cultuurverschillen zijn, dat ga je toch niet ontkennen? Je kunt wel elke keer zeggen dat ik er niks vanaf weet, maar ik spreek meer met africhters dan jij denkt. Overigens is dit wederom geen waardeoordeel, dat maak jij er elke keer van.MARC_S schreef: Hoe kun je dit nu glashard gaan zeggen? Je weet er helemaal niks vanaf en zegt gewoon dat het cultuur is dat Fenella en Crutz benches gebruiken. En weer ga ik er tegenin. Een bordercollie is wel degelijk een andere hond dan een mechelaar.

Linda, Izzie en Bram
-
laeken
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Neem eens een account op het Kooikerforum zou ik zeggen. Zeker 90% van de Kooikereigenaren gebruikt een bench of heeft dat in ieder geval gedaan tot de hond een jaar was. Dus dan moet ik ook maar concluderen dat een Kooikerpup houden niet kan zonder benchMARC_S schreef:Sorry, maar er is wel degelijk verschil tussen rassen. Als nu alle mensen met een Belg herkennen wat ik schrijf, en allemaal mensen zonder Belg zeggen dat ze geen bench hebben gebruikt omdat ze dat probleem niet hadden, mag ik dan tenminste iets concluderen?
En je bent nieuw in het rashondenwereldje (dat is niet lullig bedoeld), maar laat ik je een ding zeggen: op een rashondenforum vindt iedereen dat zijn of haar ras heeeeel anders is dan alle andere rassen, en dan ook vooral als het ze uitkomt

Linda, Izzie en Bram